Korjaus voi tulla erittäin kalliiksi, jos raskaan kaluston voitelu unohtuu. Täytöstä muistuttava järjestelmä voi auttaa. Movaluben ja Fleetlogisin yhteisratkaisu ilmoittaa kuljettajalle tai huoltovastaavalle rasvarin täytöntarpeesta ajoissa.

Fleetlogis Oy on Vantaalla toimiva kotimainen kuljetusliiketoiminnan tietojärjestelmätoimittaja, joka on tehnyt pitkään yhteistyötä espoolaisen Movalube Oy:n kanssa. Movalube kehittää ja valmistaa tuotemerkillään raskaan kaluston patentoitua automaattista voitelujärjestelmää. Voitelujärjestelmää käytetään muun muassa kuorma-autojen perälaudoissa, kääntökehissä, akselistoissa ja käytännössä missä tahansa voitelua vaativissa kohteissa. 

Yleisenä ongelmana voitelujärjestelmissä on ollut se, että kun rasva loppuu, tieto siitä ei saavuta ajoneuvon kuljettajaa tai kunnossapidosta vastaavaa henkilöä. Tämän seurauksena akselit ja liukupinnat pääsevät rasvauksen puutteen myötä kulumaan. Kulumat puolestaan voivat aiheuttaa mittavia korjauskustannuksia. 

Fleetlogisin ja Movaluben yhteistyö alkoi tästä  nimenomaisesta ongelmasta, johon Movaluben kehittäjä Jukka Moksi haki apua. Yhteistyön tuloksena Movalube-rasvariin asentui langaton paineanturi, joka mittaa rasvamäärää ja indikoi täyttötarpeen kuljettajalle tai ajoneuvon huollosta vastaavalle taholle telematiikan avulla. 

Yhteinen kehityshanke toi lisää asiakastyytyväisyyttä

Movalube tarjoaa myös rasvareiden tankkauspalveluja ja tätä tarkoitusta varten on kehitetty Movalube-tankkausasema. 

Tankkausasema voidaan sijoittaa esimerkiksi kuljetusliikkeen terminaalialueelle, josta kuljettajat voivat omatoimisesti täyttää rasvarin tarpeen mukaan. 

Fleetlogis kehitti tankkausaseman integraation Movaluben käyttämään Visma Nova -taloushallintojärjestelmään, jolloin tankkaukset muodostavat tilauksia koontilaskutettavaksi. Tietojärjestelmäintegraatio vähentää olennaisesti manuaalista tankkaustapahtumien kirjaamista ja syöttämistä taloushallinnon järjestelmiin.

Tunnistautuminen tankkausasemaan tapahtuu RFID-tunnisteilla, jotka voivat olla käyttäjä- tai ajoneuvokohtaisia.

” Movalube-rasvain on erinomainen tuote jo sinänsä, mutta anturoinnilla ja tietojärjestelmäintegraatiolla tuotteen käyttöarvo nousee uudelle tasolle. Asiakkaamme arvostavat rasvarin helppokäyttöisyyttä ja nopeaa tankkausta”, Moksi kehuu. 

Fleetlogisilla tuotekehityksestä vastannut Jouni Heikkinen kertoo puolestaan Movalube-integraation olleen mielenkiintoinen hanke, jossa lopputuote jalostui kehitysprosessin aikana. 

”Movalube-tuotteen ja sen käyttötavan tunteminen on ensiarvoisen tärkeää dataintegraatiota toteutettaessa. Lopputulokseen ovat molemmat osapuolet tyytyväisiä. Ja jos vanhat merkit pitävät paikkansa, niin tuskinpa tämä jää mainittujen propellipäiden viimeiseksi tuotekehityshankkeeksi”, Heikkinen kertoo.

Movalube-tankkausaseman voi nähdä ensimmäistä kertaa Jyväskylässä järjestettävillä Kuljetus 2023 -messuilla 25.-27.5.2023.