TTS Työtehoseura hakee kuljetusyrityksiä mukaan koulutushankkeeseen

Eurooppalainen lainsäädäntö edellyttää ammattikuljettajilta 35 tunnin jatkokoulutusta viiden vuoden välein. Nyt arvioidaan, miten nämä ammattikuljettajien jatkokoulutuspäivät vaikuttavat kuljettajien työntekemiseen  – vai vaikuttavatko?  

TTS Työtehoseura selvittää ammattikuljettajien jatkokoulutuspäivien vaikuttavuutta. Tarkoituksena on arvioida, miten ammattikuljettajien jatkokoulutuspäivät ja niiden sisällöt vaikuttavat kuljettajien työskentelyyn eli johtavatko koulutusinvestoinnit havaittaviin käyttäytymismuutoksiin työssä vai eivät. Lisäksi selvitetään, mitkä tekijät tai ominaisuudet estävät muutoksia päivittäiseen työhön ja mitä voidaan tehdä asian parantamiseksi.  

Selvitys tehdään kuudessa valtiossa 

Selvitystyö on osa hanketta, jota toteutetaan yhdessä Antwerpenin Yliopiston kanssa. Hankkeessa todennetaan tieteellisen ja systemaattisen selvitystyön avulla koulutuspäivien vaikuttavuus kuudessa Euroopan valtiossa.  

Hankkeen lähtökohtana on viranomaisten, työnantajien, kouluttajien ja kuljettajien haastattelut sekä havainnoida ja kerätä heidän ajatuksiaan, havaintojaan ja kokemuksiaan ennen koulutuspäivää, sen aikana ja koulutuksen jälkeen. Ammattikuljettajien määrä EU alueella on suuri ja ammattikuljettajien käymät jatkokoulutuspäivät ovat yksi merkittävin kanava, joilla yhteiskunnan eri osapuolet pääsevät vaikuttamaan kuljettajien työhön. Se on samalla myös itse kuljettajille tärkeä ammatissa kehittymisen ja työssä jaksamisen kanava, kertoo kehittämispäällikkö Teemu Lähde

Vaikuttavuuden tasoja on useita  

Koulutuspäivän vaikuttavuutta tarkastellaan neljällä tasolla, jotka ovat: koulutuksen sujuvuus ja didaktiikka, opiskelijan hankkimat lisätaidot, muutokset työnteossa sekä tavoitteiden mukainen lainsäädäntö ja muutokset siinä.   

Palautesilmukka mahdollistaa jatkuvan koulutuksen parantamisen  

Koulutus on hukkainvestointi silloin, kun kouluttautuva tai kouluttautuvan työnantaja ei saa siitä mitään hyötyä käytäntöön. Niinpä on kaikkien osapuolten kannalta tärkeää löytää keinot, joilla koulutuspäivän anti saadaan osaksi jokapäiväistä työtä ja myös säilymään siellä. 

Hankkeessa syntyy arviointiprosessi, jolla varmistetaan, että kentällä oleva tieto palaa takaisin päättäjille, ohjelmien ja kurssien kehittäjille, kouluttajille ja työnantajille. Tämä luo palautesilmukan, joka varmistaa koulutuksen jatkuvan parantamisen. Tiedon pohjalta kouluttajat voivat edelleen kehittää koulutuksiaan ja koulutusaiheita sellaiseen suuntaan, että ne muokkaavat kuljettajien työtä. 

Haluatko yrityksesi mukaan?  

Mikäli yrityksesi haluaa osallistua hankkeeseen siten, että saatte juuri teidän kuljettajien ja koulutuspäivien vaikuttavuuden selville, olkaa yhteydessä teemu.lahde@tts.fi  

Lisää tietoa hankkeesta löydät osoitteesta: https://www.evaluating-to-improve.org/  

Komponenttipula hidastaa Volvon tuotantoa

Volvo ilmoittaa, että kuorma-autojen valmistus joudutaan pysäyttämään arviolta kahden viikon ajaksi maailmanlaajuisen puolijohdepulan vuoksi toisella vuosineljänneksellä.

Volvolta kerrotaan, että kuorma-autovalmistuksessa joudutaan turvautumaan tuotannon pysäytyksiin yrityksen tuotantolaitoksilla ympäri maailman. Kokonaiskestoksi arvioidaan hieman tehtaasta riippuen kahdesta neljään viikkoa. Seisahdusten vaikutusten kerrotaan olevan merkittäviä.

Maailmanlaajuinen komponenttipula paitsi puolijohteiden, mutta myös muiden komponenttien osalta vaivaa eri teollisuudenaloja laajalti, ja eritoten autoteollisuus on saanut koka tilanteen karvaasti. Selkeää parannusta tilanteeseen vaikuta olevan aivan heti näköpiirissä. Syynä tilanteeseen on ollut paitsi koronapandemia, myös Texasin taannoinen säämullistus, joka rampautti pahasti tuotantoa.

Bridgestone käynnistää kuljetusyhtiöille kampanjan hiilijalanjäljen pienentämiseksi

Maailman suurimpiin rengasvalmistajiin lukeutuva Bridgestone käynnistää Suomessa kampanjan kuljetusliikkeiden autojen hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Greenmiler-nimisen ohjelman tavoitteena on sijoittaa suomalaisiin hiilinieluihin vähintään 200 000 euroa vuoteen 2035 mennessä.

Bridgestone lahjoittaa yhdessä rengas- ja autonhuoltoketju Vianorin kanssa kampanjan alkupääomaksi 20 000 euroa ja hankkii jatkossa osuuksia maamme luontoa suojelevista luontokohteista. Bridgestonen päämääränä on saada kampanjaan mukaan mahdollisimman monta vastuullista kuljetusliikettä, jotka puolestaan voivat kerryttää kampanjan tavoitesummaa omilla rengasostoillaan.

”Kampanjalla halutaan herätellä kuljetusliikkeitä kompensoimaan aidosti omaa hiilijalanjälkeään. Ohjaamme vuoden lopussa kertyneet varat hiilinieluihin, jotka sitovat hiilidioksidipäästöjä seuraavien vuosien ja vuosikymmenten ajan parantaen meidän sekä tulevien sukupolvien elämää”, toteaa maajohtaja Jonas Fodstad Bridgestonelta.

Vuoden 2019 hallitusohjelmassa on esitetty tavoite, jonka mukaan Suomi olisi hiilineutraali ja samalla maailman ensimmäinen fossiilivapaa hyvinvointiyhteiskunta vuoteen 2035 mennessä. Kuorma-autoliikenne ja linja-autot tuottavat yhteiskuntamme kasvihuonekaasuista runsaat seitsemän prosenttia, ja ala onkin paneutunut monella tasolla päästövähennyksiin.

Bridgestone Europe tarjoaa nyt suomalaisille kuljetusliikkeille uuden mahdollisuuden kompensoida kasvihuonepäästöjään ostamalla yhtiön kuorma-autorenkaita. Bridgestonen yhteistyökumppanina kampanjassa toimii Vianor. Vuoden aikana kertyneistä ostoista ohjataan kaksi prosenttia Suomen Luonnonperintösäätiölle, joka hankkii saamallaan lahjoituksella esimerkiksi suojeltavaa aarniometsää.

”Greenmiler-kampanja antaa kuljetusliikkeille työkaluja oman vihreämmän toimintatapansa luomiseen. Yhtiöt pääsevät mukaan Greenmilerin yhteismarkkinointiin ja saavat lisäksi hyvän keinon erottautua kilpailijoistaan neuvotellessaan kuljetuksista ympäristötietoisten päämiestensä kanssa”, Fodstad kertoo.

Lapin Kumi laajentaa Vantaan Tammistoon

Lappilainen perheyritys Lapin Kumi Oy vahvistaa otettaan Etelä–Suomen rengaskaupasta laajentamalla liiketoimintaa Vantaalle. Rovaniemeltä lähtöisin oleva Lapin Kumi Oy jatkaa voimakasta kasvuaan, sillä jo aiemmin 2010-luvulla lappilaiset ovat aloittaneet renkaiden ja rengasalan palvelujen myynnin Oulussa, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Lahdessa. Vantaasta tulee Lapin Kumi Oy:n yhdestoista toimipiste.

Pääkaupunkiseudun markkinat ovat suuret, joten totta kai se kiehtoo meitä. Meillä on jo nyt useita isoja valtakunnallisia kuljetusliikkeitä ja autoliikkeitä asiakkaina, ja Vantaan uusien liiketilojen myötä pystymme palvelemaan niitä entistä paremmin. Modernit 2000 neliön toimitilat sijaitsevat Vantaan Tammistossa Kehä Kolmosen varrella, mielestämme aivan paalupaikalla. Iso piha-alue ja läpiajettavat asennushallit helpottavat raskaan kaluston liikennöintiä”,  sanoo Lapin Kumi Oy:n toimitusjohtaja Ville Ruokanen, joka haluaa itseään kuitenkin kutsuttavan rengaskauppiaaksi.

Lapista kohti etelää

Suomessa yritykset ovat perinteisesti laajentuneet etelästä kohti pohjoista. Pohjoisesta alkunsa saaneita ja valtakunnallisiksi kasvaneita kauppaketjuja ei kovin montaa ole ja Lapin Kumin kasvutarina onkin melkoinen poikkeus.

”Itse en näe siinä mitään ihmeellistä, että lappilainen yritys kasvaa valtakunnalliseksi toimijaksi. Jos haluaa kasvaa, niin ei ole oikein muuta suuntaa kuin etelä. Viime kädessä ammattitaito ja palvelu ratkaisevat menestymisen, ei yrityksen kotipaikka,” sanoo Ville Ruokanen.

Viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana Lapin Kumin kasvu on ollut ripeää, sillä vuonna 2009 liikevaihto oli 10 miljoonaa euroa ja viime vuonna vaihtoa kertyi jo 37,5 miljoonaa.

”Kannattava liiketoiminta yhdessä erittäin sitoutuneen henkilökuntamme kanssa ovat olleet keskeisiä tekijöitä kasvussamme. Suomen suurimpana yksityisenä toimijana pystymme tarjoamaan renkaiden loppukäyttäjille aina parhaan mahdollisen vaihtoehdon. Olemme riippumattomia rengasmerkeistä ja –tehtaista”, kertoo Ville Ruokanen.

Lapin Kumi Oy on vuonna 1947 Rovaniemellä perustettu perheyritys, ja yhtiön nykyinen toimitusjohtaja Ville Ruokanen on jo kolmannen polven ”kumilainen”. Villen isoisä Veikko Keskiruokanen aloitti liiketoiminnan kumisaappaita korjaamalla. Yhtiö toimii 11 paikkakunnalla ja lisäksi Rovaniemellä on erillinen pinnoitustehdas. Lapin Kumi työllistää 140 vakituista työntekijää ja renkaanvaihtosesongeissa yhtiön palveluksessa on lähes 250 henkilöä. Toimitusjohtaja Ville Ruokanen omistaa Lapin Kumin setänsä Risto Keskiruokasen kanssa.                                               

SKAL ry:n Kuljetuskuutio-palkinto Rajavartiolaitokselle

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry luovuttaa vuoden 2020 Kuljetuskuutio-palkinnon Rajavartiolaitokselle tunnustukseksi sen aktiivisesta työstä maanteiden tavaraliikenteen toimintaympäristön edistämiseksi haastavassa koronatilanteessa. 

Suomi on COVID-19 -pandemian alusta alkaen muiden EU-jäsenvaltioiden tavoin asettanut matkustusrajoituksia, rajoittanut ulkomaan liikennettä ja joutunut tekemään erityisjärjestelyjä rajoille. Tavaraliikenne on kuitenkin voinut jatkua keskeytymättä. Tavaraliikenne nähdään yhteiskunnalle elintärkeänä toimintona ja huoltovarmuustekijänä, ja kuorma-autonkuljettajat on määritelty yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittiseksi henkilöstöksi. Rajaturvallisuudesta ja -tarkastuksista rajanylityspaikoilla vastaa Rajavartiolaitos. Sen ammattitaitoisella toiminnalla on ollut ja on suora yhteys tavaraliikenteen sujuvuuteen sisä- ja ulkorajoillamme.

”Rajavartiolaitos on mielestämme onnistunut erinomaisesti turvamaan maanteiden tavaraliikenteen jatkumisen vaikeissa olosuhteissa. Haluamme kiittää Rajavartiolaitoksen johtoa ja koko henkilöstöä arvokkaasta panoksesta”, sanoo SKAL:n puheenjohtaja Jani Ylälehto

Kuljetuskuutio on tunnustuspalkinto, jonka Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry myöntää vuosittain määrätietoisesta työstä suomalaisen kuljetuselinkeinon hyväksi. Vuoden 2019 Kuljetuskuutio myönnettiin liikenne- ja viestintävaliokunnalle toimivasta lainsäädäntöprosessista ja vahvasta vuorovaikutukseen lainsäätäjän ja asiantuntijoiden välillä.

Kuutiopalkinnon ottivat vastaan (vasemmalta) Rajavartiolaitoksen henkilöstöosaston osastopäällikkö, lippuamiraali Tom Hanén ja Rajavartiolaitoksen päällikkö, kenraaliluutnantti Pasi Kostamovaara. Luovuttamassa SKAL:n puheenjohtaja Jani Ylälehto ja toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.

Sähkö-Renaulteja joka lähtöön vuonna 2023

Renault Trucks jatkaa investointeja sähköiseen liikkuvuuteen. Vuodesta 2023 alkaen täyssähköinen Renault Trucks -mallisto on saatavana kaikissa jakelu-, maansiirto- ja kaukokuljetuskäyttösegmenteissä. Renault Trucks perustaa organisaation, joka keskittyy tukemaan sähköisen liikkuvuuden kehitystä ja laajan sekä kilpailukykyisen sähköajoneuvomalliston tarjontaa.

Renault Trucks tukee Pariisin ilmastosopimuksen tavoitetta pitää maapallon keskilämpötilan nousu selvästi alle 1,5 celsiusasteessa suhteessa esiteolliseen aikaan. Renault Trucks on sitoutunut muuttamaan kuorma-automarkkinoita sähköistämällä kalustoa asteittain siten, että hiilineutraali tuotanto saavutetaan 30 vuodessa. Koska kuorma-autojen käyttöikä on vähintään kymmenen vuotta, kaikki valmistajan vuonna 2040 valmistamat kuorma-autot toimivat ilman fossiilisia polttoaineita. Yrityksen mukaan ajoneuvojen sähköistäminen on tärkein tekijä siirryttäessä hiilivapaaseen liikenteeseen.

Z.E.-vetoauto ja Z.E.-maansiirtoautoversio vuodesta 2023 alkaen

Maaliskuussa 2020 Renault Trucks aloitti toisen sukupolven sähköautojen sarjatuotannon Blainville-sur-Ornen tehtaalla.

Renault Trucks tarjoaa kattavan täyssähköisen malliston 3,1 tonnista 26 tonnin kuorma-autoihin. Renault Trucks D Z.E.-, D Wide Z.E.- ja Renault Trucks Master Z.E.-mallistosta löytyvät vaihtoehdot kaikkiin toimitus-, jakelu- ja jätteenkuljetustarpeisiin.

Renault Trucks pyrkii kuitenkin laajentamaan sähköajoneuvovalikoimaansa kaikkiin käyttötarkoituksiin. Valmistelut Z.E.-vetoauton markkinoille tuomisesta on aloitettu ja tämä täyttää alueelliset ja keskipitkät kuljetustarpeet vuodesta 2023 lähtien. Samaan ajankohtaan mennessä tulee saataville myös taajama-alueiden rakennustyömaille suunniteltu täyssähköinen maansiirtoauto.

Vuosikymmenen toisella puoliskolla Renault Trucks pystyy tarjoamaan vetypolttokennoautojen malliston pääasiassa pitkän matkan käyttöön.

Kehitysstrategiamme perustuu sähköiseen liikkuvuuteen, ja haluamme olla tässä alan johtava valmistaja”, toteaa Renault Trucksin toimitusjohtaja Bruno Blin. ”Pyrimme siihen, että sähköautot muodostavat 35 prosenttia myynnistä vuonna 2030. Vuoteen 2040 mennessä koko ajoneuvovalikoimamme toimii 100-prosenttisesti fossiilittomilla polttoaineilla.

Renault Trucksin erikoistuneet tutkimus- ja tuotekehitysyksiköt sekä myynti- ja jälkimarkkinointiorganisaatiot tukevat näitä tavoitteita.

Tutkimus- ja tuotekehitystoiminnan ohella Renault Trucks kertoo vastaavansa ajoneuvojen sähköistymisen teknologisiin haasteisiin strategisten kumppanuuksien ja Volvo-konsernin sisäisen synergiaedun avulla. Näin voidaan kasvattaa valmistusvolyymia ja laskea kustannuksia. Renault Trucks voi hyödyntää Volvo-konsernin uutta keskiraskaiden kuorma-autojen kehittämisyksikköä. Sähköenergian käyttöönotto tapahtuu vaihteittain ensimmäiseksi kyseisessä painosegmentissä. Kumppanuuden ansiosta Renault Trucks hyötyy myös konsernin uudesta Volvo Energy -yksiköstä, joka keskittyy akkujen toimittamisen, uudelleenkäytön ja kierrätyksen sekä latausratkaisujen kehittämiseen. Erityisesti raskaille jakeluautoille tarkoitettujen akkujen kehittämisessä hyödynnetään Volvo-konsernin ja Samsung SDI:n strategista yhteistyötä.

Renault Trucksin siirtymistä kestäviin energialähteisiin tukee uusi Lyonissa sijaitseva tutkimus- ja tuotekehityskeskus X-Tech Arena. Tämän 33 miljoonan euron investoinnin on määrä valmistua vuoden 2023 alkuun mennessä.

Lisäarvon toivotaan edistävän asiakkaiden siirtymistä uuden energialähteen käyttöön

Z.E.-malliston markkinoinnin ja asiakastuen tehostamiseksi Renault Trucks on perustanut uuden yksikön, joka vastaa sähköajoneuvoprojekteista ja tukee toimintatehokkuuteen sekä asiakastyytyväisyyteen liittyviä toimenpiteitä. Sähköajoneuvoihin perehtynyt tiimi pyrkii kehittämään yhteistyökumppanuuksia, jotka osallistavat kaikkia sidosryhmiä kuten kuljetusyrityksiä, jakelijoita, viranomaisia ja energiantoimittajia. Tavoitteena on kehittää älykäs ja kilpailukykyinen sähköajoneuvomallisto, joka tuottaa lisäarvoa kuljetusyrityksille.

Renault Trucks on myös yhdistänyt ajoneuvotarjontaan palveluja, joista asiakkaat voivat löytää liiketoimintaansa parhaiten soveltuvat ratkaisut. Ajoneuvon lisäksi Renault Trucks tarjoaa kuljetusajoneuvoille räätälöidyn kattavan paketin, joka sisältää akut, asiakkaiden tiloihin rakennettavien lataustilojen asennusratkaisut, energiansaannin optimoinnin, korjauksen ja huollon, rahoituksen ja vakuutuksen.

Renaultin TCK-mallisto uudistuu – ensiesittely Euro Truck Simulator 2:ssa

Renault Trucksin kaukoliikenteen (T) ja maansiirron (C ja K) ajoneuvomallistoon tulee vuonna 2021 lukuisia mukavuutta, turvallisuutta ja tuottavuutta koskevia uudistuksia. Renault Trucks esittelee raskaiden kuljetusajoneuvojen uuden kuorma-automalliston ensimmäisen kerran 6.4.2021 Euro Truck Simulator 2 –videopelissä. 

Renault Trucks tarjoaa kuorma-autojen ystäville uuden innovatiivisen ja interaktiivisen kokemuksen. Uusi virtuaalinen ajokokemus ja uuden Renault Trucks T-sarjan uudistukset julkistetaan 6.4.2021 Euro Truck Simulator 2 -videopelissä. Pelin ajosimulaattorissa on mahdollista testata virtuaalisesti kuorma-autojen ulkoisen muotoilun, kuljettajan ympäristön ja ohjaamon rakenteen muutoksia.

Nyt esiteltävät T-, C- ja K-sarjojen uudistukset ovat laajimmat muutokset sitten uudistetun malliston esittelyn vuonna 2013.

Renault Trucks kertoo tehneensä merkittäviä parannuksia kuljettajien hyvinvointiin vaikuttavan ajo- ja matkustusmukavuuden suhteen. Kuljettajien ja tienkäyttäjien turvallisuus on niin ikään ollut keskeinen tekijä Renault Trucks T-, C- ja K-sarjojen kehittämisessä. Asiakkaiden näkökulmasta myös ajoneuvojen tuottavuutta on valmistajan mukaan parannettu, sillä polttoaineenkulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat entistä alhaisemmat ja ajoneuvojen käytettävyys on lisääntynyt erityisesti ennakoivien huoltosopimusten ansiosta.

TCK Evolution: Koe Renault Trucks T-sarjan uudistukset itse

6.4.2021 alkaen voi itse asettua vuosimallin 2021 Renault Trucks T- ja T High -kuorma-autojen ohjaamoon, testata uutta ohjaamoergonomiaa ja kuorma-auton ajo-ominaisuuksia kaupunkialueella, maantiellä tai moottoritiellä. Uusia T-sarjan malleja pääsee kokeilemaan kirjautumalla Euro Truck Simulator 2 –PC-peliin, jonka pelaajia on yli 9 miljoonaa eri puolilla maailmaa. Sosiaalisessa mediassa pelikokemuksia voi jakaa  aihetunnisteella #renaulttrucksevolution.

Lisäksi Euro Truck Simulator 2 -peliyhteisö näkee virtuaalisesti mallivuoden 2021 Renault Trucks T -mallin punaisella peitolla peitettynä Renault Trucks -jälleenmyyjäliikkeiden edustalla 29.3.2021 alkaen. 

Uusien mallien esittelyä odottavilla on mahdollisuus voittaa lukuisia palkintoja Renault Trucksin sosiaalisten verkostojen kilpailuissa aihetunnisteella #renaulttrucksevolutioniscoming.

Alla olevalla videolla esitellään vaihe vaiheelta ohjeet, kuinka uudistunutta T-Renaultia pääsee pelin kautta koeajamaan.

Scania Lastenklinikoiden Kummien pääyhteistyökumppaniksi

Scania Suomi Oy aloittaa Suomessa monipuolisen yhteistyön pieniä potilaita valtakunnallisesti tukevan Lastenklinikoiden Kummien kanssa. Yhteistyön avulla tuetaan lasten ja nuorten parasta mahdollista hoitoa ympäri Suomen.

Alkuvuodesta 2021 käynnistyneessä yhteistyössä Scania Suomi Oy muun muassa lahjoittaa jokaisen uutena käyttöönotetun Scania-ajoneuvon myynnistä osuuden lapsipotilaiden hyväksi. Teemu-nalle pukee päällensä Scania-paidan ja ryhtyy seikkailemaan suomalaisten kuljetusyritysten matkassa. Scania Suomen verkosto ja henkilöstö toimii yhtenä Teemu-nallen myyntikanavana. Tuotto käytetään Kummien toiminnan hyväksi. Yhdessä Scania ja Kummit tulevat myös esimerkiksi kampanjoimaan lasten turvallisen koulutien puolesta.

Scania kertoo haluavansa aktiivisesti ja arvojensa mukaisesti osallistua Kummit-yhteistyön välityksellä lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseen Suomessa.

”Lastenklinikoiden Kummit on meille mieluinen kumppani hyväntekeväisyysyhteistyöhön. Kummien työ lasten ja nuorten terveyden ja hyvinvoinnin hyväksi on tärkeää ja on mahtavaa, että Scania Suomi saa olla mukana tukemassa tätä arvokasta työtä. Yhteistyö tulee näkymään meillä yrityksen sisällä ja tietysti myös asiakkaidemme suuntaan. Scania-paitaan puettu Teemu-nalle tulee varmasti seikkailemaan monen Scanian ohjaamossa tänä vuonna ja tulevaisuudessa”, Scania Suomi Oy:n toimitusjohtaja Henna Wickström.

Kummit iloitsee uudesta pääyhteistyökumppanuudesta ja monipuolisista vaikutusmahdollisuuksista perinteikkään yrityksen kanssa.

”On kertakaikkisen hienoa lähteä yhteistyöhön Scanian ja sen työntekijöiden kanssa, jotka haluavat olla pienten potilaiden puolella kanssamme. Olemme vaikuttuneita scanialaisten motivaatiosta ja kunnianhimosta tässä tehtävässä. Heidän arvoissaan korostuvat mm. päättäväisyys ja joukkuehenki – yhdessä tekemisessä piileekin valtava voima, erityisesti, kun tehdään töitä lasten ja nuorten parhaan mahdollisen hoidon hyväksi”, Kummien toiminnanjohtaja Anu Rapeli kommentoi.

Scanian ja Kummien yhteistyö jalkautuu myös Scanian eri toimipisteisiin ja pandemiatilanteen salliessa tapahtumiin, joissa yhteistyötä ja osallistumismahdollisuuksia tuodaan kattavasti esille.

Lapin tiestölle paikoitellen vaikea kelirikko

Kelirikosta on jälleen odotettavissa paikoitellen vaikeaa Lapin tiestöllä. Teiden kelirikkokausi alkaa Lapin alueella yleensä huhtikuun puolivälissä ja kestää sääoloista riippuen jopa kesäkuun lopulle.

Kevään sää ja paikalliset olosuhteet vaikuttavat kelirikon kehittymiseen ja teiden painorajoitustarpeeseen. Näillä näkymillä vaikein kelirikko olisi tulossa Tunturi- sekä Keski- ja Itä-Lappiin. Ongelmia voi tulla erityisesti teiden alkaessa sulaa, jolloin syntyy pintakelirikkoa.

Painorajoitusennuste

Lapin ELY-keskuksen painorajoitusennuste on laadittu paikallistuntemuksen, Ilmatieteenlaitoksen ennustemallin sekä Perco-asemien tietojen perusteella. Ennusteeseen vaikuttaa mm. pohjaveden korkeus, routaantumisaika sekä tiestön kelirikkoalttius. Syntyneet jäälinssit aiheuttavat sulaessaan helposti routaheittoja ja tien pintarakenteiden pehmenemistä ja sortumia. Ennusteen toteutumiseen vaikuttaa kuitenkin merkittävästi kevään sääolosuhteet. Vähäsateinen, tuulinen ja aurinkoinen sää sekä yöpakkaset vähentävät painorajoitustarvetta.

Lapin ELY-keskuksen tiestöä tullaan mahdollisesti painorajoittamaan noin 1160 km, joista päällystettyjen teiden osuus on 320 km ja sorateiden 840 km (liitteet 1 ja 2). Viimeisen viiden vuoden aikana toteutuneet painorajoitukset ovat vaihdelleet välillä 718-1045 km. Viime keväänä painorajoituksia asetettiin 1020 km matkalle.

Kelirikko vaatii malttia tienkäyttäjiltä

Kelirikko ilmenee ensin tien pintaosan pehmenemisenä ja myöhemmin tien rungon kantavuuden heikkenemisenä. Tienpitäjä varoittaa kelirikkoisista teistä teiden alkuun asetettavilla kelirikkomerkeillä. Tällaisilla teillä tulisi raskasta liikennettä välttää, jotta painorajoituksia ei tarvitsisi asettaa. Jos jokin kuljetus on todella välttämätön, tulisi se tehdä yöpakkasten aikana tienpinnan ollessa jäässä ja ennen kuin kantavuuden heikkenemistä alkaa tapahtua. Kuljetusajankohdasta tulisi neuvotella paikallisen aluevastaavan kanssa. Erityisesti puutavara olisi syytä kuljettaa pois teiden ollessa vielä jäässä, ennen kelirikon käynnistymistä.

Teille syntyneet liikennettä vaarantavat reiät voi merkitä esimerkiksi risulla tai havulla ja ilmoittaa niistä Tienkäyttäjän linjalle 0200 2100.

Liikenteen rajoittaminen kelirikkoisilla teillä

Kelirikkoisten teiden liikenteen rajoittamisen tarkoituksena on estää teiden vaurioituminen raskaan liikenteen vaikutuksesta ja turvata elintärkeiksi katsottavat kuljetukset ainakin minimitasolla. Tiet tulisi saada pidettyä sellaisessa kunnossa, että jokaiseen talouteen voidaan kulkea vähintään henkilöautolla. Jos kelirikkotilanne kehittyy sellaiseksi, että tien vaurioituminen on odotettavissa, liikennettä ryhdytään rajoittamaan asettamalla tielle suurinta sallittua ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän painoa osoittavat merkit. Yleisimmin käytetty painorajoitus on 12 tonnia.

Asetetut painorajoitukset eivät koske elintärkeitä kuljetuksia. Elintärkeiksi kuljetuksiksi katsotaan

  • hälytysajoneuvot
  • tienpitoajoneuvot
  • linja-auto ja kirjastoauto reittiliikenteess
  • työmatkaliikenne (työmatka raskaalla ajoneuvolla työkohteeseen ilman kuormaa)
  • maidonkuljetus
  • energiavoimaloiden päivittäisen toiminnan kannalta säännölliset ja välttämättömät turve-, energiapuukuljetukset ja vastaavat
  • teuraseläinten kuljetus
  • kevätkylvöihin liittyvien raskaiden maatalouskoneiden siirrot sekä siemenviljan ja lannoitteiden ym. kuljetus maatilan ja peltojen välillä
  • eläinrehun ja kuiviketurpeen kuljetus (silloin, kun kulutus suhteessa varastotilojen kokoon ei anna mahdollisuutta kuljetusten ennakointiin)
  • talousjätteiden keräily (sovitun aikataulun mukaan toimiva)
  • tilakohtainen lietelannan ajo
  • päivittäistavarakuljetus kauppaan
  • myymäläautot

Myös elintärkeissä kuljetuksissa on pyrittävä pienempään kalustoon ja pienempiin kuormiin.

Sen sijaan esimerkiksi

  • puutavara-,
  • maa-aines-,
  • polttoaine- ja
  • rakennustarvikekuljetuksia sekä
  • lannoitekuljetuksia maatiloille

ei katsota elintärkeiksi kuljetuksiksi. Näitä varten Lapin ELY-keskus voi myöntää tilapäisiä maksullisia kuljetuslupia painorajoitetuille teille. Lupaa ei saa kuitenkaan automaattisesti, vaan jokaisen tapauksen käsittelyssä otetaan huomioon kuljetuksen tarpeellisuus, kuljetuksen massa ja tien senhetkinen kunto. Lupia myöntävät aluevastaavat ja luvan hinta on 110€. Lupahakemuksen käsittely kestää pari työpäivää.

Asfalttikallio lähes 100 miljoonan liikevaihtoon

Suomalaisen päällystealan yrityksen Asfalttikallio Oy:n liikevaihto vuonna 2020 oli 91,1 ja liikevoitto 9,5 miljoonaa euroa. Liikevaihto kasvoi 57 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna. Yritys kertookin haastavansa jo Suomessa toimivia ulkomaisia päällysteurakoitsijoita.

”Positiivinen tilinpäätöksemme kertoo meidän tehneen asioita oikein. Olemme tyytyväisiä, että suomalaisena perheyrityksenä olemme pystyneet kasvamaan tähän pisteeseen asti kansainvälisten yritysten hallitsemalla pääomavaltaisella alalla. Haluamme edelleen jatkaa strategiaan kirjoitettua kestävää, kannattavaa ja kehittyvää kasvupolkuamme”, toimitusjohtaja Antti Kalliomaa sanoo.

”Yrityksemme kasvu perustui viime vuonna lisääntyneisiin valtion urakoihin, mutta myös kunta- ja yksityisten töiden määrämme kasvoivat vahvasti”, Kalliomaa jatkaa.

Kasvua Asfalttikallio hakee täksi vuodeksi muun muassa levittäytymällä uusille toimialueille, kuten Turun seudulle ja Kymenlaaksoon. Aluetoimintaa on tarkoitus kasvattaa hallitusti kattamaan vuosien kuluessa koko Suomi.

Asfalttikallio teki viime vuonna huomattavia satsauksia vähempipäästöiseen kalustoon. Tänä vuonna yhtiön tutkimus- ja kehitystoiminta painottuu kaluston lisäksi massanvalmistuksen ympäristöystävällisyyden parantamiseen kierrätysasfaltin käyttöä lisäämällä sekä työvaiheiden automatisoimiseen.

”Uskallan väittää olevamme viimevuotisten investointiemme jälkeen alan ympäristöystävällisin toimija tässä maassa. Jatkossakin panostamme uuteen kalustoon, jolla meidän työntekijöidemme on hyvä ja turvallista työskennellä. Olemme asettaneet tavoitteeksi, että lähivuosien aikana liikevaihtomme ylittäisi 200 miljoonaa euroa. Koemme kierrätykseen ja nykyaikaiseen kalustoon kohdentuvien lisäinvestointien olevan tärkeä avain tavoitteisiin pääsemiseksi”, Kalliomaa sanoo.

Uusimmat julkaisut

Nälkämaa Truck Meeting 2025 -lehdistöpalkinto: Hakka Oy:n ritilä-Aero

Raskas Kalusto -lehden edustajat mittasivat 17.5.2025 järjestetyn Nälkämaa Truck Meeting 2025:n ajoneuvokalustoa tarkalla luupilla, sillä toinen toistaan näyttävämpien ajoneuvojen joukosta oli määrä löytää saaja...