Kaksi MAN-akkujen korjaamoa on jo toiminnassa Saksassa ja Espanjassa – lisää on tulossa Eurooppaan vuosina 2024 ja 2025. Toimintakuntoisten akkukomponenttien jatkokäyttö on osana tavoitetta saavuttaa kokonaan suljettu akkumateriaalien kierto. 

Vuosina 2024 ja 2025 MAN Truck & Bus aikoo perustaa akkukorjaamoja Italiaan, Tanskaan tai Norjaan, Itävaltaan, Belgiaan, Alankomaihin, Ranskaan, Puolaan ja Isoon-Britanniaan, ja suunnitelmissa on myös muita Euroopan maita. Näihin keskuksiin investoidaan miljoonia seuraavien kahden vuoden aikana. Kaksi akkukorjaamoa on jo toiminnassa Saksan Hannoverissa ja Espanjan Barcelonassa. Akkukorjaamoiden perustaminen Eurooppaan on MANin mukaan välttämätöntä, koska uuden MAN eTruck-sukupolven ensimmäiset yksiköt toimitetaan asiakkaille vuonna 2024. Euroopan teillä liikkuu jo myös yli 1 000 sähköistä MAN-kaupunkibussia ja yli 2 400 täyssähköistä MAN-pakettiautoa. MAN eTruck -tuotannon käynnistymisen myötä sähköajoneuvojen määrä kasvaa edelleen merkittävästi tulevina vuosina. Müncheniläinen hyötyajoneuvojen valmistaja valmistautuu tähän intensiivisesti palveluorganisaatiossaan. 

”Akkujen korjaaminen on MANille välttämätöntä, jotta voimme varmistaa asiakkaidemme sähköajoneuvojen taloudellisen tehokkuuden ja toimintavalmiuden korkealla tasolla. Annamme myös merkittävän panoksen ajoakkujen komponenttien suljetun kierron lähestymistapaan, sillä se pidentää akun käyttöikää ajoneuvossa, mikä säästää tärkeitä resursseja”, sanoo Christopher Kunstmann, MAN Truck & Bus:n asiakaspalvelujohtaja. 

Ensimmäinen akkukorjaamo ja siihen liittyvä akkujen korjaamiseen liittyvän asiantuntemuksen kartuttaminen ajoittuu vuoteen 2020. Ensimmäiset pilottikorjaukset ja prosessidokumentointi tehtiin vuonna 2018 markkinoille tulleen MAN eTGE -sähköpakettiauton akulle. Tätä seurasivat vuonna 2020 pienessä sarjassa markkinoille tulleen MAN eTGM -jakeluauton akut ja MAN Lion’s City E -sähkökaupunkibussin sarjatuotannon aloittaminen niin ikään vuonna 2020. Kaikkien näiden eri akkujen korjausvaiheita kokeiltiin, työntekijöitä koulutettiin, korjausohjeita luotiin ja työpaikkavaatimuksia määriteltiin. 

Tietämystä, jota hankittiin MANin ensimmäisessä akkukorjaamossa Hannoverissa, jaetaan nyt muille alueille. Tavoitteena on, että akkukorjaamo toimii kaikilla markkinoilla, joilla MAN on edustettuna sähköisillä hyötyajoneuvoillaan. Lyhyet kuljetusmatkat ja paikan päällä olevat koulutetut teknikot varmistavat, että akku voidaan korjata nopeasti. Tämä minimoi ajoneuvojen seisonta-ajat. 

MANilla akkujen korjaamon on täytettävä tietyt kriteerit, jotka perustuvat käytännön kokemukseen ja kunkin maan lakisääteisiin normeihin. Toisaalta ajoneuvojen akkutyyppien käsittelyyn tarvitaan asianmukaiset suurjännite- ja erikoistyökalut. Lisäksi siellä työskentelevillä sähköasentajilla on oltava erityiset suojavarusteet. Tilat puolestaan täyttävät tietyt vaatimukset, kuten kulunvalvonta, kaksoisovet, ilmastointi, ilmanvaihtokonsepti, 400 V:n pistorasia ja kuormausnosturi. 

MAN Truck & Busin ensisijaisena tavoitteena on hyödyntää ajoneuvon akkua mahdollisimman pitkään. Siksi korjaus ja uudelleenvalmistus ovat nykyisten toimenpiteiden keskiössä. Vuodesta 2023 lähtien MAN on johtanut REVAMP-hanketta, joka on yhdeksän teollisuus- ja tiedekumppanin muodostama yhteenliittymä. Tämän kolmivuotisen hankkeen tavoitteena on automatisoida käytettyjen ajoneuvojen akkujen kunnon arviointiprosessi. Tätä tietoa käytetään akkujen taloudelliseen kunnostamiseen, jotta niitä voidaan käyttää ajoneuvoissa tai muihin tarkoituksiin. REVAMP-hanketta rahoittaa Saksan liittovaltion talous- ja ilmastoministeriö (BMWK). 

Akun korjaaminen ja kunnostaminen ovat keskeisiä elementtejä Battery Closed Loop -strategiassa ja MANin kestävän kehityksen strategiassa. Akun mukautuva kapasiteetti ja sen taloudellinen purkaminen ovat tässä yhteydessä olennaisen tärkeitä. Yleistavoitteena on luoda akkumateriaaleille suljettu kierto.

Arvokkaiden akkumateriaalien suljetun kierron varmistamiseksi MAN keskittyy jo nyt kierrätykseen ja kierrätettyjen raaka-aineiden palauttamiseen uusiin akkukennoihin. MANin tuotevalikoiman sähköistämiseen liittyvien akkukennojen kasvava kysyntä lisää kasvihuonekaasupäästöjä toimitusketjussa, ellei tämän estämiseksi toteuteta erityisiä toimenpiteitä. Sekundäärimateriaalien käyttö on yksi mahdollisista keinoista, joita on käytettävä akkukennojen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi.

Akkumateriaalien suljetun kierron edellytyksenä on, että kierrätysmateriaalia on saatavilla riittävästi. Jotta näin olisi tulevaisuudessa, MAN työskentelee parhaillaan emoyhtiönsä TRATON SE:n ja Volkswagen AG:n COE:n (Centre of Excellence) kanssa konseptien parissa, jotka mahdollistavat akkumateriaalien suljetun kierron. Tavoitteena on varmistaa, että tulevaisuudessa on saatavilla riittävästi kierrätysmateriaalia uusia akkuja varten, jotta Euroopan unionin uuden akkuasetuksen (BattVO) tavoitearvot voidaan saavuttaa. 

Vuonna 2023 MAN Truck & Busista tuli myös Müncheniläisen startup-verkoston Circular Republicin kumppani, jotta päästään lähemmäksi Battery Closed Loop -tavoitetta. Circular Republic on osa UnternehmerTUM GmbH:ta, ja se on asettanut tehtäväkseen tuoda yhteen vakiintuneita yrityksiä ja start-up-yrityksiä kiertotalouden innovaatioiden toteuttamiseksi ja edelleen kehittämiseksi. Ensimmäisessä Circular Republicin johtamassa hankkeessa MAN työskentelee yhdessä muiden yhteistyökumppaneiden kanssa ajoakkujen puoliautomaattisen purkamisen ja kennomoduulien kierrätyksen parissa.