Logistiikkakonserni Vähälä Yhtiöt ottaa käyttöönsä ensimmäisenä Suomessa Ivecon raskaan kolmiakselisen, puhtaasti nesteytetyllä maakaasulla (LNG) toimivan rekkaveturin. Kahdeksanakselinen, 62 tonnin LNG-puoliperävaunuyhdistelmä liikennöi Jyväskylän ja Helsingin välisessä runkoliikenteessä. Dieselkäyttöiseen vastaavaan yhdistelmään verrattuna sen on laskettu tuottavan 50 tonnia vähemmän hiilidioksidipäästöjä vuodessa. Samaan aikaan Vähälä Yhtiöt ottaa ensimmäisenä Pohjoismaissa testikäyttöön sähkökäyttöisen ja päästövapaan The New Cool -thermoperävaunun. Perävaunun kylmäkoneessa ei ole perinteistä dieselmoottoria, vaan puhtaasti sähkökäyttöinen kone ottaa voimansa liike- ja jarrutusenergian kautta. Tästä syystä uuden ajan kylmäteknisen ratkaisun käytöstä ei muodostu ympäristöön CO2- ja partikkelipäästöjä. Lisäksi se on poikkeuksellisen hiljainen. 

Vähälä Yhtiöt päätti investoida ympäristöystävällisempään kalustoon, koska yhtiö etsii aktiivisesti ratkaisuja maantieliikenteen päästöjen vähentämiseksi ja haluaa tarjota asiakkailleen ympäristöystävällisiä ja kustannustehokkaita logistiikkaratkaisuja. Yhtiössä uskotaan vahvasti kestävään kehitykseen. ”Vastuullisuus on meille tärkein liiketoimintaa ohjaava arvo ja olennainen osa liiketoimintaa myös monelle asiakkaallemme. Haluamme tarjota heille mahdollisuuden vähäpäästöiseen logistiikkaan”, toteaa Vähälä Yhtiöiden toimitusjohtaja Ville Vähälä. 

Vaihtoehtoista polttoainetta käyttäväksi ajoneuvoksi Vähälässä valittiin Ivecon Stralis NP 460 6X2, joka on ensimmäinen laatuaan Suomessa. Se käyttää 100-prosenttisesti nesteytettyä maakaasua ja tulee vetoautoksi yhtiön viisiakseliselle, lähes 20-metriselle HCT-puoliperävaunulle. Kokonaispainoa yhdistelmällä on 62 tonnia ja pituutta 23 metriä. 

Yhdistelmä liikennöi päivittäin Jyväskylän ja Helsingin välisessä runkoliikenteessä noin 230 000 kilometrin vuosittaisella ajomäärällä. ”Meillä on tilastotietoa tältä väliltä pitkältä ajalta dieselkäyttöisellä kalustolla. Lähdemme mielenkiinnolla tutkimaan, miten LNG-käyttöinen raskas ajoneuvo suoriutuu tällä kovasuoritteisella välillä. Arvioimme, että dieseliin verrattuna se tuottaa vuosittain 50 tonnia vähemmän CO2-päästöjä”, kertoo Vähälän hankintapäällikkö Ari Karjalainen.