Iveco kertoo esittelevänsä Kuljetus – Logistiikka 2019 -messuilla Helsingin Messukeskuksessa 9.-11.5. ratkaisujaan kevyissä ja keskiraskaissa sekä raskaissa hyötyajoneuvoissa. Erityisenä painopisteenä on Ivecon Natural Power -teknologia ja juuri lanseerattu uusi Daily. 

Osastolla on tarjolla seuraavanlaista kalustoa:

– Uusi Daily 35S16A8 V 12m3 – Pakettiauto, yhdistettävyys ja kuljettajaa avustavia toimintoja 

– Daily 55S18H 4×4 – Saatavissa jopa 7,0 versiona umpiautoina ja alustana 

– Daily 35S18A8 V – Luxus matkailuauto Hi-Matic automaattivaihteistolla 

– Eurocargo ML160E28FP– Täysilmajousitus, 16 ton, täydellinen suuren hyötykuorman auto kaupunkijakeluihin. 

– Stralis AS440S46TX/P Natural Power – kuorma-auto, jossa on kaksi LNG-tankkia, 460 hv, 6×2 rekkaveturi. 

– Stralis AS440S46T/P Natural Power – kuorma-auto, jossa on yksi CNG ja yksi LNG-tankki, 460 hv, 4×2 rekkaveturi.

– Stralis AS340X57/P X-WAY – Akselisto 3+1, 8×4 Tridem.

– Trakker AT410T50/P – 10×4 pitkällä akselivälillä. 

Uusi Daily ensiesittelyssä 

New Daily on segmenttinsä ensimmäinen ajoneuvo, joka noudattaa Euro 6D / Temp-päästöstandardeja, mikä tuo kestävyyden yhdessä suuremman tehon ja polttoainetalouden kanssa asiakkaiden kannattavuuden eduksi, Ivecolta tiedotetaan. 

New Daily esittelee runsaan valikoiman edistyksellisiä kuljettajan apujärjestelmiä.

Hätäjarrutusjärjestelmä ja City Brake PRO estävät törmäyksiä alle 50 km/h nopeuksilla ja lieventävät törmäyksiä suuremmilla nopeuksilla. Se havaitsee itsenäisesti mahdollisuuden törmätä eteenpäin ja jarruttaa vastaavasti, jos kuljettaja ei puutu, varmistaen niiden turvallisuuden. 

New Daily käyttää myös teknologiaa kuljettajan stressitasojen alentamiseksi. Kaupunkiajossa, joissa asiakkaat ajavat usein ruuhkaisessa liikenteessä, Queue Assist auttaa kuljettajaa seuraamalla eteenpäin kulkevaa ajoneuvoa hitaasti liikkuvissa jonoissa ja pysähdyksissä. 

Lisäksi Adaptive Cruise Control, yhdessä Queue Assistin kanssa, ylläpitää asetettua nopeutta ja turvaetäisyyttä, kun taas ProActive Lane Keeping Assist estää auton tahatonta ajautumista ulos kaistasta aktiivisen ohjauksen avulla. 

Tuulen ollessa sivusuunnassa Crosswind Assist auttaa kuljettajaa pitämään ajoneuvon vakaana kaistalla. 

New Daily vähentää väsymystä ja parantaa tuottavuutta sähköisen pysäköintijarrun avulla, joka kytkeytyy automaattisesti, kun ajoneuvo on pysäköity ja vapautuu automaattisesti. 

Uusilla LED-valoilla on paljon terävämpi säde, joka kuljettaa edelleen, parantaa näkyvyyttä ja esteiden havaitsemista 15%, mikä lisää turvallisuutta heikossa valaistuksessa. 

City Mode nostaa ohjaustehoa, mikä vähentää pyörän kääntämistä jopa 70%, mikä helpottaa liikkumista kaupungin kaduilla. 3 

New Daily auttaa kuljettajaa myös haastavissa ajo-olosuhteissa, kuten Hill Descent Controlin avulla, joka auttaa heitä ajamaan alas ja alas hitaasti ja turvallisesti pitkiä, jyrkkiä rinteitä ja Traction Plusia, joka pitää tiukasti kiinni liukkailla pinnoilla, kuten hiekalla, mudassa tai lumessa. 

Liitettävyys maksimoi käyttöajan ja avaa uusien palveluiden maailman 

New Daily -yhteys tuo ajoneuvon suoraan kosketukseen IVECO:n ohjaamoon, joka tarjoaa reaaliaikaisia tietoja. Näin IVECOn asiantuntijat voivat maksimoida ajoneuvon käyttöajan tekemällä ennakoivaa diagnostiikkaa ja ottamalla ennaltaehkäiseviä toimia, suunnittelemalla huolto- ja huoltotoimenpiteitä tehokkaasti huoltopisteen käyntien määrän optimoimiseksi. 

Lisäksi innovatiivinen etätukipalvelu mahdollistaa tietokannan muutosten, diagnostisten istuntojen ja jopa ohjelmistopäivitysten tekemisen etänä Over the Airin kautta, välttäen pysähdyksiä huoltopisteelle. 

Uudessa mittaristossa on TFT-korkearesoluutioinen värinäyttö, joka tarjoaa erittäin käyttäjäystävällisen, intuitiivisen käyttöliittymän kaikkien ajoneuvon keskeisten asetusten ja toimintojen kanssa. 

Uusi Hi-Connect-tieto- ja viihdejärjestelmä, jossa on puheentunnistus, antaa kuljettajalle mahdollisuuden heijastaa mobiililaitettaan Apple Car Play- ja Android Auto ™ -sovelluksilla ja käyttää sovelluksia täysin turvallisesti ajon aikana. Siinä on 7-tuumainen näyttö, DAB-radio, takakameran näyttö ja TOM TOM -auton ja kuorma-auton navigointijärjestelmä sekä IVECOn ajotyylin arviointijärjestelmä, joka tarjoaa reaaliaikaisia neuvoja. 

Uuden Dailyn huoltoväli on jopa 60.000 km. 

Maakaasu ja biokaasu 

Iveco muistuttaa olleensa maailman ensimmäinen hyötyajoneuvojen valmistaja, joka ennakoi maakaasun tarjoamat mahdollisuudet, ja kertoo hyödyntäneensä tätä kaukokatseisuuttaan kehittämällä täydellisen valikoiman maakaasukäyttöisiä pakettiautoja, kuorma-autoja ja linja-autoja. Ivecon mukaan se on yhä ainoa valmistaja, joka tarjoaa kattavan valikoiman kaasukäyttöisiä malleja, ja tähän mennessä kaasuajoneuvoja on myyty yli 24 000 kappaletta. 

Osastolla messukävijät voivat tutustua muun muassa hiljattain ”Sustainable Truck of the Year 2019” -palkinnon voittaneeseen IVECO Stralis NP 460 hv -malliin. 

”Haluamme antaa selvän signaalin siitä, että olemme valmistautuneet ratkaisuihin, joilla nopeutamme vihreää muutosta. Painotamme muun muassa biokaasun pitkäaikaisia ympäristöhyötyjä. Biometaani voi vähentää typpidioksidipäästöjä yli 90 prosenttia, hiukkaspäästöjä 99 prosenttia ja hiilidioksidipäästöjä 95 prosenttia”, Ivecolta lausutaan. 

”Tässä yhteydessä on sanottava, että kaasulla voidaan korvata dieselajoneuvot 1:1 jo nyt, mihin sähkö- tai vetykäyttöisillä ajoneuvoilla puolestaan on vielä pitkä matka”, tiedotteessa lisätään. 

Stralis Natural Power 

Uusi Stralis NP 460 tarjoaa valikoiman raskaita maakaasukäyttöisiä kuorma-autoja, joissa on uusimman sukupolven automaattivaihteisto. Se on Ivecon mukaan suunniteltu suoriutumaan kaikista tehtävistä ja tarjoaa yhdistelmän kestävyyttä, suorituskykyä, ja tuottavuutta sekä loistavan toimintasäteen vaativimpiinkin kaukokuljetuksiin. 

Uudessa yhden polttoaineen Stralis NP 460 -kuorma-autossa on kaksi LNG-tankkia, 460 hevosvoimaa ja jopa 1 600 kilometrin toimintasäde, ja se tarjoaa polttoainetehokkuutta matkalle sekä jopa 15 % alhaisemman polttoaineen kulutuksen, Ivecolta kerrotaan.

Tiedotteen mukaan uusi Stralis NP 460 tarjoaa peräti 99 % vähemmän hiukkaspäästöjä ja 60 % vähemmän NOx-päästöjä suhteessa Euro VI -raja-arvoihin. Biometaania käytettäessä myös CO2-päästöt putoavat 95 prosenttia. Lisäksi melutaso pienenee, sillä kuorma-auton käyntiäänen taso on 71 dB.

Toinen biometaanin tarjoama etu on vähäisempi riippuvuus fossiilisista polttoaineista, sillä kaasua voidaan tuottaa maatalouden ja kaupunkien jätteistä, jätevedestä sekä elintarviketeollisuuden jätteistä. Biometaania voidaan tuottaa paikallisesti, jolloin kuljetusten tarve sekä niistä syntyvät CO2-päästöt vähenevät huomattavasti. Sen lisäksi tuotannosta syntyy arvokkaita sivutuotteita, kuten bioperäistä hiilidioksidia jäähdytysyksiköille ja biolannoitteita maatalouden käyttöön. 

Uusi mallisto sisältää myös uuden yhden polttoaineen Iveco Cursor 13 NP -moottorin, joka kehitettiin Ivecon mukaan takaamaan tarvittava voima vaativimpia tehtäviä varten. Uutta on myös automaattinen 12-nopeuksinen Hi-Tronix-vaihteisto, joka parantaa entisestään aiempien versioiden 5 

ajomukavuutta ja suorituskykyä. Lisäksi saatavilla on uusia toimintoja, kuten GPS-pohjainen ennakoiva vakionopeudensäädin HI-CRUISE. Kuorma-auto voi käyttää polttoaineena CNG:tä, CNG:n ja LNG:n yhdistelmää tai LNG:tä. 

LNG-kaksoistankein varusteltu versio varmistaa jopa 1 600 kilometrin toimintasäteen. 

Uusi Cursor 13 NP

Uusi IVECO Cursor 13 NP -moottori, jonka on kehittänyt FTP Industrial, on suunniteltu eritoten kansainvälistä pitkän matkan liikennettä varten. Se on markkinoiden tehokkain kokonaan kaasulla toimiva moottori ja takaa riittävän suorituskyvyn kaikkein haastavimpiinkin tehtäviin, kertoo Ivecon tiedotemateriaali. 

Kestävyyttä ja huoltovälejä on kasvatettu, jotta voidaan taata oikeanlainen suorituskyky ilman käyttöaikaan kohdistuvia vaikutuksia. 

Tulokseen päästiin soveltamalla maakaasuun stoikiometristä palamista kipinäsytytyksellä. Tämä yhden polttoaineen (ei tarvitse dieseliä eikä AdBlueta) ratkaisu takaa sen, että IVECO Cursor 13 NP toimii sataprosenttisesti maakaasulla. 

Päästöjen jälkikäsittely tehdään kompaktilla ja kevyellä kolmitiekatalysaattorilla, joka ei tarvitse regenerointia tai lisäaineita, mikä tuo selviä etuja tilaan alustassa ja hyötykuormaan sekä vähentää käyttökatkoja. IVECO Cursor 13 NP tarjoaa muitakin etuja: se on hiljainen ja tuottaa vain vähän värinää, sillä sen stoikiometrinen polttomoottori käy 12:1 paineistussuhteella (eli huomattavasti alhaisemmalla kuin dieselin 17:1), ja siksi se on huomattavan hiljainen. 

IVECO Cursor 13 NP -moottori on suojattu kahdella patentilla: ensimmäinen patentti, jonka suojausprosessi on meneillään, on FTP Industrialin omistama iskukontrolliominaisuus (knock control). Sen avulla suorituskyky ja polttoaineiden yhteensopivuus paranee, ja se myös suojelee moottoria ja kolmitoimikatalysaattoria sytytyskatkoilta. 

Toinen patentti koskee FTP Industrialin omistamaa reaktiivista ilmavirran hallintajärjestelmää, uutta stoikiometrisen suhteen ohjauslogiikkaa vaihteiden vaihdossa. Näin voidaan varmistaa jatkuva vääntömomentti AMT-vaihteita vaihdettaessa, mikä mahdollistaa maksimaalisen suorituskyvyn ja vaihteen vaihtamisen valmistajansa mukaan ennennäkemättömän nopeasti. 

Stralis NP 460 on ensimmäinen maakaasukuorma-auto, jossa on uusimman sukupolven automaattivaihteisto eli uusi 12-vaihteinen automaattinen HI-TRONIX-vaihteisto, jonka kerrotaan tarjoavan 99,7 prosentin tehokkuuden, lujaa kestävyyttä sekä Ivecon mukaan luokkansa parhaan vaihdejakauman (16,7) ja vääntömomentin ja painon suhteen. Uusi vaihteisto lyhentää vaihteen vaihtoaikaa 10 % edelliseen malliin verrattuna ja tarjoaa useita muita toimintoja, kuten heijaustoiminnon, neljä peruutusvaihdetta ja uusia mahdollisuuksia voimanottoon. HI-TRONIXissa on vakiovarusteena integroitu hydraulinen hidastin ja mäkilähtöavustin kuljettajan ja kuorman turvallisuuden takaamiseksi. 

Erilaisia säiliövaihtoehtoja

Stralis NP 460 tarjoaa laajan valikoiman polttoainesäiliöyhdistelmiä, jotka sisältävät pitkiä ja lyhyitä versioita, oikealle tai vasemmalle puolelle asennettavia malleja sekä LNG- ja CNG-tankkeja, jotta ajoneuvo voidaan räätälöidä asiakkaan tarpeiden mukaiseksi. Nivellettyihin vakiomallisiin kuorma-autoihin on tarjolla kolmen kokoisia LNG-tankkeja. Näin ajoneuvo voidaan räätälöidä siten, että alustassa on riittävästi tilaa asiakkaan tehtävien vaatimia lisälaitteita varten. Pienet säiliöt säästävät jopa metrin tilaa, johon voidaan asentaa komponentteja kuten säiliöautojen kompressoreita. Vasen säiliö voidaan myös jättää pois, jolloin saadaan tilaa suuremmille komponenteille. 

Daily 4×4 laajemmalla mallistolla 

Iveco esittelee myös huomattavia uudistuksia läpikäyneen Daily 4×4 -sarjan uusimman sukupolven, jota on ensimmäistä kertaa laajennettu siten, että se tarjoaa täyden valikoiman ajoneuvoja kaikille teille ja maasto-oloihin. Näyttelyssä nähdään myös Daily Hi-Matic tehokkaalla dieselmoottorilla ja kehittyneellä 8-vaihteisella automaattivaihteistolla.

Iveco kertoo myös esittelevänsä uutuuden, joka tuo ensimmäistä kertaa tarjolle täyden valikoiman ajoneuvoja kaikille teille ja maasto-oloihin ohjaamo- ja pakettiauto- sekä miehistöohjaamoversioina: uusimman sukupolven Daily 4×4:n. Tämän IVECOn ”minne vain menevän” ajoneuvon valikoimaa on laajennettu uusilla versioilla. Näihin kuuluu markkinoiden ensimmäinen kokonaismassaltaan 7-tonninen 4×4 -ajoneuvo, jonka hyötykuorma on jopa 4 300 kg ja pisin korivaihtoehto jopa 5 m. Uuden sukupolven 4×4 kätkee sisälleen myös IVECOn Hi-Matic-vaihdelaatikon ja tärkeitä turvaominaisuuksia, kuten ABS-levyjarrut ja erityisesti tälle 4×4-ajoneuvolle suunnitellun ESP-ajonvakautusjärjestelmän. 7 

STRALIS X-WAY 

Stralis X-WAY -mallisarja on kehitetty erityisesti ammatti- ja rakennusalan logistiikkatehtäviin, ja se on moduuliratkaisuihin perustuva kokonaisuus, joka voidaan räätälöidä tehtäväänsä maansiirto- ja rakennusteollisuuden kuljetustarpeissa.

Stralis X-WAY erottuu joukosta äärimmäisen alhaisten kokonaiskäyttökustannustensa (TCO) ansiosta. Lisäksi se tarjoaa IVECOn parasta polttoainetehokkuutta ja maantieteknologiaa, kuten patentoidun Hi-SCR-tekniikan, joka ei vaadi paikoillaan olevan ajoneuvon regenerointia. 

Stralis X-WAY yhdistää Ivecon mukaan edistyksellisimmät maantieajotoiminnot tutkittuun polttoaineenkulutusta vähentävään teknologiaan, joka johtavan teknologisen palveluorganisaatio TÜV SÜD:n mukaan vähentää Stralis XP:n polttoaineenkulutusta 11,2 prosenttia. Täysin uudistettu voimansiirtolaitteisto on nostanut suorituskyvyn ja polttoainetehokkuuden uudelle tasolle. Patentoitu Hi-SCR-jälkikäsittelyjärjestelmä saa aikaan jopa 97 prosentin vähennyksen NOx-päästöissä, mikä on markkinoiden paras saavutus. Järjestelmän ansiosta regenerointia ei tarvita ajoneuvon seisoessa paikoillaan, ja se myös pienentää huoltokustannuksia ja maksimoi ajoneuvon ajoajan. Automaattinen Hi-Tronix-vaihteisto on saatavilla 12- ja 16-vaihteisina vaihtoehtoina. Sähkö- ja elektroniikka-arkkitehtuuri HI-MUX mahdollistaa kaikkien polttoainetta säästävien ja turvallisuuteen liittyvien toimintojen käytön. Näihin kuuluu myös HI-CRUISE-järjestelmä, joka hallinnoi ajoavustajan toimintoja, kuten eco-roll-toimintoa, ennakoivaa vaihteistoautomatiikkaa ja ennakoivaa vakionopeudensäädintä. Se sisältää myös älykkään 120A:n generaattorin, älykkään kompressorin ja älykkään servopumpun, jotka minimoivat polttoaineenkulutuksen kaikissa tilanteissa. Lisävarusteet, kuten levyjarrut, laskevat käyttökustannuksia entisestään. 

Räätälöintivaihtoehdot sisältävät kaksi- ja neliakselisia malleja ja 8×4 tridem-mallin. Lisäksi tarjotaan laaja valikoima moottoreita, vaihteistoja ja Multipower-voimanottoja, kuten uusi sandwich-voimanotto, josta saadaan jopa 2 450 Nm:n vääntömomentti. Voimalinjassa on kolme moottoria (Cursor 9, Cursor 11, joka on uutta 6×4- ja 8×4-versioissa, sekä Cursor 13) sekä kolme vaihteistoa (manuaalinen, automaattinen Allison-vaihteisto ja automatisoitu 12- tai 16-vaihteinen ZF Hi-Tronix). Lisäksi saatavilla on hydrostaattinen HI-Traction-voimansiirto.

”Stralis X-WAY on saatavilla kolmena eri ajoneuvovariaationa, jotka täyttävät kaikki asiakkaidemme tarpeet. Valittava kokoonpano riippuu siitä, minkä verran ajoneuvoa käytetään maastossa: On-versiosta löytyvät kaikki maantieominaisuudet, kuten optimaalinen näkyvyys ja helppo ohjaamoon pääsy. Lisäksi malli on nyt saatavilla myös moniakselisina versioina. Off-versio tarjoaa erinomaista liikkuvuutta maastossa ja täyttää offroad-ajoon liittyvät vaatimukset. ON+ taas sijoittuu näiden kahden välimaastoon ja on suunnattu asiakkaille, jotka tarvitsevat parhaan sekoituksen maantie- ja maastoajo-ominaisuuksia”, Ivecolta kerrotaan.

Stralis X-WAYn modulaarinen suunnittelu koskee myös ohjaamoa. Asiakas voi Ivecon mukaan siis valita ohjaamon, joka soveltuu parhaiten hänen työhönsä ja tien päällä vietettävään aikaan: AD-ohjaamossa (Active Day) on lyhyt hytti matalalla katolla ja AT-ohjaamossa (Active Time) on nukkumahytti ja matala tai keskikorkea katto. Parasta mukavuutta tarjoaa makuuohjaamolla varustettu Hi-Way-ohjaamo, joka voitti Vuoden kuorma-auto -palkinnon vuonna 2013. Se on suunniteltu erityisesti pitkille matkoille ja korostaa kuljettajan mukavuutta. Kuljettajat pääsevät nauttimaan samasta mukavuudesta niin pitkillä matkoilla kuin lyhyemmillä, rakennustyömaille suuntaavilla offroad -matkoillakin, tiedote kertoo.