Komponenttipulan puristusote on hellittämässä kuorma-autojen tuotannossa. Siitä huolimatta kahdeksan yleisimmän kärkimerkin rekisteröintitilastot ovat edelleen jäljessä viime vuodesta.
Kuorma-autojen kahdeksan kärkimerkin rekisteröinnit ovat tammi-syyskuun aikana jääneet 9 prosenttia viime vuoden vastaavan ajankohdan lukemista. Raskaita, vähintään 16 tonnin kuorma-autoja on tänä vuonna rekisteröity 1 812, joka on 1,1 prosenttia vähemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.
Pakettiautojen rekisteröinnit kirivät hieman viime vuoden syyskuun lukemia korkeammiksi. Uusia pakettiautoja rekisteröitiin syyskuussa 1 066, joka on 0,7 prosenttia enemmän kuin viime vuoden syyskuussa. Pakettiautoja on ensirekisteröity tänä vuonna 8 252, joka on 18,2 prosenttia vähemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.
Juha Mattila on nimitetty Renault Trucks Suomen uudeksi myyntijohtajaksi ja Volvo Finland Ab:n johtoryhmän jäseneksi 01.10.2022 alkaen. Juha siirtyy tehtävään Renault Trucks -tuotepäällikön roolista ja vastaa jatkossa Renault Trucks -kuorma- ja pakettiautojen myynnistä Suomessa, raportoiden Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklundille.
Juha Mattilalla on pitkä tausta eri autoalan tehtävistä vuodesta 2005 lähtien. Viimeiset kolme vuotta hän on toiminut Renault Trucks -tuoteteknisistä asioista vastaavana päällikkönä ja sitä ennen Itä-Suomen Renault Trucks -myyjänä. Juhalla on ollut vuosien suhteet Ranskaan Renault Trucksin pääkonttoriin, mikä on tietenkin tärkeää uudessakin roolissa. Ennen siirtymistä Volvo Finlandille ja Renault Trucks -tuotemerkin pariin, Juha toimi useita vuosia kuljetusyrittäjänä.
”Juhalla on erinomainen tuotetekninen tietotaito ja pitkä kokemus Renault Trucks tuotteista, sekä Volvo Group -konsernin eri palveluista. Olemme iloisia, että saamme nyt Juhan mukaan johtoryhmään ja johtamaan Renault Trucks automyynnin tulevaisuutta. Renault Trucks kuorma- ja pakettiautojen myynti on kehittynyt Suomessa viime vuosien aikana. Uudesta mallistosta saamme autoilijoilta jatkuvasti erinomaista palautetta ja mallisto on laaja. Myynnin kasvun potentiaali on edelleen merkittävä ja jatkamme panostusta Renault Trucks myynnin kehittämiseksi. Juha Mattilan laaja kokemus ja tausta eri tehtävistä sekä talon sisältä että ulkopuolelta tulee auttamaan meitä tässä työssä”, Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklund sanoo.
Juhan entinen tuotepäällikön rooli avataan haettavaksi. Uusi Renault Trucks -tuotepäällikkö palkataan heti sopivan henkilön löydyttyä.
Uusi Scanian täyssähköinen raskas kuorma-auto on aloittanut operatiiviset kuljetukset Mälardalenin alueella Ruotsissa. Kuljetuksia hoitaa kuljetusliike Foria ja Scanian sähkökuorma-auto on ensimmäinen laatuaan, joka kuljettaa kuormia 64 tonnin kokonaispainoilla. Kierrätysyhtiö Ragn-Sells on mahdollistanut kuljetukset ja toteutus on osa ruotsalaista REEL-projektia.
“Uusin täyssähköinen kuorma-automme on osa kierrätysjärjestelmää. Foria pystyy nyt kuljettamaan Mälardalenin lämpövoimalan tuottaman tuhkan Ragn-Sellin uuteen toimipisteeseen, jossa tuhkasta erotetaan arvokkaat suolat kierrätykseen ja uusiokäyttöön ilman kuljetuksista aiheutuvia päästöjä”, kertoo Scanian Power Solutions-yksikön johtaja Fredrik Allard.
Sähköisten kuljetusten lisäämiseksi Scania, Foria ja Ragn-Sells ovat aloittaneet teollisten yritysten yhteistyön. Scania on toimittanut sähkökuorma-auton, jolla voidaan kuljettaa 64 tonnin kuljetuksia. Foria on vastuussa kuljetuksista Mälardalenin lämpövoimalan ja Ragn-Sellsin uuden, Tukholman kaakkoispuolella Högbytorpissa sijaitsevan Ash2Salt-tuotantolaitoksen välillä.
Täyssähköinen Scania operoi jo nyt kuljetuksia Mälardalenin lämpövoimalalta Högbytorpin tuotantolaitoksen varastoalueelle, ennen kuin uusi tuotantolaitos aloittaa toimintansa. Sähköisiä kuljetusratkaisuja on jo toteutuksessa useita, mutta useimmat niistä suoritetaan lyhyemmillä välimatkoilla ja pienemmillä kokonaispainoilla.
“Tämä Scanian sähkökuorma-autoratkaisu on meille Forialla tärkeä ja välttämätön askel kohti päästöttömiä kuljetuksia, jotka aiemmin on operoitu fossiilisilla polttoaineilla. Yhteistyö Scanian ja Ragn-Sellsin kanssa antaa meille mahdollisuuden oppia ja arvioida tulevaisuuden investointeja fossiilivapaisiin teknologioihin”, kertoo Forian kestävän kehityksen päällikkö Tove Winiger.
Uuden tuotantolaitoksen avautuessa sähkökuorma-auto työskentelee kahdessa vuorossa vähentäen merkittävästi kuljetuksia, jotka on hoidettu fossiilisilla polttoaineilla. Turhien pysähdysten välttämiseksi sähkökuorma-auto ladataan pikalatauksella kuormien lastauksen ja purun yhteydessä. ABB on toimittanut Ragn-Sellsin Högbytorpin toimipisteeseen kaksi 160kW pikalaturia. Myöhemmin sama latausmahdollisuus toteutetaan myös tuhkan lastauspisteeseen.
“Tuhkan käsittely on suurimpia investointeja, jonka olemme tehneet materiaalien kierrätystoimintaan Ruotsissa. Olemme iloisia, että yhteistyö Scanian ja Forian kanssa mahdollistaa nämä sähköistetyt ja fossiilivapaat kuljetukset”, sanoo Ragn-Sellsin projektipäällikkö Erik Wastesson.
Yhteistyöprojekti on osa Ruotsissa toteutettavaa johtavien teollisuusyhtiöiden yhteistä REEL-hanketta (Regional Electrified Logistics). Hankkeen avulla pyritään lisäämään sähköistettyjä kuljetuksia Ruotsissa. Hanketta johtaa ruotsalainen kuljetusten tehokkuutta edistävä CLOSER-foorumi, joka saa tukea Ruotsin kuljetusmarkkinoiden ajoneuvotutkimusta ja innovaatioita edistävältä FFI-hankkeelta.
ABB asentaa hankkeeseen kaksi 160 kW:n latausyksikköä, joita käytetään Högbytorpissa. Nämä pikalatauslaitteet mahdollistavat nopean latauksen sähkökuorma-autoille. Latausyksiköt on tehty kestämään vaativia olosuhteita ja niitä voidaan diagnosoida sekä valvoa etäyhteydellä latauksen luotettavuuden takaamiseksi.
Alkuperäinen “Rekkamies” tehtiin alunperin mainoskappaleeksi kultaisella 80-luvulla. Turkulainen VähäE versioi siitä modernin hitin.
Kaikkien tuntema “Rekkamies” oli alunperin vuoden 1986 Elovena-mainokseen tarkoitettu musiikkipätkä. Ei edes kokonainen biisi. Se kuitenkin upposi kansan syviin riveihin niin syvästi, että siitä päätettiin tehdä kokonainen musiikkiteos. Kun biisin ympärille tehtiin vielä kokonainen levy, myi se lopulta platinaa.
Alkuperäisen “Rekkamies”-kappaleen on säveltänyt Esa Nieminen ja sanoittanut, nyt jo edesmennyt Juha Tapaninen, joka oli myös mainosalan yrittäjä. Osa muistaa hänen yhtiönsä luomukset edelleen mainosalan klassikoina. Sellaiset nostalgiapläjäykset kuin “Kari Grandi” (70-luvulla) ja Valion “Maitoa maalta” (80-luvulla), ovat Tapanisen yhtiön käsialaa.
Juha Tapanisen poismenon jälkeen muisto elää edelleen hänen työnsä kautta ja tietysti myös ikivihreäksi muodostuneessa “Rekkamies” klassikossa.
Turkulainen räppäri ja rekkamies innostui kappaleesta
Turkulainen Eero Vähätalo, eli VähäE, ajaa päivätyökseen rekkaa. Vapaa-ajallaan hän kirjoittelee riimejä sekä luo uraa rap-artistina. Vakaa aikomus on vielä elää musiikilla.
Tammikuussa 2022 VähäE julkaisi “Tien päällä”-singlen, joka kiinnitti erityisesti kuljetusalan ihmisten huomion. Vaikka biisi ei aluksi päässyt virallisille soittolistoille, sai VähäE pian huomata rekkayhteisön voiman. Alan ihmiset kuuntelivat biisiä niin, että se nousi Spotifyn automaattisesti päivittyvän “50 viraalisinta” -listan sijalle 4. Nyt tätä kirjoittaessa kappale on kerännyt jo yli 120 000 soittokertaa. Biisi on myös melkoinen TikTok-hitti ja se on liitetty osaksi useita spottaus- ja rekkavideoita.
Suosion siivittämänä myös kuljetus- ja logistiikka-alan yhdistys Rahtarit Ry kiinnostui VähäE:stä ja järjesti yhteisen ideointipalaverin mahdollisesta yhteistyöstä Matti Eskon kanssa, joka on ollut mukana useissa Rahtarit Ry:n tilaisuuksissa aina alkuperäisen “Rekkamies”-kappaleen julkaisusta lähtien.
Palaverin päätteeksi kaikilla oli selkeä visio siitä, minkälaista biisiä ollaan tekemässä. Sen sijaan, että olisi lähdetty keksimään pyörää uudestaan, tuotaisiin alkuperäinen Rekkamies-kappale tähän päivään.
”Olin jo Tien päällä -biisiä tehdessä miettinyt, että hitsi kun olisi siistiä, jos voisi tehdä ton Rekkamiehen kertsin ympärille räppibiisin. Tämä oli siis enemmän kuin tervetullut idea Rahtareilta. Melkein kuin jotain kohtalon johdatusta, vaikka en sellaiseen uskokaan”, VähäE avaa ajatuksiaan.
Alkuperäisen biisin käyttämiseen tarvittiin kuitenkin vielä lupa alkuperäisiltä tekijöiltä ja oikeudenomistajilta. Jo tehtyä teosta ei nimittäin saa muokata ilman, että sille on alkuperäisten tekijöiden ja oikeudenomistajien siunaus.
Lupa alkuperäisteoksen oikeudenomistajilta saatiin nopeasti, mutta samplausoikeus oli hitaampi prosessi
Lupia lähdettiin kyselemään jo heti projektin alkuvaiheessa. VähäE:n manageri Sako eli Samuli Koivulahti soitti suoraan Esa Niemiselle, joka antoi siunauksensa välittömästi. Lisäksi Nieminen neuvoi olemaan lisäksi yhteydessä kappaleen kustantajaan Musicmakers Oy:hyn joka varmistaisi luvat myös Juha Tapanisen perikunnalta.
Vihreä valoa saatiin myös heiltä, joten kappaleen tuotantoprosessi voitiin käynnistää täydellä teholla. Matti Eskon lauluosuudet oli alunperin tarkoitus äänittää kokonaan uusiksi, mutta kun demovaiheessa kertosäkeistön laulua samplattiin alkuperäisestä vuoden 1986 versiosta, se kuulosti todella hyvältä.
”Alkuperäisessä tulkinnassa tuntuu olevan jokin oma taikansa, eikä me haluttu luopua siitä. Matti Esko oli myös sitä mieltä, hyvää on turha tehdä uusiksi”, avaa VähäE:n manageri Sako.
Ryhdyttiin siis selvittämään lupia samplen käyttöön. Nämä oikeudet kuuluivat eri taholle kuin alkuperäisen kappaleen sisältö. Tuotannon oli tehnyt alkuaan Matin ja Tepon omistama M&T Productions. Oikeudet kuitenkin olivat jotain kautta siirtyneet Warner Music Finlandille. Lupa sampleen piti siis kysyä heiltä.
Warnerilla asiasta päättävä henkilö oli juuri lomalla, joten kappaleen virallista julkaisuaikataulua jouduttiin lykkäämään. Lupa alkuperäisen samplen käyttämiseen heltisi reilun kuukauden odottelun jälkeen. Biisistä tehtiin myös musiikkivideo, jonka pääsponsoriksi saatiin Scania. Lisäksi yhteistyöhön saatiin lukuisia muita kuljetusalan yrityksiä, jotka olivat mukana talkoilla.
Kappaleen ensiesitys Power Truck Showssa 12.8.2022 oli menestys
Kappaleen ensiesitys tapahtui Alahärmän Power Truck Showssa 2022. VähäE esiintyi tapahtumassa yhteensä neljä kertaa. DJ:nä keikalla toimi DJ Nevöhöörd ja tuplaajana Sako. Lisäksi tiimissä oli backline teknikkona VähäE:n tuottaja Paavo Virtanen.
Iltalavalla kuultiin yllätysnumerona uusi versio Rekkamies-biisistä. Kertosäkeistössä yleisö lauloi mukana ilmeisen haltioituneena. Rahtarien U4 lavalla kuultiin lisäksi muitakin VähäE:n biisejä kuten “Tien päällä” ja “Näillä tutkinnoilla ei leveillä”.
Biisi ja musiikkivideo julkaistaan perjantaina 30.9.2022
“Rekkamies” on ilmestyy kaikkiin suoratoistopalveluihin syyskuun viimeisen torstaina ja perjantain välisenä yönä. Musiikkivideo julkaistiin perjantai-iltana.
Suomalainen uutuusinnovaatio merikonttien käsittelyyn, Contle-konttiadapteri, on saanut Trailer Innovation Awards -luokassa kolmannen sijan IAA:ssa Hannoverissa.
Contle on uusi suomalainen patentoitu tuote, jonka avulla 20 jalan merikontteja voi siirtää koukkulaitteellisella autolla. Sillä on mahdollista lastata, purkaa ja kipata ISO-standardin mukaisia 20-jalkaisia kontteja, eikä se vaadi kiinteitä asennuksia alustana olevaan autoon. Contle painaa noin 2000 kiloa, ja se tuo kontin ja koukkulaitteen lisäksi vain 20 cm lisää korkeutta. Turvallisuudesta huolehtii hydraulinen konttilukkojärjestelmä, ja Contle on yhteensopiva kaikkiin yleisiin koukkulavalaitteisiin.
Keksintö sai vastikään tunnustusta kansainvälisillä kuljetusalan messuilla eli IAA Transportissa, jossa tuomaristo myönsi sille Trailer Innovation Awards -sarjassa kolmannen sijan.
DAF:n uuden sukupolven XD-sarja on valittu International Truck of the Year 2023 -palkinnon saajaksi. DAF Trucksin toimitusjohtaja Harald Seidel vastaanotti kuljetusalan arvostetuimman palkinnon maanantai iltana IAA Transportation -messuilla järjestetyssä palkintotilaisuudessa Saksan Hannoverissa. XD-sarja julkistettiin virallisesti IAA-messuilla aiemmin maanantaina.
Uuden sukupolven DAF XD -sarja on valittu Hannoverin IAA Transportation -messuilla International Truck of the Year 2023 -palkinnon saajaksi. Viime vuonna puolestaan pitkien matkojen ja raskaiden kuormien kuljetukseen käytettävät uuden sukupolven DAF XF-, XG- ja XG⁺ -mallit saivat International Truck of the Year 2022 -tittelin.
International Truck of the Year -palkinnon (IToY) sääntöjen mukaan vuosittainen palkinto annetaan kuorma-autolle, joka on otettu käyttöön kuluneen vuoden aikana, ja joka on merkittävimmin edistänyt maantiekuljetusten tehokkuutta. Arviointi perustuu useisiin tiukkoihin kriteereihin, joihin kuuluvat muun muassa teknologinen innovaatio, mukavuus, turvallisuus, ajettavuus, polttoainetalous, ympäristöjalanjälki ja kokonaiskäyttökustannukset (TCO).
International Truck of the Year -tuomariston puheenjohtaja Gianenrico Griffini tiivistää tuomariston päätöksen seuraavasti: ”Uuden XD-sarjan myötä DAF on tuonut markkinoille huippuluokan jakeluauton, joka on luokkansa uusi suunnannäyttäjä. Kuorma-automallisto parantaa merkittävästi suoraa ja epäsuoraa näkyvyyttä ja näin ollen turvallisuutta, joka on jakeluautoissa avainasemassa. Lisäksi ajoneuvon tehokkuus ja ajomukavuus asettavat segmentille uudet standardit.”
Griffini painottaa, että IToY-tuomaristo arvostaa ajoasentoa ja suuren kaarevan tuulilasin, matalareunaisten sivuikkunoiden ja lisävarusteena saatavilla olevan reunakiveyksen näyttävän ikkunan tarjoamaa kattavaa tehostettua näkyvyyttä. ”Nämä ominaisuudet yhdessä kulmakameran ja lisävarusteena saatavan, perinteiset pääpeilit korvaavan Digital Vision System -kamerajärjestelmän kanssa parantavat vaikuttavalla tavalla haavoittuvaisten tienkäyttäjien turvallisuutta.”
Lisäksi 24 tuomariston jäsentä kehuvat XD-sarjan uusien, erittäin tehokkaiden moottorien sekä voimansiirtolaitteiden suorituskykyä. Niissä on tehokkaat PACCAR MX-11 -moottorit ja kehittyneellä ennakoivalla ominaisuudella varustettu ZF TraXon -automaattivaihteisto. Tuomaristo vakuuttui myös upouuden ja täysin sähköisen voimansiirtolaitteiden sarjan julkistamisesta.
DAF Trucksin toimitusjohtaja Harald Seidel sanoo: ”International Truck of the Year 2023 -palkinnon voittaminen on upea tunnustus DAF:n työntekijöille ja jälleenmyyjille. Se todistaa, että ensiluokkainen DAF XD määrittää alan uuden standardin erityis- ja jakelualan asiakkaille tarjoamalla parasta mahdollista turvallisuutta, tehokkuutta ja ajomukavuutta.”
Volvo Trucks kehittää ja testaa polttokennosta sähkönsä saavia kuorma-autoja, jotka päästävät vain vesihöyryä ja joiden toimintasäde on verrattavissa dieseliä polttoaineena käyttäviin kuorma-autoihin. Toinen testausvaihe on tulossa muutaman vuoden kuluttua, ja se sisältää asiakastestejä yleisillä teillä.
Volvo Trucks tiedottaa, että sen kehittelemien polttokennosähkökuorma-autojen testaus kaupallisessa liikenteessä alkaa vuonna 2025 valituilla asiakkailla Pohjois-Euroopassa. Tämän jälkeen testiohjelmassa seuraa tulevina vuosina enemmän kuorma-autoja ja maita.
Vetykäyttöisten polttokennosähkökuorma-autojen odotetaan soveltuvan erityisen hyvin pitkän matkan kuljetuksiin ja raskaisiin, energiaa vaativiin tehtäviin. Ne voivat olla vaihtoehto myös maissa, joissa akun latausmahdollisuudet ovat rajalliset.
”Uskon, että testit tuovat esiin polttokennosähkökuorma-autojen mahdollisuudet. Testit ajetaan vaativassa ja ankarassa ilmastossa, ja se antaa meille myös loistavan mahdollisuuden ajaa jopa 65 tonnin kokonaispainoilla”, sanoo Jessica Sandström, Volvo Trucksin Senior Vice President Global Product Management.
Testien tavoitteena on tarkastella kaikkia kuorma-auton toiminnan eri puolia, mukaan lukien komponentteja, käsittelyä ja kuljettajakokemusta.
Polttokenno tuottaa oman sähkönsä vedystä sen sijaan, että sitä ladataan ulkoisesta lähteestä. Ainoa vapautuva sivutuote on vesihöyry. Volvon kehittelemät vetysähkökuorma-autot käyttävät kahta polttokennoa, joiden kapasiteetti tuottaa 300 kW tehoa ja joiden tankkausaika on alle 15 minuuttia.
Polttokennoteknologia on vielä varhaisessa kehitysvaiheessa, ja vaikka sillä on monia etuja, haasteita on edelleen. Näistä suurimpia ovat varsinkin laajamittaisen ”vihreästi” tuotetun vedyn tarjonta kuten myös tankkausinfrastruktuuri. Vedyn puutteen vuoksi testien aikana uusiutuvista lähteistä peräisin olevaa ns. vihreää vetyä tullaan tankkaamaan asiakkaan kotiterminaalilla.
”Odotamme vihreän vedyn tarjonnan kasvavan merkittävästi seuraavan parin vuoden aikana, koska monet teollisuudenalat ovat riippuvaisia siitä hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Polttokennokuorma-autot ovat tärkeitä pidemmissä ja raskaammissa kuljetuksissa muutaman vuoden kuluttua”, Jessica Sandström sanoo.
Polttokennot toimittaa cellcentric – Volvo Groupin ja Daimler Truck AG:n yhteisyritys. Cellcentric rakentaa yhden Euroopan suurimmista polttokennojen sarjatuotantolaitoksista, jotka on kehitetty erityisesti raskaita ajoneuvoja varten.
Volvo Trucks esitteli uuden, täysin sähköisen taka-akselin IAA-näyttelyssä Hannoverissa, Saksassa. Uusi akseli vapauttaa tilaa useammalle akulle, ja tämä merkitsee entistä pidempää toimintamatkaa Volvon akkusähkökuorma-autoille.
Volvon IAA-messuilla Hannoverissa esittelemä uusi e-akseli mahdollistaa entistä enemmän akkuja kuorma-autoon, sillä uusi ratkaisu integroi sähkömoottorit ja voimansiirron taka-akseliin. Lisääntyvä akkujen määrä tarkoittaa pidempää toimintamatkaa, mikä luo mahdollisuuksia myös pitkän matkan kuljetusten sähköistymiseen. Tämän vuosikymmenen jälkimmäisellä puoliskolla esiteltävissä polttokennosähkökuorma-autoissa lisätila on puolestaan hyödyllinen muiden komponenttien asentamiseen.
”Tämä on läpimurto sähkökuorma-autoille ja selvä merkki siitä, että julkisille raskaiden kuorma-autojen pikalatureille on lähitulevaisuudessa valtava kysyntä, etenkin moottoriteiden varrella”, sanoo Jessica Sandström, Volvo Trucksin Senior Vice President Global Product Management.
Täydentää nykyistä tarjoamaa
Volvo Trucks aloittaa muutaman vuoden kuluttua uudella e-akselilla varustettujen kuorma-autojen sarjatuotannon ja se täydentää nykyistä akkusähkökuorma-autojen mallistoa.
”Jatkamme jo tuotannossa olevilla monipuolisilla akkusähkökuorma-autoillamme. Ne kattavat tällä hetkellä laajan osan kuljetustehtävistä. Muutaman vuoden kuluttua lisäämme tämän uuden taka-e-akselin asiakkaille kattamaan nykyistä pidempiä reittejä”, Jessica Sandström jatkaa.
Volvo Trucksilla on kolmen polun strategia nollapäästöjen saavuttamiseksi; akkusähkö-, polttokennosähkö- ja polttomoottorit, jotka toimivat uusiutuvilla polttoaineilla, kuten biokaasulla, HVO:lla tai jopa vihreällä vedyllä.
”Ilmastonmuutoksen torjuntaan tarvitaan erilaisia teknisiä ratkaisuja, sillä energia- ja polttoaineinfrastruktuurin saatavuus vaihtelee maittain ja alueittain sekä myös eri kuljetustehtävien välillä”, Jessica Sandström päättää.
Scania on yksi IAA-messujen odotetuista näytteilleasettajista, ja neljän vuoden tauon jälkeen Södertäljestä on matkalle pakattu muutakin kuin leipää ja piimää vain. Messuilla on nimittäin esillä ajan tavan mukaan uutisia sekä kaasun että sähkön saralta.
Kesäkuussa Scania esitteli seuraavan tason sähkökuorma-autot (BEV) verkkotapahtumassa, joka herätti paljon kiinnostusta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa. Tarjoamalla sekä R- että S-ohjaamoja kahdella eri teholla ja laajan akselivälivalikoiman, joka kattaa sekä vetoautot että kuorma-autoalustat, Scanian BEV-kuorma-autojen valikoima laajeni yhtäkkiä huomattavasti.
Scanian seuraavan tason sähkökuorma-autoja on saatavana sekä kuorma-auton alustoina että vetoautoina. Odotettavissa olevat toimintasäteet vaihtelevat painon, kokoonpanon ja maaston mukaan, mutta kuudella akulla varustetun 40 tonnin 4×2-vetoauto-perävaunuyhdistelmän toimintasäde voi olla jopa 350 km latauskertojen välillä, kun keskinopeus moottoriteillä on 80 km/h ja käytössä 624 kWh:n akut. Samoissa olosuhteissa 64 tonnin painoisella ”pohjoismaisella” yhdistelmällä toimintasäde voi olla noin 250 kilometriä.
Kiinteää reittiä ajavat kuorma-autot voivat lisäksi hyötyä suunnitellusta latauksesta kotivarikolla ja/tai määränpäässä. Yksi lataus päivässä – esimerkiksi kuljettajan pakollisen 45 minuutin lepoajan aikana – tukee kuorma-autoja, joiden käyttö on joustavampaa, jolloin kippiauto voi liikkua vapaasti päivän aikana suurkaupunkialueella (jos sen 350 kilometrin toimintasäde, jolla se todennäköisesti aloittaa päivänsä, ei riitä).
Scanian uudet korkeamman tason BEV-kuorma-autot voi tilata 4×2-vetoautona tai 6×2*4 kuorma-autoalustana. Kuudella akulla varustetun 4×2-vetoauton akseliväli on 4 150 mm, joten se hyötyy Euroopassa voimassa olevasta Increased Vehicle Dimension -asetuksesta. Yhdistelmän bruttopaino voi olla jopa 64 tonnia, kuten tyypillisessä pohjoismaisessa yhdistelmässä.
Latauskapasiteetti on enintään 375 kW, mikä tarkoittaa, että tunnin lataus lisää toimintasädettä noin 270–300 kilometriä. Scania 40 R- tai S-mallien jatkuva teho on 400 kW (vastaa noin 560 hv) ja 45 R- tai S-mallien jatkuva teho on 450 kW (vastaa noin 610 hv). Scanian seuraavan tason sähkökuorma-autoja voi ennakkotilata Scanian edustajilta, ja tuotanto alkaa vuoden 2023 neljännellä neljänneksellä.
Scania esittelee osastollaan myös CHARIN-allianssin tuottaman Megawatt Charging System -aseman prototyyppiä. MCS-standardin tarkoituksena on mahdollistaa suuritehoinen lataus, jonka teho on vähintään 1 MW. Tämä mahdollistaisi kaukoliikenteen kuorma-autojen lataamisen kuljettajien 45 minuutin pakollisen tauon aikana. Tällaisen latausjärjestelmän standardia ei ole vielä täysin päätetty. Tavoitteena on muun muassa yksi johtava pistoke, joka on erittäin turvallinen. Liitäntä olisi voitava automatisoida ajoneuvossa olevan vakioidun paikan avulla, ja sen on mahdollistettava kaksisuuntainen V2X-viestintä (ajoneuvon ja verkon välinen).
Jalka myös biokaasulla
Nykyisessä maailmantilanteessa kiinnostus paikallisesti tuotettua biometaania kohtaan kasvaa nopeasti, koska tavoitteena on hiilidioksidipäästöjen vähentäminen tieliikenteessä ja fossiilisesta kaasusta luopuminen. Biometaani pystyy vähentämään hiilidioksidipäästöjä jopa 90 prosenttia. Tehokkaiden moottoreiden ja säiliöratkaisujen yhdistelmä, joka tarjoaa aiempaa pidemmät toimintasäteet (sekä CBG- että LBG-säiliöissä), tarjoaa useille kuljetusyrityksille mahdollisuuden valita biometaaniin perustuvia kuorma-autoratkaisuja.
Scanian uudet biokaasumoottorit perustuvat tunnettuun 13-litraiseen kaasumoottoriin, jota Scania on tarjonnut jo useiden vuosien ajan. Lisäämällä moottoreiden tehoa ja valmistelemalla niitä tuleviin lakisääteisiin vaatimuksiin, 40 tonnin pitkän matkan vetoauto-perävaunuyhdistelmillä on saavutettu nyt jopa 1400 kilometrin toimintasäde, kun ajoneuvon säiliöissä on nesteytettyä biometaania.
Scanian kaasutekniikalle uskollisena uudet kaasumoottorit toimivat niin, että polttoaine ja happi palavat valmistajan mukaan täydellisesti, eikä dieseliä tai AdBluea tarvita. Palaminen käynnistetään sytytystulppien avulla, kuten bensiinimoottoreissa. Kaasupolttoaineen esisekoitus tapahtuu imusarjassa matkalla sylintereihin. Uudet 13-litraiset kaasumoottorit on yhdistetty Scanian uusimpiin Opticruise-vaihteistoihin (G25) ja Scanian automaattiseen vaihteenvaihtojärjestelmään.
Scanian kahden uuden kaasumoottorin tekniset tiedot:
Mercedes-Benz Truck esittelee Hannoverin IAA 2022 -kuljetusnäyttelyssä kaksi täyssähköistä kuorma-autokonseptia, jotka on tarkoitettu ympäristöystävällisiin kaukoliikenteen tavarakuljetuksiin: eActros LongHaulin sekä ensimmäistä kertaa julkisuudessa nähtävän GenH2-vetykuorma-auton. Täysin uusi tuote on myös toisen sukupolven FUSO eCanter, josta saadaan tarjolle ennätysmäiset 42 eri koko- ja painovaihtoehtoa.
”Edellisestä neljä vuotta sitten järjestetystä IAA-näyttelystä lähtien olemme edenneet täysillä eteenpäin CO2-neutraaleissa kuljetusratkaisuissa. Valikoimiimme kuuluu tänä vuonna jo kahdeksan täyssähköistä sarjatuotantomallia”, Daimler Truckin toimitusjohtaja Martin Daum viestittää.
Daimler Truckin tavoite on, että jopa 60 prosenttia EU30-alueella toimivista kuorma-autoista on CO2-neutraaleja vuoteen 2030 mennessä. Vuoteen 2039 mennessä yhtiö aikoo myydä Euroopassa, Japanissa ja Pohjois-Amerikassa ainoastaan paikallisesti päästöttömiä hyötyajoneuvoja. Lähtökohta on erinomainen, sillä 1. sukupolven FUSO eCanter esiteltiin jo vuonna 2017. Seuraavina sarjatuotantoon pääsivät eCitaro (2018), eActros (2021) sekä eEconic (2022).
Uusi pitkän matkan raskaisiin tavarakuljetuksiin tarkoitettu Mercedes-Benz eActros LongHaul esittäytyy IAA-näyttelyssä ”konsepti-prototyyppinä”. Auton muotoilu ja ulkonäkö led-valoineen viestivät vahvasti, miltä sarjatuotantomalli näyttää valmistuksen käynnistyessä vuonna 2024. Mallin testiajot yleisillä teillä käynnistyvät jo tänä vuonna, ja Amazon ja logistiikkayhtiö Rhenus jatkavat testiajoja muun muassa konttikuljetuksissa vuoden 2023 aikana Saksassa. Kaukokuljetuksiin tarkoitetussa kuorma-automallissa on yhteensä 600 kWh:n akkukapasiteetti jaettuna kolmeen erilliseen akkuyksikköön. Akut edustavat LFP- eli litium-rautafosfaattiteknologiaa.
Auton kaksi sähkömoottoria sekä uusi e-akseli takaavat 400 kW:n jatkuvan ja 600 kW:n hetkellisen huipputehon. Lataus riittää noin 500 kilometrin ajoihin, ja niin sanotun megawattilatauksen ansiosta akut täyttyvät 30 minuutissa 20:stä 80 prosentin varaustasolle. Toinen valtti on sähköistetty eTrailer-perävaunu, joka voidaan liittää eActrosin vedettäväksi. Vaunun e-akseliin on liitetty akku, joka tarjoaa lisätehoa vetämiseen ja helpottaa perävaunun kuljettamista. Sähköperävaunun akkukapasiteetista riippuen eActros LongHaulilla voidaan yltää jopa 800 kilometrin toimintamatkaan yhdellä latauksella.
”Mallistomme on alusta lähtien suunniteltu sähkökäyttöiseksi, ja se takaa erinomaisen ajettavuuden, energiatehokkuuden ja kestävyyden”, Mercedes-Benz Trucksin toimitusjohtaja Karin Rådström vakuuttaa.
GenH2:n vetypolttokennoilla jopa 1000 kilometrin toimintamatka
Mercedes-Benz Trucks aloittaa 2020-luvun jälkipuoliskolla vetykäyttöisen sähkökuorma-auton sarjavalmistuksen. Tämän Mercedes-Benz GenH2 -kuorma-auton ensimmäisillä prototyypeillä on ajettu testiradoilla ja maanteillä vuodesta 2021 alkaen. Sarjatuotantomallin toimintamatkatavoite on 1000 kilometriä ennen uutta tankkausta, jolloin auto sopisi erityisesti joustavuutta ja hyvää suorituskykyä vaativiin kaukoliikenteen kuljetustehtäviin. Lisäksi tavoitteena on hyödyntää vain kestävästi tuotettua eli niin sanottua vihreää vetyä ja sähköä.
GenH2-kuorma-auton lähtökohtana on nykyinen Mercedes-Benz Actros LongHaul -malli ja sen 25 tonnin hyötykuorma ja 40 tonnin kokonaispaino. Kahteen ruostumattomasta teräksestä valmistettuun tankkiin mahtuu yhteensä 80 kiloa vetypolttoainetta. Mercedes-Benz on päätynyt käyttämään polttoaineena nestemäistä vetyä, jonka energiatiheys on huomattavasti suurempi kuin vetykaasulla. Konseptimallissa hyödynnetään 2 x 230 kW:n sähkömoottoria, ja järjestelmän huipputeho on 2 x 330 kW. Sarjatuotantoversiossa auton polttokennojärjestelmä tuottaa 2 x 150 kW:n tehon. Lisävoimaa jopa 400 kW:n huipputeholla kiihdytyksiin ja nousuihin saadaan 70 kWh:n kiinteästä akusta. Akkua ladataan ottamalla talteen auton jarrutus- ja hidastusenergiaa sekä polttokennojen tuottamalla energialla.
Daimler Truck ja energiayhtiö Linde avaavat ensimmäisen vetytankkausaseman Saksassa ensi vuonna. Mantereen laajuisen vetytankkausverkoston rakentamisessa yhteistyökumppaneita ovat Shell, BP ja TotalEnergies. Lisäksi Daimler Truck on osakkaana H2 Mobility -yhteishankkeessa, johon edellisten lisäksi kuuluvat myös IVECO ja Volvo. Daimler Truck ja Volvo omistavat cellcentric-yhteisyrityksen, joka aloittaa polttokennojärjestelmien valmistamisen Euroopassa vuonna 2025.
FUSO eCanterin malli- ja akkuvaihtoehdot lisääntyvät, latauksella jopa 200 kilometriä
Yksi IAA-kuljetusnäyttelyn odotetuimmista uutuuksista on FUSO eCanterin uusi sukupolvi, joka monessa suhteessa vie eteenpäin edeltäjänsä jo paljon kiitettyjä ominaisuuksia. Jatkossa eCanteriin voi valita kolme vaihtoehtoista akkukokoa: S, M ja L – aina kulloisenkin käyttötarpeen mukaan. S-koon akun kapasiteetti on 41 kWh ja auton toimintamatka latauksella noin 70 kilometriä. M-tasolla vastaavat luvut ovat 83 kWh ja 140 km ja L-tasolla 124 kWh ja jopa 200 kilometriä. DC-lataus 90 prosentin varaustasoon kestää akusta riippuen 36–75 minuuttia ja AC-lataus 4–6 tuntia. CCS-lataus on vakiona, ja akut edustavat uutta LFP-teknologiaa. Nykyisessä eCanterissa on 81 kWh:n akku ja noin 100 kilometrin toimintamatka.
Nykyisiä eCanter-kuorma-autoja on käytössä noin 450 kappaletta Euroopassa, Japanissa, Yhdysvalloissa ja myös Suomessa. Yhteensä niillä on ajettu yli 6 miljoonaa kilometriä. Uuden sukupolven mallista tarjolle tulee maailmanlaajuisesti yli 100 erilaista versiota, kuusi akselivälivaihtoehtoa 2500–4750 millin väliltä sekä kaksi ohjaamoleveyttä (Standard: 1695 mm ja Comfort: 1995 mm). Kokonaispainot vaihtelevat 4,25–8,55 tonnin välillä, ja hyötykuorma on jopa 5 tonnia. Valittavana on kaksi moottorivaihtoehtoa eli 110- tai 129-kilowattiset moottorit auton painoluokasta riippuen. Molemmat tuottavat 430 Nm:n väännön. Huippunopeus on 89 km/h.
Uuteen eCanteriin ovat saatavilla uusin ABA5-jarruavustin, aktiivinen sivuvalvonta-avustin sekä PTO-ominaisuus (Power Take Off). Mallin myynti alkaa loppuvuonna 2022 ja sarjatuotanto ensi vuonna.
”Laajeneva eCanter-mallisto kattaa useimmat kevyen kuorma-auton käyttötarpeet- ja kohteet ja mahdollistaa huomattavan paikallisesti päästöttömän kaupunkien sisäisen jakeluliikenteen laajenemisen”, Daimler Truckin hallituksen jäsen Karl Deppen korostaa.
25. huhtikuuta 2025 allekirjoitetun sopimuksen mukaisesti Tarkkala-konserni ja Konne Group -konserni yhdistyvät uudeksi yhtiöksi. Samassa yhteydessä Sponsor Capital tulee osakkeenomistajaksi uuteen kokonaisuuteen. Tarkkalan ja...
Verkkosivusto käyttää evästeitä parantaakseen käyttökokemustasi. Oletamme että tämä on sinulle ok mutta voit halutessasi kieltää niiden käytön.HyväksyLue lisää
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.