Mt 132 Klaukkalan kehätie otetaan liikenteelle 26.11.2020. Liikenteelleotto tapahtuu ruuhka-ajan ulkopuolella. 

Uuden, Klaukkalan keskustan kiertävän, noin 7,5 kilometriä pitkän tieyhteyden rakentaminen aloitettiin helmikuussa 2019. Rakentaminen on edennyt jopa suunniteltua paremmin, ja aiemmin syksylle 2021 suunniteltu liikenteelleotto tapahtuukin nyt noin vuoden etuajassa.

”Hanke on hieno esimerkki korjausvelkaohjelman konkreettisista tuloksista ja hyödyistä. Nurmijärvellä on pitkään odotettu uuden tieyhteyden käyttöönottoa. Uusi yhteys sujuvoittaa liikennettä ja lyhentää monien työmatkaa sekä ajallisesti että kilometreissä. Myös alueen kehittäminen saa tästä uutta pontta”, sanoo Väyläviraston pääjohtaja Kari Wihlman.

”Nurmijärven kasvun ja kehityksen tienviitta on nyt noussut Hämeenlinnanväylän varteen. Ilman Klaukkalan kehätietä ei olisi ollut mahdollista kaavoittaa eteläiselle Nurmijärvelle enää uutta asutusta tai yritysalueita, koska Klaukkalan läpi kulkeva tie oli niin kuormitettu. Ruuhkan hännät ovat iltapäivisin roikkuneet moottoritiellä aina Keimolassa saakka. Ennusteiden mukaan päivittäin Klaukkalan läpi ajavista 18 000 autosta ainakin 7 000 siirtyy Klaukkalan kehätielle. Tämä lisää niin liikenteen sujuvuutta kuin myös taajaman viihtyisyyttä”, Nurmijärven kunnanjohtaja Outi Mäkelä kertoo ja jatkaa:

”On ollut upea seurata, miten yli 30 vuoden suunnittelun ja pyörittelyn jälkeen tie rakennettiin ennätysnopeasti ja kustannusarviot alittaen. Täydet pisteet projektin vetäjille tehdystä työstä. Toivottavasti Kehä IV:n loppuosan valmistumista ei tarvitse odottaa seuraavaa 30 vuotta ja tässä välissä saataisiin myös Hämeenlinnanväylä kolmikaistaistettua.”

Lamminsuon risteyssillan rakentaminen haittasi valtatien liikennettä ennennäkemättömän vähän

Yksi urakan merkittävin rakennuskohde oli valtatien 3 ylittävän Lamminsuon risteyssillan rakentaminen. Paljon liikennöidyllä moottoritiellä rakentaminen aiheuttaa aina väkisinkin poikkeusjärjestelyjä liikenteelle.

”Hankkeessa oli alusta asti selvää, että pyrimme minimoimaan moottoritielle aiheutuvan haitan rakennustöistä. Yleisesti siltatyömaan kohdalla nopeusrajoitus lasketaan 60 kilometriin tunnissa, mutta me onnistuimme pitämään pääosin nopeuden 80 kilometrissä tunnissa liikenne- ja työturvallisuudesta tinkimättä”, Väyläviraston projektipäällikkö Antti Koski iloitsee.

”Huolellisella etukäteissuunnittelulla ja tarkalla työvaiheiden aikataulutuksella jouduimme laskemaan nopeusrajoituksen 50 kilometriin tunnissa ainoastaan räjäytysten ja yöajan kaistajärjestelyjen ajaksi”, lisää urakan projektipäällikkö Sami Laakso Kreatelta.

Liikenteelleoton jälkeenkin tiealueella tehdään ensi vuoden aikana vielä viimeistelytöitä, kuten viher- ja istutustöitä, kiveystöitä sekä urakka-alueen maisemointeja. Viimeistelytöiden on määrä olla valmiina kesällä 2021 tämän hetken aikataulun mukaan.