Suomen ensimmäinen logistiikan ajo-opetukseen räätälöity täyssähkökuorma-auto otettiin käyttöön Joensuussa. Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveria vastaanotti uuden Scania 25P -täyssähkökuorma-auton, joka tulee toimimaan uusimpana koulutusajoneuvona Riverian kuljetus- ja logistiikkatoimialan opetuksessa.

Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riverian kuljetuskalusto sai uusimman täydennyksensä Scania 25P -jakeluauton muodossa. Täyssähköinen Scania on täysikokoinen 18 tonnin kokonaispainoinen jakeluauto. Ajoneuvo on varustettu FRC-umpikorilla, joka mahdollistaa lämpösäädeltyjen tuotteiden kuljettamisen. Kuormakorissa on sähköinen kylmäkone, joka jäähdyttää kuormatilan kuorma-auton ajoakkujen avulla. Koulutuspäällikkö Aki Hankilanoja oli tyytyväinen uuteen hankintaan. ”Tavoitteemme on kouluttaa tulevaisuuden ammattilaisia hiilineutraaliin logistiikkaan. Täyssähköinen kuorma-auto on tärkeä hankinta, kun ollaan matkalla kohti päästöttömiä kuljetuksia”, hän linjaa.

Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveria kouluttaa vuosittain noin 120 opiskelijaa kuljetuslogistiikkatoimialan tehtäviin. Kuljetusalalla on kova pula tekijöistä ja kaikki koulutetut työllistyvät halutessaan hyvin. ”Kaikki opiskelun aloittavat nuoret eivät välttämättä valmistu kuljetusalan tehtäviin, mutta halukkaat ja alasta kiinnostuneet opiskelijat työllistyvät hyvin”, kertoo Aki Hankilanoja. ”Hakijoita on vuosittain enemmän kuin pystymme kursseille ottamaan sisään. Jopa yli puolet hakijoista eivät saa opiskelupaikkaa”, hän lisää. 

Kuljetusten hoitaminen tulevaisuudessa hiilineutraalisti korostuu myös Riverian opetuksessa. Uusin täyssähkökuorma-auto edustaa alan uusinta tekniikkaa ja on ammatilliselle oppilaitokselle tärkeä tekijä, kun kilpaillaan tulevaisuuden opiskelijoista. ”Riverian halu olla edelläkävijä hiilineutraalin logistiikan kouluttajana kiinnostaa alalle haluavia opiskelijoita”, kertoo ilmastoystävällisen logistiikka-alan osaamiskeskittymä ILO -hankkeen projektipäällikkö Tapio Tolvanen

Riverian Scania 25P -täyssähkökuorma-autossa on yhdeksän akun kokoonpano, ja akkujen yhteenlaskettu kapasiteetti on 300 kWh. Teoreettinen ajoneuvon toimintamatka yhdeksän akun paketilla on noin 250 km kaupunkiajossa. Riverian kuorma-auton umpikorin kylmälaite on kytketty auton sähköiseen ulosottoon ja jäähdytysteho siis ottaa oman osuutensa akkujen kapasiteetista. ”Mikäli kylmäkoneen tarvitsee tehdä paljon jäähdytystehoa, sillä on oma vaikutuksensa auton toimintamatkaan”, kertoo Scania Suomi Oy:n myyntipäällikkö Ville Nevalainen. ”On erinomaista, että Riveria otti koulutuskäyttöön täyssähkökuorma-auton, koska tulevaisuudessa kuljettajan tulee ottaa huomioon seikkoja, jotka auttavat sähkökuorma-auton kanssa toimimisessa”, lisää Nevalainen.

Edellinen artikkeliSKALin Kuljetuskuutio-palkinto Mika Lintilälle, kunniamaininta valtiokonttorille
Seuraava artikkeliSKAL: Kuljetusyrittäjät tyytymättömiä tiestön talvihoitoon