Perjantaina 17.1. KAMAZ-joukkue kuittasi vuoden 2020 Dakar-rallin kuorma-autoluokan ensimmäisen ja toisen sijan 12 haastavan etapin jälkeen. Tämä on Kamaz-tiimille jo 17 voitto, ja putken on katkaissut Tatra (2001), MAN (2007) ja Iveco (2012, 2016)

Tänä vuonna tätä maailman kovimmaksi tituleerattua rallia ajettiin tällä kertaa Saudi Arabian maisemissa. Nimestään huolimatta rallilla ei ole enää hetkeen ollut tekemistä Dakarin, tai varsinkaan Pariisi-Dakarin kanssa, vaan viimeiset kymmenen vuotta tapahtumaa on suoritettu Etelä-Amerikassa ja nyt siis Saudi Arabian aavikoilla. Uudella seudulla ajettiin yhteensä 7500 kilometrin matka, joka sisälsi 5000 kilometriä nopeaa reittiä.

Jeddasta 5.1.2020 alkanut ralli sai vastaansa armottomia olosuhteita, kuten petollisia aavikkouria piilossa olevine kivineen, kallioisia kanjoneita ja teräväsärmäisiä joenpohjia. Tässä kysytään paitsi ajotaitoa, myös ajoneuvon teknistä käsittelytaitoa ja esimerkiksi oikeaoppista rengaspaineiden hallintaa. Saudi Arabian kilpailua kuvailtiinkin selvästi Etelä-Amerikkaa haastavammaksi.

”Vaikka maisemat ulkopuolella olivat upeat, ohjaamossa piti keskittyä joka sekunti ajamiseen ja työskennellä toden teolla”, kertoo Andrei Karginov, voittoisan Kamaz-joukkueen kuljettaja. ”Tämän vuoden kilpailussa oli vaarallisia dyyniosuuksia ja harhauttavia labyrinttejä joissa oli teräviä kiviä. Eteemme tuli monia riskialttiita tilanteita, mutta kalusto ja renkaat kestivät ja pitoa löytyi.”

17 voittonsa ansiosta Kamaz-joukkuleella on eniten kuorma-autoluokan ykkössijoja Dakarista. Vuosien varrella joukkue onkin kerännyt uskomattoman määrän teknistä tietotaitoa. Vaikka ympäristö oli heille täysin uusi, takkiin ei tullut tälläkään kertaa. Huippunopeudet kasvoivat jopa 140 tuntikilometrin pykälään, eikä kunnon hypyittäkään tällöin tietenkään jääty. 7500 kilometrin taival taitettiin vain reilussa 46 tunnissa, virallisen loppuajan ollessa 46:33:36. Toki kalenteria katsottaessa tähän meni 12 päivää, eli samoilla silmillä ei aavikkoa sahattu.

Erityisen tyytyväinen suoritukseen on joukkueen rengastaja, Goodyear. Alla pyörivät Offroad ORD -renkaat, jotka olivat niin sanotusti suoraan hyllystä, eli toki monipuolisesti vahvistetut, mutta standarditavaraa ja kaikkien halukkaiden ostettavissa.

Kamaz-joukkue valmistautuu tällä hetkellä jo uuteen rupeamaan, sillä heinäkuun alussa suuntana on Silkway Rally, eli Kiinan Silkkitieralli.