Svempan Audi huutokaupataan

Kuvat: Bilweb Auctions

Bilweb Auctions on listannut huutokauppaan yhden ruotsalaisen 80-luvun autoikonin: Scania-customoinneistaan tutun hinausautoyrittäjä Sven-Erik ”Svempa” Bergendahlin Audi Ur-Quattron vuosimallia 1986.

Kun Audia aikaan alettiin ennakkoluulottomasti rälläköimään uuteen uskoon, tuoreen auton mittarissa oli vain 140 kilometriä. Tämän 1980-luvulle tyypillisen kustomointiprojektin takana olivat Svempa ja hänen suunnittelijanaan toiminut Jan Richer, kaksikko, joka suunnitteli ja muokkasi satoja Scania-kuorma-autoja maailmanlaajuisesti ja jonka Svempas-tuotemerkin Scania osti hiljattain.

Projekti ei ollut mikään taskurahahomma, sillä täytyy muistaa, että kun laikka aikanaan painettiin Audi Quattroon peltiin, kyseinen kulkupeli oli Porsche 911:tä kalliimpi. Vuonna 1986 mallia valmistettiin vain 774 kappaletta.

Lopputuloksena olikin radikaali uudistus, tietenkin tuolloin 1980-luvun puolivälissä vallinneiden ihanteiden mukaisesti: merkittävästi leveämmät lokasuojat ja ovet sekä näkyvä spoileri tavaratilan luukun päällä. Kaikki tehtiin pelistä ja kaikki hitsaussaumat peitettiin ajan tavan mukaan lyijyfillerillä, koska olivathan tässä ammattilaiset työssään.

Lopputuloksena oli alkuperäistä Quattroa kahdeksan senttimetriä matalampi ja 30 senttiä leveämpi Svempa-versio. Renkaina olivat Pirelli Cinturato P7:t 15 tuuman splittivanteilla, 285/40 takana ja 225/50 edessä.

Autosta tuli kerrasta sensaatio ja samalla unelma monille Audi Quattro -faneille. Muutaman omistajan jälkeen auto kuitenkin pääsi melko happamaan kuntoon, mutta sen pelasti muuan harrastaja, joka oli lumotunut tästä Quattrosta sen ollessa uusi.

Hän päätti palauttaa sen vanhaan loistoonsa, aina erikoisvihreää metalliväriä myöten. Restaurointi valmistui vuonna 2020 ja muutamaa pientä yksityiskohtaa lukuun ottamatta Svempa-Quattro on palannut 80-luvun asuunsa aikakauden symbolina.

Eli oli sitten Quattro-kuumen kourissa tai muuten vain kokee pakonomaista tarvetta kerätä kaikkea Svempa-aiheista tavaraa, nyt sellainen mahdollisuus löytyy: kelata 45 vuotta ajassa taaksepäin 200-hevosvoimaisen nelivedon viemänä. Bilweb Auctions on arvioinut arvon olevan 550 000 – 600 000 SEK eli pyöreästi 50 tuhatta euroa. Mittariin on pyörähtänyt noin 76 000 kilometriä ja huudon voittaja saa olla peräti kahdeksas omistaja kiesille. Huutokauppa päättyy 27. huhtikuuta 2023.

Scania ja Northvolt akkuyhteistyössä – kenno kestää 1,5 miljoonaa kilometriä

Scania ja Northvolt julkistivat yhdessä kehittämänsä uuden akkukennon raskaille sähköajoneuvoille. Validointitesteissä litiumionikenno on päässyt erinomaiseen käyttöikään, mahdollistaen jopa 1,5 miljoonan kilometrin käyttöiän raskaissa ajoneuvoissa. Pohjois-Ruotsissa fossiilivapaalla sähköllä tuotetun kennon hiilijalanjälki on vain noin kolmannes verrattuna alan tyypillisiin akkuratkaisuihin.

Vuonna 2017 Scania ja Northvolt yhdistivät voimansa kehittääkseen ja kaupallistaakseen raskaiden hyötyajoneuvojen akkukennon. Nyt kumppanuus ja tiivis yhteistyö ovat tuottaneet tulosta, kun uutta akkukennoa valmistetaan Northvolt Ett -gigatehtaalla Pohjois-Ruotsissa. Lisäksi myöhemmin tänä vuonna Scania ottaa käyttöön uuden akkukokoonpanotehtaan Södertäljessä, Ruotsissa, jossa akkukennot kootaan akkupakkauksiksi raskaiden sähköajoneuvojen tuotantoa varten.

Premium-vaatimus täytetty ja ylitetty

Peter Carlsson, Northvoltin toimitusjohtaja ja toinen perustaja, kommentoi: ”Tämän kumppanuuden alussa Northvolt ja Scania sopivat kunnianhimoisesta aikataulusta korkean suorituskyvyn akkukennon kehittämiseksi, mikä mahdollistaisi asetetut tavoitteet raskaan liikenteen sähköistämiseksi. Suunnitelmat ovat edenneet laajojen kehitys- ja validointivaiheiden läpi, ja nyt Northvolt toimittaa Scanialle akkusoluja, jotka ylittävät alkuperäiset odotuksemme suorituskyvyn suhteen.

Scanian toimitusjohtaja Christian Levin sanoo: ”Tämä on tärkeä virstanpylväs tiellä kohti kestävää liikennejärjestelmää. Raskaan liikenteen tulevaisuus on sähköinen. Jotta muutos olisi mahdollista, ja asiakkaillemme antamamme lupauksemme toteutuvat, Scania tarvitsee suorituskyvyltään huippulaatuiset akkukennot Scanian premium-luokan sähköajoneuvoihin.”

”Kun akkukennon kehitys alkoi, tavoitteemme oli korkea suorituskyky, alhaiset käyttökustannukset ja pitkä käyttöikä. Perusteena oli vaatimus, että kenno mahdollistaa 1,5 miljoonan kilometrin käyttöiän raskaalle Scania-ajoneuvolle. Testit osoittavat, että tätä vaatimusta ei voida vain täyttää, vaan myös ylittää”, Christian Levin sanoo.

Matala hiilijalanjälki

Osana yhtiön sitoutumista kestävien akkukennojen tuotantoon Northvolt Ett käyttää tuotannossaan 100 % fossiilivapaata sähköä, joka on tuotettu vesi- ja tuulivoimalla. Fossiilivapaan energian ja Northvoltin kestävän tuotannon lisäominaisuuksien integroinnin ansiosta kennon arvioitu hiilijalanjälki täydessä sarjatuotannossa on noin kolmasosa teollisuuden vertailukennon (IVL 2019 Li-ion NMC 111 -kenno) vastaavasta. *

”Northvoltin tehtävä rakentaa maailman vihreimpiä akkuja vastaa täydellisesti Scanian tavoitetta siirtyä kohti kestävää ja päästötöntä liikennettä. Odotan innolla, että saamme nämä tärkeät palapelin palat osaksi loppuvuodesta 2023 alkavaa premium-sähköajoneuvojen valmistusta”, sanoo Christian Levin.

Akkukennon tekniset tiedot

• Solumuoto: Prismaattinen

• Kapasiteetti: 157 Ah

• Nimellisjännite: 3,6 V

• Käyttöikä 1,5 miljoonaa kilometriä raskaissa kuljetuksissa

*Hiilijalanjälki: Cradle-to-gate ilmastonmuutoksen vaikutuslaskelma suoritetaan EU-lainsäädännön mukaisesti, käyttäen Product Environmental Footprint (PEF) EF2.0 -tietokantaa, jotta saadaan ennuste Northvoltin akkusolutuotannon hiilijalanjäljestä täydessä sarjatuotannossa.

Vetyveturi Skotlannista

Nollapäästöisten hyötyajoneuvojen kehittäjä, skotlantilainen Hydrogen Vehicle Systems, on julkistanut oman näkemyksensä vetykäyttöisestä rekkaveturista.

Vuonna 2017 Skotlannin Glasgowissa perustettu HVS eli Hydrogen Vehicle Systems keskittyy nollapäästöisten vetykäyttöisten hyötyajoneuvojen suunnitteluun ja kehittämiseen. Yhtiö on muodostunut alan asiantuntijoista, joilla on laaja kokemus autoteollisuudesta, energiasta, vetyteknologiasta, tehoelektroniikasta, kestävästä kehityksestä ja ympäristöjohtamisesta.

Nyt yritys on esitellyt ensimmäisen rekkaveturikäyttöön soveltuvaksi kaavaillun vetyauton. HVS:n toimitusjohtaja Jawad Khursheed sanoo: ”Olemme iloisia voidessamme paljastaa 40-tonniseen kokonaispainoluokkaan sijoittuvan kuorma-automme. Tämä teknologiademo esittelee uraauurtavaa vety-sähkökäyttöistä hyötyajoneuvoamme ja edistynyttä voimansiirtoteknologiaamme. Päästöttömät kuorma-automme ovat keskeinen osa logistiikka-alan hiilidioksidipäästöjen vähentämistä. Vety on täydellinen polttoaine kuljetusalalle, ja se tarjoaa pitkiä ajomatkoja ja nopean tankkauksen, koska asemat on helppo integroida olemassa oleviin keskeisiin liikenneverkkoihin.”

HVS:ltä kerrotaan, että yrityksen vetoautot rakennetaan täysin uudelle alustalle, joka on suunniteltu itse vetyvoiman ympärille. Paketti koostuu vetysäiliöistä, polttokennostosta, sähköenergian varastointijärjestelmästä ja sähköistetystä taka-akselista.

Ratkaisu on pitkälti suunnittelupäällikkö Pete Clarken kynästä ja hänellä on runsaasti kokemusta hyötyajoneuvojen suunnittelusta. Nyt sitä hyödynnetään HVS:n uutudessa. Ainutlaatuisen pohjaratkaisun kerrotaan tuovan etuja paitsi komponenttien asettelussa, myös auton suorituskyvyssä, tehokkuudessa, painossa, kulutuksessa, ylläpidossa ja muissa elinkaarieduissa. Nyt nähdyn demomallin erityinen muotoilu mahdollistaa HVS:n mukaan huomattavasti paremman aerodynamiikan verrattuna nykyisiin markkinoilla oleviin kuorma-autoihin.

HVS:n voimalinja käyttää polttokennojärjestelmää ja energian varastointijärjestelmää sähkön siirtämiseksi sähkömoottoriin, joka puolestaan siirtää voiman pyöriin. Se käyttää KERS-järjestelmää (Kinetic Energy Recovery System) energian talteenottoon jarrutettaessa ja kuorma-auton hidastuessa.

Voimansiirtoa ohjataan HVS:n edistyneellä SEMAS-ohjausjärjestelmällä, joka valvoo kuljettajien ja ohjausjärjestelmien välistä vuorovaikutusta ja sen luvataan tarjoavan luokkansa johtavaa polttoainetehokkuutta ja kestävyyttä.

Polttokennon todetaan mahdollistavan pidemmän ajomatkan, suuremman kantokyvyn ja nopeamman tankkauksen kuin pelkällä akkusähkötekniikalla olisi mahdollista: tyypillinen tankkausaika on verrattavissa dieseliin: noin 20 minuuttia korkeapainevetysäiliöiden täyttämiseen. Ajoneuvon ainoa päästö on vesihöyryä. Kuljetusta reitistä, tieolosuhteista ja ajotyylistä riippuen HVS:n vetykuorma-auto voi kulkea yhdellä tankkauksella jopa 600 km.

Tarkkaa ajankohtaa ajoneuvon myynnin aloittamiselle ei vielä kerrota, mutta Manner-Euroopan valloitusta ja sitä kautta maailmalle menoa suunnitellaan, sillä vasemmalta ohjattava versio autosta on kuulemma myös jo toteutuksessa.

DAF sähköistää jätekeräystä Hollannissa

Hollantilaiselle Cure-jätehuoltopalvelulle on toimitettu seitsemän täyssähköistä DAF CF Electric -jätteenkeräysautoa. VDL-sivukeräyspakkaajilla varustettuja 6×2-alustaisia autoja käytetään kotitalousjätteen keräämiseen Eindhovenin, Valkenswaardin ja Geldrop-Mierlon alueilla. 

Cure-jätehuoltopalvelu on paikallisviranomaisten kanssa Eindhovenissa, Geldrop-Mierlossa ja Valkenswaardissa toimiva yhteisyritys. Se vastaa lähes 150 000 kotitalouden yleisjätteen, paperin, muovin, lasin ja biojätteen keräyksestä. Lisäksi yrityksellä on Eindhovenin alueella neljä kierrätyskeskusta. Nyt Curelle on toimitettu seitsemän täyssähköistä DAF CF Electric -jätteenkeräysautoa, ja seuraavat seitsemän ovat jo tulossa jatkoksi.

Nyt toimitetuissa ajoneuvoissa on sähkökäyttöiset VDL-sivukeräyspakkaajat, joiden ansiosta jäteastioiden tyhjentämisen CF Electriciin kerrotaan käyvän hiljaisesti ja täysin automaattisesti. Cure vastaanottaa pian myös seuraavat seitsemän DAF CF Electric -kuorma-autoa, joista kuusi toimitetaan täysin sähkökäyttöisillä, takaa lastattavilla pakkaajilla varustettuna. Seitsemänteen ajoneuvoon asennetaan pesujärjestelmä, jolla maan pinnalla ja maan alla olevat jätesäiliöt voidaan puhdistaa. 

”Toimimme tehokkaasti kestävää kehitystä tukevalla tavalla, ja täysin sähköinen CF Electric -kuorma-autosarja sopii tavoitteeseemme täydellisesti”, sanoo Cure-jätehuollon toimitusjohtaja Frans van Strijp. ”Näiden kuorma-autojen ansiosta jätteiden keräys on hiljaista ja päästötöntä, mitä Eindhovenin, Valkenswaardin ja Geldrop-Mierlon asukkaat varmasti arvostavat. Lisäksi upouudella latausasemalla voimme nopeasti ladata useita ajoneuvoja samanaikaisesti.”

DAF CF Electric -mallin voimantuotosta vastaa 350 kWh:n (hyötykapasiteetti 315 kWh) akusta tehonsa saava 210 kW:n (huipputeho 240 kW) sähkömoottori, jolla kuorma-auton toimintamatka on noin 200 kilometriä. 

Proforest Kalajoella 12.-13.5.2023

Metsä- ja konealan tapahtuma Proforest lähestyy, ja se järjestetään 12.–13.5.2023 Kalajoen lentokentällä. Tapahtumaan on ilmoittautunut tähän mennessä yli 170 näytteilleasettajaa.

Kalajoen lentokentällä toukokuussa järjestettävä Proforest lupaa kerätä Suomen suurimmat metsä- ja konealan toimijat yhteen paikkaan. Tapahtumaan on ilmoittaunut tähän mennessä jo yli 170 näytteilleasettajaa, ja käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että messuosastopaikat on myyty lähes loppuun. Luvassa on tapahtumajärjestä Expomark Oy:n mukaan näyttelyosastojen lisäksi myös työnäytöksiä. Lisäksi tänä vuonna Proforestin alueella kerrotaan kuultavan molempina messupäivinä mielenkiintoisia puheenvuoroja metsä- ja konealan tiimoilta.

Tapahtuma on avoinna perjantaina 12.5. klo 9–17 ja lauantaina 13.5. klo 9–16.

Tuulivoimarakentaminen tienpitäjän näkökulmasta -selvitys on valmistunut

Kuva: Raskas Kalusto / JP

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus on yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa laatinut selvityksen tuulivoimarakentamisesta tienpitäjän näkökulmasta selkeyttääkseen ja sujuvoittaakseen toimintaa eri osapuolten kesken.

Tuulivoimarakentamisen määrä on viime aikoina kasvanut Suomessa räjähdysmäisesti. Vuoden 2022 lopussa Suomessa oli yhteensä 1 393 tuulivoimalaa, joista 437 kpl rakennettiin kuluneen vuoden aikana. Trendi jatkuu, mitä kuvaa se, että vuoden 2023 alussa kaavoitusvaiheessa on noin 6 000 ja esisuunnitteluvaiheessa noin 1 800 tuulivoimalaa.

Karttaan on merkitty käytössä olevat sekä kaavoitus- ja esisuunnitteluvaiheessa olevat tuulivoimalat maakunnittain 31.12.2022 (lukuarvot Suomen Tuulivoimayhdistys ry).

Tuulivoimarakentaminen synnyttää merkittävästi kuljetuksia maanteille. Maantieverkolle haasteita aiheuttavat tuulivoimaloiden suurten osien erikoiskuljetukset ja voimala-alueen rakentamisesta vähäliikenteiselle maantieverkolle aiheutuva kuormitus. Tuulivoimalan pääkomponenttien kuljetukset ovat niin suuria mitoiltaan ja massoiltaan, että kuljetukset usein edellyttävät maanteille toimenpiteitä. Tyypillisesti erikoiskuljetus voi tarvita esimerkiksi lisää tilaa risteyksissä ja edellyttää mm. valaisimien, portaalien, liikennemerkkien, puiden ja muiden rakenteiden poistamista kuljetuksen ajaksi. Tuulivoimarakentaminen synnyttää paljon myös muuta raskasta liikennettä, kuten kiviaines- ja betonikuljetuksia. Suurimmat haasteet kohdistuvat rakennuspaikan lähellä sijaitsevalle vähäliikenteisemmälle maantieverkolle. Vähäliikenteinen tieverkko on suurelta osin rakenteiltaan puutteellista ja kestää huonosti suuria erikoiskuljetuksia ja voimala-alueen rakentamiseen tarvittavien kiviainesten ja betonin kuljetusten aiheuttamaa kuormitusta.

ELY-keskusten mahdollisuudet tehdä kuljetusten edellyttämiä toimenpiteitä ovat hyvin rajalliset ja toimenpiteiden suunnittelu ja toteuttaminen jäävätkin tuulivoimatoimijoiden vastuulle. Maantieverkolle tehtävät toimenpiteet edellyttävät oikea-aikaista vuoropuhelua ja asioista sopimista tuulivoimatoimijan ja tienpitäjän välillä.

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus on yhteistyössä muiden toimijoiden (Pirkanmaan ELY-keskus, Lapin ELY-keskus, Väylävirasto ja Tuulivoimayhdistys) kanssa laatinut selvityksen tuulivoimarakentamisesta tienpitäjän näkökulmasta selkeyttääkseen ja sujuvoittaakseen toimintaa eri osapuolten kesken. Yhteistyökumppanit alleviivaavat, että tuulivoimarakentamisen maanteihin liittyvät haasteet selviävät parhaiten, kun asiat selvitetään ja toimenpiteisiin ryhdytään riittävän ajoissa ja työtä tehdään vuorovaikutteisesti. ELY-keskus kertoo edistävänsä vihreää siirtymää ja energiaomavaraisuutta.

MAN eTruckia testattiin pohjolan oloissa

Sarjatuotantoon tähtäävää MAN eTruckia talvitestattiin valmistajan toimesta maaliskuussa Pohjois-Ruotsissa. Testeissä todettiin, että päivittäiseen 600-800 kilometrin ajomatkaan pystyvä MAN eTruck toimi ongelmitta myös jäässä, lumessa ja jopa -40 asteen pakkasissa. Tuhansien arktisten testikilometrien tarkoituksena oli tutkia auton yleistä toimivuutta, toimintasädettä, lämmitystä ja ilmastointia sekä latauskäyttäytymistä.

”Talvitestit onnistuivat täydellisesti. Insinöörimme käyttivät uutta eTruckia kirjaimellisesti päivin ja öin mitä vaikeimmissa olosuhteissa. Tuotteen kypsyysaste on jo nyt erittäin korkea ja kehitystiimi jatkaa suurella intohimolla testejä tarjotakseen asiakkaillemme parhaan tuotteen maanteiden hiilidioksidivapaisiin tavarakuljetuksiin siirtymiseksi”, sanoo Dr. Frederik Zohm, Executive Board Member for Research and Development, MAN Trucks & Bus.

Noin 30 testi-insinööriä viihtyi keskellä pohjoisen talven pakkasia, lumimyrskyjä ja pimeyttä noin neljän kuukauden ajan saadakseen uuden MAN eTruckin sarjatuotantovalmiiksi. Prosessissa testattiin neljää akustoiltaan, sähkömoottoreiltaan, vaihteistoiltaan, akseleiltaan ja hyteiltään erilaista prototyyppiä. Soveltuvin osin käytettiin tällä hetkellä tuotannossa olevia komponentteja. Testauksen kohteena olivat muun muassa kokonaisenergianhallinta, akkupakettien jäähdytyksen- ja lämmönhallinta, voimansiirron komponenttien yhteistoiminta ja niiden hallinta sekä latauskäyttäytyminen äärimmäisissä talviolosuhteissa 

”Eri alojen tiimit ovat avainasemassa, kun eTruck suunnitellaan kaikkiin asiakkaiden tarpeisiin ja käyttöolosuhteisiin. Tavoitteenamme on pystyä kattamaan suuri osa tämän päivän ajotehtävistä sähköisesti uudella eTruckilla. Hiilidioksidivapaa elintarvikkeiden kylmäkuljetus perinteisellä puoliperävaunulla ja maidon nouto luomuviljelijöiltä sähköisellä maitoautolla sekä hiljainen ja päästötön jätehuolto kaupungissa ovat yhtä mahdollisia”, kertoo Rainer Miksch, Vice President Vehicle Testing, MAN Truck & Bus.

Talvitesti oli vasta alkua lukuisille ajoneuvo- ja komponenttitesteille, jotka portaittain vievät uuden MAN eTruckin tuotantoon ja markkinoille. Akkujen on todistettava kestävänsä liekkejä, veteen upottamista sekä pudottamista maahan, ja yksittäisten komponenttien sekä koko ajoneuvon on läpäistävä vaativat törmäystestit. Lisäksi melumittaukset ja sähkömagneettisen yhteensopivuuden mittaukset ovat osa lukuisia tulevia hyväksyntöjä, jotka tekevät autosta valmiin sarjatuotantoon.

Lisäksi uudella eTruckilla ajetaan useita satoja tuhansia kilometrejä Euroopan teillä. Talvitestauksen lisäksi tähän sisältyy Etelä-Espanjassa myös ns. hot-land-testaus, jossa ulkolämpötilat ovat reilusti yli +40 astetta, jota voimakas auringonvalo tehostaa. Tämä lämmittää komponentit äärimmäisyyksiin ja asettaa erittäin kovia vaatimuksia lämpötilan säätelylle akuissa, latauksenhallintajärjestelmässä sekä myös voimansiirron komponenteissa. Rainer Miksch korostaa: ”Asiakkaidemme monipuolisiin käyttötarkoituksiin ja toisinaan hyvin erilaisiin käyttöolosuhteisiin vastaaminen on hyötyajoneuvojen kehittämisen taidetta. Nyt kun eTruck ylitti odotuksemme talvitesteissä, koko testi- ja kehitystiimi odottaa jo innolla tulevia hyväksyntämittauksia ja kesätestauksia päästäkseen taas askeleen lähemmäksi sähköauton sarjatuotantoa.”

Scason toteutti asiakastestin Fortune-renkaista

Scason Oy halusi omissa rengastesteissään vahvistaa Fortune-rengasmerkin toimivuuden Suomen olosuhteissa. Testiin haettiin ajoneuvoja, joiden ajo tapahtuu haastavissa olosuhteissa ja kilometrejä kertyy nopeasti. Renkaat asennettiin kesäkuun alussa 2022 kahteen testiautoon. Nyt maahantuoja kertoo tuloksia.

Teemu Kokkonen pieksämäkeläisestä Kuljetus Kokkonen Oy:stä sai testattavakseen Fortune-renkaat ajoneuvoon, joka suorittaa maidonkeruuta maatiloilta. Auto on liikkeellä 24/7 ja ajoalusta vaihtelee sorasta murskeeseen ja asfalttiin. 

“Lähdimme mielenkiinnolla Fortune-testaukseen, sillä kyseessä on uusi merkki Suomessa. Renkaiden ajotuntuma oli vakaa ja hiljainen, kilometrikestävyyskin hyvä. Yllättäviä tilanteita ei tullut, oli alustana sitten liukas sora tai märkä asfaltti”, Kokkonen kertoo.

Testattavat renkaat – 315/80R22.5 FDR606 156/150 L Fortune – asennettiin kesäkuun alussa vetoakselille telivetoiseen autoon. Renkailla ajettiin marraskuuhun saakka yhteensä 93 000 kilometriä.

“Testin jälkeen renkaissa on kulutuspintaa jäljellä keskimäärin 7–8 milliä. Murskekivikään ei tuottanut ongelmia, vaikka se rikkoo ajossamme useasti renkaita. Rengas ei kerännyt murskekiviä kulutuspintaan. Voimme ehdottomasti suositella rengasta”, Kokkonen vinkkaa ostopäätöstä harkitseville. 

Pistovaurioita ei näkyvissä

Kuljetus Sipinen Ky:n testaukseen valitulla autolla kuljetetaan maa-ainesta sekä talvikaudella hoidetaan lumen aurausta. Ajoalustana on usein karkea murskekivi, mutta myös asfaltti ja sora.

Testattavat renkaat, malliltaan 385/65R22.5 FAM211 160K Fortune, asennettiin ajoneuvon etuakselille kesäkuun puolessa välissä 2022 ja otettiin alta pois marraskuun alussa. Testirenkailla ajettiin ensin 31 500 kilometriä. Testi jatkuu talvikauden jälkeen. Kulutuspintaa jäi noin 12 milliä. Mikkeliläisen Kuljetus Sipinen Ky:n omistaja Hannu Sipinen on tyytyväinen renkaiden ominaisuuksiin.

“Renkaat olivat vakaat ja ajotuntuma hyvä. Yllätyksiä ei tullut, vaikka ajoalusta muuttui useasti. Lisäksi renkaat olivat hiljaiset. Ajo tapahtuu useasti karkean murskekiven päällä, mutta renkaat säilyivät yllättävän hyväkuntoisina. Pistovaurioita ei juurikaan ole näkyvissä ja kulutuspinnan kuluma on tasaista. Voin hyvillä mielin suositella renkaita myös muille”, Sipinen summaa.

Scason Oy maahantuo Fortune-renkaita henkilö-, SUV- ja pakettiautoille sekä raskaalle kalustolle. 

Raskas Kalusto 3/2023

Kevään Raskas Kalusto eli numero 3/2023 tuo hyvää mieltä jo heti kannessa tupaan Alf Åbergin Mersu-jutun myötä. Muiden juttujen myötä päästään kuulemaan Timo Kinnusen nostotouhuista ja Mika Posan ajatuksista uudesta DAF XG+:sta ja miten sillä taittuu ulkomaanajo. Koskitraktorilla käytössä on harvinaisten luokkaan kuuluva Volvo NH12, eikä Hinaus Anderssonin kalustokaan ihan tavallisten mittoja aina täytä. Kuljetus T. Niinimaalla on ollut palkintohaavin elkeitä viime kaudella, mutta kalusto on ajateltu vahvasti työkäyttö edellä. Suomussalmella maito liikkuu MANeilla ja menneitä muistellaan Mobiliassa Rahtarit 50-vuotta -juhlanäyttelyn puitteissa. Koeajossa on Renault Trucks C koukkulaitteella. Katsaus otetaan Suomen kuorma-autokantaan kokonaisuutena ja ihmetellään myös Volvo FM Electriciä. Koko luettelo tuossa alhaalla:

Kalusto ja ihmiset

08 Tuttu tähti keulassa

Porvoolainen Alf Åberg on siirtänyt 40 vuoden ajan maata Mercedes-Benzeillä.

20 Mielikuvitus rajana

Timo Kinnunen suorittaa monipuolisia nostotöitä Scanialla ja Efferillä. 

26 Plussampi vetäjä

Mika Posa ajaa kansainvälistä rahtia uudella DAF XG+ 530:lla. 

32 Nokka, punkka ja nostoteli

Koskitraktori Oy:n harvinainen ja näyttävä Volvo NH12.

42 Hinauksia ja hinausautoja

Peter Andersson aloitti hinausyrittäjänä 28 vuotta sitten. 

54 Topin tiimi

Pistäydyimme Kuljetus T. Niinimaan väen juttusilla Ruukissa. 

68 Maitoa mennen tullen

Suomussalmen maidot ajetaan MANilla, tai oikeastaan kahdella.

76 Rahtarit 50 vuotta

Juhlavuosinäyttely Mobiliassa.

Koeajot ja esittelyt

38 Kokonaiskuvaa kalustosta

Miltä näyttää Suomen kuorma-autokanta nyt ja mitä vaihtoehtoja tulevaisuus voi tuoda? 

48 Hiljainen puurtaja

Koeajossa koukkuautoksi rakennettu Renault Trucks C.

60 Lisää virtaa

Suomen ensimmäinen Volvo FM Electric 4X2 lähti töihin.

64 Ilmettä pintaan

Teippaamalla kuljetuskalusto saa laadukkaan ja kestävän ilmeen.

74 Luottolenkeistä uutta ketjua

MECA Truck -korjaamoketju tuli Suomeen.

Vakiopalstat

14 Uutiskuljetus

82 Seuraavassa numerossa

Kesko myy MAN Truck & Bus -liiketoiminnan Adampolis Finland Oy:lle

Kesko on tehnyt sopimuksen MAN Truck & Bus -liiketoiminnan myymisestä liettualaispohjaiselle Adampolis Finlandille. Kuorma- ja linja-automarkkinassa toimivan MAN-liiketoiminnan myynnin myötä K-Auto keskittyy jatkossa entistäkin vahvemmin henkilö- ja pakettiautojen maahantuontiin, myyntiin sekä autoilun palveluihin.

Autokaupassa Keskon kertoo sen tavoitteena olevan tarjota markkinoiden paras asiakaskokemus ja vahvistaa markkina-asemaa sekä uusissa että käytetyissä autoissa ja palveluissa. Kasvustrategian luonnehditaan perustuvan vahvaan yhteistyöhön Volkswagen Groupin kanssa, digitalisaation aiempaa laajempaan hyödyntämiseen, operatiivisen tehokkuuden parantamiseen sekä käytettyjen autojen ja palveluiden myynnin kasvattamiseen. 

Nyt Kesko ilmoittaa osana tätä luopuvansa MAN-liiketoiminnasta. Uusi toimija Suomen MAN-kauppaan tulee Liettuasta. Suomessa nimellä Adampolis Finland Oy toimiva organisaatio on osa Adampolis-ryhmää, joka on raskaiden ajoneuvojen maahantuontiin, huoltoon, myyntiin, vuokraukseen, varaosaliiketoimintaan ja rahoituspalveluihin keskittynyt yhtiö. Adampolisilla on 27 vuoden kokemus MAN-liiketoiminnasta ja yhtiö on palkittu MAN SE:n toimesta vuoden 2020 MAN-maahantuojana maailmassa. 
 
”Haastavassakin markkinassa olemme kääntäneet Keskon autokaupan liiketoiminnan terveelle pohjalle. Jatkamme kasvustrategian toteuttamista henkilö- ja pakettiautosegmenteissä, missä keskeisessä osassa ovat erittäin kilpailukykyinen valikoima uusissa ja käytetyissä autoissa sekä monipuoliset auton ostamisen ja käytön digitaaliset palvelut. MAN-liiketoiminta siirtyy hyvälle omistajalle, jolla on vahvat näytöt raskaiden ajoneuvojen menestyksekkäästä liiketoiminnasta”, toteaa Keskon autokaupan toimialajohtaja Matti Virtanen

”MAN Truck & Bus -liiketoiminnan ostaminen Suomessa on osa kansainvälistä kasvustrategiaamme. Kaupan myötä saamme joukkoomme myös lisää erittäin ammattitaitoista henkilöstöä sekä näkemystä tehokkaista ja asiakaslähtöisistä toimintatavoista”, kommentoi Adampolis-konsernin toimitusjohtaja Ričardas Tverijonas
 
Osapuolet ovat vahvistaneet kaupan ja K-Auton MAN Bus & Truck -liiketoiminta siirtyy uudelle omistajalle 31.3.2023. 

Uusimmat julkaisut

Helliikö? Muutama muistisääntö kuumaan keliin

Kesän helle ja varsinkin viime aikoina koetut ennätyskorkeat lämpötilat aiheuttavat erityisiä haasteita kuljettajille. Tien päällä työskentelevien kannattaa huolehtia itsestään, jotta työ säilyy mielekkäänä ja...