Nimitysuutinen Sisu-myynnissä

Oy Sisu Auto Ab:lta kerrotaan, että Juha Mutanen on nimitetty Sisu Auton Uudenmaan kuorma-automyyjäksi 21.9.2020 alkaen.
Juha on työskennellyt ennen Sisulle siirtymistään maanrakennusyrityksessä koneenkuljettajana.

Juhan toimipaikka on Vantaalla osoitteessa Toinen Savu 8, ja hänet tavoittaa numerosta 050 468 1113.

Powder-Trans hankki ensimmäisen kaasuauton

Powder-Trans on ottanut käyttöön yhtiön ensimmäisen kaasukäyttöisen ajoneuvoyhdistelmän. Yhtiöstä kerrotaan, että jo pitkään jatkuneet toimet ympäristöystävällisempien kuljetusten hyväksi vahvistuvat entisestään tällä tavalla, ja yritys voi nyt tarjota asiakkailleen mahdollisuuden saavuttaa ympäristön kannalta yhä kestävämpi logistiikkaketju tuotteilleen.

Uusi Scania R410 -kaasuauto on yksi ensimmäisistä kaasukäyttöisistä Pohjoismaissa kuivabulk-kuljetusten alalla. Uusi auto tulee hoitamaan teollisuuden kuljetuksia Etelä-Suomessa Powder-Transin terminaalista ja Turun satamasta käsin.

”Uusin hankintamme on vastaus suurteollisuuden vaatimiin yhä ympäristöystävällisempiin kuljetuksiin, toteaa Powder-Transin toimitusjohtaja Fredrik Blomqvist. Asiakkaat toivovat vaihtoehtoisia polttoaineita ja nyt voimme tarjota heille myös kaasua kuljetusten polttoaineena, mikäli he haluavat tämän vaihtoehdon ympäristösyistä”, Blomqvist kertoo. ”Olemme aikaisemminkin voineet tarjota sekä biodieseliä että muita vaihtoehtoisia polttoaineita, joita olemme käyttäneet merkittävässä osassa kalustoamme”, hän lisää.

 Kuljettaja Per Råstedt tankkaa Powder-Transin uutta kaasukäyttöistä bulkkikuljetusyhdistelmää.

Powder-Transilta kerrotaan, että ympäristöystävällisyys ja suorituskyky yhdistyvät uudessa kaasukäyttöisessä ajoneuvoyhdistelmässä. Tehon kerrotaan olevan riittävä 60 tonnin painoiselle bulk-yhdistelmälle. Toimintasäde yhteensä kahdella 758-litraisella kaasutankilla varustetulla autolla on 800–1200 kilometriä, mihin toimitusjohtaja Blomqvist on tyytyväinen. Tankkausasemia, joiden määrä lisääntyy yhä maan joka puolella, on muun muassa yhtiön terminaalin läheisyydessä Liedossa sekä myös Turun satamassa, jossa lastaukset enimmäkseen tapahtuvat.

Vinkkeli vie tulevaisuuteen

Siinä missä viime aikojen uutisointi on keskittynyt vahvasti tulevaisuuden vaihtoehtoisten polttoaineiden ja käyttövoimien ympärille, paaluttaa Scania kenttään myös tutumpaa tarinaa. Dieselmoottori tulee säilyttämään valta-asemansa kuorma-autopuolella vielä pitkään, ja tätä maisemaa vasten julkaistiin tänään uusi Scanian V8 Euro6 -moottorisarja. Varsinkin sen tehokkainta mallia valmistaja tituleeraa, ei enempää tai vähempää kuin uudeksi kuninkaaksi.

Nimitys ei ole aivan aiheeton, sillä vanha kunnon hevosvoimakilpailu nostaa jälleen päätään. Nyt uuden moottorin myötä päästään sarjavalmisteisten, ainoastaan dieselmoottoria voimanlähteenä käyttävien kuorma-autojen teholuokassa jo 770 hevosvoimaan. Tämän puhdikkaimman mallin lisäksi valikoimaan lisätään kolme muutakin kulmakonetta, nimittäin 530-, 590- ja 660-hevosvoimaiset mallit.

MoottoriTehoVääntö
DC16 120530 hv / 390 kW / 1900 rpm 2800 Nm / 925-1325 rpm
DC16 121590 hv / 434 kW / 1900 rpm3050 Nm / 925-1350 rpm
DC16 122660 hv / 485 kW / 1900 rpm3300 Nm / 950-1400 rpm
DC16 123 770 hv / 566 kW / 1900 rpm3700 Nm / 1000-1450 rpm

Scanialta kerrottiin tänään, että uudistuksessa ei tietenkään ole paketoitu mukaan pelkästään uusia hevosvoimalukuja vaan moottorikehityksessä on tehty muutakin. Kaikissa malleissa moottorin sisäistä kitkaa on pienennetty, korkeapainepolttoainepumppu on uusittu, puristussuhteita ja sylinteripaineita on kasvatettu, pakokaasunkäsittelyä parannettu varustamalla järjestelmä kahdella annosteluyksiköllä ja EMS-moottorinojausjärjestelmän toimintaa tehostettu. Uutta on myös optimoitu 160A:n laturi.

770 hevosvoiman V8-malli saa lisäksi muutamia muita viilauksia. Jälleenkäsittelyjärjestelmässä ei ole lainkaan EGR-takaisinkierrätystä, ainoastaan SCR-pelkistyskatalysaattori. Turbo on kuulalaakeroitu ja kiinteägeometrinen. Pakosarja on yksirivinen, venttiilikopat V8-tyylisiä ja kompressori on irtikytkettävää mallia.

Polttoaineena kaikki mallit pystyvät käyttämään dieseliä, HVO:ta ja 590 hv:n malli myös biodieseliä.

Uuden moottorilinjan jatkoksi Scania esittelee myös uuden sukupolven Opticruise G33CM-vaihteiston aina V8-moottorien 660 hevosvoiman tehoon saakka. Tämän laatikon kerrotaan olevan vaihteensiirroltaan aiempaa parempi, ajomukavuudeltaan erinomainen ja huoltotarpeeltaan entistä vähäisempi. Scanialta kerrotaan, ettei uudessa vaihteistossa ole ainuttakaan nykyisin käytössä olevaa osaa, eli kehittelyä on todella tehty.
Vaihteistolla voidaan saavuttaa 1% polttoainesäästö, ja Scanialla on laskettu, että kokonaissäästö uuden moottorin ja voimalinjan yhteistyössä voi olla jopa 6%. Uusi vaihteisto-ohjelma tulee korvaamaan ajan myötä Scanian aiemmat Opticruise-ratkaisut.

Palaamme aiheeseen Raskas Kalusto 8/20 -lehdessä sekä tarkemman esittelyn että koeajonkin myötä.

Uusia moottoriöljyjä Nesteeltä

Neste tuo syksyn aikana markkinoille uudistetut raskaan kaluston dieselmoottoriöljynsä. Uudistuksella Neste kertoo tarjoavansa ammattiliikenteen käyttöön tuotteet, jotka vastaavat EU:n päivitettyihin ympäristötavoitteisiin ja autonvalmistajien tiukentuneisiin päästövaatimuksiin. Uusien öljyjen tuoteominaisuuksien avulla voidaan yhtiön mukaan esimerkiksi vähentää polttoaineen kulutusta.

“Raskaan kaluston kuljetuksissa polttonesteillä ja voiteluaineilla on tärkeä rooli. Asiakkaamme ovat olleet tyytyväisiä Neste MY uusiutuva diesel -polttoaineeseen ja ovat toivoneet ilmaston kannalta kestävämpiä ratkaisuja myös voiteluainevalikoimaan. Siksi on hienoa päästä tuomaan uudet tuotteet ammattiliikenteessä toimivien yritysasiakkaidemme käyttöön. Uusia dieselmoottoriöljyjä voidaan käyttää sekä kuorma-autoissa, rekoissa että erilaisissa työkoneissa”, sanoo Nesteen Suomen yritysasiakasmyynnistä vastaava johtaja Joni Pihlström.

Kuorma- ja linja-autojen osuus EU:n tieliikenteen hiilidioksidipäästöistä on Nesteen tietojen mukaan noin neljännes, mikä vastaa keskimäärin kuutta prosenttia EU:n kokonaispäästöistä. Vuonna 2019 hyväksytyissä EU:n laajuisissa raskaiden ajoneuvojen hiilidioksidi- ja päästöstandardeissa asetettiin tavoitteet muun muassa uusien kuorma-autojen keskimääräisten päästöjen vähentämiseksi vuosina 2025 ja 2030.

“Haluamme osaltamme vaikuttaa siihen, että tuotteidemme avulla logistiikka-alalla toimivien yritysten on mahdollista saavuttaa asetetut päästötavoitteet. Uudistetuilla dieselmoottoriöljyillämme on esimerkiksi aiempaa pidemmät vaihtovälit, mikä säästää raaka-aineiden kulutusta. Lisäksi uudet tuotteemme sisältävät laajan valikoiman eri viskositeettiluokkien öljyjä, joiden avulla polttoaineen kulutusta voidaan vähentää jopa 1–4 prosenttia. Tämä puolestaan pienentää yrityksen omia kasvihuonekaasupäästöjä liikenteessä. On myös hyvä muistaa, että ajotavallakin on vaikutusta päästöihin”, sanoo Pihlström.

Uusien öljyjen lisäaineistus on Nesteen mukaan matalatuhkainen, mikä pitää pakokaasujen jälkikäsittelylaitteiston puhtaampana, vähentää huoltotarvetta ja pidentää laitteiston käyttöikää. Uudistetuilla dieselmoottoriöljyillä on myös moottorivalmistajien uusimmat viralliset hyväksynnät, joten öljyjä voidaan käyttää myös takuunalaisten autojen huolloissa.

“Uudistetut moottoriöljyt sopivat myös hyvin yhteen Neste MY uusiutuvan dieselin kanssa. Suomessa myytävä Neste MY uusiutuva diesel on valmistettu kokonaan jätteistä ja tähteistä, ja sen avulla yritys voi vähentää omia kasvihuonekaasupäästöjään koko elinkaaren ajalta laskettuna jopa 90 prosenttia verrattuna fossiilisen dieselin käyttöön. Kun käytössä on sekä uudistettu raskaan kaluston dieselöljy että Neste MY uusiutuva diesel, saadaan ilmaston kannalta kestävämpi yhdistelmä”, Pihlström lupaa.

Liisa Kaattari vahvistamaan DAF-myyntiä Kainuussa ja Savossa

Liisa Kaattari on nimitetty Nordic Truckcenteriin vastaamaan DAFin myynnistä Kainuun ja Savon alueilla 21.9.2020 lähtien. Kaattarilla on laaja osaaminen ja kokemus kuorma-autoalalta. Hän on työskennellyt useita vuosia muun muassa Scania Suomen ja Sisu Auton palveluksessa erilaisissa myynnin ja myynnin kehittämisen tehtävissä.

Nordic Truckcenter on lisännyt myyntivoimaa aiemmin tänä vuonna jo Keski-Suomen alueella ja kehittänyt huoltoverkostoaan Itä- ja Keski-Suomessa takaamaan yhä paremmat huolto- ja varaosapalvelut.

”DAFin kasvu jatkuu entisestään, ja Liisa tuo vankalla osaamisellaan uutta virtaa tärkeän alueen myyntiin, mistä olen erittäin iloinen. Toivotan hänet lämpimästi tervetulleeksi taloon”, sanoo maajohtaja Sampsa Rouhiainen.

”On hienoa päästä mukaan DAF-tiimiin myymään mannermaista huipputuotetta, joka on jo saanut mukavasti sijaa suomalaisten automiesten- ja naisten kalustohankinnoissa. Toivotan kaikki entiset ja uudet asiakkaat tervetulleeksi tutustumaan hyvän palvelun DAF-tiimiin!”, iloitsee Liisa Kaattari

Liisa Kaattarin tavoittaa numerosta 040 593 5984 / (050 468 1063) tai sähköpostitse liisa.kaattari@nordictruckcenter.com.

Daimler Trucks vedyllä ja sähköllä tulevaisuuteen

Kuorma-autovalmistaja Daimler Trucks kertoi ajoneuvomallistonsa sähköistämissuunnitelmistaan, jotka ulottuvat aina kaupunkien jakeluliikenteestä kansainvälisiin pitkän matkan kuljetuksiin saakka. Strategian julkistamisen yhteydessä Daimler Trucks esitteli Mercedes-Benz GenH2 -konseptimallin, joka merkitsee vetypolttokennoajan käynnistymistä pitkän matkan maantiekuljetuksissa. Vetykuorma-auton käytännön testit käynnistyvät vuonna 2023.

Mercedes-Benz GenH2: vetypolttokennoilla jopa 1000 kilometrin toimintamatka

Mercedes-Benzin GenG2-vetypolttokennokuorma-autokonsepti saavuttaa jopa 1000 kilometrin toimintamatka yhdellä tankkauksella. Auton asiakastestit on määrä käynnistää vuonna 2023, ja sarjatuotantoon malli ehtii kuluvan vuosikymmenen jälkipuoliskolla. Polttoaineena käytetään energiatiheydeltään korkeampaa nestemäistä vetyä vetykaasun sijasta, jolloin auton energiatalous ja suorituskyky vastaavat perinteisen dieselkuorma-auton arvoja. Esimerkiksi GenH2-sarjatuotantomallin kokonaismassa on 40 tonnia, ja se voi kuljettaa 25 tonnin hyötykuorman.  

Vetykäyttöinen Mercedes-Benz GenH2 kykenee yhdellä latauksella kuljettamaan 25 tonnin kuorman 1000 km päähän. Asiakastestien on määrä alkaa vuonna 2023.

Sarjatuotantomallin kahteen ruostumattomasta teräksestä valmistettuun polttoainesäiliöön mahtuu yhteensä 80 kiloa nestemäistä vetyä. Säiliöt ovat kompakteja ja kevyitä, mikä parantaa auton kuljetuskykyä ja säästää tilaa. Nestetyppi säilytetään tankeissa –253-asteisena. Polttokennojärjestelmä tuottaa autolle 2 x 150 kilowatin tehon, jonka lisäksi käytössä on hetkellisesti akun 400 kW:n teho. Ajon aikana akkua ladataan sekä auton jarrutusenergialla että polttokennon tuottamalla sähköllä. Voimalinjan tehokas jäähdytys- ja lämmitysjärjestelmä huolehtii siitä, että kaikkien komponenttien käyttölämpötila säilyy ihanteellisena. Konseptimallin kaksi sähkömoottoria tuottavat 2 x 230 kW:n jatkuvan tehon ja 2 x 330 kW:n maksimitehon. Vääntö on vastaavasti 2 x 1577 Nm ja 2 x 2071 Nm.

Polttokenno käyttää polttoaineena vetyä, josta päästöinä syntyy vettä.

Mercedes-Benz eActros LongHaul: sähkökuorma-autolla jopa 500 kilometriä

Uusi Mercedes-Benz eActros LongHaul sijoittuu samaan ajoneuvoluokkaan kuin GenH2 ja vastaa ominaisuuksiltaan vetysähkökäyttöistä sisarmalliaan ja perinteistä dieselkuorma-autoa. Auton verrattain lyhyttä toimintamatkaa kompensoi sähkökäyttöisille autoille tyypilliseen tapaan mallin erinomainen energiatehokkuus, joka vähentää kuljetusyritysten energia- ja latauskustannuksia. Entistä kestävämmät ja suorituskykyiset akut puolestaan alentavat auton käyttökuluja koko elinkaaren aikana.

Myyntiin eActros LongHaul ehtii hieman ennen GenH2:ta, arvion mukaan 2020-luvun puolivälissä. Se täyttää sellaisenaan monen yrityksen kuljetustarpeet, sillä kaikilla pitkän matkan kuljetusreiteilläkään ei vaadita yli 500 kilometriä pidempää toimintamatkaa. Lisäksi sähkökuorma-autoissa kuljettajien lakisääteinen lepoaika voidaan hyödyntää akun lataamiseen. Lataukseen voidaan käyttää myös purku- ja lastausaikoja, jolloin auto on joka tapauksessa pysähdyksissä. Mercedes-Benz eActros LongHaul sopiikin erityisen hyvin säännöllisille kuljetusreiteille, jotka on varustettu sähköajoneuvojen pikalatausasemilla.

Myyntiin eActros LongHaul ehtii hieman ennen GenH2:ta, arvion mukaan 2020-luvun puolivälissä. Se täyttää sellaisenaan monen yrityksen kuljetustarpeet, sillä kaikilla pitkän matkan kuljetusreiteilläkään ei vaadita yli 500 kilometriä pidempää toimintamatkaa.

Mercedes-Benz eActros: edelleen kehitetyn mallin sarjatuotanto käynnistyy 2021

Vuonna 2016 Daimler Trucks esitteli ensimmäisenä hyötyajoneuvovalmistajana sähkökäyttöisen raskaan kuorma-auton. Edelleen kehitetty Mercedes-Benz eActros näki päivänvalon 2018, ja asiakastestit käynnistyivät samana syksynä. Käyttötesteistä saadut tulokset ovat siirtyneet suoraan tuotekehitykseen ja sarjatuotantomallin suunnitteluun. Testeissä on myös todistettu, että sähkökäyttöinen kuorma-auto sopii erinomaisesti päivittäisen raskaan jakeluliikenteen tarpeisiin. 

Ensi vuonna sarjatuotantoon pääsevä eActros päihittää monessa suhteessa nyt käytössä olevat esisarjan autot, sillä esimerkiksi toimintamatka, voimalinja ja turvallisuus ovat nousseet uudelle tasolle käyttötesteissä saatujen kokemusten perusteella. Sarjatuotantomallin hyötykuorma on yhtä suuri kuin perinteisissä Actros-malleissa, ja toimintamatka latauksella on jopa yli 200 kilometriä. Autoa valmistetaan kaksi- ja kolmeakselisina versioina. 

ePowertrain: Sähköinen alustaratkaisu keskiraskaille ja raskaille kuorma-autoille

Kaikissa Daimler Trucksin sähköisissä kuorma-automalleissa käytetään jatkossa ePowertrain-alustaratkaisua, joka on Daimlerin itse kehittämä ja tarjoaa monia etuja verrattuna aikaisempiin sovelluksiin. Ratkaisun teknologinen sydän on integroitu sähköinen voimalinja eDrive, joka sisältää sähköisen akselin yhdellä tai kahdella sähkömoottorilla ja vaihteistolla. Voimalinjan kompakti muotoilu vapauttaa tilaa akustolle ja parantaa osaltaan auton suorituskykyä. Riittävä akkukapasiteetti puolestaan varmistaa jatkuvan voimantuoton ja auton suorituskyvyn. Suuren akun ja voimakkaiden sähkömoottorien ansiosta auton kykenee ottamaan vastaan ja tallettamaan jarrutusenergian entistä tehokkaammin.

Jatkossa eDrive-voimalinjaa käytetään Daimler Trucksin keskiraskaissa ja raskaissa automalleissa ympäri maailmaa – olivatpa ne sitten täyssähkö- tai polttokennokäyttöisiä. Ensimmäisenä eDrivea hyödynnetään eActrosin tuotantomallissa, joka esitellään 2021. Moduulirakenne mahdollistaa eDriven räätälöinnin kulloisenkin mallin, segmentin ja markkina-alueen vaatimusten mukaiseksi. Yhtenäinen ratkaisu myös nopeuttaa sähköisten voimalinjojen valmistamista sekä alentaa tuotekehitys- ja tuotantokustannuksia.

Kaksi sähkö-MANia K-ryhmän ajoihin

K-ryhmä on ottanut käyttöönsä kaksi täyssähkökuorma-autoa, jotka ovat ensimmäiset Suomeen rekisteröidyt MAN:n piensarjavalmistamat sähkökuorma-autot. Uudet sähkökuorma-autot kuljettavat rakennustarvikkeita työmaille ja elintarvikkeita K-ruokakauppoihin pääkaupunkiseudulla. Sähkökuorma-autot ovat osa K-ryhmän tavoitetta vähentää päästöjään ja olla hiilineutraali vuoteen 2025 mennessä

Toinen uusista täyssähkökuorma-autoista on päivittäistavarakaupan käytössä ja toinen rakentamisen ja talotekniikan ketjujen K-Raudan ja teknisen tukkukaupan Onnisen käytössä. Molemmat liikennöivät pääkaupunkiseudulla. 

”Logistiikan osuus kokonaispäästöistämme on noin 30 prosenttia, joten on selvää, että logistiikalla on merkittävä rooli erityisesti hiilineutraalin tulevaisuuden rakentamisessa. Haluamme rohkeasti kokeilla erilaisia tapoja logistiikan päästöjen pienentämiseksi ja siksi pilotoimme nyt täyssähkökuorma-autoja. Kuorma-autot ovat Suomessa ensimmäisiä laatuaan ja toinen niistä on samalla myös Pohjoismaiden ensimmäinen sähkökäyttöinen kuorma-auto, joka on varustettu sähköisellä kylmäkoneella”, sanoo K-ryhmän päivittäistavarakaupan logistiikkajohtaja Jyrki Tomminen.

”Kaupunkiympäristössä täyssähkökuorma-autojen ehdoton valtti on myös niiden hiljaisuus. Sähköiset ajoneuvot vähentävät erittäin tehokkaasti meluhaittoja kaupungissa. Onnisen ja K-Raudan tuotteita rakennustyömaille kuljettava kuorma-auto liikennöi Pasilan myymälöiden yhteydessä sijaitsevasta terminaalista, jolloin pystymme tehostamaan pääkaupunkiseudun kuljetuksia ja vähentämään kuljetuksista syntyviä päästöjä tehokkaasti”, kertoo K-Raudan ketjujohtaja Olli Pere.

Tavoitteena hiilineutraali K-ryhmä vuonna 2025

K-ryhmä päivitti keväällä 2020 kunnianhimoiset tavoitteensa päästöjen vähentämiseksi: Se aikoo olla hiilineutraali vuonna 2025 ja saada oman toimintansa päästöt nollaan vuoteen 2030 mennessä.

K-ryhmä on viime vuosien aikana uudistanut kalustoaan muun muassa ottamalla käyttöön erikoispitkiä yhdistelmäajoneuvoja ja LNG-yhdistelmäajoneuvon. Kaluston uudistamisen lisäksi logistiikan päästöjä vähennetään keskittämällä jakelua, optimoimalla reittejä, kuljettamalla täysiä kuormia ja hyödyntämällä tehokkaasti paluukuljetuksia. Näitä toimia täydentävät myös kuljettajien taloudellisen ajotavan koulutukset.

MAN TGM 26.360E -täyssähkökuorma-autot

MAN:n ensimmäisen eTGM-täyssähkökuorma-auton sähkömoottorissa on tehoa 264 Kw (360 hv) ja se tuottaa vääntöä 3 100 Nm:ä. Sen akseliväli on 4 725 mm ja takaylitys 2 525 mm. Täyssähköisen kuorma-auton suurin koripituus on noin 7,7 metriä. Täyssähköisen jakelukuorma-auton MAN eTGM:n suurin kokonaismassa on 26 000 kg ja se perustuu 6×2-4 kolmiakseliseen alustaan. Li-ion NMC -ajoakkujen kapasiteetti on 185 kWh. Apujärjestelmiä kuten ohjaustehostinta, ilmakompressoria ja ilmastointia operoidaan ja hallitaan sähköisesti energiahallintajärjestelmän avulla.

K-ryhmän käyttöön otettujen täyssähkökuorma-autojen pituus on 10 013 mm ja leveys 2 600 mm. Rakentamisen ja talotekniikan MAN eTGM on korkeudeltaan 4 200 mm ja oma massa 14 150 kg. Päivittäistavarakaupan käyttöön tulleen täyssähkökuorma-auton korkeus on 3 910 mm ja oma massa 14 200kg. Siinä on myös FCR-luokiteltu kylmäkori.

Jarrutusenergian talteenottojärjestelmä muuntaa täyssähköisen kuorma-auton liike-energiaa sähköenergiaksi rullatessa ja jarrutettaessa, ja palauttaa sen akustoon. Tämä kasvattaa merkittävästi toimintamatkaa. Ohjaamon mittaristo näyttää kuljettajalle akusta kulloinkin otettavan tai sinne palautettavan tehon määrän sekä jäljellä olevan toimintamatkan. Volkswagen Groupin valmistama litiumioniakusto sijaitsee ohjaamon alapuolella, etuakselin yläpuolella – tilassa, johon perinteisesti sijoitetaan dieselmoottori. Lisäakustot sijaitsevat sähkökuorma-auton sivulla. MAN eTGM:n toimintamatka on jopa 200 km, riippuen mm. toimintaolosuhteista, ulkolämpötilasta ja lisälaitteiden käyttöasteesta. Akkua voidaan ladata vaihtovirralla joko 22 tai 44 kW:n teholla tai pikalatausasemalla tasavirralla 150 kW:n teholla.   

MAN eTGM -täyssähkökuorma-autot latautuvat ympäristöystävällisesti, sillä K-ryhmän sähköautojen lataus tapahtuu täysin uusiutuvalla energialla tuotetulla sähköllä. Akut voidaan esimerkiksi ladata täyteen yön aikana lähtöterminaalissa ja kantakaupungissa akku riittää yleensä koko työpäivän ajaksi.

Scanian sähkökuorma-automallisto esiteltiin

Scania on esitellyt tänään markkinoille ensimmäisen sähkökuorma-automallistonsa. Tähän kuuluvat pistokehybridi- ja täyssähkökuorma-autot keskittyvät aluksi kaupunkiympäristöön suunnattuihin tehtäviin kuten jakelukuljetuksiin. 
Dieseliä tai uusiutuvia polttoaineita käyttävien kuorma-autojen valmistajana tunnetulle Scanialle tämä onkin suuri harppaus eteenpäin yrityksen kehitystyössä. Tulevina vuosina Scania aikoo kehittää edelleen sähköajoneuvovalikoimaansa kaikkiin kuljetustehtäviin, myös kaukokuljetuksiin ja maansiirtoon.

”Esittelemme hyvin ylpeinä Scanian pitkän aikavälin sähköistysohjelman”, Scanian pääjohtaja Henrik Henriksson sanoo. ”Tulevina vuosina julkistamme vuosittain sähköajoneuvoja koko tuotevalikoimaan, ja järjestelemme parhaillaan tuotantoamme tätä silmällä pitäen. Erityisen merkittävää on se, että julkistamme muutaman vuoden kuluttua kaukokuljetuksiin soveltuvia sähkökuorma-autoja, jotka on tarkoitettu ladattaviksi kuljettajan pakollisen 45 minuutin tauon aikana.” 

Scanian mukaan kaupallisessa liikenteessä ja ammattiliikenteessä toimivien kuorma-autojen sähköistäminen on ratkaisevan tärkeää, jos halutaan saavuttaa Pariisin sopimuksen mukainen alle 1,5 °C:n lämpeneminen. Valmistaja kokee näin sähköajoneuvojen nousevan yhä kiinnostavammaksi vaihtoehdoksi edistyksellisille asiakkaille. Alkuvaiheessa Scania kehittää ja ottaa käyttöön hybridi- ja täyssähkökuorma-autoja yhteistyössä tällaisten asiakkaiden kanssa.

Scanian täyssähkökuorma-auto, jonka ohjaamovaihtoehtoina ovat L- ja P-ohjaamot, on varustettu 165-300 kWh:n akkupaketilla ja 230 kW:n sähkömoottorilla, mikä vastaa noin 310 hevosvoiman moottoritehoa. Asiakkaat voivat valita viiden tai yhdeksän akun paketin; jälkimmäisellä ajomatka yhdellä latauksella on jopa 250 km.

Scanian pistokehybridikuorma-auto, jonka senkin ohjaamovaihtoehtoina ovat L- ja P-ohjaamot, sallii polttomoottorikäytön pitkillä siirtymätaipaleilla ja tarvittaessa jopa 60 kilometrin ajon sähkötoimisena. Uusiutuvaa polttoainetta käyttämällä liikennöitsijä voi vähentää ympäristövaikutustaan merkittävästi.

Molemmat tekniikat perustuvat Scanian moduulijärjestelmään, jonka komponentit ovat käytössä Scanian koko kuorma-automallistossa.

”Vaikka sähköajoneuvot edustavat tietyllä tavalla uutta tekniikkaa, olemme tehneet kaiken voitavamme, jotta niiden käytettävyys on yhtä korkealla tasolla kuin muiden kuorma-autojen. Scania edustaa premium-laatua, ja sanomattakin on selvää, että sen tekevät myös sähkökuorma-automme”, Scanialta lausutaan.

Tavanomaisen tavaraliikenteen ja kylmäkuljetusten lisäksi sähkökuorma-autoja voi hyvin käyttää myös vaihtolavakuljetuksiin, maansiirtoon, betonikuljetuksiin, jätehuoltoon sekä palo- ja pelastustoimen tarpeisiin, Scania tiedottaa.

”Olemme vakuuttuneita siitä, että tulevaisuuteen katsovat asiakkaat haluavat varmistaa, että heidän kalustonsa on käyttökelpoinen myös tulevaisuudessa. Suuren kaluston omistaville kuljetusliikkeille sähköajoneuvon hankinta tässä vaiheessa antaa mahdollisuuden kerätä kokemuksia ensimmäisten joukossa. Tiedämme myös, että moni suuri kuljetuspalvelujen ostaja haluaa pienentää hiilijalanjälkeään”, valmistajalta kerrotaan.

Scania 25 L battery electric vehicle Campaign image used in Take Charge

Sekä pistokehybridi- että täyssähkökuorma-auto pääsevät oikeuksiinsa kaikkialla siellä, missä kaupungin keskusta-alueilla rajoitetaan liikenteen päästöjä. Ne myös mahdollistavat käyttöasteen nostamisen. Hiljaiseen jakeluun kykenevien kuljetuspalvelujen käyttöä voidaan jatkaa pitkälle iltaan ja aloittaa aikaisin aamulla, jolloin vältetään ruuhkat ja pysäköintivaikeudet. Tutkimusten mukaan ruuhka-aikojen ulkopuolella toteutettu jakelu voi sujua jopa 30 prosenttia nopeammin kuin päiväsaikaan pysäköinnin helpottuessa, ruuhkien vähentyessä ja risteysajon nopeutuessa.

Täyssähköautoon voidaan valita viisi akkua, joiden kokonaiskapasiteetti on 165 kWh, tai yhdeksän akkua, kokonaiskapasiteetiltaan 300 kWh. Yksi akuista sijaitsee moottoritunnelissa, loput neljä tai kahdeksan alustan sivuilla. 

Akut ladataan 130 kW DC teholla CCS-latausliittimen ansiosta. Lataaminen tyhjästä 80 prosenttiin kestää viiden akun paketilla alle 55 minuuttia, yhdeksän akun paketilla alle 100 minuuttia. Regeneroiva jarrutusenergia lataa akkuja myös ajon aikana.

Koska pistokehybridimallissa on myös polttomoottori, akuille on vähemmän tilaa. Siinä on kolme akkua, yhteiskapasiteetiltaan 90 kWh, sekä sähkömoottori, jonka teho on 115 kW. Lataaminen tyhjästä 80 prosenttiin kestää noin 35 minuuttia, ja regeneroivan jarrutuksen lisäksi akkua voi ladata myös kuormattaessa ja kuormaa purettaessa. Sähkötoimista voimalinjaa täydentää 280-360 hevosvoiman polttomoottori. Sähkötoimisena auto kulkee täydellä varauksella n. 60 km.

Molemmat autot ovat sähkökäyttöisinä hiljaisia, ja kun täyssähkökuorma-auton vääntömomentti on jopa 2200 Nm, ajokokemus on hyvin erilainen ja jännittävä. ”Tiedämme, että autot kiinnostavat monia sekä nuoria että kokeneita kuljettajia sen vuoksi, että he haluavat myötävaikuttaa kestävään kuljetustoimintaan mutta myös siksi, koska he haluavat kuulua näiden tulevaisuuden ajoneuvojen ensimmäisiin käyttäjiin.”

Uusien Volvojen myynti alkoi

Uudet Volvo Trucks –kuorma-autot tulivat myyntiin 7.9.2020, ja asiaan perehdytään tarkemmin huomenna 10.9. ilmestyvässä Raskas Kalusto -lehdessä.

Tässä välissä kerrotaan kuitenkin, mitä Volvolta lausutaan myynnin aloittamistunnelmien myötä. Uusien autojen kehittelyssä on keskitytty valmistajansa mukaan erityisesti siihen, että kuljettajat voivat tehdä työnsä mahdollisimman tehokkaasti, turvallisesti ja taloudellisesti. Kaikissa malleissa, uudessa Volvo FH:ssa, Volvo FH16:ssa, Volvo FM:ssä ja Volvo FMX:ssä, on uusi käyttöliittymä, jonka digitaalinen mittaristo antaa kuljettajalle olennaiset tiedot kaikissa tilanteissa. Volvo FM- ja Volvo FMX –kuorma-autoissa on myös täysin uudistuneet ohjaamot, joissa on enemmän tilaa kuljettajalle, sekä entistä parempi näkyvyys.

”Uudet Volvo Truck kuorma-autot täyttävät sekä kuljettajien että kuljetusyritysten tarpeet. Kehittämällä edelleen Volvon perinteisiä vahvuuksia, kuten ergonomiaa, mukavuutta ja turvallisuutta, sekä yhdistämällä ne uuteen innovatiiviseen teknologiaan ja muotoiluun, olemme tehneet kuljettajan työympäristöstä entistäkin houkuttelevamman ja tuottavamman”, Volvo Finland Ab:n myyntijohtaja Reino Manninen kertoo.

Olennainen tieto helpommin saatavilla

Uudessa 12-tuumaisessa digitaalimittaristossa on kaikki olennainen tieto selkeästi nähtävillä. Kuljettajan ajoaikatiedot ovat esimerkiksi aina näkyvissä, mikä helpottaa ajamisen suunnittelua ja säädösten noudattamista. Liikennemerkkien tunnistus on toinen käytännöllinen toiminto, joka ilmoittaa kuljettajalle nopeusrajoituksista ja ohituskielloista sekä näyttää tien tyypin. 

Mittaristossa on valittavana neljä eri näkymää:

Kuormanäkymä 
mahdollistaa kuorman, ajoneuvon kokonaismassan ja akselikohtaisen painon hallinnan. 
Navigointinäkymä, navigointijärjestelmällä varustetuissa kuorma-autoissa, jonka ansiosta reitin seuraaminen on helppoa. 
Aloitusnäkymä näyttää perinteistä Volvo-mittaristoa vastaavan näkymän. 
Ajonäkymä näyttää ainoastaan olennaisimmat tiedot.

Mittariston näyttöä täydennetään helposti käytettävällä 9-tuumaisella sivunäytöllä, joka mahdollistaa viestintäominaisuuksien sekä infotainment- ja kuljetustietojen hallinnan. 

Autoon voidaan nyt yhdistää kaksi puhelinta samanaikaisesti. Muita ominaisuuksia ovat muun muassa Android Auto -järjestelmän ”Omat sovellukset”, joka peilaa näyttöön Android-puhelimien sovellukset, sekä ”Kuljettajan opas”, joka näyttää kuorma-autokohtaisia ajovinkkejä ja tietoja. Toiminto on valmisteltu tulevia päivityksiä varten, ja se on yhteensopiva myös muiden kuin Volvo Trucksin sovellusten kanssa. Näin esimerkiksi päällirakentajat voivat luoda omia sovelluksia.

Sivunäyttöön voidaan yhdistää helposti jopa kahdeksan kameraa, ja näytössä voi näyttää samanaikaisesti neljä eri kameranäkymää. 

”Peilin varressa olevan kameran näyttämä alue on noin 80 neliötä, minkä ansiosta kuorma-auton oikealle sivulle ei jää katveita”, Volvo Finland Ab:n kuljettajakouluttaja Teemu Hämäläinen kertoo.

Kummankin näytön tiedot voidaan näyttää yli 30 kielellä. Järjestelmään voi tallentaa useita mukautettuja asetuksia samanaikaisesti. Tämä on hyödyllistä, jos samalla kuorma-autolla on useita kuljettajia, kenties eri maissa.

Parempi yleiskuva ja vähemmän kuljettajan rasitusta

Mittariston toimintoja on helppo käyttää uusien, selkeämmin ryhmiteltyjen ohjauspyörän säätimien sekä kojetaulun avulla. Sivunäytön toimintoja voi käyttää myös suoraan näyttöä koskettamalla. 

Usean vetoakselin kuorma-autoissa on uusi tasauspyörästön lukkojen käyttökytkin. Kuljettajan tarvitsee vain kääntää rullaa tasauspyörästön lukkojen aktivoimiseksi. Lukkojen asento näkyy digitaalisen mittariston näytössä.

”Neliakseliseen tridem-autoon on saatavissa haastavien olosuhteiden painonsiirto, jolla saadaan helpompi ohjattavuus vetopidon kärsimättä”, Volvo Trucks kuljettajakoulutuksista vastaava Teemu Hämäläinen sanoo.

Volvo I-Shift -vaihteenvalitsimessa on uusi, entistä käytännöllisempi ja ergonomisempi muotoilu, joka lisää liikkumisen vapautta ohjaamon sisällä. Myös vaihteenvaihto-ohjelmia on kehitetty, ja niihin sisältyy nyt Taloudellinen-, Vakio– ja Suorituskykyinen-ajotilat. 

Uudet FM ja FMx ohjaamot entistä tilavampia, näkyvyys parempi

Volvo FM- ja Volvo FMX -malleissa on uudet ohjaamot, joiden sisätilavuus on jopa kuutiometrin aiempaa suurempi. Ohjaamoissa on nyt enemmän työskentelytilaa sekä merkittävästi parempi näkyvyys eteenpäin. Tämä on saatu aikaan muun muassa matalamman ovilinjan ansiosta. Matala ja leveä sisäänkäynti, jossa on kaksi askelmaa, parannetut liukuesteet ja valaistus, helpottaa kuljettajan työtä toistuvia pysähdyksiä sisältävillä ajoreiteillä. Esimerkiksi maansiirtokuljetuksissa ei ole lainkaan epätavallista, että kuljettaja joutuu poistumaan ohjaamosta jopa 50 kertaa työpäivän aikana.

Volvo FH- ja Volvo FH16 -mallien tavoin kuljettajan alueella on nyt ohjauspylvään säätötoiminto, joka helpottaa täydellisen ajoasennon löytämistä. Makuuohjaamon alempi vuode on aiempaa ylempänä, joten vuoteella on mukavampi istua ja sen alla on enemmän säilytystilaa. Päiväohjaamossa on myös uusi 40 litran säilytyslokero ja sisävalaistus.

Ohjaamossa on uusi, entistä parempi eristys, joka pitää lämpötilan miellyttävänä ja vähentää melua. Hiilisuodattimella ilmastointilaite pitää puolestaan ilmanlaadun hyvänä vaikeissakin olosuhteissa.

DAF CF Electric sai lisää toimintamatkaa

DAF Trucks on ottanut sähköisen voimansiirron kehityksessä uuden edistysaskeleen pidentämällä DAF CF Electricin toimintamatkaa VDL e-power -teknologian avulla kaksinkertaiseksi, eli yli 200 kilometriin. Lisäksi uuden sukupolven akut ovat 700 kg aiempia kevyemmät, mikä lisää suoraan hyötykuormaa.

Ensimmäisten CF Electric -mallien käyttötestit aloitettiin jo vuonna 2018 alankomaalaisten ja saksalaisten asiakkaiden kanssa, ja uudella ohjelmistolla ja kojelaudalla varustettu toinen sukupolvi tuli myyntiin viime vuonna. 

Vetoauto ja alusta

DAF CF Electric on paikallispäästötön ja hiljainen ratkaisu kaupunkialueille esimerkiksi yleiseen jakelukäyttöön, myymälöiden tavarantoimituksiin ja jätteenkeräykseen. DAF CF Electric on tällä hetkellä saatavana 4×2-vetoautona (kokonaismassa 37 tonnia) ja 6×2-alustana (kokonaismassa 28 tonnia), jossa on erinomaisen ohjattavuuden takaava ohjattu teliakseli. 

CF Electricin uusimman sukupolven lähtökohtana on DAFin mukaan aiempien mallien todistettu luotettavuus ja helppokäyttöisyys. Uusi lisä niissä on entistä tehokkaampi 350 kWh:n akku (hyötyteho 315 kWh). Se on myös huomattavasti (700 kg) aiempaa kevyempi, mikä lisää suoraan hyötykuormakapasiteettia. 

Akku esilämmitetään, minkä ansiosta sen lämpötila pysyy säästä riippumatta aina 25–40 C:ssa. Näin akku säilyttää suorituskykynsä ja kestää pidempään.

500 kilometriä sähköllä päivässä

Kooltaan entisen kokoisella mutta kapasiteetiltaan suuremmalla akulla CF Electric kulkee yli 200 kilometriä, eli aiempiin sukupolviin verrattuna kaksinkertaisen matkan. Akku ladataan yleensä kuorma-auton varikolla, ja 250 kilowatin latausasemalla sen täyteen lataaminen kestää noin 75 minuuttia. 
Jos akkua ladataan lastaamisen tai ajotauon aikana, DAF CF Electricillä voi ajaa sähköllä jopa 500 kilometriä päivässä. Tästä on kuorma-auton tuottavuuden ja tehokkuuden kannalta huomattavaa hyötyä.

Erityishuomioita hankinnasta ja käytöstä

Sähkökäyttöiset ajoneuvot edellyttävät asiakkaalta tietyntyyppistä lähestymistapaa. Siksi DAF tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä reittisimulointimalleja, jotka auttavat luomaan ajoneuvolle tehokkaan käyttösuunnitelman ja opastavat akun lataamisessa järkevästi ja tehokkaasti. DAF tarjoaa yhdessä VDL:n ja tiettyjen muiden toimittajiensa kanssa asiakkailleen neuvontaa myös latausinfrastruktuurin optimointiin. 

Myyntiin syyskuussa

Pidemmän toimintamatkan CF Electric tulee myyntiin syyskuussa, ja toimitukset aloitetaan todennäköisesti alkuvuodesta 2021.

”Uusi toimintamatkaltaan pidempi CF Electric vahvistaa asemaamme sähköisten maantiekuljetusten edelläkävijänä”, toteaa DAF:n tuotekehityksestä vastaava johtaja Ron Borsboom. ”Se on kehitetty vastaukseksi tavoitteisiin pienentää hiilidioksidipäästöjä ja parantaa ilmanlaatua kaupungeissa. Pelkällä sähköllä 500 kilometriä päivässä kulkeva kuorma-auto on kuljetusyrityksille todellinen vaihtoehto.”

DAF CF Electric | FT-vetoauto – Tekniset tiedot

Alusta 4×2

Akseliväli 380 cm 

Vetoauton paino 9 000 kg

Sähkömoottori 210 kW

Vääntömomentti 2 000 Nm

Akun kapasiteetti 350 kWh (hyötyteho 315 kWh)
Täyteen ladatun ajoneuvon toimintamatka Enimmillään 220 km
Akkujen pikalataus 75 minuuttia (250 kW)

DAF CF Electric | FAN-alusta – Tekniset tiedot

Alusta 6×2, teliakseli

Akseliväli 380/420/460/480 cm

Alustan paino 10 200 kg

Sähkömoottori 210 kW

Vääntömomentti 2 000 Nm

Akun kapasiteetti 350 kWh (hyötyteho 315 kWh)

Täyteen ladatun ajoneuvon toimintamatka Enimmillään 220 km

Akkujen pikalataus 75 minuuttia (250 kW)

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...