Semiautonomiset letkat voisivat sopia Suomeen

Oulun yliopisto tiedottaa tutkimuksen osoittaneen letka-ajamisen soveltuvuuden Suomen tieverkostoon ja olosuhteisiin sekä tuottaneen tietoa letka-ajamisen infrastruktuurille asettamista vaatimuksista, esimerkiksi letkojen odottamiseen ja muodostamiseen soveltuvista alueista. Tutkimuksen tulokset ovat yliopiston mukaan samansuuntaisia muissa maissa toteutettujen tutkimusten kanssa. Semiautonomisessa letkassa ensimmäistä ajoneuvoyhdistelmää seuraa 1–4 automaattisesti tai puoliautomaattisesti kulkevaa yhdistelmää. Peräkkäin ajavat ajoneuvot ovat teknisesti toisiinsa kytkettyjä ja ensimmäinen kuljettaja on aktiivisin.

”Letka-ajamisen mahdollistama polttoaineen säästö osoitettiin testiajoissa, mutta taso riippui johtavan kuljettajan ajotavasta ja ajoneuvon sijainnista suhteessa muihin”, luonnehtii tohtorikoulutettava DI, FM Veikko Pekkala, joka toimi kokeilussa Oulun yliopiston päätutkijana.

Semiautonomisessa letkassa ensimmäistä ajoneuvoyhdistelmää seuraa 1–4 automaattisesti tai puoliautomaattisesti kulkevaa yhdistelmää. Peräkkäin ajavat ajoneuvot ovat teknisesti toisiinsa kytkettyjä ja ensimmäinen kuljettaja on aktiivisin.

Tutkimuksessa kuljettajat kokivat letka-ajamisen ja sitä avustavat järjestelmät pääsääntöisesti myönteisinä ja työtä helpottavina. Positiivisena koettiin uuden teknologian käyttäminen, letka-ajamisen helppous, koettu turvallisuuden tunne ja yhteisöllisyys. Kuljettajat epäilivät kuitenkin työnkuvan muuttuvan enemmän valvontatehtäväksi.

Letka-ajamista tukevan automaation jatkuva kehittyminen ja laajempi hyödyntäminen luo uusia vaatimuksia infrastruktuurin lisäksi muun muassa lainsäädäntöön ja työntekijöiden koulutukseen. Lisäksi letka-ajamisen tehokkaampi hyödyntäminen vaatii ohjaus- ja valvontajärjestelmien kehittymistä esimerkiksi reitti- ja letkavaihtoehtojen optimointiin sekä saatavien hyötyjen jakamiseen. 

Kuljetukset letkoissa vaativat myös rahti- ja liikennetiedon mahdollisimman avointa ja reaaliaikaista jakamista. Tämä puolestaan edellyttää koko kuljetusketjun toimijoiden yhteistyötä, jossa myös viranomaisten rooli on selvitettävä. Tutkimuksen havainnot osoittavatkin, että jatkuva teknologioiden ja toimintatapojen muutos on monitahoista ja edellyttää jatkossakin aktiivista tutkimusta murroksen hallintaan liittyvien päätösten tueksi.

”Yksi merkittävä lähtökohta raskaan liikenteen letka-ajamisen tutkimukselle ja kehitykselle on tieto, että Euroopassa on tällä hetkellä merkittävä rekkakuljettajien vajaus. Uusien tekniikoiden uskotaan houkuttelevan alalle uusia työntekijöitä”, kertoo professori Rauno Heikkilä Oulun yliopistosta.

”Liikenne- ja viestintävirasto Traficom tukee tällaisia innovatiivisia kokeiluja. Haluamme lisätä ymmärrystä siitä, miten raskaan liikenteen digitalisaatiolla ja automaatiolla voidaan edistää entistä tehokkaampia ja ympäristöystävällisempiä kuljetuksia”, toteaa projektin johtoryhmässä Traficomia edustanut johtava asiantuntija Eetu Pilli-Sihvola.  

Oulun yliopiston toteutti kokeilupainotteisen tutkimuksen yhteistyössä Scania CV Ab:n, Oyj Ahola Transport Abp:n ja Oy Attracs Ab:n kanssa. Euroopan unionin osittain rahoittamassa kokeilussa viranomaistahoa edusti Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Tutkimuksessa kartoitettiin letka-ajamisen mahdollisuuksia, edellytyksiä ja vaikutuksia Suomessa ensimmäistä kertaa. Testiajot ajettiin eri tyyppisillä teillä Etelä- ja Pohjois-Suomessa sekä kesä- että talviolosuhteissa. Kokeilu oli osa Euroopan unionin Verkkojen Eurooppa -rahoitettua yhteispohjoismaista NordicWay2-hanketta.

Sähköisiä visioita tien päälle

Väylävirasto on selvittänyt tieverkon mahdollisen sähköistyksen toteutustapoja, kustannuksia ja vaikutuksia. Sen mukaan sähköistäminen vähentäisi liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä ja tämä liittyisi siten kiinteästi valtion ilmastotavoitteisiin: Suomi haluaa puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä, saavuttaa hiilineutraaliuden vuoteen 2035 mennessä ja nollata liikenteen päästöt kokonaan vuoteen 2045 mennessä.

Väylä jakaa arvion, että merkittävä osa kevyestä ajoneuvoliikenteestä sähköistyy vuoteen 2030 mennessä, mutta raskaan liikenteen osalta fossiiliselle dieselille tarvitaan 2030-luvun aikana vähäpäästöinen vaihtoehto. Ja yksi vaihtoehto voisi olla juurikin tieverkon sähköistys.

”Akkuteknologian kehitys mahdollistaa kevyen ajoneuvoliikenteen sähköistymisen. Raskas kalusto puolestaan kuluttaa enemmän energiaa, minkä vuoksi akut eivät ole realistinen ratkaisu etenkään pitkämatkaisessa raskaassa liikenteessä”, kertoo apulaisjohtaja Tapio Ojanen Väylävirastosta.

Vilkasliikenteisillä teillä – esimerkiksi valtatie 3:lla välillä Helsinki–Tampere – sähköistäminen voisi Väyläviraston näkemyksen mukaan kannattaa taloudellisesti, mikäli kilometrikohtaiset investointikustannukset pysyisivät matalina ja riittävän iso osuus liikenteestä sähköistettäisiin.

”Koko pääväyläverkon sähköistäminen ei kuitenkaan liene realistista, sillä vähäliikenteisillä teillä ilmastovaikutukset jäisivät vähäisiksi kustannuksiin nähden”, Ojanen sanoo.

Sähköistämisen nähtäisiin kannattavan niillä tieosuuksilla, joilla kasvihuonekaasupäästöt vähenisivät merkittävästi suhteessa väylänpidon kokonaiskustannuksiin. Suomen sääolosuhteisiin sopivinta sähköistysteknologiaa pitäisi kuitenkin vielä etsiä, ja valinnassa täytyisi huomioida esimerkiksi maamme lumiset talvet.

Tieverkkoa voidaan sähköistää ajojohdinten, tienpintaan upotettujen kiskojen tai tienpinnan alle sijoitettavien induktiokäämien avulla. Sähköistetyllä runkoverkolla voisi liikkua suurimman osan matkasta; ajoneuvo pystyisi vision mukaan käyttämään akkua tai polttomoottoria, joten matkaa voisi taittaa myös sähköistetyn tieverkon ulkopuolella.

Sähköistämisen haasteina nähdään esimerkiksi latauksen hitaus, julkisten latauspisteiden vähyys sekä pitkäaikainen sitoutuminen kehittyvään teknologiaan. Latausinfran rakentaminen ja akkujen kierrätys vaativat luonnollisesti rahaa, ja sähköistetty liikenne on polttomoottoriliikennettä alttiimpi laajoille häiriöille. Sähköistyksen lisäksi esimerkiksi biopolttoaineet ja synteettiset uusiutuvat polttoaineet ovat tulevaisuuden vaihtoehtoja.

Sähköteiden toteutus edellyttäisi Väylän mukaan paitsi useiden toimijoiden – valtion ohella esimerkiksi ajoneuvojen valmistajien ja logistiikkayhtiöiden – yhteistyötä myös mittavia investointeja. Yhteistyötä voitaisiin tehdä esimerkiksi Saksan ja Ruotsin kanssa.

Väylävirasto peräänkuuluttaa tieverkon sähköistämistä varten pilotteja ja kokemuksien keräämistä. Tieosuuksien liikennemäärät tulisi tietää etukäteen, ja tämän vuoksi pilottia voisi viraston mukaan suunnata ennemmin vakiintuneille raskaan liikenteen reiteille kuin kevyille ajoneuvoille.

”Sähköistyksen tulevaisuuden ratkaisevat ilmastotavoitteiden kunnianhimoisuus sekä teiden sähköistämisen kannattavuus suhteessa muihin päästöjä vähentäviin keinoihin”, summaa Ojanen.

Muutoksia ammattipätevyyden sääntelyyn

Ajokorttilakia ja liikennepalvelulaissa säädettyjä kuorma- ja linja-autonkuljettajan ammattipätevyysvaatimuksia on päivitetty vastaamaan EU-sääntelyä. Liikennepalvelulain ja ajokorttilain 13. heinäkuuta voimaantulleilla muutoksilla pannaan täytäntöön maanteiden tavara- ja henkilöliikenteen kuljettajien perustason ammattipätevyydestä ja jatkokoulutuksesta annetun direktiivin muutokset sekä ajokorttidirektiivin muutokset.

Lakimuutoksilla täsmennetään poikkeuksia ammattipätevyysvaatimuksista, koulutusten hyväksilukua osaksi ammattipätevyyskoulutusta sekä valtuutetaan Liikenne- ja viestintävirasto luovuttamaan ammattipätevyystodistuksia koskevia tietoja muiden jäsenvaltioiden viranomaisille valvontatarkoituksia varten.

Samalla kerrotaan tehdyn muutamia direktiivistä riippumattomia muutoksia. Keskeisiksi nostetaan liikennepalvelulain muutos, joka koskee kuorma- ja linja-autonkuljettajan ammattipätevyyttä koskevien asiakirjojen säilyttämistä sekä lisäys ajokorttilakiin, jolla yöaikaiset epileptiset kohtaukset rinnastettaisiin ajoterveyden arvioinnissa valveaikaisiin kohtauksiin.

Poliisin haaviin entistä vähemmän tarkkaamattomuusrikkeitä

Poliisin maanantaina 20.7. alkaneen ja sunnuntaina 26.7. päättyneen raskaan liikenteen tehovalvontajakson aikana todettiin ajo- ja lepoaikarikkomuksia 231 sekä ajopiirturirikkomuksia 59 kappaletta.

Epäkuntoisuuksien takia matka jouduttiin keskeyttämään kokonaan viidessä tapauksessa ja seuraamuksia näistä rikkeistä kirjattiin 71 kappaletta.

Puhelimen, tabletin tai tietokoneen käytöstä ajon aikana sekä muista esimerkiksi näkyvyyttä haittaavista ja tarkkaamattomuuteen vaikuttavista näkemäesteistä määrättiin seuraamus 53 kertaa.

Lisäksi seuraamuksia määrättiin muun muassa kuorman varmistamiseen 56 sekä kuljettajan ja ajoneuvon asiapaperirikkomuksiin liittyen 36 kertaa.

Kasvussa olivat ylinopeudet, turvalaiteseuraamukset sekä ajopiirturi- ja asiakirjarikkomukset

”Kaiken kaikkiaan vuoden 2020 aikana järjestettyjen tehovalvontajaksojen aikana muutokset ovat olleet hyvin vähäisiä”, poliisitarkastaja Kari Onninen Poliisihallituksesta kertoo.

Ajoneuvojen kuntoisuuksien osalta tilanne oli parantunut, seuraamuksia määrättiin aiempaa vähemmän ja matkakin keskeytyi aiempaa harvemman osalta.

Erityisteema vaikuttaisi purreen, sillä tarkkaamattomuuteen liittyvät rikkeet vähenivät reilun neljänneksen edellisen valvontajakson luvuista.

Kari Onninen kertoo, että kun valvonta suhteutetaan työaikaan, seuraamuksia ja huomautuksia jouduttiin määräämään melko lailla sama määrä kuin edellisellä valvontajaksolla helmikuussa.

Valvontajakson aikana tarkastettiin yhteensä 1 668 raskasta ajoneuvoa, joista 321 oli ulkomaan rekisterissä olevia ajoneuvoja. Lisäksi tarkastettiin viisi linja-autoa.

Kuljettajille määrättiin kaiken kaikkiaan 486 eri seuraamusta sekä annettiin lisäksi 276 huomautusta.

Valvontaan käytettiin työaikaa yhteensä 2665 tuntia.

Valtakunnalliseen tehovalvontaan osallistuivat kaikki poliisilaitokset sekä Rajavartiolaitos. Valvontajakso oli samalla osa Euroopan liikennepoliisiverkoston (ROADPOL) Euroopan laajuista valvontateemaa.

Yksipäiväinen Power Truck Meeting paikkaa PTS:ää

Vaikka Power Truck Show siirrettiin tältä vuodelta koronatilanteen takia, aikoo näyttelyjärjestäjä kuitenkin pitää yksipäiväisen Power Truck Meeting -nimeä kantavan autonäyttelytapahtuman Alahärmässä Powerparkin Greenfield-leirintäalueella 22.8.2020.

Kyseessä on siis kevytversio totutusta, ja järjestäjäorganisaation mukaan Power Truck Meeting tarjoaa niin osallistujille kuin yleisölle mukavan ja rennon autonäyttelypäivän. Järjestäjä lupaa lisätietoa annettavan piakkoin, ja autontuojat voivat ilmoittautua tapahtumaan ennakkoon. Paikkoja on rajallisesti, ja ilmoittautumislinkki on tässä:
https://www.powertruckshow.fi/fi/autonayttely/autonayttelyyn-ilmoittautuminen

Radio Novan uusi liikenneradio on suunnattu yön tekijöille

Radio Nova aloittaa elokuun alussa liikenteeseen painottuvan yöradion. Ohjelmaa juontavat tunnetut radioäänet Pertti ja Lauri Salovaara. Lähetystä tehdään suorana joka arki-ilta elokuun 3. päivästä eteenpäin. Ohjelman yhteistyökumppanina ja mahdollistajana toimii Veho ja Mercedes-Benz -kuorma-autot.

”Yli 700 000 ihmistä tekee Suomessa säännöllistä yötyötä. Heistä iso osa liikkuu pyörien päällä raskaan liikenteen kuljettajina, poliiseina, palomiehinä, bussi- ja taksikuljettajina. Monista toiveista huolimatta kaupallisessa radiossa ei hetkeen ole ollut tälle porukalle suunnattua yöradiota. Vehon ja Mercedes-Benz kuorma-autojen kanssa löytyi nopeasti yhteinen sävel ja pääsemme elokuusta eteenpäin tekemään viihdyttävää, valtakunnallista yöradiota. Haluamme auttaa jaksamaan niin ratin takana kuin tehtaan hihnallakin”, iloitsee Radio Novan kanavapäällikkö Niina Jokiaho.

”Radio Nova Liikenteessä on muodostunut liikenneradion kulmakiveksi maassamme ja nyt pystymme tarjoamaan ajantasaista liikenne- ja kelitietoa sekä viihdyttävää seuraa myös öisin”, Jokiaho toteaa

Tavoitteena turvallisempi liikenne

Yöradio on liikenneohjelma erityisesti niille, jotka istuvat ratin taakse muiden käydessä nukkumaan. Ohjelman keskiössä ovat turvallisuus ja jaksaminen. Ajankohtaisiin teemoihin tullaan ottamaan vahvasti mukaan yöliikenteen todelliset asiantuntijat, ne tien päällä liikkuvat kuuntelijat.

”Yöliikenteen ja teillä liikkuvan tavaran määrä kasvaa jatkuvasti, kuten myös ajoneuvoyhdistelmien pituudet ja painot. Kuljettajien ja kuljetusyritysten vastuu teiden turvallisuudesta nousee nopeammin kuin mitä olosuhteet kehittyvät. Radio Novan Yöradion mukanaolo on yksi Vehon tavoista auttaa yöllä liikkuvia ammattiautoilijoita ja viranomaisia työssään, tehdä liikkumisesta turvallisempaa ja parantaa ammattikuljettajan työn arvostusta”, sanoo Mercedes-Benz-kuorma-autojen myyntijohtaja Jouni Kummala Veholta.

”Turvallisuuden parantamiseen tehdään jatkuvasti töitä teknologian kehittämisen parissa, apuvälineet auttavat, mutta tärkein toimija turvallisuuden saralla on edelleen kuljettaja. Asenne, osaaminen ja jaksaminen ovat asioita, joihin ei ole olemassa automaattisia avustimia, vaan kuljettaja on kippari, jonka toiminta vaikuttaa kaikkeen”, sanoo Vehon toimitusjohtaja Juha Ruotsalainen. ”Siksi ala kaipaa juuri Yöradion kaltaista ohjelmaa”, hän jatkaa.

Auttaa jaksamaan niin rekan hytissä kuin yökahvilassakin

Ohjelmaa juontavilla Pertti ja Lauri Salovaaralla on pitkä kokemus radion ja juuri erityisesti liikenneohjelmien tekijöinä.

”Toisen ihmisen kohtaaminen on yöradiossa tärkeää, se että tullaan saman asian äärelle ja opitaan toisiltamme asioita liikenteestä sekä elämästä”, toteaa ohjelman toinen juontaja Pertti Salovaara.

”On todella mielenkiintoista kuulla ja välittää illan kuulumisia rekan hytistä toiseen”, Salovaara toteaa.

Yöradion lupaus teiden ammattilaisille ja muille yön kuulijoille on puolustaa niin liikenneturvallisuutta kuin monimuotoista jaksamista. Radio Novalta kerrotaan, että Yöradion kyydissä kuuntelijat pääsevät niin repsikaksi rekan hyttiin kuin rahtisatamien sykkeeseen. Paikkoihin, jotka öisin pitävät yhteiskunnan pyörät pyörimässä.

Radio Novan ja Mercedes-Benzin Yöradion ohjelma-ajat 3.8.2020 alkaen:

Maanantai – torstai klo 22-02 ja perjantaisin klo 23-03

Uudet MANit esittelykiertueelle syksyllä

MAN-kuorma-autojen uusin sukupolvi esiteltiin Bilbaossa helmikuussa, ensimmäistä kertaa 20 vuoteen. Nyt MAN-kuorma-autot saapuvat esittelyyn Suomeen, kun syyskiertue starttaa Espoon MAN-Centeristä tiistaina 18.8.2020. Kiertue kulkee läpi Suomen ja päättyy pääkaupunkiseudulle tiistaina 22.9.2020.

Kiertueella on koeajettavana MAN TGX 28.510 6X2 BLS -vetopöytäauto, jonka perässä on kuormattu puoliperävaunu. MAN TGX:n D26-moottori (12,4 litraa) tuottaa tehoa 510 hv (316-375 kW) ja vääntöä 2600 Nm:ä. Sen akseliväli on 3 300 mm. Uuden sukupolven MAN TipMatic -vaihteisto puolestaan laskee valmistajan mukaan polttoaineen kulutusta ja parantaa ajomukavuutta. MAN TGX:n GX-ohjaamo ja 12,3” digitaalinen mittaristo ovat myös uutta. Koeajettavan MAN TGX:n varusteita ovat myös led-ajovalot ja MAN ComfortSteering. Kuljettajaa avustavista järjestelmistä mukana ovat kaista-avustin, kääntymisavustin ja GPS-ohjattu EfficientCruise-vakionopeudensäädin, joka tunnistaa edessä olevat ylä- ja alamäet jopa kolme kilometriä etukäteen.

Staattisessa esittelyssä on puolestaan MAN TGX 18.640 4X2 LL -vetopöytäauto. Sen akseliväli on 2 600 mm. Tämän MAN TGX -mallin varusteita ovat mm. GX-ohjaamo, 12,3” digitaalimittaristo, taukoilmastointi, MAN EasyControl -ohjauspaneeli sekä MAN MediaSystem Navigation Advanced 7” -navigointijärjestelmä.

MAN kertoo kehittäneensä tämän uuden kokonaisen mallisarjan kuljetusalan muuttuviin vaatimuksiin ja asettaneensa uudet standardit mm. kuljettajaa avustaville järjestelmille, kuljettajan huomioimisen suunnitteluun sekä ajoneuvon liittämiseen osaksi digitaalisia palveluja. Uuden sukupolven kuorma-autojen polttoaineenkulutuksen säästöt voivat MANin mukaan olla jopa 8 %, mikä puolestaan vähentää oleellisesti CO2-päästöjä TUV:n testitulosten perusteella. Valmistaja toteaakin, että uusi MAN-kuorma-autosukupolvi tuo mukanaan uudenlaista mukavuutta, turvallisuutta, taloudellisuutta, luotettavuutta ja digitalisaatiota kuljettaja huomioiden.

Nähtävillä on myös pienempiin kuljetuksiin sopiva MAN TGE -pakettiauto. TGE-pakettiautomalleja on saatavana useilla kori- ja alustaratkaisuilla niin etu-, taka- kuin nelivetoisenakin kuin täyssähköisenä versionakin.

Paikalla ovat myös kunkin alueen kuorma-automyyjät, rallisimulaattori (parhaat rallikuskit palkitaan) ja muuta ohjelmaa.

Tarkemmat kiertuepaikkakunnat ja aukioloajat löytyvät linkistä: https://bit.ly/MANSyyskiertueaikataulu

Poliisi tehovalvoo ensi viikolla

Kuva: Harri Onnila

Poliisi valvoo tehostetusti raskasta liikennettä koko maassa maanantaista sunnuntaihin 20.- 26.7.2020.

Valtakunnalliseen tehovalvontaan osallistuvat kaikki poliisilaitokset sekä Rajavartiolaitos. Valvontajakso on samalla osa Euroopan liikennepoliisiverkoston (ROADPOL) Euroopan laajuista valvontateemaa.

Raskaan liikenteen valvonta on yksi poliisille asetetuista liikenneturvallisuustyön painopistealueista vuonna 2020. Valvonnan tavoitteena on liikenneturvallisuuden parantaminen sekä harmaan talouden ja kuljetusrikollisuuden torjunta.

”Valvontaa kohdennetaan aiemmilla valvontajaksoilla havaittuihin selkeimpiin epäkohtiin kuten ajo- ja lepoaikojen noudattamiseen, kuorman varmistamiseen sekä ajoneuvojen kuntoon”, poliisitarkastaja Heikki Kallio Poliisihallituksesta kertoo.

Lisäksi tämän valvontajakson erityisteemana on ammattikuljettajien ajon aikaisen tarkkaamattomuutta aiheuttavien tekijöiden valvonta.

”Valvonnassa puututaan muun muassa kuljettajien puhelimien, tablettien ja kannettavien tietokoneiden käyttöön ajon aikana. Lisäksi kuljettajan näkemäkatveisiin eli näkökentän esteisiin, kuten kojelaudan päälle rakennettuihin ja asennettuihin tasoihin tai tuulilasin kiinnitettyihin koriste -esineisiin tullaan puuttumaan”, Kallio sanoo.

Viime vuoden heinäkuussa vastaavan valvontaviikon aikana tarkastuksiin käytettiin noin 2 400 työtuntia ja tarkastettiin 1 411 raskasta ajoneuvoa. Tarkastetuista ajoneuvoista 1 199 oli kotimaisia ja 212 ulkomaalaisia. Mukana oli 40 linja-autoa.

Valvonnan aikana havaittiin 177 ajo- ja lepoaikarikkomusta sekä 46 ajopiirturirikkomuksia. Lisäksi piirtureiden manipulointitapauksia paljastui neljä.

Heikki Kallion mukaan tällä kertaa tavoitteena on noin 1 600 – 1 800 ajoneuvon tarkastaminen.

Parlok-uutuuksia autoihin ja koneisiin

Suomalainen lokasuojavalmistaja Parlok esittelee uuden OFF-RD -lokasuojamallin, joka on kehitetty vaativaan käyttöön erilaisissa maatalousajoneuvoissa ja työkoneissa.

OFF-RD on valmistettu kestävästä ja joustavasta 4 mm paksusta korkeatiheyksisestä polyeteenistä (PE-HD). Lokasuojat ovat valmistajansa mukaan erittäin iskunkestäviä ja pitävät muotonsa erittäin hyvin. Rakenteensa takia ne kestävät hyvin hankausta ja muuta kulutusta. Perusmallien lisäksi Parlok OFF-RD on saatavana myös asiakkaan erikoisvaatimusten mukaisena, ja jokaiselle maatalous- ja työkonevalmistajalle löytyy sopiva ratkaisu, Parlokilta kerrotaan. Lokasuojat voivat olla asiakkaan suunnittelemia tai ne voidaan suunnitella Parlokin omassa tuotekehityksessä.

OFF-RD:n ominaisuudet:

  • Valmistusmateriaali korkeatiheyksinen polyeteeni (PE-HD), käyttölämpötila -50° – +80°
  • Materiaalin paksuus 4 mm antaa erinomaisen kestävyyden erittäin vaativissa olosuhteissa
  • Erinomainen kemikaalien kestävyys
  • Tyylikäs kokonaan musta ulkonäkö Parlokin hiili-pinnalla
  • Laaja valikoima asiakaskohtaisia ratkaisuja
  • Pitkä elinkaari ja 100 % kierrätettävissä
  • 45 mm reunakorkeus helpottaa asennusta ja jättää reilusti etäisyyttä renkaaseen

Parlok esittelee myös toisen uutuuden, HEAVY-D -lokasuojat. Nämä soveltuvat hyvin maantieajon haastaviin olosuhteisiin, muun muassa puutavaranajossa operoiviin autoihin ja perävaunuihin. Hankauskestävyytensä johdosta 4 mm materiaalivahvuus mahdollistaa lokasuojan erinomaisen käytettävyyden ketjujen kanssa.

HEAVY-D:n ominaisuudet:

  • Valmistusmateriaali korkeatiheyksinen polyeteeni (PE-HD), käyttölämpötila -50° – +80°
  • Materiaalin paksuus 4 mm antaa erinomaisen kestävyyden vaativissakin olosuhteissa
  • Erinomainen kemikaalien kestävyys
  • Helppo ja nopea asennus
  • Tyylikäs ulkonäkö Parlokin White Line™ -reunalla
  • Laaja valikoima asiakaskohtaisia ratkaisuja
  • Pitkä elinkaari ja 100 % kierrätettävissä

Karjaalla järjestetään jälleen rekkatapahtuma

Rekkanäyttely Truckers Weekend Meet järjestetään Karjaan Westmarin-hallilla 7.-9.8.2020 ensimmäistä kertaa. Järjestäjien mukaan tapahtuma kunnioittaa alkuperäisen Truckers-festivalin muistoa, ja idea tapahtumalle lähti siitä, että joukko karjaalaisia haikaili usean vuoden ajan karjaalaislähtöistä tapahtumaa takaisin, mutta sopivaa paikkaa ja tapahtumajärjestäjää ei löytynyt. Nyt tämä aukko paikataan, kun tapahtumatuottaja Jari Väli-Klemelä sekä Westmarin-hallin Patrik Dahlgren päättivät heinäkuisen Ruukin rompepäivien jälkeen luoda elokuun alkuun tämän tapahtuman.

Tapahtuman Facebook-sivustolta löytyvät yhteystiedot tiedusteluja varten.

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...