Suomen ensimmäinen Renault Trucks K Evolution maansiirtoauto on luovutettu Turkulaisen MRKL Jouni Ojala Oy:n ajoon. Maansiirtokuljetuksiin erikoistunut MRKL Jouni Ojala vastaanotti alkuvuodesta Volvo Truck Center Turussa raskaisiin maansiirtokuljetuksiin tarkoitetun Renault Trucks K 440 -kuorma-auton.

Neliakselinen, DTI 13 -dieselmoottorilla sekä Optidriver-vaihteistolla varustettu auto on järjestyksessään kolmas MRKL Jouni Ojala Oy:lle toimitettu K-sarjan kuorma-auto.

”Aikaisemmat hyvät kokemukset vaativiin olosuhteisiin ja raskaille kuormille tarkoitetuista Renault Trucks -kuorma-autoista tukivat ja vaikuttivat hankintapäätökseen. Renault Trucks K -sarjassa on erittäin tukeva rakenne, kestävä voimalinja ja hyvä maavara, mitkä mahdollistavat työskentelyn kaikissa ajateltavissa olevissa maastoissa ja työkohteissa”, yrittäjä Jouni Ojala summaa.

Renault Trucks esitteli Evolution-mallipäivityksessä 2021 lukuisia uudistuksia K-sarjan ohjaamoon. Näitä olivat esimerkiksi uusi, kolmeen suuntaan säädettävä ohjauspyörä, avaimeton käynnistys ja monipuolinen tabletti- ja älypuhelinteline, jonka avulla kuljettaja voi vaivattomasti käyttää useita laitteita samanaikaisesti ja ladata niiden akkuja kahden USB-C-liitännän kautta.

MRKL Jouni Ojala Oy:n uuden Renault Trucks K Evolution -maansiirtoauton päiväohjaamo on varustettu kuljettajamukavuutta kohentavalla täysilmajousituksella ja turvallisuutta lisäävällä katvekameralla, joka tuo kuvaa auton oikealle puolelle jäävästä katvealueesta kojelaudan suurikokoiseen monitoiminäyttöön.  

Kuorma-autonkuljettaja Jouko Helttula on vakuuttunut uudistuneen Renault Trucks K -sarjan ominaisuuksista:  

”Miellyttävän ajoasennon säätö sujuu nyt vaivattomasti ja kasvaneet säätövarat ovat erittäin tervetullut uudistus. Maansiirtoajossa kuljettajalta kysytään erittäin suurta tarkkuutta, ja ajotuntuma on pitkälti juuri ajoasennosta kiinni. Maininnanarvoisia uudistuksia ovat lisäksi oikealle käännyttäessä päälle kytkeytyvä kamera ja lasinpyyhinautomatiikka, mikä säätää automaattisesti ja kelin mukaan pyyhkimien nopeutta.” 


Korkea maavara ja hyvä näkyvyys ovatkin jo tuttuja aikaisemmista talossa olevista K-sarjalaisista. Vuonna 2018 Ojalalle tulleessa Renault Trucks K -sarjalaisessa on pienempi 11 litran DTI 11 -moottori, ja toinen vuonna 2020 taloon tullut K-sarjan auto oli 13-litrainen. ”Tämä uusi 13-litrainen K-sarjalainen on entistäkin tehokkaampi. Vaikuttaisi myös siltä, noin kuukauden käyttökokemuksen perusteella, että se on hieman polttoainetaloudellisempi”, kuorma-autonkuljettaja Jouko Helttula kertoo. Jouko on ajanut ammatikseen raskaita kuorma-autoja jo usean vuosikymmenen ajan. ”Autot ja etenkin kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat kehittyneet positiiviseen suuntaan.”

Raskaisiin maansiirtotehtäviin tarkoitetun Renault Trucks K Evolution 8×4 -maansiirtoauton 13 litran DTI 13 -dieselmoottori täyttää uusimman Euro 6 Step E -päästöstandardin asettamat vaatimukset. 

Yrittäjä Jouni Ojala on erittäin tyytyväinen Renault Trucks kuorma-autoihin: ”Etenkin nämä uudet K-sarjan autot ovat osoittautuneet tosi hyviksi ja kestäviksi autoiksi.”