MAN kiihdyttää autonomisten kuorma-autojen kehitystyötä 

 MAN ja autonomisen teknologian kehityskumppani Plus tähtäävät ilman kuljettajaa liikkuvien kuorma-autojen käyttöönottoon logistiikkakeskusten välisessä liikenteessä. 

MAN Truck & Bus jatkaa logistiikkakeskusten välisen ilman kuljettajaa toimivan raskaan liikenteen kehittämistä. Valmistaja uskoo, että tällä teknologialla on mahdollisuus vähentää väsymysonnettomuuksia, lievittää kasvavaa kuljettajapulaa ja tehdä kuljetusprosesseista entistäkin tehokkaampia ja ympäristöystävällisempiä. Tätä kehitystä kiihdyttääkseen MAN on sopinut yhteistyöstä yhdysvaltalaisen automatisoitujen ajojärjestelmien asiantuntijan, Plus-nimisen yrityksen kanssa.

MAN on osaltaan edistänyt autonomista ajamista useiden vuosien ajan erilaisilla tutkimus- ja kehityshankkeilla. Vuosina 2018–2020 MAN kehitti ja testasi kuljettajatonta kuorma-autoa konttien käsittelyssä Hampurin sataman alueella yhteisessä tutkimus- ja kehityshankkeessa Hamburger Hafen und Logistik AG:n kanssa. Vuosina 2019–2023 yhdessä Deutsche Bahnin, Hochschule Freseniusin, University of Applied Sciencesin ja Götting KG:n kanssa toteutetussa ANITA-hankkeessa keskityttiin kuljettajattoman kuorma-auton täydelliseen digitaaliseen integrointiin konttikuljetusten logistiikkaprosessiin maanteiltä rautateille. Vuodesta 2022 lähtien MAN on työskennellyt kahdentoista eri alan kumppanin kanssa ATLAS-L4-hankkeessa kehittääkseen ilman kuljettajaa liikkuvan kuorma-auton käytettäväksi logistiikkakeskusten välisessä moottoritieliikenteessä. 

Hanke kohdistuu näin ollen erityisesti Saksassa vuonna 2021 hyväksyttyyn kuljettajatonta ajamista koskevaan lakiin, joka sallii jo nyt ilman kuljettajaa tapahtuvan ajamisen määritellyillä reiteillä teknisen valvonnan alaisena. Prototyypin koeajot turvakuljettajan kanssa moottoritiellä on suunniteltu tehtäväksi vuoden loppuun mennessä. Vuodesta 2025 eteenpäin erityisiin asiakaskuljetussovelluksiin liittyvien lisähankkeiden uskotaan vievän kehitystä kohti sarjasovellusta. 

INFRA ry: Tiestön korjaustarve lähdössä hallitsemattomaan kasvuun

Kuva: Raskas Kalusto / JP

Teiden huono kunto on aiheuttanut tänä talvena vahinkoja ja vaaratilanteita eri puolilla Suomea. Tieverkon kunnossapidon vision perusteella nyt nähty voi olla INFRA ry:n mukaan vasta alkusoittoa. Tiestön peruskorjaustarve näyttää lähtevän jyrkkään kasvuun lähivuosina, yhdistys arvioi.

INFRA ry on koonnut yhteen elinkeinoelämän ja väyläalan toimijoiden visioita tulevaisuuden tieverkon kohtalosta, eikä se ole kaunista luettavaa. Vision mukaan tiestön peruskorjaustarve näyttää lähtevän jyrkkään kasvuun lähivuosina. Keskeinen syy on tiestön ”suurten ikäluokkien” tulo korjausikään. Vision julkaisseet elinkeinoelämän ja väyläalan organisaatiot pitävät tilannetta hälyttävänä ja esittävät ratkaisuksi muutoksia väylärahoitukseen. Tilanteen pelastukseksi ehdotetaan kolmea konstia:

”Vuositasolla päivittäishoidon rahoitus pitää säilyttää ostovoimaltaan nykyisenä, päällystysmäärä vakiinnuttaa 4 000 kilometriin ja teiden muuhun korjaamiseen osoittaa 300 miljoonaa euroa. Kun nämä on tehty, vakautetaan tilanne ja pannaan piste rahoituksen jatkuvalle poukkoilulle”, INFRAn johtava asiantuntija Nina Raitanen sanoo. 

Vuonna 2023 tiestöä päällystettiin noin 1 400 kilometriä. Tierakenteiden korjaamiseen käytettiin 74 miljoonaa euroa perusväylänpidon rahaa. Etenkin päällystysrahat vaihtelevat rajusti eri vuosina. Väyläviraston tuoreimman arvion mukaan tieverkkoon kohdistuu liki 2,4 miljardin euron korjausvelka. 

Hyötyjä uudistuksista saadaan Raitasen mukaan nopeasti, kun korjausvelka ja tiestön ylläpitokustannukset kääntyvät laskuun ja tieturvallisuus sekä kuljetusten toimitusvarmuus paranevat. 

”Saamme yhteiskuntana säästöjä. Suomihan on täysin riippuvainen tieyhteyksistä: tavaraliikenteen tonneista 90 prosenttia kulkee meillä tietä pitkin. Siksi niin kilpailukykymme, kokonaisturvallisuutemme kuin kykymme houkutella vaikkapa vihreitä investointeja kohenevat, kun tiestö tulee kuntoon.”

Koneyrittäjien toimitusjohtaja Matti Peltola toivoo, että valtion menosäästöissä nähdään metsä puilta: ”Miljardisäästöjen paineessa tieverkko ei voi olla säästökohde, sillä se on ollut sitä jo yli 20 vuotta. Tiestön kunnossapidon vähentäminen johtaa kansalaisten ja yritysten kulkemisen ja kuljettamisen kustannusten nousuun. Ei meillä ole kansakuntana tällaiseen varaa.” 

Raskas liikenne otettava nykyistä paremmin huomioon 

Elinkeinoelämän ja väyläalan organisaatiot ovat julkaisseet oman visionsa tiestön kunnon pelastamiseksi. Visioraportti osoittaa tiestön korjaustarpeen kasvavan jyrkästi lähivuosina. Tärkeäksi syyksi nähdään verkon 1960–1970-luvulla rakennetut ”suuret ikäluokat”, jotka tulevat joukolla korjausikään. 

”Korjaustarve vaihtelee verkon rakentamis- ja korjaushistorian mukaan. Nopea kasvu paljastaa, että korjaaminen ei ole ollut tähän mennessä riittävää eikä riittävän systemaattista”, johtaja, professori Jorma Mäntynen Destiasta sanoo. 

Mäntysen mukaan kunnossapidon tulisi heijastaa paremmin raskaan liikenteen tarpeita: ”Kunnossapitopäätökset on meillä pohjattu liikennemääriin, ja se ylikorostaa henkilöautoliikennettä. Tiestö vaikuttaa talouteen, kilpailukykyyn, turvallisuuteen ja huoltovarmuuteen kuitenkin raskaan liikenteen kautta. Raskaalle liikenteelle tärkeää on esimerkiksi hoidon reagointinopeus ja täsmäkorjaukset.” 

”Alkutuotannon, teollisuuden ja kaupan toimitusketjut ulottuvat kaikkialle Suomeen, ja raskas liikenne käyttää tiestöä silloinkin, kun liikennemäärä on pieni: myös öisin ja syrjäseuduilla”, MTK:n johtaja Markus Lassheikki vahvistaa.

Isojoen Sahan toimitusjohtaja Esa Hakamäki nostaa esimerkiksi seututiet: ”Niistä osa on ajalta, jolloin kaluston massat yltivät 10 tonniin, kun nyt käytetään jopa 76 tonnin kalustoa. Heikkokuntoisten teiden kelirikkoajat katkaisevat puukuljetukset jopa viikoiksi. Annamme suotta etua kilpailijamaille.”

”Valtion tulisi luoda olosuhteet, joissa elinkeinoelämä voi luoda työpaikkoja, kasvua ja turvaa. Nyt tavoitteesta tuntuu tiestön osalta osin luovutun”, MTK:n Lassheikki pohtii. 

Suomi ei ole tiehuolineen yksin. Useissa länsimaissa kuten Ruotsissa, Tanskassa ja Yhdysvalloissa korjausvelkaongelmaan on puututtu erilaisilla infraohjelmilla. Ohjelmallinen ja ennakoiva korjaaminen on kokonaistaloudellisesti järkevää, sillä korjaaminen on sitä kalliimpaa, mitä huonompaan kuntoon tierakenne pääsee. Esimerkiksi päällystevaurion juurisyy on tuoreen visioraportin mukaan tien rakenteissa: kun pinta on rikki, ollaan jo myöhässä parhaasta korjausajankohdasta.

Tieverkon kunnossapidon vision toteuttivat INFRA, Kaupan liitto, Koneyrittäjät, MTK, Sahateollisuus, Tieyhdistys ja Destia. Se julkistettiin INFRAn ammattipäivillä 13.3.2024. 

MAN käynnistää akkukorjaamoja Euroopassa

Kaksi MAN-akkujen korjaamoa on jo toiminnassa Saksassa ja Espanjassa – lisää on tulossa Eurooppaan vuosina 2024 ja 2025. Toimintakuntoisten akkukomponenttien jatkokäyttö on osana tavoitetta saavuttaa kokonaan suljettu akkumateriaalien kierto. 

Vuosina 2024 ja 2025 MAN Truck & Bus aikoo perustaa akkukorjaamoja Italiaan, Tanskaan tai Norjaan, Itävaltaan, Belgiaan, Alankomaihin, Ranskaan, Puolaan ja Isoon-Britanniaan, ja suunnitelmissa on myös muita Euroopan maita. Näihin keskuksiin investoidaan miljoonia seuraavien kahden vuoden aikana. Kaksi akkukorjaamoa on jo toiminnassa Saksan Hannoverissa ja Espanjan Barcelonassa. Akkukorjaamoiden perustaminen Eurooppaan on MANin mukaan välttämätöntä, koska uuden MAN eTruck-sukupolven ensimmäiset yksiköt toimitetaan asiakkaille vuonna 2024. Euroopan teillä liikkuu jo myös yli 1 000 sähköistä MAN-kaupunkibussia ja yli 2 400 täyssähköistä MAN-pakettiautoa. MAN eTruck -tuotannon käynnistymisen myötä sähköajoneuvojen määrä kasvaa edelleen merkittävästi tulevina vuosina. Müncheniläinen hyötyajoneuvojen valmistaja valmistautuu tähän intensiivisesti palveluorganisaatiossaan. 

”Akkujen korjaaminen on MANille välttämätöntä, jotta voimme varmistaa asiakkaidemme sähköajoneuvojen taloudellisen tehokkuuden ja toimintavalmiuden korkealla tasolla. Annamme myös merkittävän panoksen ajoakkujen komponenttien suljetun kierron lähestymistapaan, sillä se pidentää akun käyttöikää ajoneuvossa, mikä säästää tärkeitä resursseja”, sanoo Christopher Kunstmann, MAN Truck & Bus:n asiakaspalvelujohtaja. 

Ensimmäinen akkukorjaamo ja siihen liittyvä akkujen korjaamiseen liittyvän asiantuntemuksen kartuttaminen ajoittuu vuoteen 2020. Ensimmäiset pilottikorjaukset ja prosessidokumentointi tehtiin vuonna 2018 markkinoille tulleen MAN eTGE -sähköpakettiauton akulle. Tätä seurasivat vuonna 2020 pienessä sarjassa markkinoille tulleen MAN eTGM -jakeluauton akut ja MAN Lion’s City E -sähkökaupunkibussin sarjatuotannon aloittaminen niin ikään vuonna 2020. Kaikkien näiden eri akkujen korjausvaiheita kokeiltiin, työntekijöitä koulutettiin, korjausohjeita luotiin ja työpaikkavaatimuksia määriteltiin. 

Tietämystä, jota hankittiin MANin ensimmäisessä akkukorjaamossa Hannoverissa, jaetaan nyt muille alueille. Tavoitteena on, että akkukorjaamo toimii kaikilla markkinoilla, joilla MAN on edustettuna sähköisillä hyötyajoneuvoillaan. Lyhyet kuljetusmatkat ja paikan päällä olevat koulutetut teknikot varmistavat, että akku voidaan korjata nopeasti. Tämä minimoi ajoneuvojen seisonta-ajat. 

MANilla akkujen korjaamon on täytettävä tietyt kriteerit, jotka perustuvat käytännön kokemukseen ja kunkin maan lakisääteisiin normeihin. Toisaalta ajoneuvojen akkutyyppien käsittelyyn tarvitaan asianmukaiset suurjännite- ja erikoistyökalut. Lisäksi siellä työskentelevillä sähköasentajilla on oltava erityiset suojavarusteet. Tilat puolestaan täyttävät tietyt vaatimukset, kuten kulunvalvonta, kaksoisovet, ilmastointi, ilmanvaihtokonsepti, 400 V:n pistorasia ja kuormausnosturi. 

MAN Truck & Busin ensisijaisena tavoitteena on hyödyntää ajoneuvon akkua mahdollisimman pitkään. Siksi korjaus ja uudelleenvalmistus ovat nykyisten toimenpiteiden keskiössä. Vuodesta 2023 lähtien MAN on johtanut REVAMP-hanketta, joka on yhdeksän teollisuus- ja tiedekumppanin muodostama yhteenliittymä. Tämän kolmivuotisen hankkeen tavoitteena on automatisoida käytettyjen ajoneuvojen akkujen kunnon arviointiprosessi. Tätä tietoa käytetään akkujen taloudelliseen kunnostamiseen, jotta niitä voidaan käyttää ajoneuvoissa tai muihin tarkoituksiin. REVAMP-hanketta rahoittaa Saksan liittovaltion talous- ja ilmastoministeriö (BMWK). 

Akun korjaaminen ja kunnostaminen ovat keskeisiä elementtejä Battery Closed Loop -strategiassa ja MANin kestävän kehityksen strategiassa. Akun mukautuva kapasiteetti ja sen taloudellinen purkaminen ovat tässä yhteydessä olennaisen tärkeitä. Yleistavoitteena on luoda akkumateriaaleille suljettu kierto.

Arvokkaiden akkumateriaalien suljetun kierron varmistamiseksi MAN keskittyy jo nyt kierrätykseen ja kierrätettyjen raaka-aineiden palauttamiseen uusiin akkukennoihin. MANin tuotevalikoiman sähköistämiseen liittyvien akkukennojen kasvava kysyntä lisää kasvihuonekaasupäästöjä toimitusketjussa, ellei tämän estämiseksi toteuteta erityisiä toimenpiteitä. Sekundäärimateriaalien käyttö on yksi mahdollisista keinoista, joita on käytettävä akkukennojen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi.

Akkumateriaalien suljetun kierron edellytyksenä on, että kierrätysmateriaalia on saatavilla riittävästi. Jotta näin olisi tulevaisuudessa, MAN työskentelee parhaillaan emoyhtiönsä TRATON SE:n ja Volkswagen AG:n COE:n (Centre of Excellence) kanssa konseptien parissa, jotka mahdollistavat akkumateriaalien suljetun kierron. Tavoitteena on varmistaa, että tulevaisuudessa on saatavilla riittävästi kierrätysmateriaalia uusia akkuja varten, jotta Euroopan unionin uuden akkuasetuksen (BattVO) tavoitearvot voidaan saavuttaa. 

Vuonna 2023 MAN Truck & Busista tuli myös Müncheniläisen startup-verkoston Circular Republicin kumppani, jotta päästään lähemmäksi Battery Closed Loop -tavoitetta. Circular Republic on osa UnternehmerTUM GmbH:ta, ja se on asettanut tehtäväkseen tuoda yhteen vakiintuneita yrityksiä ja start-up-yrityksiä kiertotalouden innovaatioiden toteuttamiseksi ja edelleen kehittämiseksi. Ensimmäisessä Circular Republicin johtamassa hankkeessa MAN työskentelee yhdessä muiden yhteistyökumppaneiden kanssa ajoakkujen puoliautomaattisen purkamisen ja kennomoduulien kierrätyksen parissa. 

Wetterin Suvanto Trucks -kauppa toteutui

Wetteri Oyj vahvistaa raskaan kaluston liiketoimintaansa, kun Suvanto Trucks Oy:stä tulee osa Wetteri-konsernia 1.3.2024 alkaen. Wetterin raskaan kaluston liiketoiminnan markkina-alue laajenee merkittävästi.

Wetteri Oyj on saattanut loppuun Suvanto Trucks Oy:n hankinnan 100-prosenttisella osakevaihdolla. Suvanto Trucks -kaupan myötä Wetterin vaihtokuorma-automyynnin markkina-alue kasvaa nykyisestä kattamaan myös pääkaupunkiseudun, Tampereen sekä Turun talousalueet, joissa kuorma-autokaluston määrä on n. 2,5 kertaa suurempi yhtiön aikaisempaan markkina-alueeseen. Kaupan kerrotaan vahvistavan Wetteriä myös laite- ja tarvikemyynnissä sekä asennuspalvelussa, sillä Suvanto Trucks on AJK-koukkulaitteiden maahantuoja sekä PM-kappaletavaranostimien jälleenmyyjä.

Wetteri tiedottaa olevansa autoalan kasvuyhtiö, jonka tavoitteena on kasvaa kotimaan suurimmaksi ja kannattavimmaksi monimerkkiautotaloksi vuoden 2025 loppuun mennessä. Viimeisen vuoden aikana Wetteri on toteuttanut neljä yrityskauppaa. 

”Autoalan keskittyminen suuremmille ja paremmin kannattaville toimijoille on globaali ilmiö. Täällä kotimaan uutisissa olemme nähneet hiljattain paljon esimerkkejä murroksen vaikutuksesta sekä konsolidaation että talousvaikeuksiin ajautuneiden toimijoiden näkökulmista. Wetterille autoalan murros on kasvun keskeinen ajuri, ja alalla on kiinnostusta myös muihin vastaaviin järjestelyihin kuin nyt toteutettu osakevaihto. Olen innoissani tästä kaupasta, tästä on hyvä lähteä kasvattamaan Wetterille tärkeää raskaan kaluston liiketoimintaa vieläkin vahvemmaksi”, kertoo Aarne Simula, toimitusjohtaja, Wetteri Oyj.

Kirjalansalmen sillan uudet raskaan liikenteen järjestelyt käyttöön keskiviikkona 6.3.

Kirjalansalmen sillan kuormituksen vähentämiseksi on rakennettu raskaan liikenteen yksisuuntaisuuteen perustuvaa liikennejärjestelyä. Vastaavaa liikennejärjestelyä ei ole aiemmin toteutettu Suomessa. Liikennevalot otetaan käyttöön keltavilkulla jo maanantaina 4.3. klo 13.00.

Kirjalansalmen sillalla Kaarinan ja Paraisten välillä otetaan käyttöön uudet liikennejärjestelyt keskiviikkona 6.3.2024 klo 12.00. Yksisuuntaisen raskaan liikenteen liikenteenohjaus on tarkoitus hoitaa liikennevaloilla. Aluksi liikenteenohjauksen tukena käytetään liikenteenohjaajia. Liikenteenohjaajat ovat paikalla 6.–9.3. klo 06–19. Liikennejärjestelyistä aiheutuu haittaa tienkäyttäjille. Uudenlaiset järjestelyt edellyttävät myös uuden opettelua sekä tarkkaavaisuutta ja yhteispeliä tienkäyttäjiltä. ELY-keskus seuraa liikennejärjestelyjen toimivuutta kokonaisuutena ja reagoi muutostarpeisiin.

Suurimmat liikkeet sillalla aiheutuvat tilanteista, joissa kaksi raskasta ajoneuvoa kohtaavat sillalla vierekkäisillä kaistoilla. Raskaan liikenteen yksisuuntaisuuteen perustuvalla liikennejärjestelyllä estetään raskaiden ajoneuvojen kohtaaminen sillalla. Uudet liikennejärjestelyt ovat tarpeellisia, jotta sillan liikennöitävyys voidaan turvata uuden sillan valmistumiseen saakka.

Raskaan liikenteen yksisuuntaisuuteen perustuva ratkaisu on innovatiivinen, eikä siitä ole aikaisempaa kokemusta. Ratkaisulla pyritään minimoimaan elinkeinoelämälle aiheutuvia haittoja ja kustannuksia. Liikenteen sujuvuutta ja odotusalueiden mitoitustarvetta on selvitetty simulaatioilla, mutta etukäteen ei ole täyttä varmuutta, miten liikenne sujuu käytännössä. ELY-keskus seuraa liikennejärjestelyjen toimivuutta kokonaisuutena ja reagoi muutostarpeisiin.

Uusista liikennejärjestelyistä aiheutuu haittaa tienkäyttäjille

Uusista liikennejärjestelyistä aiheutuu haittaa tienkäyttäjille, mutta etukäteen ei tiedetä varmuudella, kuinka pitkiä viivästyksiä matkoihin tulee. Liikennemäärät vaihtelevat eri päivinä ja tunteina. Ruuhka-aikoina liikenne tulee todennäköisesti jonoutumaan, joten tienkäyttäjien kannattaa varata riittävästi matka-aikaa.

Raskas liikenne kulkee vain yhteen suuntaan kerrallaan ja liikennevaloista ehtii mennä muutama ajoneuvo kerrallaan. Raskaan liikenteen liikennevalokierto on melko pitkä.

Muu liikenne pysähtyy liikennevaloihin vain raskaan liikenteen odotusalueen purkamisen ajaksi. Muutoin liikenne kulkee koko ajan molempiin suuntiin. Liikennevalojen viive on melko lyhyt, mutta ruuhkatunteina liikenne voi jonoutua liikennevalojen kohdalla. Raskaan liikenteen odotusalueilla on kuitenkin liikennetunnistimet, joten tyhjälle odotusalueelle ei tule vihreää valoa.

Joukkoliikenteen ei tarvitse siirtyä raskaiden ajoneuvojen odotusalueelle, vaan ne kulkevat henkilöautoliikenteen kaistalla. Joukkoliikenteellä on myös liikennevaloetuus. Vihreä valo palaa pidempään, jos linja-auto on tulossa liikennevaloihin. Joukkoliikenteessä kuitenkin pienetkin viivästykset haittaavat helposti aikataulussa pysymistä. Joukkoliikenteen autokiertoja on jo väljennetty. Lisäksi linja-autojen täsmällisyyttä seurataan paikannustietojen avulla.

Jatkoyhteyksille saariston lautoille ja yhteysaluksille suuntaavien kannattaa varata riittävästi matka-aikaa ja varautua matkan viivästyksiin Saaristotiellä.

Saaristotien kävely- ja pyöräilyväylä on normaalisti käytössä, joten liikennejärjestelyillä ei ole vaikutusta kevyelle liikenteelle.

Saaristotien ja Kirjalansalmen sillan leveys antaa myöden väistää hälytysajossa olevaa hälytysajoneuvoa. Kaarinan puolella Paraisten suuntaan menevä liikenne jää kuitenkin raskaan liikenteen odotuskaistan ja Paraisilta Turkuun päin kulkevan kaistan väliin, joten väistämistilaa ei jää samalla tavalla kuin Paraisten puolella. Tienkäyttäjien on syytä huomioida hälytysajossa olevat ajoneuvot ja antaa riittävästi tilaa turvalliselle ohitukselle.

Uudet liikennejärjestelyt

Kaarinan puolella Saaristotielle on rakennettu ylimääräinen kaista Lauttarannantien liittymän jälkeen. Nykyisestä oikeanpuoleisesta kaistasta tulee raskaan liikenteen odotuskaista, jonka pituus on noin 200 metriä. Muu liikenne kulkee molempiin suuntiin odotusalueen vasemmalla puolella olevilla kahdella kaistalla. Saaristotien nopeusrajoitus lasketaan raskaan liikenteen odotuskaistan alkaessa 30 km/h ja nostetaan odotuskaistan päättyessä 50 km:iin/h.

Paraisten puolella raskaan liikenteen odotustila on rakennettu pellolle ennen Riihipellontien liittymää. Odotusalue on lyhyempi, mutta siihen tulee neljä vierekkäistä kaistaa. Raskaan liikenteen odotusalueelle siirtyvät kaikki yli 20 tonnia painavat ajoneuvot linja-autoja lukuun ottamatta. Nopeusrajoitus säilyy ennen siltaa 50 km/h.

Liikennettä ohjataan liikennevaloilla. Raskas liikenne päästetään sillalle suunta kerrallaan. Muille ajoneuvoille tulee kyseisellä suunnalla hetkellinen pysähdys.

Sillalla säilyy edelleen nopeusrajoitus 30 km/h. Lisäksi raskailla ajoneuvoilla on sillalla 60 metrin etäisyysvaatimus.

Liikennevalot otetaan käyttöön keltavilkulla jo maanantaina 4.3. klo 13.00. Liikennevalojen teknistä toimivuutta testataan jo ennen varsinaista käyttöönottoa. Lisäksi liikennevalojen keltavilkutuksella kiinnitetään tienkäyttäjien huomio uusiin liikennevaloihin jo ennen niiden varsinaista käyttöönottoa. Liikennevalojen keltavilkutus ei tuo muutoksia liikenteeseen. Raskaan liikenteen odotuskaistoja ei siis oteta tässä vaiheessa vielä käyttöön.

Liikennejärjestelyt otetaan käyttöön keskiviikkona 6.3.2024 klo 12.00. Aluksi liikenteenohjauksen tukena käytetään liikenteenohjaajia. Liikenteenohjaajat ovat paikalla 6.–9.3. klo 06–19.

Kiristyvät turvallisuusvaatimukset tuovat lisäkustannuksia

EU:n uusi kuorma-autojen GSR-turvallisuusasetus astuu voimaan heinäkuun alussa. Asetus edellyttää, että kaikissa 1.7.2024 alkaen käyttöön otettavissa raskaissa ajoneuvoissa ja perävaunuissa on lisää välttämättömiä kuljettajaa tukevia turvavarusteita.

Uuden GSR-turvallisuusasetuksen tavoitteena on vähentää inhimillisistä virheistä johtuvia onnettomuuksia, mutta uudistuksella on myös hintalappunsa kuljetusliikkeille sekä valmistajalle, muistuttaa Toplift Finland Oy:n toimitusjohtaja Janne Ikäheimonen.

Osa muutoksista koskee pelkästään autoa, osa myös perävaunuja. Uusia vaadittavia turvallisuusominaisuuksia on 11. Kahdeksan näistä muuttuu pakollisiksi uusissa kuorma-autoissa heinäkuusta 2024 alkaen, ja loput vuosina 2026 ja 2029.

1 Hätäjarrutuksen merkkivalo
Vilkkuva jarruvalo (tai vast.), joka kertoo muille tienkäyttäjille, että kuorma-auto hidastaa nopeasti vauhtia tai jarruttaa voimakkaasti.

2 Peruutusavustin
Kuljettajan on saatava jatkossa kameran tai anturien avulla käsitys kuorma-auton takana olevista esineistä ja henkilöistä.

3 Rengaspaineen seurantajärjestelmä
Seuraa rengaspainetta ja ilmoittaa kuljettajalle rengaspaineen häviöstä reaaliaikaisesti.

4 Älykäs nopeusavustin
Järjestelmä seuraa aktiivisesti ajoneuvon nopeutta ja ilmoittaa kuljettajalle nopeusrajoituksen ylityksestä.

5 Sokean alueen tietojärjestelmä
Järjestelmä, joka varoittaa kuljettajaa vieressä ajavista ja edessä risteyksen ylittävistä pyöräilijöistä.

6 Liikkeellelähdön tietojärjestelmä
Järjestelmä, joka varoittaa kuljettajaa suojattomista tienkäyttäjistä ajoneuvon edessä ennen liikkeelle lähtöä tai hitaassa ajossa.

7 Alkolukon asennuksen helpottaminen
Alkolukon liittymän tulee olla standardinmukainen kaikissa ajoneuvoissa.

8 Väsymyksen ja tarkkaavaisuuden seuranta
Turvallisuusjärjestelmät seuraavat kuljettajan vireystilaa ja ajoaikaa sekä kehottavat tarvittaessa pitämään tauon.

9 Tarkkaamattomuuden tunnistaminen ja estäminen
Varoitusjärjestelmä, joka havaitsee kuljettajan keskittymisen herpaantumisen ajotilanteesta ja varoittaa tarvittaessa. (Käyttöön vuonna 2026.)

10 Parannettu suora näkyvyys kuljettajan paikalta
Kuljettajan tulee jatkossa nähdä suoraan ajoneuvon ikkunoista paremmin ulos, jotta sokeaa aluetta voidaan pienentää. (Käyttöön vuonna 2029.)

11 Tapahtuman (onnettomuuden) tietojen tallennin
Musta laatikko -tyyppinen tallennin, joka kerää onnettomuuden tiedot. (Käyttöön vuonna 2029.)

Perävaunujen osalta muutokset koskevat alkuvaiheessa vain rengaspaineen valvontajärjestelmää, joka tulee pakolliseksi ensirekisteröitäviin vaunuihin 1.7.2024 alkaen. kohdan 1 ja 2 osalta tulkinta perävaunujen osalta on vielä avoinna.

”Uudet ominaisuudet vaativat uutta teknologiaa sekä autoihin että perävaunuihin. Tällä on myös hintalappu”, Janne Ikäheimonen kertoo. ”Arvioimme tällä hetkellä, että täysperävaunuyhdistelmän osalta uudistusten vaikutus hankintahintaan on luokkaa 10 000 €, mutta tämä on luonnollisesti arvio. Lopullinen kustannusvaikutus riippuu pitkälti komponenttien hintakehityksestä. Suuressa osassa Suomeen tuotavissa uusissa kuorma-autoissa varusteet ovat valmiina, mutta maassa on myös paljon rekisteröimättömiä uusia ajoneuvoja, jotka eivät täytä 1.7.2024 vaatimuksia.” Topliftiltä muistutetaankin, että mikäli asiakas haluaa saada perävaunun tai päällirakenteen vielä ”vanhalla hinnalla”, tuote tulee ottaa liikenteeseen viimeistään kesäkuun lopussa. Tämä kannattaa ottaa huomioon kalustohankintojen päätöksissä ja aikataulutuksessa.

Dieselistä sähkölle ja Postin ajoon

Posti on ottanut jakeluliikenteessään käyttöön kuorma-auton, joka on muunnettu dieselkäyttöisestä sähkökäyttöiseksi. Auto on Suomen ainoa tavaraliikennekäytössä oleva käytetystä dieselautosta sähköiseksi muunnettu kuorma-auto. 

Postilla on jo ennestään satoja sähköajoneuvoja eri kokoluokissa pakettiautoista kuorma-autoihin ja raskaaseen vetäjään. Sähköiseksi muuntamisen odotetaan helpottavan erityisesti keskiraskaan ja raskaan sähkökaluston käyttöönottoa myös pienemmissä yrityksissä. Kuorma-auton muuntamiseen tarvittava kustannus on tällä hetkellä karkeasti noin puolet uuden sähkökuorma-auton hinnasta. Hinnan odotetaan entisestään laskevan. 

“Postilla on tiukka tavoite käyttää ainoastaan sähkö-, biokaasu- ja vetykalustoa jo vajaan kuuden vuoden kuluttua. Tavoitteemme kuljettaa fossiilittomasti koskee myös kuljetuskumppaneitamme. Muunnetut autot voivat lähitulevaisuudessa olla erittäin merkittävä keino raskaan kuljetuskaluston uudistamisessa fossiilittomaksi”, sanoo Postin Yritys- ja Kuljetuspalveluiden liiketoimintajohtaja Ari Olli

“Jos Postin tuotannossa nyt tehtävät testit osoittavat, että ajoneuvo on luotettava, uskomme, että pelkästään Suomessa kuljetusyrityksillä on potentiaalia muuntaa satoja ajoneuvoja sähköisiksi.” 

Hyötyä syntyy myös kiertotaloudesta: kun jo kertaalleen valmistetut, muutaman vuoden vanhat, dieselkuorma-autot saavat uuden elämän sähköisinä, uuden sähkökuorma-auton rungon valmistusvaiheen päästöt jäävät olennaisilta osin pois. Myös vanhat moottorit voidaan uusiokäyttää muualla sellaisenaan tai osina. 

Postin käytössä olleeseen vuosimallin 2016 Iveco EuroCargo -kuorma-autoon asennettiin 200 kilowatin kestomagneettimoottori ja 150 kWh LFP-akusto. Auton arvioitu kulutus on 70 kWh/100 km kesällä ja noin 110 kWh/100 km talvella. Toimintamatka on lämpötilasta ja lämmityksen käytöstä riippuen noin 150 kilometriä. Auto on suunniteltu käytettäväksi kaupunkijakelussa.  

Akusto voidaan esilämmittää nestekierrolla. Tasavirtalatauksen maksimiteho on 150 kWh, mikä takaa autolle nopean pikalatauksen tarvittaessa ja käytettävyyden kuljetustehtävissä. Ohjaamossa on kosketusnäyttö ajon ja voimalinjan hallintaan. Ohjaamo ja kuormakori ovat sähkölämmitteiset. Autossa ei ole vaihteistoa. 

Auto on osa VTT:n koordinoimaa sähköisen raskaan liikenteen SIX HOVE -innovaatioklusteria, joka tavoittelee sähköisen raskaan liikenteen vauhdittamista monikanavaisen yhteistyön tuloksena. Autossa on VTT:n asentama ajotietokone, joka kerää monipuolisesti dataa auton käytöstä. Tietoja käytetään järjestelmien sekä sähköisen logistiikan ohjauksen kehittämiseen. 

Postin tilaaman auton toteutuksesta, teknologiasta ja konversiosta vastasi eTrucks.fi yhdessä Keulinkin kanssa. Kuorma-autoa käytetään tällä hetkellä jakelutehtävissä Tampereella. 

Raskas Kalusto 2/2024

Vuoden 2024 toinen Raskas Kalusto lipuu lehtipisteille ja tilaajille viikolla 10. Kanteen on tällä kertaa asettunut esimerkiksi Kiuruveden MH-Urakoinnin uusi Sisu Polar 625 -tienhoitoauto kuten myös Grand Expressin ja RMK Liikenne-Transin näyttävää kalustoa. Tietysti myös tuore Volvo FH Aero on huomioitu niin kannessa kuin sisäsivuillakin. Koko juttuluetteloon pääsee tutustumaan tästä.

KALUSTO JA IHMISET

8 Tienhoitoon tehty

Kiuruveden MH-Urakoinnin tienhoitoautoksi valittiin tuttu ja luotettava kotimainen tuote.

34 Merikontteja ja kierrätysmetalleja

Harjavaltalaisen RMK Liikenne-Trans Oy:n kierrätysmetalleja kuljettavat Scaniat huomataan tien päällä.

40 Talvi teloilla

Grand Express on erikoistunut paperikoneiden telojen kuljetukseen.

46 Ilmastotalkoissa

Kuljetusliike Hartikaisella on kaupunkijakelussa biokaasu-Scania P340.

52 Volvolla Vanajasta vaunuun

Tuomas Roponen Oy:n Volvon työpäivän ohjelmassa oli junan täyttöä Naarajärvellä.

62 Tuorein tiimiläinen

Team Niemi Oy otti marraskuussa käyttöönsä uuden Scania G500 -nosturi-vaihtolava-auton.

94 Periytyvä harrastus

Markku ja Veikka Vuolukan yhteisenä harrastuksena on kuorma-autojen pienoismallien rakentaminen.

KOEAJOT JA ESITTELYT

26 Dynamiikkaa

Volvo Trucks lanseerasi raskaaseen mallistoonsa kokonaisvaltaisesti uutuuksia.

70 Murroksessa

Veholla tarkasteltiin mennyttä ja tulevaa sekä pohdittiin sähköistymisen näkymiä.

74 Talvitiepäivät 2024

Tällä kierroksella Tiepäivät vietettiin Jyväskylässä.

76 Aaltoliikettä

Vuosi 2023 oli Volvo-kuorma-autoille rekisteröinneissä erinomainen.

80 Pattipäästä Pattipäähän

Scania-Vabiksen LB-sarja aloitti vuonna 1963 valmistajan nokattomien kuorma-autojen jatkumon.

88 Vanhan tien muistelijalle

Örebrossa sijaitseva Åkerimuseet tarjoaa läpileikkauksen Ruotsin kuljetusliikkeiden historiaan.

VAKIOPALSTAT

14 Uutiskuljetus

60 Keräilykuva

98 Seuraavassa numerossa

Volvo Truck Center Forssa uudistui

Volvo Truck Center Forssan tilat Aukeentiellä otettiin alun perin käyttöön vuonna 2003. Viime vuonna Volvo toteutti Forssan toimipisteeseen mittavat toimitilauudistukset, jonka myötä kaikki asiakastilat saivat uuden ilmeen.

Volvo Truck Center Forssa on osa Suomen 28 toimipisteen Volvo Group -verkostoa, jossa myydään ja huolletaan sekä tarjotaan varaosapalveluita Volvo-kuorma-autoille sekä Renault Trucks -kuorma- ja pakettiautoille. Forssassa toimii myös katsastuspalvelu, joka nopeuttaa auton saamista takaisin tien päälle tuottaviin töihin. Lisäksi Forssassa on erikoisosaamista Renault Trucks Master-pakettiautojen varusteluihin. Lähes kaikki Renault Trucksin maahantuomat Master-pakettiautot varustellaan Forssassa.


”Merkkihuollossa on merkille määritellyt, parhaiten toimivat työkalut, valmistajan tuki ja usein paremmat resurssit palvella. Auto saatetaan saada nopeammin kuntoon kuin muualla”, Forssan toimipisteen huoltopäällikkö Teijo Häkänen kertoo.

Määräaikaishuolto on ennakoivaa huolenpitoa siitä, että auto pysyy kunnossa ja siten myös ajossa. Nykyään Volvo Truck Centerit voivat palvella asiakkaitaan myös etänä autosta jatkuvasti saatavaa dataa hyödyntäen, mikäli asiakas on tehnyt asiaa koskevan huoltosopimuksen. Vikakoodeja luetaan ja ohjelmistopäivityksiä ajetaan usein etyhteyden kautta. Datayhteyksillä voidaan seurata myös esimerkiksi jarrupalojen kulumista sekä ajettuja kilometrejä ja esimerkiksi vaihtaa osat hyvissä ajoin, eli ennakoivasti.



Teijo Häkänen aloitti Volvo Truck Center Forssan huoltopäällikkönä maaliskuussa 2023. Mittariin on kertynyt 29 vuotta autoalalla. Teijon laaja kokemus niin eri merkkien maahantuontiyhtiöistä kuin kuljetusliikkeen leivissä työskentelystä on iso hyöty huoltopäällikön pestissä. 

”Aikamoinen kokemus alasta on ehtinyt vuosien varrella kyllä kertyä. Ala kehittyy huimaa vauhtia. Se on yksi syy siihen, miksi hakeuduin merkkiliikkeen vetäjäksi. Ennen Volvoa, olin yksityisen maansiirtoalan kuljetusliikkeen korjaamopäällikkönä seitsemän vuotta. Siitä, että olen työskennellyt Volvo Truck Center asiakkaana, on hyötyä nykyisessä roolissa. Ymmärrän asiakkaidemme arkea”, Teijo sanoo.

Ennen kuljetusliikkeen korjaamopäällikön töitä Teijo oli kerryttänyt raskaan kaluston kokemusta niin mekaanikkona työskentelystä kuin korjaamopäällikön töistä 22 vuoden ajalta eri kuorma-automerkkien maahantuontiyhtiöissä. Häkänen sanoo viihtyneensä Volvo Truck Center Forssan vetäjänä. ”Haasteitakin välillä tulee tietysti vastaan, niin kuin varmasti jokaisessa työpaikassa. Ratkomme asioita yhdessä keskustelemalla. Asioista kuin asioista pitää voida puhua. Työskentelemme vaikeiden asioiden kanssa, onhan huolloissa tehtävänämme ratkoa erilaisia haasteita päivittäin. Keskustelut henkilökunnan kanssa yhdessä ja yksitellen ovat todella tärkeitä. Ne lisäävät luottamusta.” Teijo uskoo avoimeen viestintään. ”Tykkään itse siitä, että ollaan avoimia. Haluan aina kertoa missä mennään. Kerron kaiken sen mitä kerrottavissa on. Minulla on se käsitys, että Forssan henkilökunta arvostaa tätä. Olen kuullut sanottavan, että puhun hyvin ’mekaanikkoa’.”

Teijo Häkänen on kasvanut esimiesrooliin. Paljon on itseopittua ja Teijon mielestä myös luonteesta kiinni. ”Esimiestyöhön kursseja olen käynyt, mutta paljon asioita oppii ihan käytännön kautta”. 
Toinen asia minkä Teijo nostaa esiin omaan viihtyvyyteensä liittyen, on erityisesti Volvo Truck Center Länsi-Suomen alueen työporukka ja Turun ja Porin huoltopäälliköt. ”Se on sellainen luottoporukka. Heidän kanssa pystyn puhumaan asiasta kuin asiasta, ja se auttaa valtavasti. Tämä työ on välillä yksinäistä hommaa, mutta tukea on saatavilla.”  Teijon mukaan Forssan toimipisteessä on parasta osaava ja ammattitaitoinen henkilökunta. Monet ovat tehneet pitkää uraa Volvolla. ”Varmasti aika harvassa paikassa löytyy näin kokenut mekaanikkokaarti kuin meillä. Nuoriakin ollaan saatu hienosti mukaan.”

Volvo Truck Center Forssassa palvellaan asiakkaita arkisin 7-21 Forssan, Someron, Jokioisten, Tammelan ja Loimaan alueilta. Myös ohikulkuliikenteen kautta tulee paljon asiakkaita. 

VR ja SSAB sähköistävät raskaan teollisuuden kuljetuksia

Teräsyhtiö SSAB Europe ja logistiikkayhtiö Transpoint ovat käynnistäneet yhteishankkeen raskaan teollisuuden kuljetusten sähköistämiseksi. VR investoi vähäpäästöisiin maantiekuljetuksiin hankkimalla täyssähkörekkoja, jotka tulevat SSAB Europen kuljetuksiin. Hankittavat rekat kuuluvat kokonaismassaltaan suurimpiin, jotka liikennöivät sähköisesti säännöllisissä asiakastoimituksissa Suomessa. SSAB Europe puolestaan investoi raskaan kaluston latauspisteisiin.

VR Transpoint ja SSAB Europe ovat edelläkävijöinä suunnittelemassa ja operoimassa logistiikkaketjuja, joiden tavoitteena on hiilidioksidipäästöjen leikkaaminen kuljetuksista nopealla aikataululla. VR investoi kahteen täyssähköiseen puoliperävaunuyhdistelmään, joissa vetoautoina toimivat Scania 40R -täyssähkökuorma-autot. Yhdistelmät aloittavat kaupallisen liikennöinnin tämän vuoden lopussa SSAB:n Hämeenlinnan tehtaan lähialueen terästoimituksissa. Uudet täyssähkörekat, ”sähkömammutit”, ovat uusinta teknologiaa ja vähentävät myös meluhaittoja, sillä sähkömoottori ei itsessään tuota ääntä.

Tavoitteena raskaiden kuljetusten sähköistäminen

”Päästöjen vähentäminen on tärkeää myös maantiekuljetuksissa. Asiakkaille räätälöidyt logistiikkaratkaisut ovat osa strategiaamme vähentää kuljetustemme päästöjä entisestään. Investoimalla uuteen ympäristöystävälliseen kalustoon parannamme kuljetus- ja energiatehokkuutta sekä pienennämme liikenteen päästöjä”, kertoo VR Transpointin maantielogistiikan johtaja Tommi Välimäki

SSAB Europe rakennuttaa Hämeenlinnan tehtaalleen latauspisteitä raskaalle kalustolle. Uusilla sähkörekoilla tullaan liikennöimään SSAB:n terästuotteiden kuljetuksia jopa yli 100 kilometrinsäteellä Hämeenlinnan tehtaasta. 

”Tämä hanke tukee tavoitettamme poistaa hiilidioksidipäästöt suurelta osin omista toiminnoistamme arviolta vuonna 2030. Myös asiakkaidemme tavoitteena on vähentää omien toimintojensa hiilidioksidipäästöjä. Haluamme olla osaltamme mahdollistamassa tuotteidemme kuljetusten sähköistämisen tarjoamalla latauspisteitä, joita raskaalle liikenteelle ei vielä ole juurikaan tarjolla”, sanoo SSAB:n Hämeenlinnan tehtaanjohtaja Anders Ek.

Käyttöön otettavat täyssähköiset ajoneuvoyhdistelmät ovat kokonaispainoltaan 64 tonnia ja yhdistelmät liikkuvat sähköisten Scania 40R -rekkavetureiden voimalla.

Uusimmat julkaisut

Uusi toimitusjohtaja MAN-maahantuontiin ja -jälleenmyyntiin

Jarkko Ketola on nimitetty Adampolis Finland Oy:n toimitusjohtajaksi. Adampolis Finland on MAN-kuorma-, -linja- ja -pakettiautojen maahantuoja ja jälleenmyyjä Suomessa. Jarkko Ketola on nimitetty MAN-kuorma-, -linja-...