Kuten kannestakin näkee, tämä numero on Raskas Kalusto -historian sadas lehti. Sen sivuilla otammekin katsausta vuosien ja lehtien varrella tapahtuneisiin tehtyihin juttuihin ja tapahtuneisiin muutoksiin esimerkiksi autojen kehityksessä.
Lisäksi lehdessä käydään jututtamassa Ristimaan Juhaa ja esitellään samalla yrityksen tuorein auto. Palaamme myös Iihin, jossa Jonne Rajalalla on jälleen uusi Scania. Samalla asiallahan käytiin paikalla silloin 12 vuotta sittenkin, kun lehti oli alkutaipaleella. Puuta ajetaan myös V. Hulkkosen kalustolla, sillä taloon on tullut rahtiautojen lisäksi nyt myös puuauto. Erikoiskuljetuksia on parikin kappaletta, ja maitokin liikkuu. Sadannessa lehdessä on lisäksi paljon muutakin, joten laitetaanpa lista tähän alle:
Scanian G25CM- ja G33CM-vaihteistomallistoihin liittyy nyt kaksi uutta jäsentä merkinnällä ”H” eli Heavy. Uudet G25CH- ja G33CH-vaihteistojen luvataan jakavan kaikki aiempien sisarustensa huippuominaisuudet.
”Lisäämällä nämä vaihtoehdot valikoimaamme, teemme entistä selvemmäksi, että XT-mallistomme ja sen kaivostoiminnan vaihtoehdot ovat meille tärkeää liiketoimintaa”, sanoo Stefan Dorski, Scania-kuorma-autoliiketoiminnan johtaja. ”Näiden vaihteistojen kyky vastata kuorma-autojen kohtaamiin haasteisiin kaikkein raskaimmissa kuljetuksissa parantaa ajoneuvojen käyttöastetta ja vähentää ylläpitokustannuksia.”
Scanian uusimman sukupolven Opticruise-vaihteistot tunnetaan erinomaisesta tekniikastaan. Kun ne esiteltiin vuonna 2020, vaihteistojen luonnehdittiin ainakin valmistajan mielestä tuovan luokkansa parhaat ominaisuudet, kuten paremman polttoaine- ja kuljetustehokkuuden, sujuvan ja nopean vaihteenvaihdon ja keveyden. Yksi niiden tärkeimmistä eduista on Scanian mukaan laaja välityssuhteen jakautuminen, joka yhdessä sopivan taka-akselin välityksen kanssa varmistaa, että moottori voi toimia alhaisilla kierroksilla ja tuottaa samalla täyden vääntömomentin.
”Scanian raskaan kaluston tarjonta ei ole koskaan ollut vahvempi”, sanoo Scania kuorma-autojen tuotepäällikkö Eduardo Landeo. ”Sen lisäksi, että tarjoamme täyden valikoiman moottorivaihtoehtoja, tämä lisäys yhdessä laajan taka-akselivalikoimamme kanssa tarkoittaa, että voimme palvella entistä paremmin kuljetusalan vaativimpia ja raskaimpia sovelluksia.”
Optimaalinen tasapaino
Raskaissa kuorma-autoissa ja yhdistelmissä, joiden kokonaispaino on suuri, käytetään yleensä 6×4-vetotapaa, joissa on hidas välityssuhde (3,5:1 tai enemmän). Mäkisissä olosuhteissa tai suurella vierintävastuksella tämä rasittaa huomattavasti vaihteistosta lähtevää kardaaniakselia. Hidas välityssuhde, tyypillisesti yhdessä napavälitteisten akselien kanssa, on hyödyllinen yhdistelmä jyrkässä nousussa ja liikkeellelähdössä raskailla kuormilla. Tämä tekee kuorma-autosta toimivan raskaissa olosuhteissa, mutta johtaa myös suurempiin moottorin kierroksiin matkanopeudella.
Koska Scania kertoo pyrkivänsä alhaisiin moottorin kierroslukuihin ja alhaiseen polttoaineenkulutukseen, parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi on löydettävä optimaalinen tasapaino vaihteiston ja taka-akseliston välityssuhteen välillä. Scanian raskaiden H-vaihteistojen ominaisuuksien ansiosta yhä useammat kuorma-autot voivat nyt käyttää nopeampaa välityssuhdetta säilyttäen silti kaikki raskaisiin olosuhteisiin tehdyn optimoinnin hyödyt, Scanialta kerrotaan.
Kaikki alumiinia, hiljainen ja tehokas
Scania Opticruise -vaihteistojen G-mallisto esiteltiin vuonna 2020, ja se oli 60 kg edeltäjäänsä kevyempi täysalumiinikotelon ja pienemmän koon ansiosta. Se tarjosi myös alhaisemman melutason.
G-sarjan vaihteistot auttavat valmistajan mukaan säästämään polttoainetta. Vaihteiston sisäinen kitka on pienempi, vaihteistossa on vain kaksi synkronoijaa, koska siinä käytetään paineilmaohjausta, sekä yhteensä kolmea akselijarrua. Super-malliston älykkäiden moottorinohjausjärjestelmien kanssa uudet G-sarjan vaihteistot ovat avainasemassa, kun tarvitaan nopeaa ja tarkkaa vaihteen vaihtamista vaativimmissakin olosuhteissa, Scania tiedottaa.
Kuorma-autojen ensirekisteröinnit ovat alkuvuoden aikana olleet selvässä kasvussa aiempiin vuosiin nähden. Hieman yli 70 prosenttia ensirekisteröidyistä kuorma-autoista on kokonaismassaltaan vähintään 16 tonnin kuorma-autoja.
Raskaimpia, vähintään 16 tonnin kuorma-autoja on alkuvuoden aikana rekisteröity noin 970, mikä on 13 prosenttia enemmän kuin viitenä viimeisimpänä vuonna keskimäärin. Rekisteröintien kasvu johtuu viime vuosien aikana kertyneen vahvan tilauskannan purkautumisesta, kertoo Autoalan Tiedotuskeskus.
Myös muualla Euroopassa kuorma-autojen ensirekisteröinnit ovat olleet alkuvuonna kasvussa. Kuorma-autoja rekisteröitiin EU:ssa vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana noin 19 prosenttia viime vuoden alkua enemmän. Suomessa rekisteröinnit kipusivat vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 21 prosenttia viime vuoden alkua korkeammalle.
Raskaan liikenteen liikennemäärä päätieverkolla oli viime vuonna noin 3,7 prosenttia vuoden 2021 liikennemääriä pienempi, ja talouden kääntyminen maltilliseen taantumaan talven aikana on vähentänyt kuorma-autoliikenteen kysyntää. Alkuvuonna 2023 liikennemäärät ovat hieman tasaantuneet ja liikennemäärien ennakoidaan kääntyvän hienoiseen kasvuun loppuvuoden aikana.
Kuorma-autojen keskikoko on kasvanut viime vuosina selvästi
Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan kuljetusjärjestelmän energiatehokkuus on viime vuosikymmenen aikana parantunut Suomessa erityisesti kuorma-autojen mittoja ja massoja koskevien muutosten seurauksena. Suurempien mittojen ja massojen ansiosta kuorma-autojen ajokilometrien määrä on vähentynyt, koska samalla ajoneuvoyhdistelmällä voidaan kuljettaa kerralla enemmän tavaraa. Vuonna 2013 voimaan astui muutos, jonka mukaan ajoneuvoyhdistelmien suurimmat sallitut kokonaismassat nousivat 60 tonnista 76 tonniin ja samalla suurin sallittu korkeus nousi 4,2 metristä 4,4 metriin. Lisäksi vuonna 2019 yhdistelmien ja perävaunujen suurinta sallittua pituutta nostettiin ja tieliikenteessä sallittiin uudentyyppiset nykyisistä poikkeavat ajoneuvoyhdistelmät.
Raskaimpien kuorma-autojen osuus on kasvanut selvästi lakimuutosten seurauksena. Kun vuonna 2013 noin kolmannes ensirekisteröidyistä yli 16 tonnin kuorma-autoista oli kokonaismassaltaan yli 30 tonnia, niiden osuus on kasvanut vuosina 2014–2023 noin 60 prosenttiin. Yli 60 prosenttia tiekuljetusten tonnikilometreistä kulkee yli 64 tonnin ajoneuvoyhdistelmillä.
Kaasu- ja sähkökuorma-autojen osuus kasvussa
Kuorma-autokannan käyttövoimamurroksen ennakoidaan nopeutuvan tulevien vuosien aikana, arvioi Autoalan Tiedotuskeskus. Kuorma-autokannassa on tällä hetkellä noin 500 kaasukuorma-autoa ja hieman alle 30 sähkökuorma-autoa. Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus kannasta on vielä pieni, sillä kuorma-autokannassa on yhteensä noin 94 000 autoa. Sähkökuorma-autojen rekisteröinnit olivat aiemmin yksittäisiä, mutta viime vuonna rekisteröintien määrä kasvoi 15 autoon. Kaasukäyttöisten kuorma-autojen määrän tulisi noin kymmenkertaiseksi vuoteen 2030 mennessä, jotta päästövähennystavoitteet ja jakeluvelvoitteen biokaasun käyttöä koskevat tavoitteet saavutettaisiin.
Sähkö- ja kaasukuorma-autojen kysyntää ovat vauhdittaneet hankintatuet, jotka ovat lisänneet kuljetusyritysten mahdollisuuksia investoida vaihtoehtoisia käyttövoimiin. Hankintatukia tulisi uudistaa ja jatkaa myös tulevien vuosien aikana. Erityisesti sähkökuorma-autojen hankintatukien hakemusmäärä on ollut selvässä kasvussa. Hankintaa jarruttavat vielä lähivuosina korkean hankintahinnan lisäksi latausinfrastruktuurin edellyttämät alkuinvestoinnit sekä raskaan kaluston tarpeisiin soveltuvan julkisen latausinfran puute.
Euroopassa rekisteröitiin vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana yhteensä 662 sähkökuorma-autoa yli 16 tonnin kokoluokassa. Tämä vastaa noin 0,8 prosentin osuutta rekisteröinneistä. Kasvu on ollut nopeaa, sillä vastaavaan aikaan viime vuonna määrä oli koko Euroopassa 85. Raskaita sähkökuorma-autoja on Euroopassa alkuvuoden aikana rekisteröity suhteellisesti eniten Sveitsissä, Tanskassa, Norjassa, Ruotsissa ja Alankomaissa. Näiden maiden osuus vastaa noin 60 prosenttia koko Euroopan raskaiden sähkökuorma-autojen markkinasta.
Kuljetusalan suurtapahtuma järjestetään neljän vuoden tauon jälkeen 25.−27.5.2023 Jyväskylässä messu- ja tapahtumakeskus Paviljongissa. Esillä on tällä kertaa yhteensä yli 200 näytteilleasettajaa.
Kuljetus 2023 -tapahtuman luvataan tarjoavan kattavan läpileikkauksen kuljetusalaan. Esillä ovat raskas ja kevyt kuljetuskalusto sekä monipuolinen valikoima kuljetus- ja logistiikka-alan palveluntarjoajia. Luvassa on muun muassa uusien mallistojen esittelyjä. Tapahtumassa on yhteensä yli 200 näytteilleasettajaa ja tilaa näyttelylle on varattu yli 27 000 neliömetriä.
”Vastaava tapahtuma on viimeksi järjestetty vuonna 2019. Kuorma- ja pakettiautojen mallistot ovat ehtineet viime tapahtuman jälkeen uusiutua, joten tapahtumassa on tällä kerralla poikkeuksellisen paljon uutta nähtävää ja kuultavaa. Koronapandemia ja geopoliittinen tilanne ovat kuristaneet myös autotuotantoa, mutta pahin saatavuuspula näyttää jo jääneen taakse. Raskaiden kuorma-autojen rekisteröinnit ovatkin jo kääntyneet viime kuukausien aikana kasvuun”, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
Päällirakenteiden toimiala odottaa Kuljetus-tapahtumasta menestystä. ”Maailmantilanne aiheuttaa edelleen huolenaiheita lähinnä komponenttien saatavuuden ja niiden hintojen nousun osalta. Kysyntä on kuitenkin pysynyt hyvällä tasolla ja katsomme luottavaisesti tulevaisuuteen”, toteaa Teknologiateollisuuden Perävaunut ja Päällirakenteet -toimialaryhmän puheenjohtaja Aki Sirén.
Tapahtumaan pääsee rekisteröitymällä osallistumaan veloituksetta, joten tapahtumaan voi osallistua myös isommalla ryhmällä. Kuljetusmessut järjestetään Jyväskylän Paviljongissa, osoitteessa Lutakonaukio 12, 40100 Jyväskylä. Messujen aukioloajat ovat:
Kolmannes kuljetusyrittäjistä kärsii työvoimapulasta, käy ilmi SKALin kuljetusbarometrista. Järjestön mukaan joustoja tarvittaisiin muun muassa ammattipätevyyden hankkimiseen, Puolustusvoimissa on otettava käyttöön koemalli ja työperäisen maahanmuuton vauhdittaminen on tarpeen myös kuljetusalalla.
SKALin Kuljetusbarometriin vastasi 641 kuljetusyrittäjää, joka on kattava otos alan yrittäjien näkemyksistä. Barometri toteutettiin 19.12.2022-9.1.2023.
Kolmannes (33%) kuljetusyrityksistä kertoo, että henkilökunnan palkkaamisessa on ollut viimeisen vuoden aikana vaikeuksia. Lähivuosina myös kuljetusala kilpailee muiden toimialojen kanssa vähenevästä työvoimasta – myös liikenne- ja logistiikka-alan sisällä.
”Ala tarjoaa töitä jopa 4 000 uudelle kuljettajalle vuosittain. Samaan aikaan joillakin toimialoilla nähdään irtisanomisia. Osaavaa työvoimaa olisi saatavilla, mutta koska kuljetusala on runsaasti säännelty, siirtyminen kuljetusalalle on vaikeaa”, sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.
Kujala painottaa alan merkitystä: mikäli kumipyörät pysähtyvät, myös muut toimialat kärsivät. Hänen mukaansa alan houkuttelevuutta on lisättävä ja liian jäykkää sääntelyä joustavoitettava. Yhtenä keinona sen välttämiseksi on nähtävä riittävät joustot aloilta toisille siirtyessä.
Vuodesta 2020 alkaen tavarankuljettajan ammattipätevyyden on voinut säädösten mukaan hankkia myös koemallilla. SKAL luonnehtii mallia tällä hetkellä toimimattomaksi, sillä ammattipätevyyskokeen järjestäjille on järjestön mukaan asetettu liian tiukat koulutusvaatimukset. SKAL esittääkin, että kokeen järjestäjälle asetettuja vaatimuksia kevennetään.
”Esimerkiksi ammattipätevyyskokeen arvioijalle ja kokeesta vastaavalle johtajalle on asetettu liian tiukat vaatimukset. Kaksi kokeen arvioijaa on tarpeeton ja kustannuksia lisäävä vaatimus. Yksi arvioija kykenee tekemään arvioinnin, kun hänellä on riittävä työkokemus tai koulutus”, sanoo SKALin edunvalvontajohtaja Ari Herrala.
Herralan mukaan myös kokeesta vastaavan johtajan pätevyysvaatimuksena toimisi sama vaatimus kuin on asetettu perustason ammattipätevyyskoulutuksen vastaavalle johtajalle.
Puolustusvoimat kouluttaa noin 3 000 kuljettajaa vuodessa. Heistä kolmasosalle annetaan täysi perustason ammattipätevyyskoulutus ja kahdelle kolmasosalle nopeutettu ammattipätevyyskoulutus. Kuljettajien saatavuutta alalle voitaisiin SKALin mukaan parantaa, jos puolustusvoimat ottaisivat kuljettajien ammattipätevyyden koemallin käyttöön.
”Tämä mahdollistaisi sen, että kaikilla puolustusvoimissa koulutetuilla kuljettajilla olisi myös raskaampia ajoneuvoja koskeva ammattipätevyys voimassa heti asepalveluksen päätyttyä. Se helpottaisi alalle jäämistä, ja mahdollistaisi kuljettajan osaamisen säilymisen myös varusmiespalvelun jälkeen”, Herrala sanoo.
SKAL muistuttaa myös, että kuljettajakoulutuksen kustannukset ovat keskimääräistä ammattikoulutusta suuremmat, sillä koulutuksen järjestäminen edellyttää oppilaitoksilta ajoneuvokalustoa ja ajo-opetus on pääasiassa yksilökoulutusta. Oppimisen laadun turvaamiseksi kuljettajakoulutukseen tulee varata riittävä rahoitus.
”Kuljettajakoulutuksen kustannukset ovat keskimääräistä ammattikoulutusta suuremmat. Jotta koulutuksen laatu, määrä ja tehokkuus voidaan säilyttää, tulee kuljettajakoulutukseen varata riittävä rahoitus”, sanoo Herrala.
SKALin julkaisema työvoiman saatavuus -ohjelma kattaa kuljetusalan näkemykset alan työvoiman saatavuuden haasteista. Ohjelma esittää keinoja, joilla työvoiman saatavuus voidaan turvata. Raportti on luettavissa SKALin verkkosivuilla.
SKALin ehdottamat seitsemän ratkaisua työvoiman saatavuuteen:
Alan vetovoimaisuutta on parannettava ja työvoimaa houkuteltava: yhteistyötä oppilaitosten ja yritysten välillä.
Kuljettajakoulutukseen on varattava riittävä rahoitus.
Oppisopimuskoulutuksen palkanmaksua on uudistettava, jotta yrityksillä on kannustimia ottaa opiskelijoita koulutukseen.
Työperäistä maahanmuuttoa on vauhditettava, Suomeen saapuville on tarjottava riittävästi koulutusta.
Ammattipätevyyden suorittamista koemallilla koskevia säädöksiä on kevennettävä.
Koemalli käyttöön myös Puolustusvoimien kuljettajakoulutuksessa.
Maxpo 23 -messujen sisäänpääsykäytäntö on muuttunut ja sisäänpääsymaksusta on luovuttu. Messuille pääsee veloituksetta rekisteröitymällä tapahtuman verkkosivuilla tai sisäänkäynneillä. Maxpo 23 -messut järjestetään 31.8. – 2.9.2023 Hyvinkään lentokentällä.
20. kertaa järjestettävät Maxpo-messut ovat tällä kertaa sisäänpääsyltään ilmaiset kävijöille, jotka rekisteröityvät tapahtumaan joko etukäteen tai portilla. Aiemmin sisään on päässyt veloituksetta vain kutsukortilla.
”Uudella sisäänpääsykäytännöllä helpotetaan alan ammattilaisten sisäänpääsyä messuille ja yksinkertaistetaan kutsukäytäntöä. Aikaisemmin kutsukortilla on rekisteröitymällä päässyt messuille veloituksetta, mutta ilman kutsua alan ammattilaiset ovat joutuneet maksamaan sisäänpääsystä”, kertoo Risto Wuolle Helsingin Messukeskuksesta. ”Toivotamme tänä vuonna kaikki alan ammattilaiset tervetulleiksi elo-syyskuussa Suomen suurimpaan maarakennus- ja ympäristöhoitokoneiden erikoisnäyttelyyn veloituksetta.”
Maanrakennus- ja ympäristönhoitokoneiden erikoisnäyttely Maxpo järjestetään jo 20. kertaa torstaista lauantaihin 31.8. – 2.9.2023 Hyvinkään lentokentällä. Maxpo-messut järjestää Helsingin Messukeskus Rakennuskonealan Näyttely-yhdistys ry:n toimeksiannosta. Tapahtuma on avoinna torstaina ja perjantaina klo 9-17 ja lauantaina klo 9-16.
Kasvaneiden uusiutuvan energian investointien myötä Ahola Specialin liiketoiminta on kolminkertaistunut edellisen kolmen vuoden aikana. Nyt yritys toteuttaa kansainvälistä kasvua osana pitkäaikaista strategiaa, jolla tavoitellaan asemaa Pohjoismaiden johtavana erikois- ja projektikuljetusyhtiönä. Uuden maantieteellisen alueen lisäksi Ahola Special vahvistaa tarjoomaansa kuljetuskonsultoinnin ja -suunnittelun saralla.
Tähän saakka pohjoismaissa toiminut Ahola Special laajentaa liiketoimintaansa Euroopan markkinoille. Maantieteellisen toiminta-alueen laajentumisen lisäksi yhtiön asiakaspohja kasvaa merkittävästi. Jatkossa Euroopan liiketoimintaa johdetaan Kokkolan lisäksi Jyväskylästä, jossa toimii vastikään nimitetty eurooppalaiseen kuljetusliiketoimintaan erikoistunut tiimi.
”Ahola Special tunnetaan jo Pohjoismaissa erikoiskuljetusten pioneerina, mutta nyt on oikea aika suunnata katseet kohti Eurooppaa. Uuden liiketoiminta-alueen myötä pystymme tarjoamaan kattavammin palveluita niin vanhoille kuin uusillekin asiakkaille. Eurooppaan laajentuminen on osa Ahola Specialin pitkäaikaista strategiaa. Tavoitteenamme on olla Pohjoismaiden johtava ja Euroopan tasolla merkittävä erikois- ja projektikuljetusyhtiö jo lähivuosien aikana”, taustoittaa Jonas Ahola, Ahola Specialin toimitusjohtaja.
Jatkossa Ahola Special aikoo erottautua pohjoismaisista kilpailijoistaan suuremmalla markkina-alueella, sillä moni kilpailijoista on rajannut alueensa Pohjois-Eurooppaan. Ahola Specialin mukaan jo olemassa oleville paikallisille asiakkaille liiketoiminta-alueen laajennus tarkoittaa sitä, että jatkossa heille voidaan tarjota palveluita myös Keski-Euroopan markkinoilla. Uusille asiakkaille Keski-Euroopassa laajentuminen mahdollistaa erikoiskuljetukset vastavuoroisesti Pohjoismaihin.
Eurooppaan laajentumisen lisäksi Ahola Special vahvistaa kuljetuskonsultoinnin ja -suunnittelun liiketoimintaansa. Liiketoiminnan laajentamisen ja vahvistamisen myötä Ahola Special tarjoaa jatkossa entistäkin kokonaisvaltaisempia erikoiskuljetusratkaisuja aina reittisuunnittelusta varsinaisiin kuljetuksiin. Osana ennakkosuunnitteluun kuuluvaa reittisuunnittelua tehdään monia laskelmia liittyen esimerkiksi kuormien kääntösäteisiin.
”Perinteisesti kuljetusalan ammattilaiset hyppäävät mukaan prosessiin vasta loppuvaiheessa, kun kuljetustarpeita lähdetään jo toteuttamaan. Erityisesti erikoiskuljetusten kohdalla reittisuunnittelun tärkeys kuitenkin korostuu ja toteutuksessa voikin mennä moni asia pieleen, jos suunnittelussa ei oteta huomioon erilaisten kuormien erikoistarpeita. Siksi haluamme jatkossa olla yhä vahvemmin mukana jo suunnitteluvaiheessa”, Ahola kertoo.
Erikoiskuljetusratkaisujen ja projektilogistiikan ohella Ahola Special on toiminut pohjoismaissa myös tuulivoimalogistiikan saralla, ja se onkin yksi Ahola Specialin suurimmista työllistäjistä.
”Tuulivoimaloiden rakennus on hyvä esimerkki projektista, jossa suunnittelu on yksi tärkeimmistä vaiheista. Voimaloita rakennetaan usein paikkoihin, jotka ovat olemassa olevien tieverkkojen ulottumattomissa, ja huoltoteitä suunniteltaessa on otettava huomioon kuljetettavien komponenttien erikoistarpeet. Yksittäinen tuulivoimalan siipi voi olla jopa 80 metriä pitkä sekä painaa noin 25 000 kiloa ja tämä täytyy ottaa reittisuunnittelun lisäksi huomioon uusia teitä rakentaessa”, Ahola jatkaa.
Tuulivoimaloiden lisäksi Ahola Special toteuttaa jo nyt runsaasti erilaisia erikoiskuljetuksia, kuten tankkikuljetuksia teollisuuden tarpeisiin.
Liiketoiminnan laajentamisen myötä Ahola Special kertoo vahvistansa osaamistaan erityisesti kuljetusprosessin alkupäässä. Yhdeksi tärkeimmistä jo käytössä olevista uusista työkaluista kerrotaan olevan jatkuvasti kehittyvä 3D-mallinnus, joka mahdollistaa laajemman projektisuunnittelun. Uuden teknologian avulla työmaita voidaan mallintaa paremmin, joka vähentää virheiden määrää ja näin johtaa myös mittaviin säästöihin. Projektista riippuen rahaa voi Ahola Specialin mukaan säästyä jopa miljoonia euroja.
”Meille on tärkeää, että pystymme palvelemaan asiakkaitamme kokonaisvaltaisesti niin Suomessa kuin maailmalla. Liiketoiminnan laajentaminen, osaamisprofiilin kasvattaminen ja uudet teknologiset ratkaisut antavat meille ennennäkemättömät lähtökohdat liiketoiminnan kasvattamiseen myös tulevaisuudessa”, summaa Jonas Ahola.
Bilweb Auctions on listannut huutokauppaan yhden ruotsalaisen 80-luvun autoikonin: Scania-customoinneistaan tutun hinausautoyrittäjä Sven-Erik ”Svempa” Bergendahlin Audi Ur-Quattron vuosimallia 1986.
Kun Audia aikaan alettiin ennakkoluulottomasti rälläköimään uuteen uskoon, tuoreen auton mittarissa oli vain 140 kilometriä. Tämän 1980-luvulle tyypillisen kustomointiprojektin takana olivat Svempa ja hänen suunnittelijanaan toiminut Jan Richer, kaksikko, joka suunnitteli ja muokkasi satoja Scania-kuorma-autoja maailmanlaajuisesti ja jonka Svempas-tuotemerkin Scania osti hiljattain.
Projekti ei ollut mikään taskurahahomma, sillä täytyy muistaa, että kun laikka aikanaan painettiin Audi Quattroon peltiin, kyseinen kulkupeli oli Porsche 911:tä kalliimpi. Vuonna 1986 mallia valmistettiin vain 774 kappaletta.
Lopputuloksena olikin radikaali uudistus, tietenkin tuolloin 1980-luvun puolivälissä vallinneiden ihanteiden mukaisesti: merkittävästi leveämmät lokasuojat ja ovet sekä näkyvä spoileri tavaratilan luukun päällä. Kaikki tehtiin pelistä ja kaikki hitsaussaumat peitettiin ajan tavan mukaan lyijyfillerillä, koska olivathan tässä ammattilaiset työssään.
Lopputuloksena oli alkuperäistä Quattroa kahdeksan senttimetriä matalampi ja 30 senttiä leveämpi Svempa-versio. Renkaina olivat Pirelli Cinturato P7:t 15 tuuman splittivanteilla, 285/40 takana ja 225/50 edessä.
Autosta tuli kerrasta sensaatio ja samalla unelma monille Audi Quattro -faneille. Muutaman omistajan jälkeen auto kuitenkin pääsi melko happamaan kuntoon, mutta sen pelasti muuan harrastaja, joka oli lumotunut tästä Quattrosta sen ollessa uusi.
Hän päätti palauttaa sen vanhaan loistoonsa, aina erikoisvihreää metalliväriä myöten. Restaurointi valmistui vuonna 2020 ja muutamaa pientä yksityiskohtaa lukuun ottamatta Svempa-Quattro on palannut 80-luvun asuunsa aikakauden symbolina.
Eli oli sitten Quattro-kuumen kourissa tai muuten vain kokee pakonomaista tarvetta kerätä kaikkea Svempa-aiheista tavaraa, nyt sellainen mahdollisuus löytyy: kelata 45 vuotta ajassa taaksepäin 200-hevosvoimaisen nelivedon viemänä. Bilweb Auctions on arvioinut arvon olevan 550 000 – 600 000 SEK eli pyöreästi 50 tuhatta euroa. Mittariin on pyörähtänyt noin 76 000 kilometriä ja huudon voittaja saa olla peräti kahdeksas omistaja kiesille. Huutokauppa päättyy 27. huhtikuuta 2023.
Scania ja Northvolt julkistivat yhdessä kehittämänsä uuden akkukennon raskaille sähköajoneuvoille. Validointitesteissä litiumionikenno on päässyt erinomaiseen käyttöikään, mahdollistaen jopa 1,5 miljoonan kilometrin käyttöiän raskaissa ajoneuvoissa. Pohjois-Ruotsissa fossiilivapaalla sähköllä tuotetun kennon hiilijalanjälki on vain noin kolmannes verrattuna alan tyypillisiin akkuratkaisuihin.
Vuonna 2017 Scania ja Northvolt yhdistivät voimansa kehittääkseen ja kaupallistaakseen raskaiden hyötyajoneuvojen akkukennon. Nyt kumppanuus ja tiivis yhteistyö ovat tuottaneet tulosta, kun uutta akkukennoa valmistetaan Northvolt Ett -gigatehtaalla Pohjois-Ruotsissa. Lisäksi myöhemmin tänä vuonna Scania ottaa käyttöön uuden akkukokoonpanotehtaan Södertäljessä, Ruotsissa, jossa akkukennot kootaan akkupakkauksiksi raskaiden sähköajoneuvojen tuotantoa varten.
Premium-vaatimus täytetty ja ylitetty
Peter Carlsson, Northvoltin toimitusjohtaja ja toinen perustaja, kommentoi: ”Tämän kumppanuuden alussa Northvolt ja Scania sopivat kunnianhimoisesta aikataulusta korkean suorituskyvyn akkukennon kehittämiseksi, mikä mahdollistaisi asetetut tavoitteet raskaan liikenteen sähköistämiseksi. Suunnitelmat ovat edenneet laajojen kehitys- ja validointivaiheiden läpi, ja nyt Northvolt toimittaa Scanialle akkusoluja, jotka ylittävät alkuperäiset odotuksemme suorituskyvyn suhteen.”
Scanian toimitusjohtaja Christian Levin sanoo: ”Tämä on tärkeä virstanpylväs tiellä kohti kestävää liikennejärjestelmää. Raskaan liikenteen tulevaisuus on sähköinen. Jotta muutos olisi mahdollista, ja asiakkaillemme antamamme lupauksemme toteutuvat, Scania tarvitsee suorituskyvyltään huippulaatuiset akkukennot Scanian premium-luokan sähköajoneuvoihin.”
”Kun akkukennon kehitys alkoi, tavoitteemme oli korkea suorituskyky, alhaiset käyttökustannukset ja pitkä käyttöikä. Perusteena oli vaatimus, että kenno mahdollistaa 1,5 miljoonan kilometrin käyttöiän raskaalle Scania-ajoneuvolle. Testit osoittavat, että tätä vaatimusta ei voida vain täyttää, vaan myös ylittää”, Christian Levin sanoo.
Matala hiilijalanjälki
Osana yhtiön sitoutumista kestävien akkukennojen tuotantoon Northvolt Ett käyttää tuotannossaan 100 % fossiilivapaata sähköä, joka on tuotettu vesi- ja tuulivoimalla. Fossiilivapaan energian ja Northvoltin kestävän tuotannon lisäominaisuuksien integroinnin ansiosta kennon arvioitu hiilijalanjälki täydessä sarjatuotannossa on noin kolmasosa teollisuuden vertailukennon (IVL 2019 Li-ion NMC 111 -kenno) vastaavasta. *
”Northvoltin tehtävä rakentaa maailman vihreimpiä akkuja vastaa täydellisesti Scanian tavoitetta siirtyä kohti kestävää ja päästötöntä liikennettä. Odotan innolla, että saamme nämä tärkeät palapelin palat osaksi loppuvuodesta 2023 alkavaa premium-sähköajoneuvojen valmistusta”, sanoo Christian Levin.
Akkukennon tekniset tiedot
• Solumuoto: Prismaattinen
• Kapasiteetti: 157 Ah
• Nimellisjännite: 3,6 V
• Käyttöikä 1,5 miljoonaa kilometriä raskaissa kuljetuksissa
*Hiilijalanjälki: Cradle-to-gate ilmastonmuutoksen vaikutuslaskelma suoritetaan EU-lainsäädännön mukaisesti, käyttäen Product Environmental Footprint (PEF) EF2.0 -tietokantaa, jotta saadaan ennuste Northvoltin akkusolutuotannon hiilijalanjäljestä täydessä sarjatuotannossa.
Nollapäästöisten hyötyajoneuvojen kehittäjä, skotlantilainen Hydrogen Vehicle Systems, on julkistanut oman näkemyksensä vetykäyttöisestä rekkaveturista.
Vuonna 2017 Skotlannin Glasgowissa perustettu HVS eli Hydrogen Vehicle Systems keskittyy nollapäästöisten vetykäyttöisten hyötyajoneuvojen suunnitteluun ja kehittämiseen. Yhtiö on muodostunut alan asiantuntijoista, joilla on laaja kokemus autoteollisuudesta, energiasta, vetyteknologiasta, tehoelektroniikasta, kestävästä kehityksestä ja ympäristöjohtamisesta.
Nyt yritys on esitellyt ensimmäisen rekkaveturikäyttöön soveltuvaksi kaavaillun vetyauton. HVS:n toimitusjohtaja Jawad Khursheed sanoo: ”Olemme iloisia voidessamme paljastaa 40-tonniseen kokonaispainoluokkaan sijoittuvan kuorma-automme. Tämä teknologiademo esittelee uraauurtavaa vety-sähkökäyttöistä hyötyajoneuvoamme ja edistynyttä voimansiirtoteknologiaamme. Päästöttömät kuorma-automme ovat keskeinen osa logistiikka-alan hiilidioksidipäästöjen vähentämistä. Vety on täydellinen polttoaine kuljetusalalle, ja se tarjoaa pitkiä ajomatkoja ja nopean tankkauksen, koska asemat on helppo integroida olemassa oleviin keskeisiin liikenneverkkoihin.”
HVS:ltä kerrotaan, että yrityksen vetoautot rakennetaan täysin uudelle alustalle, joka on suunniteltu itse vetyvoiman ympärille. Paketti koostuu vetysäiliöistä, polttokennostosta, sähköenergian varastointijärjestelmästä ja sähköistetystä taka-akselista.
Ratkaisu on pitkälti suunnittelupäällikkö Pete Clarken kynästä ja hänellä on runsaasti kokemusta hyötyajoneuvojen suunnittelusta. Nyt sitä hyödynnetään HVS:n uutudessa. Ainutlaatuisen pohjaratkaisun kerrotaan tuovan etuja paitsi komponenttien asettelussa, myös auton suorituskyvyssä, tehokkuudessa, painossa, kulutuksessa, ylläpidossa ja muissa elinkaarieduissa. Nyt nähdyn demomallin erityinen muotoilu mahdollistaa HVS:n mukaan huomattavasti paremman aerodynamiikan verrattuna nykyisiin markkinoilla oleviin kuorma-autoihin.
HVS:n voimalinja käyttää polttokennojärjestelmää ja energian varastointijärjestelmää sähkön siirtämiseksi sähkömoottoriin, joka puolestaan siirtää voiman pyöriin. Se käyttää KERS-järjestelmää (Kinetic Energy Recovery System) energian talteenottoon jarrutettaessa ja kuorma-auton hidastuessa.
Voimansiirtoa ohjataan HVS:n edistyneellä SEMAS-ohjausjärjestelmällä, joka valvoo kuljettajien ja ohjausjärjestelmien välistä vuorovaikutusta ja sen luvataan tarjoavan luokkansa johtavaa polttoainetehokkuutta ja kestävyyttä.
Polttokennon todetaan mahdollistavan pidemmän ajomatkan, suuremman kantokyvyn ja nopeamman tankkauksen kuin pelkällä akkusähkötekniikalla olisi mahdollista: tyypillinen tankkausaika on verrattavissa dieseliin: noin 20 minuuttia korkeapainevetysäiliöiden täyttämiseen. Ajoneuvon ainoa päästö on vesihöyryä. Kuljetusta reitistä, tieolosuhteista ja ajotyylistä riippuen HVS:n vetykuorma-auto voi kulkea yhdellä tankkauksella jopa 600 km.
Tarkkaa ajankohtaa ajoneuvon myynnin aloittamiselle ei vielä kerrota, mutta Manner-Euroopan valloitusta ja sitä kautta maailmalle menoa suunnitellaan, sillä vasemmalta ohjattava versio autosta on kuulemma myös jo toteutuksessa.
Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...
Verkkosivusto käyttää evästeitä parantaakseen käyttökokemustasi. Oletamme että tämä on sinulle ok mutta voit halutessasi kieltää niiden käytön.HyväksyLue lisää
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.