Veteraanikuorma-auto- ja retrorekkaharrastajien oma tapahtuma – Retro Trucks Lahes – kokoaa yhteen eilispäivän kuljetuskalustoa sekä näistä kiinnostuneet tuttuun tapaan vapun jälkeisenä lauantaina 6.5.2023.
Tapahtumapaikka on täysin uusi, sillä vuonna 2023 retroillaan Originator Oy:n toimipisteessä Lahden Kujalassa. Tapahtumaan on tänäkin vuonna vapaa pääsy!
Aiemmilta vuosilta tutussa kokoontumisajotyyppisessä tapahtumassa pääosassa ovat museokuorma-autot unohtamatta rippikouluikään yltäneitä hyötyajoneuvoja. Retro Trucks Lahes -tapahtumaan ovat tervetulleita niin hohtavaan kuosiin entistetyt museoautot kuin vuosirenkaita ylleen kerryttäneet, mutta edelleen työkäytössä olevat ajokit. Ajan patina saa näkyä tässä tapahtumassa tälläkin kerralla.
Tapahtuman tarkoituksena on luoda mukavat ja mutkattomat puitteet ajoneuvoihin tutustumiselle sekä hyväntuuliselle tarinoinnille. Paikan päällä on monipuolinen Helenan Kotileipomon ylläpitämä kanttiini, joka tarjoilee vieraille laajan valikoiman suolaista ja makeaa evästä ajoneuvojen parissa nautittavaksi. Pikkupurtavan ohella tarjolla on myös tukevampaa ruokaa pitkin päivää.
Eilispäivän autojen ohella paikalla on myös rompetori, jonka tarjonta rajoittuu vain ja ainoastaan raskaaseen kalustoon ja alaan läheisesti liittyvään esineistöön. Lapsille ja lapsenmielisille on tarjolla mukavaa ajanvietettä. Tapahtuman juontajaksi saapuu Helena Riihitupa, joka omalta osaltaan pitää huolta päivän sujuvasta kulusta.
Pysäköintialueen ja näyttelyn välillä on maksuton ja jatkuva linja-autokuljetus koko päivän ajan.
Muista ennakkoilmoittautuminen!
Tapahtuma on osallistujille maksuton, mutta sujuvien järjestelyjen takaamiseksi toivomme näyttelyajoneuvoilta sekä rompetorimyyjiltä ennakkoilmoittautumista sähköpostilla, puhelimella tai tapahtuman facebook-sivujen kautta.
Retro Trucks Lahes 6.5.2023 kello 09.00-16.00
Navigaattorille tiedoksi:
näyttelypaikan osoite: Paanakatu, 15150 Lahti
pysäköintialueen osoite: Makasiinikatu 5, 15150 Lahti
MANin tehdas Nürnbergissä on saavuttanut tärkeän virstanpylvään muutosmatkallaan: udelleenkehitetyn 13-litraisen dieselmoottorin tuleva tuotantohalli on valmistunut. Täällä tullaan valmistamaan ensi vuodesta lähtien TRATON-konsernimoottorin komponentteja.
MANin uusi tuotantohalli on yksi Nürnbergin tehtaan suurimmista rakennushankkeista, ja siihen investoitiin lähes 170 miljoonaa euroa. Hallin pinta-ala on noin 23 000 m2 ja työntekijämäärä tulee olemaan noin 160. Uudessa tuotantohallissa valmistetaan TRATON-konsernin uuden 13-litraisen dieselmoottorin komponentteja. Uutta CBE-moottoria käyttävät kaikki konsernin merkit, eli MAN, Scania ja Navistar, ja voimanlähteitä valmistetaan tässä huippumodernissa valmistusympäristössä kolmessa vuorossa. Rakennukset, tuotantojärjestelmät ja teknologia on suunniteltu viimeisten energiasäännösten mukaisesti. Ergonomia ja helppopääsyisyys sekä houkuttelevasti suunnitellut yleiset tilat muodostavat miellyttävän ja kestävän kehityksen periaatteita noudattavan työympäristön.
”Teemme historiaa tänä vuonna. Olemme päättäneet koko konsernissa luottaa yhtenäiseen rakentamisperiaatteeseen. Juhlimme tuotantohallia, joka merkitsee uutta alkua ja samalla myös uutta moottorisukupolvea, jota täällä tullaan valmistamaan. Näin ollen TRATON-konserni ja kaikki sen merkit siirtyvät uuteen aikakauteen. Tulevina vuosina, uusi moottori asennetaan myös MANin kuorma-autoihin. Tämän uuden moottorin odotetaan olevan konsernin viimeinen täysin uudelleen kehitetty polttomoottori. Se rikastuttaa tuotemallistoamme vielä monta vuotta. Se myös inspiroi MANin asiakkaita”, selventää TRATON SE:n hallituksen puheenjohtaja Christian Levin.
”Tavoitteemme MAN Truck & Bus -liiketoiminnossa on selkeä nollapäästöinen strategia. Arvioimme, että noin 50 % ajoneuvoistamme, jotka toimitamme asiakkaillemme, ovat paikallisesti päästöttömiä vuoteen 2030 mennessä. Euroopan ulkopuolisilla markkina-alueilla tai esimerkiksi maastoajoneuvoissa dieselmoottorit ovat jatkossakin tärkeässä roolissa siirtyessämme vaiheittain päästöttömään kuljetusliikenteeseen. Olemme ottaneet nämä kehityssunnat huomioon tässä investoinnissa”, sanoo MAN Truck & Bus SE:n johtoryhmän puheenjohtaja Alexander Vlaskamp.
”TRATON-konsernin uuden yhteisen dieselmoottorin uusi tuotantohalli on selkeä sitoumuksen osoitus Nürnbergin tehdasta kohtaan. Investoimme 170 miljoonaa euroa perinteiseen moottoritehtaaseen ja luomme 160 uutta työpaikkaa. Tämä on yhtä vahva signaali kuin täyssähkökuorma-autojemme ja täyssähköisten linja-autojemme laajamittaisen akkutuotannon aloitus Nürnbergissä ja edustaa muutosta, jota ajamme jatkuvasti eteenpäin tuotantopaikkakunnallamme”, sanoo MAN Truck & Bus SE:n Nürnbergin paikallisjohtaja Ulrich Zimmer.
Vuodesta 2024 eteenpäin TRATON-konsernin uusi, yhteinen dieselmoottori valmistetaan Nürnbergissä MANin vaatimusten mukaisesti – suunnilleen samaan aikaan alkaa MANin pitkän matkan täyssähköisen kuorma-auton sarjatuotanto Münchenissä. Nürnbergin tehtaalta tulevat myös täyssähkökuorma-auton sähkömoottorit. Korkeajänniteakustojen tuotanto alkoi jo viime vuonna. Teknologisen muutoksen edistyessä sekä perinteisellä polttomoottorilla että sähkömoottorilla varustettuja ajoneuvoja valmistetaan tulevaisuudessa rinnakkain Münchenin tehtaalla. Tämän vuoksi Nürnbergin tehdas toimittaa keskeisiä komponentteja molempiin käyttövoimiin.
Uusi dieselmoottori, joka on kehitetty läheisessä yhteistyössä konsernin eri merkkien kesken, kaventaa kuilua perinteisen polttomoottorin ja tulevaisuuden sähkömoottorin välillä. Uusi dieselmoottori asettaa luokkansa uudet standardit – sen polttoaineenkulutus on merkittävästi alhaisempi kuin edeltävässä moottorisukupolvessa.
Euroopan Unionin neuvosto on esittänyt yleisnäkemyksensä datasäädöksestä osana EU:n datastrategiaa. Kansainvälinen Maantiekuljetusunioni IRU on aiemmin suhtautunut myönteisesti Euroopan parlamentin hyväksymään tekstiin. Neuvoston versio antaa kuitenkin tietojen haltijoille mahdollisuuden evätä käyttäjiltä pääsyn omiin tietoihinsa, IRU huomauttaa nyt.
IRU pitää myönteisenä parlamentin tekstissä esittämää selvennystä, joka koskee ajoneuvojen käyttäjien ja kolmansien osapuolten pääsyä ajoneuvojen tuottamiin tietoihin, sekä lisärajoituksia, jotka koskevat hallitusten pääsyä tällaisiin tietoihin. Kuitenkin, toisin kuin EU-parlamentin versio, Euroopan Unionin neuvoston yleinen lähestymistapa avaakin tiedon haltijoille, eli käytännössä esimerkiksi autovalmistajille, mahdollisuuden kieltää pääsy tietoihin ”vakavan vahingon” verukkeella. Tarkemmin sanottuna neuvosto mahdollistaisi tiedonhaltijoille syyn evätä käyttäjän oikeuden tutustua kerättyihin tietoihin, jos tietojen haltija voisi osoittaa, että tietojen paljastamisesta aiheutuisi erittäin todennäköisesti vakavaa vahinkoa liikesalaisuuksien paljastumisen muodossa.
Datalaki, EU:n ensimmäinen teollisuusdataa koskeva sääntökirja, asettaa yhdenmukaiset säännöt yhdistettyjen tuotteiden, kuten ajoneuvojen, ja niihin liittyvien palvelujen tuottaman tiedon saamiseen, jakamiseen ja käyttöön. IRU:n EU:n edunvalvontajohtaja Raluca Marian sanoo: ”Käyttäjiltä, mukaan lukien liikenteenharjoittajat, ei pidä evätä pääsyä omien ajoneuvojensa tuottamiin tietoihin ’liikesalaisuuksien’ vuoksi.” Marianin mielestä tilanne pitäisi olla pikemminkin päinvastainen: ”Jos joku vetoaa ’liikesalaisuuksiin’, sen jonkun pitäisi olla nimenomaan ajoneuvojen käyttäjä. Loppujen lopuksihan kyseessä on hänen ajoneuvonsa ja kaupallinen toimintansa.”
Marianin mukaan nyt annettu ehdotus jättää paljon aukkoja, ja samalla sulkee paljon pois avoimeen suuntaan kehittyneestä lakiehdotuksesta. ”Tällainen poikkeus ei ole vain ristiriidassa ehdotuksen hengen kanssa, jonka tarkoituksena on viimein tarjota käyttäjille pääsy heidän ostamiensa tai vuokraamiensa tuotteiden tuottamiin tietoihin, vaan se jättää myös monia kysymyksiä vastaamatta, kuten mitä olosuhteita pidetään poikkeuksellisina”, hän lisäsi.
Mitä seuraavaksi?
Neuvoston yleinen lähestymistapa ennakoi EU:n lainsäätäjien välisten lopullisten neuvottelujen alkamista. ”IRU on ilmoittanut jo vuosia tarpeesta säännellä tietovirtoja erityisesti yritysten välisessä kontekstissa. Tuemme ehdotusta, joka parantaa tasapainoa innovaatiotarpeen ja kaupallisen liikenteen etujen suojaamisen välillä B2B-kontekstissa”, Raluca Marian sanoi. ”Vaikka pidämme uutta tietolakia tervetulleena, ymmärrämme, että kaikkia alakohtaisia asioita ei voida ratkaista samalla, yleisellä lähestymistavalla. Nyt on aika hyödyntää jo saavutettua edistystä ja edetä ’Ajoneuvotietojen, toimintojen ja resurssien käyttöoikeus’ -lainsäädännössä niin, että se vastaa myös kuljetusalan erillisiin tarpeisiin”, hän linjasi lopuksi.
Henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autovalmistajia ja maahantuojia Suomessa edustavan Autotuojat ja -teollisuus ry:n hallituksen puheenjohtajaksi on 17.3.2023 valittu toimitusjohtaja Juha Ruotsalainen Veho Oy:stä.
Hallituksen puheenjohtajana on ennen Juha Ruotsalaista toiminut Volvo Cars Finland Oy:n toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt, jonka puheenjohtajakausi alkoi vuonna 2021. Autotuojat ja -teollisuus ry:n hallituksen puheenjohtajakaudet ovat kahden vuoden mittaisia.
Autoalalla eletään parhaillaan murroksen vuosia, sillä automarkkinaa heiluttavat pandemian käynnistämä komponenttipula, liikenteen meneillään oleva käyttövoimamurros ja geopoliittisen tilanteen aiheuttama energiakriisi. Viime vuodet ovatkin olleet automarkkinoiden kannalta poikkeuksellisia. Korkea inflaatio ja kasvaneet korkotasot ovat viime kuukausina vähentäneet uusien autojen kysyntää.
”Ensirekisteröintien määrä on komponenttipulan takia jäänyt viime vuosien aikana aiempaa alemmas. Komponenttipulan ennakoidaan tänä vuonna jo pääosin hellittävän ja autojen tuotanto on palaamassa kasvu-uralle”, kertoo Juha Ruotsalainen.
Autoalan lähivuosien haasteet liittyvätkin ensisijaisesti käyttövoimamurroksen nopeuttamiseen, jotta liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet voitaisiin saavuttaa. Sähköautojen kysyntä on hiipumassa ja kuorma-autoliikenteessä käyttövoimamurros on vasta alussa. Liikenteen sähköistymistä tulisikin edistää hankintakannustein, jotta uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen jatkuvalta kiristämiseltä vältyttäisiin.
”Autotuojien hallituksen puheenjohtajavaihdos osuu samalla uuden vaalikauden alkuun. Autoalan agendalla seuraavalle hallitukselle on nostettu erityisesti liikenteen sähköistymisen nopeuttaminen ja liikenteen päästöjen alentamiseen tähtäävän verouudistuksen toteuttaminen”, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
DB Schenkerin toiminnoista Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska ja Islanti yhdistetään Pohjoismaiden klusteriksi, jonka toimitusjohtajaksi on nimitetty Petteri Nurmi.
DB Schenker organisoi Pohjoismaiden toimintonsa ja yhdistää Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Islannin Pohjoismaiden klusteriksi. Huhtikuun 2023 alussa toimintansa aloittavan klusterin toimitusjohtajaksi on nimitetty Petteri Nurmi. Tällä tulevaisuuteen tähtäävällä organisaatiomuutoksella DB Schenker kertoo vastaavansa liiketoimintaympäristön muutokseen, jossa monet monikansalliset asiakkaat pitävät maita yhtenä Pohjoismaisena markkina-alueena.
Petteri Nurmella on erittäin laaja kokemus eurooppalaisesta ja globaalista logistiikkaliiketoiminnasta. Nurmi aloitti uransa DB Schenkerillä noin 25 vuotta sitten ja on toiminut vuodesta 2018 alkaen DB Schenkerin toimitusjohtajana Suomessa. CEO Petteri Nurmelle raportoiva Pohjoismaiden klusterin johtoryhmä on nimitetty kokonaisuudessaan DB Schenkerin omista kokeneista johtajista.
”Tällä Pohjoismaiden uudella rakenteella vahvistamme DB Schenkerin asemaa globaaleilla ja Euroopan markkinoilla, pystymme virtaviivaistamaan prosessejamme ja vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden odotuksiin. Petteri Nurmen johdolla ansioitunut ja erittäin kokenut henkilöstömme kykenee huippusuorituksiin”, sanoo DB Schenkerin Euroopan alueen toimitusjohtaja Helmut Schweighofer.
”Yhteispohjoismainen markkina-asemamme on vahva varsinkin lento- ja merirahdissa sekä sopimuslogistiikassa. Tämä kriittinen massa antaa meille valmiudet vahvistaa markkinaasemaamme entisestään. Voimme myös työskennellä entistä tehokkaammin asiakkaidemme hyväksi ja täyttää meihin kohdistuvat korkeat odotukset”, sanoo Pohjoismaiden DB Schenkerin uudeksi toimitusjohtajaksi nimitetty Petteri Nurmi.
Uusi Pohjoismaiden klusteri yhdistää Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Islannissa toimivien paikallisten yhtiöiden kattavan tuotevalikoiman ja innovatiiviset ratkaisut, joita tuottaa yli 6 000 työntekijää. Pohjoismaiden klusterin liikevaihto on lähes 3 miljardia euroa. DB Schenkerin maailmanlaajuiseen, yli 1 850 toimipisteen verkostoon kuuluvan Pohjoismaiden klusterin luvataan olevan globaalin elinkeinoelämän luotettava kumppani, joka tarjoaa DB Schenkerin mukaan kattavat kansalliset ja kansainväliset kuljetusratkaisut saman katon alta.
Osana merkittävää kuorma- ja linja-autoja koskevaa turvallisuusmääräysten muutosta Scania kertoo tuovansa markkinoille modulaarisen, toimintoja integroivan digitaalisen kojelaudan, joka sisältää lukuisia uusia turvallisuusominaisuuksia, ja jonka luvataan parantavan kuljettajien käyttökokemusta.
Scania esittelee uusiin kuorma-autoihinsa myöhemmin tulevan digitaalisen ja keskusnäytöllä varustetun Smart Dash -kojelaudan. Sen kerrotaan tarjoavan kuljettajille ja ajoneuvon omistajille saumattoman päivittäisen digitaalisen tuen yhdessä My Scania-palvelun ja Scania Driver -sovelluksen kanssa. Lisäksi kaiken pohjana on uusi sähköjärjestelmäarkkitehtuuri, joka on EU:n uuden yleisen turvallisuusasetuksen ja YK:n uusien kyberturvallisuusmääräysten mukainen. Lisäksi järjestelmä mahdollistaa langattomat päivitykset myös huippunopeiden 5G-yhteyksien kautta.
”Smart Dashin julkaisulla otamme merkittäviä muutosaskelia, joilla Scania tarjoaa kuljetusalan tulevaisuuden palveluita”, kertoo Scanian kuorma-autotuotannon johtaja Stefan Dorski. ”Smart Dash -ajokokemus on konkreettinen osa Scanian tulevaisuuden tarjontaa edistyksellisen digitalisaation, liitettävyyden ja turvallisuuden osalta. Scanian ajoneuvojen ja edistyksellisten digiratkaisujen yhdistelmä tulee tuottamaan erinomaisen premium-tason käyttäjäkokemuksen.”
Smart Dash on kehitetty Scanian räätälöityjen digitaalisien ratkaisujen ja modulaarisen tuotantoperiaatteen mukaisesti. Smart Dash on modulaarinen ratkaisu eri toiminnallisuuksille, mahdollistaen saumattoman toiminnan muiden digitaalisten Scania-ratkaisujen, kuten My Scania-palvelun tai Scania Driver-sovelluksen kanssa.
”Pidämme Smart Dash-kojelautaa keskeisenä osana digitaalista ekosysteemiämme ja loistavana välineenä kuljettajien ajokokemuksen parantamisessa”, Dorski sanoo. ”Se antaa kuljettajille olennaista tietoa ajon aikana. Lisäksi Smart Dash tukee kuljettajia muiden kuljettamiseen liittyvien tehtävien sujuvoittamisessa esimerkiksi Scania Driver – ja My Scania -sovellusten avulla. Nämä ratkaisut ovat kaikki yhteydessä toisiinsa ja tarjoavat todella tuottavuutta parantavan käyttökokemuksen.”
EU:n uudet yleiset turvallisuusasetukset tekevät erilaisista turvallisuuteen liittyvistä ominaisuuksista pakollisia raskaissa hyötyajoneuvoissa heinäkuusta 2024 alkaen. Uusia YK-määräyksiä, UNECE R155 ja R156, sovelletaan myös kyberturvallisuuteen, joilla pyritään ennaltaehkäisemään ja vähentämään ajoneuvojen haavoittuvuuksia. Scania on kehittänyt uuden sähköjärjestelmäarkkitehtuurin, joka on yhteinen sekä kuorma-autoille että linja-autoille. Uusi arkkitehtuuri mahdollistaa älykkäämmän ja nopeamman viestinnän, entistä korkeamman kyberturvallisuuden ja uusien lakisääteisten vaatimusten täyttämisen.
”Scanian tavoitteena on tukea asiakkaitaan digitalisoituvassa ympäristössä, ja nämä uudet vaatimukset ovat luonnollinen osa työtämme ratkaisukeskeisenä yrityksenä”, Dorski sanoo. ””Kuorma-autoalan premium-kokemuksen seuraava taso keskittyy tarjoamiimme liitettyihin toimintoihin kuorma-autossa ja sen ympäristössä. Langattomat päivitykset ja älykkäät yhteydet ajoneuvoon luovat uusia mahdollisuuksia Scanian asiakkaille ja tekevät heidän toiminnastaan turvallisempaa ja kannattavampaa lisääntyneen käytettävyyden ja huippuunsa kehitetyn tehokkuuden ansiosta.”
Scania haluaa olla edistyksellinen toimija kuorma-autoteollisuuden aktiivisten ja passiivisten turvallisuusratkaisujen alalla, ja yritys muistuttaa kehittäneensä monenlaisia turvallisuusvarusteita, kuten rollover-sivuturvatyynyt. Scania kertoo nyt panostavansa entistä enemmän aktiivisiin turvallisuusjärjestelmiin uuden sukupolven kameroiden, tutkien ja antureiden avulla. Uudet avustavat turvallisuus- ja varoitusjärjestelmät auttavat kuljettajia välttämään vaaratilanteita, joita usein sattuu kiireisessä ja alati hektisemmässä liikenneympäristössä.
”Olemme huomanneet, että asiakkaat haluavat yhä enemmän avustavia turvallisuustoimintoja”, Dorski sanoo. ”Henkilöautopuolelta tutut järjestelmät ovat avanneet monien silmät sille, miten hyödyllisiä nämä järjestelmät ovat. Ne paitsi säästävät ihmishenkiä, myös lisäävät tuottavuutta sekä vähentävät samalla kuljettajien stressitasoa ja kuormitusta, mikä tekee älykkäästä liikkumista ketterää.”
Uudistuksen myötä Scanian omistajat voivat myös käyttää älykkäitä Connected-karttoja navigointijärjestelmissään ja saada langattomia päivityksiä ajoneuvoihinsa. Tämä vähentää tarvetta käydä Scanian korjaamoilla ohjelmistopäivityksiä varten ja siten ajoneuvojen käytettävyysaste paranee. Smart Dash -kojelautojen eri varustelutasot korvaavat Scanian nykyisen kojelaudan ja niitä voi tilata kuorma-autoihin, jotka valmistetaan vuoden 2024 alkukuukausina.
Volvo Trucks ja kaivosyhtiö Boliden yhdistävät nyt voimansa toteuttaakseen kuljetuksia sähkökuorma-autolla maanalaisissa ympäristöissä.
Ruotsalainen kaivoskonserni Boliden on etujoukoissa aloittamassa akkusähkökuorma-autojen käytön raskaissa maanalaisissa kuljetuksissa vuodesta 2023 alkaen. Kaivosympäristöissä sähkökuorma-autot voivat tarjota useita isoja etuja – mukaan lukien pakokaasupäästöttömyys, turvallisempi työpaikka ja hiljaisemmat työolosuhteet.
Kaivosteollisuus elää nyt nopeiden muutosten aikaa, ja monet toimijat ovat siirtymässä kestävämpiin tuotantomenetelmiin tuottaakseen metalleja pienemmällä ilmastojalanjäljellä. Kuten monissa muissakin kaivoksissa, dieselajoneuvojen pakokaasut aiheuttavat suurimman osan Bolidenin kaivosten hiilidioksidipäästöistä. Yhtiö on sitoutunut vähentämään hiilidioksidipäästöjään 40 prosenttia vuoteen 2030 mennessä, ja Bolidenin ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi kuljetusten sähköistämisellä on ratkaiseva rooli.
Bolidenin ja Volvo Trucksin uusi yhteistyösopimus tarkoittaa, että kaksi raskasta sähkökäyttöistä Volvo-kuorma-autoa otetaan käyttöön Bolidenin Kankbergin kaivoksella Skellefteån ulkopuolella Pohjois-Ruotsissa. Jos kaikki kaivoksen kuorma-autot olisivat sähköisiä, kaivoksen CO2-päästöjä voitaisiin vähentää yli 25 prosenttia.
”Tämä on jännittävää yhteistyötä ympäristössä, jossa on erittäin kovat vaatimukset; jyrkkiä mäkiä, raskaita kuormia ja kosteaa ilmaa, joka kuluttaa ajoneuvoja”, sanoo Jessica Lindholm, Volvo Trucksin projektipäällikkö. ”Yhteistyö Bolidenin kanssa antaa meille arvokasta tietoa sähkökuorma-autojen suorituskyvystä maan alla ajettaessa sekä vastauksia kysymyksiin, miten se vaikuttaa auton voimansiirtoon ja akkuihin. Kaivosliikenteen hiilidioksidipäästöjen väheneminen tarkoittaa myös sitä, että vähennämme välillisesti omia CO2-päästöjämme, koska kuorma-autoissamme käytetään kaivosteollisuuden raaka-aineita.”
Ensimmäistä Kankbergin kaivosta palvelevaa kuorma-autoa, Volvo FH Electriciä, käytetään kuljettamaan kivipultteja ja muita varusteita sekä laitteita alas kaivokselle, ja se otetaan käyttöön vuonna 2023. Ensimmäisestä kuorma-autosta saatujen kokemusten perusteella toinen Volvo FH Electric otetaan käyttöön myöhemmin ja sitä käytetään kiven ja malmin maanalaisiin kuljetuksiin.
”Näemme yhteistyön Volvon kanssa loistavana tilaisuutena viedä sähköistä tekniikkaa eteenpäin ja samalla oppia mukauttamaan toimintaamme siirtymään kohti fossiilivapaita maanalaisia kuljetuksia. Kuorma-autojen suuri etu on, että ne edistävät kestävämpää kaivosta sekä päästöjen että työntekijöidemme työympäristön kannalta”, Bolidenin projektipäällikkö Dennis Forslund kertoo. ”Lisäksi kaivoksen kokonaisenergiankulutus tulee olemaan pienempi, koska sähkökäyttö on dieselmoottoria energiatehokkaampaa ja alamäkeen moottorijarrutuksessa regeneroituva sähkö on mahdollista ottaa talteen.”
Mercedes-Benz Trucks on saanut päätökseen vuoden 2023 talvitestisarjan Rovaniemellä. Kuusi viikkoa jatkuneiden testien keskiössä oli kaksi pitkälle kehitettyä sähkökuorma-auton prototyyppiä: eActros 300 sekä eActros LongHaul sekä niiden verrokkina dieselkäyttöinen Actros L.
Kullakin mallilla suoritettiin vaativa ja monipuolinen testisarja, joka sisälsi latauksia, auton käsittelyä, ajoreittejä sekä auton käytettävyyttä ja ergonomiaa arvioivia osatestejä. Autoilla ajettiin lumisilla ja jäisillä teillä, kovissa tuulissa ja alimmillaan 25 pakkasasteen lämpötiloissa.
“Tuotteidemme testaus äärimmäisissä talviolosuhteissa on aivan oleellinen vaihe myös vaihtoehtoisten voimanlähteidemme tuotekehityksessä. Kuljetusyrittäjien on voitava luottaa sähkökuorma-autoihimme kaikissa oloissa ja ympäri vuoden, aivan kuten he ovat tottuneet tekemään polttomoottorimalliemme kanssa”, Mercedes-Benz Trucksin testaustoiminnan johtaja Dr. Christof Weber korostaa.
Testaamisen keskiössä oli Mercedes-Benz eActros 300
Testi-insinöörit hyödynsivät tarkasti myös ajomatkat Saksasta Suomeen ja takaisin. Matkoilla arvioitiin esimerkiksi Actros L -mallin aktiivisen sivuvalvonta-avustimen ja aktiivisen ajoavustimen toimintaa ajo- ja kaistanvaihtotilanteissa. Koska matkalla ylitettiin monia valtiorajoja, huomiota kiinnitettiin myös eri maiden tiemerkintöjen, liikennemerkkien ja digitaalisen karttatiedon vaikutuksia autojen avustinjärjestelmien toimintaan. Pitkillä ja aikaa vievillä ajo-osuuksilla testaajat saivat myös arvokasta tietoa kuorma-autojen kuljettajan istuimen ja ohjaamon ergonomian toimivuudesta.
Uusien eActros 300:n ja eActros LongHaulin talvitesteissä keskiöön nousivat akkujen kylmäkestävyys sekä sähköisen voimalinjan toiminta äärimmäisissä olosuhteissa. Testiprotokollaan sisältyi autojen kylmäkäynnistysominaisuuksien, komponenttien kylmäsuojauksen, ohjelmistojen toiminnan sekä lämpö- ja energiahallinnan toiminnan arviointia ja varmistusta. Näin huolehditaan siitä, että sekä voimalinja että kuljettajan työtila lämpiävät riittävästi ja energiatehokkaasti myös hyvin kylmissä toimintaympäristöissä.
Testit suoritettiin realistisissa talviolosuhteissa Rovaniemen ympäristössä, mutta myös matkalla Saksasta Suomeen ja takaisin.
Testit osoittivat Mercedes-Benz Trucksin mukaan esimerkiksi sen, että eActros LongHaulin ohjaamo lämpiää nopeammin kuin dieselkuorma-auton hytti, sillä käytössä on pienikokoinen, mutta entistä tehokkaampi PTC-lämpövastus. Koska vastuksen tarvitsema energia on peräisin ajoakuista ja auton toimintamatka samalla lyhenee, sähkökuorma-auton esilämmitystä suositellaan sen ollessa vielä latauksessa. Tällöin eActros LongHaulin toimintamatka lyhenee vähemmän ajettaessa kovassakin pakkasessa, valmistaja linjaa.
“Olemme erittäin tyytyväisiä saamiimme tuloksiin. Akkujen ja sähköisten voimalinjojen ominaisuudet äärimmäisissä lämpötiloissa sekä autojen ajo-ominaisuudet jäisen liukkailla teillä osoittavat selvästi, että sähkökuorma-automme ovat täysin suorituskykyisiä hyvin talvisissakin ympäristöissä“, Dr. Christof Weber summaa.
Talvitestit sisälsivät myös kattavan määrän ajo- ja jarrutuskokeita pito-ominaisuuksiltaan hyvin erilaisilla alustoilla. Testeissä arvioitiin myös, kuinka nuoskalumi tai loska vaikuttavat kuljettajan avustinjärjestelmien sensoreiden toimintaan. Osatesteissä arvioitiin muun muassa perävaunuavustimen tehokkuutta luiston estämisessä ja korjaamisessa liukkaalla alustalla sekä MirrorCam-kamerajärjestelmän kykyä erotella kohteita ajettaessa erilaisissa valaistusoloissa.
Diesel-verrokkina käytettiin Actros L -veturia.
Mercedes-Benz eActros esiteltiin ensi kertaa Hannoverin IAA-kuljetusnäyttelyssä viime vuonna. Auto voi vetää kaikkia yleisimpiä eurooppalaisia puoliperävaunuja. Sähkökuorma-autossa on 3 x 112 kW:n akkukapasiteetti, ja lataus riittää noin 220 kilometrin ajomatkaan. Mallin sarjatuotanto käynnistyy vuoden 2023 jälkipuoliskolla. Hannoverin näyttelyssä näki päivänvalon myös toinen tähtimerkin sähköinen uutuusmalli eActros LongHaul. Mallin sarjatuotanto käynnistyy vuonna 2024, ja yhdellä latauksella voi ajaa noin 500 kilometriä. Akkujen suurteholataus on niin ikään mahdollista. Akut perustuvat LFP-teknologiaan (litium-rautafosfaatti), mikä takaa hyvin pitkän käyttöiän ja suuren energiasisällön. International Truck of the Year -jury palkitsi eActros LongHaulin IAA-näyttelyssä “2023 Truck Innovation Award” -tunnustuksella.
Tänään 11.3.2023 tulee kuluneeksi päivälleen 50 vuotta Rahtarit ry:n perustamisesta. 16 autonkuljettajan perustaman yhdistyksen jäsenmäärä on kasvanut tässä ajassa yli 30 000:n ja toiminta on tuonut mukanaan paljon hyvää tien päälle, mutta myös työn ulkopuolelle.
M/S Finnhansalla 11.3.1973 perustettu Rahtarit ry on tasan 50 vuotta nuori yhdistys, joka sai alkunsa tarpeesta: suomalaisten ammattikuljettajien olosuhteita tuli parantaa niin Suomessa, ulkomailla kuin myös maiden välisessä laivaliikenteessä. Finnhansan pyöreän pöydän ääreen istuivat puheenjohtajana toiminut Kimmo Puntti, ja läsnä olivat Eero Ahola, Börje Björklöf, Kalevi Hiltunen, Matti Itkonen, Reijo Kananen, Allan Klimschin, Väinö Käki, Pentti Kärkkäinen, Terho Lammi, Toivo Leppiniemi, Eero Mikkola, Harri Myrttinen, Aarne Nummila, Harri Piiroinen ja Seppo Salminen. Ehdotus kerhomuotoiselle porukalle oli väliaikaisesti Rahtarit, mutta lyhyt, kuvaava ja ytimekäs nimi jäi pysyväksi.
Joitakin kuukausia myöhemmin toiminta virallistettiin yhdistysmuotoon, ja aivan ensimmäisenä asiana alettiin ajamaan parempia laivamajoitusolosuhteita ulkomaanliikenteessä ajaville kuljettajille. Tuohon saakka kuljettajan rooli oli nukkua joko alemmilla kansilla, konehuoneen läheisyyteen kyhätyissä askeettisissa majoitustiloissa vain verho ovena tai esimerkiksi väliaikaisissa majoituskonteissa. Huonot, laivakoneen metelissä nukutut unet ja sitä seuranneet pitkät ajorupeamat eivät olleet hyvä yhdistelmä. Varustamot ottivat kuitenkin asian todesta, ja pian ammattikuljettajat saivatkin asiallisemmat majoitustilat laivoilla.
Sittemmin edunvalvontatyö on laajentunut huomattavasti, ja kuljettajien etu on ollut Rahtarit ry:n keskiössä jo 50 vuoden ajan. Toiminta on laajentunut jäsenmäärän kasvaessa, ja samalla on panostettu myös kouluttaviin ja kuljettavia yhdistäviin aktiviteetteihin. Jäsenmäärän kehitys on ollut selvästi nousujohteista, sillä siinä missä vuonna 1974 jäseniä oli hieman alle 500 ja 1980-luvun alussa yli 1000, seuraavan vuosikymmenen alussa Rahtari-kortteja oli lompakossa jo 10 000 jäsenellä. Vuoden 2022 loppuun mennessä kirjoilla oli peräti 30 000 jäsentä.
Rahtarit ry:n isänä pidettyä Kimmo Punttia ja äitinä pidettyä Anna-Kaisa Lehtistä (os. Heinola) jäätiin kaipaamaan helmikuussa 2020, sillä molemmat yhdistyksen ydintekijät nukkuivat pois hyvin lyhyen ajan välein toisistaan. Puntin ja Lehtisen elämänura, samoin kuin muidenkin yhdistysaktiivien saavutusten tulos, jatkuu kuitenkin 50-vuotiaan yhdistyksen voimin hyvissä käsissä. Aiheeseen on tutustuttavissa 11.3.2023 Kangasalan Mobiliassa avatun, joulukuuhun asti auki olevan Tuhansia töitä, valvottuja öitä -juhlanäyttelyn merkeissä sekä Rahtarit ry:n juhlavuositapahtumien merkeissä kuluvana vuonna.
Raskas Kalusto -lehti onnittelee ja kiittää Rahtarit ry:tä alan ja kuljettajien eteen tekemästä arvokkaasta työstä ja toivottaa vahvaa jatkoa tulevaisuuteen!
Volvo Trucks on toimittanut Suomen ensimmäisen Volvo FM Electric -vetoauton Storemen Logistics Oy:lle. Autolla kuljetetaan elintarvikkeita Etelä-Suomen alueella ja se liikennöi kahdessa vuorossa.
Sopimuskuljetuksia harjoittava Storemen Logistics on halunnut ottaa edelläkävijän roolin kestävissä kuljetusratkaisuissa. Yrityksen kalustosta lähes 50 % kulkeekin jo nyt joko kaasulla tai sähköllä. Seuraavaksi yritys ottaa käyttöön ensimmäisen Suomeen toimitetun Volvo FM Electric -täyssähkökuorma-auton, jonka yhdistelmämassa on 44 tonnia.
Uutta kuorma-autoa ladataan vihreällä sähköllä Storemen Logisticsin omalla terminaalilla Tuusulassa. Täydennyslatauksia tehdään työvuorojen välissä. Näin autolle saadaan riittävä toimintamatka, jotta sillä voidaan liikennöidä kahdessa vuorossa.
Storemen Logistics kertoo olevansa yksi Suomen johtavista ympäristö- ja vastuullisuusasiat huomioon ottavista kuljetusyrityksistä. Sen toiminta on jo nyt hiilineutraalia ja tavoitteena on saavuttaa fossiilivapaus vuoteen 2030 mennessä. Yksi syy hiilineutraaleihin kuljetuksiin ovat markkinoiden asettamat vaatimukset.
”Kestävän kehityksen kasvavat vaatimukset näkyvät jo tarjouspyynnöissä ja asiakkaat ovat alkaneet vaatia ympäristöystävällisempiä kuljetuksia ja päästöseurantaa. Uskon, että tämä tulee lisääntymään tulevaisuudessa. Siksi laajennamme sähkökäyttöisten ajoneuvojen käyttöä ja otamme nyt seuraavan painoluokan mukaan”, Storemen Logisticsin toimitusjohtaja Jari Jokinen kertoo.
”Olemme erittäin iloisia saadessamme ottaa tämän tärkeän seuraavan askeleen kumppanuudessamme Storemen Logisticsin kanssa. Molemmat yhtiömme ovat sitoutuneet kunnianhimoisiin kestävän kehityksen tavoitteisiin, ja yhteistyö on ainut tapa saavuttaa ne. Kuljettajalle hiljaiset, värinättömät ja paikallispäästöttömät sähkökuorma-automme tarjoavat miellyttävän työympäristön”, kertoo Magnus Björklund, Volvo Finlandin toimitusjohtaja.
Volvo kertoo tarjoavansa tällä hetkellä alan laajimman tuotevalikoiman sarjatuotannossa olevia täyssähkökuorma-autoja. Volvo Trucksin globaali tavoite on, että vuonna 2030 puolet kaikista sen myymistä uusista kuorma-autoista on sähkökäyttöisiä.
Tietoa autosta: Volvo FM 42T Electric Teho: 490 kW Akut: 6-akkua 540 kWh Toimintasäde: jopa 300 km Akseliväli: 3900 mm Suurin sallittu massa tieliikenteessä: 44 000 kg
Lataus: Teholataus (250 kW DC CCS2): 2 h Peruslataus (43 kW AC Type2): 10 h
Tietoa Storemen Logisticsista Storemen Logistics on vuonna 2005 perustettu yritys, joka hoitaa kuljetuspalvelut sopimuskuljetuksina Uudellamaalla ja lähiseudulla. Yritys kuljettaa kaiken yksittäisistä pientavaroista suuriin lavakuljetuksiin. Storemen Logisticsin kalustoon kuuluu 26 kuorma-autoa ja se työllistää 42 henkilöä.
Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...
Verkkosivusto käyttää evästeitä parantaakseen käyttökokemustasi. Oletamme että tämä on sinulle ok mutta voit halutessasi kieltää niiden käytön.HyväksyLue lisää
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.