Uusia ominaisuuksia Iveco ON Easy Way -sovellukseen

Iveco on lisännyt IVECO ON Easy Way -sovelluksen uusimpaan versioon ominaisuuksia, jotka helpottavat S-Way-kuljettajien elämää. Ominaisuuksilla kuljettajat voivat hallita ohjaamon ja ajoneuvojen toimintoja mobiililaitteellaan sekä käyttää kattavia, digitaalisia IVECO ON -palveluita. 

Uusi versio sisältää push-ilmoituksia ajoneuvon kunnosta ja käyttäjätiedoista. Ilmoitusten avulla kuljettaja saa tiedon kaikista valvontahälytyksistä ja Over the Air -päivityksistä. Muiden sovellusten tavoin ilmoitukset havainnollistetaan kuljettajan mobiililaitteessa punaisella pisteellä, ja ne voidaan lukea myös auton tietoviihdejärjestelmässä. 

Lisäksi push-ilmoitukset on nyt integroitu IVECO Driver Pal -äänikumppaniin. Kun kuljettaja aktivoi äänellään Amazon Alexan kautta etäohjaamokomennon, kuten ilmastoinnin ajastuksen tai lämmityksen, hän voi saada vahvistuksen Easy Way -sovelluksen push-ilmoituksella.

Lisäksi sovelluksen päivitys helpottaa pariliitoksen muodostamista. Kuljettajien palaute on osoittanut, että ajoneuvon pariliitoksen muodostamisen täytyy onnistua helposti ja nopeasti ilman kuorma-auton VIN-numeron etsimistä ja käsin syöttämistä. Nyt tämä onnistuu helposti lukemalla sovelluksella QR-koodi, joka näkyy IVECO S-Way -kuorma-autojen tietoviihdejärjestelmän Ajoneuvo-osiossa. IVECO ON Easy Way -sovellus on myös parantanut ohjattua toimintoa Alexa-mikrofonin pariliitoksen muodostamista ja IVECO Driver Pal -äänikumppanin käyttöä varten.

Ruotsiin lisää yhdistelmäpituutta

Kuva: DB Schenker

Ruotsin hallitus on päättänyt, että Ruotsin teillä saa tulevaisuudessa ajaa aiempaa pidemmillä yhdistelmillä. Tämä tarkoittaa syksyllä 2023 jopa 34,5-metrisiä yhdistelmäpituuksia sellaisilla teillä, joilla uudet pituudet sallitaan.

Ruotsin hallitus on antanut vihreää valoa lakiuudistukselle, joka sallii jatkossa jopa 34,5 metrin yhdistelmäpituudet Ruotsin tieverkolla. Toki aivan joka väylälle ei näillä pituuksilla päästetä, mutta päätieverkolle kuitenkin. Tarkemmin rajoituksista ja sallituista reiteistä tiedotetaan myöhemmin.

”Tämä on pyydetty toimenpide, jonka avulla voimme hyödyntää teitä paremmin ja vähentää liikenteen ympäristövaikutuksia”, sanoo Ruotsin infrastruktuuriministeri Tomas Eneroth.

Uudet säännöt tarkoittavat, että jopa 34,5 metrin pituiset yhdistelmät sallitaan tietyillä merkityillä teillä, kun nykyinen enimmäispituus on 25,25 metriä. Ruotsin liikennehallinnon laskelmien mukaan uusien pituuksien salliminen voi vähentää raskaiden ajoneuvojen hiilidioksidipäästöjä 4-6 prosenttia.

Ehdotus ilmoitettiin EU:n komissiolle toukokuussa, eikä siihen ole saatu huomautuksia. Ruotsin hallitus on siksi päättänyt ottaa asetusmuutokset käyttöön. Ne tulevat voimaan 31.8.2023.

Raskas Kalusto 6/2022

Syyskuun alun Raskas Kalusto saapuu tilaajille ja lehtipisteisiin 8.9.2022. Sisältöä on jälleen tien päältä ja muistojen albumeistakin, mutta myös kesän kuumimmilta näyttelykentiltä. Katso koko sisältöluettelo tästä!

Raskas Kalusto 6/2022 tuo tarjolle ensinnäkin sankkaa kuvasatoa kotimaan näyttelyistä ja myös sieltä eurooppalaisen rekkashowjärkäleen riveistä, eli Assenista, Hollannista. Suomessa kierretään myös kuljetusliikkeitä, ja haastateltuna onkin niin Paavo Kurth kuin monta nuorempaakin yrittäjää. Kannessa katseita kääntää Maliniemen Paddington, ja pistäydyimme päivän ajan hallilla juttelemassa Maliniemen Jussin kanssa avoimesti siitä, mitä yrittäminen on antanut ja ottanut vuosien varrella. Historiaa ja nykypäivää on kuvattuna myös Karja Rahti Pudas Oy:n artikkelissa, aivan kuten yrityksen auton kyljessäkin. Koeajossa on Scanian Super-rekkaveturia ja Renaultin sähköjakaria. Seuraamme myös Rahtarit ry:n ajotaitokisaa, ja onhan tässä vielä kaikkea muutakin tien päältä:

KALUSTO JA IHMISET

06 Tornionlaaksolaiset

Tarinaa Maliniemien Paddingtonista ja siinä sivussa vähän muustakin.

18 Hakepalvelupaketti

Jarmo Hieto Oy:n uusi Volvo FH500 TC -hakeyhdistelmä lähti kesällä töihin. 

24 Puoli vuosisataa Pohjois-Kalotille

Kuljetusliike Kurth aloitti Pohjois-Norjan liikenteen vuonna 1972. 

30 Tuoretta vetovoimaa

Kuljetusliike Laitinen on perinteinen, mutta uusiutuva perheyritys. 

36 Karjarahtia jo neljännessä polvessa

Karja Rahti Pudas Oy:n historia on näyttävällä tavalla esillä.

42 Työmatka

John Deere -metsäkoneen matka tehtaalta savotalle. 

48 Ihan pokkana

Pokkarahdille hankittiin kesän alussa Scania-veturi, joka rakennettiin tarkasti mieleiseksi.

57 Taitotentti

Kävimme seuraamassa Rahtarit ry:n järjestämiä ajotaidon SM-kilpailuja.

66 Laatua ja määrää

Truckstar-festivaali Hollannin Assenissa on show-kulmakivi.

72 Kovemmin kuin koskaan

Power Truck Show 2022 tarjosi nähtäväksi yli 500 autoa. 

78 Hineetä Himoksella

Himos Truck Show oli toimiva ja tunnelmallinen ilmaistapahtuma.

80 Kantolan kentällä

Tawastia Truck Weekend nähtiin nyt uusissa, keskeisemmissä puitteissa. 

KOEAJOT JA ESITTELYT

54 Virran viemä

Tunnelmia Renault D ZE 16T:n hanoista. 

60 Pykälää paremmaksi

Scania R500 Super lähti ennen kiertuetta koeajolle.

VAKIOPALSTAT

12 Uutiskuljetus

82 Seuraavassa numerossa

Scania-spottausta Konalassa

Kuva: Raskas Kalusto

Tulevana lauantaina 3.9. vietetään Rekkaspottaajien päivää Scanialla Helsingin Konalassa kello 10.00–16.00.

Ilmaisessa koko perheen rekkaspottaustapahtumassa on nähtävänä ja kuvattavana runsaasti näyttäviä kuorma-autoja – ja tietenkin turvallisesti ja rauhassa. Scanian Konalan toimipistehän löytyy tutusti osoitteesta Muonamiehentie 1.

Mikko Nukala on poissa

Syyskuun ensimmäisenä päivänä ilmoitettiin suru-uutinen kuljetusyrittäjä Mikko Nukalan poismenosta.

Kuljetusyrittäjä Mikko Nukala on nukkunut pois 31.8.2022. Alahärmäläinen Nukala oli syntynyt vuonna 1948 ja hänet muistetaan muun muassa pitkästä yrittäjänurastaan, mutta myös merkittävistä saavutuksistaan suomalaisen kuorma-autojen rakentelukulttuurin parissa. Nukalan autot olivat 80-luvun alussa ensimmäisiä sen ajan mittapuun mukaan huippurakennettuja autoja Suomessa. Mikko Nukala opittiin tuntemaan vuosien varrella myös aktiivisesta roolistaan Power Truck Shown organisaatiossa.

Raskas Kalusto -lehden toimitus ottaa osaa Mikko Nukalan omaisten ja läheisten ystävien suruun. Hyvää matkaa Mikko.

Vaasan Scania uusiin tiloihin

Scania muuttaa Vaasassa uusiin toimitiloihin Kyykäärmeentielle. Viime vuonna alkanut hanke on saatu päätökseen, ja elokuun lopussa toiminta uusissa tiloissa polkaistiin täyteen käyntiinsä.

Scanian Vaasan-toimipisteen uudisrakennuksen 2500 m2:n tilat automyynnin, korjaamopalveluiden sekä varaosamyynnin osalta rakennettiin vastaamaan 2020-luvun tarpeita. Uudet tilat ovat parantaneet myös merkittävästi henkilökunnan työolosuhteita. Modernissa huoltohallissa on tilat 12 korjaamopaikalle, öljyannostelijat sekä huoltomontut. Huoltohallin nykyaikaiset työvälineet sekä viileys varsinkin kesähelteillä saa kiitosta henkilökunnalta.

Vaasan asiakaspalvelupäällikkö Markus Aspholm toteaakin olevansa myös henkilökohtaisesti innoissaan, kun 20 ”scanialaista” pääsi uusiin tiloihin ja ennen kaikkea paljon paremmin raskaan kaluston huoltamiseen soveltuvaan sijaintiin. Sijainti on hyvien liikenneyhteyksien varrella 3- ja 8-teiden risteyksessä, osoitteessa Kyykäärmeentie 2-6, Vikby. ”On kiva toimia tämän uuden korjaamon asiakaspalvelupäällikkönä”, Aspholm linjaa.

RL-Trans hankki Iveco S-Way LNG -autoja

Bulk-kuljetusten moniosaaja Oy RL-Trans Ab on hankkinut kaksi uutta Iveco AS440S46FP S-WAY LNG -kaasukuorma-autoa tukemaan yrityksen tavoitteita yhä ympäristöystävällisempään toimintaan siirtymisessä.

Oy RL-Trans Ab suorittaa erikoispuhtautta vaativia rae- ja jauhemaisten irtotuotteiden bulk-kuljetuksia sekä nestemäisten kaasujen säiliökuljetuksia esimerkiksi petrokemian ja kemian tuotteiden, elintarvikkeiden, mineraalien ja pigmenttien sekä rakennusmateriaalien parissa. Yrityksen perusti vuonna 1955 Rafael Lindedahl. Tänä päivänä Oy RL-Trans Ab:n omistaa Lindedahlin perhe, eli Mikael, Matts, Ulf, Andreas, Mathias ja Jennica Lindedahl.

Pääkonttori sijaitsee Lapväärtissä, toimipisteitä on Vuosaaressa, Virossa, Saksassa, Puolassa ja Slovakiassa. RL-Trans toimii bulk-logistiikassa koko Euroopan alueella yli 250 yksikön voimin, ja liikevaihdosta 60 % tuleekin kansainvälisestä logistiikasta. Asiakkaita yrityksellä on yli 400. Kalustona RL-Transilla on ainoastaan bulk-kalustoa eri markkina-alueille räätälöitynä Keski-Euroopan 40-44-tonnisista puoliperäyksiköistä Suomen 76-tonnisiin täysperäyksiköihin.

Vastikään kalustorivistöön on liittynyt kaksi uutta Iveco AS440S46FP S-WAY LNG -kaasukuorma-autoa. Oy RL-Trans Ab:n kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintaprosessin loppusuoralla oli kolmen eri merkin tuotteita. ”Mielestämme Iveco on ollut selvä edelläkävijä kaasukäyttöisissä kuorma-autoissa, joten meillä oli vahva luottamus tuotteeseen”, perustelee Anreas Lindedahl Iveco-valintaa. ”Ajettavuus, kantavuus, ketteryys ja korkea varustetaso. Kaikki edellä mainitut ominaisuudet vakuuttivat meidät. Kuten myös se, että autot ovat erittäin hiljaisia. Yhä enemmän tulee rajoituksia melutasoihin muun muassa kaupungeissa, ja Iveco on osoittautunut erittäin hiljaiseksi. Myös kuljettajien työympäristön kannalta tämä on selvä parannus”, kehuu Andreas. ”Varustelujen jälkeen uudet Iveco S-Wayt ovat olleet käytössämme muutaman kuukauden ja tähän asti olemme olleet erittäin tyytyväisiä, myös kuljettajat ovat antaneet positiivista palautetta.”


Andreas Lindedahl kertoo, että yritys on strategiansa mukaan sitoutunut pienentämään hiilijalanjälkeään. Se onnistuu hänen mukaansa tällä hetkellä parhaiten kaasukäyttöisillä autoilla, jotka voivat myös käyttää biokaasua. ”Pitkällä tähtäimellä toimimme EU:n Fit for 55 mukaan, joka tarkoittaa päästöjen pienentäminen 55 %:lla 2030 mennessä. Meidän täytyy siirtyä asteittain yhä pienipäästöisimpiin teknologioihin ja ratkaisuihin”, hän linjaa.
”LNG-autoilla voimme osoittaa asiakkaillemme, että tarjoamme heille yhä enemmän vihreitä logistisia ratkaisuja. Perinteisesti markkinoilla on ollut muutamia yksittäisiä mittareita käytössä, kuten hinta ja laatu, kun yritykset hankkivat logistisia palveluja markkinoilta. Nyt ja tulevaisuudessa ympäristöseikat ja -mittarit ovat yhä isompaa ja tärkeämpää osaa hankintojen päätöksenteossa. Asiakkaat arvostavat, kun investoimme yhä pienipäästöisempiin teknologioihin, joten imago ja kilpailukyky paranevat selvästi.”

Paitsi asiakkailleen, RL-Trans pyrkii viestimään myös kuljettajilleen muutosta kohti vihreämpää ajattelutapaa. ”LNG-Ivecoiden myötä haluamme osoittaa olevamme yritys, joka tarjoaa tehokkaita, kestäviä ratkaisuja ja palveluja, ja otamme ympäristönäkökohdat huomioon kaikessa päätöksenteossamme. Meillä on esimerkiksi oma sisäinen ohjelma, joka kulkee nimellä ’Smart Bulk’, se on RL-TRANS:in kilpailu ja taloudellisen ajon ohjelma, joka on aloitteemme olla kestävämpi yritys. Se parantaa s1amalla liikenneturvallisuuttamme, vähentää energiankulutustamme ja ympäristöpäästöjämme sekä pienentää hiilijalanjälkeämme. Tätä vaativat myös asiakkaamme, jotka seuraavat edistymistämme. Taloudellinen ajotyyli on sekä turvallista että vastuullista. Kaikki RL-Trans:ssa työskentelevät ovat sitoutuneet samoihin tavoitteisiin ja kestävään kehitykseen”, Lindedahl vakuuttaa.
”Iso kysymysmerkki on tämänhetkinen kasvava kuljettajapula, varsinkin tulevaisuudessa tämä on yhä isompi ongelma. Meillä on ollut proaktiivinen lähestymistapa ongelmaan jo monta vuotta. Luotettavan ja vahvan toimijan, vahvan brändin ja modernin kaluston ansiosta RL-Trans on haluttu työnantaja kansainvälisillä markkinoilla”, Andreas toteaa lopuksi.

Varoituslaitteettomat tasoristeykset ovat vaaran paikkoja

Kuva: RASKAS KALUSTO

Kymmenen vuoden aikana 2011–2020 rautateiden tasoristeyksissä tapahtui 33 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta. Törmäystä edelsi useimmiten moottoriajoneuvon kuljettajan havaintovirhe. Valtaosa onnettomuuksista tapahtui tasoristeyksissä, joissa ei ollut varoituslaitteita, kuten puomia tai varoitusvaloa, ilmenee Onnettomuustietoinstituutin tekemästä tasoristeysonnettomuuksia koskevasta selvityksestä.

Tasoristeyksissä tapahtuneissa moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuoli vuosina 2011–2020 yhteensä 40 moottoriajoneuvossa matkustanutta henkilöä, joista 31 oli kuljettajia ja yhdeksän matkustajia. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan moottoriajoneuvon kuljettaja oli aiheuttajana kaikissa onnettomuuksissa.​ Tasoristeysonnettomuuden aiheuttaneista moottoriajoneuvon kuljettajista 36 % oli vähintään 65-vuotiaita. Kuljettajista yksi ajoi alkoholin vaikutuksen alaisena.

Onnettomuutta edelsi useimmiten moottoriajoneuvon kuljettajan havaintovirhe: kuljettaja ei havainnut saapuvaa junaa joko lainkaan tai vasta niin myöhään, ettei onnettomuuden välttämiseksi ollut mitään tehtävissä.​ Havainnointia vaikeuttivat muun muassa ympäristön, kuten puiden ja pensaiden, muodostamat näkemäesteet.

”Onnettomuuspaikka oli suurimmalle osalle kuljettajista tuttu. Tutkijalautakuntien mukaan tämä heikensi havainnointia onnettomuustilanteessa, sillä tutkijalautakunnat arvioivat osan kuljettajista ajaneenrutiininomaisesti vähäliikenteiseen risteykseen luottaen siihen, ettei junaa ole tulossa. Kuljettajia tulisikin opastaa oikeaoppiseen, turvalliseen ajotapaan tasoristeyksissä”​, painottaa Onnettomuustietoinstituutin erityisasiantuntija Salla Salenius.

Varoituslaitteet kaikkiin tasoristeyksiin

Suurin osa moottoriajoneuvojen tasoristeysonnettomuuksista tapahtui varoituslaitteettomissa junaradan ja yksityistien risteyksissä. Kaikista 33 onnettomuustasoristeyksestä neljässä oli varoituslaitteet: puolipuomi, varoitusvalo sekä äänimerkki. Näissä kaikissa kuljettaja ajoi päin alhaalla ollutta puomia ja päätyi raiteille. Lisäksi yhdessä tasoristeyksessä oli varoitusvalo ja äänimerkki, muttei puomia.​ Muista risteyksistä puuttuivat kaikki varoituslaitteet.

Tutkijalautakuntien mukaan liikenneturvallisuuden parantamiseksi tasoristeykset tulisi poistaa kokonaan, tai jos se ei ole mahdollista, tulisi turvallisuutta parantaa asentamalla tasoristeyksiin valo- ja äänivaroituslaitteet sekä puomit.

Lisäksi osassa tapauksista lautakunnat ovat suositelleet risteyksen kunnostamista infrastruktuuriltaan määräystenmukaiseksi. Tällä tarkoitetaan muun muassa risteyskulmien suurentamista, odotustasanteiden rakentamista sekä näkemien parantamista.

”Tasoristeysonnettomuudet ovat suurin kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien ryhmä raideliikenteessä tahallisten allejääntien jälkeen. Tuoreessa liikenneturvallisuusstrategiassa todetaankin, että tasoristeysten turvallisuuden parantaminen on keskeistä raideliikenteen onnettomuuksien vähentämisessä. Tutkijalautakuntien tekemät parannusehdotukset tukevat liikenneturvallisuusstrategian tavoitteita ja Väylävirastossa käynnissä olevan tasoristeysohjelman toteutusta”, taustoittaa Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari.

Tasoristeysonnettomuuksien tutkinta

Liikenneonnettomuuksien​ tutkijalautakunnat tutkivat Suomessa kaikki kuolemaan johtaneet tie- ja maastoliikenneonnettomuudet. Vuosina 2011–2020 tapahtuneiden ja tutkijalautakuntien tutkimien tasoristeysonnettomuuksien onnettomuustiedot kattavat myös ne kuolemaan johtaneet tasoristeysonnettomuudet, jotka Onnettomuustutkintakeskus (OTKES) on tutkinut.​ Tarkastelua varten lautakunta-aineistosta poistettiin sairauskohtausonnettomuudet.​

Kymmenen vuoden ajanjaksolla tutkittiin myös kahdeksan jalankulkijan ja kaksi pyöräilijän kuolemaan johtanutta tasoristeysonnettomuutta. Koska etenkin jalankulkuonnettomuuksia tapahtuu rataverkolla paljon muuallakin kuin tasoristeyksissä, ja toimenpiteet näiden onnettomuuksien ehkäisemiseksi poikkeavat moottoriajoneuvoille tapahtuvista tasoristeysonnettomuuksista, jätettiin nuo onnettomuudet pois tasoristeysonnettomuuksia koskevasta selvityksestä.

Onnettomuustietoa tiiviisti 3/2022: Tasoristeysonnettomuudet 

Veljekset Vähämäki Oy:lle Suomen ensimmäinen Renault C -puuauto

Suomen ensimmäinen Renault Trucks C-sarjan puuauto luovutetaan tulevan viikon lauantaina FinnMETKO-tapahtumassa töysäläiselle Veljekset Vähämäki Oy:lle.

Veljekset Vähämäki on toiminut puunajotehtävissä 1960-luvulta lähtien. Yhtiömuoto on muuttunut matkan varrella ja nyt yrittäjinä toimii jo toinen sukupolvi. Yrityksen yli 50-vuotisen historian aikana on ajettu myös lautaa, turvetta, siirretty hirsitaloja ja niin edelleen. Tällä hetkellä Veljekset Vähämäki Oy:n yrittäjät ovat päättäneet keskittyä pelkästään raakapuun ajoon. Talossa on tarpeesta riippuen 7-8 autoa ja Vähämäet työllistävät toistakymmentä henkilöä. 

Yrityksen puunajossa on aiemmin ollut kaksi Renault Trucks Keraxia, joista edelleen ajossa on niistä toinen. ”Kun ensimmäinen Renault Trucks Kerax -puuauto tuli taloon ei oikein tiennyt mitä odottaa, olihan se kuitenkin positiivinen yllätys. Nyt toisenkin Keraxin mittariin on 10-vuoden aikana kertynyt kilometrejä yli miljoona – ja vielä jatketaan puunajoa”, yrittäjä Jukka Vähämäki kertoo. 
”Meillä on vuosien mittaan ollut ajossa monia eri merkkejä ja saadut kokemukset Keraxeista ovat olleet myönteisiä. Molemmat Keraxit ovat pelanneet muihin merkkeihin verrattuna hyvin, joten tähän uuteen hankintaan uskallettiin jo senkin perustella ryhtyä. Autojen luotettavuus on tärkeää, ja sitä Keraxit ovat meille olleet. Renault Trucks -kuorma-autojen hinta-laatusuhde on hyvä ja käyttökustannukset ovat osoittautuneet maltillisiksi, mikä tietenkin on ensiarvoisen tärkeää. Polttoainekulut on saatava alas, muuten ei kannattavuutta saa millään”, yrittäjä Jukka Vähämäki painottaa.

Keraxit ovat osoittautuneet polttoainetaloudellisiksi puunajossa – joten odotukset siltä osin uuden sukupolven Renault Trucks C-sarjaan ovat Vähämäellä korkealla.

”Puhuimme autokaupoista Käyttöauto Trucks -myyjä Kimmo Peuran kanssa. Neliakselinen puuauto olikin saatavilla Renault Trucksilta nopeasti, joten hankintaa ryhdyttiin samantien suunnittelemaan. Auto tulee meille suoraan ajoon lokakuussa 2022”, Jukka Vähämäki kertoo.

Mutta miten 520 hevosvoimaa riittää puunajossa? ”Taloudellisuus menee tehojen edelle. Renaultien käyttökustannukset ovat kilpailukykyiset, polttoainetaloudellisuus kokemustemme mukaan hyvä sekä huoltojen ja korjausten tarve 20 vuoden Kerax-kokemuksella vähäinen. Meidän kuljetusmaastoissa tällä autolla pystyy toimimaan ihan normaalisti”, yrittäjä Jukka Vähämäki kertoo. ”Luottettavuus on Renault Trucksin vahvuus”, Vähämäki summaa. 

Kustannusnousu piiskaa, jakeluvelvoitteen alentamisesta hieman apua

SKAL ry tiedottaa, että kuorma- ja pakettiautoliikenteen kustannukset ovat maaliskuusta 2022 alkaen nousset yhtäjaksoisesti yli kymmenen prosentin vuosivauhtia. Suurimmillaan kuljetusyritysten kustannuskehitystä kuvaavan indeksin vuosinousu oli 18,0 prosenttia kesäkuussa 2022. Jakeluvelvoitteen alentaminen käänsi dieselöljyn hinnan laskuun heinäkuun alussa, mikä taittoi pitkään jatkuneen kustannusnousun 14,3 prosenttiin vuodessa.

Tilastokeskuksen 22.8.2022 julkaiseman kuorma- ja pakettiautoliikenteen kustannusindeksin mukaan kuljetusyritysten kustannusnousu heinäkuussa oli 14,3 prosenttia. Erityisen paljon kustannuksia nosti dieselöljyn hinnan kallistuminen 45 prosentilla vuodessa, minkä vaikutus kustannusnousuun oli 10,4 prosenttia. Lisäksi kuljetuskalustoon liittyvät pääomakustannukset nousivat 12,5 prosenttia vuodessa.

Kuljetusalan kustannusten kiihtyvä nousu alkoi jo ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan ja siitä seurannutta energiakriisiä. Kustannusten nousun taustalla on niin koronatilanteesta alkaneita häiriötiloja polttoaineen jalostuksessa ja komponenttien tuotannossa kuin kansallisia vero- ja päästövähennyspäätöksiäkin. Erityisen paljon dieselpolttoaineen hintaa Suomessa on nostanut muuta Eurooppaa kireämpi jakeluvelvoite.

Kuljetusyritysten etujärjestö SKAL esitti keväällä 2022 jakeluvelvoitteen alentamista keinona puuttua jyrkkään polttoaineen hinnannousuun. Jakeluvelvoitetta alennettiinkin 7,5 prosenttiyksiköllä 8.7.2022 alkaen. Tilastokeskuksen dieselöljyn viikkohintaseurannan mukaan jo jakeluvelvoitteen alentamisviikolla dieselin hinta laski 17 senttiä litralta.

”Tilastot osoittavat, että kansallisella jakeluvelvoitteen tasolla on suuri vaikutus dieselpolttoaineen hintaan ja sitä kautta kuljetusyritysten talouteen. Jakeluvelvoitteen tulevaisuuden tasosta päätettäessä ei voida sivuuttaa sen vaikutuksia liikennepolttoaineiden hintaan ja sitä kautta Suomen kilpailukykyyn”, korostaa SKALin johtaja Petri Murto.

Kaikkiaan dieselöljyn hinta on eri syiden vuoksi laskenut Tilastokeskuksen seurannan mukaan yli 40 senttiä litralta kesä–heinäkuun vaihteesta, jolloin hinta ylitti jo 2,50 euroa litralta. Pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna ja kansainvälisesti vertailtuna nykyinen yli kahden euron hintataso on kuitenkin edelleen korkea.

Faktaa kustannusnoususta

Tilastokeskuksen julkaiseman kuorma- ja pakettiautoliikenteen kustannusindeksin mukaan ammattimaisen tavaraliikenteen kustannukset nousivat 14,3 prosenttia heinäkuusta 2021 heinäkuuhun 2022.

Ajoneuvotyypeittäin kustannusnousu oli seuraava:

  • Pakettiautot ja kevyet kuorma-autot 7,8 %
  • Keskiraskaat ja raskaat kuorma-autot 10,4 %
  • Perävaunuyhdistelmät 16,3 %

Dieselöljyn hinnan vuosinousu oli heinäkuussa 45,1 %

Uusimmat julkaisut

Helliikö? Muutama muistisääntö kuumaan keliin

Kesän helle ja varsinkin viime aikoina koetut ennätyskorkeat lämpötilat aiheuttavat erityisiä haasteita kuljettajille. Tien päällä työskentelevien kannattaa huolehtia itsestään, jotta työ säilyy mielekkäänä ja...