Ekeri Module 16 Jyväskylän Tavaralähetit Oy:lle

Vaativia ja aikataulutettuja kuljetuspalveluita tarjoava Jyväskylän Tavaralähetit Oy on kasvattanut kalustoaan kahdella Ekeri Module 16 -perävaunulla.

Vuonna 2015 perustetun Jyväskylän Tavaralähetit Oy:n juuret ovat keskisuomalaisessa kuriiriliikenteessä ja jakelutoiminnassa. Yritys on kasvanut paikallisesta maanlaajuiseksi toimijaksi, jonka reittiverkosto ulottuu pääkaupunkiseudulta Enontekiölle ja Vaasasta Joensuuhun. Toiminnan nopeasta laajentumisesta huolimatta luottamus ja maine asiakkaiden parissa on hyvin vahva.

”Olemme joustava ja rehti sekä luotettava logistiikkakumppani, jonka tarjoaman palvelun johtoajatuksena on helppous. Haluamme tarjota asiakkaillemme henkilökohtaista palvelua tutuilta tiimimme asiakaspalvelijoilta. Esimerkiksi valtaosa kuljetustilauksista vastaanotetaan puhelimitse, mitä monet asiakkaat arvostavat suuresti”, kertoo Tavaralähettien hallituksen puheenjohtaja Janne Friman yrityksen hermokeskuksessa Jyväskylän Seppälänkankaalla.

Janne Frimanin ja toimitusjohtaja Marko Mikkilän luotsaama yritys huolehtii päivittäin satojen lähetysten sujuvasta toimittamisesta lähettäjiltä vastaanottajille 70 ammattitaitoisen ja työhön sitoutuneen työntekijän avulla. Asiakaslupausten pitämiseksi yrityksessä nojataan omaan henkilökuntaan sekä omaan kalustoon. 

Pääasiassa yrityksistä koostuvien asiakkaiden kirjo on erittäin laaja, mutta päällimmäisinä näistä Friman nostaa esiin leipomot sekä varaosatukkurit, joiden toimitusten tulee tapahtua kellontarkasti asiakkaiden asettamissa aikaikkunoissa.

”Esimerkiksi iltapäivällä Vantaalta lastattavan varaosalähetyksen tulee olla autokorjaamossa Rovaniemellä aamulla kello 07.00”, kertoo Friman esimerkinomaisesti yrityksen arjesta. 

Tavaralähettien kalustoon kuuluu noin 70 yksikköä alkaen tonniluokan pakettiautosta päätyen kahteen HCT-yhdistelmään. Viimeisimpiä täydennyksiä laivastoon ovat toukokuussa käyttöönotetut Ekeri Module 16 -perävaunut, joita yritys hyödyntää runkoliikenteessä Vantaan ja Oulun välillä sekä Jyväskylä – Vantaa – Tampere -kolmiossa. 

”Tavaraläheteille toimitettiin kaksi Ekeri Module 16 -perävaunua, joista toinen on neliakselinen puoliperävaunu toisen ollessa kuusiakselinen varsinainen perävaunu”, kertoo Ab Ekeri Oy:n Hyvinkään toimipisteessä työskentelevä, mutta maanlaajuista asiakaskuntaa palveleva myyjä Juha Kemppainen.

Ekeload-kaksitasoratkaisun ansiosta kuormaa voidaan tehdä kahteen kerrokseen. Janne Frimanin mukaan Ekeload on Tavaralähettien käytössä päivittäin esimerkiksi lavatavaran tai kevyen irtotavaran kuljettamisessa.

Kokosivuaukeavien perävaunujen kuormatilojen sisäpituus on 15,85 metriä ja niiden tarjoama tilavuus on 120 kuutiometriä. Perävaunujen lastaus voidaan tehdä joko takaovien kautta tai sivusta. Kuormatilan maksimaalista täyttöä helpotetaan Ekeload -kaksitasoratkaisulla, jolloin esimerkiksi lavatavaraa voidaan pinota kahteen kerrokseen. Kemppaisen mukaan perävaunujen mitoitus on optimoitu 78 EUR-kuormalavan kuljettamiseen kahdessa kerroksessa.

”Module 16 -perävaunujen mitoituksessa on otettu tarkoin huomioon nykyiset mitta- ja massasäädökset. Module 16 -puoliperävaunun perään voidaan kytkeä 13,6 metrin varsinainen perävaunu, jolloin saavutetaan 34 metrin yhdistelmämitta. Toisaalta yhdistelmän kokonaismitta jää alle 28 metriin kytkettäessä Module 16 -varsinainen perävaunu Suomessa yleiseen, 7,7 metrin korilla varustettuun vetoautoon”, kertoo Kemppainen kotimaisen valmistajan tuotteiden joustavuudesta.

Neliakselinen Module 16 -puoliperävaunu on varustettu vetovarustuksella, joten perään voidaan kytkeä normaali 13,6-metrinen varsinainen perävaunu kapasiteettia kasvattamaan. 

Janne Frimanin mukaan aiempaa pidemmät yhdistelmät ja niiden tarjoama parempi kuljetustehokkuus on ollut mielessä jo pitkään. 

Epävarmuustekijät kuljetusalan ja koko elinkeinoelämän ympärillä ovat olleet varsin suuria ja omalta osaltaan myös näiden 16-metristen perävaunujen perinteisiä vaunuja korkeampi hankintahinta ovat hidastaneet päätöksentekoa. Lopulta päätös syntyi kuitenkin helposti”, summaa Friman, jonka mukaan kasvaneen kapasiteetin ansiosta runkoliikenteen tehokkuuden kasvu nähtiin heti muutamien viikkojen jälkeen.

”Perävaunujen tarjoaman lisäkapasiteetin ansiosta kuljetamme nyt yhdellä vetoautolla aiempaa enemmän kuutioita, mikä tehostaa sekä toimintaamme että samalla auttaa hiilidioksidipäästöjen alentamisessa”, painottaa Friman. Hänen mukaansa kooltaan kasvaneella kalustolla on voitu operoida asiakkaiden pihoissa entiseen tapaan. Perävaunujen ohjaavien ja nousevien akseleiden ansiosta ne ovat osoittautuneet verrattain ketteriksi myös terminaali- ja lastausalueilla.

Jyväskylän Tavaralähetit Oy:n Janne Friman (oik.) on tyytyväinen uusiin, Ab Ekeri Oy:n Juha Kemppaisen (vas.) myymiin Ekeri Module 16 -perävaunuihin, joiden avulla yritys sai runkoliikenteeseen lisää tehokkuutta. 
”Meillä kuormat ovat lähtökohtaisesti tilavuuskuormia, jolloin kuormatilat pakataan kattoa myöden täyteen”, kertoo Friman.

”Olemme yhdessä kuljettajiemme kanssa erittäin tyytyväisiä uusiin perävaunuihin ja ennen kaikkea niiden rullausominaisuuksiin tien päällä. 385/55 R22,5 -yksikköpyörin varustetut vaunut tulevat autojen perässä todella kevyesti, mikä johtaa edelleen hyvään polttonestetalouteen”, painottaa Friman. 

Kuljetuspalveluiden ohella yritys tarjoaa toimipisteissään Jyväskylässä, Seinäjoella, Kuopiossa ja Oulussa myös lisäarvopalveluita, kuten varastointia ja keräilyä.

”Varastoissamme on asiakkaidemme toiminnan kannalta kriittisiä komponentteja, joiden nopea saatavuus on heille ensiarvoisen tärkeää”, jatkaa Friman palvelutarjonnasta. Tavaralähettien keräilyssä lähettäjiltä saapuvat runkokuormat muokkautuvat terminaaleissa sujuvasti maantieteellisesti jakautuviin suuntakuormiin, joissa eri lähettäjien lähetykset kulkevat kustannustehokkaasti ja ympäristöystävällisesti vastaanottajille.

Kooltaan suurien varastohotellien sijaan Tavaralähettien omat toimipisteet ovat kompakteja terminaaleja, joiden kautta tavaravirrat kulkevat sujuvasti ja kitkatta autosta toiseen. Frimanin mukaan maanlaajuisesti toimiva yritys on erittäin vahva juuri nopeassa paikallisjakelussa.

Jyväskylän Tavaralähetit Oy:n ja Ab Ekeri Oy:n yhteistyö alkoi vuonna 2020 käytetyn perävaunun kaupalla. Juha Kemppaisen kautta Janne Frimanin yritykselle löytyi silloisten tarpeiden mukainen perävaunu Ekerin kotimaan valikoimasta. Pian tämän jälkeen Friman täydensi perävaunulaivastoaan Ruotsista löytyneellä käytetyllä kaksiakselisella Citytrailer-puoliperävaunulla.

Neliakselisen Module 16 -puoliperävaunun ensimmäinen ja kolmas akseli nousee kuormaamattomana automaattisesti ylös. Viimeinen akseli on kitkaohjattu ja sen lukitus aukeaa, kun ajonopeus nousee yli 10 km/h. Peruutettaessa akseli lukittuu automaattisesti.

”Yhteistyö Kemppaisen kanssa on ollut alusta alkaen sujuvaa ja kitkatonta, mikä on synnyttänyt välillemme luottamuksellisen suhteen. Me Tavaraläheteillä haluamme tehdä asiat helpoksi asiakkaillemme, ja mielestäni Ekerillä ja Kemppaisella on samanlainen suhtautuminen omiin asiakkaisiinsa”, summaa Janne Friman yhteistyötä AB Ekeri Oy:n kanssa.

Janne Frimanin mukaan heidän yrityksessään tehdään asioita valtavirrasta poikkeavalla tavalla, mikä näkyy esimerkiksi kaluston hankinnoissa.

”Nykyisin puhutaan paljon leasing-rahoituksesta tai kaluston vuokraamisesta. Olemme kuitenkin todenneet, että meille paras tapa on ostaa kalusto omaan taseeseen”, kertoo Friman, jonka mukaan kalustoa hankitaan joko uutena tai vähän ajettuna. Isosta maantieteellisestä toimialueesta johtuen vuotuiset suoritteet ovat suuria, joten autot vaihdetaan uusiin kolmen-viiden vuoden ikäisinä. 

”Käyttöasteen pitäminen korkealla on yksi toimintamme kulmakivistä, esimerkiksi pakettiautoillamme ajetaan kahdessa vuorossa noin 200 000 kilometriä vuodessa. Runkoliikenteessä ajavien kuorma-autojen mittareihin pyörähtää helposti 300 000 kilometriä vuodessa”, kertoo Friman yrityksen toiminnan tunnuslukuja saapuvien puheluiden välillä. Kooltaan pienessä, joskin kyvyiltään ketterässä organisaatiossa otetaan asioista koppi hoitamalla ne kerralla kuntoon. 

Muutosta muutossa – Niemi asensi aurinkopaneelit muuttoautoon

Niemi Palvelut lanseeraa maailman ensimmäisen täyssähköisen muuttoauton, jossa on katolle asennetut aurinkopaneelit. Sähkökuorma-auto on konkreettinen askel Niemen autokannan sähköistämisessä ja tavoitteessa koko kaluston nollapäästöisyydessä vuoteen 2030 mennessä.

Uusi sähkökuorma-auto ”Electra” on Niemen ensimmäinen iso täyssähköinen muuttoauto, jonka erikoisuutena on auton korin katolle asennettu aurinkosähköjärjestelmä. Aurinkopaneeleiden tuottamaa sähköä hyödynnetään auton käyttölaitteisiin ja elektroniikkaan, kuten kuormatilan ilmastointiin ja lämmitykseen, takalaitanostimeen tai kylmälaitteiden tarvitsemiin virtalähteisiin ajon aikana.

”Ison sähkömuuttoauton korin katolla on useita neliötä vapaata hukkatilaa. Halusimme testata ideaamme hyödyntää tämä tila aurinkopaneeleille, ja ehdotuksemme otettiin innostuneesti vastaan. Katolle asennettavien aurinkopaneelin avulla pystytään tuottamaan sähköä auton käyttölaitteiden tarpeisiin. Tietääksemme kenelläkään muulla ei vastaavaa aurinkosähköjärjestelmää ole vielä käytössä”, hehkuttaa Niemi Palveluiden toimitusjohtaja Juha Niemi.

”Suomen johtavana muutto- ja logistiikkapalveluita tarjoavana yrityksenä olemme koko 40-vuotisen historiamme aikana halunneet olla alamme edelläkävijöitä. Viime vuonna käynnistämämme Niemi40haaste on otettu erittäin hyvin vastaan suomalaisissa yrityksissä ja julkisella sektorilla. Uusi sähkökuorma-automme on konkreettinen askel autokantamme sähköistämisessä ja haastekampanjamme lupausten lunastamisessa”, Niemi jatkaa.

Aurinkopaneelien tarvitsemat järjestelmät asennettuna alustalaatikkoon.

Kuningasajatuksesta se lähti

”Niemen rohkea idea kuorma-auton katon hukkatilan hyödyntämisestä aurinkopaneeleiden käyttöön oli loistava ja otettiin Volvolla positiivisesti vastaan”, kertoo Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklund.

Työpäivän aikana sähkökäyttöisellä perälautanostimella tulee helposti satoja nostoja. Myös auton korin ilmastointi kuluttaa sähköä. Niemen auton aurinkopaneeleiden tuottaman energian avulla säästetään ajoakkuja auton varsinaiseen liikuttamiseen.

”Volvo on asettanut tavoitteekseen nollapäästöisyyden vuoteen 2050 mennessä. Pitkäaikainen yhteistyömme Niemen kanssa osoittaa sen, että asioihin myös löytyy innovatiivisia ratkaisuja, kun tahtoa riittää. Tarvitsemme Niemen kaltaisia eteenpäin katsovia rohkeita edelläkävijöitä, jotka haastavat meitä kehittämään vähäpäästöistä liikennettä”, iloitsee Björklund yhteistyöstä.

”Ilmastohyötyjen lisäksi raskaan kaluston sähköistymisestä saadaan myös muita hyötyjä. Sähkökuorma-autojen kuljettajat Suomessa ja maailmalla ovat kertoneet olevansa ajopäivien jälkeen vähemmän väsyneitä, koska perinteinen melu ja auton tärinä ovat poissa. Myös tämä on olennainen argumentti sähkökuorma-autojen puolesta”, Björklund jatkaa.

Sähkölatauspalvelu Nesteeltä

”Haluamme tukea asiakkaitamme saavuttamaan kunnianhimoisia ilmastotavoitteita. Meistä on ollut hienoa jatkaa pitkäaikaista kumppanuutta Niemen kanssa laajentamalla yhteistyötä myös sähkölataukseen”, kertoo Nesteen Marketing & Services -liiketoiminnan myyntijohtaja Tuomas Kulola.

Niemen sähköiset muuttoautot ladataan 22 kilowatin (kW) AC-latauslaitteiden sekä 180 kW:n DC-suurteholatauslaitteiden avulla Helsingin toimipisteellä. Suurteholaturi tilattiin raskasta kalustoa varten. Sähkölatauspalvelun Niemelle toimittaa Neste, jonka kanssa Niemi oli ensimmäisenä kuljetusyhtiönä pilotoimassa ratkaisua syksystä 2021 lähtien.

”Niemi on näyttänyt jo useamman vuoden suuntaa fossiilisten polttoaineiden korvaamisessa. Uskomme että yhä useammat yritykset tulevat jatkossa pienentämään hiilijalanjälkeään useilla ratkaisuilla, ja sekä uusiutuvalla dieselillä että sähköllä on merkittävä rooli tieliikenteen päästöjen vähentämisessä. Neste Lataus -palvelun avulla tarjoamme sähkölatauksen sekä siihen liittyvän kokonaisratkaisun Niemen käyttöön”, Kulola jatkaa.

Volvo FH I-Save sai kunniaa polttoainetaloudellisuudestaan

Useissa saksalaisten kuorma-autolehtien suorittamissa riippumattomissa testeissä I-Savella varustettu Volvo FH voitti polttoainetaloudellisuudessa, kun tarkasteltiin dieselin ja AdBluen kulutusta, vaikka testatusta kuorma-autosta puuttuivat vielä Volvon viimeisimmät polttoainetehokkuuspäivitykset.

Nykyään kuljetusliikkeet kiinnittävät huomiota polttoaineen hintaan enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Pelkästään dieselin hinta ei ole noussut viime aikoina – monet kuljetusyritykset kärsivät myös AdBluen yli kaksinkertaistuneista hinnoista.

”Uuteen kuorma-autoon investoitaessa on tärkeämpää kuin koskaan tarkastella kuorma-autojen kokonaisenergiankulutusta”, sanoo Peter Franzén, Volvo Trucksin moottoreiden tuotepäällikkö. 

Riippumattomat saksalaiset aikakauslehdet ”Trucker” ja ”Transport” testasivat hiljattain I-Savella varustettua Volvo FH 500 muita suurten eurooppalaisten kilpailijoiden kuorma-autoja vastaan. Volvo tuli voittajaksi molemmissa polttoainetaloutta koskevissa testeissä, kun tarkasteltiin dieselin ja AdBluen kokonaiskulutusta. Pienestä kulutuksesta huolimatta Volvo-kuorma-auto piti myös Truckerin testissä erittäin korkean keskinopeuden ja Transport-lehden testissä jopa päihitti kilpailijat nopeudella.

”Insinöörimme ovat onnistuneet yhdistämään suuren nopeuden erittäin alhaiseen polttoaineenkulutukseen, mikä on upea saavutus. Usein on valittava jompikumpi, mutta olemme osoittaneet, että voit yhdistää taloudellisuuden ja suorituskyvyn”, Peter Franzén kertoo. ”Vielä vaikuttavampaa on, että onnistuimme olemaan molemmissa testeissä parhaita polttoainetalouden suhteen, vaikka testatussa kuorma-autossa ei ollut uusimpia polttoainepäivityksiämme, jotka alentavat polttoaineenkulutusta vielä muutamalla prosenttiyksiköllä!”

Testatussa Volvo FH:ssa oli I-Save, joka yhdistää erilaisia voimansiirto- ja ohjelmisto-ominaisuuksia parantaakseen polttoainetaloutta mahdollisimman paljon. I-Saven sydän on turbo compound -moottori, jonka avulla on mahdollista ajaa alhaisilla kierroksilla ja suurilla vaihteilla pidempään. Hiljattain lanseeratuilla parannuksilla I-Save voi kumulatiivisesti Volvo Trucksin mukaan olla jopa 13 % polttoainetaloudellisempi verrattuna kulutukseen I-Saven tullessa käyttöön vuonna 2019.

”Parantaaksemme polttoainetehokkuutta olemme nyt ottaneet Volvo FH:n I-Saven kanssa askeleen pidemmälle varmistaaksemme moottorin täydellisen optimoinnin. Ottaen huomioon historiallisesti korkeat energiahinnat, ei ajoitus voisi olla parempi”, Peter Franzén linjaa lopuksi.

Tietoa uusista polttoainetalouspäivityksistä

Moottoreiden palamisprosessia on parannettu entisestään mukauttamalla suuttimet, puristus ja nokka-akseli erityisesti uusiin aaltokuvioituihin mäntiin. Myös kokonaispaino ja sisäinen kitka ovat vähentyneet. Turboahdin ja öljypumppu on päivitetty, ja myös öljy-, polttoaine- ja ilmansuodattimissa on patentoituja parannuksia suorituskyvyn parantamiseksi.

Päivitetty moottori toimii yhdessä älykkään ja automatisoidun I-Shift-vaihteiston kanssa, joka on Volvo Trucksin mukaan nyt jopa 30 % nopeampi. Nopeampi reagointi parantaa entisestään polttoainetaloutta, ajettavuutta ja ajon tasaisuutta.

I-Torque on uusi, älykäs vääntömomenttiohjelmisto, joka lisää energiatehokkuutta analysoimalla tulevia tienpinnanmuotoja I-See-toiminnolla ja sovittamalla ajon todellisen reitin mukaan. I-See käyttää suunniteltua reittiä koskevia tietoja hyödyntääkseen kuorma-auton liike-energiaa parhaalla mahdollisella tavalla ajettaessa mäkisessä maastossa. Uusi I-Torque-ohjelmisto optimoi sekä vaihteen valinnan että moottorin vääntömomentin. Volvo Trucks tiedottaa, että toiminto tarkastelee edessä olevaa tietä ja arvioi tienpinnanmuotoja ja ajoneuvon painon, päättääkseen tarkalleen, kuinka paljon vääntömomenttia moottori tarvitsee ja milloin ajaakseen korkeimmalla mahdollisella polttoainetehokkuudella.

Pitkiä matkoja ajettaessa kuorma-auton aerodynamiikalla on tärkeä rooli polttoainetalouden kannalta. Tästä syystä on myös tehty useita keskeisiä muutoksia ilmavirran parantamiseksi, mukaan lukien tiiviimmät raot ohjaamon etuosaan ja pidempi oven jatke.

Scanialle jälleen Green Truck -palkinto

Scania on voittanut eurooppalaisen Green Truck -kilpailun jo kuudennen perättäisen kerran. Tällä kertaa Scania osallistui kilpailuun uudella Super-voimalinjalla. Kilpailuun kutsutaan kaikki eurooppalaiset kuorma-autovalmistajat, ja tarkoituksena on löytää polttoainetaloudellisin pitkän matkan kuljetuksiin tarkoitettu kuorma-auto.

”Olen erityisen ylpeä, että Scania on jälleen valittu kokonaistaloudellisimmaksi kuorma-autoksi jo kuudetta kertaa peräkkäin”, kertoo Scania-kuorma-autojen johtaja Stefan Dorski. ”Meidän uusi Super-voimalinjamme on tuonut aivan uudenlaista suorituskykyä markkinoille. Asiakkaat voivat nyt hyötyä jopa 8% säästöistä polttoaineen kulutuksessa.”

Scanian uusin kuusisylinterinen ja 13-litrainen Super-moottori esiteltiin markkinoille marraskuussa 2021. Moottorimallistoon kuuluu neljä eri EURO 6 -tehoversiota. Tämän vuoden kilpailuun Scania osallistui 500S-mallilla. Green Truck -kilpailutestissä ajetaan vuosittain sama eri tieosuuksista koostuva 340 kilometrin reitti erilaisissa olosuhteissa. Kilpailuun osallistuttiin puoliperävaunuyhdistelmillä, joissa oli 4×2-rekkaveturit ja 32 tonnin kokonaispaino. 

Green Truck -kilpailun järjestävät saksalaiset ammattilehdet ”Trucker” ja ”Verkehrs­Rundschau”. Kilpailun tarkoituksena on selvittää kaikkein tehokkain kuorma-auto ottamalla huomioon polttoaineen kulutus ja reitin keskinopeus. Mittaukset suoritetaan saksalaisen tiukoilla kriteereillä ja huolellisesti. Mittauksiin vaikuttavat ulkoiset tekijät kuten lämpötila ja tuulen voimakkuus kompensoidaan, jotta mittaukset ovat kaikille autoille tasapuoliset ja tulokset mahdollisimman luotettavia, testiorganisaatiosta vakuutetaan.

Maanteiden talvihoidon tyytyväisyyttä kartoitettiin

Mistä päin Suomea löytyvät tyytyväisimmät tienkäyttäjät, entä missä tienkäyttäjien tyytyväisyys parani eniten? Väyläviraston tienkäyttäjätyytyväisyystutkimuksen perusteella keskimääräinen asiakastyytyväisyys laski edelliseen talveen verrattuna, mutta osa urakoista paransi tulostaan. 

Väylävirasto selvitti palautetutkimuksen perusteella asiakaspalvelussa parhaiten onnistuneet ja asiakastyytyväisyydessä eniten parantaneet hoitourakat viime talven aikana. Maanteiden hoitourakat jaetaan sisältönsä puolesta erittäin vaativiin ja vaativiin urakoihin sekä perusurakoihin.

Tienkäyttäjät olivat tyytyväisimpiä talvihoitoon seuraavien urakoiden alueella:

Erittäin vaativassa hoitourakassa Tampereella (Destia Oy), vaativissa hoitourakoissa Jyväskylässä (YIT Suomi Oy) ja Sastamalassa (YIT Suomi Oy) sekä perusurakoissa Ivalossa (Destia Oy), Kangasalla (Destia Oy) ja Sodankylässä (Destia Oy).

Tienkäyttäjien tyytyväisyys talvihoitoon oli parantunut eniten seuraavissa urakoissa:

Erittäin vaativassa hoitourakassa Oulussa (YIT Suomi Oy), vaativissa hoitourakoissa Kemissä (Terranor Oy) ja Kajaanissa (Terranor Oy) sekä perusurakoissa Vetelissä (YIT Suomi Oy), Ivalossa (Destia Oy) ja Nurmeksessa (Destia Oy).

Urakoitsijoilla mahdollisuus vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen

Väylävirasto määrittelee maanteille talvihoidon tavoitetason. Palvelutason toteutumisesta huolehtivat paikallisten ELY-keskusten liikenne- ja infrastruktuuri -vastuualueet, jotka tilaavat teiden kunnossapidon.

Teiden talvihoitoon kuuluvia tehtäviä ovat esimerkiksi lumen poisto, liukkauden torjunta ja polanteiden tasaaminen.

Hoitourakat eivät kuitenkaan ole keskenään samanlaisia, vaan alueissa ja sääolosuhteissa on eroja. Urakoitsijoilla on silti mahdollisuus vaikuttaa työllään asiakastyytyväisyyteen.

Esimerkiksi urakan henkilöstö, työkoneiden ja -laitteiden valinta, työskentelytavat, sääolosuhteiden ennakointi, toimenpiteiden ajoitus ja aluetuntemuksen hyödyntäminen ovat tärkeä osa urakoitsijoiden työn onnistumista.

Tienkäyttäjien tyytyväisyystutkimuksessa tutkitaan vuosittain urakoiden onnistumista työssään. Tuloksia hyödynnetään muun muassa urakoiden kannustimissa ja toiminnan kehittämisessä.

Laajempi yhteenveto talven tutkimuksen tuloksista julkaistaan myöhemmin toukokuussa.

Volvo Trucks avaa akkutehtaan Belgiassa

Volvo Trucks avaa ensimmäisen akkujen kokoonpanotehtaan. Belgian Gentissä sijaitseva tehdas toimittaa asennusvalmiita akkuja Volvo Trucksin täyssähköisiin raskaisiin kuorma-autoihin.

”Tämä investointi osoittaa vahvaa sitoutumistamme kuorma-autokuljetusten sähköistämiseen. Vuoteen 2030 mennessä vähintään 50 prosenttia kaikista maailmanlaajuisesti myymistämme kuorma-autoista on sähköisiä, ja vuoteen 2040 mennessä olemme hiilineutraali yritys”, Volvo Trucksin johtaja Roger Alm kertoo.

Uudessa akkutehtaassa Samsung SDI:n kennot ja moduulit kootaan akkupaketeiksi, jotka on räätälöity Volvo Trucksin raskaan kaluston sähköiseen mallistoon eli FH-, FM- ja FMX-malleihin. Sarjatuotanto alkaa tämän vuoden kolmannella neljänneksellä.

Lyhyemmät toimitusajat ja suurempi kierrätysaste

Jokaisen akkuyksikön kapasiteetti on 90 kWh ja asiakas voi valita kuorma-autoonsa jopa kuusi akkupakettia (540 kWh). Akkujen määrä riippuu kunkin asiakkaan toimintasäde- ja hyötykuormatarpeista.

”Integroimalla akkujen kokoonpanoprosessin tuotantoomme voimme lyhentää läpimenoaikoja ja varmistaa tehokkaiden akkujen saannin ja samalla lisätä kierrätysastetta”, Roger Alm sanoo.

Volvo Trucksin akut on suunniteltu siten, että niitä voidaan myöhemmin kunnostaa ja käyttää uudelleen. Itse tehdas toimii 100 % uusiutuvalla energialla.

Sähköisiä ratkaisuja useimpiin kuljetustarpeisiin

Kolmen raskaan täyssähkömallin tuotanto alkaa tänä vuonna Euroopassa, ja Volvo Trucks tarjoaa maailmanlaajuisesti yhteensä kuusi sähkökuorma-automallia, jotka kattavat kaiken kaupunkijakelusta ja jätteenkäsittelystä alueellisiin kuljetuksiin ja rakennustöihin.

”Aloitimme sähkökuorma-autojen sarjatuotannon jo vuonna 2019 ja olemme markkinajohtajia sekä Euroopassa että Pohjois-Amerikassa. Latausverkostojen nopean kehityksen ja akkutekniikan kehittymisen myötä olen vakuuttunut siitä, että näemme koko kuorma-autoteollisuuden nopean muutoksen lähitulevaisuudessa”, Roger Alm sanoo.

SKAL: Kuljetusalan tilanteeseen odotetaan helpotusta

Kuva: Raskas Kalusto / JP

Kuljetusalan raju kustannusnousu on havahduttanut päättäjät toimiin, joiden vaikuttavuutta päästään pian arvioimaan. Hallituksen varautumisryhmä päätti huhtikuun alussa dieselpolttoaineen jakeluvelvoitteen alentamisesta määräajaksi 7,5 prosenttiyksiköllä vuosina 2022 ja 2023. Muutosta koskeva lakiluonnos hallituksen esitykseksi jakeluvelvoitelain muuttamiseksi on ollut lausuttavana.   

SKAL esitti jakeluvelvoitemääräysten alentamista kuljetusalan toimintaedellytysten turvaamiseksi Venäjän hyökättyä Ukrainaan ja sen aiheutettua polttoaineen – erityisesti dieselin – räjähdysmäisen hinnannousun. Jo ennen Venäjän hyökkäystä dieselin hinta oli noussut 43 senttiä litralta helmikuusta 2021 helmikuuhun 2022. Nousu on edelleen jatkunut helmikuusta 2022 maaliskuuhun 2022 ollen huimat 46 senttiä/litralta.

Bio-osuuden jakeluvelvoite on ollut tämän vuoden alusta 19,5 prosenttia ja kohdentunut voimakkaasti dieseliin. Jakeluvelvoite on nostanut erityisesti dieselöljyn hintaa, sillä bensiinissä bio-osuutta voi teknisistä syistä olla korkeintaan 10 prosenttia. Jakeluvelvoitteella tarkoitetaan liikennepolttoaineiden jakelijoille asetettua määräystä myydä kuluttajille vuosittain tietty osuus uusiutuvaa polttoainetta. Sen tavoitteena on edistää kestävien uusiutuvien polttoaineiden käyttöä liikenteessä ja vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä. 

SKAL pitää lausunnossaan ehdotusta jakeluvelvoitteen määräaikaisesta alentamisesta hyvänä ja erittäin tarpeellisena, sillä tällä on suora polttoaineen hintaa alentava vaikutus. Työ- ja elinkeinoministeri Mika Lintilän antama arvio dieselin hinnan alenemisesta 12 senttiä litralta vastaa SKALin laskelmaa. 

Kuljetusyrityksissä odotettiin päätöksen näkyvän pumpuilla nopeasti, mutta polttoaineyhtiöt ovat jääneet odottamaan virallista asiaa koskevaa lakimuutosta. 

”Nyt kun lakiesitys etenee, SKAL toivoo, että polttoaineyhtiöt huomioisivat alennetun jakeluvelvoitteen täysimääräisenä, jolloin dieselin pumppuhinnat alenisivat ennakkolaskelmien mukaisesti”, sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala

Dieselin maailmanmarkkinahinnat ovat olleet kovassa nousussa ja vielä niin, että uusiutuvan dieselin hinnat ovat nousseet rajummin. Kun samaan aikaan Suomessa on kiristetty uusiutuvan dieselin jakeluvelvoitetta, on dieselin hinnan nousu ollut edellä kuvatun mukaista. Polttoainekustannukset muodostavat tyypillisesti 25 prosenttia, jopa kolmasosan, kuljetusyrityksen kokonaiskustannuksista, erityisesti pitkämatkaisessa tavaraliikenteessä.  

”Toimivia teknisiä ratkaisuja dieselin korvaamiseksi muilla energiamuodoilla ei toistaiseksi käytännössä ole raskaimmassa tavaraliikenteessä”, toteaa Anssi Kujala. 

SKALin lausunnon mukaisesti hinnanalennus on kuljetusalalle ja koko Suomen kilpailukyvylle välttämätön. Kuljetusala onkin ajautunut kustannus- ja kannattavuuskriisiin. Myös Suomen huoltovarmuuden kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että maassa toimii elinvoimainen kuljetusala kotimaisessa omistuksessa. 

”Nyt nähty nopea ja yllättävä dieselin hinnan nousu on vaikuttanut dramaattisesti  kuljetusyritysten kannattavuuteen, eikä näin rajuihin kustannusnousuihin ole mahdollisuuksia varautua normaalein liiketoiminnan keinoin”, SKALin Kujala sanoo.  

Volvon raskaiden sähkökuorma-autojen myynti alkaa

Volvo Trucksin raskaiden sähkökuorma-autojen myynti käynnistyy tilausjärjestelmän virallisen avaamisen myötä. Yhtiön tavoitteena on, että puolet sen myymistä kuorma-autoista olisi sähköisiä vuosikymmenen loppuun mennessä.

Volvo Trucks on nyt virallisesti avannut tilausjärjestelmän raskaille sähkökuorma-autoilleen Volvo FH:lle, Volvo FM:lle ja Volvo FMX:lle. Sarjatuotanto käynnistyy syksyllä ja kasvaa asteittain. Sähkökuorma-autojen valmistus alkaa CO2-vapaalla Tuven tehtaalla Göteborgissa. Ensimmäisenä myyntiin otettiin Volvo FH, Volvo FM ja Volvo FMX Electricin vetoautomallit, ja alustamallit tulevat myyntiin vuoden 2022 viimeisellä neljänneksellä.

”Tämä on virstanpylväs Volvo Trucksille. Asiakkaat ovat kiinnostuneita tekemään tilauksia näistä upeista kuorma-autoista. Tähän asti olemme pääosin tarjonneet asiakkaille ja yhteistyökumppaneille aiesopimusten allekirjoittamista, mutta nyt ryhdymme allekirjoittamaan tilaussopimuksia, mikä on suuri askel eteenpäin sähköistymisessä”, Volvo Trucksin johtaja Roger Alm sanoo.

Vuonna 2021 Volvo Trucks sai tilauksia, aiesopimukset mukaan lukien, yli 1 100 sähkökuorma-autolle yli 20 maassa.

Volvon keskiraskaat sähkökuorma-automallit Volvo FE, Volvo FL ja Volvo VNR ovat jo sarjatuotannossa. Volvon sähkökuorma-autojen suurimmat markkinat Euroopassa ovat tällä hetkellä Norja, Ruotsi ja Saksa. Volvo Trucks on raskaiden sähkökuorma-autojen markkinajohtaja Euroopassa 42 %:n markkinaosuudella vuonna 2021, ja sillä on myös johtava asema Pohjois-Amerikassa.

”Hiljaisten, paikallispäästöttömien kuljetusratkaisujen tarjoamisesta on muodostumassa keskeinen kilpailuetu”, Roger Alm kertoo.

Volvo Trucksilla on tänä vuonna tuotannossa yhteensä kuusi sähkökuorma-automallia. Sillä on maailmanlaajuisen kuorma-autoteollisuuden täydellisin sähkökuorma-automallisto, joka kattaa kaiken kaupunkijakelusta ja jätteenkäsittelystä kaupunkirakentamiseen ja alueellisiin kuljetuksiin. Yhtiön tavoitteena on, että puolet sen kuorma-autojen kokonaismyynnistä tulee olemaan sähköisiä vuoteen 2030 mennessä.

Komponenttipula patoaa uusien autojen rekisteröintejä

Huhtikuun ensirekisteröintimäärät ovat yli viidenneksen pienemmät viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden, laskee Autoalan Tiedotuskeskus. Suurimpana syynä tähän ovat komponenttipulan aiheuttamat toimitushaasteet, jotka rampauttavat usein lähes valmiita autoja odottamaan täydentäviä osatoimituksia pitkäksikin aikaa.

Kuorma-autoja ensirekisteröitiin huhtikuussa 232, joka on 21,4 prosenttia viime vuoden huhtikuun rekisteröintejä vähemmän. Kuorma-autojen rekisteröinnit ovat tänä vuonna jääneet noin 13,1 prosenttia viime vuoden vastaavan ajankohdan rekisteröinneistä. Raskaita vähintään 16 tonnin kuorma-autoja on tänä vuonna rekisteröity 811, joka on 4,4 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden tammi-huhtikuussa.

Uusia pakettiautoja rekisteröitiin huhtikuussa 788, joka on 28,0 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden huhtikuussa. Pakettiautoja on ensirekisteröity tänä vuonna 3 776, joka on 21,9 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden ensimmäisen tammi-huhtikuussa.

Uusien autojen saatavuus on edelleen poikkeuksellisen huono, sillä koronapandemian aikana kasvanut komponentti- ja osittain myös raaka-ainepula on syventynyt Venäjän hyökättyä Ukrainaan. 

Myös polttonesteiden myynnissä vähennystä, vaikka dieselautokanta kasvanut.

Dieselpolttonesteen myynti väheni vuonna 2020 noin 5,7 prosentilla vuoteen 2019 nähden. Viime vuonna dieselin myynti kasvoi 3,8 prosenttia vuoteen 2020 nähden, mutta dieselin kokonaismyynti oli 2,1 prosenttia koronaa edeltänyttä vuotta 2019 pienempi.

Tieliikenteessä käytettävästä dieselpolttonesteestä suurin osa – noin 70 prosenttia – käytetään kuorma-, linja- ja pakettiautoliikenteessä ja noin 30 prosenttia henkilöautoliikenteessä.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana otettakoon se, että henkilöautoissa dieselin osuus kokonaisenergiankulutuksesta on viime vuosikymmenen aikana noussut, sillä dieselhenkilöautojen määrä autokannassa on kasvanut noin 50 prosentilla vuoteen 2010 nähden. Kun vielä vuonna 2010 autokannassa oli noin 505 000 dieselkäyttöistä henkilöautoa, oli määrä vuoden 2021 lopussa määrä noin 746 000.

Raskas Kalusto 3/2022

Keskikevään Raskas Kalusto tulee vielä osittain lumen peitossa, mutta sellaista se on pitkässä maassa. Pääkuvan myötä on käyty katsomassa Munatukku Nikulan uutta Renaultia, joka on yrityksen ensimmäinen täysin omaan ajoon optimoitu kuorma-auto. Räätälöityä kalustoa löytyy myös Kaivurimiesten uuden Volvon muodossa, jota rakentaessa ei ole pidetty ylimääräistä hoppua. LK-Cargon mukana ollaan elementinajossa ja Niinivirtojen luona käydään kuulemassa kuljetusalasta ennen sekä nyt, samoin Lamminsivujen satavuotista historiaa niputetaan lehden sivuille. Ennen ja nyt -osastoa edustaa myös Hinausautot Luostarinen Oy:n N12-Volvo. Tässä koko paketin sisältö, ja ilmestymispäivä on 5.5.2022.

KALUSTO JA IHMISET

06 Intohimoille optiomoitu

Munatukku Nikula Oy:n uusi Renault T440.

18 Omiin tarpeisiin räätälöity

Kaivurimiesten rauhassa rakennettu Volvo. 

24 Omassa elementissään

LK-Cargon betonielementtikeikka Kemiin. 

30 Uusi sukupolvi, uudet haasteet

Niinivirtojen kuljetushistoriaa ja nykypäivää. 

38 Nokan verran massasta erottuva

Hinausautot Luostarinen Oy:n N12-Volvo. 

54 Apua Ukrainaan

Transport Hosike toimitti kriisiapua. 

58 Valmiina ensi kauteen

Nilsiän Soralle tuli keväällä uusi tienhoito-Scania.

74 Ensimmäiset 100 vuotta

Lamminsivujen yrityshistoria alkoi vuonna 1922.

80 Kesäaikaan

Vetkun kevätpäiväntasaus-ajo.

KOEAJOT JA ESITTELYT

36 Tähtikeuloja tilauksessa

TTS teki laajan kalustosopimuksen. 

44 Perussähköä

Koeajossa Scania 25P BEV -jakeluauto.

50 Vaihtoehtojen puntarointia

Tulevaisuus vaatii laskelmia.

62 Hyvisten puolella

Mitä kuuluu Tietorahdin karttasovellukselle tänään?

68 Sähkölinjoilla

Visiitti Renaultin Blainvillen tehtaalle.

VAKIOPALSTAT

12 Uutiskuljetus

81 Tapahtumakalenteri 2022

82 Seuraavassa numerossa

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...