Klaukkalan ohikulkutien rakentaminen alkaa helmikuussa

Liikennevirasto ja Kreate Oy ovat tänään allekirjoittaneet sopimuksen siirtymisestä Mt 132 Klaukkalan ohikulkutie-hankkeen toteutusvaiheeseen. Samalla päättyy noin kaksi kuukautta kestänyt kehitysvaihe. Rakennustyöt aloitetaan helmikuussa 2019 yhtä aikaa sekä tien länsi-, että itäpäästä. Ensimmäisenä työt tulevat näkymään Vanhan Hämeenlinnantien ja moottoritien välissä, jossa aloitetaan kallion louhinta. Mt 132 Klaukkalan ohikulkutie on uusi Klaukkalan keskustaajaman kiertävä yhteys, joka parantaa alueen liikenneolosuhteita ja mahdollistaa lähialueiden maankäytön kehittämisen

Klaukkalan ohikulkutien urakkamuoto on Suunnittele ja toteuta -malli (STk), joka sisältää kehitysvaiheen. STk-urakkamuodon etu on, että kehitysvaiheessa voidaan jakaa riskejä tilaajan ja palveluntuottajan kesken.

”Kehitysvaiheessa myös innovatiiviset ratkaisut, joiden avulla saavutettiin esimerkiksi kustannussäästöjä, olivat mahdollisia”, kertoo projektipäällikkö Antti Koski Liikennevirastosta.

STk-urakka jakautuu kehitysvaiheeseen ja sitä seuraavaan optiona olevaan toteutusvaiheeseen, joka nyt alkaa. Kehitysvaiheen lopuksi urakoitsija luovuttaa tilaajalle alustavan rakennussuunnitelman. Rakennussuunnitelma tarkentuu ja valmistuu rakentamisen edetessä aina työvaiheiden mukaan.

”Kreaten rakennussuunnitelmassa on optimoitu teknistaloudellisesti tierakenteiden elinkaari sekä urakan riskit.  Kehitysvaiheessa kartoitettiin esimerkiksi aikatauluja eri työvaiheille. Myös hankkeen massataloutta parannettiin suunnitteluratkaisuilla, eli kartoittamalla muun muassa maa- ja kalliomassojen kokonaismäärää, käyttökelpoisuutta sekä vaihtoehtoisia rakenne- ja tuotantoratkaisuja”, Antti Koski jatkaa.

Vuosi 2018 meni suunnitelmia tehdessä ja valmistelevissa töissä

Vuoden 2018 yksi tärkeimmistä etapeista oli kehitysvaiheen urakoitsijan valinta. Urakoitsijaksi valikoitui kokonaistaloudellisesti edullisimman ratkaisun pohjalta Kreate Oy, joka lähtee nyt kehitysvaiheen päätyttyä toteuttamaan Klaukkalan ohikulkutietä rakennussuunnitelman mukaisesti.

Tielinjan haltuunotto tehtiin 29.8.2018 lukuunottamatta Kirkkotien kaavamuutosaluetta, jonka haltuunotto tapahtuu kaavamuutoksen tultua lainvoimaiseksi. Haltuunotetulla alueella käynnistyi puustonpoisto marraskuun viimeisellä viikolla. Metsäkylän ja Kirkkotien eritasoliittymien kohdalla tunnistettiin kaksi kohtaa, joissa aloitettiin PIMA-, eli pilaantuneen maan selvitykset. Selvityksen perusteella arvioidaan maaperän pilaantuneisuus ja puhdistustarve tapauskohtaisesti. Selvitys valmistuu näillä näkymin tammikuussa 2019.

Klaukkalan ohikulkutiehankkeen kustannusarvio on 34 miljoonaa euroa. Nurmijärven kunnan osuus tästä on noin kahdeksan miljoonaa euroa.

Nesteeltä mobiilimaksu ammattikäyttöön

Puolitoista vuotta sitten lanseeratun Neste-äpin kautta tapahtuva mobiilimaksaminen on tammikuusta lähtien mahdollista myös Nesteen yritysasiakkaille. Tammikuussa lanseerattavat yritysasiakkaille suunnatut maksamispalvelut ovat täysin digitaalisia, jolloin tankkauksen lisäksi myös maksaminen, laskut ja raportointi on mahdollista tehdä täysin sähköisesti. Järjestelemä toimii reaaliaikaisesti eli mobiilimaksut ovat välittömästi asiakkaan käytössä. Järjestelmä on kehitetty yhdessä yritysasiakkaiden kanssa tosielämän käytössä.

Yritys pääsee hallinnoimaan maksuihin liittyviä toimintoja Oma Neste -palvelun kautta. Palvelussa yritysasiakkaat voivat esimerkiksi tilata ja sulkea yrityksen maksuvälineitä, asettaa saldorajoja ja näille tekstiviestimuistutuksia, saada maksuvälinekohtaisia raportointitietoja sekä nähdä laskut ja laskuarkiston. Oma Neste -palvelu mahdollistaa maksamisen lisäksi myös esimerkiksi suoratoimitusten tilaamisen sekä tilausten seurannan.

Kaikki Nesteen yritysasiakkaille suunnatut maksuvälinetoiminnot ovat saatavilla eri päätelaitteille tietokoneista tabletteihin ja älypuhelimiin.

Toyotalla Proace- tarkastuskampanjoita

Toyota Motor Corporation julkaisi tänään, 18.12.2018 viisi tarkastuskampanjaa liittyen Proace- ja Proace Verso -malleihin. Yksittäiseen autoon voi kohdistua yhdestä neljään kampanjaa. Kampanjoiden piiriin kuuluu Suomessa kokonaisuudessaan 3 482 autoa. Toyotan saamien tietojen mukaan Suomessa ei ole ollut yhtään ongelmatilannetta ja siten niistä aiheutuneita vaaratilanteita.
Kampanjan piiriin kuuluvien autojen omistajille tullaan lähettämään tarkastuskutsu. Tarkastuksen yhteydessä kampanjan kohteena oleviin autoihin tehtävät toimenpiteet suoritetaan veloituksetta.

Tarkastuskampanja etuakseliston alapalloniveliin

Kampanjan piiriin kuuluu maaliskuun 2016 – marraskuun 2018 välillä valmistetut Proace- ja Proace Verso -mallit ja näitä autoja on Suomessa 3 482 kappaletta.

Mahdollisessa ongelmatilanteessa alapallonivelen kiinnitysmutterin kiristysmomentti voi pienentyä voimakkaan ulkopuolisen voiman kohdistuessa siihen esim. ajettaessa kovalla nopeudella kanttikiveen tai kestopäällysteessä olevaan reikään. Tällöin alapallonivelen kiinnitys voi löystyä ja vaikuttaa ajoneuvon ajettavuuteen.
Tarkastuksen yhteydessä ko. alapallonivelien kiinnitysmutterit tai koko alapallonivelet vaihdetaan veloituksetta uusiin.

Tarkastuskampanja ilmastoinnin kompressorin hihnapyörään

Kampanjan piiriin kuuluu osa maaliskuun 2016 – huhtikuun 2018 välillä valmistetuista Proace- ja Proace Verso -malleista. Autoja on Suomessa 2 260 kappaletta.

Mahdollisessa ongelmatilanteessa hihnapyörä saattaa rikkoutua aiheuttaen kahden kappaleen välisen hankaavan voiman. Tämä voima voi synnyttää lämpöä, joka puolestaan voi vaurioittaa mm. moniurahihnaa.ojemme mukaan Suomessa ei ole ollut yhtään ongelmatilannetta ja siten niistä aiheutuneita vaaratilanteita.
Tarkastuksen yhteydessä ko. hihnapyörä vaihdetaan veloituksetta uuteen.

Tarkastuskampanja etuakseliston alatukivarsien kiinnityspultteihin

Kampanjan piiriin kuuluu osa maaliskuun 2016 – syyskuun 2018 välillä valmistetuista Proace- ja Proace Verso -malleista. Autoja on Suomessa 13 kappaletta.

Mahdollisessa ongelmatilanteessa toinen kahdesta alatukivarren kiinnityspultista saattaa venyä ja katketa vaikuttaen ajoneuvon ajettavuuteen sekä muodostaen mahdollisen turvallisuusriskin.
Tarkastuksen yhteydessä ko. kiinnityspultit vaihdetaan veloituksetta uusiin.

Tarkastuskampanja ohjausvaihteeseen

Kampanjan piiriin kuuluu osa maaliskuun 2016 – lokakuun 2018 välillä valmistetuista Proace- ja Proace Verso -malleista. Autoja on Suomessa kolme  kappaletta.

Mahdollisessa ongelmatilanteessa ohjausvaihteen kiinnitys apurunkoon saattaa löystyä ja vaikuttaa siten ajoneuvon ajettavuuteen sekä muodostaen mahdollisen turvallisuusriskin.
Tarkastuksen yhteydessä ohjausvaihde kiinnityksineen vaihdetaan veloituksetta uusiin.

Tarkastuskampanja taka-akseliston alatukivarsien kiinnityspultteihin

Kampanjan piiriin kuuluu osa maaliskuun 2016 – lokakuun 2018 välillä valmistetuista Proace- ja Proace Verso -malleista. Autoja on Suomessa 51 kappaletta.

Mahdollisessa ongelmatilanteessa taka-akseliston alatukivarsien kiinnityspultit saattavat venyä ja katketa vaikuttaen siten ajoneuvon ajettavuuteen sekä muodostaen mahdollisen turvallisuusriskin.
Tarkastuksen yhteydessä ko. kiinnityspultit vaihdetaan veloituksetta uusiin.

Infrasankarit-kampanjalla nuoria alalle

Liikenne- ja infra-alan toimijat ovat yhdistäneet voimansa nuorille suunnatussa Infrasankarit-kampanjassa tuodakseen esiin infra- ja liikennealan merkityksellisyyttä, monipuolisuutta ja ammattilaisten arkea.

Infrasankarit-kampanjaan on lähtenyt mukaan laaja joukko organisaatioita: Civilpoint Oy, Destia Oy, INFRA ry, Koneyrittäjien liitto ry, Liikennevirasto, Ramboll Finland Oy ja YIT Oyj. Kampanjaa vetää MANK ry. Pääajatus on se, että alalle tarvitaan uusia osaajia, ja työnantajamielikuvan parantaminen on kaikkien yhteinen etu.

Alan vetovoimaisuuden parantaminen ja tietoisuuden lisääminen nuorten keskuudessa koetaan liikenne- ja infra-alalla erittäin tärkeäksi. Kampanjalla tavoitellaan erityisesti peruskoulun ja lukion päättäviä, jotka pohtivat ammatinvalintaa.

”Destiassa tehdään jo nyt paljon työtä nuorten houkuttelemiseksi alalle. Tänä syksynä meillä oli TET-harjoittelijoita tutustumassa infra-alaan ja teemme aktiivisesti oppilaitosyhteistyötä. Haluamme tämän kampanjan kautta kertoa nuorille, että ilman toimivaa infraa yhteiskunta ei toimi. Infra-alalla tehdään merkityksellistä ja näkyvää työtä joka päivä”, kertoo yhden kampanjaan osallistuvista yrityksistä, Destian, viestintäpäällikkö Johanna Otranen.

Infrasankarit-kampanjan näkyvin osa on yhteistyössä tehty video, joka korostaa infrastruktuurin merkittävää roolia yhteiskunnassa ja esittelee alan monipuolisia työnkuvia. Kampanjasivustolle Infrasankarit.fi tullaan näkemään uratarinoita, blogikirjoituksia, opinto-ohjaajille suunnattua materiaalia ja messumateriaaleja. Kampanjan puitteissa alaa esitellään messuilla, sosiaalisessa mediassa ja kouluissa. Kampanja huipentuu kevään 2019 yhteishakuun.

Mikko Rantakare Volvo Truck Centereiden Länsi-Suomen aluejohtajaksi

Mikko Rantakare on nimitetty Volvo Finland Ab:ssa Volvo Truck Center Länsi-Suomen aluejohtajaksi. Rantakare aloitti tehtävässään 3.12.2018. Volvo Truck Center Lännen alueeseen kuuluvat Volvo Truck Center Turun, Forssan ja Porin toimipisteet. Mikko vastaa kuorma-automyynnin sekä jälkimarkkinaliiketoiminnan johtamisesta Länsi-Suomen alueella. Rantakare raportoi Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklundille.
Rantakare on toiminut autoalalla lähes koko työuransa ajan. Ennen Volvo Truck Center Länsi-Suomen aluejohtajaksi siirtymistään Rantakare toimi huoltokorjaamon päällikkönä Turussa. 
Mikon päätoimipisteenä on Volvo Truck Center Turku.

Nooteboomilta NoVAB 3.0 -versio

Nooteboomin kehittämä lavettien akselimassojen laskemiseen jo parin vuosikymmenen ajan käytössä ollut NoVAB-ohjelmisto on päivittynyt 3.0-versioon. Uusimmassa versiossa oikeantyyppisen kaluston valitseminen ohjelmistoon ja painojakauman laskeminen akseleille on valmistajan mukaan helpompaa kuin koskaan aiemmin. Ohjelma osaa myös huomioida nostetut akselit. Järjestelmä on nyt myös siirtynyt pilveen, eli sitä voidaan käyttää mm. tabletin avulla ja tiedot välittyvät reaaliaikaisesti kaikkien kuljetusyrityksen sisäisten käyttäjien saataville ja ohjelma on myös aina ajan tasalla ilman päivitysten lataamisia ja asentamisia.

NoVAB 3.0 muodostaa havainnollisen raportin, jonka perusteella kuorman lastaaminen on helppo suorittaa oikeaoppisesti ja tarkalleen laskelmien osoittamaan kohtaan. Uusimmassa versiossa käyttäjäystävällisyyttä on hiottu ja tietokantaan on lisätty suuri määrä erilaisia vetoautoja ja erityyppisiä perävaunuja.

Jari Mononen Scanian Keski- ja Itä-Suomen aluejohtajaksi

MMM, insinööri Jari Mononen on nimitetty 3.12.2018 Scania Suomi Oy:n Keski- ja Itä-Suomen aluejohtajaksi. Hän on aiemmin toiminut muun muassa Profile Vehicles Oy:n konsernin myynti- ja markkinointijohtajana sekä Ponssella viestintäjohtajana. Jari Monosen toimipaikka on Jyväskylän Scania-keskus.

Volvo Trucks päivitti D11- ja D13-moottorit

Volvo Trucksin päivitetyt, Volvo FH-, FM- ja FMX-malleihin tarkoitetut D11- ja D13-dieselmoottorit täyttävät uudet Euro 6 Step D ‑määräykset. Päivityksellä on saatu aikaan erityisesti polttoainetaloudellisia parannuksia.

Uusilla Euro 6 Step D ‑määräyksillä pyritään huolehtimaan siitä, että ajoneuvot ovat normaalissa käytössä päästöstandardien mukaisia. Volvo Trucks kertoo reagoineensa tiukentuneisiin päästöstandardeihin muun muassa uudella moottoriohjelmistolla sekä pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmän entistä paremmalla pinnoitteella.

Päivitetyssä D13-dieselmoottorissa myös käytetään matalan viskositeetin VDS-5-öljyä, ja männän uudet öljynkaavintarenkaat pienentävät polttoaineenkulutusta ja sisäistä kitkaa. 500 hv:n moottorissa polttoainetta säästäviin ominaisuuksiin kuuluu myös aiempaa suurempi puristussuhde, joka on käytössä myös 460 hv:n ja 420 hv:n versioissa.

Volvo-autonomiaa louhoksille

Norjalainen Brønnøy Kalk AS ottaa ensimmäisenä kaupalliseen käyttöön Volvo Trucksin autonomisen kuljetusratkaisun. Sen avulla ajetaan kalkkikiveä avolouhokselta läheiseen satamaan kuudella itseohjaavalla Volvo FH -yhdistelmällä. Reitti kulkee ensin viiden kilometrin matkan osittain tunneleissa louhokselta satamaan, jossa kalkkikivi kipataan murskaimelle. Järjestelmää on jo testattu onnistuneesti ja testit jatkuvat siten, että järjestelmä on täydellisesti käytössä vuoden 2019 loppuun mennessä. Reitti kulkee vakioväyliä pitkin rajatulla alueella ja Brønnøy Kalk AS osti järjestelmän pakettina, joka sisältää koko palvelun, ei pelkästään kuorma-autoja. Kokonaisratkaisusta veloitetaan kuljetetun tonnimäärän perusteella. Ajoneuvojen hallinnasta esimerkiksi poikkeustilanteissa vastaavat louhoksella lastauskoneiden kuljettajat.

Vantaalla ajetaan biokaasulla

Vantaan kaupungin tilapalveluyksikkö Vantti on ottanut askeleen kohti hiilineutraalia päästötasoa valitsemalla käyttöönsä Ivecon valmistamia biokaasukäyttöisiä Daily-pakettiautoja. Gasumin tuottama kotimainen, vähäpäästöinen biokaasu virtaa aluksi neljän uuden Dailyn tankkiin, ja kalustolla hoidetaan Vantin logistiikkaa, joka liittyy ateria-, puhtaus-, kiinteistö-, kuljetus- sekä aula- ja turvapalvelujen piirissä mm. postien, kirjeiden ja pakettien noutoon sekä jakoon yli 200 toimipisteen jakelualueella.

”Vantaan kaupungin tavoite on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä ja haluamme olla edelläkävijöitä sekä suunnannäyttäjiä tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Kustannustehokkaat biokaasuautot auttavat hiilidioksidi- ja pienhiukkaspäästöjen vähentämisessä”, toteaa Vantin kuljetuspalveluiden palveluesimies Jari Mielonen.

”Kaasuajoneuvot soveltuvat hyvin kaupunkien ja kuntien käyttöön, sillä ne tukevat kaupunkien ympäristötavoitteita ja -strategioita. Ne ovat myös samassa hintaluokassa kuin bensiini- ja dieselkäyttöiset autot. Koska biokaasua tuotetaan myös kotitalouksien jätteistä, kaupungin autot voisivat periaatteessa ajaa kuntalaisten biojätteillä, mikä on kiertotaloutta parhaimmillaan. Esimerkiksi Länsi-Vantaan jätevesilietteistä tuotetaan Suomenojan biokaasulaitoksella biokaasua, jota Vantti käyttää kaasuautojensa polttoaineena”, kertoo Gasumin myyntipäällikkö Heidi Kuoppala.

Ivecon Raimo Haavikko toteaa, että autot ovat vuoden pakettiautoksikin tänä vuonna palkittuja Dailyjä, joissa on Hi-Matic automaattivaihteisto.

Uusimmat julkaisut

Tarkkala-konserni ja Konne Group yhdistyvät – Sponsor Capital mukaan tukemaan jatkokehitystä

25. huhtikuuta 2025 allekirjoitetun sopimuksen mukaisesti Tarkkala-konserni ja Konne Group -konserni yhdistyvät uudeksi yhtiöksi. Samassa yhteydessä Sponsor Capital tulee osakkeenomistajaksi uuteen kokonaisuuteen. Tarkkalan ja...