DAF sähköistää jätekeräystä Hollannissa

Hollantilaiselle Cure-jätehuoltopalvelulle on toimitettu seitsemän täyssähköistä DAF CF Electric -jätteenkeräysautoa. VDL-sivukeräyspakkaajilla varustettuja 6×2-alustaisia autoja käytetään kotitalousjätteen keräämiseen Eindhovenin, Valkenswaardin ja Geldrop-Mierlon alueilla. 

Cure-jätehuoltopalvelu on paikallisviranomaisten kanssa Eindhovenissa, Geldrop-Mierlossa ja Valkenswaardissa toimiva yhteisyritys. Se vastaa lähes 150 000 kotitalouden yleisjätteen, paperin, muovin, lasin ja biojätteen keräyksestä. Lisäksi yrityksellä on Eindhovenin alueella neljä kierrätyskeskusta. Nyt Curelle on toimitettu seitsemän täyssähköistä DAF CF Electric -jätteenkeräysautoa, ja seuraavat seitsemän ovat jo tulossa jatkoksi.

Nyt toimitetuissa ajoneuvoissa on sähkökäyttöiset VDL-sivukeräyspakkaajat, joiden ansiosta jäteastioiden tyhjentämisen CF Electriciin kerrotaan käyvän hiljaisesti ja täysin automaattisesti. Cure vastaanottaa pian myös seuraavat seitsemän DAF CF Electric -kuorma-autoa, joista kuusi toimitetaan täysin sähkökäyttöisillä, takaa lastattavilla pakkaajilla varustettuna. Seitsemänteen ajoneuvoon asennetaan pesujärjestelmä, jolla maan pinnalla ja maan alla olevat jätesäiliöt voidaan puhdistaa. 

”Toimimme tehokkaasti kestävää kehitystä tukevalla tavalla, ja täysin sähköinen CF Electric -kuorma-autosarja sopii tavoitteeseemme täydellisesti”, sanoo Cure-jätehuollon toimitusjohtaja Frans van Strijp. ”Näiden kuorma-autojen ansiosta jätteiden keräys on hiljaista ja päästötöntä, mitä Eindhovenin, Valkenswaardin ja Geldrop-Mierlon asukkaat varmasti arvostavat. Lisäksi upouudella latausasemalla voimme nopeasti ladata useita ajoneuvoja samanaikaisesti.”

DAF CF Electric -mallin voimantuotosta vastaa 350 kWh:n (hyötykapasiteetti 315 kWh) akusta tehonsa saava 210 kW:n (huipputeho 240 kW) sähkömoottori, jolla kuorma-auton toimintamatka on noin 200 kilometriä. 

Proforest Kalajoella 12.-13.5.2023

Metsä- ja konealan tapahtuma Proforest lähestyy, ja se järjestetään 12.–13.5.2023 Kalajoen lentokentällä. Tapahtumaan on ilmoittautunut tähän mennessä yli 170 näytteilleasettajaa.

Kalajoen lentokentällä toukokuussa järjestettävä Proforest lupaa kerätä Suomen suurimmat metsä- ja konealan toimijat yhteen paikkaan. Tapahtumaan on ilmoittaunut tähän mennessä jo yli 170 näytteilleasettajaa, ja käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että messuosastopaikat on myyty lähes loppuun. Luvassa on tapahtumajärjestä Expomark Oy:n mukaan näyttelyosastojen lisäksi myös työnäytöksiä. Lisäksi tänä vuonna Proforestin alueella kerrotaan kuultavan molempina messupäivinä mielenkiintoisia puheenvuoroja metsä- ja konealan tiimoilta.

Tapahtuma on avoinna perjantaina 12.5. klo 9–17 ja lauantaina 13.5. klo 9–16.

Tuulivoimarakentaminen tienpitäjän näkökulmasta -selvitys on valmistunut

Kuva: Raskas Kalusto / JP

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus on yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa laatinut selvityksen tuulivoimarakentamisesta tienpitäjän näkökulmasta selkeyttääkseen ja sujuvoittaakseen toimintaa eri osapuolten kesken.

Tuulivoimarakentamisen määrä on viime aikoina kasvanut Suomessa räjähdysmäisesti. Vuoden 2022 lopussa Suomessa oli yhteensä 1 393 tuulivoimalaa, joista 437 kpl rakennettiin kuluneen vuoden aikana. Trendi jatkuu, mitä kuvaa se, että vuoden 2023 alussa kaavoitusvaiheessa on noin 6 000 ja esisuunnitteluvaiheessa noin 1 800 tuulivoimalaa.

Karttaan on merkitty käytössä olevat sekä kaavoitus- ja esisuunnitteluvaiheessa olevat tuulivoimalat maakunnittain 31.12.2022 (lukuarvot Suomen Tuulivoimayhdistys ry).

Tuulivoimarakentaminen synnyttää merkittävästi kuljetuksia maanteille. Maantieverkolle haasteita aiheuttavat tuulivoimaloiden suurten osien erikoiskuljetukset ja voimala-alueen rakentamisesta vähäliikenteiselle maantieverkolle aiheutuva kuormitus. Tuulivoimalan pääkomponenttien kuljetukset ovat niin suuria mitoiltaan ja massoiltaan, että kuljetukset usein edellyttävät maanteille toimenpiteitä. Tyypillisesti erikoiskuljetus voi tarvita esimerkiksi lisää tilaa risteyksissä ja edellyttää mm. valaisimien, portaalien, liikennemerkkien, puiden ja muiden rakenteiden poistamista kuljetuksen ajaksi. Tuulivoimarakentaminen synnyttää paljon myös muuta raskasta liikennettä, kuten kiviaines- ja betonikuljetuksia. Suurimmat haasteet kohdistuvat rakennuspaikan lähellä sijaitsevalle vähäliikenteisemmälle maantieverkolle. Vähäliikenteinen tieverkko on suurelta osin rakenteiltaan puutteellista ja kestää huonosti suuria erikoiskuljetuksia ja voimala-alueen rakentamiseen tarvittavien kiviainesten ja betonin kuljetusten aiheuttamaa kuormitusta.

ELY-keskusten mahdollisuudet tehdä kuljetusten edellyttämiä toimenpiteitä ovat hyvin rajalliset ja toimenpiteiden suunnittelu ja toteuttaminen jäävätkin tuulivoimatoimijoiden vastuulle. Maantieverkolle tehtävät toimenpiteet edellyttävät oikea-aikaista vuoropuhelua ja asioista sopimista tuulivoimatoimijan ja tienpitäjän välillä.

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus on yhteistyössä muiden toimijoiden (Pirkanmaan ELY-keskus, Lapin ELY-keskus, Väylävirasto ja Tuulivoimayhdistys) kanssa laatinut selvityksen tuulivoimarakentamisesta tienpitäjän näkökulmasta selkeyttääkseen ja sujuvoittaakseen toimintaa eri osapuolten kesken. Yhteistyökumppanit alleviivaavat, että tuulivoimarakentamisen maanteihin liittyvät haasteet selviävät parhaiten, kun asiat selvitetään ja toimenpiteisiin ryhdytään riittävän ajoissa ja työtä tehdään vuorovaikutteisesti. ELY-keskus kertoo edistävänsä vihreää siirtymää ja energiaomavaraisuutta.

MAN eTruckia testattiin pohjolan oloissa

Sarjatuotantoon tähtäävää MAN eTruckia talvitestattiin valmistajan toimesta maaliskuussa Pohjois-Ruotsissa. Testeissä todettiin, että päivittäiseen 600-800 kilometrin ajomatkaan pystyvä MAN eTruck toimi ongelmitta myös jäässä, lumessa ja jopa -40 asteen pakkasissa. Tuhansien arktisten testikilometrien tarkoituksena oli tutkia auton yleistä toimivuutta, toimintasädettä, lämmitystä ja ilmastointia sekä latauskäyttäytymistä.

”Talvitestit onnistuivat täydellisesti. Insinöörimme käyttivät uutta eTruckia kirjaimellisesti päivin ja öin mitä vaikeimmissa olosuhteissa. Tuotteen kypsyysaste on jo nyt erittäin korkea ja kehitystiimi jatkaa suurella intohimolla testejä tarjotakseen asiakkaillemme parhaan tuotteen maanteiden hiilidioksidivapaisiin tavarakuljetuksiin siirtymiseksi”, sanoo Dr. Frederik Zohm, Executive Board Member for Research and Development, MAN Trucks & Bus.

Noin 30 testi-insinööriä viihtyi keskellä pohjoisen talven pakkasia, lumimyrskyjä ja pimeyttä noin neljän kuukauden ajan saadakseen uuden MAN eTruckin sarjatuotantovalmiiksi. Prosessissa testattiin neljää akustoiltaan, sähkömoottoreiltaan, vaihteistoiltaan, akseleiltaan ja hyteiltään erilaista prototyyppiä. Soveltuvin osin käytettiin tällä hetkellä tuotannossa olevia komponentteja. Testauksen kohteena olivat muun muassa kokonaisenergianhallinta, akkupakettien jäähdytyksen- ja lämmönhallinta, voimansiirron komponenttien yhteistoiminta ja niiden hallinta sekä latauskäyttäytyminen äärimmäisissä talviolosuhteissa 

”Eri alojen tiimit ovat avainasemassa, kun eTruck suunnitellaan kaikkiin asiakkaiden tarpeisiin ja käyttöolosuhteisiin. Tavoitteenamme on pystyä kattamaan suuri osa tämän päivän ajotehtävistä sähköisesti uudella eTruckilla. Hiilidioksidivapaa elintarvikkeiden kylmäkuljetus perinteisellä puoliperävaunulla ja maidon nouto luomuviljelijöiltä sähköisellä maitoautolla sekä hiljainen ja päästötön jätehuolto kaupungissa ovat yhtä mahdollisia”, kertoo Rainer Miksch, Vice President Vehicle Testing, MAN Truck & Bus.

Talvitesti oli vasta alkua lukuisille ajoneuvo- ja komponenttitesteille, jotka portaittain vievät uuden MAN eTruckin tuotantoon ja markkinoille. Akkujen on todistettava kestävänsä liekkejä, veteen upottamista sekä pudottamista maahan, ja yksittäisten komponenttien sekä koko ajoneuvon on läpäistävä vaativat törmäystestit. Lisäksi melumittaukset ja sähkömagneettisen yhteensopivuuden mittaukset ovat osa lukuisia tulevia hyväksyntöjä, jotka tekevät autosta valmiin sarjatuotantoon.

Lisäksi uudella eTruckilla ajetaan useita satoja tuhansia kilometrejä Euroopan teillä. Talvitestauksen lisäksi tähän sisältyy Etelä-Espanjassa myös ns. hot-land-testaus, jossa ulkolämpötilat ovat reilusti yli +40 astetta, jota voimakas auringonvalo tehostaa. Tämä lämmittää komponentit äärimmäisyyksiin ja asettaa erittäin kovia vaatimuksia lämpötilan säätelylle akuissa, latauksenhallintajärjestelmässä sekä myös voimansiirron komponenteissa. Rainer Miksch korostaa: ”Asiakkaidemme monipuolisiin käyttötarkoituksiin ja toisinaan hyvin erilaisiin käyttöolosuhteisiin vastaaminen on hyötyajoneuvojen kehittämisen taidetta. Nyt kun eTruck ylitti odotuksemme talvitesteissä, koko testi- ja kehitystiimi odottaa jo innolla tulevia hyväksyntämittauksia ja kesätestauksia päästäkseen taas askeleen lähemmäksi sähköauton sarjatuotantoa.”

Scason toteutti asiakastestin Fortune-renkaista

Scason Oy halusi omissa rengastesteissään vahvistaa Fortune-rengasmerkin toimivuuden Suomen olosuhteissa. Testiin haettiin ajoneuvoja, joiden ajo tapahtuu haastavissa olosuhteissa ja kilometrejä kertyy nopeasti. Renkaat asennettiin kesäkuun alussa 2022 kahteen testiautoon. Nyt maahantuoja kertoo tuloksia.

Teemu Kokkonen pieksämäkeläisestä Kuljetus Kokkonen Oy:stä sai testattavakseen Fortune-renkaat ajoneuvoon, joka suorittaa maidonkeruuta maatiloilta. Auto on liikkeellä 24/7 ja ajoalusta vaihtelee sorasta murskeeseen ja asfalttiin. 

“Lähdimme mielenkiinnolla Fortune-testaukseen, sillä kyseessä on uusi merkki Suomessa. Renkaiden ajotuntuma oli vakaa ja hiljainen, kilometrikestävyyskin hyvä. Yllättäviä tilanteita ei tullut, oli alustana sitten liukas sora tai märkä asfaltti”, Kokkonen kertoo.

Testattavat renkaat – 315/80R22.5 FDR606 156/150 L Fortune – asennettiin kesäkuun alussa vetoakselille telivetoiseen autoon. Renkailla ajettiin marraskuuhun saakka yhteensä 93 000 kilometriä.

“Testin jälkeen renkaissa on kulutuspintaa jäljellä keskimäärin 7–8 milliä. Murskekivikään ei tuottanut ongelmia, vaikka se rikkoo ajossamme useasti renkaita. Rengas ei kerännyt murskekiviä kulutuspintaan. Voimme ehdottomasti suositella rengasta”, Kokkonen vinkkaa ostopäätöstä harkitseville. 

Pistovaurioita ei näkyvissä

Kuljetus Sipinen Ky:n testaukseen valitulla autolla kuljetetaan maa-ainesta sekä talvikaudella hoidetaan lumen aurausta. Ajoalustana on usein karkea murskekivi, mutta myös asfaltti ja sora.

Testattavat renkaat, malliltaan 385/65R22.5 FAM211 160K Fortune, asennettiin ajoneuvon etuakselille kesäkuun puolessa välissä 2022 ja otettiin alta pois marraskuun alussa. Testirenkailla ajettiin ensin 31 500 kilometriä. Testi jatkuu talvikauden jälkeen. Kulutuspintaa jäi noin 12 milliä. Mikkeliläisen Kuljetus Sipinen Ky:n omistaja Hannu Sipinen on tyytyväinen renkaiden ominaisuuksiin.

“Renkaat olivat vakaat ja ajotuntuma hyvä. Yllätyksiä ei tullut, vaikka ajoalusta muuttui useasti. Lisäksi renkaat olivat hiljaiset. Ajo tapahtuu useasti karkean murskekiven päällä, mutta renkaat säilyivät yllättävän hyväkuntoisina. Pistovaurioita ei juurikaan ole näkyvissä ja kulutuspinnan kuluma on tasaista. Voin hyvillä mielin suositella renkaita myös muille”, Sipinen summaa.

Scason Oy maahantuo Fortune-renkaita henkilö-, SUV- ja pakettiautoille sekä raskaalle kalustolle. 

Raskas Kalusto 3/2023

Kevään Raskas Kalusto eli numero 3/2023 tuo hyvää mieltä jo heti kannessa tupaan Alf Åbergin Mersu-jutun myötä. Muiden juttujen myötä päästään kuulemaan Timo Kinnusen nostotouhuista ja Mika Posan ajatuksista uudesta DAF XG+:sta ja miten sillä taittuu ulkomaanajo. Koskitraktorilla käytössä on harvinaisten luokkaan kuuluva Volvo NH12, eikä Hinaus Anderssonin kalustokaan ihan tavallisten mittoja aina täytä. Kuljetus T. Niinimaalla on ollut palkintohaavin elkeitä viime kaudella, mutta kalusto on ajateltu vahvasti työkäyttö edellä. Suomussalmella maito liikkuu MANeilla ja menneitä muistellaan Mobiliassa Rahtarit 50-vuotta -juhlanäyttelyn puitteissa. Koeajossa on Renault Trucks C koukkulaitteella. Katsaus otetaan Suomen kuorma-autokantaan kokonaisuutena ja ihmetellään myös Volvo FM Electriciä. Koko luettelo tuossa alhaalla:

Kalusto ja ihmiset

08 Tuttu tähti keulassa

Porvoolainen Alf Åberg on siirtänyt 40 vuoden ajan maata Mercedes-Benzeillä.

20 Mielikuvitus rajana

Timo Kinnunen suorittaa monipuolisia nostotöitä Scanialla ja Efferillä. 

26 Plussampi vetäjä

Mika Posa ajaa kansainvälistä rahtia uudella DAF XG+ 530:lla. 

32 Nokka, punkka ja nostoteli

Koskitraktori Oy:n harvinainen ja näyttävä Volvo NH12.

42 Hinauksia ja hinausautoja

Peter Andersson aloitti hinausyrittäjänä 28 vuotta sitten. 

54 Topin tiimi

Pistäydyimme Kuljetus T. Niinimaan väen juttusilla Ruukissa. 

68 Maitoa mennen tullen

Suomussalmen maidot ajetaan MANilla, tai oikeastaan kahdella.

76 Rahtarit 50 vuotta

Juhlavuosinäyttely Mobiliassa.

Koeajot ja esittelyt

38 Kokonaiskuvaa kalustosta

Miltä näyttää Suomen kuorma-autokanta nyt ja mitä vaihtoehtoja tulevaisuus voi tuoda? 

48 Hiljainen puurtaja

Koeajossa koukkuautoksi rakennettu Renault Trucks C.

60 Lisää virtaa

Suomen ensimmäinen Volvo FM Electric 4X2 lähti töihin.

64 Ilmettä pintaan

Teippaamalla kuljetuskalusto saa laadukkaan ja kestävän ilmeen.

74 Luottolenkeistä uutta ketjua

MECA Truck -korjaamoketju tuli Suomeen.

Vakiopalstat

14 Uutiskuljetus

82 Seuraavassa numerossa

Kesko myy MAN Truck & Bus -liiketoiminnan Adampolis Finland Oy:lle

Kesko on tehnyt sopimuksen MAN Truck & Bus -liiketoiminnan myymisestä liettualaispohjaiselle Adampolis Finlandille. Kuorma- ja linja-automarkkinassa toimivan MAN-liiketoiminnan myynnin myötä K-Auto keskittyy jatkossa entistäkin vahvemmin henkilö- ja pakettiautojen maahantuontiin, myyntiin sekä autoilun palveluihin.

Autokaupassa Keskon kertoo sen tavoitteena olevan tarjota markkinoiden paras asiakaskokemus ja vahvistaa markkina-asemaa sekä uusissa että käytetyissä autoissa ja palveluissa. Kasvustrategian luonnehditaan perustuvan vahvaan yhteistyöhön Volkswagen Groupin kanssa, digitalisaation aiempaa laajempaan hyödyntämiseen, operatiivisen tehokkuuden parantamiseen sekä käytettyjen autojen ja palveluiden myynnin kasvattamiseen. 

Nyt Kesko ilmoittaa osana tätä luopuvansa MAN-liiketoiminnasta. Uusi toimija Suomen MAN-kauppaan tulee Liettuasta. Suomessa nimellä Adampolis Finland Oy toimiva organisaatio on osa Adampolis-ryhmää, joka on raskaiden ajoneuvojen maahantuontiin, huoltoon, myyntiin, vuokraukseen, varaosaliiketoimintaan ja rahoituspalveluihin keskittynyt yhtiö. Adampolisilla on 27 vuoden kokemus MAN-liiketoiminnasta ja yhtiö on palkittu MAN SE:n toimesta vuoden 2020 MAN-maahantuojana maailmassa. 
 
”Haastavassakin markkinassa olemme kääntäneet Keskon autokaupan liiketoiminnan terveelle pohjalle. Jatkamme kasvustrategian toteuttamista henkilö- ja pakettiautosegmenteissä, missä keskeisessä osassa ovat erittäin kilpailukykyinen valikoima uusissa ja käytetyissä autoissa sekä monipuoliset auton ostamisen ja käytön digitaaliset palvelut. MAN-liiketoiminta siirtyy hyvälle omistajalle, jolla on vahvat näytöt raskaiden ajoneuvojen menestyksekkäästä liiketoiminnasta”, toteaa Keskon autokaupan toimialajohtaja Matti Virtanen

”MAN Truck & Bus -liiketoiminnan ostaminen Suomessa on osa kansainvälistä kasvustrategiaamme. Kaupan myötä saamme joukkoomme myös lisää erittäin ammattitaitoista henkilöstöä sekä näkemystä tehokkaista ja asiakaslähtöisistä toimintatavoista”, kommentoi Adampolis-konsernin toimitusjohtaja Ričardas Tverijonas
 
Osapuolet ovat vahvistaneet kaupan ja K-Auton MAN Bus & Truck -liiketoiminta siirtyy uudelle omistajalle 31.3.2023. 

Iveco-jälleenmyynti siirtymässä Hedin Mobility Groupille

Iveco Group ja Hedin Mobility Group AB ilmoittivat tänään allekirjoittaneensa aiesopimuksen Iveco Groupin jakelu- ja jälleenmyyntiliiketoiminnan siirtämisestä Ruotsissa, Norjassa, Suomessa ja Tanskassa.

Autokaupan ja varaosamyynnin jättiläinen Hedin Mobility Group on tehnyt aiesopimuksen Iveco Groupin kanssa kuorma-automyynnin aloittamisesta pohjoismaisella markkinalla. Tällä hetkellä Iveco Groupin hyötyajoneuvojen tuotevalikoimaa myydään ja huolletaan Pohjoismaissa 39 jälleenmyyjällä ja yli 100 korjaamolla, mukaan lukien jälleenmyynti IVECOn omistamilla jakelijoilla Ruotsissa (Göteborg ja Helsingborg), Norjassa (Bærum), Suomessa (Espoo) ja Tanskassa (Odense). Verkostoon kuuluu myös IVECOn huoltopalvelut ja varaosien jakelu. Jatkossa tämä verkosto liittyy Hedin Mobility Groupin kansainväliseen 270 jälleenmyyjän verkostoon, jonka myyntiedustukseen kuuluu yli 40 tuotemerkkiä 13 maassa. Kun viranomaishyväksyntä on saatu, kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2023 loppuun mennessä.

Kaikki muu liiketoiminta, kuten olemassa oleva bussien myynti ja huolto, rahoituspalvelut ja muu konsernin liiketoiminta, säilyvät IVECOn hallinnassa. 

Iveco Group linjaa, että solmimalla strategisen kumppanuuden kestävän liikenteen avaintoimijan kanssa Iveco Group voi tarjota menestyksekkään kehityspolun henkilöstölleen, brändeilleen ja tuotteilleen ja yksinkertaistaa samalla rakenteitaan. Lausunnon mukaan Hedin puolestaan pääsee hyödyntämään yhä menestyvämpiä IVECO-hyötyajoneuvoja ja minibusseja, joiden valikoimaa on viime aikoina laajennettu sähkökäyttöisillä raskailla ja kevyillä kuorma-autoilla. 

Gerrit Marx, CEO, Iveco Group: 

”Olemme tyytyväisiä löydettyämme kumppanin vahvistamaan läsnäoloamme kaikkialla Pohjoismaissa. Yhteistyö Hedin Mobility Groupin kaltaisen kunnianhimoisen ja yrittäjähenkisen yhtiön kanssa, jolla on vahva asema markkinoilla, parantaa koko kuorma-autovalikoimamme menestystä, erityisesti sähköllä ja vaihtoehtoisissa käyttövoimilla toimivissa ajoneuvoissa. Tämä laajennus noudattaa hyvin strategiaamme, jonka tavoitteena on edistää innovatiivisten tuotteiden ja palvelujen kokonaisvaltaista tarjontaa Euroopassa, mikä hyödyttää viime kädessä loppuasiakkaita, jälleenmyyjiä ja kaikkia sidosryhmiämme.”

Anders Hedin, Hedin Mobility Groupin perustaja ja CEO: 

”Aloitamme mielellämme tämän strategisen kumppanuuden maailman johtaviin maantiekuljetusyrityksiin kuuluvan Iveco Groupin kanssa tullaksemme brändin keulakuvaksi Pohjoismaissa. Tämä kauppa pystyttää konserniimme uusia virstanpylväitä: jakeluliiketoimintamme laajentaminen keskiraskaisiin ja raskaisiin kuorma-autoihin, hyötyajoneuvojen myynnin aloittaminen Norjassa ja ensimmäinen oma ajoneuvojen jälleenmyyntitoimintamme Tanskan markkinoilla. Jatkamme mielellämme keskustelua Iveco Groupin kanssa sopimuksen viimeistelemiseksi ja yritysten ja niiden työntekijöiden toivottamiseksi tervetulleiksi Hedin Mobility Groupiin.”

Kesla-autonostureiden huoltoverkosto laajenee

Kesla-autonostureiden huoltoverkosto laajenee. Uusin huoltoverkoston edustaja on raskaan kaluston huoltoon keskittynyt Pekant Oy Oulussa. 

Oululainen Pekant Oy on erikoistunut kevyen ja raskaan kaluston huoltoihin, korjauksiin, katsastuksiin ja varaosamyyntiin. Vuonna 2007 perustetun perheyrityksen valikoimaan Kesla-nostureiden huolto ja varaosat olivat luonnollinen lisä. 

”Etsimme Oulun seudulle nosturihuoltopistettä. Saimme asiakkailtamme vinkin Pekantin toiminnasta ja kyvykkyyksistä, ja otimme heihin yhteyttä”, kertoo Kesla Oyj:n jälkimarkkinointipäällikkö Reijo Tuononen

Pekantilla on toimipisteitä Oulun lisäksi Liedossa, Salossa ja Kempeleessä, mutta tässä vaiheessa Kesla-nostureiden huoltoa saa Oulun toimipisteessä. 

”Oulun pisteemme huolto on avoinna arkisin klo 6-22 ja lauantaisin klo 8-16. Hätätilanteessa palvelemme reilujen aukioloaikojen ulkopuolellakin”, toteaa toimitusjohtaja Leo Juutinen Pekantilta. ”Huoltoa ei tarvitse varata myöskään viikkoja etukäteen, vaan usein aika, hallipaikka ja korjauksen ammattilainen löytyvät jopa samalle päivälle.” 

Ripeän toiminnan aloittamisen mahdollistaa myös yli 20 000 varaosan varasto, johon nyt tulevat lisäksi Kesla-nostureiden yleisimmät varaosat. Sellaiset varaosat, joita varastossa ei ole, saadaan Keslalta seuraavaksi päiväksi. 

”Meillä on Suomessa nelisenkymmentä KESLA-autonostureiden huoltopistettä, mutta koska Suomi on suuri maa ja markkinaosuutemme merkittävä, on valtuutetuille huoltopisteille tarvetta”, toteaa jälkimarkkinointipäällikkö Reijo Tuononen Kesla Oyj:stä. 

Maanteitä päällystetään tänä vuonna ennätysvähän

Maanteiden päällystystyöt käynnistyvät jälleen vapun tienoilla eteläisestä Suomesta alkaen. Vuonna 2023 uutta päällystettä arvioidaan tulevan vain noin 1 500 kilometrin matkalle, mutta lukema tarkentuu vielä kevään aikana. Kilometrejä vähentävät sekä kustannustason jyrkkä nousu että edellisvuosia pienempi rahoitus. Korjausvelka maantieverkolla kasvaa tänäkin vuonna.

Valtion tieverkon päällystysohjelman arvioidaan jäävän selvästi vuotta 2022 lyhyemmäksi erityisesti kustannustason nousun takia. Myös käytettävissä oleva rahoitus on pienempi kuin kolmena edeltävänä vuonna. Alueellisesta tienpidosta vastaavat ELY-keskukset kilpailuttavat maanteiden päällystysurakat. Kilpailutukset jatkuvat jokavuotiseen tapaan toukokuulle asti alueesta riippuen.

”Valtakunnallisen päällystysmäärän arvioidaan tänä vuonna jäävän noin 1 500 kilometriin, mutta lukema tarkentuu vielä kevään aikana, kun lopullinen hintataso selviää kilpailutusten edetessä. Pyrimme pitämään maanteiden vilkkaimman verkon kunnossa, mutta muulla verkolla huonokuntoisten teiden määrä kasvaa noin 700 kilometrillä”, kertoo väylänpidon toimialajohtaja Virpi Anttila Väylävirastosta.

Vuonna 2022 päällystettiin yhteensä noin 215 miljoonalla eurolla noin 2 400 kilometriä, joista noin viisi prosenttia oli kävely- ja pyöräilyväylillä. Summa sisältää varsinaisen päällystämisen lisäksi myös paikkaamisen, tiemerkinnät ja kuivatuksen parantamisen.

”Kävely- ja pyöräilyväylien päällysteisiin panostetaan tänäkin vuonna tarpeiden mukaan, mutta käytettävissä olevat resurssit huomioiden”, Anttila sanoo.

Korjausvelan kasvu jatkuu

Päällystettyjä maanteitä on Suomessa noin 51 500 kilometriä, ja niistä huonokuntoisia oli vuoden 2022 lopussa noin 8 000 kilometriä. Nykyisillä päällystysmäärillä korjausvelan kasvu jatkuu edelleen, eli koko tieverkkoa ei käytettävissä olevalla rahoituksella pystytä pitämään hyvässä kunnossa.

Tieverkon nykykunnon ylläpitämiseksi vaadittaisiin vuosittain noin 4 000 kilometrin mittaista päällystysohjelmaa. Tähän päästiin viimeksi vuonna 2020. Tavoitetasoa selvästi alempi rahoitus johtaa entistä tarkempaan priorisointiin päällysteiden korjauksessa ja lisää paikkauksiin tarvittavaa rahamäärää.

”Vilkasliikenteisillä teillä kulkee yli 60 prosenttia kaikesta maanteiden liikenteestä, ja nämä noin 10 000 kilometriä pyritään ylläpitämään nykykunnossaan. Vähäliikenteisellä tieverkolla kunto heikkenee edelleen ja on odotettavissa, että väylien ikääntyessä tarve kalliimmalle peruskorjaukselle on tulevina vuosina suuri”, Anttila toteaa.

Tietoa päällystystöistä karttapalveluissa

Väylävirastolla on karttapalvelu, johon päivitetään tiedot varmistuneista päällystystöistä kevään aikana. Siirry karttapalveluun. Karttapalveluun on viety myös maanteiden päällysteiden kuntotiedot. Siirry kuntokartalle.

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...