Janne Silvonen on valittu Volvo Trucks Suomen uudeksi sähköisistä kuljetusratkaisuista vastaavaksi tuotepäälliköksi 12.7.2021 alkaen. Silvonen vastaa jatkossa Volvo Trucksin sähkökuorma-autojen ja niihin liitettävien palveluiden ratkaisuista Suomessa.
Volvo Trucks kertoo panostavansa jatkossa täyssähköisten kuorma-autojen myyntiin, ja haluaa nopeuttaa kuljetusyritysten siirtymistä kestävimpiin kuljetuksiin. Volvon sähkökuorma-automallisto laajeni raskaisiin kuorma-autoihin, kun kolme uutta raskasta sähkökuorma-automallia – Volvo FH, FM ja FMX Electric – julkistettiin aikaisemmin tänä vuonna. Volvo Trucksilla on Euroopassa jo sarjatuotannossa kevyemmät täyssähköiset Volvo FL ja FE Electric -mallit.
Janne Silvonen on koulutukseltaan autoalan insinööri ja viimeistelee parhaillaan YAMK-opintoja Metropoliassa. Hän on toiminut aikaisemmin myös täyssähköisten kuorma-autojen teknisenä asiantuntijana. ”Mahtavaa päästä mukaan Volvon porukkaan, sekä kehittämään Volvon kanssa sähköistä kuorma-automarkkinaa Suomessa ja työskentelemään huippubrändin parissa. Toivottavasti koronatilanne sallii uusien kollegoiden ja asiakkaiden tapaamisen jo pian”, Silvonen summaa.
Scania paljastaa, että merkittävästi uudistettu Euro6 -mallisto julkistetaan marraskuussa 2021. Paljastuksella halutaan antaa asiakkaille parempi pohja tulevien kalustohankintojen päätöksille. “Ennätyksellinen kysyntä, maailmanlaajuinen puolijohdekomponenttien pula ja tuleva mallistouudistuksemme johtivat siihen, että halusimme paljastaa korttimme nyt”, kertoo Scanian myynti- ja markkinointijohtaja Alexander Vlaskamp.
Scanian nykyisen malliston myynti on ollut ennätyksellinen vuoden 2021 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana. ”Taistelemme koko autoteollisuutta kiusaavan puolijohdekomponenttien pulan kanssa. Pulan takia toimitusajat ovat pidentyneet ja joidenkin autojen toimitukset ovat myöhästyneet. Tämän lisäksi valmistelemme suurinta tuoteuudistustamme, sitten nykyisen mallisarjan julkistuksen jälkeen 2016. Tässä tilanteessa halusimme antaa asiakkaillemme paremman mahdollisuuden tehdä hankintapäätöksiä, kun he harkitsevat uuden Scanian hankintaa ja hankinta-ajankohtaa.”
Scania ei paljasta uudistuksen tarkkaa esittelyajankohtaa, eikä uudistuksen tarkkaa sisältöä. Uudistuksella kuitenkin luvataan merkittävää kehitystä polttoainetaloudessa verrattuna nykymallistoon ja merkittäviä päivityksiä alustarakenteisiin.
Asiakkaat voivat olla yhteydessä omiin Scanian yhteyshenkilöihinsä ja kertoa kiinnostuksestaan uutta päivitettyä mallistoa kohtaan. Näiden uusien autojen tilauksia ei voida ottaa vastaan ennen marraskuuta 2021. Kiinnostuneet asiakkaat ovat kuitenkin ensimmäisinä tilausjonossa, kun myynti käynnistyy.
“Jatkamme myyntihenkilöstömme koulutusta syksyn aikana ja varmistamme, että työkalumme sekä tietomme ovat ajan tasalla, kun uuden 13 litran moottorimalliston myynti alkaa marraskuussa”, kertoo Vlaskamp. “Olemme varmoja, että asiakkaamme arvostavat mahdollisuutta harkita, hankkivatko he auton meidän mahtavasta nykymallistostamme vai merkittävästi päivitetystä uudistetusta mallisarjasta. Uudistetun malliston tuotanto alkaa vuoden 2022 toisella vuosineljänneksellä.”
”Tuleva tuoteuudistus tuo mukanaan paljon uutta Scanian 13 litran voimalinjaan. Uudistus tulee toki olemaan suuri, mutta se ei tuo meidän kaikille asiakkaillemme merkittäviä uudistuksia. Hyvänä esimerkkinä on esimerkiksi juuri uudistettu Scanian V8-mallisto, joka soveltuu parhaiten moniin suomalaisiin raskaisiin kuljetuksiin. Me jatkamme nykymalliston myyntiä normaaliin tapaan ja kerromme uudistetusta mallistosta sitten marraskuussa”, kertoo Scania Suomi Oy:n myyntijohtaja Frej Svartsjö.
Uuden voimalinjan avulla Scania vahvistaa sitoutumistaan kestävän kehityksen kuljetusratkaisuiden toimittajana Pariisin sopimuksen mukaisesti. Scania on ensimmäinen raskaiden kuorma-autojen valmistaja, joka on asettanut tieteellisesti vahvistetut tavoitteet kestävän kehityksen toteutumiseksi.
Volvo Trucksin vastikään lanseerattujen Volvo FH-, FM- ja FMX Electric -sähkökuorma-autojen myötä valmistaja kertoo omaavansa täydet valmiudet raskaan liikenteen sähköistämisen edistämiseen ja kestävämpiin kuljetuksiin siirtymiseen. Tunnusomaista Volvon sähkökuorma-autoille on se, että ne jakavat saman alustatekniikan. Tämä mahdollistaa auton käytettävyyden hyvin laajasti monenlaisissa eri kuljetustehtävissä.
Kolmen uuden sähkökuorma-auton, eli FH:n, FM:n ja FMX:n myynnin alkaessa Volvo Trucks tarjoaa asiakkailleen nyt kuusi täyssähköistä kuorma-automallia. Uusien raskaiden sähkökuorma-autojen tuotanto aloitetaan vetoautoilla vuoden 2022 jälkipuoliskolla. Tasakuorma-automalliston tuotanto käynnistyy vuoden 2023 alussa.
Uusien alueellisiin kuljetuksiin, ja rakennus- ja maansiirtoon tarkoitettujen raskaiden sähkökuorma-autojen yhdistelmämassa on enimmillään 44 tonnia. Näitä on saatavilla kahdella eri alustakorkeudella ja akselivälit ovat 3800–6700 mm. Akselistoratkaisuna on saatavilla 2-, 3- tai 4-akseliset mallit.
“Uudet sähkökuorma-automme, jotka perustuvat samalle erittäin menestyneelle alustalle kuin diesel- tai kaasukuorma-automme, tarjoavat erinomaisen joustavuuden ja kyvyn vastata hyvin monenlaisiin kuljetustarpeisiin”, kertoo Jonas Odermalm, joka toimii Volvolla tittelillä Vice President of Electromobility Product Management.
Kolme moottoria yhdistettynä I-Shift-vaihteistoon
Voimalinjassa kolme sähkömoottoria on yhdistetty Volvo Trucksin I-Shift-vaihteistoon, jolle on opetettu uusi sähköiseen käyttöön optimoitu vaihteenvaihtostrategia. Yhdessä moottorit ja I-Shift-vaihdelaatikko muodostavat tehokkaan sähkökäyttöisen voimansiirtolinjan, joka tarjoaa Volvon mukaan ennenkokemattoman ja tehokkaan ajettavuuden – yhdistetyllä sähkömoottorin teholla 490 kW (666 hv) ja vaihteiston vääntömomentilla jopa 28 000 Nm.
”Koska kuorma-auto käynnistyy aina korkeimmalla mahdollisella vaihteella, saavutetaan energiatehokkuus ja säästöt minimoidun vaihteenvaihdon ansiosta. Toki matalampia vaihteita voidaan käyttää jyrkillä tieosuuksilla tai liikkeellelähtötilanteissa, jotka edellyttävät ylimääräistä vääntöä ja kuorma-auton hallintaa”, Jonas Odermalm kertoo.
Voimanoton, eli PTO:n osalta on saatavana kolme vaihtoehtoa asiakkaan tarpeisiin: yksi sähköinen (40 kW), yksi sähkömekaaninen (70 kW) ja yksi vaihteistoon asennettu (150 kW).
Seuraavan sukupolven sähköakut korkealla energian varauskyvyllä
Suuren energiatiheyden ajoakuissa käytetään uusimman sukupolven litiumionikennotekniikkaa, ja ne kootaan Volvon tehtaalla. Kuuden akun sähkökuorma-auton nimelliskapasiteetti on 540 kWh, jolloin sen toimintamatka on jopa 300 km – tietysti ajonopeudesta, vakionopeudensäätimen käytöstä, ajoneuvomäärityksistä, ajoneuvon kuormasta, todellisesta topografiasta, kuljettajan kokemuksesta, ajoneuvon huollosta ja sääolosuhteista riippuen.
Joustava ja nopea lataus
Kuorma-autoihin on saatavilla kahta lataustapaa: jopa 43 kW:n vaihtovirtalataus (AC), joka sopii yön yli latauksiin. Paljon nopeampi tasavirtalataus (DC), jopa 250 kW, on hyödyllinen ajettaessa kuorma-autolla kahta vuoroa tai jos tarvitaan lisää toimintasädettä kesken työpäivän. Tällöin ajoneuvon voi ladata esimerkiksi lounastauon aikana. 250 kW:n tasavirtalaturilla voidaan ladata akkua jopa 80 prosenttiin alle 90 minuutissa. Latausajatkin voivat toki vaihdella ulkolämpötilan, latauslaitetyypin, kuorma-auton teknisten tietojen, nykyisen akun lämpötilan, akun kunnon ja akun lähtövaraustason mukaan.
Kuljetusyritysten sujuva siirtyminen sähköön
Sähkökuorma-autojen lisäksi Volvo Trucks kertoo tarjoavansa myös täyden ekosysteemin palvelu-, huolto- ja rahoitusratkaisuihin, jotka on suunniteltu nimenomaan kuljetusliikkeille tukemaan helpompaa ja nopeampaa siirtymistä sähköistettyyn liikennöintiin.
”Kuljetusyrityksille on tärkeää, että siirtyminen sähkökuorma-autoihin tapahtuu asteittain sujuvasti ja helposti. Tulevaisuudessa yrityksillä tulee olemaan monipuolinen kalusto eri voimansiirtolinjoilla toimivia kuorma-autoja. He voivat jatkaa esimerkiksi Dynafleetin kaltaisten järjestelmien tai muiden palveluiden käyttöä kaikille Volvo-kuorma-autoilleen. Voimansiirrot voivat poiketa toisistaan mutta muut asiat kuljetuskalustossa ovat hyvin samanlaisia. Näin siirtyminen sähkökuorma-autoihin on saumatonta ja loogista”, Jonas Odermalm toteaa.
Volvo Trucksin sähkökuorma-autojen mallisto Euroopassa
Volvo FH Electric, alueellisiin ja kaupunkien välisiin kuljetustehtäviin
Volvo FM Electric, monipuolinen kuorma-auto raskaisiin alueellisiin ja kaupunkien välisiin kuljetus- ja jakelutehtäviin
Volvo FMX Electric, puhtaampiin ja hiljaisempiin rakennustyömaakuljetuksiin
Volvo FE Electric, paikallisiin ja kaupungissa tapahtuviin jakelutehtäviin ja jätehuoltoon
Volvo FL Electric, paikallisiin ja kaupungissa tapahtuviin jakelutehtäviin
VR Group ostaa kierrätyslogistiikkaan erikoistuneen kuljetusyhtiö Transitar Oy:n. Transitar jatkaa toimintaa omana osakeyhtiönään, osana VR Transpointin maantielogistiikkaa. Kauppa astuu voimaan 1. heinäkuuta.
”VR Transpoint panostaa strategiansa mukaisesti maantielogistiikassa kotimaan logistiikkapalveluihin ja nyt yrityskaupan myötä vahvistamme asemaamme kiertotalouslogistiikan toimijana. Transitar puolestaan on omalla tahollaan saavuttanut vankan aseman kiertotaloussektorilla ja tyytyväisen asiakaskunnan. Nyt kahden kiertotalouteen ja toiminnan pitkäjänteiseen kehittämiseen sitoutuneen yrityksen voimavarat yhdistyvät ja yhdessä olemme vahvempi toimija”, VR Transpointin johtaja Martti Koskinen kertoo.
Transitar Oy liikennöi valtaosin Suomessa, täydentäen palveluitaan asiakkaille lisäksi kuljetuksilla Suomen ja muiden Pohjoismaiden sekä Baltian välillä. Yhdistymisen myötä VR Transpointin maantielogistiikan palvelu- ja kuljetusverkosto laajenevat kiertotaloudessa.
”Kiertotalouteen panostaminen tukee voimakkaasti yhtiömme vastuullisuusohjelmaa. Kiertotalous on kasvava trendi ja sen oleellinen edellytys on tehokas logistiikka. Tavoitteenamme on tarjota kiertotalouden logistiikkapalvelut kattavasti, kilpailukykyisesti ja joustavasti, jotta asiakkaamme voivat menestyä vastuullisesti omassa ydinliiketoiminnassaan”, Koskinen toteaa.
Transitar Oy:n liikevaihto on noin 16 miljoonaa euroa, ja yritys on yksi pohjoismaiden suurimmista kierrätysmateriaaleihin erikoistuneista yrityksistä. Yhtiöllä on noin 50 autoa, 70 perävaunua sekä useita satoja kontteja. Transitar Oy on perustettu vuonna 1998.
”Yhdistämällä voimansa Transitar ja VR Transpoint luovat erinomaiset edellytykset tulevien vuosien kasvamiseen. Olemme erittäin tyytyväisiä yhdistymiseemme sekä sen tuomiin mahdollisuuksiin”, sanoo Transitar Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja omistaja Jukka Pekkarinen.
Tutkimustulos esittää tehokasta korvaajaa työmaiden ärsyttävälle peruutuspiippaukselle. Sitowise toteutti Raide-Jokerilla opinnäytetyötutkimuksen peruutuspiippauksen korvaamisesta kohinahälyttimellä. Tulosten perusteella kohina aiheuttaa selvästi vähemmän meluhaittoja ja -stressiä lähiympäristön asukkaille ja työmaan työntekijöille.
”Raide-Jokerilla haluttiin tutkia tarkemmin, mitä hyötyjä peruutuspiippausäänen korvaamisesta kohinahälyttimellä olisi”, sanoo tutkimuksen tehnyt Mikko Kastinen Sitowiseltä. Molemmille hälytintyypeille, piippaukselle ja kohinalle, tehtiin äänitehotasomittauksia ja julkisivuäänieristävyyslaskenta. Lisäksi työ sisälsi kyselyn työmaalla työskenteleville. ”Kysyimme kokemuksista peruutushälytysäänien turvallisuudesta. Tulosten mukaan molempien peruutushälyttimien äänet täyttävät liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen vaatimuksen: äänet ovat jaksottaisia, ja niiden äänipainetaso on ajoneuvon takana seitsemän metrin päässä 75 desibeliä. Piippaus tuotti kuitenkin sisätiloihin häiritseviä kapeakaistaisia ääniä kaikissa testatuissa julkisivukohteissa. Kohina aiheutti meluhaittoja selvästi vähemmän, joten myös valituksia melusta tulee kohinahälyttimiä käytettäessä harvemmin.”
Työmaiden melua halutaan vähentää
Melusaaste on tutkitusti terveydelle haitallista, ja peruutuspiippausääni on varsinkin lähietäisyydellä läpitunkevan voimakas. Rakentaminen keskellä kaupunkeja lisääntyy, ja siksi esimerkiksi Uudenmaan ELY-keskus ja kaupungit ohjeistavat kehittämään raitiotiehankkeiden melunhallintaa.
”Haluamme vähentää lähialueen asukkaiden kokemaa meluhaittaa kaikin keinoin erityisesti yötöiden aikana”, toteaa Raide-Jokerin ympäristöasiantuntija Niina Salojärvi HKL:stä. ”Tiiviissä kaupunkiympäristössä on päiväkotien ja koulujen kaltaisia herkkiä kohteita, mutta kaikenikäisten kaupunkilaisten hyvinvointi on meille yhtä tärkeää.”
Raide-Jokerilla halutaan kiinnittää huomioida myös työntekijöiden jaksamiseen. ”Jatkuvaan piippausääneen turtuu, mutta silti melu nostaa stressitasoja”, toteaa Raide-Jokerin turvallisuuspäällikkö Marko Salomäki NRC Group Finland Oy:stä. Äänihäiriöstä voi olla haittaa myös luonnolle. ”Varsinkin keväällä ja kesällä lintujen ja muiden eläinten pesimäaikaan melukuormitus pitäisi minimoida myös ympäristölle.”
Kohina on ihmiskorvan helpompi paikantaa
Kapeakaistainen peruutuspiippaus koetaan yleisesti ärsyttävämpänä kuin laajakaistainen kohina. Koska kohinaäänilähteessä on mukana tuhansia eri taajuuksia, se erottuu hyvin kaupungin muista häiriöäänistä, kuten liikenteen hälystä.
”Laajakaistaisen äänen tulosuunnan paikantaminenkin on ihmiskorvalle helpompaa”, Salomäki korostaa. Sammakon kurnutusta tai kosken pauhua muistuttava kohina havahduttaa huomaamaan peruuttavan ajoneuvon. ”Sen sijaan piippausääni tuntuu kuuluvan kaikkialta, jos useita työkoneita peruuttaa yhtä aikaa.”
Kohinahälytyksen suurimpia hyötyjä on, että se kuuluu parhaiten siellä missä pitää, ajoneuvon takana. ”Sen sijaan piippaus kuuluu voimakkaana myös ajoneuvon edessä ja sivuilla, jossa se on pelkkää häiriöääntä”, Salomäki sanoo. Kohina ei ole häiritsevä ääni enää 20 metrin päässä, jossa piippaus on edelleen voimakasta. ”Siksi meluesteetkin toimivat kohinaäänen kanssa paremmin”.
Sitowisen Melu ja ilmanlaatu -osaston päällikkö Anne Kangasaho pitää tärkeänä, että Raide-Jokerin kaltaiset suuret yhteiskunnalliset hankkeet kehittävät alaa ja etsivät keinoja vähentää rakentamisen ympäristövaikutuksia. ”Tämäkin tutkimus on Raide-Jokerilta selvä kädenojennus ja osoitus halusta puuttua itse äänilähteisiin, ei vain torjua melua rakenteellisin keinoin”.
Kohinaäänilähteen käyttöönotto on työkoneissa helppoa ja edullista. Tuore tutkimus vaikuttaakin jo tulevan kesän työmaakäytäntöihin. ”Raide-Jokerilla suositellaan kohinaäänen käyttöä, vaikka siihen ei velvoiteta sopimusteknisistä syistä”, Salomäki sanoo. Kohinan käytöstä neuvotellaan esimerkiksi valmisbetonitoimittajien kanssa, mikä edistää häiriöttömiä työmaatoimituksia jo tänä kesänä.
Myös HKL pitää tutkimustuloksia erittäin mielenkiintoisina. ”Kohinaääni on hyvä keino vähentää kaupunkilaisille ja työntekijöille aiheutuvia meluhaittoja, ja aiomme hyödyntää näitä tuloksia, kun teemme päätöksiä kohinahälyttimen käytöstä tulevissa rakennushankkeissa”, Salojärvi sanoo. Kohinaäänilähteen käyttöä harkitaan esimerkiksi Kruunusilloissa.
Toukokuussa 2019 aloitettu valtatie 4:n parantaminen välillä Kirri–Tikkakoski on rakentamisen puolivälissä. Hankkeen kesän 2021 suurin kohde on päällysteiden rakentaminen välille Kirri–Vehniä. 16 kilometrin ja kahden päällystekerroksen urakka vie samalla nimiinsä Suomen suurimman päällystystyömaan tittelin. Tämän vuoden päällystystyöt valmistuvat lokakuun loppuun mennessä.
”Jotain päällystystöiden kokoluokasta kertoo käytettävän asfaltin määrä: kahteen kerrokseen 16 kilometrin matkalle sitä menee noin 800 000 m2. Pinta-alaltaan se vastaa esimerkiksi noin 2 222 lentopallokentän alaa”, Väyläviraston projektipäällikkö Jarmo Niskanen kertoo.
Asfaltti urakkaan saadaan Lintukankaan siirrettävältä asfalttiasemalta. Asemalla on käytössä kaksi erillistä linjastoa kiviaineksen ja asfalttirouheen kuumennukseen. Kumpikin aines kuumennetaan omassa rummussaan, tämä nopeuttaa asfaltin valmistusprosessia sekä mahdollistaa suuremman kierrätysasfaltin käyttöprosentin. Kaksi eri linjastoa myös optimoi päällysteen laatua.
”70% alimpaan päällystekerrokseen käytettävästä päällysteestä on kierrätettyä. Vanha valtatie 4:ltä purettu, laadultaan tutkittu ja murskattu päällyste pääsee siis tässä toiselle kierrokselle”, Niskanen toteaa. Ylempään AB-päällysteeseen käytetään kierrätettyä päällystettä maksimissaan 30%. Hankkeen kaikki purettavat päällysteet vanhalta Vt4:ltä saadaan näin hyötykäyttöön eikä niitä viedä kaatopaikalle.
Tänä vuonna välille Kirri–Vehniä tehdään kantava ABK-kerros ja kulutusta kestävä AB-kerros. Vuonna 2023 tehdään toinen AB-kerros ja vuonna 2026 korkeaa kulutusta kestävä SMA-kerros eli kivimastiksiasfalttikerros. Kaikkiaan päällystekerroksia tulee neljä.
”Suurin etu vaiheittain rakentamisella on se, että rakenteeseen tulevat painumat saadaan korjattua jo ennen viimeisten päällystekerrosten tekemistä. Näin ollen viimeisen päällystekerroksen teon jälkeen ei tarvitse painumia korjailla ja jättää korjausjälkiä valmiiseen pintaan. Tie siis pysyy hyvässä kunnossa pidempään”, työmaapäällikkö Juha Timonen Destialta avaa päällystystöiden vaiheistuksen merkitystä.
Rahtarit ry yhteistyössä Poliisin, Traficomin ja Shell- / St1-liikenneasemien kanssa kannustaa turvalliseen rekkojen bongaamiseen jakamalla Spottaa turvallisesti -ohjeita ja -huomioliivejä lapsille. Rekkabongaus eli rekkaspottaus on kuljetusalaa ja sen komeutta korostava ilmiö. Turvallisesti toteutettuna se tuo esille alan ansaitsemaa kunnioitusta ja positiivista näkyvyyttä.
Keskeistä rekkojen kuvaamisessa ja ammattikuljettajien tavassa reagoida lasten ja nuorten osoittamaan kiinnostukseen on nimenomaan turvallisuus. Rahtarit ry muistuttaa, että sen perusarvojen – tietoa, taitoa, turvallisuutta – kautta yhdistys haluaa tukea tätä hienoa ilmiötä ja sen turvallista toteuttamista jakamalla Spottaa turvallisesti -ohjeita ja -huomioliivejä tienvarressa rekkoja ihaileville lapsille ja nuorille.
Tietoa
Rekkabongaus on TikTokissa levinnyt ilmiö, jossa lapset ja nuoret kuvaavat ohiajavia raskaita ajoneuvoja kännykällä. Käden pumppaamisella he osoittavat kiinnostusta ja kunnioitusta raskasta kalustoa kohtaan ja toivovat kuljettajan reagoivan torvea soittamalla ja valoja vilkuttamalla. Sosiaalisessa mediassa leviääkin nyt toinen toistaan komeampia videoita, joissa lapset ovat innostuneita upeista autoista ja kuljettajien torvia tööttäämällä antamasta vastakaiusta. Ammattikuljettajille puolestaan lasten heihin kohdistama kiinnostus tuo hyvää mieltä, hymyä ja uudenlaista mielekkyyttä työpäivään.
Samanaikaisesti niin media, poliisi, alan järjestöt kuin ammattikuljettajat, opettajat ja vanhemmatkin ovat huolissaan lasten ja muun liikenteen turvallisuudesta. Poliisi varoittaa rekkaspottaamisen vaaroista. Poliisi pitää raittiissa ilmassa valokuvaamista hienona harrastuksena. ”Emme kuitenkaan halua, että kenenkään lapsi jää harrastuksensa takia auton alle. Pyydämmekin lasten vanhempia keskustelemaan kotona lastensa kanssa liikenteen vaaroista ja turvallisista kuvauspaikoista”, poliisitarkastaja Heikki Kallio Poliisihallituksesta sanoo.
Taitoa
Kuljettajat ovat alan ammattilaisia. He viettävät suuren osan elämästään tien päällä ja osaavat huomioida liikenteen muuttuvat tilanteet. He tietävät kuinka raskas ajoneuvo käyttäytyy ja kuinka hitaasti se pysähtyy yllättävissä tilanteissa. He tietävät, ettei asutusten läheisyydessä eikä muun liikenteen siitä häiriintyessä voi vilkutella valoja eikä töräytellä torvea liian voimakkaasti tai lainkaan.
Vastakaikua annetaan vain turvallisessa paikassa oleville bongareille ja tilanteen sen turvallisesti sekä häiriöttä salliessa. Mutta lapset eivät näitä asioita tiedä ja heidän kanssaan asian vaarallisuudesta sekä turvallisista käytänteistä tulee vanhempien jutella ja varmistaa, etteivät liian nuoret lapset koskaan lähde ajoteiden läheisyyteen ilman aikuista. Myös kouluissa ja päiväkodeissa olisi hyvä jutella aiheesta.
Turvallisuutta – Kampanja jakaa 5000 huomioliiviä turvalliseen spottaamiseen 3.7. alkaen
Kampanjan järjestävt tahot jakavat lapsille 5000 huomioliiviä Spottaa turvallisesti -ohjeistuksen kera turvallista bongausta varten yhteistyössä Shellin kanssa. Liivejä jaetaan kaikilla Shellin saunallisilla / suihkullisilla asemilla alkaen lauantaina 3.7., jolloin liivejä on mukana jakamassa Rahtarit ry:n luottamushenkilöitä. Tämän jälkeen liivejä jaetaan Shellin henkilökunnan toimesta niin pitkään kuin niitä riittää. Liivejä jaetaan 1 kpl / mukana oleva lapsi. Lisäksi liivi ohjeistuksen kera postitetaan suoraan kaikille Rahtarit ry:n junnujäsenille.
Shell-liikenneasemat, joilla Spottaa turvallisesti -huomioliivejä on jaossa 3.7. alkaen:
Poliisi muistuttaa rekkaspottauksen vaaroista myös sosiaalisessa mediassa. Monille nuorille tuttu nettipoliisi konstaapeli Daniel Itä-Suomen poliisilaitoksesta on jakanut seuraajilleen tietoa rekkaspottauksen mahdollisista vaaroista TikTok-videollaan: https://vm.tiktok.com/ZMe3AnABX/
Rahtarit ry muistuttaa yhteenvetonta, että bongaaminen on hauskaa ja isot ajoneuvot komeita ja vaikuttavia. Joten huomioliivi päälle ja tuvalliseen paikkaan bongaamaan! Samalla innostetaan kaikkia vanhempia ottamaan kuva lapsestaan bongaamassa raskaita ajoneuvoja huomioliivi päällä ja lähettämään kuva Rahtarit ry:n toimistolle tai jakamaan se someen hashtageilla: #Rahtaribongari #Rekkabongari
Näin toimimalla kuvaaja antaa samalla luvan kuvan julkaisuun Rahtarit-lehdessä, mediatiedotteissa, Rahtarit ry:n kotisivuilla ja sosiaalisen median kanavissa. Kuvia lähettäneiden ja niitä edellä mainituin hashtagein postanneiden kesken arvotaan Rahtarit Putiiggi -tuotteita sekä vanhemmille että kuvissa esiintyville lapsille.
Turun seudun kuljetusyritykset ovat kiinnostuneita liikenteen päästöjen vähentämisestä ja uusista käyttövoimaratkaisuista. Vähähiiliset kalustoinvestoinnit kiinnostavat, toisaalta ne myös herättävät runsaasti kysymyksiä.
Sähkö, kaasu ja vety kuljetuskaluston käyttövoimana kiinnostavat Turun seudun kuljetusyrityksiä. Toukokuussa tehdyn kyselyn perusteella noin 45 prosentissa henkilö- ja tavarakuljetuksiin keskittyneistä yrityksistä on jo käytössä esimerkiksi sähkö- tai kaasukäyttöistä kalustoa. Myös yritykset, joissa ei vähäpäästöistä kalustoa vielä ole, ilmoittavat käyttävänsä joko uusiutuvia polttoaineita tai ladattavia hybridiajoneuvoja.
Kyselyn perusteella kuljetusyritykset investoivat lähivuosina useisiin eri käyttövoimalähteisiin. Kyselyyn vastanneista 40 yrityksestä kaksi kolmannesta mainitsi sähköakkuteknologian tulevien vuosien ajoneuvoinvestointien kohteena. Vajaa puolet mainitsi maa- tai biokaasun ja noin viidennes vetypolttokennotekniikan. Investoinnit dieselkalustoon näyttäisivät myös jatkuvan, sillä erityisesti raskaan liikenteen tulevana käyttövoimana sen mainitsi lähes joka kolmas ja uusiutuvat polttoaineet joka neljäs vastaaja.
”Kiinnostusta investoida uusiin käyttövoimavaihtoehtoihin on paljon, samoin epätietoisuutta tulevasta. Tuleviin ratkaisuihin vaikuttavat esimerkiksi kaluston saatavuus, hinta, käyttövoiman tai polttoaineen saatavuus ja tekniikan luotettavuus. Asiakkaiden vaatimukset ohjaavat vahvasti yritysten tulevia valintoja”, kertoo kyselyn toteuttanut Turun kaupungin logistiikkakoordinaattori Taina Kallus.
”EU:n puhtaita julkisia ajoneuvohankintoja koskeva direktiivi (CVD, Clean Vehicle Directive) pyrkii edistämään nolla- ja vähäpäästöisten ajoneuvojen osuutta julkisissa ajoneuvo- ja kuljetuspalveluhankinnoissa. Sen ohjaava vaikutus näkyy jo yritysten investointiaikeissa. Muutos käyttövoimissa, erityisesti sähköistyminen, on edennyt odotettua nopeammin. Alan toimijoiden tulee varmistaa, että päästöttömiä ajoneuvoinvestointeja tekevillä yrityksillä on käytettävissään myös riittävä lataus- ja tankkauspisteiden verkosto”, Kallus muistuttaa.
Turun seudun kuntien toimeksiannosta tehty selvitys osoittaa selkeästi, että sähkö- ja kaasuajoneuvojen lataus- ja tankkausverkosto on vaillinainen. Sähkölatauspisteitä toivotaan lisää keskeisille paikoille Turun ydinkeskustaan, kuntakeskuksiin sekä eri palveluiden, kuten asemien yhteyteen. Kaasutankkausasemien osalta kyselyssä nousivat esiin erityisesti Turun itäpuoliset alueet sekä muut kaupungit ja kuntakeskukset, joista mainintoja saivat esimerkiksi Laitila, Uusikaupunki, Parainen ja Naantali.
Kysely osoitti, että yritykset kaipaavat lisätietoa aiheesta. Noin kaksi kolmannesta vastaajista toivoi lisätietoa vähintään yhdestä aihealueesta.
”Eniten lisätietoa toivotiin sähköautojen kustannuksista, toiminnasta ja vaihtoehdoista sekä vedystä käyttövoimana. EU:n CVD/PAD-direktiivin vaikutuksista julkisiin hankintoihin haluttiin myös lisätietoja, samoin kaasuajoneuvovaihtoehdoista ja kaasutankkausverkostosta”, kertoo Raision kaupungin elinvoimapäällikkö ja Turun Seudun Kehitys Oy:n toimitusjohtaja Samu Mattila.
”Näihin toiveisiin olemme myös vastaamassa. Tarkoituksena on järjestää aiheen tiimoilta kesän jälkeen ajankohtaistilaisuus, jossa kuntien ja yritysten edustajat voivat kertoa toiveistaan ja tarpeistaan sekä kartuttaa samalla ymmärrystään tulevaisuuden käyttövoimavaihtoehdoista sekä niihin liittyvistä erityiskysymyksistä.”
VR Group myy kansainvälisen maantielogistiikan liiketoimintansa suomalaiselle Avind International Oy:lle. Kauppa käsittää VR Groupin omistuksessa olevan Transpoint International (FI) Oy:n sekä sen omistamat kaksi venäläistä tytäryhtiötä. Transpoint International (FI) on vastannut VR Transpointin kansainvälisestä maantieliikenteestä Venäjällä.
”Vaikka kansainvälisen maantielogistiikan markkinat ovat olleet vaikeasti ennustettavat, yhtiön liiketoiminta on hyvässä kunnossa ja kehittynyt positiivisesti. Markkinoilla on tapahtunut vuosien varrella useita muutoksia, ja osana tätä kehitystä olemme vaiheittain luopuneet ulkomaan maantietoiminnoistamme, sillä toiminta ei ole enää VR Transpointin strategian ytimessä. Olemme tehneet Avindin kanssa yhteistyötä ja jatkossa bisnes pääsee kehittymään Venäjän liikenteen hyvin tuntevan yrityksen omistuksessa”, VR Transpointin johtaja Martti Koskinen sanoo.
”Transpoint International on meille entuudestaan tuttu yritys ja kasvamme tämän kaupan myötä suurimpien Venäjän logistiikan toimijoiden joukkoon. Jatkossa tulemme kasvamaan myös muilla markkina-alueilla”, Avind Internationalin toimitusjohtaja Kari Talvitie kertoo.
Transpoint International (FI) Oy:n henkilöstö jatkaa yrityksen työntekijöinä. Yrityksellä on noin 90 työntekijää Helsingissä, Kotkassa ja Viipurissa, joista vajaa 10 työskentelee Suomessa.
Kaupan osapuolet ovat sopineet, että kauppahintaa ei julkisteta. Kauppa ei vaikuta VR Transpointin kotimaan maantielogistiikan tai rautatielogistiikan toimintaan.
Avind International Oy on vuonna 1998 perustettu huolinta-alan yritys. Yrityksen pääkonttori sekä 40 000 neliön varastoterminaalitilat sijaitsevat Haminan satama-alueella. Yhtiöllä on toimisto myös Pietarissa. Avindin proforma-liikevaihto on kaupan jälkeen 16 miljoonaa euroa ja yhtiöllä on 120 työntekijää.
Uudet T-, T High-, C- ja K-sarjat esitellään nyt tehdastuotantoautoin virtuaalitapahtumassa 8. heinäkuuta 2021. Renault Trucksilta kerrotaan, että TCK Evolution -mallisto tuo merkittäviä parannuksia mm. tuottavuuteen sekä kuljettajan mukavuuteen ja turvallisuuteen.
Uudet mallit esiteltiin jo ensimmäistä kertaa keväällä 2021 täysin uudella tavalla Euro Trucks Simulator 2 -videopelissä, mutta autot olivat vielä digitaalisessa muodossa. Nyt puolestaan 8.7.2021 järjestettävässä verkkolive-tapahtumassa TCK Evolution -mallisto näytetään ensimmäistä kertaa tehdastuotantoautoina. Lähetyksiä voi seurata suorana 8. heinäkuuta 2021 kello 14.00 ja 20.00 Suomen aikaa osoitteessa: https://tckevolution.renault-trucks.com/en
Noin 20 minuuttia kestävän lähetyksen aikana pääsee tutustumaan uuteen Renault Trucks -mallistoon ja niihin liittyviin palveluihin. Esittelijöinä ovat mm. Renault Trucksin pääjohtaja Bruno Blin ja huoltopalvelujen johtaja Florence Simonet. Renault Trucksin suunnittelupäällikkö Paul Daintree esittelee ohjaamon tehdyt päivitykset sisältä ja ulkoa. Esitykset ovat englanniksi.
Tapahtuma ei vaadi ennakkorekisteröitymistä, mutta rekisteröityä voi samassa osoitteessa.
Renault Trucksin ja SCS Softwaren kansainvälisen Euro Truck Simulator 2-suunnittelukilpailun voittajan julkistetaan myös
Euro Truck Simulator 2 -pelissä järjestettiin kansainvälinen suunnittelukilpailu, jossa pelaajat pääsivät suunnittelemaan uuden T High -kuorma-auton. Viiden finalistin joukossa sosiaalisessa mediassa on voinut äänestää voittajaa. Finalistien suunnitelmat ovat osoitteessa:
Yleisöäänten voittaja paljastetaan tapahtuman lopussa 8.7. noin klo 20.30, jolloin Euro Truck Simulator 2 pelissä tehty suunnitelma nähdään oikeana tehdastuotettuna kuorma-autona.
Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...
Verkkosivusto käyttää evästeitä parantaakseen käyttökokemustasi. Oletamme että tämä on sinulle ok mutta voit halutessasi kieltää niiden käytön.HyväksyLue lisää
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.