Ekerille ISO 45001 -sertifikaatti

Ekeri Oy:n työturvallisuuden parantamisen eteen tekemä työ on palkittu ISO 45001 -sertifikaatilla, hyväksi todetulla johtamisjärjestelmällä, jota käytetään työterveyden turvaamiseen ja vaarojen ehkäisemiseen työpaikoilla ympäri maailmaa.

”Meille on tärkeää, että työntekijät tuntevat olonsa turvalliseksi. Toimintaan ei saa liittyä riskejä”, laatu- ja jälkimarkkinointipäällikkö Daniel Asplund sanoo Ekerin turvallisuustyön taustaan liittyen.

Ekeri on sijoittunut erittäin korkealle SAQ-itsearviointikyselyssä, jolla mitataan ajoneuvoteollisuuden vastuullisuustyötä. Yrityksen tuloksensa oli 86% asteikolla 0–100, toimialan keskiarvon ollessa Suomessa 50% ja maailmanlaajuisesti 69%.

Kestävän kehityksen ja vastuullisuuden osalta Ekeri työskentelee YK:n globaalien tavoitteiden saavuttamiseksi. Tavoitteena on olla alan johtava toimija, ja samalla nämä ovat asioita, joita myös asiakkaat pitävät hyvin tärkeinä.

”Samalla tavalla kuin asiakkaat ovat jo pitkään huomioineet laadun hankinnoissaan, nyt kiinnitetään huomiota yhä enemmän myös vastuullisuuteen, työympäristöön ja henkilöstön hyvinvointiin”, Asplund sanoo.

Toinen syy, jonka takia yritys parantaa jatkuvasti turvallisuuttaan, on uusien työntekijöiden houkutteleminen.

”Yksi tavoitteistamme on se, että Ekerin tulee olla puoleensavetävä työpaikka, jonne ihmiset hakevat töihin. Siksi hyvin harkitut rutiinit ovat välttämättömiä.”

Ekerin turvallisuustyössä on ensisijaisesti kyse yksittäisten riskitekijöiden, kuten vaarallisten kemikaalien käsittelyn, eliminoinnista. Tämä toteutetaan ensisijaisesti ennaltaehkäisevillä toimenpiteillä. ”Ensiksi on tunnistettava riskit. Sitten tehdään riskiarviointi ja tarvittaessa muutamme työskentelytapoja riskien poistamiseksi”, Asplund kertoo.

Asplundin mukaan turvallisen työpaikan luomiseen vaaditaan ennen kaikkea sitoutuneita työntekijöitä.

”Työntekijät tuntevat työpaikan parhaiten ja voivat raportoida havaitessaan mahdollisia riskejä työssään”, Asplund selittää.

Raskas Kalusto 5/2022

Keskikesän Raskas Kalusto ilmestyy 14.7.2022, ja nyt on käyty jo tapahtumissakin. Niiden lisäksi iso osa aikaa on vietetty tien päällä, metsässä, montuilla ja uutuuksien koeajoissa. No mitä siellä sitten on? Kannessa esiintyy Konetyö ja kuljetus Kaasalaisen uusi viisiakselinen Volvo, joka on rakennettu yrityksen ensimmäiseksi uudeksi autoksi tulevaisuuttakin ajatellen. Sora-aiheesta puheen ollen nyt on valmistunut myös Mika Laakson Rahapaja-teemainen Scania. Kaasu tekee tuloaan metsäpäähänkin, ja sellaista uraa uurtaa Eskolan LNG-Volvo. Vaihtoehtoja liikevoiman tuottamiseen tarjoillaan myös Mersulta ja Scanialta, ja Mersu-osastoa edustaa myös Lehto & Jylhän Actros, joka on sieltä pienimmästä päästä. Tässä on sitten se koko lista:

Kalusto ja ihmiset

08 Lempivärissä

Konetyö ja kuljetus Kaasalaisen Volvo FH540 on yrityksen ensimmäinen täysin uusi auto.

22 Sopivan kokoinen

Actrosin ei tarvitse välttämättä olla kovin iso sopiakseen työhönsä. 

28 Perinteisellä tyylillä

Kuljetusliike Esko Kosunen Ky ajaa puuta kolmiakselisella nostoteli-Scanialla. 

34 Rahapaja

Mika Laakson uusin yhdistelmä sai teemansa suosikkisarjasta. 

40 Puukaasuauto

Kuljetusliike Eskolan LNG-Volvo on vaihtoehtoinen uranuurtaja. 

50 Rekkaa ja rallia

Vesa Hirvonen ei ole jumiutunut elämässään yhden asian tekijäksi. 

62 Karjaa rattailla

Veljekset Silvennoinen Oy keskittyy eläinkuljetuksiin ja niihin liittyvään toimintaan.

74 Yhteisellä asialla

Kankaanpää Custom Show 2022.

78 Rekkoja suviyössä

Mid Finland Truck Meeting 2022.

80 Kesäkeikka

Vetkun Koskensaaren-keikka. 

Koeajot ja esittelyt

46 Teemana tuleva

Scania esitteli sähköistä tarjontaansa Kymiringillä. 

56 Molempi parempi

Mercedes-Benz esitteli eActrosin ja Actros L:n Wörthissä.

68 Lisää ruutuaikaa

Koeajossa MAN TGM -jakari kattavalla kamerapeilistöllä.

Vakiopalstat

14 Uutiskuljetus

82 Seuraavassa numerossa

Vt5 Mikkeli-Juva valmistui juhannukseksi

Viitostien parannushanke Mikkelin ja Juvan välillä valmistui kokonaisuudessaan juhannukseksi. Viimeiset päällystystyöt Nuutilanmäen ja Juvan välisellä osuudella sekä ajoratamerkinnät valmistuivat viikolla 25.

Juhannuksen jälkeen oli tehtävänä vielä pieniä viimeistelytöitä, joiden vaikutus liikenteelle on vähäistä. Rinnakkaistieksi jääneellä vanhalla Viitostiellä eli nykyisellä Mt 4500:llä puretaan vanhoja ohituskaistoja. Purkutyöt valmistuvat heinäkuun puolivälissä.

Vuonna 2018 käynnistynyt Vt 5 Mikkeli–Juva -hanke valmistui alkuperäisessä aikataulussa ja budjetissa. Tieosuuden toteutus on monilta osin vielä alkuperäistä suunnitelmaa toimivampi.

”Koko yhteysväli rakennettiin nelikaistaisena ja esimerkiksi Kinnarin ja Vehmaan eritasoliittymiin tehtiin turvallisuutta ja toimivuutta parantavia muutoksia. Hyvällä hankesuunnittelulla ja teknisiä ratkaisuja kehittämällä kokonaiskustannukset pystyttiin parannuksista huolimatta pitämään budjetin sisällä”, kertoo hanketta johtanut projektipäällikkö Harri Liikanen Väylävirastosta.

Valtatie 5 on yksi Itä-Suomen pääväylistä ja osa yleiseurooppalaista TEN-verkkoa. Mikkelin Tuppuralan ja Juvan Vehmaan välillä kulkee päivittäin noin 7 800–13 300 ajoneuvoa. Liikennemäärän ennustetaan kasvavan osuudella noin 10 600–17 900 ajoneuvoon vuorokaudessa vuoteen 2040 mennessä. Uudistusten myötä Mikkeli–Juva-välin liikenneturvallisuus ja liikenteen sujuvuus paranevat.

Myös maankäytön ja elinkeinoelämän edellytykset alueella kehittyvät tieyhteyden paranemisen myötä. Vaikutukset ovat jo nähtävissä.

”Visulahden kauppakeskuksessa alkoivat tonttien varaukset, kun päätös uuden linjauksen rakentamisesta syntyi. Kaupallisia investointeja on auennut samassa tahdissa, kun uusi väylä avautui”, Mikkelin kaupunkikehitysjohtaja Jouni Riihelä kertoo.

Juvan kunnanjohtaja Mervi Simoskan viesti on samansuuntainen: ”Vehmaan alueelle on tullut ja tulossa uutta yritystoimintaa. Ratkaisevana tekijänä on ollut liikenneyhteyksien kehittyminen.”

Hankkeen rakennustyöt käynnistyivät vuonna 2018 Mikkeli–Nuutilanmäki-välillä, jonka rakentajana toimi Destia Oy. Vuotta myöhemmin alkoivat työt Nuutilanmäki–Juva-välillä, jonka toteutuksesta vastasi Kreate Oy.

Tie rakennettiin nelikaistaisena ja keskikaiteellisena, ja liittymät toteutettiin eritasoliittyminä. Uutta tietä rakennettiin yhteensä 37 kilometriä ja uusia siltoja 35 kappaletta. Neljä vanhaa siltaa purettiin ja melusuojauksia rakennettiin 12 kilometrin matkalle. Myös pyöräilyn ja jalankulun väyliä uudistettiin. Vanha viitostie jäi rinnakkaistieksi paikallisliikenteen sekä pyöräilyn ja jalankulun käyttöön. Hankkeen kustannukset ovat 121 miljoonaa euroa, josta kuntien rahoitusosuus on yhteensä 6,9 miljoonaa euroa.

Harri Liikanen kiittää kaikkia hankkeen osapuolia hyvästä yhteistyöstä: ”Nopeammin tätä ei olisi pystynyt tekemään. Kaikki, jotka olivat hankkeessa mukana, ansaitsevat kiitokset. Tämä oli yhteistyöllä tehty homma!”

Mercedes-Benz Trucks esittelee sähköisen eActros LongHaul-version IAA:ssa

Mercedes-Benz Trucksin tähtiesiintyjä tämän vuoden IAA-kuljetusnäyttelyssä Hannoverissa on eActros LongHaul, pitkien etäisyyksien vaativiin tavarakuljetuksiin tarkoitettu täyssähköinen kuorma-auto.

Raskaaseen 40 tonnin painoluokkaan sijoittuvan mallin prototyyppi esiteltiin vuonna 2020, ja Hannoverissa esiteltävä versio on olemukseltaan jo hyvin lähellä sarjatuotantoon päätyvää mallia. Testivaihe käynnistyy tänä vuonna, ja asiakastesteihin edetään vuonna 2023. Sarjatuotanto alkaa 2024. 

Mercedes-Benz tuo IAA-näyttelyyn myös muita sähköisiä automalleja: eActrosin, jonka sarjavalmistus alkoi vuonna 2021 sekä eEconicin, jonka sarjatuotanto käynnistyy heinäkuussa. Yhtiön tavoite on nostaa CO2-neutraalien kuorma-automallien myyntiosuus Euroopassa 50 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.

Karin Rådström, Mercedes-Benz Trucksin toimitusjohtaja kertoo: ”Raskaiden pitkän matkan kuljetusten sähköistäminen on seuraava merkkipaalu tiellä kohti CO2-neutraalia toimintaamme. Uusi eActros LongHaul on asiakkaillemme taloudellisesti kestävä kuljetusratkaisu, ja odotamme ilolla sen esittelyä IAA-näyttelyssä Hannoverissa.”

Edistyksellistä latausteknologiaa ja jopa 500 kilometrin toimintamatka

Uuden eActros LongHaulin akuissa käytetään litium-rautafosfaatti- eli LFP-teknologiaa. Se takaa valmistajan mukaan akuille pitkän käyttöiän ja hyvän energiatiheyden. Akut voidaan ladata 20:stä 80 prosentin tasoon vain 30 minuutissa latausasemalla, jonka teho on noin yksi megawatti M-B Trucks tiedottaa.  Toimintamatka latauksella on noin 500 kilometriä. Pitkä toimintamatka ja ultratehokas lataus yhdessä takaavat autolle suorituskyvyn, joka vastaa perinteisiä polttomoottorikäyttöisiä kuorma-autoja. Lisäksi autolla voidaan operoida vaikeuksitta kahdessa peräkkäisessä työvuorossa.

Tällä hetkellä EU:n kuljetusmääräykset mahdollistavat kuorma-autoille 4,5 tunnin yhtämittaisen ajoajan, jonka jälkeen kuljettajan on pidettävä 45 minuutin tauko. Tämä aika voidaan eActros LongHaulissa käyttää akkujen lataamiseen. Automalli sopii siis täydellisesti kuljetusyhtiöille, jotka ajavat säännöllisillä reiteillä suunnitellun aikataulun ja tunnettujen tauko- ja latauspaikkojen mukaisesti, Mercedes-Benz Trucks muistuttaa.

Yhteistyötä suurteholatausasemien rakentamiseksi

Daimler Trucks, Traton Group ja Volvo ovat sopineet yhteistyöstä julkisten, pitkän matkan tavarakuljetuksiin tarkoitettujen latausasemien rakentamisessa. Näin muodostuva latausverkosto on tarkoitettu kaikkien Euroopassa liikennöivien sähkökuorma- ja -linja-autojen käyttöön, riippumatta kaluston valmistajasta. Mercedes-Benz on lisäksi mukana niin sanotussa HoLa-projektissa, jonka tavoite on pitkien etäisyyksien kuljetusten vaatimien valikoitujen latauspaikkojen suunnittelu, rakentaminen ja operointi. Näitä MCS­-asemia (Megawatt Charging System) rakennetaan neljälle paikkakunnalle Saksassa.

Tavoitteena CO2-neutraali liikenne vuoteen 2050 mennessä

Daimler Trucksin aikomuksena on tarjota asiakkailleen Euroopassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa vuoteen 2039 mennessä ainoastaan automalleja, jotka ovat CO2-neutraaleja käytettäessä (”tank-to-wheel”). Mercedes-Benzin eCitaro ja eActros ovat olleet sarjatuotannosta vuodesta 2018 ja 2021 lähtien. Tänä vuonna mallistot täydentyvät eEconic-, FUSO eCanter- sekä Freightliner eCascadia -malleilla. Vuosikymmenen jälkipuoliskolla alkaa vetykäyttöisten polttokennosähköautojen sarjatuotanto. Lopullisena päämääränä on täysin CO2-neutraali raskas liikenne vuonna 2050.

MAN suuntaa e-aikakauteen

MAN Truck & Bus -tehtaan yhteyteen Müncheniin valmistuneen MAN eMobility -keskuksen tuotantolinjalta kerrotaan valmistuneen 20 täyssähkökuorma-auton prototyyppiä. Samalla keskuksessa on testattu, kuinka samalla tuotantolinjalla voidaan valmistaa sekä täyssähkökuorma-autoja että perinteisellä voimalinjalla varustettuja kuorma-autoja.

Münchenin MAN Truck & Bus -tehtaan valmistuneen eMobility-keskuksen käyttöönotto etenee, ja linjalta on valmistunut jo 20 täyssähkökuorma-auton prototyyppiä. Lisäksi linjastolla on tehty sähköautojen lisäksi perinteisellä voimalinjalla varustettuja autoja yhtä aikaa testiluonteisesti. Tämä on haaste niin koneille kuin teknologiallekin, mutta myös työntekijöille. 

”Meidän täytyy saavuttaa työntekijöiden luottamus ja tukea heitä tässä perustavanlaatuisessa muutosprosessissa. Saavuttaaksemme tämän kaiken meillä on selkeä visio niin itse tehtaan kuin työntekijöiden koulutuksen ja kehityksen suhteen. Tiivis yhdistelmä teoriaa ja käytäntöä tekee eMobility-keskuksen konseptista ainutlaatuisen”, sanoo Münchenin tehtaanjohtaja Thorsten Campehl

Yli 1 700 työntekijän kerrotaan jo saaneen korkeajänniteteknologiakoulutuksen ja vuoden loppuun mennessä luku on jo yli 2 000. Vuoden 2023 loppuun mennessä kaikki työntekijät ja asiantuntijat Münchenin-tehtaan tuotannossa ovat MANin mukaan valmiita täyssähköautojen sarjatuotantoon. 

Monitahoisessa joustavassa tuotantomallissa on tarkoitus alusta alkaen kehittää moduuleista koostuvia komponentteja, erityisesti alustan ja johtosarjojen osalta, joita voidaan käyttää molemmissa konsepteissa: joko perinteisellä voimalinjalla varustetuissa kuorma-autoissa tai täyssähköautoissa ja samalla tuotantolinjalla. MAN eMobility -keskuksen konseptin tavoitteena on kehittää tarvittavia prosesseja tulevaisuuden sarjatuotantoa varten. Tämä koskee niin ensimmäisten prototyyppien valmistusta kuin työntekijöitä tuotantolinjalla, jotka käyttävät uutta teknologiaa. Samaan aikaan vaatimukset myöhemmin alkavaan sarjatuotantoon voidaan MANin mukaan yhdistää ajoneuvojen kehitykseen heti alusta alkaen. 

MAN esitteli uuden sarjatuotantoisen täyssähköisen kuorma-auton toukokuussa Berliinissä, ja MAN eTruck on tulossa markkinoille vuonna 2024. Täyssähköisen kuorma-auton erityinen tekninen yksityiskohta on sen tulevaisuudessa saatavilla oleva erityisen suuri 1 000 kilowatin latausteho: korkea latausteho ja lyhyt latausaika lupaavat MANin täyssähköisestä kuorma-autosta tehokasta ratkaisua pitkän matkan kuljetusliikenteeseen, tarjoten päivittäisen noin 600–800 kilometrin toimintamatkan.

Volvo tuo tukun uusia ajotoimintoja

Volvo Trucks esittelee uusia toimintoja, joiden se lupaa parantavan turvallisuutta ja ajettavuutta sekä tukevan ajoneuvon tarkkaa käsittelyä ahtaissa paikoissa sekä kuoppaisilla tai liukkailla teillä, kuten esimerkiksi rakennustyömailla. 

Terrain Brake on ratkaisu ajamiseen alhaisilla nopeuksilla epätasaisessa maastossa, jossa se tekee kuorma-auton ohjaamisesta helpompaa ja turvallisempaa. Yleensä, jos kuljettaja pyrkii jarruttamaan siten, että yksi pyöristä on korkeamman pinnan reunalla kuten ison kiven tai reunakiveyksen päällä, niin pyörä liukuu alas ennen kuin kuljettaja ehtii jarruttaa, ja ajoneuvoa on vaikea pitää hallinnassa. Uusi Terrain Brake jarruttaa heti, kun kuljettaja vapauttaa kaasupolkimen. Kuorma-auto pysyy Volvon mukaan siten vakaasti paikallaan, mikä mahdollistaa pienet erittäin tarkat liikkeet. Terrain Brake on saatavana lisävarusteena Volvo FH16:een ja muihin Volvon kuorma-autoihin, joissa on vetävä etuakseli. 

Change Direction on toinen ratkaisu, joka helpottaa kuorma-auton ohjaamista alhaisilla nopeuksilla. Esimerkiksi ahtaassa tilassa kääntyminen tai lastauslaiturille peruuttaminen vaatii yleensä pieniä teräviä liikkeitä ja kuljettajan on käytettävä vuoron perään jarrua ja kaasua. Jarrun painamisen sijasta, kuljettaja voi nyt vaihtaa peruutusvaihteelle, vaikka auto liikkuu eteenpäin. Toiminto jarruttaa ajoneuvon automaattisesti pysähdyksiin ja alkaa sitten peruuttaa, kun kuljettaja vain pitää kaasupolkimen alas painettuna. Ajosunnan muuttaminen käy näin ollen vain vaihdetta vaihtamalla ja kaasupoljinta koko ajan painamalla. Change Direction on saatavana lisävarusteena FH-, FM- ja FMX-malleihin. 

Active Grip Control on puolestaan toiminto, jonka on määrä parantaa vakautta ja kiihdytystä liukkaissa olosuhteissa. Jos kuorma-auto alkaa luistaa, anturit reagoivat ja auttavat löytämään pidon. Uusi toiminto on lisäksi suunniteltu vähentämään linkkuun menemisen ja yliohjauksen riskiä ajettaessa ilman kuormaa. Active Grip Control on vakiovarusteena kaikissa Volvon raskaissa kuorma-autoissa, joissa on sähköinen voimansiirto sekä muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta myös kaikissa Euro VI -moottorilla varustetuissa raskaissa Volvoissa. 

Näiden lisäksi Volvo Trucks kertoo päivittäneensä vakionopeussäätimen niin, että se voidaan aktivoida neljän kilometrin tai jopa kahden kilometrin tuntivauhdissa, kun sitä käytetään valinnaisvarusteena saatavien ryömintävaihteiden kanssa. 

Scanian R- ja S-malleista sähköversiot

Scania on lisäämässä sähköisten kuorma-automalliensa määrää suunnitelmiensa mukaisesti. Akkusähköiset BEV-versiot tulevat saataville R- tai S-makuuohjaamolla.

Scania jatkaa sähköisen mallistonsa lisäämistä, tuomalla BEV-versiot (battery electric vehicle) R- ja S-mallin makuuohjaamollisista autoista. Scanian mukaan tämä mahdollistaa sähköistettyyn liikennöintiin siirtymisen yhä useammalle asiakkaalle eri kuljetustehtäviin. Suurimmillaan 624 kWh:n akusto soveltuu Scanian mukaan hyvin erityisesti alueelliseen kaukoliikenteeseen. 

”Tämä lanseeraus on merkittävä virstanpylväs meille ja kumppaneillemme”, sanoo Scanian toimitusjohtaja Christian Levin ja jatkaa, ”Laajennamme nyt tarjontaamme kaikkiin suuntiin tarjoamalla uusia mahdollisuuksia laajalle asiakaskunnalle ja koko kuljetusalan ekosysteemille. Nämä kuorma-autot ovat osa ratkaisuja, jotka sisältävät kaikki ne ominaisuudet, joita sähköistymistä kaipaava kuljetusala vaatii.” 

Scanian uuden BEV-kuorma-autosukupolven kerrotaan perustuvan erityisesti modulaarisuuteen, kestävyyteen ja kokonaistaloudellisuuteen. Lisäksi merkin sähkökuorma-autoihin kerrotaan liitetyn kaikki ne elementit, mitä kokonaisratkaisun syntymiseen tarvitaan: lataus, rahoitus, vakuutus ja huolto. 

Scanian mukaan uudet BEV-mallit soveltuvat entistä laajemmin eri käyttötarkoituksiin joko täysperävaunu- tai puoliperävaunu -yhdistelminä mahdollistaen esimerkiksi lämpötilasäädellyt elintarvikekuljetukset. Toimintamatkat vaihtelevat painon, kokoonpanon ja reitin topografian mukaan, mutta kuudella akulla varustetulla 4×2-vetoautolla voidaan saavuttaa 350 kilometrin toimintamatka latauskertojen välillä, keskinopeuden ollessa 80 km/h. Mallien korostetaan soveltuvan parhaiten reiteille, jotka mahdollistavat suunnitellun latauksen kotivarikolla tai määränpäässä. Mahdollisuus lataukseen kuljettajan pakollisen 45 minuutin lepoajan aikana lisää luonnollisesti toimintamatkaa. 

Uudet Scania BEV-kuorma-autot voi aluksi tilata 4×2-vetoautona tai 6×2*4-tasakuorma-autona. Kuudella akulla varustetun 4×2-vetoauton akseliväli on 4 150 milliä, joten se hyötyy Euroopassa voimassa olevasta Increased Vehicle Dimension -asetuksesta. Yhdistelmän kokonaismassa voi olla suurimmillaan 64 tonnia. Latauskapasiteetti on maksimissaan 375 kW, mikä tarkoittaa, että tunnin lataus lisää toimintamatkaa noin 270–300 kilometriä. Scania 45 R- tai S-mallin jatkuva teho on 410 kW (noin 560 hv). 

Uudet Scanian sähkökuorma-autot ovat nyt tilattavissa, ja tuotanto alkaa vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä 

Salon Rekkahuolto Pekant Lieto Oy:n omistukseen

Lietolainen raskaan ajoneuvokaluston huolto-, korjaus-, katsastus- sekä varaosapalveluiden tarjoaja Pekant Lieto Oy on ostanut Onnin Auto Oy:n Salossa osoitteessa Raitalankatu 18 sijaitsevan, Salon Rekkahuoltona tunnetun korjaamoliiketoiminnan. 

Liiketoimintakaupan myötä Pekantille siirtyy kuusi työntekijää ja sen jälkeen yhtiössä työskentelee Varsinais-Suomessa runsaat 20 työntekijää. 

Pekant kertoo kaupan tukevan yrityksen strategiaa palvella asiakkaitaan entistä paremmin ja entistä laajemmalla alueella. Tämän luvataan tarkoittavan käytännössä huoltojen, korjauksien ja varaosien osalta nopeampaa saatavuutta. Pekant ilmoittaa tavoitteekseen olla alueensa ja alansa markkinajohtaja sekä asiakkaidensa ensisijainen valinta ajoneuvojen korjaamo-ja varaosatarpeissa. 

Kaupan myötä Liedon toimipisteessä Avantin teollisuusalueella tehdyt tilojen muutostyöt ovat valmiit ja toiminta vauhdissa; korjaamotilojen kerrotaan lähes kaksinkertaistuneen ja lisäksi varasto-, myymälä-ja asiakastiloja on niin ikään päivitetty nykyaikaisempaan muotoon. 

Onnin Auto Oy kertoo osaltaan, että yhtiön päätös keskittyä ydinliiketoimintaansa – varaosien maahantuontiin sekä myyntiin – johti ratkaisuun Pekant Lieto Oy:n kanssa. 

Pekant Lieto Oy kuuluu valtakunnalliseen Raskassarja-ketjuun, joka koostuu itsenäisistä raskaan kaluston varaosayrityksistä. Yrityksiä on 18 eri paikkakunnalla ja niissä työskentelee yhteensä noin 220 henkilöä. 

Ivecon mäki uudistui

Espoossa ”Ivecon mäellä” on tehty saneerausta, kun Iveco-merkkihuolto laitettiin uuteen uskoon. Toiminnasta vastaa PLC Truck Service Oy ja kesän jälkeen arkiaukioloa venytetään iltakymmeneen.

Espoossa, osoitteessa Kiilaniityntie 10 sijaitseva Iveco-merkkihuolto on merkin maahantuojan mukaan remontoitu lattiasta kattoon, ja korjaamo palvelee asiakkaita nyt uutuuttaan kiiltävissä tiloissa. 

Huoltokorjaamon toiminnasta vastaa PLC Truck Service Oy ja korjaamossa keskitytään vain Iveco-tuotteisiin. Kesän ajan korjaamo on auki kello 7–19 ja lauantaisin sopimuksen mukaan. Kesän jälkeen aukioloa laajennetaan iltakymmeneen. Päivystys ja huoltoauto palvelevat ympärivuorokautisesti. 

Kiinteistön täydellinen remontti aloitettiin korjaamohallista, jotta se saatiin mahdollisimman pian käyttöön. Kesän aikana valmistuvat uudet tilat myös automyynnille. 

”Uusi ja täysin uudistettu korjaamo on erittäin tärkeä myös automyynnille. Pääkaupunkiseudun ja Uudenmaan myynti toimii samoissa tiloissa ja tiiviissä yhteistyössä korjaamon kanssa. Nyt pystymme palvelemaan asiakkaitamme entistä paremmin”, korostaa Iveco Finland Oy:n myyntijohtaja Tuomas Virén

Puolustusvoimat autokaupoilla

Puolustusvoimat hankkii seuraavan kolmen vuoden aikana reilun satsin kuorma-autoja ja perävaunukalustoa. Suurimmat kaupat tehdään Mercedes-Benzeistä, mutta mukaan mahtuu myös Scanioita ja kotimaisia perävaunuja.

Puolustusministeriö on valtuuttanut Puolustusvoimat hankkimaan kuorma-autoja varusteluineen vuosina 2022–2025 Veho Oy Ab:lta ja Scania Suomi Oy:ltä. Hankinnan kerrotaan sisältävän 155 Mercedes-Benz-kuorma-autoa sekä Siimet-merkkisiä perävaunuja ja lavetteja sekä seitsemän Scania-ajoneuvoja. Lisäksi hankintaan sisältyy optio yhteensä 151 ajoneuvosta. 

Lisäksi Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen johtaja on valtuuttanut logistiikkalaitoksen esikunnan solmimaan sopimuksen Ryhmittymä Konepaja Oy ja Alumatic Oy:n kanssa vaihtokoriperävaunujen hankinnasta. Tämän sopimuksen arvonlisäverottomaksi enimmäisarvoksi mainitaan noin 10,6 miljoonaa euroa. 

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...