Nollapäästöisten hyötyajoneuvojen kehittäjä, skotlantilainen Hydrogen Vehicle Systems, on julkistanut oman näkemyksensä vetykäyttöisestä rekkaveturista.

Vuonna 2017 Skotlannin Glasgowissa perustettu HVS eli Hydrogen Vehicle Systems keskittyy nollapäästöisten vetykäyttöisten hyötyajoneuvojen suunnitteluun ja kehittämiseen. Yhtiö on muodostunut alan asiantuntijoista, joilla on laaja kokemus autoteollisuudesta, energiasta, vetyteknologiasta, tehoelektroniikasta, kestävästä kehityksestä ja ympäristöjohtamisesta.

Nyt yritys on esitellyt ensimmäisen rekkaveturikäyttöön soveltuvaksi kaavaillun vetyauton. HVS:n toimitusjohtaja Jawad Khursheed sanoo: ”Olemme iloisia voidessamme paljastaa 40-tonniseen kokonaispainoluokkaan sijoittuvan kuorma-automme. Tämä teknologiademo esittelee uraauurtavaa vety-sähkökäyttöistä hyötyajoneuvoamme ja edistynyttä voimansiirtoteknologiaamme. Päästöttömät kuorma-automme ovat keskeinen osa logistiikka-alan hiilidioksidipäästöjen vähentämistä. Vety on täydellinen polttoaine kuljetusalalle, ja se tarjoaa pitkiä ajomatkoja ja nopean tankkauksen, koska asemat on helppo integroida olemassa oleviin keskeisiin liikenneverkkoihin.”

HVS:ltä kerrotaan, että yrityksen vetoautot rakennetaan täysin uudelle alustalle, joka on suunniteltu itse vetyvoiman ympärille. Paketti koostuu vetysäiliöistä, polttokennostosta, sähköenergian varastointijärjestelmästä ja sähköistetystä taka-akselista.

Ratkaisu on pitkälti suunnittelupäällikkö Pete Clarken kynästä ja hänellä on runsaasti kokemusta hyötyajoneuvojen suunnittelusta. Nyt sitä hyödynnetään HVS:n uutudessa. Ainutlaatuisen pohjaratkaisun kerrotaan tuovan etuja paitsi komponenttien asettelussa, myös auton suorituskyvyssä, tehokkuudessa, painossa, kulutuksessa, ylläpidossa ja muissa elinkaarieduissa. Nyt nähdyn demomallin erityinen muotoilu mahdollistaa HVS:n mukaan huomattavasti paremman aerodynamiikan verrattuna nykyisiin markkinoilla oleviin kuorma-autoihin.

HVS:n voimalinja käyttää polttokennojärjestelmää ja energian varastointijärjestelmää sähkön siirtämiseksi sähkömoottoriin, joka puolestaan siirtää voiman pyöriin. Se käyttää KERS-järjestelmää (Kinetic Energy Recovery System) energian talteenottoon jarrutettaessa ja kuorma-auton hidastuessa.

Voimansiirtoa ohjataan HVS:n edistyneellä SEMAS-ohjausjärjestelmällä, joka valvoo kuljettajien ja ohjausjärjestelmien välistä vuorovaikutusta ja sen luvataan tarjoavan luokkansa johtavaa polttoainetehokkuutta ja kestävyyttä.

Polttokennon todetaan mahdollistavan pidemmän ajomatkan, suuremman kantokyvyn ja nopeamman tankkauksen kuin pelkällä akkusähkötekniikalla olisi mahdollista: tyypillinen tankkausaika on verrattavissa dieseliin: noin 20 minuuttia korkeapainevetysäiliöiden täyttämiseen. Ajoneuvon ainoa päästö on vesihöyryä. Kuljetusta reitistä, tieolosuhteista ja ajotyylistä riippuen HVS:n vetykuorma-auto voi kulkea yhdellä tankkauksella jopa 600 km.

Tarkkaa ajankohtaa ajoneuvon myynnin aloittamiselle ei vielä kerrota, mutta Manner-Euroopan valloitusta ja sitä kautta maailmalle menoa suunnitellaan, sillä vasemmalta ohjattava versio autosta on kuulemma myös jo toteutuksessa.