Volvo Trucks uudelleenkäynnistää tuotantonsa

Volvo Trucksin tehtaat Ruotsissa ja Belgiassa, jotka ovat olleet suljettuina maaliskuun puolivälistä lähtien, käynnistetään vähitellen uudelleen. Tuotanto aloitetaan tilauskannan sekä eri toimittajien toimituskapasiteettien mukaan, sekä huomioimalla turvallisuusohjeet esim. työskentelyetäisyyksiin liittyen.

Suomessa kaikki Volvo Trucks -huoltopisteet ovat pysyneet auki ja palvelleet kuljetusyrityksiä normaalisti pandemian aikana. Myös maailmalla suurin osa huoltokorjaamoista on ollut normaalisti auki.

”Kuorma-auton kuljettajat ja kuljetusyritykset ovat tehneet todella hienoa työtä koronaepidemian ja poikkeustilanteen aikana. Tehtävänämme on auttaa heitä jatkamaan työtään”, Volvo Finlandin toimitusjohtaja Magnus Björklund sanoo.

Tarkkalan Kuljetus ostaa Kuljetusliike K. Ingmanin

Riihimäkeläinen Tarkkalan Kuljetus Oy on ostanut Järveläläisen Kuljetusliike K. Ingman Oy:n. Yrityskaupan myötä Tarkkalan Kuljetus kertoo palvelevansa asiakkaita entistä paremmin ja laajemmin. Yrityskaupan taustalla kerrotaan olevan synergiaetuja – suurempi yritys pystyy vastaamaan paremmin logistiikka-alan tiukkaan kilpailuun. Pidemmällä aikavälillä myös kustannustehokkuus paranee ja muutoksiin pystytään reagoimaan nopeammin, kun kalustoa ja työntekijöitä on enemmän, Tarkkalan Kuljetuksessa uskotaan.

Esimerkkinä laajentuvasta toiminnasta on se, että samanaikaiset usean kuljetuksen kokonaisuudet hoituvat jatkossa entistäkin täsmällisemmin. Tämä kaikki näkyy asiakkaille parempana ja joustavampana palveluna.

Tarkkalan Kuljetuksesta kerrotaan, että asiakkaita palvellaan jatkossakin yhteisen Tarkkala-brändin alla, jonka eteen yritys on tehnyt töitä jo kolmen sukupolven ajan perheyrityksen vahvoilla arvoilla. Tarkkalan brändiä ja viestintää onkin kehitetty aktiivisesti viime vuosina. Tämä on näkynyt mm. kalustossa, verkkosivustolla ja sosiaalisessa mediassa. Aktiivisen viestinnän kerrotaan mahdollistaneen hyviä rekrytointeja ja yrityksen kehittymistä tulevaisuutta ajatellen.

Tarkkala kertoo olevansa vakaa, vastuullinen ja tulevaisuuteen suuntautunut perheyritys, joka arvostaa ja vaalii suomalaista osaamista, ja etenee asioissa ihminen edellä. Työpaikalla pyritään myös pitämään reilu meininki, sillä työntekijöiden viihtyvyyden kerrotaan olevan tärkeää. Johtamista ohjaavat Tarkkalan arvot ja lähellä liiketoimintaa olevien omistajien läsnäolo helpottaa päivittäistä tekemistä. Yrityskaupan jälkeen toimitaan Tarkkalan brändin alla ja siihen siirrytään asteittain kaluston ja muiden materiaalien suhteen.

Kuljetusliike K. Ingman Oy:n omistaja Kimmo Ingman ja henkilökunta kiittävät vanhoja asiakkaita pitkästä yhteistyöstä. He toivovat uusille omistajille menestystä alkavalle taipaleelle ja ajosuoritteiden täsmällisen tarkkaa hoitamista jatkossakin.

Elmia Lastbil siirtyy ensi vuoteen

Viime viikolla odotettiin päätöksiä elokuun lopulla järjestettäväksi tarkoitetun Elmia Lastbil -tapahtuman suhteen. Ja niinhän siinä kävi, että uusi päivämäärä löytyi, mutta se sijoittuu seuraavalle vuodelle. Jönköpingin suunnalla äimistellään kalustoa ja kilpaillaan myös Nordic Trophystä siis 2.-5.6.2021. Ja syytä tuskin tarvitsee enää erikseen kertoa.

Vastaavasti joka toinen vuosi järjestettävä Trailer Trucking Festival Mantorp Parkissa on päätetty siirtää paikkaamaan Elmiaa tänä syksynä. Alun perin TTF:n ajankohdan oli tarkoitus olla siis syksyllä 2021, mutta uudeksi päivämääräksi on päätetty 18.-19.9.2020 ja tapahtumassa kilpaillaan myös tämän vuoden Nordic Trophysta.

Autotuotanto alkaa käynnistyä jälleen

COVID-19 -epidemian pysäyttämä kuorma-autotuotanto alkaa käynnistyä jälleen eri valmistajien tehtailla. Viime viikolla esimerkiksi Renault Trucks kertoi käynnistävänsä tehtaat uudelleen vaiheittain, ja maanantaista 27.4. alkaen MAN jatkaa autotuotantoa rajoitetulla kapasiteetilla. Muut autovalmistajat tekevät luultavasti vastaavanlaisia päätöksiä lähiaikoina, ja tuotannon ylösajoa toteutetaan paitsi vallitsevien paikallisten säännösten, myös henkilökunnan turvallisuuden ehdoilla.

Sulkuviivat muuttuvat valkoisiksi

Uuden tieliikennelain myötä varoitus- ja sulkuviivat sekä sulkualueet maalataan aina valkoisella värillä. Siirtymäaika uusille merkinnöille on kolme vuotta.

Kesäkuun alusta alkaen keltaisia tien pituussuuntaisia tiemerkintöjä käytetään enää vain tilapäisissä liikennejärjestelyissä eli käytännössä pääasiassa tietyömailla. Muuten aiemmin keltaiset varoitus- ja sulkuviivat sekä sulkualueet maalataan jatkossa valkoisella. Jos samanaikaisesti on näkyvissä keltaisia ja valkoisia pituussuuntaisia merkintöjä, noudatetaan aina keltaisia.

Talviaikaan valkoinen sulkuviiva erottuu huomattavasti keltaista heikommin tien keskikohtaan kertyvän lumipolanteen alta, varsinkin kun keltainenkaan ei aina ole ollut helposti huomattavissa. Koska suorallakin tieosuudella voi olla sulkuviiva esimerkiksi vaarallisen ja huomaamattoman risteyksen takia, on kuljettajan oltava tarkkana ohituspäätöstä tehdessään.

Uuden lain myötä keltaiset sulkuviivat sekä sulkualueet merkitään valkoisella siis myös kaksisuuntaisilla teillä. Yksisuuntaisen tien tunnistettavuuden parantamiseksi otetaankin 1.6.2020 alkaen vanhojen ”Yksisuuntainen tie” -liikennemerkkien rinnalle käyttöön myös ajosuuntaan paremmin näkyvät merkit. Tätä uutta merkintätapaa käytettäneen ainakin silloin, kun kaksisuuntainen tie muuttuu yksisuuntaiseksi.

Yksisuuntaisen tien sääntömerkki paremmin ajosuuntaan näkyvänä versiona.

Varoitus- ja sulkuviivojen sekä sulkualueiden väritys ei toki vaihdu heti uuden tieliikennelain tultua voimaan. Tiemerkintöjen muuttamisen siirtymäaika on kolme vuotta.

Volvo ja Daimler vety-yhteistyöhön

Daimler Truck AG ja Volvo Group ovat allekirjoittaneet sitomattoman aiesopimuksen uuden yhteistyön aloittamisesta. Tarkoituksena on kehittää, tuottaa ja kaupallistaa polttokennojärjestelmiä raskaan liikenteen ajoneuvojen käyttöön sekä myös muihin tarkoituksiin. Daimlerin aikomuksena on sulauttaa kaikki tällä hetkellä käynnissä oleva polttokennotoiminta tähän yhteistyöhankkeeseen. Volvo Group puolestaan hankkii itselleen 50% muodostettavasta yhteistyöyrityksestä 0,6 miljardin euron kauppahintaan.

”Kuljetus ja logistiikka pitävät maailman liikkeessä, ja kuljetustarve tulee jatkamaan kasvuaan. Aidosti hiilidioksidivapaa kuljetustapa voidaan saavuttaa sähköisellä voimansiirrolla jonka energia tulee joko akuista tai muuttamalla vetyä ajoneuvon polttokennoilla sähköksi. Raskaiden kuormien ja pitkien matkojen kuorma-autoissa polttokennon käyttö on yksi tärkeä vastaus ja teknologia, jonka parissa Daimler on rakentanut merkittävää asiantuntemusta Mercedes-Benz-polttokennoauton ja bussien myötä kahden vuosikymmenen aikana. Tämä yhteistyö Volvon kanssa on virstanpylväs polttokennokuorma-autojen ja -bussien tuomisessa tien päälle”, sanoo Martin Daum, Daimler Truck AG:n hallituksen puheenjohtaja ja Daimler AG:n hallituksen jäsen.

”Maantieliikenteen sähköistäminen on avainelementti niin sanotun Green Dealin, eli hiilineutraalin Euroopan ja lopulta hiilineutraalin maailman saavuttamisessa. Vedyn käyttäminen vihreän energian tuottamisessa sähkökuorma-autoissa on yksi tärkeä osa tätä palapeliä, ja se täydentää vaihtoehtoja akkujen ja uusiutuvien polttoaineiden rinnalla. Volvo Grouin ja Daimlerin kokemuksen yhdistäminen tällä alueella kehityksen nopeuttamiseksi on hyvä asia sekä asiakkaillemme että yhteiskunnalla ylipäätään. Tämän yhteistyön myötä osoitamme todella uskovamme polttokennon toimivuuteen hyötyajoneuvoissa. Mutta tämän vision toteutuminen vaatii tukea ja osallistumista myös muilta yrityksiltä ja yhteisöiltä, eikä vähiten polttoaineinfrastruktuurin luomisessa”, sanoo Martin Lundstedt, Volvo Groupin toimitusjohtaja.

Volvo Group ja Daimler Truck AG tulevat olemaan uudessa yhteisyrityksessä tasavertaisia kumppaneita 50/50-omistussuhteella, ja jatkavat kilpailemista muilla osa-alueilla. Voimien yhdistäminen alentaa kehityskuluja molemmilla yrityksillä, ja nopeuttaa tuotteiden esittelyä markkinoille. Nykyisessä talouden taantumatilanteessa yhteistyö nähdään myös entistäkin tärkeämpänä, jotta ns. Green Deal -toimintamalli voidaan saavuttaa kohtuullisessa ajassa.

Molempien yritysten tavoite on tarjota polttokennolla varustettuja raskaita kuorma-autoja vaativiin pitkän matkan kuljetuksiin vuosikymmenen toisella puolikkaalla. Tämän lisäksi muut autoteollisuuteen liittyvät ja myös liittymättömät sovellutukset tulevat olemaan uuden yrityksen toimialaa.

Yhteistyön mahdollistamiseksi Daimler yhdistää koko konsernin laajuudelta kaikki polttokennoihin liittyvät toiminnat uudeksi polttokennoyksiköksi. Yksi osa tätä pakettia on Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH, jolla on pitkä kokemus polttokennojen ja vedyn varastoinnin ratkaisujen parista. Sen pääkonttori on Saksassa ja tuotantoa Saksan lisäksi myös Kanadassa.

Allekirjoitettu aiesopimus ei ole sitova, mutta lopullisen sopimuksen uskotaan tulevan pöydälle tämän vuoden kolmannella neljänneksellä ja se lyötäneen lukkoon ennen vuoden loppua. Lisäksi sopimus päätyy myös sitä ennen kilpailuviranomaisten normaalin tarkasteluprosessin kohteeksi.

Raskas Kalusto 3/2020

Vuoden 2020 kolmas numero on jo keväisissä tunnelmissa, ja tarjolla on uutta kalustoa, muun muassa Vihanneslinjan DAF, Auto- ja KoneRamin uusi Arocs sekä lähes suoraan Jussi Säterin kynäruiskun alta jutun tekoon päässyt Eklundin RelaxTrio-aiheinen Scania. Koeajossa Iveco Trakker, ja materiaali siirtyy myös Mantsisen autonomiseen hankkeeseen liittyvällä FMX-Volvolla kuten myös Sami Mäkisen Renault D Widellä. Erikoiskuljetukseenkin päästään käsiksi AT Special Transportin myötä, mutta ei siinäkään vielä kaikki: suomalaisen mittapuun mukaan Japanissa puolestaan kaikki kuljetukset ovat jollain tavalla vähän erikoisia. Liljedahlin Janne loihtii pöytään puolestaan näyttäviä pienoismalleja ja tapaamme myös monessa mukana olleen Antti Mustanojan, sekä käymme kysymässä Mikko Juntusen mietteitä alanvaihdosta linja-auton ohjaimien äärestä puuautokuskiksi. Katso sisältö kokonaisuudessaan tästä:

Kalusto ja ihmiset

06 Vihanneskiituri

Vihanneslinja Oy:n DAF XF 530 Super Space Cab.

16 Sähkönsininen

Auto- ja KoneRami Ky hankki uuden Arocsin. 

28 Rauman rockabilly-ärrä

Kuljetus A. Eklund Oy:n RelaxTrio-Scania. 

34 Monessa mukana

Oy Nordicparts Ab:n Antti Mustanoja. 

38 Pitkä kuljetus

Oy AT Special Transport Ab. 

44 Mallin mukaan

Janne Liljedahlin pienoismallit. 

50 Maantieltä metsätielle

Mikko Juntunen vaihtoi puukuskiksi.

56 Pieni mutta pippurinen

Sami Mäkisen Renault D Wide.

62 Askel lähemmäksi tulevaisuutta

Mantsisen autonominen Volvo FMX -hakeauto.

Koeajot ja esittelyt

22 Koeteltu kiviauto

Iveco Trakker 500 10×4*6 koeajossa. 

68 Virran vietäväksi

Sähkön haasteet ja mahdollisuudet kumipyöräkuljetuksissa.

74 Big in Japan!

Kuorma-autoilla on Japanissa valtava logistinen merkitys.

82 Kaarinasta korkealle

VEMA Lift Oy valmistaa korkealaatuisia nostolavoja.

Vakiopalstat

12 Uutiskuljetus

90 Seuraavassa numerossa

Nimitys MAN Truck&Bus Finlandissa

Juha Gröhn (52) on nimitetty K-Auto Oy:n MAN Truck&Bus Finlandin kuorma-automyyjäksi, alueenaan Itä-Suomi, 14.4.2020 alkaen. Gröhnin työpisteet sijaitsevat MAN-huoltopalveluiden yhteydessä Joensuussa ja Kuopiossa. Gröhn on työskennellyt pitkään kuorma-automyyjänä Itä-Suomen alueella.

Hätävilkkujen käyttäminen myös liikkuvassa ajoneuvossa on pian sallittua

Kesäkuun alussa voimaan tulevan uuden tieliikennelain myötä hätävilkkuja saa tietyin ehdoin käyttää myös liikkeellä olevassa ajoneuvossa. Hätävilkkuja koskeva lakimuutos on ollut pitkä prosessi.

Asiaa on Suomessa ajettu aktiivisesti muun muassa Palopäällystöliiton toimesta. Pelastusammattilasten mielestä olisi hyvä, mikäli Suomessakin otettaisiin käyttöön toimintamalli, jossa muita tielläliikkujia voisi varoittaa hätävilkuin myös liikkeellä ollessa. Käytännön ajateltiin palvelevan tieliikennepelastamisen turvallisuuden edistämistä, joten ehdotukseen tartuttiin liiton toimesta. Lopulta muutos saatiin aikaiseksi, ja 1.6. voimaan tulevan uuden tieliikennelain myötä hätävilkkuja saa Suomessa tietyissä tapauksissa käyttää myös liikkeellä olevassa ajoneuvossa.

Palopäällystöliiton ydintavoite on yhteiskunnan turvallisuuden edistäminen. Lakimuutoksella voikin odottaa olevan positiivisia vaikutuksia tieliikennepelastamisen turvallisuudelle: välittömästä vaarasta, kuten esimerkiksi onnettomuuspaikan lähestymisen vuoksi äkillisesti hidastuvasta liikenteestä, voi jatkossa varoittaa muita tienkäyttäjiä hätävilkuin. Tieto lähestyvästä onnettomuuspaikasta tavoittanee tulevaisuudessa suomalaiset tielläliikkujat nykyistä aikaisemmin, sillä tähän saakka Suomen teillä kanssaliikkujia on informoitu lähinnä jarruvaloin.

Hätävilkkujen käyttö liikkuvassa ajoneuvossa on Suomessa ollut kiellettyä ennen tulevaa lakimuutosta, vaikka monessa muussa Euroopan maassa äkillisestä vaaratilanteesta on voinut välittää muille tiedon hätävilkuin jo vuosia; kesäkuun alkuun saakka voimassa olevan lainsäädännön mukaan hätävilkkuja voi käyttää vain pysäytetyssä tai pysäköidyssä ajoneuvossa, jos se on onnettomuuden, vian tai muun pakottavan syyn vuoksi jouduttu pysäyttämään paikkaan, jossa se voi aiheuttaa erityistä vaaraa muulle liikenteelle.

Uusia VAK-erillissopimuksia voimaan tänään

Valtioneuvosto on antanut uusia asetuksia, joilla saatetaan voimaan vaarallisten aineiden kuljetuksia koskevia erillissopimuksia poikkeusolojen aikana.

Kyseisillä sopimuksilla varmistetaan vaatimustenmukaisten VAK-kuljetusten jatkuminen. Tarkoituksena on myös varmistaa, etteivät kuljetusmääräyksiin liittyvät määräaikaistarkastukset rajoita esimerkiksi sairaaloissa tarvittavien kaasujen saatavuutta.

Erillissopimukset (M326, M327 ja RID 4/2020) sallivat, että voimassaolevat koronatilanteen aikana umpeutuvat paineastioiden, UN-säiliöiden ja UN-MEG-konttien määräaikaiset tarkastukset pysyisivät poikkeuksellisesti voimassa poikkeusjärjestelyin Suomessa ja muissa erillissopimuksen allekirjoittaneissa maissa.

Erillissopimuksia voidaan soveltaa tie- ja rautatieliikenteen kuljetuksiin, joiden kautta suurin osa vaarallisten aineiden kuljetuksista tapahtuu.

Liikenne- ja viestintävirasto on allekirjoittanut erillissopimukset 14.4.2020.

Valtioneuvosto päätti erillissopimusten voimaansaattamisesta asetuksilla 16.4.2020. Erillissopimuksia koskevat asetukset tulevat voimaan 17.4.2020.

Sopimukset tulevat Liikenne- ja viestintäviraston verkkosivuille. Liikenne- ja viestintävirasto antaa erillissopimuksista tietoja suomeksi ja ruotsiksi.

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...