Sisun tuotanto käynnistyy jälleen

Koronaviruksen aiheuttamien rajoitusten asteittainen purkaminen on mahdollistanut myös Sisu Auton tuotannon käynnistämisen uudelleen. Maailmanlaajuiset komponenttitoimitushäiriöt pysäyttivät Sisu Auton tuotannon huhtikuun alkupuolella. Nyt komponenttitoimittajien toimituskyky on yleisesti parantunut, ja tämä luo edellytykset tuotannon vaiheittaiseen ylösajoon.

”Epidemiasta ja siitä johtuvasta haasteellisesta kuorma-autokaupan markkinatilanteesta huolimatta tilauskantamme on vahvistunut kasvuvuosien 2018 ja 2019 tasolle. Tulevien elvytystoimien vuoksi uskomme raskaiden kuorma-autojen markkinan kehittyvän maansiirto- ja raakapuukuljetuksiin suunnattujen tuotteiden osalta edelleen positiivisesti”, toteaa toimitusjohtaja Petri Kananen.

Sisu Autolta kerrotaan, että työntekijöiden turvallisuuteen kiinnitetään erityistä huomiota. Tehtaalle on hankittu desinfiointiaineautomaatteja ja hengityssuojaimia, joiden käyttäminen on ohjeistettu työntekijöille. Lisäksi lähikontakteja pyritään välttämään ja esimerkiksi taukotilat on järjestetty uudelleen.

”Tuotantokatkoksen aikana pidettyjen kesälomien ansiosta kykenemme tuottamaan ajoneuvoja keskeytyksettä läpi kesän. Tavoitteenamme on saada purettua kertynyttä tilauskantaamme ja päästä takaisin normaaliin neljän kuukauden toimitusaikaan syksyn aikana”, kertoo tuotantopäällikkö Teemu Puustinen.

SKAL Kuljetusbarometri 2/2020 julkaistiin

Noin reilu viidennes kuljetusyrityksistä lykkäsi tai perui investointinsa alkuvuonna, kertoo kesäkuun SKAL Kuljetusbarometri. Tämä kertoo karua kieltä nykytilanteesta, sillä samaan aikaan kuljetusalalta odotetaan merkittäviä toimia päästötavoitteiden saavuttamiseksi, ja ne vaativat myös teknologiainvestointeja. Koronakevät toi myös lomautuksia kuljetusalan yrityksiin. Siitä huolimatta harva yritys on hakenut julkista tukea, toimialalla sinnittellään nyt paljolti omin voimin. 

SKAL tiedottaa, että kuljetusyritysten suhdanteita kuvaava pitkäaikaistrendi osoittaa yritysten ennusteiden tulevasta olevan odotetusti alhaisemmalla tasolla kuin viime vuonna samaan aikaan. Useampi kuin joka kolmas kuljetusyrittäjä arvioi kuljetusmääriensä (35 %) ja liikevaihtonsa (36 %) laskevan kevääseen nähden. Alkuvuonna liikevaihto oli heikentynyt puolella ja kannattavuus 43 prosentilla vastanneista.

Huhtikuussa SKAL:in toteutettaman Koronabarometri-kyselyn pahimmat uhkakuvat eivät kuitenkaan ole toteutuneet kuljetusyritysten taloudessa.

Koronakriisi vaikuttaa koko kansantalouteen. Teollisuuden tilaukset laskivat yhtäjaksoisesti alkuvuonna ja kuluttajien luottamus on alhaisella tasolla (Tilastokeskus). Valopilkkuna on julkisten infrahankkeiden käynnistyminen, joka heijastuu myönteisesti erityisesti maa-aineksia kuljettaviin yrityksiin. Kuljetusalan kannalta keskeisen Rakennusteollisuuden suhdannekatsauksen mukaan koronakriisin vaikutukset heikentävät kuitenkin rakennusyritysten liiketoimintaa varsinkin vuoden toisella puoliskolla, ja rakennushankkeita siirtyy eteenpäin. Toteutuessaan rakentamisen hiipumisella on vaikutusta myös kuljetusten loppuvuoden kysyntään.

Kaluston seisontaa ja lomautuksia – kaikkein pahimmat uhkakuvat eivät toteutuneet

Ajankohtaiskysymyksissä SKAL tutki, miten koronakriisi vaikuttaa kuljetusyritysten tilanteeseen, ja peilasi vastauksia 8.4.2020 julkaistuun Koronabarometriin. Huhtikuussa lähes joka viides ennusti konkurssin uhkaavan todennäköisesti tai varmasti seuraavan kahden kuukauden aikana. Kesäkuun barometrikyselyssä näin arvioi enää noin joka kymmenes. Arvioiden muutosta selittää se, että kuljetusyritysten toiminta on jatkunut lähes normaalisti monella sektorilla. Koronatilanteella on ollut vaikutusta kuljetusmääriin ja kuljetusten toteuttamiseen. Kriisi ei ole kohdellut kaikkia tasapuolisesti.

Huhtikuussa noin puolet kuljetusyrittäjistä arvioi laittavansa kalustoa seisontaan seuraavien kahden kuukauden aikana ja yhtä moni oli lomauttamassa henkilökuntaansa todennäköisesti tai varmasti. Kesäkuussa lomautuksia harkitsee neljännes yrittäjistä, kaluston seisontaan laittamista alle kolmannes. Myös irtisanomistarve on vähentynyt. Nämäkin tulokset kertovat kuljetusyritysten näkymien parantuneen maalis-huhtikuun vaihteeseen verrattuna.

”Tuet vääristävät kilpailua” – kuljetusyritykset ovat pärjänneet pitkälti omillaan

Kuljetusbarometriin vastanneista useampi kuin joka neljäs (27 %) näkee tarvetta ulkopuoliselle tuelle yritystoimintaan. Varsinaisten yritystukien ääreen on kuitenkin hakeutunut vain 12 prosenttia vastanneista. Näistä varsinaisista yritystuista on haettu eniten ELY-keskuksen (43 %) ja Business Finlandin (36 %) tukia. Alle viidennes yritystukihauista on kohdistunut TE-keskuksen yrittäjän työttömyysturvaan ja reilu kymmenesosa kuntien yksinyrittäjätukeen. Moni oli hakenut useampaa tukimuotoa. Tukien soveltuvuudesta kysyttäessä kolme neljästä on sitä mieltä, että tukien tulisi kohdistua suoraan yritysten kulujen kattamiseen eikä esimerkiksi kehittämiseen. 

Jopa kaksi kolmesta vastanneesta on sitä mieltä, että tuet vääristävät kilpailua. Lähes puolet vierastaa tukia, sillä yrittäjän tulisi pärjätä omillaan.

Kuljetusyritysten investointinäkymät heijastelevat epävarmuutta tulevaisuudesta

Maanteiden tavaraliikenne on pääomavaltainen toimiala. Kuljetusyritysten investoinnit vievät kehitystä eteenpäin ja vaikuttavat ratkaisevasti päästötavoitteiden saavuttamiseen. On luonnollista, että vallitsevassa taloudellisessa epävarmuudessa kuljetusyritykset lykkäävät tai peruvat suunniteltuja investointejaan. Näin on tehnyt Kuljetusbarometrin valossa useampi kuin joka viides (22 %) kaikista vastanneista. Autoalan Tiedotuskeskuksen tieto alkuvuoden rekisteröintimääristä osoittaa, että kuorma-autojen ensirekisteröintimäärät ovat laskeneet 14 prosenttia ja pakettiautojen 19 prosenttia viime vuodesta.

Nyt tulisi kaikin keinoin palauttaa yritysten luottamusta tulevaisuuteen, sanoo SKAL:n puheenjohtaja, talousneuvos Teppo Mikkola:

”Kuljetusyrityksillä tulee olla tasavertaiset mahdollisuudet saada yritystukia muiden yritysten lailla. Pitkän päälle yritystoimintaa ei kuitenkaan voi perustaa tukien varaan. Parasta työllistämisen kannalta olisi tilapäinen työn sivukulujen siirto valtion maksettaviksi. ALV:n takaisin lainaaminen olisi ongelmien siirtämistä huomiselle. Kuljetusyritysten investoinnit luovat positiivisia kerrannaisvaikutuksia laajasti yrityksiin ja koko yhteiskuntaan.”

SKAL Kuljetusbarometri 2/2020 4.6.2020

SKAL ry:n toiseen Kuljetusbarometrikyselyyn vastasi yhteensä 593 jäsenyrittäjää. Vastaajat edustavat kaikkia SKAL ry:n erikoisjärjestöjä ja toimialoja. Sähköinen kysely toteutettiin noin 4 200 jäsenyrittäjälle 19.5.–1.6.2020. 

Kuljetusbarometrin suhdannetarkastelu perustuu saldolukuun, joka saadaan vähentämällä myönteisten vastausten prosenttiosuudesta kielteisten vastausten prosenttiosuus.

www.skal.fi/kuljetusbarometri

Mittavaunulla tietoa renkaista

Kuvat: Ville Pirnes

Oulun yliopiston auto- ja työkonetekniikan tutkimusryhmä on kehittänyt kuorma-auton perävaunuun laitteiston, jolla voidaan mitata monipuolisesti raskaan ajoneuvon renkaiden käyttäytymistä erilaisilla ajoalustoilla. Rengasvoimien vaikutusta ajodynamiikkaan koskevan tutkimustiedon avulla voidaan kehittää raskaiden ajoneuvojen rengas- ja ajoturvallisuutta sekä energiatehokkuutta.

Mittausperävaunu on perusrakenteeltaan neliakselinen kuorma-auton varsinainen perävaunu. Perävaunun runko on katkaistu keskeltä, ja siihen on rakennettu mittauslaitteistolla varustettu oma akseli, johon mitattava rengas asennetaan. Mitattavaa rengasta voidaan kuormittaa aina kuuteen tonniin saakka, kääntää pystyakselin ja pitkittäisakselin ympäri ja tulevaisuudessa myös jarruttaa omana kokonaisuutena. Renkaan ja tien kontaktipinnan vuorovaikutusta mitataan kameratekniikalla ja lukuisilla erilaisilla antureilla, joiden välittämä data käsitellään tarkoitusta varten kehitetyllä ohjelmistolla.

Mittauslaitteen konstruktio ja perävaunun rakenteen muutokset on suunniteltu koneensuunnittelun tutkimusryhmän diplomityönä ja toteutettu yliopiston konepajalla. Mittausohjelmisto on kehitetty yhdessä Oulun yliopiston Älykkäät koneet ja järjestelmät-tutkimusyksikön kanssa.

Älykkäällä mittausperävaunulla pystytään keräämään tietoa renkaiden toiminnasta erilaisilla ajoalustoilla entistä tarkemmin, nopeammin ja monipuolisemmin. Raskaan kaluston eri rengasparametrien kuten rengaspaineen, renkaan lämpötilan, kuluneisuuden tai kumin kovuuden vaikutuksen tutkimus erilaisilla ajoalustoilla ja laajalla nopeusalueella läpi renkaan elinkaaren on uraauurtavaa tutkimusta. Erityisen mielenkiinnon kohteena ovat erityyppiset talviset ajoalustat, joista raskaiden ajoneuvojen renkaiden osalta ei ole juurikaan tutkimustietoa. Mittaustulosten avulla voidaan myös simuloida ajoneuvojen ja ajoneuvoyhdistelmien käyttäytymistä erilaisilla renkailla ja ajoalustoilla.

Ajoneuvon renkaiden voimantuoton tutkimus muodostaa kulmakiven ajodynamiikan tutkimukselle, sillä vain rengasvoimat pitävät ajoneuvon halutulla ajoradalla. Tämä on erityisen tärkeää selvitettäessä nykyistä raskaampien ajoneuvoyhdistelmien käyttöönottoa sekä tutkittaessa autonomisen ajamisen mahdollisuuksia. Kehittämällä sopivia rengasmalleja eri olosuhteisiin, voidaan rengasturvallisuuden lisäksi vaikuttaa merkittävästi ajoneuvoyhdistelmien energiatehokkuuteen ja sitä kautta päästöjen vähentämiseen.

Uusia mahdollisuuksia rengasvalmistajalle

Uuden rengasmittauslaitteiston kehittämisessä Oulun yliopiston tutkijat ovat tehneet yhteistyötä Nokian Raskaiden Renkaiden sekä ruotsalaisten VTI:n, Volvon ja Scanian kanssa. Nokian Raskaiden Renkaiden tuotepäällikön Teppo Siltasen mukaan uusi mittauslaitteisto mahdollistaa nopean ja luotettavan rengastestauksen.

”Rengasmallinnuksen parametrien määritykset voidaan tehdä nyt kotimaassa, kun aiemmin vastaavat mittaukset on pitänyt tehdä ulkomaisissa testauslaitoksissa. Tutkimuksemme tavoitteena on päästä kiinni erityisesti rengasparametrien optimointiin, joka on hyödynnettävissä raskaan kaluston renkaiden tuotekehityksessä. Raskaan kaluston renkailla on suuri vaikutus tiekuljetusten ympäristöystävällisyyteen sekä luonnollisesti liikenneturvallisuuteen”, Siltanen sanoo.

Mittausperävaunu on kehitetty osana Oulun yliopistossa toteutettua ja Pohjois-Pohjanmaan liiton rahoittamaa monitieteistä EAKR-hanketta, jossa tutkittiin autonomisten työkoneiden ja ajoneuvojen arktisen testausympäristön kehittämistä Oulun yliopiston kampuksella ja Ouluzone-moottoriurheilukeskuksessa. Hankkeessa kehitettiin tutkimus-, kehitys- ja testausympäristöä, jossa itsenäisesti liikkuvat ajoneuvot kykenevät monipuoliseen ja älykkääseen toimintaan ympäristönsä ja toistensa kanssa. Testiympäristö täydentää Oulun kaupungin OuluZone-testikeskuksen autonomisten autojen tutkimus-, kehitys- ja koulutusmahdollisuuksia.

Mittausperävaunu, tekniset tiedot:

Kokonaismassa 34 tonnia

Voimanlähteenä polttomoottorikäyttöinen hydraulikoneikko

Testattavan renkaan halkaisija 800 – 1300 mm

Mitattava renkaan ohjauskulma +- 30 astetta

Uusi Scania-keskus avautuu Pirkkalassa

Tampereen perinteikäs Scania-toimipiste Lakalaivan kaupunginosassa lopettaa toimintansa, kun uusi Scania-keskus avaa ovensa maanantaina 8. kesäkuuta Pirkkalassa.

Vuonna 1965 Scania Suomi Oy, tuolloin Oy Scan-Auto Ab, avasi vajaan 600 m2:n suuruisen piirikonttorin Tampereella, ja vuonna 1970 edessä oli muutto Lakalaivaan. Nyt 50 vuoden jälkeen avataan uusi Scania-palvelukeskus Pirkkalassa, osoitteessa Autokeskuksentie 9.

”Scania on ollut useana vuotena raskaiden kuorma-autojen markkinajohtaja Suomessa, mikä näkyy myös huolto- ja korjauspalveluidemme tarpeen kasvuna. Haluamme tarjota asiakkaillemme alan laadukkaimmat ja parhaat palvelut, siksi panostamme omaan korjaamoverkostoomme jatkuvasti, nyt viimeisimpänä, muttei varmasti vähäisimpänä, Scania-keskukseen Pirkkalassa”, aluejohtaja Tommi Salminen sanoo.

Uudessa raskaan kaluston Scania-palvelukeskuksessa on yhteensä 15 raskaan kaluston korjaamopaikkaa, joista seitsemän on läpiajettavia. Kaksi on täyspitkiä huoltokuilupaikkoja, yksi on katsastuslinja ja yksi täyspitkä vauriokorjaamopaikka. Huoltotiloissa sijaitsee myös korjaamon omaan käyttöön tarkoitettu pesupaikka.

Kaksikerroksisen kiinteistön ensimmäisessä kerroksessa sijaitsevat korjaamotilojen lisäksi asiakaspalvelu sekä ajoneuvo- ja palvelumyynti. Toisessa kerroksessa ovat ruokala/ravintola, koulutustila, neuvottelutila sekä henkilökunnan sosiaalitilat saunoineen.

Kerrospinta-alaltaan 3 458 m2:n suuruinen uusi Scania-keskus on noussut 29 500 m2:n tontille, valtatie 3:n läheisyyteen Linnakallion teollisuusalueelle Pirkkalassa. Scanian arvojen mukainen kestävä kehitys on huomioitu kiinteistön energiaratkaisuissa. Tilat lämpiävät maalämmöllä ja kaikki tilat on valaistu led-valoilla.

Kiinteistön pääurakoitsija on ollut Lujatalo Oy, LVIS-töistä on vastannut Tammelan Talotekniikka Oy ja automaatiourakoitsijana on toiminut DDC-Tekniikka Oy.

Scanialla on vahva asema Tampereen seudulla. Huhtikuun lopussa Scanian markkinaosuus raskaiden, yli 18 tonnia painavien kuorma-autojen ensirekisteröinneistä Tampereella oli peräti 41,7 prosenttia.

Tampereen Scania- keskuksessa asiakkaita palvelee yli 30 alan ammattilaista. Tampere kuuluu Etelä-Suomen alueeseen, jonka aluejohtajana toimii Tommi Salminen. 

Kiitosimeon Oy ostaa Kuljetus Mankinen Oy:n

Kiitosimeon Oy ja Kuljetus Mankinen Oy ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jolla koko Kuljetus Mankinen Oy:n liiketoiminta siirtyy Kiitosimeon Oy:lle 1.6.2020 alkaen.

Vuonna 1957 perustettu haminalainen Kuljetus Mankinen Oy kuljettaa nestemäisiä ja kaasumaisia tuotteita 12 yhdistelmällä Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Mankisen vuosiliikevaihto on kolme miljoonaa euroa, ja kaupan myötä Kiitosimeonin vuotuinen liikevaihto nousee yli 70 miljoonaan euroon.

”Kuljetus Mankisen osto sopii hyvin Simeonin tavoitteeseen keskittyä ja laajentua nestemäisten tuotteiden kuljetus- ja logistiikkapalvelujen tuottajana”, sanoo Kiitosimeonin toimitusjohtaja Pontus Stenberg.
”Perinteikkään perheyhtiömme liiketoiminnasta luopuminen ei ollut helppo päätös, mutta Simeonia sopivampaa ostajaa emme olisi voineet löytää. Tieto perheyhtiömme palveluperinteen jatkumisesta osana Simeonia mahdollisti tämän päätöksen”, sanoo Kuljetus Mankisen toimitusjohtaja Marko Mankinen.

Naantalin Sataman liikennejärjestelyt muuttuvat 4.6.2020

Naantalin Satama on toteuttamassa uusia liikennejärjestelyjä, joiden tavoitteena on lisätä liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta satama-alueella. Liikennejärjestelyjen seuraavan vaiheen käyttöönotto tapahtuu 4.6.2020, jolloin ajoreitit Finnlinesin lähtöselvityksiin muuttuvat. 

Finnlinesin rahtiliikenne

Finnlinesin rahtiliikenteen sisääntulo satamaan kulkee kuten ennenkin Järveläntien pääportin kautta. Sen jälkeen käännytään vasemmalle Satamatielle, josta käännytään oikealle Finnlinesin rahtiliikenteen check-in alueelle. Rahdin check-in tapahtuu Finnlinesin rahtiselvitysrakennuksen rannanpuoleisessa päädyssä (kts. kartta).

Finnlinesin matkustajaliikenne

Matkustajien lähtöselvitys tapahtuu Finnlinesin lähtöselvitysalueen oikeanpuolimmaisilla kaistoilla (kts. kartta).

Tarkemmat tiedot Finnlinesin (rahti) internetsivuilla: Ajo-ohjeet Naantalin Satamaan

Rederi AB Lillgaardin rahtiliikenne

M/S Fjärdvägenille (laituri no. 20) menevä liikenne ei muutu vaan kulku Fjärdvägenin alukselle toimii kuten aikaisemmin Satamatien kautta. 

Seuratkaa satama-alueen uusia liikenneopasteita ja ajomerkintöjä. 

Sisu Auto ja Suvanto Trucks Oy vahvistavat yhteistyötä

Vuoden 2019 lopulla käynnistetty jälleenmyyntiyhteistyö Oy Sisu Auto Ab:n ja Suvanto Trucks Oy:n kanssa vahvistuu. Suvanto Trucks Oy vastaa 2.6.2020 lähtien Varsinais-Suomen lisäksi Pohjois-Pohjanmaan, Kainuun ja Lapin läänin alueella Sisu-kuorma-autojen myynnistä. Aluemyyjänä Pohjois-Pohjanmaan, Kainuun ja Lapin läänin alueella toimii Jarmo Limingoja.
”Nopeasti ja vahvasti käyntiin lähtenyt jälleenmyyntiyhteistyö on kehittynyt suunnitelmien mukaisesti ja olemme erittäin tyytyväisiä Suvanto Trucks Oy:n saavutuksiin. Positiivisiin kokemuksiimme nojaten yhteistyön laajentaminen on selkeä jatkumo jo käynnistetylle yhteistyölle”, toteaa Sisu Auton myyntipäällikkö Ville Kaihu.
Jatkossa Sisu Auton myyntiverkosto koostuu neljästä suoraan tehtaan alaisuudessa toimivasta kuorma-automyyjästä ja kahdessa eri toimipisteessä toimivasta Suvanto Trucks Oy:n jälleenmyyjästä.

Kesäkoukku valmistui!

Scania Suomi toteutti tälle vuodelle esittelyajoneuvon, jonka tarkoitus oli lähteä kiertämään alan tapahtumia Summertuck- eli Kesärekka-teemalla. Tänä vuonna oli tarkoitus korvata muutamana edelliskesänä käytössä ollut puoliperävaunuyhdistelmä koukkulaiteautolla, ”Kesäkoukulla”. 

Kuten kaikki ovat huomanneet, ei tapahtumien suhteen ole tänä vuonna juhlimista. Auto sen sijaan kääntää katseita ilman tapahtumiakin.

Lähtökohtana autossa on Scania G540 8X4*4 -alusta 3950 millimetrin perusakselivälillä ja täysilmajousilla sekä levyjarruilla. Vaihteistona on kytkinpolkimellinen Opticruise ja vastaanottavasta päästä löytyy teliveto puikkoperillä. Ohjaamo on normaalikorkuinen G-makuuohjaamo. Rungon päälle on asennettu Multiliftin ULT24SL.61 eli 24 tonnin koukkulaite servo-ohjauksella.

Kuumalle hiekalle – vaikka kesätapahtumat jäivät väliin, on Scanian kesäkoukku kovaa valuuttaa myös aidossa työympäristössä.

Kokonaisuus on suomalaista visiointia, eli Scania Suomen tiimin toteuttama yhtälö, jonka päällirakentamisestakin vastasi talon oma väki. Päävisionäärinä toimi Helsingin Scania-myyjä Daniel Ljungqvist. Koukkulaite, työkalulaatikot ja rungon päällikatteet asennettiin Scania Jyväskylän Superstructure-osastolla. Kaikki muu koristeteippauksia lukuun ottamatta tehtiin sitten Hämeenlinnan Scania-varustelukeskuksessa. Varusteluun auto saapui tässä oranssi-mustassa värissään suoraan tehtaalta maalattuna, eli sen suhteenkaan ei tarvittu erikoisempia toimenpiteitä. Vetokytkimen käyttökytkinkoteloa lukuun ottamatta kaikki autossa näkyvä oranssi on suoraan tehtaalta maalattuna tullutta – myös koukkulaitteen kaksivärinen maalaus toteutettiin Multiliftin toimesta suoraan linjalla.

Ja puita! Vakiolavan tilalle haettiin välillä vähän vanhempaa kalustoa, mutta kontrastihan on aina kova juttu.

Mielenkiintoista on myös runsas lisävarusteiden määrä, erityisesti kun puhutaan maahantuojan esittelyautosta. Mielenkiintoisuutta lisää se, että kaikki autossa nähtävät varusteet ovat saatavilla Scania-myyntiverkoston kautta. Niille on omat varaosanumerot, eli esimerkiksi kovin halutut Super-kuraläpät löytyvät marmoritiskiltä.

Kesäteemalla mennään, vaikka maailman tilanne onkin vähän suunnitellusta poikkeava. Kaikki tämän auton lisävarusteet löytyvät suoraan Scanialta joko uuden auton tilauksen yhteydessä tai jälkikäteen hankkimalla.

Scania Suomi haluaakin runsaiden, heti kaupan teon yhteydessä saatavien varustelumahdollisuuksien lisäksi kertoa tämän auton myötä käytännön mahdollisuuksista saada 76 tonnin kokonaispaino suoralla kutoskoneella G-ohjaamolla. Harmillisesti auton esiintyminen eri näyttelyissä jää nyt suuremmilta osin väliin, mutta halukkaat pääsevät varmasti näkemään kamppeen livenä ottamalla yhteyttä myyntiin.

Raskas Kalusto -lehti puolestaan menee asian suhteen yksityiskohtiin laajemman jutun myötä numerossa 5/2020

Uudet kamerat tehoavat

Nelos- ja kuutostielle pystytetyt tutkateknologiaan perustuvat liikenneturvallisuuskamerat ovat Poliisihallituksen mukaan vähentäneet onnettomuuksien määrää ja alentaneet nopeuksia tieosuuksilla. Arvio perustuu Väylä-viraston tilastoihin.

”Marraskuussa 2019 selvitettiin lyhyen aikavälin tuloksia. Valvontatolpat olivat pystyssä jo vuoden 2018 syksyllä ja vaikuttivat jo turvallisuuden parantumiseen jo silloin. Liikenneturvallisuus on parantanut myös pidemmällä tarkastelujaksolla vuoden 2019 ajalla”, sanoo Poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Ihalainen.

Väylän onnettomuustilaston mukaan esimerkiksi nelostien onnettomuudet osuudella Lusi–Vaajakoski ovat vähentyneet vuosien 2015–2017 keskiarvosta 48:sta vuoden 2019 37:än. Vähennystä siis 11. Nopeudet ovat automaattisten nopeusmittauspisteiden mukaan alentuneet puolestaan vuoden 2017 91,2:sta vuoden 2019 89:ään. Vuoden 2019 aikana ei nelostiellä valvonta-alueella ollut lainkaan kuolleita. Vuosien 2015–2017 keskiarvo oli puolestaan 1,3 kuollutta. Vuoden 2019 aikana oli kahdeksan loukkaantunutta, kun vuosien 2015–2017 keskiarvo oli 16. Loukkaantuneiden määrä siis laski kahdeksalla.

Nelostien osuudelta Lusi–Vaajakoski ja kuutostien osuudelta Loviisa–Kouvola lähetettiin  yhteensä noin 3 600 huomautusta ja noin 6 000 maksumääräistä seuraamusta.

Uudet kamerat toimivat tutkaperiaatteella, jossa mittaus tapahtuu muutamien kymmenien metrien matkalla ennen tolppaa.

Daimler panostaa sähkökuorma-autojen latausverkostoon

Daimler Trucks&Buses ja sen eMobility-ryhmä pyrkivät vauhdittamaan kuljetusalan sähköistymistä ja kertovat käynnistävänsä maailmanlaajuisen hankkeen kuorma-autojen latausinfrastruktuurin rakentamiseksi.

Uuteen eTruck Charging Initiative -hankkeeseen etsitään yrityskumppaneita esimerkiksi yrittäjistä ja liikennöitsijöistä, voima- ja energiayhtiöistä sekä latauslaitteiden valmistajista ja heille tietopalveluita ja softaa tuottavista yrityksistä. Tarkoitus on muodostaa laaja verkosto, jonka puitteissa voidaan kehittää ja valmistaa mahdollisimman laajaan käyttöön soveltuvia latauslaitteita ja -ratkaisuja. Daimlerin mukaan eTruck Charging Initiative -hankkeen ensimmäiset projektit ovat parhaillaan valmisteltavana.

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...