Volvo Trucks esitteli uuden, täysin sähköisen taka-akselin IAA-näyttelyssä Hannoverissa, Saksassa. Uusi akseli vapauttaa tilaa useammalle akulle, ja tämä merkitsee entistä pidempää toimintamatkaa Volvon akkusähkökuorma-autoille.

Volvon IAA-messuilla Hannoverissa esittelemä uusi e-akseli mahdollistaa entistä enemmän akkuja kuorma-autoon, sillä uusi ratkaisu integroi sähkömoottorit ja voimansiirron taka-akseliin. Lisääntyvä akkujen määrä tarkoittaa pidempää toimintamatkaa, mikä luo mahdollisuuksia myös pitkän matkan kuljetusten sähköistymiseen. Tämän vuosikymmenen jälkimmäisellä puoliskolla esiteltävissä polttokennosähkökuorma-autoissa lisätila on puolestaan hyödyllinen muiden komponenttien asentamiseen.

”Tämä on läpimurto sähkökuorma-autoille ja selvä merkki siitä, että julkisille raskaiden kuorma-autojen pikalatureille on lähitulevaisuudessa valtava kysyntä, etenkin moottoriteiden varrella”, sanoo Jessica Sandström, Volvo Trucksin Senior Vice President Global Product Management.

Täydentää nykyistä tarjoamaa

Volvo Trucks aloittaa muutaman vuoden kuluttua uudella e-akselilla varustettujen kuorma-autojen sarjatuotannon ja se täydentää nykyistä akkusähkökuorma-autojen mallistoa.

”Jatkamme jo tuotannossa olevilla monipuolisilla akkusähkökuorma-autoillamme. Ne kattavat tällä hetkellä laajan osan kuljetustehtävistä. Muutaman vuoden kuluttua lisäämme tämän uuden taka-e-akselin asiakkaille kattamaan nykyistä pidempiä reittejä”, Jessica Sandström jatkaa. 

Volvo Trucksilla on kolmen polun strategia nollapäästöjen saavuttamiseksi; akkusähkö-, polttokennosähkö- ja polttomoottorit, jotka toimivat uusiutuvilla polttoaineilla, kuten biokaasulla, HVO:lla tai jopa vihreällä vedyllä.

Ilmastonmuutoksen torjuntaan tarvitaan erilaisia teknisiä ratkaisuja, sillä energia- ja polttoaineinfrastruktuurin saatavuus vaihtelee maittain ja alueittain sekä myös eri kuljetustehtävien välillä”, Jessica Sandström päättää.