Scanian G25CM- ja G33CM-vaihteistomallistoihin liittyy nyt kaksi uutta jäsentä merkinnällä ”H” eli Heavy. Uudet G25CH- ja G33CH-vaihteistojen luvataan jakavan kaikki aiempien sisarustensa huippuominaisuudet.
”Lisäämällä nämä vaihtoehdot valikoimaamme, teemme entistä selvemmäksi, että XT-mallistomme ja sen kaivostoiminnan vaihtoehdot ovat meille tärkeää liiketoimintaa”, sanoo Stefan Dorski, Scania-kuorma-autoliiketoiminnan johtaja. ”Näiden vaihteistojen kyky vastata kuorma-autojen kohtaamiin haasteisiin kaikkein raskaimmissa kuljetuksissa parantaa ajoneuvojen käyttöastetta ja vähentää ylläpitokustannuksia.”
Scanian uusimman sukupolven Opticruise-vaihteistot tunnetaan erinomaisesta tekniikastaan. Kun ne esiteltiin vuonna 2020, vaihteistojen luonnehdittiin ainakin valmistajan mielestä tuovan luokkansa parhaat ominaisuudet, kuten paremman polttoaine- ja kuljetustehokkuuden, sujuvan ja nopean vaihteenvaihdon ja keveyden. Yksi niiden tärkeimmistä eduista on Scanian mukaan laaja välityssuhteen jakautuminen, joka yhdessä sopivan taka-akselin välityksen kanssa varmistaa, että moottori voi toimia alhaisilla kierroksilla ja tuottaa samalla täyden vääntömomentin.
”Scanian raskaan kaluston tarjonta ei ole koskaan ollut vahvempi”, sanoo Scania kuorma-autojen tuotepäällikkö Eduardo Landeo. ”Sen lisäksi, että tarjoamme täyden valikoiman moottorivaihtoehtoja, tämä lisäys yhdessä laajan taka-akselivalikoimamme kanssa tarkoittaa, että voimme palvella entistä paremmin kuljetusalan vaativimpia ja raskaimpia sovelluksia.”
Optimaalinen tasapaino
Raskaissa kuorma-autoissa ja yhdistelmissä, joiden kokonaispaino on suuri, käytetään yleensä 6×4-vetotapaa, joissa on hidas välityssuhde (3,5:1 tai enemmän). Mäkisissä olosuhteissa tai suurella vierintävastuksella tämä rasittaa huomattavasti vaihteistosta lähtevää kardaaniakselia. Hidas välityssuhde, tyypillisesti yhdessä napavälitteisten akselien kanssa, on hyödyllinen yhdistelmä jyrkässä nousussa ja liikkeellelähdössä raskailla kuormilla. Tämä tekee kuorma-autosta toimivan raskaissa olosuhteissa, mutta johtaa myös suurempiin moottorin kierroksiin matkanopeudella.
Koska Scania kertoo pyrkivänsä alhaisiin moottorin kierroslukuihin ja alhaiseen polttoaineenkulutukseen, parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi on löydettävä optimaalinen tasapaino vaihteiston ja taka-akseliston välityssuhteen välillä. Scanian raskaiden H-vaihteistojen ominaisuuksien ansiosta yhä useammat kuorma-autot voivat nyt käyttää nopeampaa välityssuhdetta säilyttäen silti kaikki raskaisiin olosuhteisiin tehdyn optimoinnin hyödyt, Scanialta kerrotaan.
Kaikki alumiinia, hiljainen ja tehokas
Scania Opticruise -vaihteistojen G-mallisto esiteltiin vuonna 2020, ja se oli 60 kg edeltäjäänsä kevyempi täysalumiinikotelon ja pienemmän koon ansiosta. Se tarjosi myös alhaisemman melutason.
G-sarjan vaihteistot auttavat valmistajan mukaan säästämään polttoainetta. Vaihteiston sisäinen kitka on pienempi, vaihteistossa on vain kaksi synkronoijaa, koska siinä käytetään paineilmaohjausta, sekä yhteensä kolmea akselijarrua. Super-malliston älykkäiden moottorinohjausjärjestelmien kanssa uudet G-sarjan vaihteistot ovat avainasemassa, kun tarvitaan nopeaa ja tarkkaa vaihteen vaihtamista vaativimmissakin olosuhteissa, Scania tiedottaa.