Iveco-jälleenmyynti siirtymässä Hedin Mobility Groupille

Iveco Group ja Hedin Mobility Group AB ilmoittivat tänään allekirjoittaneensa aiesopimuksen Iveco Groupin jakelu- ja jälleenmyyntiliiketoiminnan siirtämisestä Ruotsissa, Norjassa, Suomessa ja Tanskassa.

Autokaupan ja varaosamyynnin jättiläinen Hedin Mobility Group on tehnyt aiesopimuksen Iveco Groupin kanssa kuorma-automyynnin aloittamisesta pohjoismaisella markkinalla. Tällä hetkellä Iveco Groupin hyötyajoneuvojen tuotevalikoimaa myydään ja huolletaan Pohjoismaissa 39 jälleenmyyjällä ja yli 100 korjaamolla, mukaan lukien jälleenmyynti IVECOn omistamilla jakelijoilla Ruotsissa (Göteborg ja Helsingborg), Norjassa (Bærum), Suomessa (Espoo) ja Tanskassa (Odense). Verkostoon kuuluu myös IVECOn huoltopalvelut ja varaosien jakelu. Jatkossa tämä verkosto liittyy Hedin Mobility Groupin kansainväliseen 270 jälleenmyyjän verkostoon, jonka myyntiedustukseen kuuluu yli 40 tuotemerkkiä 13 maassa. Kun viranomaishyväksyntä on saatu, kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2023 loppuun mennessä.

Kaikki muu liiketoiminta, kuten olemassa oleva bussien myynti ja huolto, rahoituspalvelut ja muu konsernin liiketoiminta, säilyvät IVECOn hallinnassa. 

Iveco Group linjaa, että solmimalla strategisen kumppanuuden kestävän liikenteen avaintoimijan kanssa Iveco Group voi tarjota menestyksekkään kehityspolun henkilöstölleen, brändeilleen ja tuotteilleen ja yksinkertaistaa samalla rakenteitaan. Lausunnon mukaan Hedin puolestaan pääsee hyödyntämään yhä menestyvämpiä IVECO-hyötyajoneuvoja ja minibusseja, joiden valikoimaa on viime aikoina laajennettu sähkökäyttöisillä raskailla ja kevyillä kuorma-autoilla. 

Gerrit Marx, CEO, Iveco Group: 

”Olemme tyytyväisiä löydettyämme kumppanin vahvistamaan läsnäoloamme kaikkialla Pohjoismaissa. Yhteistyö Hedin Mobility Groupin kaltaisen kunnianhimoisen ja yrittäjähenkisen yhtiön kanssa, jolla on vahva asema markkinoilla, parantaa koko kuorma-autovalikoimamme menestystä, erityisesti sähköllä ja vaihtoehtoisissa käyttövoimilla toimivissa ajoneuvoissa. Tämä laajennus noudattaa hyvin strategiaamme, jonka tavoitteena on edistää innovatiivisten tuotteiden ja palvelujen kokonaisvaltaista tarjontaa Euroopassa, mikä hyödyttää viime kädessä loppuasiakkaita, jälleenmyyjiä ja kaikkia sidosryhmiämme.”

Anders Hedin, Hedin Mobility Groupin perustaja ja CEO: 

”Aloitamme mielellämme tämän strategisen kumppanuuden maailman johtaviin maantiekuljetusyrityksiin kuuluvan Iveco Groupin kanssa tullaksemme brändin keulakuvaksi Pohjoismaissa. Tämä kauppa pystyttää konserniimme uusia virstanpylväitä: jakeluliiketoimintamme laajentaminen keskiraskaisiin ja raskaisiin kuorma-autoihin, hyötyajoneuvojen myynnin aloittaminen Norjassa ja ensimmäinen oma ajoneuvojen jälleenmyyntitoimintamme Tanskan markkinoilla. Jatkamme mielellämme keskustelua Iveco Groupin kanssa sopimuksen viimeistelemiseksi ja yritysten ja niiden työntekijöiden toivottamiseksi tervetulleiksi Hedin Mobility Groupiin.”

Kesla-autonostureiden huoltoverkosto laajenee

Kesla-autonostureiden huoltoverkosto laajenee. Uusin huoltoverkoston edustaja on raskaan kaluston huoltoon keskittynyt Pekant Oy Oulussa. 

Oululainen Pekant Oy on erikoistunut kevyen ja raskaan kaluston huoltoihin, korjauksiin, katsastuksiin ja varaosamyyntiin. Vuonna 2007 perustetun perheyrityksen valikoimaan Kesla-nostureiden huolto ja varaosat olivat luonnollinen lisä. 

”Etsimme Oulun seudulle nosturihuoltopistettä. Saimme asiakkailtamme vinkin Pekantin toiminnasta ja kyvykkyyksistä, ja otimme heihin yhteyttä”, kertoo Kesla Oyj:n jälkimarkkinointipäällikkö Reijo Tuononen

Pekantilla on toimipisteitä Oulun lisäksi Liedossa, Salossa ja Kempeleessä, mutta tässä vaiheessa Kesla-nostureiden huoltoa saa Oulun toimipisteessä. 

”Oulun pisteemme huolto on avoinna arkisin klo 6-22 ja lauantaisin klo 8-16. Hätätilanteessa palvelemme reilujen aukioloaikojen ulkopuolellakin”, toteaa toimitusjohtaja Leo Juutinen Pekantilta. ”Huoltoa ei tarvitse varata myöskään viikkoja etukäteen, vaan usein aika, hallipaikka ja korjauksen ammattilainen löytyvät jopa samalle päivälle.” 

Ripeän toiminnan aloittamisen mahdollistaa myös yli 20 000 varaosan varasto, johon nyt tulevat lisäksi Kesla-nostureiden yleisimmät varaosat. Sellaiset varaosat, joita varastossa ei ole, saadaan Keslalta seuraavaksi päiväksi. 

”Meillä on Suomessa nelisenkymmentä KESLA-autonostureiden huoltopistettä, mutta koska Suomi on suuri maa ja markkinaosuutemme merkittävä, on valtuutetuille huoltopisteille tarvetta”, toteaa jälkimarkkinointipäällikkö Reijo Tuononen Kesla Oyj:stä. 

Maanteitä päällystetään tänä vuonna ennätysvähän

Maanteiden päällystystyöt käynnistyvät jälleen vapun tienoilla eteläisestä Suomesta alkaen. Vuonna 2023 uutta päällystettä arvioidaan tulevan vain noin 1 500 kilometrin matkalle, mutta lukema tarkentuu vielä kevään aikana. Kilometrejä vähentävät sekä kustannustason jyrkkä nousu että edellisvuosia pienempi rahoitus. Korjausvelka maantieverkolla kasvaa tänäkin vuonna.

Valtion tieverkon päällystysohjelman arvioidaan jäävän selvästi vuotta 2022 lyhyemmäksi erityisesti kustannustason nousun takia. Myös käytettävissä oleva rahoitus on pienempi kuin kolmena edeltävänä vuonna. Alueellisesta tienpidosta vastaavat ELY-keskukset kilpailuttavat maanteiden päällystysurakat. Kilpailutukset jatkuvat jokavuotiseen tapaan toukokuulle asti alueesta riippuen.

”Valtakunnallisen päällystysmäärän arvioidaan tänä vuonna jäävän noin 1 500 kilometriin, mutta lukema tarkentuu vielä kevään aikana, kun lopullinen hintataso selviää kilpailutusten edetessä. Pyrimme pitämään maanteiden vilkkaimman verkon kunnossa, mutta muulla verkolla huonokuntoisten teiden määrä kasvaa noin 700 kilometrillä”, kertoo väylänpidon toimialajohtaja Virpi Anttila Väylävirastosta.

Vuonna 2022 päällystettiin yhteensä noin 215 miljoonalla eurolla noin 2 400 kilometriä, joista noin viisi prosenttia oli kävely- ja pyöräilyväylillä. Summa sisältää varsinaisen päällystämisen lisäksi myös paikkaamisen, tiemerkinnät ja kuivatuksen parantamisen.

”Kävely- ja pyöräilyväylien päällysteisiin panostetaan tänäkin vuonna tarpeiden mukaan, mutta käytettävissä olevat resurssit huomioiden”, Anttila sanoo.

Korjausvelan kasvu jatkuu

Päällystettyjä maanteitä on Suomessa noin 51 500 kilometriä, ja niistä huonokuntoisia oli vuoden 2022 lopussa noin 8 000 kilometriä. Nykyisillä päällystysmäärillä korjausvelan kasvu jatkuu edelleen, eli koko tieverkkoa ei käytettävissä olevalla rahoituksella pystytä pitämään hyvässä kunnossa.

Tieverkon nykykunnon ylläpitämiseksi vaadittaisiin vuosittain noin 4 000 kilometrin mittaista päällystysohjelmaa. Tähän päästiin viimeksi vuonna 2020. Tavoitetasoa selvästi alempi rahoitus johtaa entistä tarkempaan priorisointiin päällysteiden korjauksessa ja lisää paikkauksiin tarvittavaa rahamäärää.

”Vilkasliikenteisillä teillä kulkee yli 60 prosenttia kaikesta maanteiden liikenteestä, ja nämä noin 10 000 kilometriä pyritään ylläpitämään nykykunnossaan. Vähäliikenteisellä tieverkolla kunto heikkenee edelleen ja on odotettavissa, että väylien ikääntyessä tarve kalliimmalle peruskorjaukselle on tulevina vuosina suuri”, Anttila toteaa.

Tietoa päällystystöistä karttapalveluissa

Väylävirastolla on karttapalvelu, johon päivitetään tiedot varmistuneista päällystystöistä kevään aikana. Siirry karttapalveluun. Karttapalveluun on viety myös maanteiden päällysteiden kuntotiedot. Siirry kuntokartalle.

Retro Trucks Lahes 2023 lähestyy – lisätietoa tapahtumasta!

Veteraanikuorma-auto- ja retrorekkaharrastajien oma tapahtuma – Retro Trucks Lahes – kokoaa yhteen eilispäivän kuljetuskalustoa sekä näistä kiinnostuneet tuttuun tapaan vapun jälkeisenä lauantaina 6.5.2023.

Tapahtumapaikka on täysin uusi, sillä vuonna 2023 retroillaan Originator Oy:n toimipisteessä Lahden Kujalassa. Tapahtumaan on tänäkin vuonna vapaa pääsy! 

Aiemmilta vuosilta tutussa kokoontumisajotyyppisessä tapahtumassa pääosassa ovat museokuorma-autot unohtamatta rippikouluikään yltäneitä hyötyajoneuvoja. Retro Trucks Lahes -tapahtumaan ovat tervetulleita niin hohtavaan kuosiin entistetyt museoautot kuin vuosirenkaita ylleen kerryttäneet, mutta edelleen työkäytössä olevat ajokit. Ajan patina saa näkyä tässä tapahtumassa tälläkin kerralla. 

Tapahtuman tarkoituksena on luoda mukavat ja mutkattomat puitteet ajoneuvoihin tutustumiselle sekä hyväntuuliselle tarinoinnille. Paikan päällä on monipuolinen Helenan Kotileipomon ylläpitämä kanttiini, joka tarjoilee vieraille laajan valikoiman suolaista ja makeaa evästä ajoneuvojen parissa nautittavaksi. Pikkupurtavan ohella tarjolla on myös tukevampaa ruokaa pitkin päivää. 

Eilispäivän autojen ohella paikalla on myös rompetori, jonka tarjonta rajoittuu vain ja ainoastaan raskaaseen kalustoon ja alaan läheisesti liittyvään esineistöön. Lapsille ja lapsenmielisille on tarjolla mukavaa ajanvietettä. Tapahtuman juontajaksi saapuu Helena Riihitupa, joka omalta osaltaan pitää huolta päivän sujuvasta kulusta. 

Pysäköintialueen ja näyttelyn välillä on maksuton ja jatkuva linja-autokuljetus koko päivän ajan. 

Muista ennakkoilmoittautuminen! 

Tapahtuma on osallistujille maksuton, mutta sujuvien järjestelyjen takaamiseksi toivomme näyttelyajoneuvoilta sekä rompetorimyyjiltä ennakkoilmoittautumista sähköpostilla, puhelimella tai tapahtuman facebook-sivujen kautta. 

Retro Trucks Lahes 6.5.2023 kello 09.00-16.00 

Navigaattorille tiedoksi: 

näyttelypaikan osoite: Paanakatu, 15150 Lahti 

pysäköintialueen osoite: Makasiinikatu 5, 15150 Lahti 

Lisätietoa tapahtumasta löydät oheisten kanavien kautta: 

vetku.fi/retro-trucks-lahes-2023/ 

www.facebook.com/retrotruckslahes 

Lisätiedot ja ennakkoilmoittaumiset 

Ari Perttilä 0400-967561 ari.perttila (ät) gmail.com 

Mika Hovinen 040-5511667 hovinen (ät) dnainternet.net 

Uuden TRATON-dieselmoottorin tuotantohalli valmistui MAN-tehtaalla

MANin tehdas Nürnbergissä on saavuttanut tärkeän virstanpylvään muutosmatkallaan: udelleenkehitetyn 13-litraisen dieselmoottorin tuleva tuotantohalli on valmistunut. Täällä tullaan valmistamaan ensi vuodesta lähtien TRATON-konsernimoottorin komponentteja.

MANin uusi tuotantohalli on yksi Nürnbergin tehtaan suurimmista rakennushankkeista, ja siihen investoitiin lähes 170 miljoonaa euroa. Hallin pinta-ala on noin 23 000 m2 ja työntekijämäärä tulee olemaan noin 160. Uudessa tuotantohallissa valmistetaan TRATON-konsernin uuden 13-litraisen dieselmoottorin komponentteja. Uutta CBE-moottoria käyttävät kaikki konsernin merkit, eli MAN, Scania ja Navistar, ja voimanlähteitä valmistetaan tässä huippumodernissa valmistusympäristössä kolmessa vuorossa. Rakennukset, tuotantojärjestelmät ja teknologia on suunniteltu viimeisten energiasäännösten mukaisesti. Ergonomia ja helppopääsyisyys sekä houkuttelevasti suunnitellut yleiset tilat muodostavat miellyttävän ja kestävän kehityksen periaatteita noudattavan työympäristön.

”Teemme historiaa tänä vuonna. Olemme päättäneet koko konsernissa luottaa yhtenäiseen rakentamisperiaatteeseen. Juhlimme tuotantohallia, joka merkitsee uutta alkua ja samalla myös uutta moottorisukupolvea, jota täällä tullaan valmistamaan. Näin ollen TRATON-konserni ja kaikki sen merkit siirtyvät uuteen aikakauteen. Tulevina vuosina, uusi moottori asennetaan myös MANin kuorma-autoihin. Tämän uuden moottorin odotetaan olevan konsernin viimeinen täysin uudelleen kehitetty polttomoottori. Se rikastuttaa tuotemallistoamme vielä monta vuotta. Se myös inspiroi MANin asiakkaita”, selventää TRATON SE:n hallituksen puheenjohtaja Christian Levin.

”Tavoitteemme MAN Truck & Bus -liiketoiminnossa on selkeä nollapäästöinen strategia. Arvioimme, että noin 50 % ajoneuvoistamme, jotka toimitamme asiakkaillemme, ovat paikallisesti päästöttömiä vuoteen 2030 mennessä. Euroopan ulkopuolisilla markkina-alueilla tai esimerkiksi maastoajoneuvoissa dieselmoottorit ovat jatkossakin tärkeässä roolissa siirtyessämme vaiheittain päästöttömään kuljetusliikenteeseen. Olemme ottaneet nämä kehityssunnat huomioon tässä investoinnissa”, sanoo MAN Truck & Bus SE:n johtoryhmän puheenjohtaja Alexander Vlaskamp.

”TRATON-konsernin uuden yhteisen dieselmoottorin uusi tuotantohalli on selkeä sitoumuksen osoitus Nürnbergin tehdasta kohtaan. Investoimme 170 miljoonaa euroa perinteiseen moottoritehtaaseen ja luomme 160 uutta työpaikkaa. Tämä on yhtä vahva signaali kuin täyssähkökuorma-autojemme ja täyssähköisten linja-autojemme laajamittaisen akkutuotannon aloitus Nürnbergissä ja edustaa muutosta, jota ajamme jatkuvasti eteenpäin tuotantopaikkakunnallamme”, sanoo MAN Truck & Bus SE:n Nürnbergin paikallisjohtaja Ulrich Zimmer.

Vuodesta 2024 eteenpäin TRATON-konsernin uusi, yhteinen dieselmoottori valmistetaan Nürnbergissä MANin vaatimusten mukaisesti – suunnilleen samaan aikaan alkaa MANin pitkän matkan täyssähköisen kuorma-auton sarjatuotanto Münchenissä. Nürnbergin tehtaalta tulevat myös täyssähkökuorma-auton sähkömoottorit. Korkeajänniteakustojen tuotanto alkoi jo viime vuonna. Teknologisen muutoksen edistyessä sekä perinteisellä polttomoottorilla että sähkömoottorilla varustettuja ajoneuvoja valmistetaan tulevaisuudessa rinnakkain Münchenin tehtaalla. Tämän vuoksi Nürnbergin tehdas toimittaa keskeisiä komponentteja molempiin käyttövoimiin.

Uusi dieselmoottori, joka on kehitetty läheisessä yhteistyössä konsernin eri merkkien kesken, kaventaa kuilua perinteisen polttomoottorin ja tulevaisuuden sähkömoottorin välillä. Uusi dieselmoottori asettaa luokkansa uudet standardit – sen polttoaineenkulutus on merkittävästi alhaisempi kuin edeltävässä moottorisukupolvessa.

IRU ärhäkkänä autovalmistajien datasalailusta

Euroopan Unionin neuvosto on esittänyt yleisnäkemyksensä datasäädöksestä osana EU:n datastrategiaa. Kansainvälinen Maantiekuljetusunioni IRU on aiemmin suhtautunut myönteisesti Euroopan parlamentin hyväksymään tekstiin. Neuvoston versio antaa kuitenkin tietojen haltijoille mahdollisuuden evätä käyttäjiltä pääsyn omiin tietoihinsa, IRU huomauttaa nyt.

IRU pitää myönteisenä parlamentin tekstissä esittämää selvennystä, joka koskee ajoneuvojen käyttäjien ja kolmansien osapuolten pääsyä ajoneuvojen tuottamiin tietoihin, sekä lisärajoituksia, jotka koskevat hallitusten pääsyä tällaisiin tietoihin.
Kuitenkin, toisin kuin EU-parlamentin versio, Euroopan Unionin neuvoston yleinen lähestymistapa avaakin tiedon haltijoille, eli käytännössä esimerkiksi autovalmistajille, mahdollisuuden kieltää pääsy tietoihin ”vakavan vahingon” verukkeella.
Tarkemmin sanottuna neuvosto mahdollistaisi tiedonhaltijoille syyn evätä käyttäjän oikeuden tutustua kerättyihin tietoihin, jos tietojen haltija voisi osoittaa, että tietojen paljastamisesta aiheutuisi erittäin todennäköisesti vakavaa vahinkoa liikesalaisuuksien paljastumisen muodossa.

Datalaki, EU:n ensimmäinen teollisuusdataa koskeva sääntökirja, asettaa yhdenmukaiset säännöt yhdistettyjen tuotteiden, kuten ajoneuvojen, ja niihin liittyvien palvelujen tuottaman tiedon saamiseen, jakamiseen ja käyttöön.
IRU:n EU:n edunvalvontajohtaja Raluca Marian sanoo: ”Käyttäjiltä, mukaan lukien liikenteenharjoittajat, ei pidä evätä pääsyä omien ajoneuvojensa tuottamiin tietoihin ’liikesalaisuuksien’ vuoksi.” Marianin mielestä tilanne pitäisi olla pikemminkin päinvastainen: ”Jos joku vetoaa ’liikesalaisuuksiin’, sen jonkun pitäisi olla nimenomaan ajoneuvojen käyttäjä. Loppujen lopuksihan kyseessä on hänen ajoneuvonsa ja kaupallinen toimintansa.”

Marianin mukaan nyt annettu ehdotus jättää paljon aukkoja, ja samalla sulkee paljon pois avoimeen suuntaan kehittyneestä lakiehdotuksesta.
”Tällainen poikkeus ei ole vain ristiriidassa ehdotuksen hengen kanssa, jonka tarkoituksena on viimein tarjota käyttäjille pääsy heidän ostamiensa tai vuokraamiensa tuotteiden tuottamiin tietoihin, vaan se jättää myös monia kysymyksiä vastaamatta, kuten mitä olosuhteita pidetään poikkeuksellisina”, hän lisäsi.

Mitä seuraavaksi?

Neuvoston yleinen lähestymistapa ennakoi EU:n lainsäätäjien välisten lopullisten neuvottelujen alkamista.
”IRU on ilmoittanut jo vuosia tarpeesta säännellä tietovirtoja erityisesti yritysten välisessä kontekstissa. Tuemme ehdotusta, joka parantaa tasapainoa innovaatiotarpeen ja kaupallisen liikenteen etujen suojaamisen välillä B2B-kontekstissa”, Raluca Marian sanoi.
”Vaikka pidämme uutta tietolakia tervetulleena, ymmärrämme, että kaikkia alakohtaisia asioita ei voida ratkaista samalla, yleisellä lähestymistavalla. Nyt on aika hyödyntää jo saavutettua edistystä ja edetä ’Ajoneuvotietojen, toimintojen ja resurssien käyttöoikeus’ -lainsäädännössä niin, että se vastaa myös kuljetusalan erillisiin tarpeisiin”, hän linjasi lopuksi.

Juha Ruotsalaisesta uusi Autotuojat ja -teollisuus ry:n hallituksen puheenjohtaja

Henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autovalmistajia ja maahantuojia Suomessa edustavan Autotuojat ja -teollisuus ry:n hallituksen puheenjohtajaksi on 17.3.2023 valittu toimitusjohtaja Juha Ruotsalainen Veho Oy:stä.

Hallituksen puheenjohtajana on ennen Juha Ruotsalaista toiminut Volvo Cars Finland Oy:n toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt, jonka puheenjohtajakausi alkoi vuonna 2021. Autotuojat ja -teollisuus ry:n hallituksen puheenjohtajakaudet ovat kahden vuoden mittaisia.

Autoalalla eletään parhaillaan murroksen vuosia, sillä automarkkinaa heiluttavat pandemian käynnistämä komponenttipula, liikenteen meneillään oleva käyttövoimamurros ja geopoliittisen tilanteen aiheuttama energiakriisi. Viime vuodet ovatkin olleet automarkkinoiden kannalta poikkeuksellisia. Korkea inflaatio ja kasvaneet korkotasot ovat viime kuukausina vähentäneet uusien autojen kysyntää.

”Ensirekisteröintien määrä on komponenttipulan takia jäänyt viime vuosien aikana aiempaa alemmas. Komponenttipulan ennakoidaan tänä vuonna jo pääosin hellittävän ja autojen tuotanto on palaamassa kasvu-uralle”, kertoo Juha Ruotsalainen.  

Autoalan lähivuosien haasteet liittyvätkin ensisijaisesti käyttövoimamurroksen nopeuttamiseen, jotta liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet voitaisiin saavuttaa. Sähköautojen kysyntä on hiipumassa ja kuorma-autoliikenteessä käyttövoimamurros on vasta alussa. Liikenteen sähköistymistä tulisikin edistää hankintakannustein, jotta uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen jatkuvalta kiristämiseltä vältyttäisiin.

Autotuojien hallituksen puheenjohtajavaihdos osuu samalla uuden vaalikauden alkuun. Autoalan agendalla seuraavalle hallitukselle on nostettu erityisesti liikenteen sähköistymisen nopeuttaminen ja liikenteen päästöjen alentamiseen tähtäävän verouudistuksen toteuttaminen”, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

DB Schenker yhdistää Pohjoismaiden markkina-alueet yhdeksi klusteriksi

DB Schenkerin toiminnoista Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska ja Islanti yhdistetään Pohjoismaiden klusteriksi, jonka toimitusjohtajaksi on nimitetty Petteri Nurmi.

DB Schenker organisoi Pohjoismaiden toimintonsa ja yhdistää Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Islannin Pohjoismaiden klusteriksi. Huhtikuun 2023 alussa toimintansa aloittavan klusterin toimitusjohtajaksi on nimitetty Petteri Nurmi. Tällä tulevaisuuteen tähtäävällä organisaatiomuutoksella DB Schenker kertoo vastaavansa liiketoimintaympäristön muutokseen, jossa monet monikansalliset asiakkaat pitävät maita yhtenä Pohjoismaisena markkina-alueena.

Petteri Nurmella on erittäin laaja kokemus eurooppalaisesta ja globaalista logistiikkaliiketoiminnasta. Nurmi aloitti uransa DB Schenkerillä noin 25 vuotta sitten ja on toiminut vuodesta 2018 alkaen DB Schenkerin toimitusjohtajana Suomessa. CEO Petteri Nurmelle raportoiva Pohjoismaiden klusterin johtoryhmä on nimitetty kokonaisuudessaan DB Schenkerin omista kokeneista johtajista. 

”Tällä Pohjoismaiden uudella rakenteella vahvistamme DB Schenkerin asemaa globaaleilla ja Euroopan markkinoilla, pystymme virtaviivaistamaan prosessejamme ja vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden odotuksiin. Petteri Nurmen johdolla ansioitunut ja erittäin kokenut henkilöstömme kykenee huippusuorituksiin”, sanoo DB Schenkerin Euroopan alueen toimitusjohtaja Helmut Schweighofer.

”Yhteispohjoismainen markkina-asemamme on vahva varsinkin lento- ja merirahdissa sekä sopimuslogistiikassa. Tämä kriittinen massa antaa meille valmiudet vahvistaa markkinaasemaamme entisestään. Voimme myös työskennellä entistä tehokkaammin asiakkaidemme hyväksi ja täyttää meihin kohdistuvat korkeat odotukset”, sanoo Pohjoismaiden DB Schenkerin uudeksi toimitusjohtajaksi nimitetty Petteri Nurmi.

Uusi Pohjoismaiden klusteri yhdistää Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Islannissa toimivien paikallisten yhtiöiden kattavan tuotevalikoiman ja innovatiiviset ratkaisut, joita tuottaa yli 6 000 työntekijää. Pohjoismaiden klusterin liikevaihto on lähes 3 miljardia euroa. DB Schenkerin maailmanlaajuiseen, yli 1 850 toimipisteen verkostoon kuuluvan Pohjoismaiden klusterin luvataan olevan globaalin elinkeinoelämän luotettava kumppani, joka tarjoaa DB Schenkerin mukaan kattavat kansalliset ja kansainväliset kuljetusratkaisut saman katon alta.  

Scania tuo markkinoille modulaarisen, toimintoja integroivan digitaalisen Smart Dash -kojelaudan

Osana merkittävää kuorma- ja linja-autoja koskevaa turvallisuusmääräysten muutosta Scania kertoo tuovansa markkinoille modulaarisen, toimintoja integroivan digitaalisen kojelaudan, joka sisältää lukuisia uusia turvallisuusominaisuuksia, ja jonka luvataan parantavan kuljettajien käyttökokemusta.

Scania esittelee uusiin kuorma-autoihinsa myöhemmin tulevan digitaalisen ja keskusnäytöllä varustetun Smart Dash -kojelaudan. Sen kerrotaan tarjoavan kuljettajille ja ajoneuvon omistajille saumattoman päivittäisen digitaalisen tuen yhdessä My Scania-palvelun ja Scania Driver -sovelluksen kanssa. Lisäksi kaiken pohjana on uusi sähköjärjestelmäarkkitehtuuri, joka on EU:n uuden yleisen turvallisuusasetuksen ja YK:n uusien kyberturvallisuusmääräysten mukainen. Lisäksi järjestelmä mahdollistaa langattomat päivitykset myös huippunopeiden 5G-yhteyksien kautta.

”Smart Dashin julkaisulla otamme merkittäviä muutosaskelia, joilla Scania tarjoaa kuljetusalan tulevaisuuden palveluita”, kertoo Scanian kuorma-autotuotannon johtaja Stefan Dorski. ”Smart Dash -ajokokemus on konkreettinen osa Scanian tulevaisuuden tarjontaa edistyksellisen digitalisaation, liitettävyyden ja turvallisuuden osalta. Scanian ajoneuvojen ja edistyksellisten digiratkaisujen yhdistelmä tulee tuottamaan erinomaisen premium-tason käyttäjäkokemuksen.”

Smart Dash on kehitetty Scanian räätälöityjen digitaalisien ratkaisujen ja modulaarisen tuotantoperiaatteen mukaisesti. Smart Dash on modulaarinen ratkaisu eri toiminnallisuuksille, mahdollistaen saumattoman toiminnan muiden digitaalisten Scania-ratkaisujen, kuten My Scania-palvelun tai Scania Driver-sovelluksen kanssa.

”Pidämme Smart Dash-kojelautaa keskeisenä osana digitaalista ekosysteemiämme ja loistavana välineenä kuljettajien ajokokemuksen parantamisessa”, Dorski sanoo. ”Se antaa kuljettajille olennaista tietoa ajon aikana. Lisäksi Smart Dash tukee kuljettajia muiden kuljettamiseen liittyvien tehtävien sujuvoittamisessa esimerkiksi Scania Driver – ja My Scania -sovellusten avulla. Nämä ratkaisut ovat kaikki yhteydessä toisiinsa ja tarjoavat todella tuottavuutta parantavan käyttökokemuksen.”

EU:n uudet yleiset turvallisuusasetukset tekevät erilaisista turvallisuuteen liittyvistä ominaisuuksista pakollisia raskaissa hyötyajoneuvoissa heinäkuusta 2024 alkaen. Uusia YK-määräyksiä, UNECE R155 ja R156, sovelletaan myös kyberturvallisuuteen, joilla pyritään ennaltaehkäisemään ja vähentämään ajoneuvojen haavoittuvuuksia. Scania on kehittänyt uuden sähköjärjestelmäarkkitehtuurin, joka on yhteinen sekä kuorma-autoille että linja-autoille. Uusi arkkitehtuuri mahdollistaa älykkäämmän ja nopeamman viestinnän, entistä korkeamman kyberturvallisuuden ja uusien lakisääteisten vaatimusten täyttämisen.

”Scanian tavoitteena on tukea asiakkaitaan digitalisoituvassa ympäristössä, ja nämä uudet vaatimukset ovat luonnollinen osa työtämme ratkaisukeskeisenä yrityksenä”, Dorski sanoo. ””Kuorma-autoalan premium-kokemuksen seuraava taso keskittyy tarjoamiimme liitettyihin toimintoihin kuorma-autossa ja sen ympäristössä. Langattomat päivitykset ja älykkäät yhteydet ajoneuvoon luovat uusia mahdollisuuksia Scanian asiakkaille ja tekevät heidän toiminnastaan turvallisempaa ja kannattavampaa lisääntyneen käytettävyyden ja huippuunsa kehitetyn tehokkuuden ansiosta.”

Scania haluaa olla edistyksellinen toimija kuorma-autoteollisuuden aktiivisten ja passiivisten turvallisuusratkaisujen alalla, ja yritys muistuttaa kehittäneensä monenlaisia turvallisuusvarusteita, kuten rollover-sivuturvatyynyt. Scania kertoo nyt panostavansa entistä enemmän aktiivisiin turvallisuusjärjestelmiin uuden sukupolven kameroiden, tutkien ja antureiden avulla. Uudet avustavat turvallisuus- ja varoitusjärjestelmät auttavat kuljettajia välttämään vaaratilanteita, joita usein sattuu kiireisessä ja alati hektisemmässä liikenneympäristössä.

”Olemme huomanneet, että asiakkaat haluavat yhä enemmän avustavia turvallisuustoimintoja”, Dorski sanoo. ”Henkilöautopuolelta tutut järjestelmät ovat avanneet monien silmät sille, miten hyödyllisiä nämä järjestelmät ovat. Ne paitsi säästävät ihmishenkiä, myös lisäävät tuottavuutta sekä vähentävät samalla kuljettajien stressitasoa ja kuormitusta, mikä tekee älykkäästä liikkumista ketterää.”

Uudistuksen myötä Scanian omistajat voivat myös käyttää älykkäitä Connected-karttoja navigointijärjestelmissään ja saada langattomia päivityksiä ajoneuvoihinsa. Tämä vähentää tarvetta käydä Scanian korjaamoilla ohjelmistopäivityksiä varten ja siten ajoneuvojen käytettävyysaste paranee. Smart Dash -kojelautojen eri varustelutasot korvaavat Scanian nykyisen kojelaudan ja niitä voi tilata kuorma-autoihin, jotka valmistetaan vuoden 2024 alkukuukausina.

Volvo Trucks ja Boliden yhteistyössä maanalaisten kaivosten sähkökuorma-autohankkeessa

Volvo Trucks ja kaivosyhtiö Boliden yhdistävät nyt voimansa toteuttaakseen kuljetuksia sähkökuorma-autolla maanalaisissa ympäristöissä.

Ruotsalainen kaivoskonserni Boliden on etujoukoissa aloittamassa akkusähkökuorma-autojen käytön raskaissa maanalaisissa kuljetuksissa vuodesta 2023 alkaen. Kaivosympäristöissä sähkökuorma-autot voivat tarjota useita isoja etuja – mukaan lukien pakokaasupäästöttömyys, turvallisempi työpaikka ja hiljaisemmat työolosuhteet.

Kaivosteollisuus elää nyt nopeiden muutosten aikaa, ja monet toimijat ovat siirtymässä kestävämpiin tuotantomenetelmiin tuottaakseen metalleja pienemmällä ilmastojalanjäljellä. Kuten monissa muissakin kaivoksissa, dieselajoneuvojen pakokaasut aiheuttavat suurimman osan Bolidenin kaivosten hiilidioksidipäästöistä. Yhtiö on sitoutunut vähentämään hiilidioksidipäästöjään 40 prosenttia vuoteen 2030 mennessä, ja Bolidenin ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi kuljetusten sähköistämisellä on ratkaiseva rooli.

Bolidenin ja Volvo Trucksin uusi yhteistyösopimus tarkoittaa, että kaksi raskasta sähkökäyttöistä Volvo-kuorma-autoa otetaan käyttöön Bolidenin Kankbergin kaivoksella Skellefteån ulkopuolella Pohjois-Ruotsissa. Jos kaikki kaivoksen kuorma-autot olisivat sähköisiä, kaivoksen CO2-päästöjä voitaisiin vähentää yli 25 prosenttia.

”Tämä on jännittävää yhteistyötä ympäristössä, jossa on erittäin kovat vaatimukset; jyrkkiä mäkiä, raskaita kuormia ja kosteaa ilmaa, joka kuluttaa ajoneuvoja”, sanoo Jessica Lindholm, Volvo Trucksin projektipäällikkö. ”Yhteistyö Bolidenin kanssa antaa meille arvokasta tietoa sähkökuorma-autojen suorituskyvystä maan alla ajettaessa sekä vastauksia kysymyksiin, miten se vaikuttaa auton voimansiirtoon ja akkuihin. Kaivosliikenteen hiilidioksidipäästöjen väheneminen tarkoittaa myös sitä, että vähennämme välillisesti omia CO2-päästöjämme, koska kuorma-autoissamme käytetään kaivosteollisuuden raaka-aineita.”

Ensimmäistä Kankbergin kaivosta palvelevaa kuorma-autoa, Volvo FH Electriciä, käytetään kuljettamaan kivipultteja ja muita varusteita sekä laitteita alas kaivokselle, ja se otetaan käyttöön vuonna 2023. Ensimmäisestä kuorma-autosta saatujen kokemusten perusteella toinen Volvo FH Electric otetaan käyttöön myöhemmin ja sitä käytetään kiven ja malmin maanalaisiin kuljetuksiin.

”Näemme yhteistyön Volvon kanssa loistavana tilaisuutena viedä sähköistä tekniikkaa eteenpäin ja samalla oppia mukauttamaan toimintaamme siirtymään kohti fossiilivapaita maanalaisia kuljetuksia. Kuorma-autojen suuri etu on, että ne edistävät kestävämpää kaivosta sekä päästöjen että työntekijöidemme työympäristön kannalta”, Bolidenin projektipäällikkö Dennis Forslund kertoo. ”Lisäksi kaivoksen kokonaisenergiankulutus tulee olemaan pienempi, koska sähkökäyttö on dieselmoottoria energiatehokkaampaa ja alamäkeen moottorijarrutuksessa regeneroituva sähkö on mahdollista ottaa talteen.”

Uusimmat julkaisut

Helliikö? Muutama muistisääntö kuumaan keliin

Kesän helle ja varsinkin viime aikoina koetut ennätyskorkeat lämpötilat aiheuttavat erityisiä haasteita kuljettajille. Tien päällä työskentelevien kannattaa huolehtia itsestään, jotta työ säilyy mielekkäänä ja...