Muutoksia Finnmetko Oy:n johdossa

Koneyrittäjien toimitusjohtaja Matti Peltola on nimitetty Finnmetko Oy:n vt. toimitusjohtajaksi 28.1.2021 alkaen. Peltola jatkaa yhtiön hallituksen jäsenenä. Samalla yhtiön liiketoimintajohtajaksi ja varatoimitusjohtajaksi nimitettiin DI Tapio Hirvikoski.

”Kiitämme väistyvää toimitusjohtajaa Erkki Eilavaaraa hänen pitkäaikaisesta panoksestaan yhtiön kehittämisessä. Vetovastuun vaihto osuu nyt tulevan FinnMETKO 2022 -näyttelyn järjestelyiden kannalta sujuvaan ajankohtaan”, sanoo hallituksen puheenjohtaja Markku Suominen.

Yhtiön operatiivisista toiminnoista liiketoimintajohtajana ja varatoimitusjohtajana 28.1.2021 alkaen vastaava Tapio Hirvikoski on ollut Koneyrittäjien ja Finnmetko Oy:n palveluksessa yli 25 vuotta, viimeksi markkinointipäällikkönä. 
”Jatkamme edelleen koneyrittäjien omien tuotteiden, kuten Koneyrittäjä-lehden ja FinnMETKO-näyttelyiden kehittämistä osaavalla, kokeneella ja asiakaskunnalle tutulla organisaatiollamme. FinnMETKO 2022 -näyttelyn suunnittelu on täydessä vauhdissa ja osastomyynti alkaa toukokuussa”, Hirvikoski toteaa.

Paikallispäästötöntä paikallispyöritystä – DAF LF

DAF alkoi myydä eurooppalaisista valmistajista ensimmäisenä täyssähköistä vetoautoa, 37 tonnin kokonaismassoille soveltuvaa CF Electriciä. Se on suunnattu ensisijaisesti päivittäistavarakauppojen jakeluun ja kaupunkien sisäisiin kuljetuksiin. Sittemmin DAF lisäsi sähköautotarjontaansa 29-tonnisen 6×2 CF Electric -tasakuorma-automallin, jossa on taka-akseliohjaus ja joka sopii valmistajan mukaan ihanteellisesti esimerkiksi päästöttömään jätteiden keräämiseen. Paccarilta kerrotaan, että Euroopassa suuret kuljetusyritykset ovat ajaneet CF Electric -kuorma-autoilla jo satojatuhansia kilometrejä, mikä on kerryttänyt DAF:n kokemusta sähköisten voimansiirtojen kehittämisessä. Nyt sähkömalliston jatkoksi esiteltävä LF Electric on DAF:n uusin täyssähköisellä voimansiirrolla varustettu tuote.

LF Electricin sähkömoottori tuottaa 250 kW:n nimellistehon (enimmäisteho 370 kW) ja 1 200 Nm:n nimellisväännön (huippuvääntö 3 700 Nm). Moottori saa virtaa litium-rautafosfaattiakusta (LFP), jonka bruttoenergiasisältö on 282 kWh (käytettävissä 254 kWh). Sen ansiosta LF Electric kulkee DAFin teknisten tietojen mukaan paikallispäästöttömästi ja lähes äänettömästi yli 280 kilometriä, mikä täyttää kaupunkijakeluyritysten tarpeet helposti. 

DAF LF Electric on kehitetty tiiviissä yhteistyössä Dana Inc:n kanssa ja sen tuotanto alkaa toukokuussa Leyland Trucksin tehtaalla Iso-Britanniassa.

Uusimman sukupolven akut

DAF:n kaikissa täyssähköautoissa käytetään LFP-akkuja (litium-rautafosfaattiakkuja). Ne edustavat uusinta akkusukupolvea, ja kestävän kehityksen vuoksi ne eivät sisällä kiisteltyä kobolttia tai magnesiumia. Lisäksi ne on pakattu entistä tehokkaammin, mikä parantaa energiatiheyttä, ja niiden kemiallinen koostumus takaa parhaan suojan ylikuumenemista vastaan. LFP-akuilla on kuuden vuoden takuu, minkä kerrotaan kuvastavan DAF:n luottamusta niiden suorituskykyyn, luotettavuuteen ja kestävyyteen.

Hidas ja nopea lataus

Uudessa DAF LF Electricissä on CCS-pikalatausmahdollisuus, mutta kuorma-auto voidaan ladata myös tavallisessa sähköverkossa esimerkiksi esimerkiksi työpäivän päätteeksi. Hitaalla latauksella (400 V AC, 22 kW, 3-vaiheinen) akku latautuu 20 prosentista 80 prosenttiin 6,5 tunnissa. Täysi lataus (0–100 %) kestää enintään 12 tuntia. Sopivien laitteiden avulla akku voidaan pikaladata (650 V DC, 150 kW) 20 prosentista 80 prosenttiin yhdessä tunnissa. Tyhjä akku latautuu pikalatauksella täyteen kahdessa tunnissa. 

e-PTO-vaihtoehto

DAF LF Electriciin on saatavilla valinnainen 400 V:n e-PTO esimerkiksi sähköisten kylmäkoneiden, sähköhydraulisten nostureiden ja muiden lisälaitteiden käyttöön. Jakeluauto on täysin päästötön, kun erillistä generaattoria ei tarvita.

Kaksi akseliväliä

LF Electric on aluksi saatavilla 19 tonnin tasakuorma-autona, jonka akselivälinä voi olla 5,3 tai 5,85 metriä. LF Electricin alustan paino on noin 7,3 tonnia, joten päällirakenteen ja kuorman hyödynnettäväksi jää 11,7 tonnia.


DAF LF Electric | jäykkäalustainen malli – Tekniset tiedot

4×2-alusta, kokonaismassa 19 tonnia

Akseliväli 5 300 millimetriä 

5 850 millimetriä 

Rungon paino 7 300 kg

Kantavuus 11 700 kg

Sähkömoottori Dana, kestomagneetti 

Teho 250 kW (nimellinen) / 370 kW (huippu)

Vääntö 1 200 Nm (nimellinen) / 3 700 Nm (huippu)

Akun kapasiteetti 282 kWh (käytettävissä 254 kWh)
Täyteen ladatun ajoneuvon toimintamatka enintään 280 km 
Akkujen pikalataus, 150 kW

20–80 % 1 t 

0–100 % 2 t 

Hidas yölataus, 22 kW

20–80 % 6,5 t

0–100 % 12 t 

Arom-dekor Kemi Oy aloitti AdBlue-yhteistyön Nesteen kanssa

Arom-dekor Kemi Oy: stä tulee Nesteen uusi AdBlue-toimittaja Suomessa sekä säiliöautoilla että valmiiksi pakatuilla tuotteilla. 

Samat Nordic jatkaa edelleen bulkkitoimitusten päätoimittajana. Arom dekor Kemi Oy tulee bulkkitoimituksien lisäksi toimittamaan valmiiksi pakatut AdBlue-tuotteet erilaisissa pakkauksissa kuten 4 litran pussissa, 10 litran kanisterissa, 210 litran tynnyrissä sekä 1000 litran IBC konteissa. 

”Aloitimme toimintamme Suomessa hieman yli kaksi vuotta sitten, ja olemme sijoittaneet paljon resursseja AdBluen tuotantoon ja varastoomme Kouvolassa. Nyt näemme tuloksia työstämme, kun Neste valitsee Arom-dekor Kemin AdBluen toimittajaksi.Tämä kertoo selvästi, että olemme onnistuneet työssämme hyvin”, sanoo Dainius Pupinis, Arom-dekor Kemi OY:n pääjohtaja. 

“Näemme, että Suomen markkinoilla on meille selvä paikka ja tavoitteena on kasvaa ja nostaa markkinaosuuksiamme. Tämä koskee sekä AdBlueta että muita ajoneuvokemikaaleja, joita markkinoimme omalla AdProLine-tuotemerkillä. Tällä alueella meillä on kattava tuotevalikoima jäähdytinnesteitä, rasvanpoistoaineita ja pesunesteitä erilaisiin pesutarpeisiin. Arom-dekor Kemi on äskettäin kehittänyt uuden laajan tuotevalikoiman, joka on keskittynyt erikoisesti automaattisiin pesujärjestelmiin, jolla on ollut kysyntää pitkään”, Dainius päättää. 

Raskas Kalusto 1/2021

Raskas Kalusto -lehden juhlavuosi avautuu ensimmäisen numeron myötä, ja tämä lehti ilmestyy 4.2.2021. Juhlaa vietetään työn merkeissä, eli juttuja on kerätty jälleen laidasta laitaan. Ja tästä sitä sisältöä:

Kalusto ja ihmiset

06 Jäämereltä Välimerelle

Transport Heimosen kalustoon kuuluu Renault T High, jonka ajoalue ulottuu etelästä pohjoiseen.

18 Nollakelissä

Lampisen Teppo suorittaa tienhoitoa Scanialla Mikkelin seudulla, ja me lähdimme mukaan.

24 Ensimmäinen kuorma kyytiin

JE Teamin uusi Volvo ikuistettiin ensimmäisenä työpäivänään lehteen. 

30 Ensimmäiset 10 vuotta

Raskas Kalusto -lehti on vuosikymmenen ikäinen.

36 Aikuistenallas

Tommolan Eerolle ja Eetulle tuli allasvaunu reiluilla mitoilla. 

44 Laumanjohtaja

Maanrakennus Valkaman uusi Arocs lähti kierrätysmateriaalin ajoon. 

58 Perheyritys

Powder-Trans kasvoi yhdestä autosta yhdeksi suurimmista alallaan. 

64 Uuteen aikaan

Maanrakennus Eskolan oranssi kalustorivi sai lisäystä uuden kasetti-Scanian hankinnan myötä.

Koeajot ja esittelyt

42 Latu auki

Lahden eteläinen kehätie avattiin.

48 Kohti nollapäästöjä

Katsaus Valion kaasuhankkeeseen.

52 Osaamista oppimassa

SAKKY kouluttaa kuljettajia.

63 Pysähtymättä eteenpäin

Vehon näkymiä kartoittamassa.

70 Poikkeuksellisia aikoja

Vuoden 2020 ensirekisteröinnit.

72 Johtoajatuksia

Koeajossa Scania P280 PHEV 4×2.

77 Kitkan viisaat

Mobiilia tiesäämittausta Nelostiellä.

Vakiopalstat

12 Uutiskuljetus

82 Seuraavassa numerossa

Relais osti Raskoneen

Relais Group Oyj, yksi johtavista pohjoismaisista toimijoista ajoneuvojen jälkimarkkinoilla, on ostanut hyötyajoneuvojen huolto- ja korjausliiketoimintaan erikoistuneen Raskone Oy:n. Raskone on Suomen suurin valtakunnallinen hyötyajoneuvojen monimerkkihuolto- ja korjaamoketju, jolla on yhteensä 19 korjaamoa ympäri Suomea. Yritysoston kerrotaan olevan osa Relaisin kasvustrategiaa ja luovan Relais-konsernin kasvulle uuden merkittävän tukijalan hyötyajoneuvojen segmentissä. Raskone raportoidaan osana Relais-konsernia 1.2.2021 alkaen.

Raskoneen laskennallisen tilikauden 1.1.–31.12.2020 liikevaihto oli noin 63 miljoonaa euroa ja käyttökate noin 4,7 miljoonaa euroa. Yhtiöllä on yhteensä noin 460 työntekijää. Raskoneen osakekannan alustava kauppahinta oli 30 723 400 euroa. Myyjinä toimivat Lease Deal Group Oyj ja Raskone Oy:n toimitusjohtaja Jan Popov. Kauppahinnasta maksettiin täytäntöönpanon yhteydessä 27 651 060 euroa, josta 926 311 euroa maksettiin Jan Popoville suunnatuilla Relaisin uusilla osakkeilla ja muu osuus kauppahinnasta maksetaan myyjille käteisellä. Kauppahinnan käteisosuutta tarkistetaan ja lopullinen kauppahinta määräytyy kaupan täytäntöönpanon jälkeen kauppakirjassa sovittujen tarkastuseriä koskevien laskelmien valmistuttua. 

Relais Group Oyj:n toimitusjohtaja Arni Ekholm kertoo kaupasta näin:

”Hyötyajoneuvojen huolto- ja korjausliiketoiminta on luonteeltaan vakaata ja se edustaa meille merkittävää potentiaalia. Kasvustrategiamme näkökulmasta yritysosto lisää hyötyajoneuvojen painoarvoa liiketoiminnassamme ja luo kasvullemme uuden tukijalan. Ruotsalaiset konserniyhtiömme TD Tunga Delar ja Huzells muodostavat meille erinomaisen kasvualustan hyötyajoneuvojen varaosissa ja varusteissa Pohjoismaissa, ja Raskone vahvistaa asemaamme entisestään tässä keskeisessä markkinasegmentissä. Raskone on huomattava varaosien ostaja, mikä mahdollistaa meille myös synergia- ja mittakaavaetuja. Yhtiön korjaamoliiketoiminta vie meidät myös askeleen lähemmäksi hyötyajoneuvotoimijoita, minkä uskomme tuovan uutta näkemystä konserniin ja alustan palveluidemme sekä varaosa- ja varustetuotevalikoimamme kehittämiselle. Olen erittäin vaikuttunut yhtiön toimivan johdon ja henkilökunnan toiminnasta ja osaamisesta; Raskoneesta on kasvanut johtava toimija toimialallaan, ja yhtiö on kyennyt kehittämään liiketoimintaansa selkeästi viime vuosina. Yhdessä voimme palvella asiakkaitamme yhä laajemmin ja vahvempana kokonaisuutena.”

Raskone Oy:n toimitusjohtaja Jan Popov puolestaan linjaa tuoretta kauppaa näin:

”Olen äärimmäisen tyytyväinen, että pääsemme kehittämään liiketoimintaamme eteenpäin osana Relais-konsernia. Olemme yhdessä tiimini kanssa toteuttaneet lyhyessä ajassa huomattavan kasvu- ja tuloskäänteen. Teollisena toimijana Relais tarjoaa meille sekä tärkeän kasvualustan että pohjoismaisen ulottuvuuden, ja me puolestamme tuomme Relaisille merkittävää hyötyajoneuvojen huolto- ja korjausosaamista.”

VAK:sta Kässbohrerin virallinen jälleenmyyjä

VAK Oy ja saksalainen Kässbohrer ovat solmineet jälleenmyyntisopimuksen, jonka myötä VAK Oy on 28.1. alkaen valtuutettu Kässbohrer-jälleenmyyjä Suomessa. Samassa yhteydessä VAK Huoltopalvelut -huoltokorjaamoista tulee Kässbohrerin virallisia huoltopisteitä.

Kässbohrer on yksi Euroopan johtavista raskaan kaluston kuljetusratkaisujen valmistajista. Sen laajan tuotevalikoimaan kuuluvat mm. avolava-, lavetti-, kontti-, kippi-, säiliö-, pressukapelli- ja umpikoriperävaunut.

”Olemme todella iloisia alkavasta yhteistyöstä. Kässbohrerin tuotteet täydentävät erinomaisesti tarjontaamme. Yhteistyön myötä pystymme palvelemaan asiakkaitamme entistä laajemmalla tuoteportfoliolla”, kertoo VAK Oy:n toimitusjohtaja Ilpo Korhonen.

”Olemme parhaillamme valmistelemassa myynnin käynnistämistä ja henkilökunnan koulutusta. Tulemme kertomaan projektin etenemisestä lähiaikoina lisää”, sanoo Korhonen.

Myös Kässbohrerilla yhteistyö on otettu ilolla vastaan. ”Me Kässbohrerilla arvostamme pitkäaikaisia ​​kumppanuuksia ja olemme iloisia voidessamme aloittaa myyntiyhteistyön Suomen johtavan perävaunuvalmistajan VAK Oy:n kanssa. Kässbohrerin laaja tuotevalikoima täydentää VAK:n omaa, ensiluokkaista perävaunumallistoa. Uuden kumppanuutemme avulla tarjoamme myös parempaa ja nopeampaa palvelua suomalaisille asiakkaille”, sanoo Kässbohrerin hallituksen jäsen Iffet Türken.

Kaikkiaan yli 125 vuoden historiansa aikana Kässbohrer on tullut tunnetuksi erityisesti laadukkaista tuotteistaan ja aikaansa edellä olevasta tuotekehityksestään. Tyytyväisiä Kässbohrer-asiakkaita on 55 eri maassa ja sen huoltoverkosto palvelee kaikkiaan 590 huoltopisteessä ympäri maailman. Kässbohrer-tuotteiden myynnistä VAK:lla vastaa myyntijohtaja Matti Virtanen tiimeineen.

Renaultin Start & Drive Excellence Predict -huoltosopimus laajenee

Ennakoiva Start & Drive Excellence Predict –huoltosopimus on aiemmin ollut saatavilla Renault Trucks T-sarjan kuorma-autoihin. Nyt Predict-huoltopalvelun voi tilata myös C- tai K-sarjan kuorma-autoon. Palvelu perustuu huolellisesti tehtyyn huoltosuunnitelmaan ja ajoneuvon etäyhteyksien kautta kerättyjen reaaliaikaisten tietojen analyysiin.

Renault Trucksin mukaan sen huoltoverkosto haluaa varmistaa, että kaikki ajot voivat sujua suunnitelmien mukaan, ja että kuorma-autojen mahdollisiin toimintahäiriöihin reagoidaan ennakoivasti. Ennakoiva Start & Drive Excellence Predict -huoltosopimus palvelu lanseerattiin Suomessa 2020. Palvelun avulla on mahdollista vähentää turhien pysähdysten määrää merkittävästi ajantasaisen ja optimoidun huoltosuunnitelman avulla. 

Renault Trucksin mukaan kunkin kuorma-auton käyttöön perustuva räätälöity huoltosuunnitelma takaa, että ajoneuvo toimii luotettavasti. Valmistaja on todennut, että kuljetusyrityksen kannalta on tehokasta ja kustannuksia säästävää, että jälleenmyyjä määrittää huoltoaikataulut ja suorittaa huoltotoimenpiteet, sekä hoitaa tarvittavat paperityöt heti kalustohankinnan alusta alkaen. Ajoneuvosta etäyhteyden kautta saatavan reaaliaikaisten ajokilometrien, moottorin käyntituntien ja polttoaineen kulutuksen ansiosta huoltotoimenpiteiden aikataulu voidaan määrittää huolellisesti ja päivittää tarvittaessa.

”Renault Trucks tunnetaan erittäin toimintavarmana työkaluna, jonka vika-alttius on minimissään. Predict-palvelu T-, C- tai K-sarjan autoon parantaa auton tuottavuustasoa entisestään, sillä mahdollisiin huoltotarpeisiin voidaan reagoida hyvissä ajoin”, maahantuontiyhtiö Volvo Finland Ab:n palvelumyynnin päällikkö Joonas Alaspää kertoo.  

”Palvelu on saanut erittäin positiivista palautetta suomalaisilta asiakkailta jo tähän asti. On hienoa, että voimme tarjota palvelua T-sarjan lisäksi nyt myös C- ja K-sarjoihin”, Alaspää jatkaa.

Kuluvien osien tarkkailu

Ennakoimattomat korjaukset ovat yleensä ennakoituja korjauksia kalliimpia, ja niihin liittyvät seisokit kestävät yleensä kauemmin. Start & Drive Excellence Predict -ratkaisun ansiosta Renault Trucks jälleenmyyjät saavat päivityksiä keskeisten osien kulumisesta kolmen päivän välein. Tällaisia osia ovat esimerkiksi ilmankuivaimen suodatinpanos, jarrupalat, kytkinlevy ja akku.

”Palvelun avulla voimme seurata ja analysoida kulumista tarkasti. Jos havaitsemme poikkeuksellista tai ennenaikaista kulumista, asiakaspalvelumme on yhteydessä asiakkaaseen”, palvelumyynnin päällikkö Joonas Alaspää kertoo.

Predict-palvelu pääpiirteittäin:

  • Kun kuljetusyritys tekee Start & Drive Excellence Predict –sopimuksen T-, C- tai K-sarjan kuorma-autoon, ajoneuvon tärkeiden osien vikakoodit lähetetään Belgian Gentissä sijaitsevaan valvontajärjestelmään.
  • Autosta saatavien anturitietojen ansiosta voidaan jatkuvasti seurata 80% niistä tärkeistä osista, jotka voivat aiheuttaa ennakoimattomia ajoneuvon seisokkeja. 
  • Jos poikkeavuus havaitaan, valvontajärjestelmä ilmoittaa siitä jälleenmyyntiliikkeeseen, joka ottaa yhteyttä asiakkaaseen ja sopii ajoneuvon tuomisesta huoltoon. Näin toimimalla voidaan estää mahdollinen toimintahäiriö. Jälleenmyyjä tarkistaa ensin mahdolliset suunnitellut huoltotoimenpiteet. Näin voidaan myös varmistaa, että kuorma-auto on tuotava korjaamoon mahdollisimman harvoin.
  • Myös renkaiden seuranta on mahdollista Volvo Älykäs Rengaspalvelun avulla kuorma-auton ja perävaunun osalta.

Predict palvelu on käytössä 12 maassa ympäri Eurooppaa vuodesta 2019. Sopimuksen piirissä on Euroopanlaajuisesti yli 10 000 ajoneuvoa.

Start & Drive Excellence Predict on osa Renault Trucksin kattavaa huoltosopimusvalikoimaa johon kuuluvat myös Start & Drive Reference sekä Start & Drive Endurance, joka on tarkoitettu yli 4 vuotta vanhoille kuorma-autoille.

Renault Trucks on Volvo Group –konsernin tuotemerkki, joten Suomessa huoltoverkostona toimivat valtuutetut Volvo -toimipisteet Volvo Truck Center, Wetteri Power, Käyttöauto Trucks, Auto-kilta Trucks, HF-Autohuolto sekä Raskaspari.

Kaukokiidon uusi Mikkelin terminaali aukesi

Kaukokiidon Etelä-Savon liikenteestä vastaa Kuljetusliike Kantola & Koramo Oy, joka on toiminut Mikkelissä vuodesta 2014, mutta tähän saakka vuokratiloissa. Uuden terminaalin neljän hehtaarin tontti ostettiin kuitenkin jo kesällä 2015 Tuskun teollisuusalueelta vanhan terminaalin naapurista. Sitä on tähän asti käytetty kenttätavaran säilytykseen ja kaluston pysähdyspaikkana, kunnes vuosi sitten syntyi päätös rakennustöiden aloittamisesta.

”Meidän strategiaamme kuuluu, että toimimme omissa kiinteistöissä. Tahtotilamme on ollut alusta lähtien asettua Mikkeliin ja toimia pitkäjänteisesti alueen kehittämisen puolesta”, kertoo Kuljetusliike Kantola & Koramon toimitusjohtaja Ville Koramo.

Uudessa terminaalissa on 5000 neliötä ja 31 lastauslaituria. Lisäksi tontilla on 1600 neliön PVC-halli, joka mahdollistaa jatkossa kenttätavaran käsittelyn säältä suojassa. Neliöitä on terminaalissa aiempaa enemmän, mikä tehostaa tavaravirtojen läpimenoaikaa ja sesonkiaikojen toimitusvarmuutta entisestään. Toiminta terminaalissa alkoi 18.1.

Investointi koronavirusepidemian keskellä

Investointipäätös terminaaliin oli juuri tehty, kun koronavirusepidemia rantautui Suomeen viime keväänä. Ennusteet talouden kehityksestä ja sen vaikutuksesta kuljetusalaan menivät kerralla uusiksi. Rakentaminen ei ollut vielä alkanut, ja epävarma tilanne vaati uudelleenarviointia.

”Hankkeen keskeyttäminenkin oli vaihtoehto, mutta se ei sovi meidän tapaamme toimia: kotimaisena, perheyrittäjävetoisena ketjuna teemme päätöksiä kymmenien vuosien tähtäimellä ja uskomme, että tavara kulkee Suomen teillä jatkossakin”, Koramo sanoo ja jatkaa:

”Asiakkaat ovat luottaneet meihin, ja Etelä-Savon markkinaosuutemme on kasvanut. Se mahdollisti investoinnin ja toi rohkeutta edistää hanketta myös poikkeusajan keskellä.”

Kantola & Koramon lisäksi kiinteistössä toimii kaksi elintarvikealan toimijaa. Logistiikkakeskus työllistää kaikkiaan satakunta Mikkelin ja lähialueiden asukasta, joista 70 työskentelee Kantola & Koramon tai sen alihankkijoiden palveluksessa.

Muutoksia Kaukokiidon terminaaliverkostoon

Mikkelin terminaali on hankkeena siitä poikkeuksellinen, että Kantola & Koramo toimi itse sen pääurakoitsijana.

”Tämä oli ensimmäinen kerta meille, mutta kaikki on sujunut hyvin ja aikataulussa. Siitä kiitos kuuluu hyville yhteistyökumppaneille, joista suurin osa on Mikkelin seudun palveluntarjoajia”, kertoo Mikkelin terminaalipäällikkö Kalle Kurkela.

Puolet kiinteistöstä on lämpötilasäädeltyä elintarviketilaa, ja rakennusvaiheen ratkaisuissa on huomioitu energiatehokkuus. Esimerkiksi kattorakenteet mahdollistavat aurinkoenergian käyttöönoton, jota lähdetään kartoittamaan, kun kiinteistön sähkönkulutuksesta on ensin saatu arvio.

Mikkelin terminaalin valmistumisen myötä Kaukokiito muuttaa ja suoraviivaistaa tuotannon prosessejaan niin, että Varkauden terminaalin kautta kulkeneet lähetykset siirtyvät jatkossa Mikkelin terminaalin kautta kulkevaan ohjaukseen. Tämän muutoksen myötä Varkauden terminaalin terminaalitoiminnot lakkaavat vaiheittain tammikuun aikana. 

”Mikkelin terminaalin aiempaa suuremmat tilat, keskeinen sijainti valtatie 5:n varrella ja runkoliikenteen hyvät yhteydet mahdollistavat sen, että uudesta terminaalista käsin pystytään hoitamaan myös Varkauden alueen nouto- ja jakelukuljetukset”, kertoo Kuljetusliike Kantola & Koramon aluejohtaja Anssi Hattunen.

Dynafleet on nyt Volvo Connect

Volvo kuorma-autojen Dynafleet-järjestelmä korvautuu edeltäjäänsä huomattavasti kattavammalla Volvo Connectilla. Uusi Volvo Connect on kuorma-autoon liittyvien digitaalisten palveluiden ja toimintojen keskitetty käyttöliittymä. Volvo Connect kertoo muun muassa yrityksen kalustotiedot, kaluston reaaliaikaisen seurannan, korjaamohistorian, polttoaineenkulutukset ja tarjoaa laadukkaat karttapalvelut ja tietoa kuljettajakohtaisesta ajotavasta. Kaikki tiedot löytyvät valmistajan mukaan helposti yhden käyttöliittymän takaa – ja jopa kuorma-auton merkistä riippumatta.

Volvo Trucksilta luonnehditaan, että Volvo Connect tekee yrityksen päivittäisestä johtamisesta helppoa ja läpinäkyvää, kun käytössä on kaikki yritystoiminnan kokonaisvaltaiseen hallintaan tarvittava tieto. Volvo Connect kokoaa yhteen tiedot muun muassa kaluston hallinnasta – myös perävaunujen osalta, suunnitelluista huolloista ja korjaamohistoriasta. Se tarjoaa reaaliaikaisen kalustoseurannan, tietoa ajoneuvokohtaisesta turvallisuudesta ja ajokäyttäytymisestä sekä polttoaineen kulutuksesta.

“Jo tällä hetkellä kaikilla Volvo Trucksin nykyisillä Dynafleet-asiakkailla on mahdollisuus käyttää uutta Volvo Connectia. Lopullinen siirto Dynafleetistä Volvo Connectiin tapahtuu kevään 2021 aikana”, Volvo Connect tuotepäällikkö Ari Anttila Volvo Finland Ab:lta kertoo.

”Volvo Connectin ehdottomia etuja on se, että kaikki tiedot kalustosta on nyt yhdessä paikassa. Ajoneuvot, perävaunut ja –kuljettajat ovat reaaliaikaisessa seurannassa. Helppo ja selkeä käyttö kaikilla päätelaitteilla”, Anttila jatkaa.

Volvo Connectin käyttäjät voivat mukauttaa omaa käyttöliittymäänsä itselleen parhaimmin sopivaksi siten, että muokkaavat oman yritystoiminnan kannalta merkittävimmät tiedot ja palvelut etusivulle.

Volvo Connectin avulla yrittäjä voi turvata kalustonsa käyttöasteen kattavan huoltojen suunnittelun ja korjaamohistorian ansiosta. Myös reittisuunnittelu on helppoa monipuolisten karttapalveluiden avulla. Lisäksi järjestelmässä on ilmainen viestintäominaisuus, joka helpottaa viestintää esimerkiksi ajojärjestelijöiden sekä kuljettajien välillä.

Suomalaisten asiakkaiden kalustotietojen siirtäminen on ollut käynnissä syksystä alkaen vaiheittain. Kaikki suomalaiset asiakkaat siirtyvät Volvo Connect käyttäjiksi kevään 2021 aikana.

Volvo Trucks on listannut faktoja Dynafleetin muuttumisesta Volvo Connectiksi:

  • Dynafleet on ollut käytössä 20 vuotta Suomessa.
  • Volvo Connect on edeltäjäänsä Dynafleetia huomattavasti monipuolisempi tarjoten tietoa mm. yrityksen kalustotiedoista, kaluston reaaliaikaisen seurannan, korjaamohistorian, polttoaineenkulutukset ja laadukkaat karttapalvelut ja tietoa kuljettajakohtaisesta ajotavasta.
  • Volvo Connectiin tullaan siirtämään kevään aikana n. 2000 Suomen Dynafleet-asiakasta.

Volvo Connectin merkittävimmät edut:

  • Käytössä on aikaisempaa monipuolisemmat kalustotiedot.
  • Helppo ja vaivaton käytettävyys miltä tahansa laitteelta.
  • Kaikki samassa paikassa: sama kirjautuminen, sama näkymä
  • Tarkka käsitys kokonaiskuvasta sujuvoittaa toimintaa, helpottaa koordinointia ja parantaa tuottavuutta
  • Palvelut ja toiminnot ovat käytettävissä riippumatta siitä, missä, milloin ja miten niitä tarvitaan.
  • Koko kaluston hallinta yhdessä käyttöliittymässä.
  • Dynafleet-palvelujen päivitetyt versiot.
  • Entistä monipuolisemmat raportit avuksi kuljetusyrityksen jokapäiväisiin toimiin.

Scania Suomi päivittää alueorganisaatiotaan

Scania Suomi Oy päivittää toimintaansa Suomessa. Uusi alueorganisaatio astui voimaan vuoden 2021 alusta. Toimipisteiden ja kumppaniverkoston kokonaisuus säilyi samana, mutta hallinnollisia aluejakoja päivitettiin vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita.

Uudessa aluejaossa alueita on edelleen neljä. Pohjois-Suomen alue laajeni hieman etelän suuntaan, Keski-Suomen alue kulkee nyt läpi Suomen idästä länteen. Asiakasmäärällisesti tihein alue etelässä on nyt jaettu kahteen alueeseen Etelä-Itä ja Etelä-Länsi.

Etelä-Länsi Suomelle uusi aluejohtaja

Uuden alueorganisaation myötä ja Frej Svartsjön siirryttyä Suomen myyntijohtajaksi, Etelä-Länsi Suomen alueella aloittaa uutena aluejohtajana Pekka Punna. Pekan asemapaikka on Turussa ja uusi alue kattaa alueen aina läntiseltä Pääkaupunkisudulta Tampereen ja Porin pohjoispuolelle saakka. 

Pekka on toiminut vuodesta 2013 saakka Scania Suomen auto- ja palvelumyyjänä Turussa ja ennen sitä logistiikan tehtävissä Schenker Oy:ssä.

”Mukava aloittaa uusi vuosi uusien haasteiden parissa. Alueena Etelä-Länsi Suomi on minulle tuttu ja alueen asiakkaat ovat tulleet tutuiksi jo tässä vuosien varrella auto- ja palvelumyynnin parissa. Hienoa päästä kehittämään alueen toimintaa edelleen yhdessä tutun organisaation ja mahtavien asiakkaiden kanssa”, kertoo Pekka Punna.

Keski-Suomen alue ulottuu idästä länteen

Uusi Keski-Suomen alue kattaa nyt maantieteellisen alueen idästä länteen aina Joensuusta Vaasaan saakka. Keski-Suomen johtajana jatkaa aluejohtaja Jari Mononen

”Keskellä Suomea kun ollaan, niin uusi aluejako on selkeä ja koko alueella asiakkuuksien hoito on nyt tehokkaampaa. Jyväskylä, Mikkeli, Savonlinna, Kuopio, Iisalmi ja Joensuu säilyvät luonnollisesti alueella ja uudet tärkeät pisteet Vaasa ja Seinäjoki lännestä liitettiin mukaan uuteen yhtenäiseen alueeseen. Tärkeintä on, että asiakkaat saavat laadukasta palvelua koko Keski-Suomen alueella”, kertoo Jari Mononen.

Uusi alueorganisaatio parantaa asiakaspalvelua

Toimipisteiden sijainti tai myyntipisteiden määrä eivät uudessa aluejaossa muuttuneet. Alueorganisaation uudistamisen takana oli pelkästään alueiden päivittäminen vastaamaan paremmin alueiden asiakkuuksien määriä. Tämä parantaa edelleen Scania Suomen mukaan organisaation palvelukykyä kaikkia asiakkaita kohtaan sijainnista riippumatta. ”Nyt aluejohtajilla on paremmat mahdollisuudet olla mukana alueiden kehittämisessä ja asiakkuuksien hoitamisessa”, kertoo Scania Suomi Oy:n toimitusjohtaja Henna Wickström. ”Uusi aluejako ja organisaatio ovat nyt sillä tasolla, jota markkinajohtajalta voidaan odottaa”, hän lisää.

Uusimmat julkaisut

Uusi toimitusjohtaja MAN-maahantuontiin ja -jälleenmyyntiin

Jarkko Ketola on nimitetty Adampolis Finland Oy:n toimitusjohtajaksi. Adampolis Finland on MAN-kuorma-, -linja- ja -pakettiautojen maahantuoja ja jälleenmyyjä Suomessa. Jarkko Ketola on nimitetty MAN-kuorma-, -linja-...