Renault Trucks kertoo tekevänsä TCK 2024 -mallistoon merkittäviä, kuljettajan hyvinvointiin ja turvallisuuteen keskittyviä parannuksia. Uusien raskaiden T, T High, C ja K-sarjojen myynti on käynnistynyt kesäkuussa, ja tuotantoon autot pääsevät vielä kuluvan vuoden aikana. Uudistukset koskevat myös raskaita Renault Trucks T ja C E-Tech sähkökuorma-autoja. 
 
Renault Trucks kertoo uudistaneensa T-, T High, C- ja K-mallien ohjaamon sisätilojen varustuksen useilla mukavuuden ja ergonomian parannuksilla sekä varustanut kuorma-autonsa edistyneillä kuljettajan avustintekniikoilla liikenneturvallisuuden parantamiseksi.  

Kojelaudassa on uusi 12 tuuman mukautettava digitaalinen päänäyttö ja lisäksi toissijainen monitoimikosketusnäyttö, jossa on intuitiivinen Android Automobile -käyttöliittymä sovellusten nopeaa käyttöä varten. Kuljettajat voivat ohjata ohjauspyörän säätimillä täysin turvallisesti päänäytön ja kosketusnäytön toimintoja, mukaan lukien puheluita ja musiikin kuuntelua. Näytöllä näkyy ajamisen helpottamiseksi myös navigoinnin tuki ja kameranäkymiä. Lisäksi on saatavissa induktiolaturi puhelimelle. 

Ajomukavuuden optimoimiseksi ohjauspyörä voidaan tilata nahkapäällysteisenä. Renault Trucks T-, T High, C- ja K -sarjojen istuimet voidaan päällystää tekstiilillä ja joko kokonaan tai osittain nahalla, ja kojelauta voidaan toteuttaa hiilenharmaan tai punamustan värisenä sekä kahtena eri pituisena versiona. Renault Trucks T ja C E-Tech sähkökuorma-automalleissa puolestaan on erottuva sinisävyinen viimeistely. 

Renault Trucks T, T High, C & K ja Renault Trucks T ja C E-Tech on varustettu kolmeen suuntaan säädettävällä ohjauspylväällä. Näin kuljettajat löytävät helposti optimaalisen ajoasennon, joka on räätälöity käyttäjän toiveiden mukaan, valmistaja kertoo. Ohjauspylvään asentoa ja kaltevuutta säädetään yhdellä polkimella. Säätäminen on tarkkaa ja turvallista, sillä molemmat kädet pysyvät ohjauspyörällä ja ohjauspylväs lukittuu välittömästi paikalleen.  

Uusia ominaisuuksia:   

  • Uusi digitaalinen mittaristo 
  • Uusi monipuolisempi monitoimikosketusnäyttö, jossa uusi käyttöliittymä 
  • Uusi ergonomisempi ohjauspyörä 
  • Mahdollista varustaa auto induktiolaturitasolla 

Edistynyt kuljettajan avustintekniikka  

Vuoden 2024 raskaan sarjan Renault Trucks -malleissa on valmistajan mukaan hyödynnetty viimeisintä kuljettajan avustintekniikkaa ja tehokkaimpia hätäjarrutusjärjestelmiä kuljettajien, kuorman ja muiden tienkäyttäjien turvallisuuden varmistamiseksi. 

Tutkia ja kameroita on asennettu kattavasti ajoneuvon ympärille, mikä laajentaa kuljettajan näkökenttää. Tutkat ja kamerat auttavat varmistamaan tienkäyttäjien turvallisuuden, helpottavat ohjaamista ja vähentävät onnettomuusriskiä. Lisävarusteena voidaan tilata jopa viisi kameraa, joilla tarkkaillaan ajoneuvon ympäristöä, kuormaa tai vetopöytää kytkennän aikana.  

Kuljettajille ilmoitetaan automaattisesti kuorma-auton ja perävaunun rengaspaineet, ja ohjaamoon tulee hälytys mahdollisista poikkeavuuksista, jotta vältetään liiallinen polttoaineenkulutus ja rengasrikko. Ajoneuvoissa on myös ylinopeusvaroitusjärjestelmä (ISA), jonka kamera havaitsee nopeusrajoituksen ja varoittaa kuljettajaa sen ylittämisestä, mikä ehkäisee onnettomuuksia ja sakkoja.  

Turvallisuuden maksimoimiseksi Renault Trucks T-, T High ja C- ja K-sarjoihin voidaan asentaa kuljettajan turvatyyny ja turvavyön esikiristin (vakiovarusteena Renault Trucks  T ja C:ssä E-Tech sähkökuorma-autoissa). 

Polttoaineenkulutuksen vähentämiseksi ja siten CO2-päästöjen pienentämiseksi ajoneuvot voidaan varustaa karttapohjaisella Optivision-järjestelmällä, joka välittää pinnanmuodostustiedot kuljettajan tietokoneeseen ajon aikana vaihtamisohjelman optimoimiseksi. Lisäksi Optifleet-kalustonhallintaohjelmiston Check- ja Map-moduulien avulla voit hallita ja optimoida ajotyyliä ja suunnitella matkoja entistä tehokkaammin. Tämä toiminto on saatavana vakiona Renault Trucks T & C:ssä E-Techissä.  

Uudet turvallisuusominaisuudet:  

  • Kuolleen kulman varoitusjärjestelmä varustettuna tutkilla ja antureilla 
  • Tarkempi digitaalinen kamerajärjestelmä 
  • Rengaspaineanturit, jonka avulla nähdään myös renkaiden lämpötilat 
  • Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä