Raskas Kalusto 8/2020

Vuoden viimeinen Raskas Kalusto -numero ilmestyy 3.12. ja avaa pelin Kuljetusliike Martti Äikäs Oy:n Volvolla tehdyn jakolenkin muodossa. Kauppahommissa ollaan myös Kukkavälitys Oy:n kanssa, ja kyseinen yritys ei pelkästään jakele vaan myös myy tuotteitaan autosta. Alkutuotantoa lähellä ollaan HH Jalaston DAFin myötä, eli käydään katsomassa mitä kuorma-auto tarjoaa traktorikuljetusten tilalle. Lehdessä mukana myös Scanian uudet V8:t, tuore Volvo FM, vuoden Ammattina Sankari -kampanajan voittaja, Savolinen uusi Actros ja mitähän kaikkea muuta. Tässäpä koko lista:

Kalusto ja ihmiset

06 Kello kahdelta soi

Kuljetusliike Martti Äikäs Oy:n jakolenkillä.

22 Arkeen ja juhlaan

Kukkavälitys Oy:lle laatu on keskiössä. 

28 Oman talon ajossa

HH Jalasto Oy:n DAF XF 510. 

34 Pelastaja postiautosta

Ammattina Sankari 2020. 

44 Scania-kantaan

Containershipsin Scaniat. 

52 Jälkimarkkinointi edellä

DAF-kiertueella Itä-Suomessa. 

68 Kokemuksen perusteella

Savolinen uusi Actros-yhdistelmä.

70 Kuorma kerrallaan Vilkonharjusta

Scaniaa ja KOMEa Hirvensalmella.

76 Vaasassa valmistetut

Ville Hakalan pienoismallit.

80 Syksyisessä Savossa

Vetkun Loska-ajo 2020. 

Koeajot ja esittelyt

20 Uuteen osoitteeseen

Volvo Truck Center Jyväskylä. 

36 Veekasin veto ei hyydy

Scanian V8-voimalinja uudistui.

42 Vinkkelin voimaa ja vääntöä

Koeponnistuksessa Scania 770 S.

46 Enemmän avaruutta

Uusi Volvo FM koeajossa.

58 Pesulla Pirkkalassa

Suomen Raskaspesut Oy.

62 Mäkiä ja mutkia

Maastossa Volvolla ja Renaultilla.

72 Turvassa kiven sisässä

Liipolan tunnelissa harjoiteltiin.

Vakiopalstat

12 Uutiskuljetus

Kaasuautojen hankintatuki voimaan

Tasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa laki määräaikaisesta henkilöautojen romutuspalkkiosta sekä laki sähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatuesta ja kaasukäyttöisen kuorma-auton hankinta-tuesta sekä henkilöautojen kaasu- tai etanolikäyttöisiksi muuntamisen tuesta 27.11.2020. Ne tulevat voimaan 1.12.2020.

Kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatuella lisätään kaasun käyttöä dieselin sijaan. Tukea myönnetään 12 000 euroa nesteytettyä kaasua ja 5 000 euroa paineistettua kaasua käyttävän uuden kuorma-auton hankintaan.

Hakija voi saada tukea enintään viidelle ajoneuvolle. Tuen saamisen edellyttää ajoneuvon rekisteröimistä Suomeen sekä sen rekisterissäpitoa yhden vuoden ajan tuen saamisen jälkeen. Määrärahaa hankintatuen myöntämiseen on varattu miljoona euroa seitsemännessä lisätalousarviossa.

Valtio maksaa kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatukea 1.12.2020-31.12.2022. Tukien myöntämisestä ja valvonnasta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Muita tukimuotoja arvioidaan Fossiilittoman liikenteen tiekartassa, joka lähtee lausunnoille loppuvuodesta 2020.

Sisun ja Daimlerin 10-vuotinen yhteistyö laajenee

Sisu Auton ja Daimler Truck AG:n välillä allekirjoitettiin sopimus komponenttitoimituksista loppuvuodesta 2010. Nyt yhteistyö on jatkunut kymmenen vuotta, ja Sisun Polar-malliston kokonaistuotantomääräkin lähestyy jo tuhatta ajoneuvoa. Valmistajien välinen yhteistoiminta on samalla laajentunut käsittämään myös Sisun sotilasajoneuvotuotteita. Näistä ensimmäinen uusi tuote, SISU GTP, perustuu ajoneuvotekniikaltaan Mercedes-Benzin Unimog- ja Zetros-tuotteiden komponentteihin.

Ensimmäisen sukupolven Polar Timber oli yksi Daimler-yhteistyön avanneita Sisuja.

”Vuonna 2010 käynnistyneen Sisu Polar -malliston kehityksen lähtökohtana oli yhdistää Sisun perinteiset alustarakenne- ja käyttötehtävävahvuudet markkinoiden parhaisiin ajoneuvokomponentteihin. Tämän tavoitteen täyttymiseksi käynnistimme neuvottelut komponenttitoimituksista maailman suurimman kuorma-autovalmistajan, saksalaisen Daimler Truck AG:n kanssa saadaksemme käyttöön laajan, huippulaatuisen Mercedes-Benz-tuotteiston komponenttivalikoiman. Jo tässä vaiheessa tähtäimenä oli saada aikaan komponenttiyhteistyö, joka mahdollistaisi saman valmistajan komponenttitarjonnan kattaen myös muut, mahdolliset uudet SISU-tuotteet”, kertoo yrittäjä Timo Korhonen.

GTP edustaa uusinta tuotesektoria, jolla tähdätään laajentumiseen sotilas- ja erikoisajoneuvoissa.

Sisu Auto kertookin viime aikoina panostaneensa uuden sotilas- ja pelastusajoneuvon, SISU GTP:n, tuotannon käynnistämiseen ja ensimmäisten toimitusprojektien toteutukseen. 

”SISU GTP-hanke on edennyt suunnitelmien mukaan, tavoitteena saavuttaa täysi sarjatuotantovalmius ensi vuoden kuluessa. Tätä haasteellista tavoitetta tukee vankasti Puolustusvoimien kesäkuussa tekemä esisarjan tilaus, jonka mukaisesti tulemme toimittamaan monipuolisesti varustellun kuuden ajoneuvon esisarjan kaikki ajoneuvot ensi vuonna. Esisarjan ensimmäiset ajoneuvot ovat edenneet tuotantoon”, kertoo sotilasajoneuvoliiketoiminnasta vastaava johtaja Jyri Ahonen.   

Sisu ETI tarjoaa etenemiskykyä haastavimpiin olosuhteisiin ja sovellutuksiin.

GTP:n markkinoinnin odotetaan tuottavan merkittäviä tuloksia jo ensi vuoden kuluessa ja johtavan suuriin toimitusmääriin tämän vuosikymmenen aikana. Sisulta kerrotaankin, että nyt uuden GTP-sotilasajoneuvotuotannon käynnistyttyä, on vuosikymmenen kestäneen kehitysohjelman tuotteisiin kohdistuvat päätavoitteet saavutettu. Näiden lisäksi öljykentille toimitettavien, raskaiden Sisu ETI -maastoajoneuvojen sekä kaivoskäyttöön tähtäävien, suuren kuorman kantavien Polar Super -maansiirtoautojen tuotanto jatkuu ja näiden markkinointia tehostetaan edelleen. Tämä on vaatinut merkittäviä ponnisteluita, mutta Sisulla katsotaan luottavaisina eteenpäin.

Polar Super tähtää kaivoskäyttöön.

”Kuluneet vuosikymmenet ovat useasti koetelleet kovin ottein suomalaisen kuljetusvälineklusterin kestävyyttä, ja viime keväästä saakka kaikkea toimintaamme ja elämäämme vaikeuttanut koronaepidemia on edellyttänyt rajujakin toimenpiteitä selvitäksemme tästä poikkeuksellisesta ajanjaksosta mahdollisimman pienin vaurioin ja kyetäksemme palautumaan normaaliin toimintaan epidemian jälkeen. Tähän saakka olemme suoriutuneet näistä haasteista hyvin, olemme kyenneet sopeuttamaan toimintamme vastaamaan vallitsevaa markkinatilannetta ja kehittämään merkittävästi erikoisajoneuvoliiketoimintaamme”, toteaa toimitusjohtaja Petri Kananen.

”Sisu Auton kehitysohjelma on vaatinut raskaita ponnisteluja niin Sisu Auton henkilöstöltä kuin koko yhteistyöverkostoltamme ja myös suuria taloudellisia panostuksia hankkeeseen osallistuneilta yrityksiltä. Nyt pääpaino liiketoiminnassamme kohdistuu tuotteistomme markkinointiin ja myynnin kasvattamiseen tehtyjen panostusten hyödyntämiseksi”, Kananen lisää.

Vt 12 Lahden eteläinen kehätie avataan liikenteelle 8.12.2020

Kuva: Juha Pokki

Kehätien avaamispäivämäärä varmistui, kun Liikenne- ja viestintävirasto Traficom antoi käyttöönottopäätöksen Liipolan ja Patomäen maantietunneleista. Syksyn 2020 aikana Liipolan ja Patomäen maantietunneleissa on tehty mittavat teknisten järjestelmien hyväksyntätestaukset ja järjestetty neljät pelastusharjoitukset. Kehätie avataan 8.12.2020. Kehätien liikenteelle otto tapahtuu hiljaisen liikenteen aikaan, ja kokonaisuudessaan kehätie on liikenteellä aamuruuhkaan mennessä.

”Kehätie valmistuu luvatusti joulukuussa 2020, joka alittaa hankkeen toteutuspäätöksen mukaisen tavoiteaikataulun noin vuodella. Rakentaminen on sujunut erittäin hyvin ja hankekokonaisuus toteutuu kustannusarviossa. Voimme kaikki – niin suunnittelijasta työnjohtajaan kuin työmaalla ahkeroiviin rakentajiin – olla erittäin ylpeitä tästä saavutuksesta”, toteaa projektipäällikkö Janne Wikström Väylävirastolta.

Erittäin tärkeä huomio kaikille tienkäyttäjille

Kehätie kytkeytyy länsipäässä Hollolan kohdalla Tampereen suunnan valtatiehen 12 ja itäpäässä vilkkaasti liikennöityyn valtatie 4 moottoritiehen.

”Uusi kehätie liittyy molemmista päistään vilkkaasti liikennöidyille moottori- ja moottoriliikenneteille. Kaikilla tähän saakka avatuilla kehätien rakentamiseen liittyvillä kaduilla on ollut avaamishetkellä useiden autojen jono odottamassa avaamista. Kehätiellä se ei onnistu, sillä kehätien päät ovat moottoritietä eikä moottoritielle saa pysäyttää jonottamaan turvallisuuden vuoksi. Kehätiehen ehtii kyllä tutustumaan sen ensimmäisenä aukiolopäivänä myös päivän valjettua”, muistuttaa projektipäällikkö Janne Wikström Väylävirastolta.

Kehätien nopeusrajoitus kaksikaistaisella osuudella Hollolan Soramäen ja Okeroisten välillä on 100 km/h ja nelikaistaisella osuudella Okeroisten ja valtatiehen 4 yhdistyvän Kujalan eritasoliittymän välillä 80 km/h. Liikenteelle auetessa Soramäen ja Okeroisten välillä on 80 km/h rajoitus, joka nousee 100 km/h keväällä talvinopeusrajoituksen päättyessä. 13 kilometriä pitkälle kehätielle yhdistyvät Soramäen, Nostavan, Okeroisten, Nikulan, Launeen ja Kujalan eritasoliittymät.

Lakkaavaa maantieverkkoa Lahden ja Hollolan omistukseen

Valtatie 12 nimitys siirtyy tien avaamisen myötä vanhalta valtatien linjalta uudelle kehätielle. Samalla vanha valtatie ja alempaa maantieverkostoa on siirtynyt ja siirtyy Lahden kaupungin ja Hollolan kunnan omistukseen. Tämä tarkoittaa sitä, että jatkossa teiden kunnossapidosta vastaavat kuntarajojen mukaisesti Lahti ja Hollola.

Siirtyneitä ja siirtyviä teitä ovat (kartta):

  • Ala-Okeroistentie kehätien uudesta Okeroisten eritasoliittymästä pohjoiseen, entinen maantie (mt) 296 (1.10.2020)
  • Helsingintie Ala-Okeroisten risteyksestä pohjoiseen, entinen mt 140 (1.10.2020)
  • Uudenmaankatu Renkomäestä pohjoiseen, entinen mt 167 (1.10.2020)
  • Hämeenlinnantie ja Mannerheiminkatu, vanha valtatien 12 linja Soramäestä Joutjärvelle (8.12.2020)

Näiden teiden kunnossapitoa ja hoitoresursseja kohdennetaan katuympäristömäisesti. Teitä, joita ei jatkossa luokitella maanteiksi, ei välttämättä hoideta enää valtatiemäisillä toimintalinjoilla esimerkiksi talvihoidon osalta.

Sähköistä juomajakelua Renaultilla Sveitsissä

Renault Trucksin pääjohtaja Bruno Blin luovutti uuden Renault Trucks D Wide Z.E. -täyssähkökuorma-auton Carlsberg-konsernin Feldschlösschen-panimolle 24.11.2020 Sveitsissä. Carlsberg teki helmikuussa 2020 historiallisen 20 kappaleen tilauksen 26-tonnisista Renault Trucks D Wide Z.E. -täyssähkökuorma-autoista. Nyt ajoon luovutettiin tilauksen ensimmäinen D Wide Z.E. -täyssähköauto.

Hankinta on osa Carlsberg-konsernin sekä Feldschlösschenin tiukkia tavoitteita kohti hiilineutraalia jakelua.

”Olen vakuuttunut siitä, että sähköinen kuljetuskalusto on yksi ratkaisu ympäristön laadun parantamiseksi, sekä itseämme että tulevia sukupolvia varten”, Renault Trucksin pääjohtaja Bruno Blin sanoi luovutuksen yhteydessä.

”Olen iloinen siitä, että Renault Trucks voi olla mukana tukemassa Feldschlösscheniä ja Carlsbergia heidän ympäristötavoitteissaan. Carlsberg on edelläkävijäkonserni kun on sähköisten teknologioiden käyttöönotosta kyse. Kuljetusalalla tapahtuu nyt suuria muutoksia. Tulevan kymmenen vuoden aikana kuljetusala tulee muuttumaan enemmän kuin viimeiseen sataan vuoteen. Tämä Carlsbergin ja Renault Trucksin yhteistyö näyttää tietä eteenpäin tällä kehityksen tiellä”.

Thomas Amstutz, Feldschlösschen panimon toimitusjohtaja, jatkaa: 

”Edelläkävijätyömme sähkökuorma-autojen parissa alkoi jo useita vuosia sitten. Olemme ylpeitä siitä, että kova työmme osoittautuu nyt kannattavaksi. Olemme Sveitsissä ja jopa Euroopassa ensimmäinen yritys, joka käyttää näitä ympäristöystävällisiä kuorma-autoja juomakuljetuksiin. Tavoitteenamme on olla johtava toimija paitsi oluiden ja juomien kehittämisessä, myös juomalogistiikassa ja ilmastonsuojelutyössä.”

Feldschlösschen ja Carlsberg-konserni, jotka ovat sitoutuneet voimakkaasti ympäristönsuojeluun ja ilmaston lämpenemisen vähentämiseen, pyrkivät järjestelmällisesti kestävän kehityksen strategiansa ”Yhdessä kohti nollaa” tavoitteisiin. Yksi tavoitteista on hiilidioksidineutraalit kuljetukset. Tavoitteiden saavuttamiseksi Carlsberg tulee käyttämään sähkökuorma-autoja, jotka ovat ladattu uusiutuvalla sähköllä. Pitkillä matkoilla hyödynnetään rautatieliikenneverkostoa. 

Renault Trucks –sähköajoneuvomallisto 

Renault Trucks tarjoaa kattavan valikoiman täysin sähkökäyttöisiä ajoneuvoja 3,1-26-tonnisten luokissa.

Renault Trucks D Wide Z.E., tekniset tiedot

  • Kokonaispaino: 26 t
  • Saatavilla oleva akseliväli: 3900 mm
  • Kaksi sähkömoottoria, joiden nimellisteho on 370 kW (jatkuva teho 260 kW)
  • Sähkömoottoreiden suurin vääntömomentti: 850 Nm
  • Suurin vääntömomentti taka-akselilla: 28 kNm.
  • Kaksivaihteinen vaihdelaatikko
  • Energian varastointi: litiumioniakut, 200 kWh – 265 kWh.
  • Todellinen toiminta-alue: jopa 180 km

DAF tarjoilee kattavaa varustelutasoa XF- ja CF-malleihin

DAF julkaisee Ultimate-ja Ultimate+-paketit, jotka sisältävät vakiona useita ominaisuuksia CF- ja XV-malleihin. DAFilta kerrotaan, että auton tehokkuuden varmistamiseksi Ultimate-paketin tärkeimpiä ominaisuuksia on akun energianhallintajärjestelmä, joka valvoo akkujen kuntoa ja optimoi käyttöaikaa. Pakettiin kuuluu myös rengaspaineiden valvontajärjestelmä, joka valvoo rengaspainetta jatkuvasti, ja parantaa näin polttoainetehokkuutta. Ultimate-paketilla varustetuissa DAFin CF- ja XF-malleissa on myös ennakoiva vakionopeudensäädin, jonka äly pystyy suunnittelemaan ajoa kaksi kilometriä eteenpäin. Järjestelmän avulla voimansiirto voi hyödyntää kuorma-auton liike-energiaa mahdollisimman tehokkaasti ja lisätä polttoainesäästöjä valmistajan mukaan jopa 4 %.
Ultimate-paketissa on myös kokonaiskustannuksia pienentävät LED-ajo- ja -takavalot.

Ohjaamon puolella Ultimate-paketti sisältää DAFin varustelulistalta löytyvän parhaimman tason ilmastoinnin, jotta kuljettajan mukavuus paranee entisestään. Lisäksi vakiovarusteena on myös lisälaitteiden virtalähde, joka on suunniteltu erityisesti mikroaaltouunin käyttöön. 

Ultimate+-paketti sisältää lisäksi mm. DAF Connect -online-kalustonhallintajärjestelmän, joka antaa reaaliaikaisia tietoja kuorma-autosta, kuljettajasta ja ajoneuvon sijainnista. Järjestelmä parantaa valmistajan mukaan ajoneuvojen käytettävyyttä, pienentää kustannuksia ja tehostaa logistiikkaa. Ultimate+-paketti sisältää myös DAF MultiSupport Flex Care -korjaus- ja -huoltosopimuksen.

Ultimate- ja Ultimate+-paketit ovat tilattavissa lähes kaikkiin PACCAR MX-11- tai MX-13 -moottorilla varustettuihin DAF CF- ja XF -kuorma-autoihin. 

Ensimmäinen puukuorma Stora Enson Oulun kartonkitehtaalle

Kuvat: Martu Väisänen

Stora Enson Oulun tehtaan uusi tulevaisuus kartongintuotannossa alkaa vuodenvaihteeseen mennessä. Tehtaalla tarvitaan puoli miljoonaa kuutiometriä enemmän havukuitupuuta kuin aiemmin. Puukauppa on piristynyt syksyllä ja kauppaa käydään lähes normaalivuoden tahtiin koronatilanteesta huolimatta.

Oululaisen metsänomistajan mailla saavutettiin maanantaina 23. marraskuuta tärkeä merkkipaalu. Ensimmäinen kuitupuukuorma lähti matkaan kohti Stora Enson Oulun tehdasta uutta kartongintuotantoa varten. Puutavara-auton kyydissä matkasi runsaat 50 kuutiota havukuitupuuta. Vaikka tehtaan kartonginvalmistus ei ole vielä käynnistynyt, puunhankinta on vauhdissa.

”Ostamme puuta täydellä teholla. Talvileimikoiden kysyntä on myös vahvistunut. Tavoitteenamme on pyörittää korjuuta normaalisti, vaikka keliolosuhteet ovatkin nyt todella vaikeat maan märkyyden vuoksi. Metsänomistajien tapaamiset onnistuvat koronasuosituksia noudattaen ja tarvittaessa kasvomaskeja käyttäen”, sanoo Stora Enson Pohjois-Suomen aluejohtaja Esa Ojala.

Stora Enson Oulun tehtaanjohtaja Juha Mäkimattila (vas.) ja Stora Enson puunhankinnan aluejohtaja Esa Ojala Oulun harvennushakkuukohteella. 

Yli sata miljoonaa euroa alueen talouteen

Oulun kartonkitehtaan käynnistyessä vuotuinen puuntarve kasvaa neljänneksen – noin puoli miljoonaa kuutiota – yhteensä 2,4 miljoonaan kuutioon. Se tarkoittaa rekkalasteiksi muutettuna noin 130 puurekkaa joka päivä.

Luonnonvarakeskuksen laskelmien mukaan pohjoisten maakuntien metsiin on vuosien saatossa kertynyt huomattavat harvennusrästit ja -tarpeet, joten lisähakkuut ja lisääntyvä puunkäyttö eivät vaaranna maakuntien metsätalouden kestävyyttä ja vastuullisuutta.

”Toimenpiteet suunnitellaan jokaisen metsän omista lähtökohdista, mutta tällä hetkellä esimerkiksi harvennuksille on hyvä aika. Metsän kasvun ja tulevien puukauppatulojen kannalta oikea-aikaisilla harvennuksilla on tärkeä päämäärä: pitää metsä elinvoimaisena, hyvässä kasvukunnossa ja saada jäävä puusto järeytymään tukkikokoon. Puuston hiilensidontakin voimistuu”, Ojala sanoo.

2,4 miljoonan kuution kokonaispuumäärä tarkoittaa vuosittain yli sadan miljoonan euron rahavirtaa aluetalouteen niin puukauppatuloina metsänomistajille kuin korjuu- ja kuljetustuloina Stora Enson paikallisille kumppaniyrityksille. Lisäystä aiempaan on noin 20 miljoonaa euroa.

Kartongin valmistamiseen käytetään hakkuilta kertyvää havukuitupuuta.

”Puunhankinnalla on puukauppatulojen ohella työllistävä vaikutus. Karkeasti laskettuna tehtaan puunhankinta-alueelle syntyy tuotantolinjan muutoksen ansiosta sata uutta työpaikkaa puunostoon, korjuuseen, kuljetukseen sekä metsänhoitotöihin. Oulun tehtaan puuraaka-aineen hankkiminen työllistää useita satoja henkilöitä Pohjois-Suomessa”, Esa Ojala kertoo.

Stora Enso hankkii puuta Oulun-tehtaalleen Pohjanmaan maakuntien lisäksi myös Kainuun ja Lapin metsistä. Alueen hankintaorganisaatiota on vahvistettu viime vuosina, kun Stora Enso avasi uusia toimistoja ja palkkasi lisää metsäasiantuntijoita. Uudet toimistot sijoittuivat Liminkaan, Sotkamoon, Kuusamoon ja Ristijärvelle.

”Nyt kun tarvitsemme aiempaa enemmän puuta, katseemme kääntyy kohti yksityisiä metsänomistajia. Pohjoisen puusta saa aikaan laatutuotetta maailmanmarkkinoille”, aluejohtaja Ojala sanoo.

Ensimmäisen puukuorman lastaaminen Oulussa harvennushakkuukohteella 23.11.2020. Havukuitupuu päätyy Oulun tehtaan uuteen kartongintuotantoon.

Yhdestä harvennusmännystä saa tuhansia elintarvikepakkauksia

Stora Enso valmistaa Oulussa aaltopahvin pintakartonkia, jolle on kasvavaa maailmanlaajuista kysyntää uusiutuvana pakkausmateriaalina. Uudenlaista kolmikerroksista pintakartonkia käytetään esimerkiksi elintarviketuotteissa – joissa vaaditaan tavallista parempaa kestävyyttä, materiaalin puhtautta ja ulkonäköä – sekä korkealaatuisissa verkkokaupan pakkauksissa

Hyvä esimerkki tuotteesta, jonka pintakartonkia Oulu tulevaisuudessa valmistaa, on marjarasia, jonka Stora Enso toi Suomen markkinoille kesällä. Yhdestä keskikokoisesta harvennusmännystä saa noin 7000 marjarasiaa. Määrä korvaa 65 kiloa muovia perinteisissä muovirasioissa.

Kartongin valmistamiseen käytetään hakkuilta kertyvää havukuitupuuta, ohutrunkoista puuta sekä sahoilta tulevaa haketta. Tukkipuut toimitetaan sen sijaan Kemiin Stora Enson sahalle tai alueen muille sahoille, missä niistä valmistetaan pitkäikäisiä puutuotteita muun muassa rakentamiseen. Hakkuilta kertyviä puunoksia ja -latvoja voidaan taas hyödyntää energiaksi Stora Enson Oulun ja Veitsiluodon voimalaitoksilla.

Ensimmäinen puukuorma pääsi matkaan kohti Oulun tehtaan uutta kartongintuotantoa.

”Tavoitteemme on hyödyntää metsänomistajilta ostamamme puu mahdollisimman tarkkaan ja arvokkaimmalla mahdollisella tavalla”, Esa Ojala sanoo.

Oulun tehtaan kehitysinvestointi on suuruudeltaan 350 miljoonaa euroa, josta noin 40 miljoonaa euroa käytetään tehtaan ympäristövaikutusten pienentämiseen. Ensikuitupohjaista kraftlaineria valmistavan tuotantolinjan suunniteltu vuosituotantokapasiteetti on 450 000 tonnia. Tehtaan porttien sisäpuolella työskentelee 400 henkilöä.

Mt 132 Klaukkalan kehätie otetaan liikenteelle

Mt 132 Klaukkalan kehätie otetaan liikenteelle 26.11.2020. Liikenteelleotto tapahtuu ruuhka-ajan ulkopuolella. 

Uuden, Klaukkalan keskustan kiertävän, noin 7,5 kilometriä pitkän tieyhteyden rakentaminen aloitettiin helmikuussa 2019. Rakentaminen on edennyt jopa suunniteltua paremmin, ja aiemmin syksylle 2021 suunniteltu liikenteelleotto tapahtuukin nyt noin vuoden etuajassa.

”Hanke on hieno esimerkki korjausvelkaohjelman konkreettisista tuloksista ja hyödyistä. Nurmijärvellä on pitkään odotettu uuden tieyhteyden käyttöönottoa. Uusi yhteys sujuvoittaa liikennettä ja lyhentää monien työmatkaa sekä ajallisesti että kilometreissä. Myös alueen kehittäminen saa tästä uutta pontta”, sanoo Väyläviraston pääjohtaja Kari Wihlman.

”Nurmijärven kasvun ja kehityksen tienviitta on nyt noussut Hämeenlinnanväylän varteen. Ilman Klaukkalan kehätietä ei olisi ollut mahdollista kaavoittaa eteläiselle Nurmijärvelle enää uutta asutusta tai yritysalueita, koska Klaukkalan läpi kulkeva tie oli niin kuormitettu. Ruuhkan hännät ovat iltapäivisin roikkuneet moottoritiellä aina Keimolassa saakka. Ennusteiden mukaan päivittäin Klaukkalan läpi ajavista 18 000 autosta ainakin 7 000 siirtyy Klaukkalan kehätielle. Tämä lisää niin liikenteen sujuvuutta kuin myös taajaman viihtyisyyttä”, Nurmijärven kunnanjohtaja Outi Mäkelä kertoo ja jatkaa:

”On ollut upea seurata, miten yli 30 vuoden suunnittelun ja pyörittelyn jälkeen tie rakennettiin ennätysnopeasti ja kustannusarviot alittaen. Täydet pisteet projektin vetäjille tehdystä työstä. Toivottavasti Kehä IV:n loppuosan valmistumista ei tarvitse odottaa seuraavaa 30 vuotta ja tässä välissä saataisiin myös Hämeenlinnanväylä kolmikaistaistettua.”

Lamminsuon risteyssillan rakentaminen haittasi valtatien liikennettä ennennäkemättömän vähän

Yksi urakan merkittävin rakennuskohde oli valtatien 3 ylittävän Lamminsuon risteyssillan rakentaminen. Paljon liikennöidyllä moottoritiellä rakentaminen aiheuttaa aina väkisinkin poikkeusjärjestelyjä liikenteelle.

”Hankkeessa oli alusta asti selvää, että pyrimme minimoimaan moottoritielle aiheutuvan haitan rakennustöistä. Yleisesti siltatyömaan kohdalla nopeusrajoitus lasketaan 60 kilometriin tunnissa, mutta me onnistuimme pitämään pääosin nopeuden 80 kilometrissä tunnissa liikenne- ja työturvallisuudesta tinkimättä”, Väyläviraston projektipäällikkö Antti Koski iloitsee.

”Huolellisella etukäteissuunnittelulla ja tarkalla työvaiheiden aikataulutuksella jouduimme laskemaan nopeusrajoituksen 50 kilometriin tunnissa ainoastaan räjäytysten ja yöajan kaistajärjestelyjen ajaksi”, lisää urakan projektipäällikkö Sami Laakso Kreatelta.

Liikenteelleoton jälkeenkin tiealueella tehdään ensi vuoden aikana vielä viimeistelytöitä, kuten viher- ja istutustöitä, kiveystöitä sekä urakka-alueen maisemointeja. Viimeistelytöiden on määrä olla valmiina kesällä 2021 tämän hetken aikataulun mukaan.

Arto Matinlassi Renault-myyntiin Tampereelle

Arto Matinlassi on uusi Renault Trucks kuorma- ja pakettiautomyyjä Volvo Truck Center Tampereella 1.12.2020 alkaen. Arto palvelee Renault Trucks kuorma- ja pakettiautoasiakkaita Tampereen, Jyväskylän sekä Lahden seuduilla.

Arto on viimeiset kolme vuotta toiminut Wetteri Powerin Renault Trucks -hyötyajoneuvomyyjänä Oulun toimipisteessä, ja sitä ennen monipuolisesti useita vuosia eri tehtävissä autoalalla.

”Renault Trucks kuorma- ja pakettiautomyyjänä Tampereella toiminut Juha Mattila siirtyi Renault Trucks tuotepäälliköksi. Juha on hoitanut myyjän tehtäviä suurelta osin edelleen, joten on hienoa, että saamme Tampereelle nyt uuden Renault Trucks myyntivahvistuksen”, Volvo Finland Ab:n Renault Trucks myyntijohtaja Pasi Gerpe kertoo muutoksen taustoista.

Yhteystiedot:

Arto Matinlassi
Renault Trucks kuorma- ja pakettiautomyyjä

Volvo Truck Center Tampere, Nuutisarankatu 20
Puhelin: 050 304 5000

MAN TGX on Truck of the Year 2021

MAN TGX on valittu Truck of the Year 2021 -palkinnon saajaksi. Tämä pidemmältä nimeltään International Truck of the Year eli ITOY-palkinto on uusien autojen kesken jaettava arvostetuin kunnianosoitus, ja sen myöntää 24-jäseninen kansainvälinen palkintolautakunta.
Arvioinnissa kerrotaan kiinnitetyn positiivista huomiota mm. MAN TGX:n ajomukavuuteen, työ- ja lepoympäristöön, turvallisuuteen, polttoainetehokkuuteen, informaatiotekniikkaan sekä liitettävyyteen ja hallintalaitteiden ja mittariston toimintaperiaatteeseen.

MAN Truck & Bus -toimitusjohtaja Andreas Tostmann vastaanotti ITOY-palkinnon 23.11.2020.

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...