Kasvaneiden uusiutuvan energian investointien myötä Ahola Specialin liiketoiminta on kolminkertaistunut edellisen kolmen vuoden aikana. Nyt yritys toteuttaa kansainvälistä kasvua osana pitkäaikaista strategiaa, jolla tavoitellaan asemaa Pohjoismaiden johtavana erikois- ja projektikuljetusyhtiönä. Uuden maantieteellisen alueen lisäksi Ahola Special vahvistaa tarjoomaansa kuljetuskonsultoinnin ja -suunnittelun saralla. 

Tähän saakka pohjoismaissa toiminut Ahola Special laajentaa liiketoimintaansa Euroopan markkinoille. Maantieteellisen toiminta-alueen laajentumisen lisäksi yhtiön asiakaspohja kasvaa merkittävästi. Jatkossa Euroopan liiketoimintaa johdetaan Kokkolan lisäksi Jyväskylästä, jossa toimii vastikään nimitetty eurooppalaiseen kuljetusliiketoimintaan erikoistunut tiimi. 

”Ahola Special tunnetaan jo Pohjoismaissa erikoiskuljetusten pioneerina, mutta nyt on oikea aika suunnata katseet kohti Eurooppaa. Uuden liiketoiminta-alueen myötä pystymme tarjoamaan kattavammin palveluita niin vanhoille kuin uusillekin asiakkaille. Eurooppaan laajentuminen on osa Ahola Specialin pitkäaikaista strategiaa. Tavoitteenamme on olla Pohjoismaiden johtava ja Euroopan tasolla merkittävä erikois- ja projektikuljetusyhtiö jo lähivuosien aikana”, taustoittaa Jonas Ahola, Ahola Specialin toimitusjohtaja.  

Jatkossa Ahola Special aikoo erottautua pohjoismaisista kilpailijoistaan suuremmalla markkina-alueella, sillä moni kilpailijoista on rajannut alueensa Pohjois-Eurooppaan. Ahola Specialin mukaan jo olemassa oleville paikallisille asiakkaille liiketoiminta-alueen laajennus tarkoittaa sitä, että jatkossa heille voidaan tarjota palveluita myös Keski-Euroopan markkinoilla. Uusille asiakkaille Keski-Euroopassa laajentuminen mahdollistaa erikoiskuljetukset vastavuoroisesti Pohjoismaihin. 

Eurooppaan laajentumisen lisäksi Ahola Special vahvistaa kuljetuskonsultoinnin ja -suunnittelun liiketoimintaansa. Liiketoiminnan laajentamisen ja vahvistamisen myötä Ahola Special tarjoaa jatkossa entistäkin kokonaisvaltaisempia erikoiskuljetusratkaisuja aina reittisuunnittelusta varsinaisiin kuljetuksiin. Osana ennakkosuunnitteluun kuuluvaa reittisuunnittelua tehdään monia laskelmia liittyen esimerkiksi kuormien kääntösäteisiin.   

”Perinteisesti kuljetusalan ammattilaiset hyppäävät mukaan prosessiin vasta loppuvaiheessa, kun kuljetustarpeita lähdetään jo toteuttamaan. Erityisesti erikoiskuljetusten kohdalla reittisuunnittelun tärkeys kuitenkin korostuu ja toteutuksessa voikin mennä moni asia pieleen, jos suunnittelussa ei oteta huomioon erilaisten kuormien erikoistarpeita. Siksi haluamme jatkossa olla yhä vahvemmin mukana jo suunnitteluvaiheessa”, Ahola kertoo.   

Erikoiskuljetusratkaisujen ja projektilogistiikan ohella Ahola Special on toiminut pohjoismaissa myös tuulivoimalogistiikan saralla, ja se onkin yksi Ahola Specialin suurimmista työllistäjistä. 

”Tuulivoimaloiden rakennus on hyvä esimerkki projektista, jossa suunnittelu on yksi tärkeimmistä vaiheista. Voimaloita rakennetaan usein paikkoihin, jotka ovat olemassa olevien tieverkkojen ulottumattomissa, ja huoltoteitä suunniteltaessa on otettava huomioon kuljetettavien komponenttien erikoistarpeet. Yksittäinen tuulivoimalan siipi voi olla jopa 80 metriä pitkä sekä painaa noin 25 000 kiloa ja tämä täytyy ottaa reittisuunnittelun lisäksi huomioon uusia teitä rakentaessa”, Ahola jatkaa.

Tuulivoimaloiden lisäksi Ahola Special toteuttaa jo nyt runsaasti erilaisia erikoiskuljetuksia, kuten tankkikuljetuksia teollisuuden tarpeisiin. 

Liiketoiminnan laajentamisen myötä Ahola Special kertoo vahvistansa osaamistaan erityisesti kuljetusprosessin alkupäässä. Yhdeksi tärkeimmistä jo käytössä olevista uusista työkaluista kerrotaan olevan jatkuvasti kehittyvä 3D-mallinnus, joka mahdollistaa laajemman projektisuunnittelun. Uuden teknologian avulla työmaita voidaan mallintaa paremmin, joka vähentää virheiden määrää ja näin johtaa myös mittaviin säästöihin. Projektista riippuen rahaa voi Ahola Specialin mukaan säästyä jopa miljoonia euroja. 

”Meille on tärkeää, että pystymme palvelemaan asiakkaitamme kokonaisvaltaisesti niin Suomessa kuin maailmalla. Liiketoiminnan laajentaminen, osaamisprofiilin kasvattaminen ja uudet teknologiset ratkaisut antavat meille ennennäkemättömät lähtökohdat liiketoiminnan kasvattamiseen myös tulevaisuudessa”, summaa Jonas Ahola.