Volvo Trucks ilmoittaa lisänneensä I-Save-toimintoonsa uusia parannuksia, jotka valmistajan mukaan pienentävät polttoaineen kulutusta ja CO2-päästöjä, mutta samalla parantavat ajettavuutta ja lisäävät ajomukavuutta.

Pienempään kulutukseen ja hiilidioksidipäästöihin sekä parempaan ajettavuuteen ja ajomukavuuteen tähtäävä kokonaisuus sisältää optimoituja moottorikomponentteja, I-Shift-vaihteiston kanssa entistä paremmin kommunikoivan moottorinohjausjärjestelmän sekä toimenpiteet ilmanvastuksen pienentämiseksi.

Volvo FH I-Save -malliston moottorien muokattuihin elementteihin lukeutuvat suuttimet, puristussuhde ja nokka-akseli sekä Volvon mukaan erityisesti uudet aaltomaiset männät. Myös moottorin paino ja sisäinen kitka ovat pienentyneet. Turboahdin ja öljypumppu ovat nekin saaneet päivityksiä, samoin öljyn-, polttoaineen- ja ilmansuodattimissa on patentoituja parannuksia suorituskyvyn parantamiseksi.

I-Save-version voimanlähteenä on 13-litrainen, turbo compound -teknologiaa hyödyntävä D13TC-moottori, joka mahdollistaa ajamisen pidempään matalilla kierroksilla ja suurilla vaihteilla. Volvon mukaan tuloksena on pehmeämpi ja hiljaisempi ajo. Moottori voi käydä korkealla hyötysuhteella koko nopeusalueella, parhaan tuloksen ollessa kuitenkin alueella 900–1 300 r/min.

I-Torque on puolestaan uusi älykäs vääntömomenttiohjelmisto, joka Volvon mukaan lisää energiatehokkuutta analysoimalla I-Seen topografiatietoja ja mukauttamalla ajoa todellisen reitin mukaan. I-See käyttää suunniteltua reittiä koskevia tietoja hyödyntääkseen kuorma-auton liike-energiaa parhaalla mahdollisella tavalla ajettaessa mäkisessä maastossa. I-Torque-toiminto hallitsee vaihteenvalintaa, moottorin vääntömomenttia ja jarrutusta, kun I-Cruise on aktivoitu.

Aerodynamiikan parantamiseksi tehdyistä muutoksista valmistaja ottaa esille ohjaamon etuosan tiivistämisen ja pidemmän oven jatkeen.

Versiovalikoima täydentyy uudella 420-hevosvoimaisella vaihtoehdolla, joka liittyy aiempien 460- ja 500-hevosvoimaisten rinnalle. Kaikki moottorit on suunniteltu toimimaan myös uusiutuvalla HVO-dieselillä.