Wibax Logistics Oy ja Scania Suomi ovat sopineet raskaisiin kuljetuksiin soveltuvan täyssähköisen Scania 45R -rekkaveturin toimituksesta Wibax Logisticsin raskaisiin säiliökuljetuksiin. Ajoneuvon toimitus ajoittuu keväälle 2024, jonka jälkeen Wibax aloittaa raskaat säiliökuljetukset 64 tonnin kokonaispainoisella täyssähköisellä ajoneuvoyhdistelmällä ensimmäisenä Suomessa.

Suomessa on jo käytössä useita täyssähköisiä kaupunkiliikenteen jakeluautoja mutta vain yksittäisiä täyssähköisiä raskaita ajoneuvoyhdistelmiä. Wibaxin tekemä päätös Scania 45R:n hankinnasta kertoo oman osansa siitä, että myös raskaammat kuljetukset sähköistyvät. ”Uusi kehittynyt akkutekniikka ja raskaampien kuorma-autojen sarjatuotanto mahdollistavat jo tällaiset 64 tonnin kokonaispainoiset kuljetukset”, kertoo Scania-myyjä Jussi-Pekka Huotila. ”Tämäkin toimitus mahdollistui huolellisen laskennan ja reittisimuloinnin avulla. Scanian sähköajoneuvojen erittelyyn liittyvät suunnittelutyökalut varmistavat sen, että asiakkaalle voidaan toimittaa oikeanlainen ja asiakkaan liiketoimintaan parhaiten soveltuva ajoneuvoratkaisu”, hän jatkaa.

Ruotsissa Wibax on jo pilotoinut onnistuneesti sähköisen Scania 45R -vetoauton käyttöä säiliökuljetuksissa. Nyt ratkaisu tuodaan myös Suomen liikenteeseen.

Wibax on perustamisestaan lähtien pyrkinyt laajentamaan perinteisen logistiikka-alan rajoja. Liiketoiminnan vastuullisuus on Wibaxin mukaan yksi sen keskeisistä toimintaa ohjaavista arvoista. ”Olemme asettaneet kunnianhimoiseksi tavoitteeksi siirtyä kokonaan sähkökäyttöiseen kuljetuskalustoon vuoteen 2030 mennessä”, kertoo Wibax Logistics Oy:n toimitusjohtaja Olli Paasio. Wibaxin toiminnassa kuljetusten sähköistäminen on yksi tärkeä askel kohti päästötöntä tulevaisuutta. ”Pelkkä sähkökäyttöiseen kalustoon siirtyminen ei meille riitä, vaan haluamme myös, että autojemme käyttämä sähkö, on meidän itse tuottamaamme. Sähköisten kuljetusten lisäksi tulemme siirtymään terminaaleillamme uusiutuvan energian käyttöön jo vuosikymmenen puoleen väliin mennessä”, lisää Olli Paasio. 

Scania on jo puolestaan aiemmin ilmoittanut, että vuonna 2030 Scanian tuotannosta puolet on sähköisiä ajoneuvoja. Uusi akkukokoonpanotehdas Södertäljessä, uudet kehittyneemmät akkukennot yhdessä Northvoltin kanssa lisänneevät sähköistämisen mahdollisuuksia useaan eri kuljetustoimintaan. ”Ajoneuvo on vain yksi osa sähköistymistä. Meillä on käytössä edistykselliset laskentatyökalut, joiden avulla voimme simuloida asiakkaan kuljetustoimintaan parhaiten soveltuvan ratkaisun. Latausratkaisut ovat tärkeä osa sähköistymistä ja Scania Suomi toimii asiakkaan kokonaisvaltaisena kumppanina sähköistymisen tiellä”, kertoo Scania Suomen sähköisten ratkaisuiden tuotepäällikkö Michael Mannfors.

Wibax otti ensimmäisenä Ruotsissa käyttöönsä raskaaseen säiliökuljetukseen soveltuvan täyssähkökuorma-auton jo aiemmin yhdessä Scanian kanssa. Pilotointi on antanut Scanialle arvokasta tietoa ajoneuvojen kehitystyöhön ja samalla myös Wibax Logistics on pystynyt arvioimaan raskaampien kuljetusten sähköistämistä. ”Yhteistyö Scanian kanssa on ollut ensiarvoisen tärkeää, jotta tähän hankintaan on päädytty. Yhdessä tehdyn suunnittelun avulla pystyttiin löytämään ratkaisu, joka sopii meille ja auttaa meitä liiketoimintamme kehittämisessä. Haluamme olla mahdollistamassa asiakkaidemme toiminnan kehittämisen entistä kestävämmäksi ja ympäristöystävällisemmäksi. Teemme hyvää kemiaa”, iloitsee Wibax Logistics Oy:n toimitusjohtaja Olli Paasio.