Tänään tulee kuluneeksi 30 vuotta siitä, kun Volvo Trucks esitteli Volvo FH:n, yhtiön kaikkien aikojen myydyimmän kuorma-auton. Volvon lippulaivamalli mullisti markkinoita mallille erottuvalla ulko- ja sisämuotoilulla, kuljettajan mukavuuteen panostamisella ja teknisesti edistyneillä tehokkuus- ja turvallisuusratkaisuillaan.

Volvo FH on yksi alan kaikkien aikojen menestyneimmistä malleista, ja sitä on myyty lähes 1,4 miljoonaa kuorma-autoa noin 80 markkina-alueella ympäri maailmaa. Vaikka FH:n edeltäjät eli F16 ja F12 nauttivat jo lujaa suosiota, Volvo FH:sta tuli nopeasti täysin uutta standardia edustava kuorma-auto, kun se lanseerattiin vuonna 1993. Jo ensimmäiset viisi vuotta näyttivät, että FH-sarjasta olisi tulossa melkoinen menestyjä, ja 30 näin vuotta myöhemmin Volvo FH on todellinen ikoni.

”Volvo FH edustaa täydellisesti asiakaslähtöistä ajattelutapaa ja mallia, joka on kulkenut kehityksen kärjessä 30 vuoden ajan. Kaikilla tärkeillä osa-alueilla, kuten kuljettajan mukavuudessa, polttoainetehokkuudessa, turvallisuudessa ja tuottavuudessa, emme ole koskaan lopettaneet tämän kuorma-auton kehittämistä. Olen erittäin ylpeä siitä, että asiakkaamme voivat tänään tilata Volvo FH:n sähkö-, kaasu- ja dieselkäyttöisenä”, sanoo Roger Alm, Volvo Trucksin johtaja.

Projekti 2200

Volvo FH:n suunnittelu aloitettiin käytännössä puhtaalta pöydältä 1980-luvun puolivälissä nimellä Project 2200, vaikka toki edeltäjämallien ratkaisuista – niin positiivisiksi kuin kehitettäviksi koetuista – otettiin oppia. FH lanseerattiin täysin uudella alustalla, jonka rakenne mahdollisti joustavia ratkaisuja erilaisiin kuljetustarpeisiin entistäkin laajemmalla markkina-alueella. Voimanlähteenä oli täysin uusi 12 litran moottori ja tietenkin tarjolla oli myös 16-litrainen moottori Volvo FH16:ssa. Täysin uusi ohjaamo tarjosi aikanaan erinomaisen aerodynamiikan ja kuljettajan mukavuuden.

Kehitys ei jäänyt myöskään ensimmäisen FH-version julkaisuun, sillä muutoksia ja kehitystä on tehty vuosien ajan. Moottoritekniikkaan, ulkoasuun, voimansiirtoon, sisätiloihin ja turvallisuuteen on tarjottu uutta useampaan otteeseen jo ensimmäiseen mallisarjaan pohjautuen, ja myöhemmin täysin uuden FH4-mallin myötä. Viimeisten kolmen vuosikymmenen innovaatioiden virstanpylväitä ovat olleet esimerkiksi kuljettajan turvatyyny, automatisoitu vaihteistoratkaisu I-Shift ja Volvo Dynamic Steering, joka tarjoaa vaivattoman ohjauksen ja erinomaisen ohjattavuuden.

Ulkopuolisen suunnittelun osalta ainutlaatuisen ohuesti muotoillut taustapeilit antavat paremman suoran näkyvyyden kuljettajalle. V-muotoiset ajovalot puolestaan tarjoavat sekä paremman näkyvyyden että mukavuuden kuljettajalle. Ajovalot ovat olleet aina myös ikoninen ja selkein osa FH-malliston erottuvuutta sukupolvien välillä, ja niiden mukaan mallisarjoille on annettu jopa lempinimiä.

”Ensimmäisen sukupolven Volvo FH muutti täysin nykyaikaisen kuorma-auton konseptin. Siitä lähtien olemme jatkaneet uusien standardien asettamista kuorma-autoille ja tuoneet markkinoille viisi uutta sukupolvea tästä kuorma-autosta. Menestyskaavamme on ollut hyödyntää viimeisintä teknologiaa tavalla, joka tuo aina selkeitä etuja asiakkaillemme ja kuljettajillemme. Olen ylpeä siitä, että todisteena onnistuneesta jatkuvasta kehitystyöstämme Volvo FH on ainoa kuorma-auto, joka on valittu ’Vuoden kansainväliseksi kuorma-autoksi’ kolme kertaa”, sanoo Ylva Dalerstedt, Volvo Trucksin kaukoliikennesegmentin päällikkö.