Scania on saanut Ruotsin kuljetushallitukselta luvan testata itseohjautuvia kuorma-autoja normaalissa liikenteessä E4-moottoritiellä Södertäljen ja Jönköpingin välillä Ruotsissa. Testaus toteutetaan yhteistyössä TuSimplen kanssa, joka on maailman johtavia autonomisten ajoneuvojen kehittäjiä maailmassa. TuSimple on Scanian ja TRATON-konsernin avainkumppani tällä tutkimusalalla.

Testissä käytettävät kuorma-autot kuljettavat Scanian omia tuotteita osana yrityksen normaalia logistiikkaa, ja ajoneuvot ovat osa Scanian kuljetuslaboratorion kalustoa.

Itseohjautuvien ajoneuvojen tutkimustyössä käytetään mittarina standardoitua 5-tasoista SAE-asteikkoa. Scanian testeillä toteutetaan 4-tason teknologian testaukset. Tämä tarkoittaa, että ajoneuvot ohjautuvat autonomisesti, mutta ajoneuvon ohjaamossa toimintaa valvoo kuljettaja. Testeissä ohjaamossa on myös mukana testausinsinööri seuraamassa ja tallentamassa tietoa, jota saadaan ajoneuvon lukuisten autonomisen ajon mahdollistavien sensoreiden kautta.

“Tason 4 testejä on jo suoritettu kuorma-autoilla Yhdysvallissa ja Kiinassa. Käsittääkseni Scania on ensimmäinen, joka suorittaa vastaavia testejä Euroopassa kuljettaen samalla oikeita tuotteita terminaalien välillä ja operoiden oikeassa moottoritieliikenteessä”, kertoo Hub2hub-projektista vastaava Hans Nordin.

Myöhemmin tänä vuonna Scanialla on tarkoitus laajentaa testausta koskemaan koko kuljetusreittiä Södertäljen ja Helsingborgin välillä.

”Tulevina vuosina pyrimme testaamaan teknologiaa myös muissa Euroopan maissa sekä Kiinassa”, kertoo Nordin.

Scania on testannut itseohjautuvia kuorma-autoja jo kaivoskuljetuksissa Australiassa vuodesta 2017 lähtien.

“Kokemukset ovat osoittaneet, että itseohjautuvat ajoneuvot voivat olla todellisuutta muutamien vuosien kuluessa suljettujen alueiden kuljetuksissa kuten kaivoksissa ja terminaalialueilla”, Nordin linjaa. 

Nordinin mukaan itseohjautuvat kuorma-autot voivat olla todellisuutta yleisillä teillä, kun kyseessä ovat terminaalien väliset kuljetukset moottoriteitä pitkin.

”Olemme kehityksessä jo niin pitkällä, että itseohjautuvat kuorma-autot voivat olla markkinoilla seuraavan viiden vuoden aikana tämän tyyppisiä kuljetuksia varten. Kestää kuitenkin vielä pidemmän aikaa ennen kuin kuorma-autot voivat kulkea autonomisesti kaksisuuntaisilla teillä ja kaupunkiliikenteessä”, toteaa Nordin. 

Scanian kumppani TuSimple, jonka pääkonttori sijaitsee San Diegossa Yhdysvalloissa ja toimistot Tusconissa, Sanghaissa ja Pekingissä, on perustettu vuonna 2015. Yrityksellä on jo kokemusta miljoonien kilometrien testauksesta tason 4 autonomisista ajoneuvoista moottoritieliikenteessä. TuSimple on tämän tutkimusalueen johtava toimija maailmassa.