MAN:n ensimmäisen kaukoliikenteeseen soveltuvan sähkökäyttöisen sarjavalmisteisen kuorma-auton, 2024-mallivuotta edustavan MAN eTruckin ennakkoerä on käytännössä loppuunmyyty vain reilussa kolmessa kuukaudessa myynnin aloittamisesta. Näin ollen uudelle eTruckille vaikuttaisi olevan kysyntää, mutta latausinfrastruktuurin kehittäminen on välttämätöntä markkinamenestykselle jatkossa.

Uuden MAN eTruckin ensimmäiset rajoitetun erän autot on jo myyty loppuun, lukuun ottamatta hyvin pientä määrää ajoneuvoja. Tilauksia on vastaanotettu yhteensä 700, joista suurin osa koskee suursarjatuotantoa, joka käynnistyy MANin Münchenin tehtaalla vuonna 2025. Diesel- ja akkusähkökäyttöiset kuorma-autot valmistetaan silloin samalla kokoonpanolinjalla, mikä mahdollistaa mahdollisimman suuren joustavuuden kysyntätilanteen mukaan. Valmistajan suunnitelman mukaan puolet kaikista Euroopassa toimitettavista uusista MAN-kuorma-autoista on sähkökäyttöisiä vuoteen 2030 mennessä. 

”Olemme iloisia siitä, että asiakkaamme ovat ottaneet uuden MAN-sähkökuorma-auton heti alusta alkaen näin hyvin vastaan. Ainutlaatuinen, modulaarinen akkukonsepti, joka tarjoaa oikean kompromissin kantaman ja hyötykuorman välillä jokaiseen sovellukseen ja mahdollistaa kaikki yleisimmät päälirakenteet, on varmasti vaikuttanut tähän. Oikeat ajoneuvot maanteiden tavaraliikenteen käänteentekevään ajoon ovat siis täällä, ja ne toimitetaan ensimmäisille asiakkaille tänä vuonna! Sekä hyötyajoneuvoteollisuus että suuri osa logistiikka-alasta ovat valmiita antamaan ratkaisevan panoksen ilmastonmuutoksen torjuntaan. Tarvitsemme kuitenkin pikaisesti oikeanlaisen julkisen latausinfrastruktuurin, jotta CO2-neutraali tavaraliikenne maanteillä pääsee vauhtiin ja jotta asiakkaat eivät pety alkuinnostukseen”, MAN Truck & Busin toimitusjohtaja Alexander Vlaskamp linjaa. 

”Traton Groupiin kuuluvana MAN on jo nyt yhdessä Volvo Groupin ja Daimler Truckin kanssa mukana Milence-yhteisyrityksessä, jonka tavoitteena on perustaa vähintään 1700 suurtehoista sekä megawattiluokan latauspistettä hyötyajoneuvoille eri puolille Eurooppaa. Tarvitsemme kuitenkin vähintään 50 000 latauspistettä Eurooppaan vuoteen 2030 mennessä, jotta siirtyminen olisi johdonmukaista. Kaikkia poliittisia ja energia-alan toimijoita kehotetaankin nyt tekemään yhteistyötä, jotta tämä tärkeä panos ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi voidaan toteuttaa”, Vlaskamp jatkoi. 

Uusille MAN eTGX- ja MAN eTGS-kuorma-autoille on ominaista akkukokoonpanon suuri muunneltavuus, sillä valittavissa on kolmesta kuuteen akkupakettia. Tämä tarkoittaa sitä, että kantaman, hyötykuorman ja latausajan kannalta optimaalinen ajoneuvokokoonpano voidaan valita valmistajan mukaan jokaiseen käyttösovelluksen ominaispiirteeseen – päivittäistavaratoimituksista kaupungin keskustassa ja alueellisista rakennusmateriaalien toimituksista teollisuuslogistiikan pitkän matkan kuljetuksiin. Kuuden akkupaketin ansiosta, joista kaksi on asennettu ohjaamon alle ja jopa neljä muuta ajoneuvon rungon sivulle, eTGX ja eTGS tarjoavat jopa 480 kWh:n käyttökelpoisen akkukapasiteetin, joka mahdollistaa jopa 800 kilometrin päivittäisen toimintasäteen. 375 kW:n CCS-latausstandardin lisäksi MAN on tarjonnut vielä tehokkaampaa megawattilatausstandardia (MCS) nopeaa välilatausta varten ajotaukojen aikana, mikä mahdollistaa aluksi 750 kW:n ja myöhemmässä laajennusvaiheessa jopa yli yhden megawatin (1000kW) lataustehon. 

MANilta muistutetaan, että eTGX:n ja MAN eTGS:n modulaarinen akkukonsepti tarjoaa myös suuren muunneltavuuden monille erilaisille päällirakenteille sekä erittäin lyhyet akselivälit alkaen 3,75 metristä. Tämän ansiosta vetoauto voidaan yhdistää kaikkiin tavallisiin puoliperävaunuvaihtoehtoihin sallittujen kokonaispituusvaatimusten puitteissa. Tämä mahdollistaa myös kolmen metrin sisäkuormauskorkeuteen soveltuvat tilavuusvaihtoehdot, jotka ovat usein kysyttyjä teollisuuden logistiikassa. 

MAN lupaa myös tukea asiakkaita jo ennen uuden eTruckin hankintaa kokonaisvaltaisella eMobility Consulting -palvelullaan. Se sisältää sopivimman ajoneuvon valintaan liittyvien neuvojen lisäksi myös asiakaskohtaisten toimintaedellytysten tarkastelun. Tämä tarkoittaa muun muassa kustannusoptimointia, reittianalyysiä, kaluston optimointia ja tämän pohjalta saatavia neuvoja latausinfrastruktuurista. Lisätukea tarjoavat digitaaliset työkalut, kuten uusi MAN eReadyCheck, jonka avulla asiakkaat voivat tarkistaa, miten heidän jakelureittinsä voidaan ajaa sähköisesti, tai MAN eManager, jonka avulla kalustovastaavat voivat pitää jatkuvasti silmällä tärkeitä tietoja kaikkien seurantaan kuuluvien kuorma-autojen lataustilanteesta. MANilla on myös oma latausinfrastruktuuritarjonta asiakkailleen valikoimassaan kumppanuuksien kautta.