Power Truck Show jo 19. kertaa Alahärmässä

Power Truck Show järjestetään Alahärmän Powerparkissa 11.-12. elokuuta 2023 jo yhdeksättätoista kertaa. Mukana on jo totuttuun tapaan nähtävää niin ammattilaisille kuin alasta muuten kiinnostuneille, ja autonäyttelyyn on ilmoittautunut ennätysmäärä osallistujia.

Power Truck Show’n autonäyttelyyn on ilmoittautunut järjestävän organisaation mukaan jo ennätysmäärä osallistujia. Mukana tulee olemaan kaiken kaikkiaan yli 500 näyttelyautoa. Power Truck Show on kasvattanut suosiotaan ennestään myös ulkomailta tulevien näytteilleasettajien keskuudessa, ja niinpä mukaan on ilmoittautunut myös ennätysmäärä ulkomailta tulevia osallistujia. Mukana on kotimaisten kovien autonrakentajien lisäksi muun muassa Irlannista Härmään saapuvat Kevin ja Carol Mackin “The Warrior” -autonsa kanssa. He ovat myös mukana torstaina kohti Härmää suuntaavassa rekkaconvoyssa, joka onkin yksi iso osa Power Truck Show -tapahtumaa.

Power Truck Show’n kuljetusmessuilla kerrotaan tarjoiltavan jälleen monipuolinen kattaus kuljetusalalla toimivista yrityksistä. Mukana kuljetusmessuilla on noin 140 kuljetusalan toimijaa. Tämä tarkoittaa siis kattavaa osannottajakuntaa niin kuorma-automaahantuojista, päällirakentajista, laite- ja varustetoimittajista, rengas- ja tarvikemyyjistä sekä monista muista alan toimijoista. Kuljetusala kehittyy jatkuvasti kovaa vauhtia ja messuosastoilla pääsee tutustumaan alan uusimpiin tuotteisiin ja palveluihin. Kuljetusmessujen linjataankin olevan kuljetusalan ammattilaisten kohtaamispaikka, jossa yritykset pääsevät esittelemään toimintaansa, verkostoitumaan sekä tapaamaan asiakkaita – niin nykyisiä kuin uusiakin. Seminaari pidetään tänä vuonna aiheesta “Suomen kivijalka kuntoon – tiestöön panostusta”.

Ohjelmaa joka lähtöön

Runsas ohjelmatarjonta varmistaa, että yleisölle riittää tekemistä koko päiväksi. Lapsille on tarjolla Ti-Ti Nallen ja Riitan seikkailuja. Sebastian Westbergin huima FMX Show lupaa hurjia temppuja. Driftingnäytöksen myötä tiedossa on varmaa ja tarkkaa autonkäsittelytaitoa ja jännittäviä hetkiä. Musiikkipuolesta tulee pitämään huolta huumoripitoinen bändi Rehupiikles, taitava Mika Peltoniemi Orchestra ja rockin osaava Killburn. Tanssiesityksiä tarjoilee Peurat Ajovaloissa -tanssiryhmä. Myös Suomen Vahvin Mies ja Nainen -kisaajat ottavat mittaa toisistaan. Palace Areenassa ovat esillä pienoismallit ja siellä pääsee myös itse ajamaan sähköautoradalla. Myös rc-työkoneiden ajoa pääsee seuraamaan ulkoalueella. Crazy Drivers esittelee tarkkaa taitoajoa ja yleisöllä on myös mahdollisuus päästä monsteriauton kyytiin. SM Tractor ja truck pulling -vehkeet ottavat mittaa toisistaan U4-aluella sijaitsevalla Optibeam-vetoareenalla. Iltojen riennot hoitaa Powerparkin Power Night, jossa huippuesiintyjät viihdyttävät iloista kansaa. Lavalle nousevat muun muassa Abreu, Olli Halonen ja Erika Vikman.

Mikon muistoa kunnioittaen

Vuonna 2005 ensimmäistä kertaa järjestetyn Power Truck Show-tapahtuman taustalla häärii pieni mutta sitäkin tehokkaampi tiimi, johon kuuluvat Ari Nukala, Hannele Loukasmäki, Juha Ristimaa ja Rami Tynjälä. Tämän vuoden tapahtumassa halutaan monin tavoin kunnioittaa viime vuonna menehtynyttä Mikko Nukalaa, joka oli yksi tapahtuman järjestäjistä aivan alusta saakka. ”Mikon työ ja henki näkyvät varmasti tämän vuoden tapahtumassa”, järjestäjät kertovat.  ”Toivotamme kaikki tervetulleiksi elokuussa Härmään Power Truck Show’hun nauttimaan mukavasta tapahtumaviikonlopusta”, Power Truck Show’n tiimi toivottaa. 

Niemi Palvelut tuo napapiirin pohjoispuolelle ladattavan hybridi-Scanian

Niemi Palvelut tuo pohjoisimmalle toimipisteelleen Rovaniemelle Elenin, napapiirin pohjoispuolen ensimmäisen ladattavan hybridikuorma-auton. Ekologinen ja sähköajossa äänetön hybridi on uusi kokeilu näillä leveysasteilla ja yrityksen mukaan ensimmäinen askel pitkien matkojen pohjoisen liikenteen sähköistämisessä.

Niemen erinomaiset kokemukset sähkökuorma-autosta rohkaisivat tuomaan Scanian ladattavan hybridin leveysasteille, jossa niitä ei ole ennen ollut. Hybridikuorma-auton tuominen pohjoiseen tukee Niemen tavoitetta olla raskaan liikenteen uudistusten edellätekijä.

”Myös muut toimipisteemme toivoivat auton käyttöönsä, mutta haluamme testata sen käyttäytymistä ääriolosuhteissa. Hybridin tuominen pohjoiseen tukee tavoitettamme olla omalta osaltamme sähköistämässä koko Suomen raskasta liikennettä. Ilman Scanian ladattavaa hybridiä, emme tätä voisi tehdä”, kertoo Niemi Palveluiden johtaja Juha Niemi.

Pitkät välimatkat, latausverkoston puute ja kylmyys tuovat omat haasteensa sähköajoneuvojen käyttöön Pohjois-Suomessa, vaikka raskaan liikenteen ajoneuvoissa akuston lämmönhallinta onkin henkilöautoja parempi. Näistä syistä Rovaniemelle tuotu kuorma-auto on täyssähköisen sijasta juuri hybridi. 

”Ajamme suurimman osan ajasta kaupunkialueella, jolloin voimme kulkea pelkästään sähköllä. Pitkillä välimatkoilla kuljemme niin pitkälle sähköllä (n. 70 km) kuin pääsemme ja loppumatkan ajamme fossiilittomasti uusiutuvalla dieselillä. Otamme myös käyttöön oman teholatausaseman, jolla takaamme latauksen laadun ja nopeuden”, Niemi kertoo.

Niemi tulee tämän vuoden aikana ottamaan käyttöönsä kaikkiaan liki 20 uutta ajoneuvoa, joista valtaosa on sähköisiä. 

Vuosi sitten käyttöön otettu sähkökuorma-auto Electra oli Niemen ensimmäinen iso täyssähköinen muuttoauto. Sen erikoisuutena on auton korin katolle asennettu aurinkosähköjärjestelmä, jonka tuottamaan energiaa hyödynnetään lisälaitteiden käytössä.

Electran käyttöönotto on sujunut hyvin, ja autoa on pystytty käyttämään täysin samoissa tilanteissa kuin muitakin. Sillä ajetut matkatkin ovat olleet pidempiä kuin Niemellä oltiin alun perin ajateltu.

Tämän vuoden aikana Niemi sähköistää koko maan, kun kaikilla sen yhdeksällä toimipisteellä otetaan käyttöön sähköajoneuvoja. 

”Kalustomme sähköistäminen mukailee kalustostrategiaamme. Tavoitteenamme on täysin nollapäästöinen kalusto vuonna 2030. Tämä tarkoittaa, että tavoitevuoteen mennessä 64 % kalustosta kulkee sähköllä ja loput biokaasulla sekä mahdollisilla uusilla tulevaisuuden käyttövoimilla”, Juha Niemi summaa.

Kuljetus 2023 keräsi yli 13 000 kävijää

Suomen suurin kuljetusalan ammattitapahtuma Kuljetus 2023 -messut järjestettiin pitkän tauon jälkeen 25.-27.5.2023 messu- ja tapahtumakeskus Paviljongissa, Jyväskylässä. Messuille pääsyä oli selvästi odotettu, sillä Kuljetusmessuihin tutustui kolmen päivän aikana hieman yli 13 000 kävijää.

Kuljetusmessut keräsivät Jyväskylään yli 200 näytteilleasettajaa esittelemään alan uutuuksia, trendejä ja parhaita ratkaisuja. Messut tarjosivat ennätyslaajan kattauksen kuljetusalaan. Tapahtumassa oli esillä uusin raskas ja kevyt kuljetuskalusto, päällirakenteet sekä läpileikkaus alan palveluista ja tarvikkeista Suomesta ja ulkomailta.

”Olemme erittäin tyytyväisiä messuihin. Messut onnistuivat hyvin ja näytteilleasettajilta on tullut kiitosta. Kävijämäärä osoittaa, että kuljetusalan ammattitapahtumalle on selvästi kysyntää”, kertoo tapahtumasta vastaava myyntipäällikkö Hannu Mennala Jyväskylän Messuilta.

”Kuljetusnäyttely ja Jyväskylä sen järjestämispaikkana osoittivat jälleen vahvuutensa. Kiinnostus tapahtumaa kohtaan oli erittäin suurta niin näytteilleasettajien kuin messuvieraiden osalta”, sanoo Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

Kuljetusalan sähköistyminen ja vihreä siirtymä puhututtivat tämän vuoden Kuljetusmessuilla, mikä näkyi niin ohjelmassa kuin messuosastoillakin. Messujen avajaispäivänä järjestetyssä ajankohtaiseminaarissa näistä teemoista kuultiin useita puheenvuoroja. Nyt ensimmäistä kertaa käyttövoimamurros ja uudet teknologiat olivat vahvasti esillä useilla osastoilla.

”Siinä missä ennen korona-aikaa sähköistymisen esiinmarssi oli vasta lupaus tulevasta, oli hyötyautojen sähköistyminen nyt konkreettisesti nähtävissä, koettavissa ja ajettavissa”, Tero Kallio jatkaa.

Kuljetusmessut on tärkeä tapahtuma, jossa kuljetusalan ammattilaiset pääsevät tapaamaan toisiaan. Etenkin poikkeusvuosien jälkeen kohtaamisten merkitys on suuri.

”Pitkän tauon jälkeen järjestetyt messut olivat erittäin hyvät. Tällaisten näyttelyiden merkitys korostuu, kun viime vuosien aikana kohtaamisia on tapahtunut paljon vähemmän kuin aiemmin. Kuljetusmessut on todella tärkeä tapahtuma alalle”, sanoo Teknologiateollisuuden Perävaunut ja Päällirakenteet -toimialaryhmän puheenjohtaja Aki Sirén.

Kuljetusmessut järjestetään seuraavan kerran vuonna 2025.

Autolauttaliikenteen historiaa Tullimuseossa

Kuusi vuosikymmentä sitten autolautat olivat vielä uusi ilmiö. Ensimmäiset autokannella varustetut alukset Suomen ja Ruotsin välillä aloittivat liikennöimään vuosina 1958–61. Vuonna 1962 alkoi autolauttaliikenne Saksaan. Autolauttaliikenteen historiaan pääsee tutustumaan myös Tullimuseon uudessa Lautalla lännestä -näyttelyssä.

Vuonna 1962 suomalainen Finnlines-varustamo osti autolautan, jonka alun perin oli tilannut ahvenanmaalainen Viking-varustamo. Lautta sai nimen Hansa Express. Siitä tuli ensimmäinen Suomen ja Saksan liittotasavallan välillä kulkenut autolautta. Ensimmäisen matkansa Hangosta Travemündeen Hansa Express teki 27. heinäkuuta 1962. Syksyn tultua liikenne päättyi. Lauttamatkoja Hangosta Travemündeen jatkettiin seuraavana kesänä.

Kuva: Finnlines

Tulli pyysi heti vuonna 1962 Hangon kaupunkia rakentamaan satamaan tulli- ja passintarkastuspaviljongin Hansa Expressillä saapuvia matkustajia ja ajoneuvoja varten. Rakennuksen oikealle sivulle haluttiin myös pieni katos autojen tarkastamista varten. Tullihallitus hyväksyi Hangon kaupungin lopullisen suunnitelman 25. toukokuuta 1963.

Ensimmäisen kesän kokemukset autolauttaliikenteen tullivalvonnasta Hangossa olivat osoittaneet joitakin ongelmia. Matkustajat poistuivat lautasta yhtä aikaa autojen kanssa melko villisti ja vapaasti. Tullihenkilökunta joutui kiinnittämään huomiotaan monelle suunnalle. Tulli katsoi, että auto- ja jalkamatkustajat oli syytä erottaa toisistaan köydellä.

Hansa Express saapui Hankoon vasta klo 22:30, jolloin oli jo hämärää. Niinpä autontarkastuskatokseen tarvittiin valo.

Toisin kuin Ruotsin-lautat, Saksan-lautta ei ollut pohjoismaisen passivapauden piirissä. Tullin lisäksi satamassa oli poliisi, joka hoiti passintarkastusta. Tullin mielestä passintarkastus oli järkevintä hoitaa samassa rakennuksessa tulliselvityksen ja tullivalvonnan kanssa. Poliisi kuitenkin vaati uuteen paviljonkiin erillistä passintarkastustoimistoa. Tullin mielestä olisi ollut ”kaikin puolin selkeämpää, jos matkustajat olisivat liikkuneet samaan suuntaan jatkuvasti”.

Kuva: Hangon Museo

Vaarana oli myös se, että passintarkastuksen jälkeen matkustajat ”pujahtavat ulos autoilijoille tarkoitetusta sivuovesta mikä heistä saattaa tuntua luonnolliselta uloskäytävältä”.

Koska uudella paviljongilla oli kiire, Tulli tyytyi ehdottamaan matkustajien tarkastushallin ja autoselvitystoimiston väliin lisäovea, jolloin kaikkien tullattavien tuomisten tullaus voitiin hoitaa autoselvityspuolella.

Oven lisäksi Tulli esitti ulos erillistä aitausta tulliselvitettäviä autoja varten. Saksasta tuli usein autoja, joissa kuljetettiin tullaamattomia tavaroita muualle Suomeen eli ne passitettiin Hangosta eteenpäin. Jos ajoneuvon rakenne ei täyttänyt tullivarmuudesta annettuja määräyksiä, kuormaa oli korjattava tai purettava lasti toiseen autoon. Osassa kuorma-autoissa oli telttakatos, jonka alta kappaletavaran varastaminen oli periaatteessa helppoa, jos autoja ei ollut aidattu.

Lauttaliikenne Saksaan osoittautui kannattavaksi. Hansa Expressiä pidennettiin heti ensimmäisen liikennöintivuoden lopulla, jotta matkustajille ja ajoneuvoille saatiin lisää tilaa. Syksyllä 1963 varustamo vaihtoi sataman Hangosta Helsinkiin. Hankoon oli kuitenkin tarkoitus palata seuraavana kesänä. Hansa Expressin liikenne jäi pysyvästi Helsinkiin.

Autolauttaliikenne Suomen ja Saksan välillä muodostui pysyväksi ilmiöksi. Hansa Express sai pian seurakseen lisää lauttoja.

Finnstaria lastataan Vuosaaressa 24.5.2023 – Kuva: Raskas Kalusto -lehti

Fiksu voitelujärjestelmä muistuttaa täyttötarpeesta

Korjaus voi tulla erittäin kalliiksi, jos raskaan kaluston voitelu unohtuu. Täytöstä muistuttava järjestelmä voi auttaa. Movaluben ja Fleetlogisin yhteisratkaisu ilmoittaa kuljettajalle tai huoltovastaavalle rasvarin täytöntarpeesta ajoissa.

Fleetlogis Oy on Vantaalla toimiva kotimainen kuljetusliiketoiminnan tietojärjestelmätoimittaja, joka on tehnyt pitkään yhteistyötä espoolaisen Movalube Oy:n kanssa. Movalube kehittää ja valmistaa tuotemerkillään raskaan kaluston patentoitua automaattista voitelujärjestelmää. Voitelujärjestelmää käytetään muun muassa kuorma-autojen perälaudoissa, kääntökehissä, akselistoissa ja käytännössä missä tahansa voitelua vaativissa kohteissa. 

Yleisenä ongelmana voitelujärjestelmissä on ollut se, että kun rasva loppuu, tieto siitä ei saavuta ajoneuvon kuljettajaa tai kunnossapidosta vastaavaa henkilöä. Tämän seurauksena akselit ja liukupinnat pääsevät rasvauksen puutteen myötä kulumaan. Kulumat puolestaan voivat aiheuttaa mittavia korjauskustannuksia. 

Fleetlogisin ja Movaluben yhteistyö alkoi tästä  nimenomaisesta ongelmasta, johon Movaluben kehittäjä Jukka Moksi haki apua. Yhteistyön tuloksena Movalube-rasvariin asentui langaton paineanturi, joka mittaa rasvamäärää ja indikoi täyttötarpeen kuljettajalle tai ajoneuvon huollosta vastaavalle taholle telematiikan avulla. 

Yhteinen kehityshanke toi lisää asiakastyytyväisyyttä

Movalube tarjoaa myös rasvareiden tankkauspalveluja ja tätä tarkoitusta varten on kehitetty Movalube-tankkausasema. 

Tankkausasema voidaan sijoittaa esimerkiksi kuljetusliikkeen terminaalialueelle, josta kuljettajat voivat omatoimisesti täyttää rasvarin tarpeen mukaan. 

Fleetlogis kehitti tankkausaseman integraation Movaluben käyttämään Visma Nova -taloushallintojärjestelmään, jolloin tankkaukset muodostavat tilauksia koontilaskutettavaksi. Tietojärjestelmäintegraatio vähentää olennaisesti manuaalista tankkaustapahtumien kirjaamista ja syöttämistä taloushallinnon järjestelmiin.

Tunnistautuminen tankkausasemaan tapahtuu RFID-tunnisteilla, jotka voivat olla käyttäjä- tai ajoneuvokohtaisia.

” Movalube-rasvain on erinomainen tuote jo sinänsä, mutta anturoinnilla ja tietojärjestelmäintegraatiolla tuotteen käyttöarvo nousee uudelle tasolle. Asiakkaamme arvostavat rasvarin helppokäyttöisyyttä ja nopeaa tankkausta”, Moksi kehuu. 

Fleetlogisilla tuotekehityksestä vastannut Jouni Heikkinen kertoo puolestaan Movalube-integraation olleen mielenkiintoinen hanke, jossa lopputuote jalostui kehitysprosessin aikana. 

”Movalube-tuotteen ja sen käyttötavan tunteminen on ensiarvoisen tärkeää dataintegraatiota toteutettaessa. Lopputulokseen ovat molemmat osapuolet tyytyväisiä. Ja jos vanhat merkit pitävät paikkansa, niin tuskinpa tämä jää mainittujen propellipäiden viimeiseksi tuotekehityshankkeeksi”, Heikkinen kertoo.

Movalube-tankkausaseman voi nähdä ensimmäistä kertaa Jyväskylässä järjestettävillä Kuljetus 2023 -messuilla 25.-27.5.2023.

VAK lanseeraa uuden ekologisen ja energiatehokkaan eTrailerin

VAK panostaa sähköistyvään ja vastuullisempaan maantieliikenteeseen. Yritys aloitti perävaunun jarrutusenergiaa talteenottavan sähköisen avustavan akselin tutkimus- ja testaustyön syksyllä 2021 ja hanke valmistuu nyt kesän kynnyksellä. Ensimmäinen VAK eTrailer-puoliperävaunu siirtyy tieliikennekokeiluun kesäkuun 2023 aikana.

VAK eTrailer on järjestelmä, joka koostuu sähkökäyttöisestä energiaa talteenottavasta vetävästä akselista, akkupaketista, lämmönsäätö- ja ohjausjärjestelmästä. Järjestelmä asennetaan perävaunuun, painonjakauman kannalta optimaaliseen paikkaan. Rullauksista ja jarrutuksista talteen saatua energiaa voidaan hyödyntää liikkeellelähdöissä, kiihdytyksissä ja ylämäissä. Perimmäinen tavoite on polttoaineen säästö ja päästöjen vähentäminen.

Tutkimushankkeesta ja koeajoista lupaavat tulokset

VAK:n eTrailer-tutkimushanke valmistui elokuussa 2022. Testilaboratoriossa tehdyt simulaatioajot antoivat positiiviset tulokset. Polttoaineen säästö laboratoriotesteissä oli 5-10 %. Tutkimushankkeessa ja pilottivaunun rakentamisessa on ollut mukana useita kumppaneita mm. Ahola Transport (ajodataa kuljetuksista), SAF-Holland (E-akseli, SAF TRAKe), Valmet Automotive (akkujärjestelmä), EPEC (tehoelektroniikka, simulointi ja ohjausjärjestelmä), Turun ammattikorkeakoulu (moottorilaboratoriotestit), Scania Suomi Oy (koeajoauto/osallistuminen koeajoihin), VTT (alustavat säästöpotentiaalilaskelmat) ja Traficom (lainsäädäntö/poikkeuslupa). Tutkimushankkeeseen VAK sai tukea Business Finlandilta.

Tutkimusvaiheen jälkeen pilottivaunua lähdettiin rakentamaan Ahola Transportin käyttöön alkuvuodesta 2023. Vaunua on kuluneen kevään aikana testattu mm. Alastaron moottoriradalla toiminnallisuuksien varmistamiseksi. Koeajoja on suoritettu myös tieliikenteessä mm. ykköstiellä Turku-Salo välillä. Polttoainesäästö avustuksella tehdyissä koeajoissa on ollut n. 5-10 % verrattuna tilanteeseen, jolloin avustus ei ole ollut käytössä.

Kuvassa vasemmalta: VAK:n toimitusjohtaja Ilpo Korhonen, Ahola Transportin toimitusjohtaja Åke Nyblom, VAK:n myyntijohtaja Matti Virtanen ja Ahola Transportin markkinointi- ja viestintäjohtaja Jimmy Ahola

Koeajoissa on varmistettu järjestelmän toimivuutta eri tilanteissa kuten energian talteenottoa rullauksessa ja jarrutuksessa, avustamisessa liikkeelle lähdöissä ja ylämäissä. Koeajoissa testattiin myös eTrailerin yhteensopivuutta vetoauton eri toimintojen kanssa, kuten mm. vakionopeussäätimen ja hidastimen käytön yhteydessä sekä järjestelmän toimintaa erilaisissa poikkeavissa tilanteissa. Testeissä avustuksen ollessa käytössä ajoneuvoyhdistelmän kiihtyvyys 0-70 km/h parantui noin 20 % ja ylämäkiajossa ajonopeus hidastui noin 10 % vähemmän ilman avustusta ajettuun tilanteeseen nähden.

”Testilaboratorio- ja koeajotulokset ovat olleet erittäin lupaavia. Kaksivuotisen kehitystyön aikaansaannoksena pääsemme nyt lanseeraamaan uuden aikakauden perävaunun, joka tukee lupaustamme kehittää entistä vastuullisempia kuljetusratkaisuja Pohjoismaisiin maantiekuljetuksiin”, kertoo VAK Oy:n toimitusjohtaja Ilpo Korhonen.

”Haluan kiittää lämpimästi kaikkia hankkeessa mukana olleita yhteistyökumppaneita. Tästä on hyvä jatkaa testaus- ja kehitystyötä eteenpäin”, lisää Korhonen.

Ahola Transportille ensimmäinen VAK eTrailer

Ahola Transport ottaa ensimmäisenä kuljetusyrityksenä VAK eTrailerin koekäyttöön kesäkuussa 2023.

”Olemme tyytyväisiä päästessämme keräämään käytännön kokemuksia eTrailerin käyttöönotosta. Ilolla voimme todeta tämän olevan jälleen yksi askel kohti vihreämpää logistiikkaa, jossa jokaisella osatekijällä on ratkaiseva merkitys lopputulokseen”, kertoo Ahola Transportin toimitusjohtaja Åke Nyblom.

”Meillä Ahola Transportilla idea sähköisestä avustavasta akselista heräsi vuoden 2020 loppupuolella ja samalla lähdimme etsimään sopivaa yhteistyökumppania kehitystyöhön. Onkin ollut erityisen hienoa nähdä idean konkretisoituvan yhteistyössä VAK:n ja muiden tutkimushankkeeseen osallistuvien organisaatioiden kanssa”, Nyblom jatkaa.

Pilottiyksikköjä tarvitaan vielä lisää. VAK:n tavoitteena on saada liikenteeseen 5-10 yksikköä ensi vuoden aikana. Yrityksen suunnitelmissa on VAK eTrailerin sarjatuotannon aloitus vuonna 2025.  

VAK eTrailer-pilottiyksikkö on ensi kertaa yleisön nähtävillä Jyväskylässä 25.-27.5. järjestettävillä Kuljetusmessuilla.

Cargo Online -sovellus aikoo mullistaa kuljetusmarkkinat

Maanteillä liikkuu valtava määrä vajaalla kuormalla tai jopa täysin tyhjänä olevaa kuljetuskalustoa, joka tarkoittaa paitsi merkittävää kuormitusta ilmastolle myös riskiä jokaiselle yrittäjälle. Suomalainen Cargo Online -sovellus lupaa ratkaisua tähän haasteeseen.

Kuljetusala on Suomessa tällä hetkellä samassa tilanteessa missä pienet lähikaupat olivat 90-luvun lopulla. Miksi kiertää jokaisessa pienessä lähikaupassa etsimässä tarvittavia tuotteita, jos kaiken pystyy hakemaan kerralla supermarketista? 

Logistiikka-alalla vastaava kysymys kuuluu: kuka ehtisi soittaa jokaiselle kuljettajalle erikseen kysyäkseen missä hän on menossa ja mihin on matkalla? Suurilla logistiikkayhtiöillä on käytössään omat keskitetyt kuljetustilausjärjestelmänsä verkossa, joiden kautta kuljetustilausten tekeminen on helppoa. Cargo Online halusi tuoda saman tavoitettavuuden kaikille kuljetusliikkeille.

Kun Cargo Onlinen perustajat työskentelivät logistiikan parissa ennen yrittäjiksi ryhtymistään, he huomasivat, kuinka suuri haaste oli löytää oikeaan paikkaan matkalla oleva auto ja kuinka vaikeaa kuljettajilla oli hyödyntää koko kuljetuskapasiteettinsa. Tästä syntyi ajatus rahdin ja kuljettajan kohtaamispaikasta. 

”Halusimme luoda kaikille kuljetusyrityksille sopivan ratkaisun, jossa tavoitettavuus olisi helppoa ja käyttöasteen parantaminen mahdollista. Tilaajillemme haluamme tarjota mahdollisuuden ekologisempiin ja taloudellisempiin kuljetuksiin”, yrittäjät Taina Kylmänen ja Sanna Holappa toteavat.

Yrittäjät Taina Kylmänen ja Sanna Holappa kertovat, että Cargo Onlinea käyttää jo moni kuljetuspalvelu. Yksi niistä on Maanrakennus Tikkanen Oy, jonka autot näkyvät taustalla.

Cargo Onlinen palvelusta tavoittaa yhdellä tilauksella satoja kuljettajia valtakunnallisesti. Jokaisella palvelussa olevalla kuljettajalla on käytössään mukana kulkeva mobiilisovellus. Sovelluksestaan kuljettajat voivat hyväksyä ja tarjota avoimia kuljetuksia tai ilmoittaa oman reittinsä ja vapaana olevan kuljetuskapasiteettinsa. 

”Alustamme antaa tilaajalle ja kuljettajalle mahdollisuuden sopia yhdessä kuljetuksen hinnasta. Tilaaja määrittää kuljetukselle hinnan ja kuljettaja voi joko hyväksyä sen tai tehdä vastatarjouksen. Tällä tavoin voimme varmistaa, että kuljettaja voi tarjota palveluitaan omien kulujensa puitteissa ja jokainen tilaaja voi löytää itselleen edullisen, suoran ja luotettavan kuljetuksen”, Kylmänen ja Holappa kertovat.

Kuljettajien tarjoukset ovat luottamuksellisia ja vain tilaajan nähtävissä. Jokaisella lähettäjällä on oikeus saada rahtinsa suorinta reittiä perille ja tietää, kuka sen toimittaa, Cargo Onlinellä linjataan.

Cargo Online haluaa tuoda saman järjestelmän alle kaikki kuljetusliikkeet ja kuljetusten tilaajat. Molemmat osapuolet ovat yhtä helposti tavoitettavissa. Kuljetusten tilaaminen ja kuljetusliikkeiden tavoittaminen samasta järjestelmästä säästää kaikilta aikaa ja rahaa, yritys alleviivaa.

Pikkupaketeista rahteihin asti

  • Cargo Online yhdistää reaaliaikaisesti rahdin ja kuljetusyritykset, mahdollistaen nopeat sekä kustannustehokkaat toimitukset.
  • Sovellus vähentää päästöjä kohdentamalla kuljetuksia suoraan niihin kalustoihin, jotka ovat jo valmiiksi matkalla kohteeseen.
  • Alustan avulla voidaan kuljettaa kaikkea pienistä paketeista suuriin rahteihin asti edullisesti ja ajallaan.

St1 rakentamassa raskaalle liikenteelle biokaasun tankkauspisteitä Suomessa

Energiayhtiö St1 on tuomassa nesteytetyn biokaasun (LBG) myyntiin valikoiduille asemilleen. Tankkauspisteet ovat rakenteilla ja ne on tarkoitus avata vuodenvaihteessa. St1:n tavoitteena on rakentaa valtakunnallinen biokaasuasemien tankkausverkosto raskaalle liikenteelle. St1:llä on jo nyt merkittävä biokaasun tankkausverkosto sekä tuotantolaitoskokonaisuus Ruotsissa. Myös Suomeen on suunnitteilla omaa biokaasun tuotantoa.

Shell Mäntsälän ja Shell Hämeenlinna Iittalan yhteyteen avautuvissa tankkauspisteissä voi tankata LBG:tä eli nesteytettyä biokaasua, joka on tarkoitettu raskaalle liikenteelle. Biokaasun käytöllä raskaassa liikenteessä voidaan saavuttaa huomattava päästövähenemä, joka on jopa 90 prosenttia verrattuna perinteiseen dieseliin.

”Tuomme tuotteen markkinoille, koska biokaasulla on hyvät edellytykset auttaa asiakkaitamme harjoittamaan vastuullista ja kustannustehokasta liiketoimintaa pitkälle tulevaisuuteen. Nesteytetyn biokaasun avulla yritysasiakkaamme voivat tehokkaasti vähentää logistiikkaketjunsa päästöjä”, sanoo St1:n B2B myynti- ja markkinointijohtaja Mikko Reinekari.

”Biokaasulla on merkittävä rooli St1:n omassa energiatransitiossa. Lisäksi se kiihdyttää erityisesti raskaan liikenteen siirtymää fossiilisista polttoaineista kohti uusiutuvan energian vaihtoehtoja sekä vähentää riippuvuutta tuontipolttoaineista. Olemme Ruotsissa markkinajohtaja biokaasuliiketoiminnassa ja on hienoa laajentaa tuotteen jakelua nyt myös Suomeen”, St1:n kaasuliiketoiminnan johtaja Matti Oksanen kertoo.

St1:n verkostoon Suomessa kuuluu kaikkiaan noin 450 St1- ja Shell-asemaa, joista runsas puolet on automaattiasemia. Raskaan kaluston D-pisteitä on lähes 50. St1:llä on raskaalle liikenteelle uusiutuvana polttonestevaihtoehtona myös HVO-diesel, jota voi tankata verkoston 34 asemalla.

St1 on jo nyt Ruotsin johtava biokaasutoimija tieliikennesegmentissä. Biokaasutoiminnot sijaitsevat eteläisen Ruotsin kaupunkialueilla ja Tukholmassa. Yhtiö tuottaa, tuo ja vie biokaasua ja toimittaa sitä asiakkaille useiden myyntikanavien kautta.

Lisäksi St1:llä on kuusi biokaasun tuotanto- ja jalostuslaitosta Ruotsissa. Niistä kaksi, Söderåsen Bioenergi AB ja Falkenbergs Biogas AB ovat enemmistöomistettuja tytäryhtiöitä.  Lisäksi St1 rakentaa parhaillaan biokaasun jalostus- ja nesteytyslaitosta Ruotsin Boråsiin. Biojalostamon odotetaan aloittavan toimintansa vuodenvaihteessa 2024.

Suomessa St1 on perustanut elintarvikeyhtiö Valion kanssa yhteisyrityksen Suomen Lantakaasu Oy:n, jonka tavoitteena on tuottaa maitotilojen lannasta ja muista maatalouden sivuvirroista uusiutuvaa biokaasua liikenteen polttoaineeksi. Suomen Lantakaasu Oy suunnittelee Suomen tähän mennessä suurimman biokaasu- ja nesteytyslaitoksen rakentamista Pohjois-Savoon. Laitoksen suunnitellaan valmistuvan vuonna 2026.

Uusi tv-sarja Rekkakuskit Suomi haluaa nostaa ammattikuljettajien arvostusta

Uusi tv-sarja Rekkakuskit Suomi tarjoaa ainutlaatuisen näköalapaikan ammattikuljettajien työhön ja elämään eri puolilla Suomea. Volvon Trucksin kanssa yhteistyössä tehty realityohjelma alkaa syksyllä Nelosella ja Ruudussa. 

Rekkakuskit Suomi seuraa raskaan kaluston kuljettajia neljänä vuodenaikana; talven liukkailla ja lumipyryssä, kevään haastavaan kelirikkoaikaan, kesälomasesongin ruuhkaisilla maanteillä sekä pimenevän syksyn sateissa.

Ohjelma esittelee monipuolisen joukon kuljettajia ja työyhteisöjä eri puolilta Suomea, jotka edustavat erilaisia ja eri kokoisia kuljetusyrityksiä. Sarja antaa äänen näille ammattilaisille ja kertoo heidän työpäiviensä monimuotoisuudesta. Katsojat pääsevät tutustumaan kuljettajiin ja seuraamaan heidän päivittäisiä haasteitaan, tavoitteitaan ja saavutuksiaan.

Ammattikuljettajien työ on kriittinen osa logistiikkaketjua. Ilman kuorma-autoja ja niiden kuljettajia arkemme pysähtyisi, Volvo Trucksilta muistutetaan. 

”Ohjelman avulla haluamme tuoda esiin kuorma-autojen merkityksen maassamme, jotta yhteiskunnan toiminnot pyörivät. Tavoitteenamme on kasvattaa alan tunnettuutta ja arvostusta, luoda positiivisia mielikuvia sekä saada nuoret kiinnostumaan alasta”, kertoo Volvo Finlandin markkinointi- ja PR-päällikkö Nina Uschanov.  

Rekkakuskit Suomi -sarjan tapahtumapaikkana toimii koko Suomi. Kuljettajien matkassa päästään ihailemaan upeita maisemia etelästä pohjoiseen sekä näkemään, miten vaihtelevat sääolosuhteet vaikuttavat heidän arkeensa. 

Kuljettajan työn lisäksi ohjelmassa päästään kurkistamaan myös huoltokorjaamon ovien taakse ja näkemään, miten raskasta kalustoa nykyään huolletaan.   

”Nelonen on äärimmäisen innoissaan uudesta Rekkakuskit Suomi -sarjasta. Sarja edustaa kaupallisen television suosittua ohjelmakategoriaa ja tekee kunniaan kansainvälisille verrokkiohjelmilleen. Lisäksi tämä on hieno ja luonnollinen brändimarkkinointiyhteistyö Volvo Trucksin kanssa, joka asiantuntemuksellaan tekee ohjelmasta paremman”, sanoo Nelosen formaatti- ja brändiviihdepäällikkö Lasse Nikkari.

Sähköisen jäteauton käyttökokeilu on antanut rohkaisevia tuloksia

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ja Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy​ ovat testanneet viimeisen puolen vuoden aikana täyssähköistä jäteautoa työkäytössä. Monista palasista kootulla prototyypillä karsitaan jätekuljetuksista aiheutuvia melu- ja lähipäästöjä Helsingin kantakaupungin alueella. Kokeilu on antanut arvokasta tietoa ja käyttökokemuksia tulevaisuuden jätehuoltoa ja raskaan liikenteen sähköistymistä varten. Varsinkin auton akkukestävyys on ylittänyt odotukset.

Liikenteen sähköistyessä myös jätehuoltoa pyritään kehittämään hiljaisemmaksi ja ympäristöystävälliseksi. HSY:n ja VTT:n viisi vuotta sitten alkaneessa yhteiskokeilussa pyrittiin rakentamaan hiljainen jäteauto, jonka melutaso ja lähipäästöt olisivat huomattavan alhaiset. Alustan sähköistämisen ohella projektissa testattiin monia muita keinoja vaimentaa jäteastioiden tyhjennystoiminnasta aiheutuvaa melua.

Ilvesmaalauksella koristeltu auto on useasta osasta koottu prototyyppi. Se toimii selkeästi hiljaisemmin kuin dieselkäyttöiset jäteautot, eikä aiheuta lainkaan pakokaasupäästöjä lähiympäristöön. Ilves-autolla on kerätty pilotin aikana sekajätettä Helsingin kantakaupungin alueella.

Mainio akkukesto ja parempi ilmanlaatu

Ilves kuluttaa jätteenkeräystyössä keskimäärin 2,3 kilowattituntia kilometrillä. Suurin osa energiankulutuksesta (1,4 kWh / km) kertyy ajosta. Erityisen tarkastelun kohteena on ollut auton toimivuus talviolosuhteissa. Helmikuisena esimerkkipäivänä sillä pystyi ajamaan 12 tunnin aikana yli 120 kilometriä tyhjennysajoa, minkä aikana kuljettaja tyhjensi yli 500 jäteastiaa ja kävi purkamassa kuorman kaksi kertaa. Päivän päätteeksi akkutehoa oli jäljellä lähes 30 prosenttia.

”Akkujen kestävyys yllätti positiivisesti, joskaan auto ei aivan kykene kahteen perättäiseen työvuoroon ilman välilatausta. Sähköisessä jätekalustossa on selvästi paljon potentiaalia, mutta laajempi käyttö vaatisi parempaa pikalatausinfraa”, kertoo HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen.

Myös kuljettajilta saadut käyttökokemukset olivat rohkaisevia. Auto on kaupunkiolosuhteissa yllättävän ketterä, vääntöä löytyy runsaasti ja se kiihtyy hyvin varsinkin taajamanopeuksissa. Kovilla pakkasilla sähkönkulutus on luonnollisesti suurempi, mutta silloinkin autolla voi helposti ajaa yhden vuoron ilman välilatauksia.

Suurimpina haasteina jätepakkaajan toimivuus ja sisätilan lämmitys

Kokeilu osoitti hyvin sähköisen jäteauton toimivuuden Suomen talviolosuhteissa – myös muutamine ongelmineen. Suhteellisen paljon akkutehoa syö auton sisälämmitin, jota tarvitaan sateisella ja kylmällä säällä estämään ikkunoiden huurtumista. Hytin lämmitystä ja kosteuden poistoa täytyykin jatkossa kehittää toimivammaksi ja energiatehokkaammaksi.

”Alusta toimi odotetusti ja jätteenkäsittelyn alhainen energiankulutus oli jopa yllättävää. Käyttöä helpottavat optimaalinen reittisuunnittelu ja kompaktit etäisyydet. Tärkeintä pilotissamme oli, että seuraavat sähköiset jäteautoratkaisut eivät kärsisi enää samoista ongelmista”, sanoo VTT:n projektipäällikkö Tommi Muona.

Sääntelyn vuoksi autossa jouduttiin käyttämään perinteistä hydraulista tyhjennyskoneistoa, jonka yhteensovittaminen sähköisen käyttövoiman kanssa ei ollut ongelmatonta. Autoon saatiin pakattua kerrallaan 9,5 tonnia sekajätettä, kun teoreettinen maksimikapasiteetti olisi 11 tonnia.

”Olisimme voineet rakentaa prototyypin sähköisestä jätepakkaajasta, mutta viranomaiset eivät voi myöntää sille poikkeuslupaa työkäyttöön. Työsuojelullisesti hydraulinen pakkaaja ja astiahissi olivat tällä haavaa paras ratkaisu, joskin ne toimivat sähkövoimalla vain hieman hiljaisemmin kuin normaali dieselkäyttöinen pakkaaja”, Muona toteaa.

Sähköisen jätepakkaajan työkäyttöön hyväksyttämisestä tulee helpompaa, kun sähköiset toimilaitteet yleistyvät ja niistä tulee tarjolle myös turvaluokiteltuja versioita. Projektin alussa autovalmistajilla ei vielä ollut valmiutta tuottaa samantyyppistä kalustoa, joten kokeilusta on runsaasti hyötyä sähköisen raskaan liikenteen kehitystyössä.

”Saimme Ilveksen avulla arvokasta tietoa, miten sähköistä raskasta kalustoa voidaan lisätä jätteenkeräykseen tiheästi asutuilla alueilla, millaista työ on ja millaisia latausolosuhteita kalusto edellyttää”, Nuutinen jatkaa.

Ilves-auton käyttö jatkuu edelleen Helsingissä. HSY vuokraa autoa koekäyttöön myös muille jätelaitoksille, jotta ne voivat testata auton soveltuvuutta omiin tarpeisiinsa ja saada käyttökokemuksia. Sopivasta keräysalueesta riippuen Nuutinen arvioi seuraavan sähköisen jäteauton porhaltavan Helsingin kaduilla jo 2–3 vuoden kuluttua.

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...