Renault Trucks toimitti viime vuonna lähes 59000 ajoneuvoa

Vuonna 2022 Renault Trucks toimitti kansainvälisesti yhteensä 58 967 ajoneuvoa, mikä tarkoitti 15 prosentin kasvua edellisvuodesta. Euroopassa Yli 16 tonnin segmentissä Renault Trucks vahvisti asemiaan 9,2 prosentin markkinaosuudella. Kasvua edellisvuoteen oli 0,6 prosenttiyksikköä. Sähköisen liikenteen osalta Renault Trucks vahvisti asemiaan Euroopassa 24,2 prosentin markkinaosuudella keskiraskaiden sähköautojen segmentissä.  
 
Ranskan markkinoilla Renault Trucks vahvisti johtavaa asemaansa 29,4 prosentin markkinaosuudella yli 16 tonnin segmentissä ja 75 %:n markkinaosuudella keskiraskaiden sähkökuorma-autojen segmentissä. Vuoden 2022 Renault Trucks -myynnit jakautuivat alueen mukaan seuraavasti: 
 
Eurooppa: 52 160 kpl (+13 %) 
Muut maat: 6 807 kpl (+24 %) 

Painoluokan mukaan: 

Raskaat ja keskiraskaat: 39 318 kpl (+17 %) 
Kevyet hyötyajoneuvot: 19 649 kpl (+10 %) 

Renault Trucksin markkinaosuus kasvoi lähes kaikissa Euroopan maissa. Euroopassa yli 16 tonnin segmentissä Renault Trucksin rekisteröinnit kasvoivat 19 maassa, ja kokonaismarkkinaosuus oli 9,4 % (kasvua + 0,6 prosenttiyksikköä). 6-16 tonnin segmentissä Renault Trucksin markkinaosuus laski 0,3 prosenttiyksikköä seitsemään prosenttiin. 

Keskiraskaiden ja raskaiden kuorma-autojen segmentissä Renault Trucksin suorituskyky parani huomattavasti monissa Euroopan maissa, mukaan lukien itäisellä alueella, johon kuuluvat Bulgaria, Romania, Ukraina ja Unkari (+41 %; 1 967 kuorma-autoa) ja Saksa (+40 %) 1 024 kuorma-autoa). Ranskassa Renault Trucks on vahva johtaja markkina-asemassaan 29,4 prosentin markkinaosuudella. 

Myös kevyiden hyötyajoneuvojen markkinoilla oli voimakasta kasvua, erityisesti Belgiassa (+23 %; 1 763 ajoneuvoa) sekä Isossa-Britanniassa ja Irlannissa (+22 %; 3 108 ajoneuvoa). 

Suomessa Renault Trucksin rekisteröinnit yli 16 tonnisissa kasvoivat vuonna 2022 edellisvuoteen verrattuna yli 90 %. Kappalemääriä tarkastellessa Suomen Renault Trucksin raskaiden autojen myyntitulos vuonna 2022 oli paras yli 10 vuoteen.  
 
Myynnin kasvun mahdollistivat Renault Trucksin mukaan mm. uudistunut ja ajantasainen mallisto, onnistunut hinnoittelu sekä uusien autojen hyvä saatavuus.  Vuonna 2022 suomalaisille asiakkaille toimitettiin yhteensä yli 160 uutta Renault Trucks -merkkistä paketti- ja kuorma-autoa. Kokonaismassaltaan yli 10 tonnin autoja rekisteröitiin yhteensä 93 kappaletta ja alle 10 tonnisia 70 kappaletta.  
 
”Vuosi 2022 oli meille Suomessa kokonaisuudessaan menestyksellinen. Renault Trucks palasi haastavassa markkinatilanteessa kasvun tielle. Erityisen iloisia olemme uusien raskaiden Renault Trucks C ja T Evolution -mallien, sekä akkukäyttöisten E-Tech vaihtoehtojen kaupallisesta menestyksestä. Kaikki eri vaihtoehdot yhteenlaskettuna raskaiden yli 16 tonnisten Renault Trucks kuorma-autojen rekisteröinnit kasvoivat 90 prosentilla edellisvuodesta. Markkinaosuutemme kasvoi vuoden 2021 2,4 prosentista eteenpäin katsovaan 3,7 prosenttiin vuonna 2022”, Renault Trucksin myyntijohtaja Juha Mattila kertoo. 

Nopeutettu siirtyminen kohti sähköistä liikennettä  

Vuosi 2022 oli Renault Trucksille hiilidioksidipäästöttömän liikenteen vuosi. Kleuster-rahtipyörien kokoonpanolinjan avaaminen Lyonin tehtaalla, mikä mahdollistaa entistä ketterämmän ja tuottavamman kaupunkijakelun, sekä keskiraskaiden sähkökuorma-autojen tuotanto Renault Trucksin tehtaalla Blainville-sur-Ornessa, jossa ylitettiin 1 000 sähkökuorma-auton raja, vakiinnuttivat Renault Trucksin mukaan sen aseman sähköisen liikenteen keskeisenä toimijana. 

Vuonna 2022 Renault Trucksilla oli Euroopassa 24,2 prosentin osuus keskiraskaiden sähköautojen rekisteröinneistä. Renault Trucks myi yhteensä 379 Renault Trucks E-Tech D- ja D Wide -mallia. Ranskassa Renault Trucks on edelleen sähköisen liikenteen markkinajohtaja, 75 %:n osuudella keskiraskaiden sähköautojen markkinoilla. Viime vuonna Renault Trucks myi myös 268 sähköistä kevyen luokan Renault Trucks E-Tech Master -hyötyajoneuvoa. 
 
Suomessa Renault Trucks oli vuoden 2022 täyssähkökuorma-autojen ykkönen 50 % markkinaosuudella.  

Vuonna 2022 monet kuljetusyritykset ja paikallisviranomaiset eri maissa valitsivat Renault Trucksin sähkökuorma-autojen toimittajaksi. Esimerkiksi ranskalainen XPO ilmoitti 100 sähkökuorma-auton tilauksesta, Barcelonan kaupunki osti 73 Renault Trucks -sähkökuorma-autoa jätteenkeräystä ja katujen puhdistusta varten, ja Coca-Cola hankki käyttöönsä 30 Renault Trucks -sähkökuorma-autoa kaupunkijakeluun Belgiassa. Pariisilainen Sepur, on juuri ottanut käyttöön 18 Renault Trucks E-Tech D Wide -sähkökuorma-autoa kotitalousjätteiden keruuseen. 

Renault Trucks asiakkaiden sähkökuorma-autoilla on ajettu jo yli 3,7 miljoonaa kilometriä, mikä vastaa 3 000 tonnin vähennystä hiilidioksidipäästöissä. 

Sähköinen suuntaus jatkuu vuonna 2023, sillä Renault Trucks rekisteröi yli 1 700 sähkökuorma-autotilausta vuonna 2022. Vuoden 2023 lopussa Renault Trucks aloittaa myös raskaan sarjan sähkökuorma-autojen tuotannon Bourg-en-Bressen tehtaalla Ranskassa, missä valmistetaan Renault Trucks E-Tech T -mallia alueelliseen jakeluun sekä Renault Trucks E-Tech C -mallia kaupunkirakentamiseen.  

Renault Trucksin täysin sähköisten raskaan sarjan kuorma-autojen markkinoille tulo vuonna 2023 merkitsee Renault Trucksille suurta askelta eteenpäin maanteiden rahtiliikenteen hiilidioksidipäästöjen pienentämisessä. Renault Trucks on nyt ainoa valmistaja, joka tarjoaa sähköisiä liikenneratkaisuja kaikkiin käyttötarkoituksiin: aina 650 kg:n rahtipyöristä 44 tonnin sähkökäyttöisiin vetoautoihin ja maansiirtoautoihin asti. Renault Trucksin tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä 50 prosenttia kaikista myydyistä ajoneuvoista ovat sähköautoja. 

Ennätyksellinen vuosi kansainvälisesti 

Renault Trucksin kansainvälinen myynti (muut kuin Euroopan maat) jatkaa tasaista kasvuaan ja vuonna 2022 nousten 24 prosenttia vuoteen 2021 verrattuna, mikä vastaa 6 807 ajoneuvoa. Renault Trucksin asema on nousussa useimmissa maissa, mukaan lukien Indonesiassa (10 %), Chilessä (5,7 %) ja monissa Afrikan maissa. Renault Trucks saavutti myös ennätyksellisen suuret markkinaosuudet Turkissa (7,3 %) ja Saudi-Arabiassa (16 %). 

Myytyjen ajoneuvon määrän lisäksi Renault Trucksin kansainvälisten asiakkaiden tyytyväisyysmittarit pysyivät korkealla tasolla vuonna 2022. Asiakkaat osoittivat uskollisuuttaan valmistajan korjaamoille, joiden liikevaihto varaosaliiketoiminnassa kasvoi peräti 24 prosenttia. Asiakkaiden luottamus näkyi myös huoltosopimusten suurena määränä: esimerkiksi Turkissa huoltosopimusten määrä kaksinkertaistui ja yli puolet vuonna 2022 myydyistä ajoneuvoista liitettiin Optifleetiin. 

Tässä suotuisassa tilanteessa Renault Trucks on saanut myös uusia kumppaneita tukemaan laajentumista Turkissa, Algeriassa, Keniassa, Angolassa ja Tunisiassa. 

Hiilineutraaliuden saavuttaminen vuoteen 2040 mennessä 

Renault Trucks on sitoutunut tehostamaan toimintojensa hiilidioksidipäästöjen vähentämistä auttaakseen pitämään globaalin lämpötilan nousun alle 1,5 °C:ssa vuosisadan loppuun mennessä. Renault Trucks tavoitteet, jotka on laadittu osana Science Based Target initiative (SBTi) -hanketta, perustuvat tieteelliseen tietoon. Vuodesta 2040 eteenpäin Renault Trucks myy vain kuorma-autoja, jotka ovat täysin fossiilivapaita. 

Luvassa normaalia kelirikkoa pohjoisinta Lappia lukuun ottamatta

Kuva: Raskas Kalusto / JP

Suomessa päästäneen maanteillä keskimäärin normaalilla kelirikolla, mutta pohjoisimmassa Lapissa kelirikon ennakoidaan olevan vaikeampi, Väylävirasto tiedottaa.

Kelirikkokeväästä ennustetaan lähes koko valtakunnan tasolla normaalia, mutta pohjoisimmassa Lapissa kelirikko voi olla vaikeampi. Eteläisimmällä rannikkoseudulla voidaan sen sijaan päästä normaaliakin helpommalla kelirikolla. Kelirikon lopullinen vaikeusaste riippuu kuitenkin vielä paljon kevään säistä. Esimerkiksi kuiva ja aurinkoinen sää sekä yöpakkaset voivat helpottaa tilannetta.

”Alkutalven sääolosuhteet olivat vielä varsin otolliset, mutta tammi-helmikuussa ne muuttuivat kelirikon kannalta huomattavasti haastavammiksi. Esimerkiksi etelässä on ollut talven aikana tulviakin, ja vettä on kevään sulamisvaiheessa vaihtelevat määrät eri puolilla maata”, kertoo maanteiden kunnossapidon asiantuntija Jarkko Pirinen Väylävirastosta.

Tammikuun vesisateet pakkasjaksojen välissä aiheuttivat päällystevaurioita erityisesti eteläisessä Suomessa. Reikiintymisongelmia voidaan vielä nähdä kevään aikana ympäri maata, jos haasteellisia kelejä esiintyy. Päällysteiden kannalta sopii toivoa, että lumi ja jää sulavat tasaisesti hiljalleen.

Sorateiden painorajoituksia ennakoidaan keskitasoisiksi

Sorateillä esiintynee pintakelirikon lisäksi runkokelirikkoa, joka voi aiheuttaa haasteita erityisesti raskaalle liikenteelle. Tästä syystä raskaat kuljetukset kannattaa ajoittaa joko kelirikkoa edeltävään tai sen jälkeiseen aikaan.

Runkokelirikon aiheuttamat paikalliset rungon pehmentymät, reiät ja kohoumat vaikeuttavat sorateillä kaikkia liikkujia. Pintakelirikko näkyy sorateillä pehmeänä tai liejumaisena pintakerroksena. Tienkäyttäjien on sopeutettava ajonopeutensa kelirikon edellyttämälle tasolle.

”Sorateillä saattaa monin paikoin esiintyä pintakelirikkoa ennen varsinaiselle runkokelirikolle altista aikaa. Tiet eivät sula aurinkoisilla ja varjoisilla tieosuuksilla samaan tahtiin, mikä voi aiheuttaa ongelmia pintakelirikon aikaan”, Pirinen sanoo.

Tiestölle joudutaan asettamaan joka vuosi painorajoituksia kelirikon takia. Tänä vuonna on valtakunnallisesti odotettavissa menneisiin vuosiin verrattuna keskitason rajoitukset, noin 1 800 kilometriä painorajoitettua tietä. Keväällä 2022 painorajoituksia toteutui 1 400 kilometrillä.

DAFille uusi edustus Ouluun

Kone Pistemaa Oy alkaa edustaa DAFia Pohjois-Pohjanmaan alueella. Myyntiedustus alkaa heti ja korjaamoedustus myöhemmin keväällä huhti-toukokuun aikana. Oulun Limingantullissa sijaitseva korjaamo on erikoistunut raskaan kaluston korjauksiin, maalauksiin ja varusteluun.

”Pohjois-Pohjanmaa muuan muassa Oulun seutuineen on koko Suomen mittakaavassa iso ja jatkuvasti kasvava markkina-alue. DAFin autokanta alueella on aikaisempina vuosina ollut hyvä, ja haluamme panostaa asiakaspalvelun kehitykseen jatkossakin. Kone Pistemaan yhteistyön myötä pääsemme jatkamaan DAF-autokannan kasvua, ja luottavaisin mielin odotamme jo tulevaa”, sanoo Nordic Truckcenterin maajohtaja Sampsa Rouhiainen.

”Näemme paljon mahdollisuuksia alkavassa yhteistyössä Nordic Truckcenterin kanssa. DAF on vahvasti kasvava merkki ja luotettava ja hyvä tuote, jota voimme ylpeänä edustaa. Autojen hyvä varastosaatavuus ei ole itsestäänselvyys tänä päivänä, mutta Nordic Truckcenter on tässä edelläkävijä, ja odotammekin näkevämme paljon uusia DAFeja myös Pohjois-Pohjanmaalla lähitulevaisuudessa”, sanoo Kone Pistemaan toimitusjohtaja Janne Pistemaa.

Kone Pistemaan osaamiseen kuuluvat kuorma-autojen ja työkoneiden huollot, varustelut, korjaukset, maalaustyöt, 24/7-päivystystyöt sekä voimansiirto- ja moottoriremontit. Korjaamotöiden lisäksi palvelutarjontaan kuuluu laaja varaosatarjonta, mukaan lukien vaihto-osat sekä laaja repertuaari kunnostettuja moottoreita ja vaihteistoja.

Volvo sähkökuorma-automarkkinoiden paalupaikalla

Viime vuonna raskaiden sähkökuorma-autojen määrä Euroopan ja Yhdysvaltojen teillä kasvoi nopeammin kuin koskaan aikaisemmin. Volvo Trucks kertoo myyneensä yli 4 300 sähkökuorma-autoa maailmanlaajuisesti yli 38 maassa. Euroopassa Volvo Trucks on markkinajohtaja 32 %:n osuudella raskaiden sähkökuorma-autojen markkinoista, ja Pohjois-Amerikassa lähes puolet vuonna 2022 rekisteröidyistä raskaista sähkökuorma-autoista oli Volvoja.

Vuonna 2022 raskaiden (≥16 tonnia) sähkökuorma-autojen markkinat Euroopassa kasvoivat 200 % 1 041 kuorma-autoon, ja Volvo Trucks tiedottaa sillä olleen suurin markkinaosuus.

”Olemme päättäneet johtaa siirtymistä sähkökuorma-autoihin, ja markkinajohtaja-asemamme vuonna 2022, ei vain Euroopassa, vaan myös Pohjois-Amerikassa ja muilla markkinoilla, on todiste siitä, että teemme juuri niin. Vaikka sähkökuorma-autojen markkinat ovat vielä pienet, suunta on selvä: monet asiakkaistamme ovat nyt aloittamassa omaa siirtymistään sähkökuorma-autoihin. Aiomme olla tämän muutoksen mahdollistaja ja tavoitteenamme on, että 50 % maailmanlaajuisesta uusien kuorma-autojen myynnistämme on sähköisiä vuonna 2030”, sanoo Roger Alm, Volvo Trucksin johtaja.

Sen jälkeen kun Volvo Trucks aloitti täyssähkökuorma-autojen tuotannon vuonna 2019, yhtiö ilmoittaa myyneensä yli 4 300 sähkökuorma-autoa yli 38 maassa ympäri maailmaa. Volvo muistuttaa tarjoavansa tällä hetkellä alan laajimman tuotevalikoiman kuudella sarjatuotannossa olevalla tuotteella moneen eri tarkoitukseen.

”Meillä on nyt tuoteportfolio, joka kattaa useimmat kuljetustehtävät moniin asiakastarpeisiin. Tavaravirtoja tarkasteltaessa sähkökuorma-autovalikoimallamme on mahdollista sähköistää lähes puolet kuljetuksista”, kertoo Roger Alm. ”Missiomme on tukea asiakkaitamme tämän toteuttamisessa.”

Raskas Kalusto 2/2023

Kevättalvi on ollut polveilevaa ja vaihtelevaa sorttia ainakin isossa osassa maata, mutta Raskas Kalusto 2/2023 toimii paljolti lumen päällä. Tienhoitoa tehdään sekä uusilla että uudenveroisilla Sisuilla ja puu kulkee niin Volvolla kuin Scaniallakin. Jälkimmäinen merkki on edustettuna myös kansijutun murskeensiirtäjänä. Renault Trucks on hyväksi havaittu vaihtoehto Suupohjan Kuljetus Oy:n kierrätystoiminnassa ja koeajoon otetaan Volvo FL, joka osoittaa, ettei dieselmoottorin aika jakoajossa ole vielä ohi hyvään toviin. Lehdessä otetaan katsaus myös Vehon ja Volvo Trucksin menneeseen vuoteen ja tuleviin näkymiin. Nostalgiaa ammennetaan paitsi erikoiskuljetuksen, myös pienoismallin muodossa. Tutustumme myös SKAL:in tavoiteohjelmaan, Kongan Konepajaan ja RST-Steelin nykyhetkeen, sekä käymme näkemässä Riverian uuden sähkö-Scanian luovutuksen koulutuskäyttöön.

Kalusto ja ihmiset

10 Mursketta, mutkia ja mäkiä

Leustun kylältä, Korpilahden polveilevista maasto-olosuhteista, ajetaan kiviaineksia.

24 Perusasioiden parissa

Suupohjan Kuljetus Oy toimii jätteiden ja kierrätysmateriaalin parissa. 

30 Koillismaan pölli juoksee

Kaijala Oy:n kalusto koostuu kahdesta tuoreesta, samanlaisesta puu-Scaniasta. 

42 Junapuita

Kävimme Savotta Halonen Oy:n kanssa junan täytössä. 

56 Sisuilla Sotkamossa

Sotkamolainen Kuljetus J & M Määttä Oy harjoittaa tienhoitoa. 

82 Kaikilla oleellisilla ominaisuuksilla

Sisu SK 181 4×4 pärjää tiellä ja sivussakin, kesät ja talvet. 

88 Erikoisia kuljetuksia

Siihen aikaan, kun isä nakkikärryn osti. Vuorossa erikoiskuljetusten historiaa kuvina.

Koeajot ja esittelyt

38 Uhkia ja mahdollisuuksia

SKAL-tavoiteohjelma 2023–2027. 

48 Parempaan päin

Veho-katsaus mallia 2023.

52 Vahvana vaikeuksien keskellä

Volvo Finlandin viime vuosi oli luja.

64 Isompaa silmään

Koeajossa Volvo FL 280 4×2 -jakari.

70 Virta-avaimet käteen

Riveria kouluttaa sähkö-Scanialla.

74 Teräksen nälkään

RST-Steel Oy panostaa uuteen.

78 Kongan kautta pinolle

Metsävarustelua Mäntyharjusta.

94 Ranskalaiseksi rakennettu

Saviem SM280 pienoismallina.

Vakiopalstat

16 Uutiskuljetus

98 Seuraavassa numerossa

Kuljetusbarometri: Kuljetusyrittäjät haluavat seuraavalta hallitukselta panostuksia tiestöön ja polttoaineisiin

Kuva: Juha Pokki

Kuljetusyrittäjien mielestä ammattidiesel ja maltillinen jakeluvelvoite ovat merkittäviä keinoja hillitä energiakustannuksia kuljetusalalla, käy ilmi SKAL Kuljetusbarometrista. Lisäksi seuraavan hallituksen on satsattava tiestöön ja tieverkon korjausvelkaan. Jakeluvelvoitteelle kaavaillut jättikorotukset on peruttava.

SKAL kysyi kuljetusyrittäjien näkemyksiä tulevalle hallituskaudelle. Kuljetusbarometriin vastasi 641 kuljetusyrittäjää, joka on kattava otos alan näkemyksistä. Barometri antaa kuvan kuljetus- ja logistiikka-alan näkemyksistä keväälle 2023. 

Peräti 92 prosenttia vastanneista pitää erittäin tärkeänä tai tärkeänä, että seuraava hallitus viimeistelee ammattidieselin käyttöönoton tulevalla vaalikaudella. 

”Kuljetusalan viesti tulevalle hallitukselle on selvä: ammattidiesel on saatava viimein käyttöön. Kuljetusala on kärsinyt kohonneista kustannuksista jo ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan. Energian ja polttoaineiden hinnat ovat syventäneet ahdinkoa entisestään. Ammattidiesel on tehokkain tapa hillitä kustannusten nousua”, toteaa SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.

Rapautuva tieverkko kuljetusyritysten huolena 

Yritysten mielestä tärkeimpiä toimia seuraavalle ovat nykyisen tieverkon korjausvelan hoitaminen sekä tienpidon rahoituksen nostaminen. 96 prosenttia vastanneista pitää erittäin tärkeänä tai tärkeänä sitä, että tieverkon korjausvelkaa hoidetaan. Lähes 70 prosenttia vastanneista pitää erittäin tärkeänä, että tienpitoon varataan riittävä rahoitus. 

”Tiestömme ei ole nyt hyvässä kunnossa ja tämän kaikki näkevät päivittäin. Jotta tiestön korjausvelka pysyisi edes nykytasollaan, pitäisi vuosittain päällystää vähintään 4 000 tiekilometriä”, Kujala sanoo.

Kujala muistuttaa, että tieliikenne vastaa noin 90 prosentista Suomessa kuljetetuista tavaratonneista. Viime vuosina tämä on korostunut entisestään.

”Alimitoitettua rahoitusta on nostettava tiestön ylläpidon ja kehittämisen vaatimalle tasolle. Tasokorotus, jolla liikenneinfrastamme huolehditaan vastuullisella tavalla, vaatii peräti miljardin lisärahoituksen. Tämä summa tarvitaan perustienpidon rahoitustason nostoon, korjausvelan poistamiseen ja kehittämisinvestointeihin”, hän jatkaa.

SKAL on käynnistänyt yhdessä Suomen Tieyhdistyksen kanssa Tievetoomuksen, joka on kerännyt nopeasti yli 440 allekirjoitusta.  

”Allekirjoittaneiden runsas lukumäärä osoittaa, että Suomessa jaetaan laajasti huolta tiestön kunnosta sekä tiestöön osoitetuista resursseista. On hyvä muistaa, että tiestön kunnossapito tulee halvemmaksi kuin jälkijättöinen korjailu”, Kujala sanoo.

Korotukset jakeluvelvoitteeseen peruttava   

Suurin osa vastanneista haluaa säilyttää dieselin jakeluvelvoitteen alemmalla tasolla. Peräti 84 prosenttia pitää tätä erittäin tärkeänä tai tärkeänä toimenpiteenä. 

Kujalan mukaan uuden hallituksen on heti aloittaessaan peruttava vuoden 2024 alussa voimaan tuleva jakeluvelvoitteen korotus. 

”Olisi täysin kestämätöntä, että 1.1.2024 polttonesteiden hinnat nousisivat yön yli vähintäänkin 20 senttiä litralta. Tästä kärsisivät kuljetusalan lisäksi kaikki suomalaiset, jotka joutuvat käyttämään työmatkoillaan autoa”, Kujala sanoo.

IVECO ja Plus aloittavat automatisoidun kuorma-auton testauksen

IVECO ja Plus aloittavat kehittämänsä uuden sukupolven pitkälle automatisoidun kuorma-auton testauksen julkisilla teillä Saksassa. Yhtiöt keräävät testauksella tietoja vahvistaakseen automatisoidun kuorma-autonsa toimintaa ja aloittaakseen mahdollisen tehdastuotannon suunnittelun.

Plus on markkinoiden johtava, globaalisti toimiva itseohjautuvien ajoneuvojen ja autonomisen ajamisen ratkaisujen toimittaja ja IVECOn kanssa suoritettavan testin alustaksi on valittu PlusDriven kanssa yhteensopiva IVECO S-Way -kuorma-auto.

”Saksa on johtava suunnannäyttäjä autonomisessa ajamisessa, joten olemme innoissamme voidessamme käynnistää yleisillä teillä toteutettavan testiohjelmamme juuri Saksassa. Maa on jo pitkään tukenut teknologisten innovaatioiden ja turvallisuusratkaisujen, kuten itseohjautuvien kuorma-autojen, kehitystyötä. Tämä on tärkeä vaihe suunnitelmissamme tuoda markkinoille itseohjautuvia kuorma-autoja”, kertoo Marco Liccardo, IVECO Groupin Chief Technology & Digital Officer.

Kuorma-autoja testataan vaihtelevissa maastoissa ja olosuhteissa

Testaus julkisilla teillä alkaa Saksasta, ja se laajennetaan lähikuukausina Itävaltaan, Italiaan ja Sveitsiin. Jokaisen maan ainutlaatuiset tie- ja ajo-olosuhteet altistavat automatisoidun kuorma-auton monenlaisille maastoille, teiden kaltevuuksille ja sääolosuhteille. Tämä auttaa laajentamaan Plus-tekniikan mahdollisuuksia ja toimintoja.

IVECO Finlandin myyntijohtaja Tuomas Virén pitää testiohjelmaa kiinnostavana myös Suomen kannalta:

”IVECO Finland seuraa projektia tiiviisti, ja odotamme innolla näkevämme pitkälle automatisoituja IVECO-kuorma-autoja leveysasteillamme. Ensimmäinen askel tässä on heinäkuussa 2024 voimaan tulevat EU:n uudet GSR-säännöt (General Safety Regulation), joissa useat turvajärjestelmät ovat lain edellyttämiä. Ne pitävät sisällään esimerkiksi kaistavaroittimen, kuljettajan väsymisanturin ja liikennemerkkejä lukevan vakionopeudensäätimen.”

Vestas antoi tunnustusta Havatorin erikoiskuljetusyksikölle

Havatorin pitkäaikainen yhteistyökumppani, maailman suurin kansainvälinen tuulivoimatuottaja Vestas on antanut Best Partner of Transport -tunnustuksen Havatorin erikoiskuljetusyksikölle.

Vestasin NCE (Northern and Central Europe) Regional Supplier 2023 -tapahtuma, jossa Havatorin saama tunnustus julkistettiin, järjestettiin perjantaina, 3.2.2023 Hampurissa, Saksassa. Tunnustus on merkittävä, koska se annettiin Pohjois- ja Keski-Euroopan alueen parhaalle palvelutoimittajalle, ja sen kriteereinä olivat turvallisuus, laatu, kilpailu- ja suorituskyky.

”Vestas on tuulivoimalaitosten valmistajien pioneeri, joten kyllä tämä tunnustus tuntuu todella hienolta”, Havatorin Transport-liiketoimintayksikön johtaja Ari Henriksson toteaa.

Havatorin ja Vestasin yhteistyö tuulivoiman tavaravirran hallinnan parissa on jatkunut jo yhdeksän vuoden ajan.

”Olemme tehneet yhteistyötä useissa suurissa tuulivoimahankkeissa. Näistä merkittävimpiä on vuonna 2022 valmistunut Mutkalammin tuulipuistohanke, mihin toimitimme kattavan erikoiskuljetusratkaisun, muun muassa hieman vajaat yhdeksänsataa kuljetusta”, Henriksson jatkaa.

Havator kertoo olevansa Pohjoismaiden johtava nosto-, erikoiskuljetus- ja raskassiirtopalvelutoimittaja ja tuulivoimateollisuuden kokonaispalvelutoimittaja. Voimalaelementtien erikoiskuljetusten suunnittelun, toteutuksen ja ohjauksen ohella tuulivoimateollisuudelle avaimet käteen -periaatteella tarjottavat kokonaispalveluratkaisut voivat sisältää esimerkiksi nosto- ja raskassiirtopalveluja tulosatamissa sekä elementtien nostoja perillä tuulipuistokohteissa.

Scania otti käyttöön Suomen ensimmäisen sähköistetyn apuauton

Suomen ensimmäinen sähköistetty apuauto on otettu käyttöön Turun seudulla. Scania Turun toimipisteellä Liedossa otettiin käyttöön Scanian P280 PHEV -apuauto, joka on pistokeladattava hybridikuorma-auto. Apuauto auttaa Scanian asiakkaita tien päällä ongelmien sattuessa.

Scania P280 PHEV -hybridikuorma-autossa on perinteisen 280-hevosvoimaisen dieselmoottorin lisäksi uuteen hybridiautoon tarkoitettuun vaihteistoon yhdistetty sähkömoottori. Ajoneuvon akkukapasiteetti on 90kWh ja se riittää jopa 60 kilometrin sähköiseen ajoon. Lisäksi Scanian vaihteistoon yhdistetty 230 kW:n sähkömoottori tuottaa joustavaa tehoa ajoneuvolle maantieajossa. Hybridikuorma-auton polttoaineen kulutus voi Scanian mukaan olla jopa 40% pienempi verrattuna pelkällä dieselmoottorilla varustettuun kuorma-autoon. Auton liikkeellelähtö tapahtuu puhtaasti sähkövoimalla ja sähkövoiman yhdistämisen dieselmoottorin tehoon luvataan tekevän ajamisesta jouhevaa ja taloudellista.

Scanian päivystävä mekaanikko Alex Kankaristo on varsin tyytyväinen uuteen apuautoon. ”Päivystysaikaan lähtö saattaa tulla mihin kellonaikaan tahansa. Asun itse rauhallisella asuinalueella ja jos tarvitsen yöllä lähteä keikalle, sähköllä pääsen hiipimään asuinalueen läpi lähes äänettömästi”, kertoo Alex. 

Alex on työskennellyt Scanialla kaksi vuotta, ja koska päivystysmekaanikon tehtävä vaatii monipuolista osaamista ja rohkeutta toimia huonoissakin olosuhteissa, on hän edennyt urallaan varsin vauhdikkaasti. ”Silloin kun asiakkaalla on tien päällä ongelmia, on myös yleensä kiire. Hybridiautolla liikkuminen on jouhevaa ja lyhyemmille keikoille voi siirtyä nopeasti vaikka pelkällä sähkövoimalla”, kehuu Alex.

Janne Juhala MAN Truck&Bus myyjäksi Uudellamaalla

K-Auton MAN Truck&Bus -liiketoimintaan saatiin uutta myyntivoimaa, kun Janne Juhala tuli mukaan myyntitiimiin Uudenmaan alueelle tammikuussa.

Janne Juhala (40) on nimitetty 16.01.2023 alkaen K-Auton MAN Truck&Bus -liiketoimintaan kuorma-automyyjäksi, alueenaan Uusimaa. Juhala on työskennellyt aikaisemmin nostolaitteiden ja raskaan kaluston palveluiden myyntitehtävissä Uudenmaan alueella. Hän on toiminut urallaan myös mm. kuljetusesimiehenä.

Janne raportoi tehtävässään Senior Manager MAN Sales Raimo Haavikolle ja hänen toimipaikkansa sijaitsee MAN Centerissä Espoossa.

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...