Uuden sukupolven DAF-kuorma-autot ovat saaneet ”International Truck of the Year 2022” -palkinnon. ”XF, XG ja XG⁺ asettavat uuden standardin tehokkuudelle, turvallisuudelle ja ajomukavuudelle”, tuomaristo totesi useiden testien jälkeen. Palkinto luovutettiin Solutrans-kuljetusnäyttelyssä Lyonissa, Ranskassa. Myös DAFin vetypolttomoottorikuorma-autolle myönnettiin ”2022 Truck Innovation Award” -palkinto.

International Truck of the Year -palkinnon (IToY) sääntöjen mukaan vuosittainen palkinto annetaan kuorma-autolle, joka on otettu käyttöön kuluvan vuoden aikana ja joka on edistänyt maantiekuljetusten tehokkuutta. Arviointi perustuu kriteereihin, joihin kuuluvat muun muassa teknologinen innovaatio, mukavuus, turvallisuus, ajettavuus, polttoainetaloudellisuus, hiilijalanjälki ja kokonaiskäyttökustannukset (TCO).

”DAF on ensimmäinen kuorma-autovalmistaja, joka esittelee täysin uuden sukupolven kuorma-autot, jotka on kehitetty uusien kuorma-autojen massoja ja mittoja koskevien eurooppalaisten säännösten mukaisesti”, toteaa International Truck of the Year -palkinnon tuomariston puheenjohtaja Gianenrico Griffini. ”Tuloksena on erittäin kiinnostavia ja aerodynaamisia kuorma-autoja, joiden tehokkuus, turvallisuus ja ajomukavuus ovat huippuluokkaa. Uusi XF, XG ja XG⁺ tarjoaa erinomaisen näkyvyyden suuren kaarevan tuulilasin, matalalla olevien sivuikkunoiden ja apumiehen oven laajakulmaikkunan ansiosta. Nämä ominaisuudet yhdessä perinteisten taustapeilien korvaavan Digital Vision System -järjestelmän ja uuden kulmakameran kanssa tarjoavat näkymän joka suuntaan ja suojavat kevyitä tienkäyttäjiä.” 

International Truck of the Year 2022 -palkinto luovutettiin DAF Trucksin toimitusjohtajalle Harry Woltersille, joka omisti palkinnon kaikille DAFin 12 000 työntekijälle ympäri maailmaa. ”Tämä ainutlaatuinen saavutus on todellisen tiimityön ansiota! Uuden sukupolven XF, XG ja XG⁺ ovat suurin hanke yrityksemme yli 90-vuotisessa historiassa. Se on tulosta asiakkaidemme ja heidän kuljettajiensa perusteellisesta kuuntelemisesta ja siitä, että meillä on selkeä näkemys kestävien liikenneratkaisujen tulevaisuudesta sekä siitä, että olemme aina valmiita tekemään kaikkemme toteuttaaksemme parhaita mahdollisia kuljetusratkaisuja. Olemme ensimmäinen kuorma-autovalmistaja, joka hyödyntää täysin uusia kuorma-autojen massoja ja mittoja koskevia eurooppalaisia säädöksiä tarjotaksemme ainutlaatuisia etuja asiakkaillemme. On hienoa olla ensimmäinen – mutta vielä hienompaa on olla ainutlaatuinen.”

Tuomariston äänestyksen yhteenvetona IToY-tuomariston puheenjohtaja Gianenrico Griffini kommentoi: ”Uuden sukupolven kuorma-autojen myötä DAF on tuonut markkinoille huipputeknologisen raskaan sarjan ajoneuvot, joka asettaa alalle uuden standardin. Lisäksi se katsoo tulevaisuuteen, sillä se on myös täydellinen ja erittäin energiatehokas alusta uuden sukupolven vaihtoehtoisille polttoaineille ja voimansiirtojärjestelmille”. 

DAFia maahantuovasta Nordic Truckcenteristä kommentoidaan, että suomalaisautoilijat ovat noteeranneet uuden malliston onnistuneen jo ennen kansainvälistä voittoakin, ja se on näkynyt tilauskirjoissa.
”Autoilijat ovat jo tehneet mukavasti tilauksia, vaikka uusia ajoneuvoja vasta odotetaan koeajoon Suomeen. International Truck of the Year -palkinnon myötä DAFin markkinaosuus Suomessa jatkaa vahvasti nousua, joka on tavoitteemme. Jatkamme edelleen DAF-myynnin kehittämistä”, Nordic Truckcenterin maajohtaja Sampsa Rouhiainen sanoo.  
Rouhiainen testasi uuden malliston syksyllä Eindhovenissa.
”Vaikka edellisenkin sukupolven XF-mallisto on erittäin hyvä, huomasi helposti, että kuljettajan työskentelyolosuhteet ovat nyt paremmat. Ohjaamoa on aiempaa mukavampi käyttää ja siellä on upeasti tilaa”, Rouhiainen kertoo.  

Myös vetypolttomoottoritekniikalla varustettu XF, jota DAF kehittää, teki vaikutuksen International Truck of the Year -tuomaristoon lokakuussa pidetyssä esittelyssä. Tästä syystä innovatiivinen DAF XF H2-kuorma-auto palkittiin Truck Innovation Award 2022 -palkinnolla. 

”Tämä palkinto korostaa filosofiaamme, jonka mukaan liikenteen on irtauduttava hiilestä seuraavan vuosikymmenen aikana”, DAFin tuotekehityksen johtaja Ron Borsboom kommentoi. ”Vetyteknologiasta on tullut erittäin kiinnostava vaihtoehto tulevaisuudessa nykyisten kehitteillä olevien sähkö- ja hybridikuorma-autojen lisäksi. Truck Innovation Award 2022 -palkinnon saaminen on myös osoitus siitä, että polttomoottorilla (ICE) on edelleen lupaava tulevaisuus käytettäessä uuden sukupolven hiilineutraaleita polttoaineita. On tärkeää ymmärtää, että fossiilisten polttoaineiden käytön lopettaminen ei missään tapauksessa saisi automaattisesti johtaa polttomoottoreiden kieltämiseen, etenkään raskaan sarjan kaukoliikenteen osalta.”

Ron Borsboom lisäsi: ”H2-ICEn jakelussa voidaan käyttää olemassa olevaa huoltoasemien jakeluverkkoa. Ja meillä on Euroopassa erinomainen tietotaito tässä tekniikassa.”

International Truck of the Year -tuomaristo koostuu 24:stä hyötyajoneuvojen ammattilaisesta ja toimittajista, jotka edustavat kansainvälisiä kuorma-autoliikenteen tiedotusvälineitä.