Iveco kaasulla ja dieselillä messuille

Iveco kertoo esittelevänsä Kuljetus – Logistiikka 2019 -messuilla Helsingin Messukeskuksessa 9.-11.5. ratkaisujaan kevyissä ja keskiraskaissa sekä raskaissa hyötyajoneuvoissa. Erityisenä painopisteenä on Ivecon Natural Power -teknologia ja juuri lanseerattu uusi Daily. 

Osastolla on tarjolla seuraavanlaista kalustoa:

– Uusi Daily 35S16A8 V 12m3 – Pakettiauto, yhdistettävyys ja kuljettajaa avustavia toimintoja 

– Daily 55S18H 4×4 – Saatavissa jopa 7,0 versiona umpiautoina ja alustana 

– Daily 35S18A8 V – Luxus matkailuauto Hi-Matic automaattivaihteistolla 

– Eurocargo ML160E28FP– Täysilmajousitus, 16 ton, täydellinen suuren hyötykuorman auto kaupunkijakeluihin. 

– Stralis AS440S46TX/P Natural Power – kuorma-auto, jossa on kaksi LNG-tankkia, 460 hv, 6×2 rekkaveturi. 

– Stralis AS440S46T/P Natural Power – kuorma-auto, jossa on yksi CNG ja yksi LNG-tankki, 460 hv, 4×2 rekkaveturi.

– Stralis AS340X57/P X-WAY – Akselisto 3+1, 8×4 Tridem.

– Trakker AT410T50/P – 10×4 pitkällä akselivälillä. 

Uusi Daily ensiesittelyssä 

New Daily on segmenttinsä ensimmäinen ajoneuvo, joka noudattaa Euro 6D / Temp-päästöstandardeja, mikä tuo kestävyyden yhdessä suuremman tehon ja polttoainetalouden kanssa asiakkaiden kannattavuuden eduksi, Ivecolta tiedotetaan. 

New Daily esittelee runsaan valikoiman edistyksellisiä kuljettajan apujärjestelmiä.

Hätäjarrutusjärjestelmä ja City Brake PRO estävät törmäyksiä alle 50 km/h nopeuksilla ja lieventävät törmäyksiä suuremmilla nopeuksilla. Se havaitsee itsenäisesti mahdollisuuden törmätä eteenpäin ja jarruttaa vastaavasti, jos kuljettaja ei puutu, varmistaen niiden turvallisuuden. 

New Daily käyttää myös teknologiaa kuljettajan stressitasojen alentamiseksi. Kaupunkiajossa, joissa asiakkaat ajavat usein ruuhkaisessa liikenteessä, Queue Assist auttaa kuljettajaa seuraamalla eteenpäin kulkevaa ajoneuvoa hitaasti liikkuvissa jonoissa ja pysähdyksissä. 

Lisäksi Adaptive Cruise Control, yhdessä Queue Assistin kanssa, ylläpitää asetettua nopeutta ja turvaetäisyyttä, kun taas ProActive Lane Keeping Assist estää auton tahatonta ajautumista ulos kaistasta aktiivisen ohjauksen avulla. 

Tuulen ollessa sivusuunnassa Crosswind Assist auttaa kuljettajaa pitämään ajoneuvon vakaana kaistalla. 

New Daily vähentää väsymystä ja parantaa tuottavuutta sähköisen pysäköintijarrun avulla, joka kytkeytyy automaattisesti, kun ajoneuvo on pysäköity ja vapautuu automaattisesti. 

Uusilla LED-valoilla on paljon terävämpi säde, joka kuljettaa edelleen, parantaa näkyvyyttä ja esteiden havaitsemista 15%, mikä lisää turvallisuutta heikossa valaistuksessa. 

City Mode nostaa ohjaustehoa, mikä vähentää pyörän kääntämistä jopa 70%, mikä helpottaa liikkumista kaupungin kaduilla. 3 

New Daily auttaa kuljettajaa myös haastavissa ajo-olosuhteissa, kuten Hill Descent Controlin avulla, joka auttaa heitä ajamaan alas ja alas hitaasti ja turvallisesti pitkiä, jyrkkiä rinteitä ja Traction Plusia, joka pitää tiukasti kiinni liukkailla pinnoilla, kuten hiekalla, mudassa tai lumessa. 

Liitettävyys maksimoi käyttöajan ja avaa uusien palveluiden maailman 

New Daily -yhteys tuo ajoneuvon suoraan kosketukseen IVECO:n ohjaamoon, joka tarjoaa reaaliaikaisia tietoja. Näin IVECOn asiantuntijat voivat maksimoida ajoneuvon käyttöajan tekemällä ennakoivaa diagnostiikkaa ja ottamalla ennaltaehkäiseviä toimia, suunnittelemalla huolto- ja huoltotoimenpiteitä tehokkaasti huoltopisteen käyntien määrän optimoimiseksi. 

Lisäksi innovatiivinen etätukipalvelu mahdollistaa tietokannan muutosten, diagnostisten istuntojen ja jopa ohjelmistopäivitysten tekemisen etänä Over the Airin kautta, välttäen pysähdyksiä huoltopisteelle. 

Uudessa mittaristossa on TFT-korkearesoluutioinen värinäyttö, joka tarjoaa erittäin käyttäjäystävällisen, intuitiivisen käyttöliittymän kaikkien ajoneuvon keskeisten asetusten ja toimintojen kanssa. 

Uusi Hi-Connect-tieto- ja viihdejärjestelmä, jossa on puheentunnistus, antaa kuljettajalle mahdollisuuden heijastaa mobiililaitettaan Apple Car Play- ja Android Auto ™ -sovelluksilla ja käyttää sovelluksia täysin turvallisesti ajon aikana. Siinä on 7-tuumainen näyttö, DAB-radio, takakameran näyttö ja TOM TOM -auton ja kuorma-auton navigointijärjestelmä sekä IVECOn ajotyylin arviointijärjestelmä, joka tarjoaa reaaliaikaisia neuvoja. 

Uuden Dailyn huoltoväli on jopa 60.000 km. 

Maakaasu ja biokaasu 

Iveco muistuttaa olleensa maailman ensimmäinen hyötyajoneuvojen valmistaja, joka ennakoi maakaasun tarjoamat mahdollisuudet, ja kertoo hyödyntäneensä tätä kaukokatseisuuttaan kehittämällä täydellisen valikoiman maakaasukäyttöisiä pakettiautoja, kuorma-autoja ja linja-autoja. Ivecon mukaan se on yhä ainoa valmistaja, joka tarjoaa kattavan valikoiman kaasukäyttöisiä malleja, ja tähän mennessä kaasuajoneuvoja on myyty yli 24 000 kappaletta. 

Osastolla messukävijät voivat tutustua muun muassa hiljattain ”Sustainable Truck of the Year 2019” -palkinnon voittaneeseen IVECO Stralis NP 460 hv -malliin. 

”Haluamme antaa selvän signaalin siitä, että olemme valmistautuneet ratkaisuihin, joilla nopeutamme vihreää muutosta. Painotamme muun muassa biokaasun pitkäaikaisia ympäristöhyötyjä. Biometaani voi vähentää typpidioksidipäästöjä yli 90 prosenttia, hiukkaspäästöjä 99 prosenttia ja hiilidioksidipäästöjä 95 prosenttia”, Ivecolta lausutaan. 

”Tässä yhteydessä on sanottava, että kaasulla voidaan korvata dieselajoneuvot 1:1 jo nyt, mihin sähkö- tai vetykäyttöisillä ajoneuvoilla puolestaan on vielä pitkä matka”, tiedotteessa lisätään. 

Stralis Natural Power 

Uusi Stralis NP 460 tarjoaa valikoiman raskaita maakaasukäyttöisiä kuorma-autoja, joissa on uusimman sukupolven automaattivaihteisto. Se on Ivecon mukaan suunniteltu suoriutumaan kaikista tehtävistä ja tarjoaa yhdistelmän kestävyyttä, suorituskykyä, ja tuottavuutta sekä loistavan toimintasäteen vaativimpiinkin kaukokuljetuksiin. 

Uudessa yhden polttoaineen Stralis NP 460 -kuorma-autossa on kaksi LNG-tankkia, 460 hevosvoimaa ja jopa 1 600 kilometrin toimintasäde, ja se tarjoaa polttoainetehokkuutta matkalle sekä jopa 15 % alhaisemman polttoaineen kulutuksen, Ivecolta kerrotaan.

Tiedotteen mukaan uusi Stralis NP 460 tarjoaa peräti 99 % vähemmän hiukkaspäästöjä ja 60 % vähemmän NOx-päästöjä suhteessa Euro VI -raja-arvoihin. Biometaania käytettäessä myös CO2-päästöt putoavat 95 prosenttia. Lisäksi melutaso pienenee, sillä kuorma-auton käyntiäänen taso on 71 dB.

Toinen biometaanin tarjoama etu on vähäisempi riippuvuus fossiilisista polttoaineista, sillä kaasua voidaan tuottaa maatalouden ja kaupunkien jätteistä, jätevedestä sekä elintarviketeollisuuden jätteistä. Biometaania voidaan tuottaa paikallisesti, jolloin kuljetusten tarve sekä niistä syntyvät CO2-päästöt vähenevät huomattavasti. Sen lisäksi tuotannosta syntyy arvokkaita sivutuotteita, kuten bioperäistä hiilidioksidia jäähdytysyksiköille ja biolannoitteita maatalouden käyttöön. 

Uusi mallisto sisältää myös uuden yhden polttoaineen Iveco Cursor 13 NP -moottorin, joka kehitettiin Ivecon mukaan takaamaan tarvittava voima vaativimpia tehtäviä varten. Uutta on myös automaattinen 12-nopeuksinen Hi-Tronix-vaihteisto, joka parantaa entisestään aiempien versioiden 5 

ajomukavuutta ja suorituskykyä. Lisäksi saatavilla on uusia toimintoja, kuten GPS-pohjainen ennakoiva vakionopeudensäädin HI-CRUISE. Kuorma-auto voi käyttää polttoaineena CNG:tä, CNG:n ja LNG:n yhdistelmää tai LNG:tä. 

LNG-kaksoistankein varusteltu versio varmistaa jopa 1 600 kilometrin toimintasäteen. 

Uusi Cursor 13 NP

Uusi IVECO Cursor 13 NP -moottori, jonka on kehittänyt FTP Industrial, on suunniteltu eritoten kansainvälistä pitkän matkan liikennettä varten. Se on markkinoiden tehokkain kokonaan kaasulla toimiva moottori ja takaa riittävän suorituskyvyn kaikkein haastavimpiinkin tehtäviin, kertoo Ivecon tiedotemateriaali. 

Kestävyyttä ja huoltovälejä on kasvatettu, jotta voidaan taata oikeanlainen suorituskyky ilman käyttöaikaan kohdistuvia vaikutuksia. 

Tulokseen päästiin soveltamalla maakaasuun stoikiometristä palamista kipinäsytytyksellä. Tämä yhden polttoaineen (ei tarvitse dieseliä eikä AdBlueta) ratkaisu takaa sen, että IVECO Cursor 13 NP toimii sataprosenttisesti maakaasulla. 

Päästöjen jälkikäsittely tehdään kompaktilla ja kevyellä kolmitiekatalysaattorilla, joka ei tarvitse regenerointia tai lisäaineita, mikä tuo selviä etuja tilaan alustassa ja hyötykuormaan sekä vähentää käyttökatkoja. IVECO Cursor 13 NP tarjoaa muitakin etuja: se on hiljainen ja tuottaa vain vähän värinää, sillä sen stoikiometrinen polttomoottori käy 12:1 paineistussuhteella (eli huomattavasti alhaisemmalla kuin dieselin 17:1), ja siksi se on huomattavan hiljainen. 

IVECO Cursor 13 NP -moottori on suojattu kahdella patentilla: ensimmäinen patentti, jonka suojausprosessi on meneillään, on FTP Industrialin omistama iskukontrolliominaisuus (knock control). Sen avulla suorituskyky ja polttoaineiden yhteensopivuus paranee, ja se myös suojelee moottoria ja kolmitoimikatalysaattoria sytytyskatkoilta. 

Toinen patentti koskee FTP Industrialin omistamaa reaktiivista ilmavirran hallintajärjestelmää, uutta stoikiometrisen suhteen ohjauslogiikkaa vaihteiden vaihdossa. Näin voidaan varmistaa jatkuva vääntömomentti AMT-vaihteita vaihdettaessa, mikä mahdollistaa maksimaalisen suorituskyvyn ja vaihteen vaihtamisen valmistajansa mukaan ennennäkemättömän nopeasti. 

Stralis NP 460 on ensimmäinen maakaasukuorma-auto, jossa on uusimman sukupolven automaattivaihteisto eli uusi 12-vaihteinen automaattinen HI-TRONIX-vaihteisto, jonka kerrotaan tarjoavan 99,7 prosentin tehokkuuden, lujaa kestävyyttä sekä Ivecon mukaan luokkansa parhaan vaihdejakauman (16,7) ja vääntömomentin ja painon suhteen. Uusi vaihteisto lyhentää vaihteen vaihtoaikaa 10 % edelliseen malliin verrattuna ja tarjoaa useita muita toimintoja, kuten heijaustoiminnon, neljä peruutusvaihdetta ja uusia mahdollisuuksia voimanottoon. HI-TRONIXissa on vakiovarusteena integroitu hydraulinen hidastin ja mäkilähtöavustin kuljettajan ja kuorman turvallisuuden takaamiseksi. 

Erilaisia säiliövaihtoehtoja

Stralis NP 460 tarjoaa laajan valikoiman polttoainesäiliöyhdistelmiä, jotka sisältävät pitkiä ja lyhyitä versioita, oikealle tai vasemmalle puolelle asennettavia malleja sekä LNG- ja CNG-tankkeja, jotta ajoneuvo voidaan räätälöidä asiakkaan tarpeiden mukaiseksi. Nivellettyihin vakiomallisiin kuorma-autoihin on tarjolla kolmen kokoisia LNG-tankkeja. Näin ajoneuvo voidaan räätälöidä siten, että alustassa on riittävästi tilaa asiakkaan tehtävien vaatimia lisälaitteita varten. Pienet säiliöt säästävät jopa metrin tilaa, johon voidaan asentaa komponentteja kuten säiliöautojen kompressoreita. Vasen säiliö voidaan myös jättää pois, jolloin saadaan tilaa suuremmille komponenteille. 

Daily 4×4 laajemmalla mallistolla 

Iveco esittelee myös huomattavia uudistuksia läpikäyneen Daily 4×4 -sarjan uusimman sukupolven, jota on ensimmäistä kertaa laajennettu siten, että se tarjoaa täyden valikoiman ajoneuvoja kaikille teille ja maasto-oloihin. Näyttelyssä nähdään myös Daily Hi-Matic tehokkaalla dieselmoottorilla ja kehittyneellä 8-vaihteisella automaattivaihteistolla.

Iveco kertoo myös esittelevänsä uutuuden, joka tuo ensimmäistä kertaa tarjolle täyden valikoiman ajoneuvoja kaikille teille ja maasto-oloihin ohjaamo- ja pakettiauto- sekä miehistöohjaamoversioina: uusimman sukupolven Daily 4×4:n. Tämän IVECOn ”minne vain menevän” ajoneuvon valikoimaa on laajennettu uusilla versioilla. Näihin kuuluu markkinoiden ensimmäinen kokonaismassaltaan 7-tonninen 4×4 -ajoneuvo, jonka hyötykuorma on jopa 4 300 kg ja pisin korivaihtoehto jopa 5 m. Uuden sukupolven 4×4 kätkee sisälleen myös IVECOn Hi-Matic-vaihdelaatikon ja tärkeitä turvaominaisuuksia, kuten ABS-levyjarrut ja erityisesti tälle 4×4-ajoneuvolle suunnitellun ESP-ajonvakautusjärjestelmän. 7 

STRALIS X-WAY 

Stralis X-WAY -mallisarja on kehitetty erityisesti ammatti- ja rakennusalan logistiikkatehtäviin, ja se on moduuliratkaisuihin perustuva kokonaisuus, joka voidaan räätälöidä tehtäväänsä maansiirto- ja rakennusteollisuuden kuljetustarpeissa.

Stralis X-WAY erottuu joukosta äärimmäisen alhaisten kokonaiskäyttökustannustensa (TCO) ansiosta. Lisäksi se tarjoaa IVECOn parasta polttoainetehokkuutta ja maantieteknologiaa, kuten patentoidun Hi-SCR-tekniikan, joka ei vaadi paikoillaan olevan ajoneuvon regenerointia. 

Stralis X-WAY yhdistää Ivecon mukaan edistyksellisimmät maantieajotoiminnot tutkittuun polttoaineenkulutusta vähentävään teknologiaan, joka johtavan teknologisen palveluorganisaatio TÜV SÜD:n mukaan vähentää Stralis XP:n polttoaineenkulutusta 11,2 prosenttia. Täysin uudistettu voimansiirtolaitteisto on nostanut suorituskyvyn ja polttoainetehokkuuden uudelle tasolle. Patentoitu Hi-SCR-jälkikäsittelyjärjestelmä saa aikaan jopa 97 prosentin vähennyksen NOx-päästöissä, mikä on markkinoiden paras saavutus. Järjestelmän ansiosta regenerointia ei tarvita ajoneuvon seisoessa paikoillaan, ja se myös pienentää huoltokustannuksia ja maksimoi ajoneuvon ajoajan. Automaattinen Hi-Tronix-vaihteisto on saatavilla 12- ja 16-vaihteisina vaihtoehtoina. Sähkö- ja elektroniikka-arkkitehtuuri HI-MUX mahdollistaa kaikkien polttoainetta säästävien ja turvallisuuteen liittyvien toimintojen käytön. Näihin kuuluu myös HI-CRUISE-järjestelmä, joka hallinnoi ajoavustajan toimintoja, kuten eco-roll-toimintoa, ennakoivaa vaihteistoautomatiikkaa ja ennakoivaa vakionopeudensäädintä. Se sisältää myös älykkään 120A:n generaattorin, älykkään kompressorin ja älykkään servopumpun, jotka minimoivat polttoaineenkulutuksen kaikissa tilanteissa. Lisävarusteet, kuten levyjarrut, laskevat käyttökustannuksia entisestään. 

Räätälöintivaihtoehdot sisältävät kaksi- ja neliakselisia malleja ja 8×4 tridem-mallin. Lisäksi tarjotaan laaja valikoima moottoreita, vaihteistoja ja Multipower-voimanottoja, kuten uusi sandwich-voimanotto, josta saadaan jopa 2 450 Nm:n vääntömomentti. Voimalinjassa on kolme moottoria (Cursor 9, Cursor 11, joka on uutta 6×4- ja 8×4-versioissa, sekä Cursor 13) sekä kolme vaihteistoa (manuaalinen, automaattinen Allison-vaihteisto ja automatisoitu 12- tai 16-vaihteinen ZF Hi-Tronix). Lisäksi saatavilla on hydrostaattinen HI-Traction-voimansiirto.

”Stralis X-WAY on saatavilla kolmena eri ajoneuvovariaationa, jotka täyttävät kaikki asiakkaidemme tarpeet. Valittava kokoonpano riippuu siitä, minkä verran ajoneuvoa käytetään maastossa: On-versiosta löytyvät kaikki maantieominaisuudet, kuten optimaalinen näkyvyys ja helppo ohjaamoon pääsy. Lisäksi malli on nyt saatavilla myös moniakselisina versioina. Off-versio tarjoaa erinomaista liikkuvuutta maastossa ja täyttää offroad-ajoon liittyvät vaatimukset. ON+ taas sijoittuu näiden kahden välimaastoon ja on suunnattu asiakkaille, jotka tarvitsevat parhaan sekoituksen maantie- ja maastoajo-ominaisuuksia”, Ivecolta kerrotaan.

Stralis X-WAYn modulaarinen suunnittelu koskee myös ohjaamoa. Asiakas voi Ivecon mukaan siis valita ohjaamon, joka soveltuu parhaiten hänen työhönsä ja tien päällä vietettävään aikaan: AD-ohjaamossa (Active Day) on lyhyt hytti matalalla katolla ja AT-ohjaamossa (Active Time) on nukkumahytti ja matala tai keskikorkea katto. Parasta mukavuutta tarjoaa makuuohjaamolla varustettu Hi-Way-ohjaamo, joka voitti Vuoden kuorma-auto -palkinnon vuonna 2013. Se on suunniteltu erityisesti pitkille matkoille ja korostaa kuljettajan mukavuutta. Kuljettajat pääsevät nauttimaan samasta mukavuudesta niin pitkillä matkoilla kuin lyhyemmillä, rakennustyömaille suuntaavilla offroad -matkoillakin, tiedote kertoo.

Raskas Kalusto 3/2019

Kalusto ja ihmiset

10 Pohjolan painos

Kuljetusliike Jarmo Hieto Oy:n DAF XF 530.

24 Puhtaasti luomumaitoa

Volvo FH460 LBG -maitoauto aloitti työt. 

30 Metsärahtia Meri-Lapissa

Puunajoa Jouni Hentilän Sisu Polarilla. 

52 Ilta solistin seurassa

Niko Konttinen ajaa turvetta ja haketta. 

58 Ketjun ensimmäinen ja viimeinen lenkki

Emma Ahtola on omalla alallaan. 

78 Viikinki, Kasipari ja Niilo

Volvon legendaariset nokkamallit.

98 Rantaan ja takaisin – Osa 1

Kuvaraportti Venäjältä alkaa.

Koeajot ja esittelyt

38 Pidemmän päälle

Koeajossa MAN TGX 26.500 6×2. 

46 Vaihtoehdot käyttötestiin

Vähälän uusi Iveco Stralis NP 460.

64 Useampaan tehtävään taipuva

Sisu Polar Erkin World Power.

68 Ei vain linja-autoille

BusCare Expo 2019.

72 Näyttävää näkyvyyttä

Lasse Järvinen tuntee teipit.

86 Kiveä ja pienempää

Bauma 2019 -katsaus.

92 Höyrystä dieseliin

British Commercial Vehicle Museum.

96 Kuvamuistoja Turusta

Timo Lindroosin arkistokuvia.

104 Muumimaniaa

Albumin aarteita T-Scanioista.

Vakiopalstat

16 Uutiskuljetus

102 Keräilykuva

106 Seuraavassa numerossa

Sisu esillä kuljetusmessuilla

Sisu Auto tuo Kuljetus-Logistiikka 2019 messuilla Helsingin Messukeskuksessa 9.-11.5. näytille laajan valikoiman tuotteitaan ja esittelee osaamistaan, kuten hybriditeknologiaa, erikoisajoneuvoja ja niihin liittyviä teknisiä ratkaisuja. Sisäosastolla 6D20 kävijät pääsevät tutustumaan Sisu Polar -mallisarjan maansiirtoon ja raakapuunkuljetuksiin suunniteltuihin kuorma-autoihin, Sisu Auto tiedottaa.
Ulko-osasto UP5 on varattu vaativiin erikoiskäyttöihin suunnatuille ajoneuvoille, joista esimerkkinä raskas hinausauto ja 8×8-vetotavalla varustettu ratatöihin suunniteltu nosturiauto.

Sisu Polar Super 10×6 -kaivosauto ensimmäistä kertaa näyttelyssä

Erikoisajoneuvojen vientimarkkinoille suunnattu, raskaaseen maansiirtoon suunniteltu Super-mallisto näyttäytyy nyt suurelle yleisölle.
”Olemme ylpeitä saadessamme esitellä tämän ajoneuvon teknisiä ratkaisuja ja vaikuttavia suorituskykyarvoja. Alustaltaan, rengastukseltaan, jousitukseltaan ja runkorakenteiltaan normaalia Polar mallistoamme raskaampi aina 45 tonnin hyötykuorman kantava kaivosauto 10×6-vetotavalla on vaikuttava näky”, Sisu Autolta kerrotaan.
Auton varustukseen kuuluvat mm. kolmen vetävän akselin teli ohjautuvalla viimeisellä akselilla sekä jousituksen älykkäät, mutta yksinkertaiset ratkaisut akselipainojakauman tasaamiseen vaihtelevissa ajo-olosuhteissa.

Volvo Trucks esittelee uudistuneen Volvo Pro -tuoteperheen

Volvo Trucks uudelleenlanseeraa Volvo-konseptiautoina tunnetun kuorma-automalliston tuliterän Volvo Pro -brändin alla. Volvo Pro -autot ovat kuljetusyrittäjien arjen helpottamiseen ja Suomen oloihin suunniteltuja ratkaisuja, Volvo Trucks tiedottaa. Volvo Pro tarjoaa optimoidun auton ja asiakkaan valitsemat palvelut yhdellä kättelyllä, jotta kuljetusyritys voi keskittyä olennaiseen eli omaan liiketoimintaansa, tiedotteessa todetaan.

Volvo Pro -mallit ovat esittelyssä Volvon osastolla 6h2 Kuljetus-Logistiikka 2019 -messuilla 9.–11.5.2019 Helsingin Messukeskuksessa. Volvo Pro -kokonaisuus kattaa tehtaalla kuljetustehtäviinsä räätälöidyt autot, alustat ja päällirakenteet sekä esimerkiksi rahoitus-, huolto- ja kalustonhallintapalvelut. Tämä auttaa kuljetusyritystä saamaan auton nopeasti ajoon ja pitämään sen ajossa – eli tuottavassa työssä.

Volvo Pro -malliston kehittämisessä on lähdetty kuljetusyritysten arjesta ja tarpeista, Volvo Trucksilta kerrotaan. Volvo Pro -ratkaisujen luonnehditaan sopivan sekä yhden auton omistajalle, että kuljetusliikkeelle, joka hakee uusia mahdollisuuksia ja toimintatapoja oman liiketoimintansa kasvattamiseen ja parantamiseen. Volvo Pro -kuorma-autoista kerrotaan löytyvän malleja eri käyttöalan kuljetustehtäviin FL Pro City -jakeluautosta aina raskaaseen 5-akseliseen Pro X -maansiirtoautoon.

”Kuljetusyritykset pitävät koko Suomen pyörät pyörimässä. Haluamme tukea kuljetusyrittäjien ja kuljettajien työtä ja olla heille paras mahdollinen kumppani, joten kehitimme aiemmin Volvo konseptiautoina tunnetun tuoteperheemme autot entistä helpommiksi ostaa ja omistaa”, Volvo Trucks myyntijohtaja Reino Manninen kertoo.

Laaja tietämys, lyhyt toimitusaika

Kuljetusyrittäjiin kohdistuu valtava määrä monitahoisia paineita, joita Volvo haluaa omalla toiminnallaan helpottaa.

”Alalla vallitsee kova kilpailu, aikataulut ja asiakkaiden lupaukset on pidettävä tinkimättömästi, liiketoiminnan kannattavuus ja autojen polttoainetaloudellisuus vaativat jatkuvaa silmälläpitoa, työvoimapula uhkaa kasvua. Ei riitä, että on alan asiantuntija kuljettamisessa, vaan pitää olla sitä myös talous-, tekniikka-, säädös- ja henkilöstöasioissa”, luettelee Manninen.

”Asiantuntijoillamme on näköalapaikka siihen, mikä toimii parhaiten, kun ajetaan suuria kuormia ja loputtomia kilometrejä vaikeissa keleissä ja maastoissa. Sen sijaan, että jokaisen kuljetusyrittäjän pitäisi käydä läpi sama tietomäärä, me tarjoamme siitä johdetut Volvo Pro -autot, jotka saa tilauksesta ajoon nopeimmillaan parissa viikossa”, Manninen täsmentää.

Volvo Pro tarjoaa vaivatonta ostamista

Volvo Pro -autojen tilaus hoituu kokonaisuudessaan yhdellä kättelyllä Volvo-jälleenmyyjän kanssa. Nopean ja vaivattoman ostamisen lisäksi Volvo Pro -autoihin on tarjolla omistamista helpottavia palveluita. Ennakoivat huolto- ja korjaussopimukset tarjoavat selkeän näkymän auton kuluihin ja auttavat minimoimaan ajan, jonka kalusto seisoo. Volvo tiedottaa sillä olevan Suomen kattavimman huoltopisteverkoston, joten auton saa aina huoltoon sen sijaintipaikan ja tilanteen mukaan.
Volvo Trucks tarjoaa myös rahoituspalvelut rahoitusvaihtoehtoja sekä työkalut kalustonhallintaan.

Kuljetus-Logistiikka 2019 -messuilla 9.–11.5.2019 Volvo Trucksin messuosastolla 6h2 esittelyssä ovat seuraavat Volvo Pro –alustamallit:

PRO WOOD VOLVO FH16 750 8×4 Pusher Tridem 

PRO ROAD VOLVO FH 540 6x4T

PRO X VOLVO FMX 540 10×4

PRO RECYCLE VOLVO FM11 330 6x2R

PRO CITY VOLVO FL 250 4x2R

Uudistettu Renault Trucks -mallisto esillä toukokuussa

Renault Trucks esittelee uudistetun 2019-malliston Kuljetus – Logistiikka messuilla 9.-11.5.2019. Renault Trucksin mukaan uudet, T-, C-, K- ja D-sarjalaiset tuovat polttoainesäästöjä, niissä on uusia ajomukavuutta ja turvallisuutta lisääviä varusteita, sekä uudistuneet, huippuunsa viimeistellyt ohjaamot. Helsingin Messukeskuksessa, Renault Trucks -osastolla 6m18 hallissa 6 juhlistetaan myös Renault Trucksin 125-vuotista historiaa.

Renault Trucks T, C ja K-sarjat 2019: Mukavuutta, polttoainesäästöjä ja pienemmät CO2-päästöt

Renault Trucksin uudet T, C ja K-2019 mallit tulivat myyntiin joulukuussa 2018. Uudet Euro 6 Step D -moottoreilla varustetut kuorma-autot tuovat valmistajansa mukaan jopa 3 prosentin polttoainesäästöt aiempaan sukupolveen verrattuna. Niissä on uusia varusteita, jotka parantavat ohjaamon turvallisuutta ja kuljettajan mukavuutta. 2019-mallisissa T-, C- ja K-sarjoissa on uuden sukupolven Optivision-järjestelmä. Optivision on ennakoiva nopeudensäädin, joka optimoi vaihteiden vaihtamisen karttapohjaisesti tien pinnanmuotojen mukaan. Tiedot tallentuvat suoraan ajoneuvoon, jolloin yhteys ei katkea edes tunneleissa tai muilla GPS:n katvealueilla. Reittitiedot ovat myös aikaisempaa tarkempia. Myös uudessa ECO-vakionopeudensäätimessä on uusia asetuksia, jotka pienentävät polttoaineenkulutusta, Renault Trucksilta tiedotetaan.

Renault Trucks D 2019: Polttoainesäästöt jopa 7%

Renault Trucks D-sarjan kuorma-auton aerodynamiikka ja kuljettajan mukavuus ovat uusissa malleissa entistäkin paremmat. Uudet D-sarjalaiset ovat T, C ja K 2019 kuorma-autojen tavoin varustettu uusilla Euro 6 Step D -moottoreilla. Näiden parannusten sekä uusien varusteiden ansiosta Renault Trucks D:n polttoaineenkulutus pienenee parhaimmillaan jopa 7 prosentilla aiempaan sukupolveen verrattuna, Renault Trucks lausuu tiedotteessaan.

Renault Trucks 125 vuotta: Historiaa vuodesta 1894 tähän päivään

Renault Trucks on ollut merkittävä tekijä ja osa kuljetusalan historiaa vuodesta 1894 lähtien, jolloin Marius Berliet suunnitteli ja valmisti yksisylinterisen moottorin, sekä valmisti ensimmäisen bensiinillä toimivan autonsa. Renault Trucksilta kerrotaan, että Marius Berlietin 125 vuotta sitten kehittämät innovaatiot toimivat vielä tänäkin päivänä Renault Trucksin suunnittelijoiden innoittajina uusien ja pitkälle tulevaisuuteen asti katsovien tekniikoiden sekä palveluiden kehitystyössä. Juhlavuotta vietetään merkin kolmelle vuosisadalle yltäviä perinteitä kunnioittaen, mallistoa sekä palveluita kehittäen.

Petri Kanasesta Oy Sisu Auto Ab:n toimitusjohtaja

Oy Sisu Auto Ab:n toimitusjohtajana vuodesta 2010 toiminut Timo Korhonen hankki haltuunsa koko yrityksen osakekannan vuonna 2013. Perusteena sitoutumispäätökseen hänellä oli vahva usko suomalaisen kuljetusvälineteollisuuden tulevaisuuteen ja halu edistää kotimaisen tuotekehityksen, valmistuksen ja laajan alihankintaverkoston huippuosaamista sekä toiminnan kasvua viennin kautta.

Sisu Auto tiedottaa ottaneensa uuden suunnan tulevaisuuteen laajentamalla yhtiön toimintaa perinteisestä kuorma- ja sotilasajoneuvovalmistuksesta näiden pohjalta vientimarkkinoille tuotettaviin erikoisajoneuvoihin sekä ajoneuvojen suunnittelupalvelujen toimittamiseen kehittyvien maiden kuljetusvälineteollisuudelle.

Koko vuosikymmenen ajan jatkunut Sisu Auton kehittämisohjelma on vaatinut rajuja panostuksia erityisesti tuotekehitykseen sekä toiminnan kehittämiseen yleensä, Sisulta kerrotaan. Merkittäviä investointeja ovat olleet yhteistoiminnan käynnistäminen maailman suurimman hyötyajoneuvotuottaja Daimler AG:n kanssa ja sen tuottamien Mercedes-Benz-komponentteja hyödyntävän, täysin uuden Sisu Polar-siviiliautomalliston kehitys sekä mm. ulkoistetun ajoneuvotuotannon palauttaminen omiin käsiin.
”Tehtävän haasteellisuutta lisää se, että samanaikaisesti olemme vastanneet hyvien tuotteiden ansiosta kasvaneeseen kysyntään nostaen jatkuvasti tuotantomääriämme. Yhtiön kokemasta jatkuvasta muutostilasta huolimatta on vuosikymmenen yhteenlaskettu taloudellinen tulos kyetty säilyttämään positiivisena. Suuren kiitoksen tästä, meihin luottaneiden asiakkaiden lisäksi, ansaitsee yrityksen sitoutunut ja motivoitunut henkilöstö: Sisun nostaminen jaloilleen on ollut koko henkilöstön samoin kuin varmasti myös Sisuihin vuosikymmenet luottaneiden käyttäjien yhteinen tavoite”, Korhonen toteaa.

Sisu Polar –mallisto kasvaa ja vakiinnuttaa asemansa kotimaan kuorma-automarkkinoilla

Suunnitelmallinen ja pitkäjänteinen työ markkina-aseman vahvistamiseksi kotimaassa on tuottanut vahvan otteen kaikkein vaativimmissa ajotehtävissä, sora- ja tienhoitoautoissa sekä puuautomarkkinassa. Polar tuotteisiin tehdyt suuret tuotekehityspanostukset ovat tuottaneet mm. maailman ensimmäisen raskaisiin kuorma-autoihin suunnatun diesel-sähköhybridijärjestelmän.
”Tuotekehityksemme tulos on myös tuotteidemme vahva ja taloudellinen maine, mikä on mahdollistanut markkinaosuuden kasvattamisen. Olemme nyt tilanteessa, missä joka toinen kauppamme tulee vieraan merkin käyttäjiltä. Tämä luo vahvaa pohjaa kasvulle myös tulevaisuudessa”, toteaa kotimaan myynnistä vastaava myyntipäällikkö Ville Kaihu.

Sotilasajoneuvojen kysyntä vilkasta

Euroopan muuttunut turvallisuustilanne ja siitä seurannut eri maiden puolustusvoimien taistelutavan uudelleen arviointi on johtanut suojattujen sotilasajoneuvojen kysynnän voimakkaaseen kasvuun. Vastauksena tähän on yhtiö keskittänyt resursseja uusien, muuttuneiden asiakasvaatimusten mukaisten tuotteiden kehittämiseen. 
”Jo lähes 200 toimitetun, vahvasti suojatun, raskaan Sisu ETP-sarjan ajoneuvojen rinnalle olemme tuoneet uutena tuotteena kevyen, suojatun, modulaariseen tekniseen ratkaisuun pohjautuvan Sisu GTP-sarjan. Uutuustuote on saanut ansaittua huomiota jo elinkaarensa alkuvaiheessa mm. voittamalla Latvian Armeijan ajoneuvojen vertailutestin kovassa kansainvälisessä kilpailussa”, toteaa Sisun Defence-toiminnasta vastaava Jyri Ahonen.

Sisu-erikoisajoneuvot ja uudet teknologiat etenevät

”Erikoisraskaat, suuren kuormankantokyvyn omaavat, kovalle pohjalle soveltuvat Sisu Polar Super- ja vastaavat tiettömiin olosuhteisiin kehitetyt Sisu ETI-tuotteet ovat lunastaneet ensimmäisten asiakkaittensa odotukset täydellisesti ja voimakas panostus näiden markkinointiin on käynnissä. Sisun kehittämä diesel-sähköinen hybridivoimansiirto tulee näissä ajoneuvoissa toteutumaan lähitulevaisuudessa vielä pidemmälle vietynä, täyssähköisenä versiona”, kertoo Sisu Auton suunnittelupäällikkö Olli Leinonen.

Sisun suunnittelupalvelut kehittyville markkinoille tuovat tulosta

Sisu Engineering-suunnittelupalveluliiketoiminnan tuloksena on jo useita hankkeita saatu toimitetuiksi, mm. kiinalaisille JAC- ja BAIC-autonvalmistajille, yrityksestä tiedotetaan. Nyt käynnissä oleva Sisu Engineering-toiminnan laajentaminen ja yhteistyön syventäminen jo olemassa olevien, vakiintuneiden asiakkaiden kanssa sekä erityisesti uusasiakashankinta on osa Sisu Auton pitkän tähtäimen ohjelmaa, jonka tavoitteena on vakiinnuttaa osaamispalvelujen tuottaminen kiinteäksi osaksi konsernin toimintaa.

Vientitoimintaan panostus johtaa johdon uuteen tehtävänjakoon

Sisu Auto on nyt saatettu vakiintuneeseen kotimarkkina-asemaan pohjautuvalle kasvu-uralle. Timo Korhonen keskittyy hallituksen puheenjohtajana yhtiön pitkän tähtäimen suunnitelman seuraavaan vaiheeseen, vientitoiminnan voimakkaaseen laajentamiseen. 

Sisu Polar-liiketoiminnasta vuodesta 2017 saakka vastannut DI Petri Kananen, 32, on 16.4.2019 lukien nimitetty Oy Sisu Auto Ab:n uudeksi toimitusjohtajaksi. Kanasen tehtävänä on vastata yhtiön operatiivisesta johdosta, kehittää toimintaa edelleen ja yhdessä konsernijohdon kanssa saattaa yhtiön strategiset, vientimarkkinoille tähtäävät laajentumispyrkimykset liikkeelle.
”Usean vuoden yhteistyömme yrityksen johdossa on vakuuttanut minut Petrin kyvyistä ja periksi antamattomuudesta, joten uskon, että Sisu Autolla on hänen johdossaan hyvät mahdollisuudet menestyä myös tulevaisuudessa. Tulemme jatkossa toimimaan tiiviisti yhdessä pyrkiessämme nopealla aikataululla laajentamaan konsernin vientitoimintaa uusille markkinoille”, päättää Korhonen.

On kunnia päästä johtamaan näin perinteikkään ja merkityksellisen yhtiön toimintaa ja kirjoittamaan sen tulevaisuutta. Olen saanut olla osa Sisu Autoa, sen kehittymistä, sekä kasvua haasteineen lähes koko 2010-luvun. Tämän positiivisen kehityksen jatkuminen ja yhtiömme sekä koko kotimaisen ajoneuvoteollisuuden kehittyminen ovat suuria velvollisuuksia, joiden eteen teen kaiken voitavani”, toteaa Petri Kananen.

”Vientitoiminnan ja siitä syntyvän kasvun toteuttaminen tulee olemaan suuri haaste, mikä vaatii paljon myös yhteistyökumppaneiltamme, toimittajiltamme, henkilöstöltämme ja yhtiön johdolta sekä hallitukselta. Muutoksen toteutus siten, että edelleen pidämme kiinni ja kehitämme jo luomaamme markkinaa, tulee olemaan keskeisimpiä tehtäviämme”, linjaa Kananen.

Petri Kananen, (32), kokenut kuorma-auto-alan osaaja

Vuodesta 2011 lähtien Sisu Auton eri tehtävissä toiminut Petri Kananen aloitti yhtiön palveluksessa diplomityötekijänä. Tämän jälkeen hän on toiminut mm. suunnittelijana Sisu-tuotekehityksessä, Sisu Polar-tuotepäällikkönä, edelleen myyntipäällikkönä ja loppuvuodesta 2017 alkaen Sisu Polar-liiketoiminnan johtajana. 

Koko Sisu Polar-historian aikaisen tuotteen kehityksen ja edistämisen sekä markkina-aseman vakiinnuttavan työn lisäksi Kananen on toiminut vahvasti Sisu Polar Super-sarjan erikoisajoneuvojen kehityksessä ja markkinoinnissa. Näin hänelle on syntynyt monipuolinen ja tarkka kuva Sisu-tuotteiden asemasta markkinoilla ja vahva näkemys yhtiön tulevaisuuden suunnasta, kertoo Sisu Auton tiedote.  

Puunkuormaajamestari 2019 -kiertue käynnistyi

Suomen parhaan puunkuormaajan etsintä käynnistyi jälleen, ja tänäkin vuonna uutta mestaria seulotaan esiin kilpailijoista Volvon kalustolla. Puunkuormaajamestari 2019 -kiertueen ensimmäinen osakilpailu järjestettiin Tampereella 5. huhtikuuta. Koska 2019 ei ole FinnMETKO-vuosi, mestaruus selvitellään jo kevään ja alkukesän aikana pakettiin, eli finaali kuormataan 15.6. Maksamaalla.

Puunkuormaajamestari-kiertue järjestetään jo 34. kertaa. Tänä vuonna se kiertää 17 paikkakuntaa ja huipentuu 15. kesäkuuta finaalitapahtumaan, joka pidetään Alucarilla Maksamaalla. Kiertueen pääyhteistyökumppanit ovat Volvo Trucks, Cargoteciin kuuluva Hiab sekä Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry. Pääyhteistyökumppanien lisäksi kiertueella ovat mukana Alucar Oy, Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry, Jyki Oy, Kraatz Oy, Teboil, OP, A-Vakuutus, Michelin, Tamtron Oy, SKF Oy ja Bosch Rexroth Oy.

Puunkuljettajien erikoisosaamista ja ammattitaitoa mittaavassa kilpailussa ratkaisevat sekä suorituksen kesto, että tarkkuus. Miesten loppukilpailuun pääsee viisi parasta osakilpailujen suoritusten perusteella ja viisi parasta entisten läänijakojen mukaan. Naisten loppukilpailuun pääsee osakilpailujen kuusi parhaiten sijoittunutta.

Puukuormaajakisan kilpailuautona toimii tänä vuonna Volvo FH16 750 8×4 joka on vieläpä FH25 Edition -juhlamallia. Kaikilla kiertuepaikkakunnilla on lisäksi koeajettavissa Volvo FH16 750 8×4 Pusher Tridem -puutavarayhdistelmä. 

Puunkuormaajamestari 2019 -aikataulu:

5.4.TampereVolvo Truck Centerklo 9-16
6.4.TampereVolvo Truck Centerklo 9-12
8.4.PoriVolvo Truck Centerklo 9-16
9.4.ForssaVolvo Truck Centerklo 9-16
10.4.LahtiVolvo Truck Centerklo 9-16
11.4.LappeenrantaAuto-Kilta Trucksklo 9-16
12.4.SavonlinnaAuto-Kilta Trucksklo 9-16
15.4.MikkeliRaskaspari Oyklo 9-16
16.4.KuopioVolvo Truck Centerklo 9-16
17.4.JoensuuRaskaspari Oyklo 9-16
23.4.IisalmiRaskaspari Oyklo 9-16
24.4.KajaaniWetteri Power Oyklo 9-16
25.4.KuusamoWetteri Power Oyklo 9-16
26.4.RovaniemiWetteri Power Oyklo 9-16
27.4.RovaniemiWetteri Power Oyklo 9-12
29.4.OuluWetteri Power Oyklo 9-16
3.5.HaapavesiProforest-messutklo 9-16
20.5.PietarsaariWetteri Power Oyklo 9-16
21.5.SeinäjokiKäyttöauto Trucksklo 9-16
22.5.JyväskyläVolvo Truck Centerklo 9-16
23.5.JyväskyläVolvo Truck Centerklo 9-14
15.6.MaksamaaFinaali, Alucar


 

Renault-maansiirtoautoihin uusia turvallisuusominaisuuksia

Renault Trucks lanseeraa C- ja K-sarjoihin uusia ominaisuuksia, jotka edistävät maansiirtoautojen soveltumista kaupunki- ja työmaaympäristöihin. Jo saatavilla olevien turvallisuusjärjestelmien lisäksi markkinoille tuodaan viisi muiden tienkäyttäjien turvallisuutta parantavaa varustetta. Näillä ratkaisuilla halutaan Renault Trucksin toimesta parantaa etenkin kevyen liikenteen turvallisuutta kaupunkiympäristössä. 

Uusia ominaisuuksia ovat:

• Seisontajarrun päällekytkentä (karkaamisenestotila) vähentää odottamattoman liikkeellelähdön riskiä, kun kuljettaja on poissa ohjaamosta. Jarrujärjestelmä kytketään automaattisesti päälle, kun auton ovi avataan, jolloin kuorma-auto ei lähde liikkeelle omia aikojaan.

• Matkustajan puolen erikoisovi, jossa on alaikkuna parantaa kuljettajan suoraa näkyvyyttä, sillä kuljettaja näkee mahdolliset muut tienkäyttäjät.

• Ajoneuvon ulkopuolelle sijoitetut kamerat parantavat kuljettajan epäsuoraa näkökenttää. Kuvaa tiestä välitetään Roadpad+ -näytölle.

• Ajoneuvon ulkopuolelle, kuljettajaan nähden vastakkaiselle puolelle, sijoitettavat tunnistimet parantavat kuljettajan valmiuksia havaita katveessa olevia tienkäyttäjiä. Kuljettaja saa varoituksen ohjaamossa sekä äänimerkillä että merkkivalolla.

• Ulkopuolelle sijoitettavat varoituskaiuttimet varoittavat kevyttä liikennettä, kun ajoneuvo valmistautuu kääntymään kuljettajan puoleen nähden vastakkaiseen suuntaan, kun ajoneuvo peruuttaa ja kun kuljettaja käyttää ajoneuvon päällirakennetta.

• Kaiutinta täydentää kaksi merkinantolaitetta, jotka on tarkoitettu kuulovammaisille tai kuulokkeita käyttäville tienkäyttäjille.

Näiden turvallisuusratkaisujen kerrotaan täydentävän Renault Trucksin kuorma-automalliston nykyisiä turvallisuusominaisuuksia, joita ovat esimerkiksi automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (AEBS), etutörmäysvaroitin (FCW), kaistavahti (LDWS), tutkaohjattu ACC-vakionopeudensäädin, ajonvakautusjärjestelmä (ESC) ja sähkötoiminen seisontajarru (EPB), joka kytketään automaattisesti päälle moottorin sammuessa. Työmaa-ajon turvallisuuden parantamiseksi maansiirtoautomalliston kuorma-autoissa on maastoajotila ja maastovakionopeudensäädin vakiovarusteena.

Destialle kymmenen maanteiden kunnossapidon alueurakkaa

Maanteiden hoidon ja ylläpidon alueurakoiden kilpailutukset vuosille 2019-2024 on ratkaistu. Destia voitti kymmenen urakkaa kilpailutetuista 17 alueurakasta. Voitetut viisi vuotta kestävät urakat Espoossa, Iisalmessa, Ivalossa, Kiteellä, Kokkolassa, Kuhmossa, Mikkelissä, Porissa, Raisiossa ja Seinäjoella alkavat 1.10.2019.

Destialla on tällä hetkellä hallussaan 45 urakkaa Suomen maanteiden kunnossapidon 79 alueurakasta. Väylävirasto kilpailuttaa vuosittain yhdessä ELY-keskusten kanssa maanteiden alueurakoita. Sopimukset urakoista allekirjoitetaan hankinta-alueen ELY-keskuksen kanssa. Alueelliset ELY-keskukset myös vastaavat hoitotöiden valvonnasta.

Alueurakoissa Destia vastaa talvikunnossapidon lisäksi ympäri vuoden alueen sorateiden pinnan hoidosta, viher- ja puhtaanapitotöistä, erilaisten varusteiden ja laitteiden, kuten liikennemerkkien kunnossapidosta sekä päällysteiden paikkauksista.

Poliisilla 24 tunnin nopeusvalvontamaraton

Vuorokauden mittainen nopeusvalvontamaraton järjestetään kaikissa poliisilaitoksissa keskiviikkona 3.4. kello 00.00-24.00.

Nopeuksia valvovien poliisipartioiden lisäksi valvonnassa käytetään automaattivalvontalaitteistoja. Kaikki kiinteiden valvontapisteiden noin 130 kameraa sekä valvonta-autot ovat tuolloin käytössä.

Nopeusvalvontaa kohdennetaan erityisesti taajamiin sellaisille alueille ja tieosuuksille, joissa on tapahtunut liikenneonnettomuuksia ja ajetaan ylinopeuksilla.

”Tavoitteenamme on, että valvonnalla ja siitä ennakkoon tiedottamisella ennalta estettäisiin liikenneonnettomuuksia. Toivottavaa on, että kuljettajat pohtisivat omaa ajokäyttäytymistään ja nopeusrajoitusten noudattamisen merkitystä niin oman kuin muidenkin tienkäyttäjien näkökulmasta”, poliisitarkastaja Kari Onninen Poliisihallituksesta sanoo.

Viime vuoden vastaavassa valvontatapahtumassa ylinopeuksista jäi kiinni 5 159 kuljettajaa, joista poliisipartiot pysäyttivät 1309 kuljettajaa ja automaattivalvonnalla todettiin 3 850 ylinopeutta.

Automaattivalvonnan kiinteisiin valvontapisteisiin ylinopeutta ajettiin tuolloin 2 104 kertaa ja valvonta-autojen havaitsemia rikkeitä todettiin puolestaan 1746 kappaletta.

Euroopan liikennepoliisiverkoston (TISPOL) koordinoimaan valvontaoperaatioon osallistuu yli 20 Euroopan maata.

Euroopan liikenneturvallisuusneuvoston (ETSC) mukaan sopimaton nopeus on eniten liikennekuolemia aiheuttava tekijä Euroopan tieverkolla. EU-komission mukaan nopeus on vaikuttavana tekijänä noin 30 prosentissa kuolonkolareista.

Uusimmat julkaisut