Volvo Trucksin vastikään lanseerattujen Volvo FH-, FM- ja FMX Electric -sähkökuorma-autojen myötä valmistaja kertoo omaavansa täydet valmiudet raskaan liikenteen sähköistämisen edistämiseen ja kestävämpiin kuljetuksiin siirtymiseen. Tunnusomaista Volvon sähkökuorma-autoille on se, että ne jakavat saman alustatekniikan. Tämä mahdollistaa auton käytettävyyden hyvin laajasti monenlaisissa eri kuljetustehtävissä.

Kolmen uuden sähkökuorma-auton, eli FH:n, FM:n ja FMX:n myynnin alkaessa Volvo Trucks tarjoaa asiakkailleen nyt kuusi täyssähköistä kuorma-automallia. Uusien raskaiden sähkökuorma-autojen tuotanto aloitetaan vetoautoilla vuoden 2022 jälkipuoliskolla. Tasakuorma-automalliston tuotanto käynnistyy vuoden 2023 alussa.

Uusien alueellisiin kuljetuksiin, ja rakennus- ja maansiirtoon tarkoitettujen raskaiden sähkökuorma-autojen yhdistelmämassa on enimmillään 44 tonnia. Näitä on saatavilla kahdella eri alustakorkeudella ja akselivälit ovat 3800–6700 mm. Akselistoratkaisuna on saatavilla 2-, 3- tai 4-akseliset mallit.

“Uudet sähkökuorma-automme, jotka perustuvat samalle erittäin menestyneelle alustalle kuin diesel- tai kaasukuorma-automme, tarjoavat erinomaisen joustavuuden ja kyvyn vastata hyvin monenlaisiin kuljetustarpeisiin”, kertoo Jonas Odermalm, joka toimii Volvolla tittelillä Vice President of Electromobility Product Management.

Kolme moottoria yhdistettynä I-Shift-vaihteistoon

Voimalinjassa kolme sähkömoottoria on yhdistetty Volvo Trucksin I-Shift-vaihteistoon, jolle on opetettu uusi sähköiseen käyttöön optimoitu vaihteenvaihtostrategia. Yhdessä moottorit ja I-Shift-vaihdelaatikko muodostavat tehokkaan sähkökäyttöisen voimansiirtolinjan, joka tarjoaa Volvon mukaan ennenkokemattoman ja tehokkaan ajettavuuden – yhdistetyllä sähkömoottorin teholla 490 kW (666 hv) ja vaihteiston vääntömomentilla jopa 28 000 Nm.

”Koska kuorma-auto käynnistyy aina korkeimmalla mahdollisella vaihteella, saavutetaan energiatehokkuus ja säästöt minimoidun vaihteenvaihdon ansiosta. Toki matalampia vaihteita voidaan käyttää jyrkillä tieosuuksilla tai liikkeellelähtötilanteissa, jotka edellyttävät ylimääräistä vääntöä ja kuorma-auton hallintaa”, Jonas Odermalm kertoo.

Voimanoton, eli PTO:n osalta on saatavana kolme vaihtoehtoa asiakkaan tarpeisiin: yksi sähköinen (40 kW), yksi sähkömekaaninen (70 kW) ja yksi vaihteistoon asennettu (150 kW).

Seuraavan sukupolven sähköakut korkealla energian varauskyvyllä

Suuren energiatiheyden ajoakuissa käytetään uusimman sukupolven litiumionikennotekniikkaa, ja ne kootaan Volvon tehtaalla. Kuuden akun sähkökuorma-auton nimelliskapasiteetti on 540 kWh, jolloin sen toimintamatka on jopa 300 km – tietysti ajonopeudesta, vakionopeudensäätimen käytöstä, ajoneuvomäärityksistä, ajoneuvon kuormasta, todellisesta topografiasta, kuljettajan kokemuksesta, ajoneuvon huollosta ja sääolosuhteista riippuen.

Joustava ja nopea lataus

Kuorma-autoihin on saatavilla kahta lataustapaa: jopa 43 kW:n vaihtovirtalataus (AC), joka sopii yön yli latauksiin. Paljon nopeampi tasavirtalataus (DC), jopa 250 kW, on hyödyllinen ajettaessa kuorma-autolla kahta vuoroa tai jos tarvitaan lisää toimintasädettä kesken työpäivän. Tällöin ajoneuvon voi ladata esimerkiksi lounastauon aikana. 250 kW:n tasavirtalaturilla voidaan ladata akkua jopa 80 prosenttiin alle 90 minuutissa. Latausajatkin voivat toki vaihdella ulkolämpötilan, latauslaitetyypin, kuorma-auton teknisten tietojen, nykyisen akun lämpötilan, akun kunnon ja akun lähtövaraustason mukaan.

Kuljetusyritysten sujuva siirtyminen sähköön

Sähkökuorma-autojen lisäksi Volvo Trucks kertoo tarjoavansa myös täyden ekosysteemin palvelu-, huolto- ja rahoitusratkaisuihin, jotka on suunniteltu nimenomaan kuljetusliikkeille tukemaan helpompaa ja nopeampaa siirtymistä sähköistettyyn liikennöintiin.

”Kuljetusyrityksille on tärkeää, että siirtyminen sähkökuorma-autoihin tapahtuu asteittain sujuvasti ja helposti. Tulevaisuudessa yrityksillä tulee olemaan monipuolinen kalusto eri voimansiirtolinjoilla toimivia kuorma-autoja. He voivat jatkaa esimerkiksi Dynafleetin kaltaisten järjestelmien tai muiden palveluiden käyttöä kaikille Volvo-kuorma-autoilleen. Voimansiirrot voivat poiketa toisistaan mutta muut asiat kuljetuskalustossa ovat hyvin samanlaisia. Näin siirtyminen sähkökuorma-autoihin on saumatonta ja loogista”, Jonas Odermalm toteaa.

Volvo Trucksin sähkökuorma-autojen mallisto Euroopassa

  • Volvo FH Electric, alueellisiin ja kaupunkien välisiin kuljetustehtäviin
  • Volvo FM Electric, monipuolinen kuorma-auto raskaisiin alueellisiin ja kaupunkien välisiin kuljetus- ja jakelutehtäviin
  • Volvo FMX Electric, puhtaampiin ja hiljaisempiin rakennustyömaakuljetuksiin
  • Volvo FE Electric, paikallisiin ja kaupungissa tapahtuviin jakelutehtäviin ja jätehuoltoon
  • Volvo FL Electric, paikallisiin ja kaupungissa tapahtuviin jakelutehtäviin