Ekeri liittyy energiatehokkuussopimukseen

Suomessa on ollut käytössä valtion, eri toimialojen sekä kuntien väliset vapaaehtoiset energiatehokkuussopimukset 1990-luvulta lähtien. Uusi sopimus käynnistyi vuonna 2017 ja jatkuu vuoteen 2025. Monet suomalaiset yritykset ja kunnat ovat liittyneet sopimukseen. Näin on tehnyt myös Ekeri, joka on ensimmäisiä sopimukseen liittyneitä kuljetusalalla.

Sopimuksen tavoitteena on energiankäytön tehostaminen ja siten teollisuuden ja energia-, kunta-, palvelu- sekä kiinteistöalan ilmastovaikutusten pienentäminen ja ehkäiseminen. Jokainen sopimukseen liittynyt yritys kehittää toimintaohjelman energiatehokkuussopimuksen pohjalta energiankäytön minimoimiseksi ja sen myötä energiankulutuksen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi.

”Tämä on luonnollinen jatko Ekerin vastuullisuustyölle. Jo vuonna 2007 siirryimme hakelämmitykseen ja vuosien varrella olemme siirtyneet käyttämään vain vihreää sähköä”, Ekerin Quality and After Sales Manager Daniel Asplund kertoo.

Sopimukseen liittyvät yritykset sitoutuvat jatkuvaan työskentelyyn energiatehokkuuden ja uusiutuvien energialähteiden käytön lisäämiseksi. Yritysten tulee kartoittaa tehostamisen mahdollisuutensa ja järjestää henkilöstön koulutus, ostoprosessit ja muu työ siten, että ne tukevat sopimuksen ilmastotavoitteita. Sopimusta seurataan siten, että yritykset raportoivat vuosittain energiankulutuksestaan, toimenpiteistä sekä energiatehokkuuden edistymisestä.

Energiatehokkuussopimuksen myötä Ekeri on valmis ottamaan entistä suuremman vastuun toimiakseen suomalaisten ja kansainvälisten tavoitteiden mukaisesti. Sopimukseen liityttäessä ilmoitetaan suuntaa antava määrällinen energiansäästötavoite. Sopimuksen tavoitteena vuoteen 2025 mennessä on, että liittynyt yritys vähentää energiankäyttöään 7,5 %.

“Ekeri työskentelee entistä kovemmin näiden tavoitteiden saavuttamiseksi vähentääkseen kiinteistöjen ja ilmanvaihdon lämpöhäviöitä parhaalla käytettävissä olevalla tekniikalla”, Asplund kertoo.

Ekeri uskoo, että tehokkuuden parantaminen on mahdollista ja ryhtyy parhaan kykynsä mukaan toimenpiteisiin energiatehokkuussopimuksen tavoitteiden saavuttamiseksi.

Jumboluokan Kässbohrer Powder-Transille

Powder-Trans tiedottaa hankkineensa Kässbohrer K.SSK 90 -kippisäiliöperävaunun, jonka kapasiteetti on 90 kuutiota ja siten sillä on mahdollisuus kuljettaa erityisen suuria määriä kevyitä materiaaleja, kun tavanomaisen EU-perävaunun kapasiteetti on 60 kuutiometriä. 

Powder-Trans on hankkinut Kässbohrer K.SSK 90 -kippisäiliöperävaunun. Uuden vaunun kapasiteetti on peräti 90 kuutiota, joten sillä voidaan kuljettaa erityisen suuria määriä kevyitä materiaaleja. Tavanomaisen EU-bulkkiperävaunun kapasiteetti on 60 kuutiometriä. 

Powder-Transin toimitusjohtaja Fredrik Blomqvist (vas.) ja VAK Oy:n myyntijohtaja Matti Virtanen uuden Kässbohrer-jumbotrailerin vieressä.

Powder-Transin toimitusjohtaja Fredrik Blomqvist ottaa esille Kässbohrerin perävaunujen korkean laadun, mutta myös muut edut.

”Euroopan ainoana näin suurivolyymisia perävaunuja perustuotevalikoimassaan pitävänä yrityksenä Kässbohrer pystyy lisäksi tarjoamaan myös monella tavalla kilpailukykyisiä jumbotrailereita. Perävaunu mahdollistaa erittäin tehokkaan tavan lastata ja purkaa kuormia, sekä huolehtia puhtaanapidosta, huollosta ja kunnossapidosta. Tämän säiliöperävaunun monet tekniset ratkaisut alentavat käyttökustannuksia ja yksinkertaistavat huoltoa ja kunnossapitoa”, hän perustelee.

Powder-Trans tulee ilmoituksensa mukaan liikennöimään uudella jumbotrailerillaan samoin kuin entisillä vastaavilla yhdistelmillään Pohjoismaissa ja Keski-Euroopassa.

PTR-viranomaiset valvoivat raskasta liikennettä

Poliisi, Tulli ja Rajavartiolaitos valvoivat yhdessä raskasta liikennettä viime viikolla 6.-10.2.2023. PTR-yhteisvalvonnan lisäksi poliisi valvoi raskasta liikennettä tehostetusti erillisissä valvontatapahtumissa.

PTR-yhteisvalvonnassa huomioitiin muun muassa salakuljetus (huume, aseet, patruunat, räjähteet, nuuska), maassaolon edellytykset kolmannen maan kuljettajilla, asiakirjojen aitouden toteaminen sekä pakotteiden alaiset tuotteet (itärajalla maastalähdössä).

Lisäksi valvonnassa kiinnitettiin huomiota ajoneuvon epäkuntoisuuksiin, kuorman varmistamiseen sekä ylikuormiin.

Valvonnassa suoritettiin 231 ulkomaalaislain mukaista tarkastusta, 60 tarkastusta enemmän kuin vuotta aiemmin. Valvonnassa paljastui seitsemän salakuljetustapausta ja takavarikkoon saatiin 61 kg nuuskaa sekä lääkenuuskaa. 

Epäkuntoisuuksien takia seuraamuksia määrättiin 74 tapauksessa (vuoteen 2022 verrattuna lisäystä 27 tapausta). Näistä 20 (määrä lisääntyi viidellä) tapauksessa matka jouduttiin keskeyttämään kokonaan. 

Ajoneuvot entistä huonompikuntoisia

Ajoneuvojen epäkuntoisuuksista määrättiin aiempaa enemmän seuraamuksia ja myös kuljetusten keskeyttämiset lisääntyivät. 

”Tämä on ollut selkeä ilmiö viimeisten valvontajaksojen tuloksissa, mutta se näkyy myös päivittäisessä raskaan liikenteen valvonnassa”, poliisitarkastaja Kari Onninen Poliisihallituksesta sanoo.

Puutteellisen kuorman varmistukseen jouduttiin puuttumaan 72 kertaa. Ylikuormia poliisi totesi 12. 

Valvontajakson aikana tarkastettiin yhteensä 1465 raskasta ajoneuvoa. Määrä oli noin 250 tarkastusta enemmän kuin vastaavalla valvontajaksolla viime vuonna. Tarkastetuista ajoneuvoista 16 prosenttia oli ulkomaisia ajoneuvoja. 

Seuraamusten määrä kasvoi Suomeen rekisteröityjen ajoneuvojen osalta 132:lla edellisen vuoden vastaavaan valvontajaksoon verrattuna.

Valvontaan poliisi käytti työaikaa noin 2400 tuntia.

Valvonnan tavoitteena oli liikenneturvallisuuden parantaminen sekä harmaan talouden ja kuljetusrikollisuuden torjunta. Valvontaa kohdennettiin aiemmilla valvontajaksoilla havaittuihin selkeisiin epäkohtiin, kuten ajo- ja lepoaikojen noudattamiseen, kuorman varmistamiseen sekä ajoneuvojen kuntoon. 

Nesteeltä ja Scanialta ratkaisu uusiutuvien polttoaineiden käytön seurantaan

Neste ja Scania pilotoivat digitaalista ratkaisua, joka mahdollistaa uusiutuvien polttoaineiden käytön seurannan ja todentamisen jopa yksittäisen ajoneuvon osalta.

Nesteen ja Scanian uusi digitaalinen ratkaisu mahdollistaa uusiutuvien polttoaineiden käytön seurannan. Yhdistämällä Scanian Fleet Management Portal -palvelun ja Nesteen tiedot polttoaineiden käytön päästöistä, Scanian asiakkaille voidaan tarjota tarkkaa ja ajantasaista dataa kasvihuonekaasupäästöjen raportointiin ja vastuullisuudesta viestimiseen. Asiakkaat voivat vertailla Nesteen uusiutuvien polttoaineiden käytön ilmastovaikutuksia suhteessa fossiilisiin polttoaineisiin ja seurata ilmastotavoitteiden saavuttamista.

Neste ja Scania testaavat digitaalista ratkaisua yhteistyössä logistiikkayritysten HAVI:n ja UFF:n kanssa. Datan avulla selviää, missä tietty raskas ajoneuvo on tankannut, kuinka paljon se on ajanut ja mitkä ovat ajoneuvon käyttämän Neste MY Uusiutuva Diesel -polttoaineen ilmastovaikutukset verrattuna fossiiliseen polttoaineen käyttöön. Aiemmin on ollut haastavaa todentaa, missä määrin raskaat ajoneuvot käyttävät uusiutuvia polttoaineita, sillä samat ajoneuvot voisivat käyttää myös fossiilisia polttoaineita. Pilottihanke pyrkii ratkaisemaan tämän haasteen. Nesteen ja Scanian yhteisenä tavoitteena on luoda ratkaisu, joka palvelee tulevaisuudessa kaikkia raskaiden ajoneuvojen valmistajia ja kaikentyyppisiä uusiutuvia polttoaineita.

Ahola Transport aloittaa sähköisen liikenteen

Ahola Transport ja Scania ylittävät Ruotsin ja Suomen rajan lauantaina 11. helmikuuta täyssähkökuorma-autolla. Kyseessä on tiettävästi Suomen ensimmäinen kansainvälisen rajan ylittävä sähkökuorma-autokuljetus. Neitsytmatkan jälkeen Ahola ottaa täyssähköllä toimivan ajoneuvon osaksi pysyvää kalustoaan. 

Suomessa tehdään tulevana viikonloppuna raskaan liikenteen historiaa, kun Ahola Transportin uusi täyssähköllä kulkeva kuorma-auto ylittää Ruotsin ja Suomen rajan. Kyseessä on samalla Suomen ensimmäinen sähköinen puoliperävetoauto, kun tällä hetkellä sähköinen raskas liikenne on keskittynyt ainoastaan sähköbusseihin ja jakeluautoihin. 

Sähkökuorma-auton käyttöönotto on osa koko Ahola konsernin pitkäaikaista strategiaa, jonka tavoitteena on vähentää raskaan liikenteen päästöjä. 

”Vastuullisuus kulkee mukana kaikessa mitä teemme, lähtien aina kehitystyöstä ja tavastamme pitää huolta ympäristöstä. Luotamme edelleen tiukasti digitaalisten työkalujen tuomiin mahdollisuuksiin, mutta meille on tärkeää, että päästöjen vähentämistä tarkastellaan kokonaisuutena. Raskaan ajoneuvokaluston sähköistyminen onkin pala suurempaa kuvaa ja nyt näyttää, että aika on kypsä seuraavalle askeleelle kohti hiilineutraalimpaa tulevaisuutta”,
 kertoo Ahola Transportin toimitusjohtaja Åke Nyblom

”Ajoneuvovalmistajan näkökulmasta Ahola on jo pitkään ollut Suomen, tai jopa pohjoismaiden, tasolla raskaan liikenteen edelläkävijä. Teemme Scanialla jatkuvaa tuotekehitystä, jotta voisimme vastata erilaisten energiamuotojen tarpeisiin myös tulevaisuudessa ja ilman Aholan kaltaisia rohkeita toimijoita emme pääsisi näkemään kehitystyömme hedelmää käytännössä”, sanoo Michael Mannfors, joka toimii Scania Suomen vastuullisuudesta vastaavana tuotepäällikkönä. 

Suomen tiettävästi ensimmäinen kansainvälisen rajan ylittävä sähköinen kuorma-autokuljetus tapahtuu lauantaina 11. helmikuuta kuorma-auton saapuessa Turkuun.  

Kuljetusliiketoiminnasta kohti energialiiketoimintaa

Ahola Transportilta todetaan, että vaikka viime vuosikymmenen aikana maailmassa on otettu valtavia harppauksia sähköisen tieliikenteen saralla, vihreä siirtymä edellyttää myös raskaan liikenteen päästöjen vähentämistä. Euroopan Unionin CEF-ohjelma (Connecting Europe Facility) onkin esittänyt, että kaikilta pääteiden solmukohdissa sijaitsevilta pysäköinti- ja levähdysalueilta tulisi tulevaisuudessa löytyä vähintään 350 kW tehoinen pikalatauspiste.  

”Suurin este raskaan liikenteen sähköistymiselle on tällä hetkellä puuttuva julkinen latausverkosto. Tämänhetkistä laajaa sähköautojenlatausverkostoa ei ole suunniteltu palvelemaan raskaan kaluston tarpeita, ja verkoston kehittäminen on pitkälti yksityisten tahojen investointien varassa. Verkoston laajentaminen raskaan liikenteen käyttöön vaatii investointeja erityisesti yksityisiltä yrityksiltä. Itse kalustohan kehittyy jatkuvasti valtavin harppauksin, mutta ilman kattavaa verkostoa sähköistyminen hidastuu”, kertoo Mannfors.

Ahola Transportilla koetaan, että raskaan liikenteen sähköistyminen on tärkeä osa vihreää siirtymää myös muista kuin päästövähennyssyistä. Tulevaisuudessa sähkökuorma-autojen akut voivat varastoida ja tarpeen vaatiessa syöttää sähköä takaisin verkkoon, joka voi osaltaan ratkaista nykyisiä sähkön varastointiongelmia, yrityksessä visioidaan. 

”Jos tähän saakka on puhuttu ainoastaan kuljetusliiketoiminnasta, tulee tulevaisuudessa kyse olemaan energialiiketoiminnasta”, Nyblom lisää.   

Ahola Transportin kaluston uusin tulokas (Scanian 25P BEV -sähkökuorma-auto) ajaa alkuun vakioreittiä Scanian Södertäljen tehtaan ja Aholan Nykvarnin toimipisteen välillä Ruotsissa. Ajoneuvoa ladataan lastausten aikana Aholan Nykvarnin toimipisteellä.

Kyseessä on yhtiöiden ensimmäinen yhteinen sähköisen raskaan liikenteen pilotti. Yhtiöiden tavoitteena on kerätä pilotista dataa, jonka avulla sähköistä raskasta liikennettä voidaan jatkossa kehittää sekä optimoida paremmin ja laajentaa myös yhtiöiden muille reiteille. 

”Tulevaisuudessa sähköllä ja muilla uusiutuvilla kulkevien kuorma-autojen rooli logistiikkaketjussa tulee kasvamaan räjähdysmäisesti. Aholalle on ollut aina tärkeää olla muutoksen mahdollistaja ja siksi tulemme jatkamaan investointejamme vastuullisempiin vaihtoehtoihin myös tulevaisuudessa”, summaa Nyblom. 

Tauolla hiihtämään – välineet lainaksi Shelliltä

Kuva: Raskas Kalusto / JP

St1:n asemaverkostoon kuuluvilla Shell Siilinjärvi-, Shell Äänekoski Hirvaskangas- ja Shell Kempele Zeppelin -asemilla on tehty asemien yhteyteen hiihtoladut, joiden ylläpidosta vastaavat paikalliset hiihtoseurat. Ideana on tukea erityisesti autoilijoiden tiehyvinvointia tarjoamalla tielläliikkujille virkistäytymismahdollisuuksia auton tankkauksen ja kahvitauon ohella. St1:n Ladulle tieltä -tempauksessa ovat mukana Suomen Hiihtoliitto sekä Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry. 

Shell Siilinjärvi-, Shell Äänekoski Hirvaskangas- ja Shell Kempele Zeppelin -asemien hiihtolatujen ylläpidosta huolehtivat paikalliset hiihtoseurat ja niitä ylläpidetään 26.3.2023 saakka paikallinen lumitilanne huomioiden. Varusteita ei myöskään tarvitse kuljettaa itse mukana, sillä modernit ja laadukkaat hiihtovälineet järjestyvät lainaan tempaukseen osallistuvien Shellien tiskiltä kysymällä.

”Tempauksessa mukana olevilta asemillamme saa hiihtovarusteita lainaksi panttia vastaan. Lepo, tankkaus ja liikunta ovat loistavia keinoja täydentää tielläliikkujien energiavarastoja ja kaiken tämän voi tehdä nyt valikoiduilla asemillamme”, kertoo St1:n markkinointi- ja digitaalisen myynnin päällikkö Tiina Luukkonen.

Tiehyvinvointi on ammattiautoilijoiden työhyvinvointia

St1 tunnetaan pitkästä yhteistyöstään Suomen Hiihtoliiton kanssa. Pitkäikäinen kumppanuus suuntaa jo kohti seuraavaa olympiadia, kun jatkosopimus yhteistyöstä vuosille 2022–2026 allekirjoitettiin viime kesäkuussa. St1 tekee tiivistä yhteistyötä myös Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n kanssa, joka on suomalaisten maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvoja ja asiantuntija. Molemmat St1:n kumppanit ovat mukana Ladulle tieltä -tempauksessa.

”Yli 20 vuotta jatkunut yhteinen matkamme Suomen Hiihtoliiton kanssa on poikkeuksellinen paitsi kestonsa, myös sisällöllisen monipuolisuutensa ansiosta. Vastaavasti SKAL-yhteistyössämme olemme sitoutuneet kehittämään työkaluja ja palveluita ammattikuljettajien arjen ja työviihtyvyyden parantamiseksi. Ladulle tieltä -tempauksessa pääsemmekin toteuttamaan konkreettisia ja arvojemme mukaisia hyvinvointitekoja sekä osoittamaan yhteistyömme voimaa”Luukkonen jatkaa.

Hiihtotempauksessa mukana olevat St1-verkoston asemat:

Shell Siilinjärvi, Golftie 11, 71800 SIILINJÄRVI

Shell Kempele Zeppelin, Zeppeliinintie 1–2, 90450 KEMPELE

Shell Äänekoski Hirvaskangas, Suonenjoentie 9, 44250 HIRVASKANGAS

Volvo Trucks raportoi ennätysvuodesta 2022

Vuosi 2022 oli Volvo Trucksille ennätysvuosi. Yhtiö toimitti asiakkailleen kaikkien aikojen suurimman määrän kuorma-autojaan ja kasvatti myös markkinaosuuttaan 41 maassa.

Volvo Trucks kertoo tehneensä vuonna 2022 parhaan suorituksensa yhtiön historiassa. Maailmanlaajuinen kuorma-autovalmistaja toimitti 145 195 kuorma-autoa vuonna 2022, mikä on 19 % enemmän kuin vuonna 2021, jolloin toimitettiin 122 525 kuorma-autoa. Volvo Trucks kasvatti myös markkinaosuuttaan raskaiden kuorma-autojen segmentissä (≥ 16 tonnia) 41 markkinalla maailmanlaajuisesti. Ennätystoimitukset ja markkinaosuuden kasvu tulee nähdä läpi vuoden vallinneen toimitusketjupulan valossa.

”Meillä on ollut fantastinen vuosi ottaen huomioon, että elämme epävarmoja ja vaikeita aikoja. Toimitusketjun puutteista ja tuotannon häiriöistä huolimatta onnistuimme kasvattamaan volyymejamme merkittävästi ja saamaan kuorma-autot asiakkaillemme, jotta he voivat kasvaa ja kehittää liiketoimintaansa. Tämä on saatu aikaan tiiviillä yhteistyöllä tavarantoimittajiemme kanssa sekä omassa organisaatiossamme ja jälleenmyyjillämme tehdyn kovan työn ansiosta”, sanoo Roger Alm, Volvo Trucksin johtaja.

Euroopassa Volvo Trucksin markkinaosuus on 18,2 %, mikä on kaikkien aikojen korkein. Volvo Trucks on markkinajohtaja useissa Euroopan maissa. Yhtiö kasvatti markkinaosuuttaan myös Pohjois-Amerikassa 10,8 prosenttiin ja Australiassa 17,0 prosenttiin. Brasiliassa Volvo Trucks kasvatti markkinaosuuttaan 24,6 prosenttiin ja nousi näin ensimmäistä kertaa markkinajohtajaksi. Myös Suomessa Volvo Trucks oli raskaiden yli 16 tonnisten kuorma-autojen markkinajohtaja ennätyksellisellä 42,5 prosentin markkinaosuudella.

”Olemme tuoneet markkinoille menestyksekkäästi uusia tuotteita ja palveluita vuoden aikana, sekä olemme myyneet ajoneuvoja myös monille uusille asiakkaille. Asiakkailta saamamme palaute on, että he todella arvostavat korkealaatuisia ja polttoainetehokkaita kuorma-autojamme sekä ammattitaitoista ja nopeaa tukea laajalta jälleenmyyjä- ja korjaamoverkostoltamme. Kaikki nämä tekijät vaikuttavat heidän omaan kannattavuuteensa”, Roger Alm sanoo.

Volvo Trucks aloitti myös raskaiden sähkökuorma-autojen sarjatuotannon vuonna 2022 ensimmäisenä maailmanlaajuisena kuorma-autovalmistajana. Sähkökuorma-autojen toimitusten kehityssuunta on yrityksen mukaan nyt selvästi positiivinen ja kasvava. Yhdysvallat, Saksa, Hollanti, Norja ja Ruotsi ovat nykyään Volvon sähkökuorma-autojen suurimmat markkinat.

”Monet asiakkaistamme niin Euroopassa kuin kansainvälisestikin ovat aloittaneet vuoden aikana siirtymisen sähköön. He näkevät selvästi, että päästöttömät kuljetukset ovat kasvava liiketoimintamahdollisuus. Olen erittäin luottavainen, että tämä suunta jatkuu ja vahvistuu nopeasti tulevina vuosina”, Roger Alm toteaa.

Painava vastuu – Silvasti kuljetti muuntajia Ukrainaan

Kuva: Kuljetusliike Ville Silvasti

Kuljetusliike Ville Silvasti hoiti merkittävän erikoiskuljetusprojektin joulukuussa 2022 toimittaessaan kolme 176 tonnin painoista muuntajaa Puolan Rzeszowista Ukrainaan. Kuljetuksissa käytettiin Silvastin kuljetuskalustoa sekä suomalaisia kuljettajia.

Ennakkoon salaiseksi määritellyn muuntajankuljetustehtävän kalustona käytettiin 4-akselista vetoautoa, 16-akselista moduulilavettia sekä 4-akselista työntöautoa. Koko yhdistelmän pituus oli 45 metriä, kokonaispaino 280 tonnia ja renkaita kuljetuskalustossa oli yhteensä 152kpl. Tammikuun loppuun saakka salassa pidetyn, tiukkoja turvatoimia noudattaneen projektin kuljetukset ovat merkittävänä osana tukemassa Ukrainan osittain tuhoutuneen energiajärjestelmän jälleenrakentamista.

Kuljetusten valmistelu alkoi lokakuussa 2022 ja Kuljetusliike Ville Silvastin puolalainen tytäryhtiö toteutti paikallisella asiantuntemuksellaan kuljetusreitin mittaukset sekä suunnittelun yhdessä viranomaisten kanssa. Silvastilla on vuosikymmenten kokemus erikoisraskaiden muuntajien kuljetuksista eri puolilla Eurooppaa. Tämänkin vuoksi puolalainen asiakas luotti Silvastin osaamiseen tässä vaativassa projektissa. Kuljetuslupien myöntämisten mahdollisti saumaton yhteistyö Silvastin Puolan tytäryhtiön sekä Puolan ja Ukrainan viranomaisten välillä.

Kuva: Kuljetusliike Ville Silvasti

Kuljetuksia ajamassa ollut Silvastin kokenut luottokuljettaja Pekka Toivonen kertoo kuljetuksen olleen myös hänen historiassaan poikkeava: ”Vaikka varsinainen sotatilanne ei Puolan rajalla ollut näkyvä, oli Ukrainasta pois pyrkivien valtava määrä rajalla edelleen silmiinpistävä. Myös kuulemamme ilmahälytys kuorman purkupaikalla oli pysäyttävä kokemus, jota ei voi verrata mihinkään vuosikymmeniä kestäneen urani aikana kokemaani.”

Puolan puolella kuljetuksen painon vuoksi kuljetusreitin kolmellekymmenelle sillalle tehtiin erillinen kantavuuslaskelma. Siltojen ylitykset toteutettiin valvottuina ja kuljetuksen ajolinja sillalla oli ennalta tarkkaan määritelty.

Silvastilta kerrotaan, että Puolassa haasteita aiheutti myös kuorman korkeus, jonka vuoksi kymmeniä tien yläpuolisia esteitä jouduttiin kiertämään tai purkamaan. Kuljetuksessa käytettiin hydraulijousitettua lavettia, jonka tasoa laskettiin kriittisten alikulkujen kohdilla. Suurimmaksi haasteeksi korkeuden osalta osoittautui Puolan raja-aseman katos, jota ei voitu kiertää. Tämä haaste päädyttiin ratkaisemaan jyrsimällä asfalttia katoksen alta. Tämä toteutettiin jo hyvissä ajoin ennen kuljetusta. Näin kuljetukset onnistuivat alittamaan tuon kriittisen kohdan sujuvasti, vaikka kuljetuksen ja katoksen väliin jäikin ainoastaan yksi senttimetri.

Kuva: Kuljetusliike Ville Silvasti

Kuljetuksia valvomassa ollut Kuljetusliike Ville Silvastin liiketoimintajohtaja Hannu Vuorinen kuvailee: ”Olemme kuljettaneet viime vuonna myös huomattavasti kookkaampia ja raskaampia kuljetuksia, mutta tämä oli vuoden tärkein kuljetusprojektimme. Erittäin kokeneen ja ammattitaitoisen henkilöstömme ja saumattomasti sujuneen kansainvälisen yhteistyön ansiosta saimme nämä kuljetukset luotettavasti perille.”

Volvo Trucks lisää tehoa biokaasuautomallistoon

Volvo Trucks lanseeraa nyt uuden, vahvemman kaasukäyttöisen kuorma-auton, joka voi käyttää nesteytettyä biokaasua. Uusi kuorma-auto pystyy suorittamaan entistä vaativampia pitkän matkan kuljetustehtäviä, samalla vähentäen CO2-päästöjä.

Viisi vuotta sitten Volvo Trucks lanseerasi kuorma-autonsa, jotka voivat käyttää nesteytettyä biokaasua, jota usein kutsutaan LBG:ksi. Kyseessä on uusiutuva polttoaine, jota voidaan valmistaa monentyyppisestä orgaanisesta jätteestä, kuten ruokajätteestä. Polttoaine voi vähentää kuljetuskaluston CO2-päästöjä jopa 100 %.

”Biokaasu täydentää erinomaisesti sähköisiä kuljetuksia, sillä se auttaa kuljetusyrityksiä saavuttamaan kestävän kehityksen tavoitteensa ja pyrkimään kohti ilmastoneutraaleja kuljetuksia”, sanoo Daniel Bergstrand, Volvo Trucksin kaasukäyttöisten kuorma-autojen tuotepäällikkö.

Kaasukäyttöiset kuorma-autot, Volvo FH ja FM, saavat uuden 500 hevosvoiman tehotason aiempien 420 ja 460 hv:n moottoreiden rinnalle. Kaasumoottorit saavat myös merkittäviä teknisiä päivityksiä, jotka tekevät niistä Volvon mukaan jopa 4 % polttoainetehokkaampia, mikä yhdessä uuden 10 % suuremman kaasusäiliön kanssa lisää toimintamatkaa.

”Tehokkaiden kaasukäyttöisten kuorma-autojemme suorituskyky on verrattavissa dieselautoihin. Tankkaus on lähes yhtä nopeaa kuin dieselautoissa, ja kasvava yli 600 polttoaineaseman verkosto sekä LBG:lle että LNG:lle Euroopassa tekee niistä ihanteellisia pitkän matkan kuljetuksiin”, Daniel Bergstrand kertoo.

Täydentynyt kaasukäyttöisten kuorma-autojen mallisto sopii Volvo Trucksin mukaan hyvin sen kolmen polun strategiseen suunnitelmaan nollapäästöjen saavuttamiseksi: akkusähkökuorma-autot, polttokennosähkökuorma-autot ja polttomoottorit, jotka käyttävät uusiutuvia polttoaineita, kuten biokaasua, HVO:ta tai jopa vihreää vetyä.

”Tarvitaan useita teknisiä ratkaisuja, koska energia- ja polttoaineinfrastruktuurin saatavuus vaihtelee suuresti maittain ja alueittain ja myös siksi, että kuljetuksiin liittyvät vaatimukset voivat vaihdella”, Daniel Bergstrand sanoo.

Suuret suunnitelmat fossiilisen LNG:n korvaamisesta LBG:llä Euroopassa

LBG:n tuotannon Euroopassa odotetaan lisääntyvän nopeasti siirtyäkseen pois fossiilisen LNG:n käytöstä. EU-komissio on esittänyt REPower EU -nimisen suunnitelman, jossa painopiste on kotimaisen tuotantokapasiteetin lisäämisessä erityyppisille energiamuodoille. Suunnitelmana on lisätä vuotuista biokaasun tuotantoa kymmenen kertaa vuoteen 2030 mennessä ja ala on jo aloittanut nopean kasvun. Myös Euroopan ulkopuolella biokaasupotentiaali herättää kiinnostusta.

Tietoa Volvon kaasukäyttöisistä kuorma-autoista:

  • Tuotemallit: Volvo FH, FM ja FMX
  • Tehot: 420, 460 ja 500 hv
  • Polttoaine: LBG (nesteytetty biokaasu) tai LNG. Pieni määrä dieseliä tai HVO:ta käytetään kaasun sytyttämiseen.
  • Toimintamatka: jopa 1000 km
  • Moottoritekniikka: Dieselmoottorin korkeaa hyötysuhdetta hyödyntämällä saavutetaan sama ajettavuus kuin dieselkuorma-autossa, mikä mahdollistaa ajamisen suurilla kuormilla ja pitkillä matkoilla
  • Uudet kaasukäyttöiset moottorit ovat jopa 4 % polttoainetehokkaampia kuin aiemmat moottoriversiot
  • Kaasumoottorit on päivitetty kokonaan ja tehokkuutta lisäävät uudet ruiskutussuuttimet ja alhaisempaa kitkaa aiheuttavat männät sekä uusi turbo, säädettävä öljypumppu ja kampikammion tuuletus, joka käsittelee suodattamatonta öljyä

Tietoa nesteytetystä kaasusta:

  • LBG (tunnetaan myös nimellä Bio-LNG) on uusiutuva polttoaine, joka on nestemäistä biokaasua (biometaani). Mistä tahansa orgaanisesta jätteestä voidaan tuottaa biokaasua, esimerkiksi puhdistamoiden lietteestä, ruokajätteistä, lannasta ja muista jäännöstuotteista.
  • LNG (Liquiified Natural Gas) on fossiilinen kaasu (metaani), jota saadaan maanalaisista tai merenalaisista varastoista
  • Biokaasun nesteytysprosessi on sama kuin LNG:n; kaasu jäähdytetään -162 asteeseen. Polttoaine vie tällöin huomattavasti vähemmän tilaa, mikä mahdollistaa paljon suuremman energiamäärän tuomisen kuorma-autoon, mikä taas lisää toimintamatkaa merkittävästi.
  • EU:n komission tavoite (REPower EU) on nostaa vuotuinen biokaasun tuotanto kymmenkertaiseksi 35 miljardiin kuutiometriin vuoteen 2030 mennessä. Yli 78 LBG-laitosta on jo vahvistettu valmistuvan Euroopassa vuoteen 2024 mennessä. Saksan ja Italian sekä Alankomaiden odotetaan olevan johtavia LBG-maita tulevina vuosina.

Kuorma-autojen rekisteröinnit kasvussa

Autoalan Tiedotuskeskus on saanut tammikuun 2023 tilastot pakettiin. Raportti kertoo, että kuorma-autojen kauppa on piristymään päin, kun vertailukohdaksi otetaan vuoden 2022 tammikuu. Autotuojat ja -teollisuus ry näkee kuorma-autojen markkinan ennakoitua parempana.

Kuorma-autoja ensirekisteröitiin tammikuussa 2023 yhteensä 395, joka on 7,0 prosenttia enemmän kuin vuoden 2022 tammikuussa. Yli 16 tonnin painoluokan kuorma-autoja rekisteröitiin nyt tammikuussa 286, joka on 7,9 prosenttia enemmän kuin vuoden 2022 tammikuussa. Raskaiden kuorma-autojen rekisteröinnit ylittivät jopa jo pitkä aikavälin tammikuun keskiarvon noin 5,5 prosentilla.

Keskiraskaita 6–16 tonnin kuorma-autoja rekisteröitiin tammikuussa 22, joka on 16,1 prosenttia viime vuotta suurempi. Kevyitä alle 6 tonnin kuorma-autoja rekisteröitiin 87, eli 3,6 prosenttia viime tammikuuta enemmän.

Kuorma-autojen tuotannossa komponenttipula näyttäisi jo helpottavan ja vahvaa tilauskantaa on päästy purkamaan. Myös uusien kuorma-autojen kysyntä on ollut taloudelliseen tilanteeseen nähden hyvällä tasolla. Kysyntä on kohdistunut erityisesti raskaimpiin kuorma-autoihin. Kuorma-autojen markkina näyttää tänä vuonna ennakoitua paremmalta”, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Linja-autoja ensirekisteröitiin tammikuussa yhteensä 17, joista 11 oli kokonaismassaltaan pieniä alle 8 tonnin linja-autoja. Linja-autoja rekisteröitiin saman verran kuin viime vuoden tammikuussa.

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...