Ruotsi HCT-aikaan: Ahola ensimmäisenä yli

Kuva: Ahola Transport

Suomen ja Ruotsin välisessä tavaraliikenteessä tapahtui historiallinen muutos, kun ajoneuvoyhdistelmien suurin sallittu pituus Ruotsissa nousi joulukuun alussa 25,25 metristä 34,5 metriin. Suomessa yhdistelmän suurin sallittu pituus on ollut 34,5 metriä vuodesta 2019 saakka. Ruotsin muutos avaa mahdollisuuden tehokkaiden HCT-yhdistelmien käyttöön myös Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä. 

Suomessa ja Ruotsissa on pitkään ollut käytössä muuta Eurooppaa pidemmät ja painavammat ajoneuvoyhdistelmät. Suuremmalla kaluston koolla maat ovat parantaneet harvaan asuttujen ja pitkien etäisyyksien maiden saavutettavuutta. Suomi nosti ajoneuvoyhdistelmien pituuden kansallisessa liikenteessä 34,5 metriin vuonna 2019. Ruotsi teki vastaavan korotuksen 1.12.2023 alkaen, mikä laajentaa näiden tehokkaiden ja energiaa säästävien yhdistelmien käyttömahdollisuuden myös maiden väliseen liikenteeseen. 

Ensimmäisellä suomalaisella HCT-yhdistelmällä Ruotsiin Suomesta liikahti Ahola Transport heti ensimmäisenä mahdollisena päivänä. Muitakin suomalaistoimijoita on jo sittemmin päässyt maistamaan länsinaapurin HCT-kelpoisuutta.

”Tämä muutos on historiallinen ja merkittävä. Kun Ruotsiin voidaan liikennöidä nykyisen 25,25 metrin sijaan 34,5 metriä pitkillä yhdistelmillä, kasvaa yhden yhdistelmän kuormatilan tilavuus jopa yli 35 prosenttia. Muutoksella on tiettyjen kevyiden tavaroiden kuljetusten tuottavuuteen, energiatehokkuuteen ja päästöihin todella positiivinen vaikutus”, kertoo Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKALin johtaja Petri Murto. 

Ruotsissa pitkillä yhdistelmillä voi aluksi liikennöidä noin 5 000 kilometrin rajatulla tieverkolla. Vaikka pitkille yhdistelmille sallitun tieverkon pituus ei vielä ole kovin suuri, avaa se Suomesta kuitenkin reittejä sekä Haaparannasta etelään että satamista kohti Ruotsin sisämaata. Muutos avaa suomalaisille yrityksille mahdollisuuden käyttää pitkiä HCT-yhdistelmiä myös Ruotsiin suuntautuvassa liikenteessä. 

Kalustosäädökset ovat muutoksen alla EU:ssa, kun mitta- ja massadirektiiviä parhaillaan uudistetaan. Ruotsin nyt tekemällä pituuden kasvattamisella ei ole suoraa yhteyttä direktiiviuudistukseen. Suomi ja Ruotsi näyttävät kuitenkin esimerkkiä muulle Euroopalle, miten pitkiä ja painavia, ympäristöystävällisiä yhdistelmiä voidaan käyttää sekä kansallisessa että rajat ylittävässä liikenteessä ilman hallinnollista taakka. HCT-yhdistelmien on myös todettu olevan turvallisia liikenteessä. Yhdistelmien suuremmalla koolla ei ole ollut vaikutusta liikenneonnettomuuksiin, ja vähempi yhdistelmien määrä vähentää myös onnettomuusriskiä. 

”EU-lainsäädännön mitta- ja massadirektiiviä uudistettaessa tulee varmistaa se, että Pohjoismaiden hyvien käytäntöjen jatkamiselle ei aseteta esteitä. Rajat ylittävän liikenteen tulee olla mahdollista jatkossakin pitkillä, painavavilla ja korkeilla yhdistelmillä”, korostaa Petri Murto. 

 Ruotsin uusien pitkien yhdistelmien tekniset vaatimukset eroavat jonkin verran Suomen vastaavista. 

”On tärkeää kerätä kokemuksia kuljetusyrityksiltä siitä, kuinka suuri ongelma toisistaan eroavat tekniset säädökset ovat. Mikäli eroavaisuudet estävät kaluston tehokasta käyttöä maiden välisessä liikenteessä, tulee asia ottaa esiin maiden kesken”, Murto sanoo. 

Goodyearia eri käyttövoimille

Goodyear on esitellyt 17,5 ja 19,5 tuuman kokoluokkaan KMAX GEN-2 S & D -renkaat, jotka soveltuvat valmistajan mukaan sekä perinteisille että sähköautoille.

Uudet koot perustuvat Goodyearin KMAX-teknologiaan ja lisäksi niissä kehutaan olevan lujatekoiset runkorakenteet ja optimoitu pintakuvio. Hyvää kilometritulosta lupaillaan eri ajotehtäviin ja eri käyttöolosuhteisiin kaukoliikenteestä kaupunkiliikenteeseen. Renkaiden seurannassa auttaa puolestaan RFID-yhteys.

Valmiudesta sähköautoiluun on Goodyearin mukaan huolehdittu tekemällä uutuusrenkaista kestäviä sietämään sähköautojen suuremman massan ja väännön. Esimerkiksi vetävän akselin renkaiden erityisen jäykkä pinta parantaa vääntötehokkuutta ja paksu sivun kumipinnoitus suojaa kulumiselta kaupunkiajossa. Lujatekoisen rungon kerrotaan puolestaan kestävän sähköauton aiheuttaman kuormituksen.

Moderni teknologia ja uusiutuva diesel leikkaavat hiukkashaittoja

Itä-Suomen yliopiston johtamassa tutkimuksessa kerrotaan yhdistetyn ensimmäistä kertaa erilaisilla dieselpolttoaineilla ja moottorin jälkikäsittelytekniikalla syntyvien päästöjen analyysi ja niiden vaikutusten tarkastelu ihmisperäisessä hajuepiteelin solumallissa.

Tieliikenteessä syntyvien hiukkasten määrää on säädelty EU:ssa jo vuosikymmeniä, mutta ultrapienten, alle 100 nanometrin kokoisten hiukkasten määrää ei vielä valvota tai rajoiteta. Itä-Suomen yliopiston tuoreen tutkimuksen mukaan liikenteen ultrapienille hiukkasille altistuminen muuttaa kuitenkin monien geenien ilmentymistä ihmisen hajuepiteelisoluissa. Nenän hajuepiteeli on paitsi uudistumiskykyinen, myös hermotettu kudos, joka on suoraan yhteydessä sekä aivoihin että ympäristömme altisteisiin. 

”Hajujärjestelmän on todettu välittävän ympäristön saasteiden vaikutuksia aivoihin vaikuttaen osaltaan aivosairauksien syntyyn, mutta ei ole tiedetty tarkkoja signaalireittejä, joiden kautta vaikutus välittyy”, kertoo nuorempi tutkija Laura Mussalo, joka osallistui tutkimukseen professori Katja Kannisen tutkimusryhmässä Itä-Suomen yliopiston A. I. Virtanen -instituutissa.

Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia molekyylitason muutoksia ihmisen hajusoluissa tapahtuu, kun niitä altistetaan erilaisille tieliikenneperäisille päästöille. Tutkijat tarkastelivat päästöjen vaikutusta geenien ilmentymiseen: millaisia muutoksia päästöt aiheuttavat ja millaisia mekanismeja ne aktivoivat. Lisäksi selvitettiin, onko fossiilisilla ja uusiutuvilla dieselpolttoaineilla erilaisia vaikutuksia ja miten modernit jälkikäsittelylaitteet, kuten hiukkassuodattimet, vaikuttavat päästöihin.

Altistuksissa käytetyt päästöt kerättiin VTT:n laboratoriossa ja analysoitiin ja karakterisoitiin VTT:llä ja Tampereen yliopistossa. Näytteet kerättiin raskaan kaluston pakokaasuista, kun polttoaineena oli Neste MY uusiutuva diesel tai fossiilinen diesel. Kolmannessa näytteessä sama uusiutuva diesel yhdistettiin puhtaampaan, Euro 6D -päästöstandardin mukaiseen moottoriteknologiaan.

Tutkimuksen mukaan kaikki päästöt sisälsivät ultrapieniä hiukkasia. Lisäksi sekä uusiutuvan dieselin että fossiilisen dieselin päästöissä oli merkittävä määrä polysyklisiä aromaattisia hiilivetyjä (PAH) ja reaktiivisia typpiyhdisteitä. Sen sijaan uusiutuva diesel yhdistettynä puhtaampaan moottoriteknologiaan tuotti todella vähän päästöjä.

Ultrapienille hiukkasille altistuminen muutti hajusolujen toimintaa, ja eri polttoaineet ja moottorit saivat aikaan erilaisia haittavaikutuksia. Molekyylitason tarkastelu osoitti lukemattomien solun toimintaa säätelevien järjestelmien häiriintyneen. Sekä uudistuvan että fossiilisen dieselin päästöille altistuminen muutti merkittävästi sellaisten geenien ilmentymistä, jotka liittyvät tulehdusvasteeseen, vierasaineiden aineenvaihduntaan, hajuaistisignalointiin sekä epiteelisolukon eheyteen. Uusiutuvan dieselin todettiin kuitenkin aiheuttavan fossiiliseen verrattuna lievempiä haittoja. Puhtaammalla moottoriteknologialla tuotettu uusiutuvan dieselin päästö ei juurikaan aiheuttanut muutoksia solujen toimintaan, mikä puolestaan osoittaa moottorin jälkikäsittelylaitteiden tehokkuuden.

Tulokset tukevat Itä-Suomen yliopiston mukaan aiempia havaintoja siitä, että PAH-yhdisteet voivat häiritä tulehdusvastetta ja vierasaineiden aineenvaihduntaa ihmisen hajusoluviljelmissä ja että ultrapienet hiukkaset voivat välittää haitallisia vaikutuksia aivoihin hajureitin kautta. Tutkimus tuotti myös tärkeää tietoa ultrapienten hiukkasten haittavaikutuksista ihmisperäisellä hajusolumallilla, joten se tarjoaa uutta näkemystä mahdollisten toksikologisten haittojen lieventämis- ja ehkäisytoimien perustaksi.

Lisää sähkövoimaa Scanialta

Scania on tiedottanut kasvattavansa sähkökuorma-autojen mallistoaan, joka laajenee uusiin teholuokkiin. Vain pitkien matkojen kaukoliikenne jää enää sähkötarjonnan ulkopuolelle.

Kokonaisuuteen sisältyvät päivitetyt jakeluautoluokan sähköajoneuvot, R- ja S-ohjaamoilla varustetut raskaampien kuljetusten mallit, uudet vihreät ja kestävämmät akut, sähkökuorma-autoihin suunniteltu alusta sekä laajennetut palvelut, kuten Scania Charging Access. Nämä yhdessä laajentavat ruotsalaisvalmistajan mukaan tarjonnan tasolle, joka tekee sähköisestä Scaniasta houkuttelevan ja kiinnostavan useille asiakkaille kuljetustehtävistä riippumatta.

Uusien Scania-sähkökuorma-autojen yhdistelmämassat voivat olla suurimmillaan 68 tonnia. Toimintasäteeksi lupaillaan 390 kilometriä 29-tonnisena, 40 tonnin yhdistelmänä noin 350 kilometriä ja 64-tonnisena 250 kilometriä. Akustojen bruttokapasiteeteiksi mainitaan 416 tai 624 kWh ja lataustehoksi ilmoitetaan maksimissaan 375 kW. 

Sähkömallien huipputehot ovat 400 kW (544 hv) tai 450 kW (612 hv). Nämä väkevimmät sähkövoimalinjat koostuvat kolmesta kestomagneettimoottorista sekä kuusinopeuksisesta automaattivaihteistosta. Vaihteiston voimanulosotosta irtoaa 260 kilowattia ja ePTO:sta maksimissaan 100 kilowattia.

”Pitkien matkojen kaukoliikennettä lukuun ottamatta, mallistostamme löytyvät nyt ratkaisut useimpiin kuljetustehtäviin”, kertoo Scania Suomen sähköistymisen ratkaisuiden tuotepäällikkö Michael Mannfors ja jatkaa, ”Toki on vielä kuljetuksia, joihin polttomoottoriratkaisu sopii paremmin kuin täyssähkövaihtoehto, mutta siihenkin Scanialla on markkinoiden kokonaistaloudellisimmat ratkaisut.” 

Kuusi vuosikymmentä Närheä

Närhi Oy juhlii tänä vuonna kuuden toimintavuosikymmenen merkeissä. Raskaan kaluston varaosamarkkinat ovat muutoksessa, mutta yrityksessä aiotaan reagoida uudistuksiin ensimmäisten joukossa.

Matti Närhi perusti Kauko Tikkisen kanssa Joensuun Autohajottamo K Tikkinen & Kumppanit 1.11.1963. Alalle ominaiseen tapaan hommia painettiin jokaisena viikonpäivänä, ja tämä kova työtahti periytyi pojille, Jari ja Jarmo Närhelle, jotka siirtyivät yrityksen vetovastuuseen vuonna 1988. Tässä vaiheessa yrityksen nimi oli jo vaihtunut Joensuun Autohajottamo Närheksi.

Marraskuun alussa 60 vuoden rajapyykin saavuttaneen Närhi Oy:n yrittäjäveljekset odottavat muutosta raskaan kaluston varaosamarkkinoihin lähitulevaisuudessa.

”Vaihtoehtoisilla polttoaineilla kuten sähköllä ja kaasulla kulkevia kuorma- ja linja-autoja on huollettu hyvin vähän, jos ollenkaan vapaissa korjaamoissa ja -huolloissa. Tilanne muuttuu, kun näihin ajoneuvoihin sopivien varaosien tuotesuoja loppuu ja markkinat avautuvat”, ennakoi Jarmo Närhi.

Tällöin useammat valmistajat pystyvät tuottamaan vaihtoehtoisilla polttoaineilla kulkeviin ajoneuvoihin varaosia. Tämä lisää autoilijoiden valinnanvapautta ja kilpailua sekä laskee hintoja.

”Seuraamme tilannetta ja aiomme olla ensimmäisten joukossa tarjoamassa alkuperäislaatua vastaavia varaosia uusiin käyttövoimiin perustuvaan kalustoon.” 

Närhi kuuluu valtakunnalliseen raskaan liikenteen varaosia myyvään Raskassarja-ketjuun, jonka jäsenliikkeet puolestaan myyvät Närhen maahantuomia varaosia ympäri maata. Vuosien aikana Närhen kautta on kulkenut kymmeniä miljoonia osia, ja verkkokaupan avaamisen myötä markkinat ovat laajentuneet. Kuluvan vuoden liikevaihdon arvioidaan kohoavan yli 14 miljoonaan euroon.

”Henkilöstöä on noin 40 ja liikkeitä on Joensuun lisäksi Jyväskylässä, Kuopiossa ja Lappeenrannassa”, kuvailee Närhi Oy:n toimitusjohtaja Kari Melanen.

Polttokenno-Mersulla yli tuhat kilometriä tankillisella

Daimler Truck kertoo sen vetykäyttöisen Mercedes-Benz GenH2 -täysperävaunuyhdistelmän kulkeneen 1 047 kilometrin reitin yhdellä tankkauksella 40 tonnin kokonaismassalla normaaleissa liikenneolosuhteissa.

Energiatiheydeltään vetykaasua korkeampi nestemäinen vety tankattiin kahteen 40 kilon polttoainetankkiin, jossa se säilyy –253 asteen lämpötilassa. Yli tuhannen kilometrin taival alkoi Saksan Wörthista ja päättyi seuraavana päivänä Berliiniin. Daimler Truck näkee onnistuneen testin yhtenä osoituksena siitä, että vety on käyttökelpoinen ja varteenotettava vaihtoehto täysin päästöttömään maantiekuljetusliikenteeseen erityisesti pitkillä ja joustavuutta vaativilla kuljetusosuuksilla. 

Daimler Truckin tavoitteena on aloittaa asiakastestit vastaavalla kalustolla lähivuosien aikana ja esitellä Mercedes-Benz GenH2 -kuorma-auton tuotantoversio tämän vuosikymmenen jälkipuoliskolla.

Raskoneesta Maxus-huoltaja

Relais Group Oyj:n konserniyhtiö Raskone on aloittanut raskaiden Maxus-sähköhyötyajoneuvojen huollon Vantaan ja Turun toimipisteissään.

”Yhteistyö Maxuksen kanssa sopii täydellisesti strategiaamme olla aktiivinen toimija matkalla kohti toimialan sähköistymistä ja hiljaisempia, päästöttömiä kuljetuksia. Olemme satsanneet sähköistymiseen ja kouluttaneet aktiivisesti henkilöstöämme, joten odotamme innolla pääsevämme palvelemaan Maxuksen ammattiasiakkaita. Aloitamme Maxuksen huoltotoiminnot Vantaan ja Turun toimipisteissä ja laajennamme toimintaa tarpeen mukaan myöhemmin muille paikkakunnillemme”, taustoittaa Raskoneen toimitusjohtaja Jan Popov.

Maxus Suomen myyntijohtaja Heidi Nieminen näkee yhteistyön ajankohdan erinomaiseksi, sillä maahantuoja on parhaillaan lanseeraamassa Suomeen sähköistä 7,5 tonnin Maxus EH300 -kuorma-autoa.

”Maxuksen raskaiden hyötyajoneuvojen osuuden kasvaessa myynnistämme, Raskone tarjoaa meille mahdollisuuden palvella ammattikuljettajia vaativissakin huoltotarpeissa.”

Maxus-huoltojen aloittamisen lisäksi Raskone on tiedottanut yrityskaupasta: yhtiö on ostanut raskaiden hyötyajoneuvojen korjaamon Jyväskylä Truck Centerin liiketoiminnan Joen Truck Center Oy:ltä.

Scanian vaihtoautokeskus muutti Kouvolaan

Scania Suomi keskitti Suomen vaihtoautotoiminnot erilliseen vaihtoautokeskukseen jo useampi vuosi sitten. Vaihtoautokeskus on sijainnut Helsingissä pääkaupunkiseudun Scania-keskuksen yhteydessä. Nyt 4.12.2023 vaihtoautokeskuksen toiminnot aloittivat uusissa tiloissa Kouvolan Scania-keskuksen yhteydessä. 

Kouvolan Scania-keskuksen tontti on iso ja tarjoaa siten vaihtoautoille erinomaiset tilat. Myös vaihtoautokeskuksen päällikkö Tomi Iso-Kuortti ja Scania-myyjä Timo Kauppinen saivat itselleen nykyaikaiset konttoritilat Kouvolasta. 

Piha-alue on aivan erinomainen. Kaikki vaihtoautot saadaan hyvin esille ja jos haluaa käydä katsastamassa autovalikoimaa, niin tänne on helppo tulla”, kertoo vaihtoautopäällikkö Tomi Iso-Kuortti.

Kouvolan liikenneyhteydet myös parantavat vaihtoautoihin liittyvää logistiikkaa. Koska Kouvolaan on keskitetty lähes koko Scania Suomen organisaation vaihtoautovalikoima, on uuden keskuksen saavutettavuus monessa suhteessa parempi.

Autonsiirtäjille Kouvolasta on hyvät junayhteydet koko Suomeen. Jos tuo vaihtoauton vaikka Pohjois-Suomesta, pääsee täältä kätevästi junalla takaisin”, kehuu vaihtoautomyyjä Timo Kauppinen. 

Uusi vaihtoautokeskus on jo aloittanut toimintansa ja lähes kaikki ajoneuvot ovat jo siirretty Kouvolaan. Ensimmäinen virallinen aukiolopäivä on maanantaina 4.12.2023. Lisäksi Kouvolan Scania-keskuksella vietetään perinteistä joulupuuropäivää tiistaina 12.12.

Tervetuloa tutustumaan erinomaiseen vaihtoautovalikoimaamme ja moikkaamaan meitä tänne Kouvolaan”, toivottavat Tomi ja Timo. 

Kouvolan Scania-keskus ja uusi vaihtoautokeskus sijaitsevat osoitteessa Kaitilankatu 8, Kouvola. 

Truck Of The Year 2024: Volvo FH Electric

Volvo Trucks on voittanut Truck Of The Year 2024 -palkinnon Volvo FH Electric -mallillaan. Tämä on ensimmäinen kerta, kun sähkökuorma-auto voittaa kyseisen palkinnon. 

Volvon raskas sähkökuorma-auto Volvo FH Electric on valittu kansainväliseksi vuoden 2024 kuorma-autoksi. Päätöstä perustellessaan tuomaristo ylisti sähkökuorma-auton suorituskykyä, saumatonta kiihtyvyyttä, hiljaisuutta ja värinättömyyttä.

”FH Electricin esittelyn myötä Volvo Trucks on toimittanut huippuluokan akkusähkökuorma-autovalikoiman, joka soveltuu monenlaisiin kuljetustoimintoihin. Se on todiste siitä, että energiasiirtymä vahvistuu myös nykypäivän haastavassa liiketoimintaympäristössä”, totesi Gianenrico Griffini, International Truck of the Year -järjestön puheenjohtaja.

Volvo Trucksin johtaja Roger Alm otti arvostetun palkinnon vastaan ​​eilen illalla Solutrans Transport Exhibition -näyttelyn palkintojenjakotilaisuudessa Lyonissa, Ranskassa.

”Olen niin ylpeä tästä tunnustuksesta, että Volvo FH Electric on voittanut tämän arvostetun palkinnon. Ensimmäistä kertaa historiassa kuljetusala on valinnut sähkökuorma-auton vuoden kuorma-autoksi. Volvo FH Electric edustaa uutta aikakautta kuorma-autokuljetuksissa, ja tämän palkinnon voittaminen osoittaa selvästi, että siirtyminen päästöttömiin kuljetuksiin tapahtuu tässä ja nyt”, Roger Alm sanoo.

”Haluan vilpittömästi kiittää kaikkia, jotka ovat myötävaikuttaneet tähän menestykseen. Se perustuu mahtavaan tiimityöhön, jota kollegamme Volvo Groupissa tekevät intohimolla ja omistautuen sekä tiiviiseen yhteistyöhön arvostettujen asiakkaidemme, kumppaneidemme ja toimittajiemme kanssa”, Alm lisää.

Voitto FH:lle jo neljättä kertaa

Tämä on neljäs kerta, kun Volvon FH-malli on valittu vuoden kuorma-autoksi. Valmistaja kertookin Volvo FH:n olevan yksi alan kaikkien aikojen menestyneimmistä malleista, ja sitä on myyty lähes 1,4 miljoonaa kuorma-autoa kaikkialla maailmassa.

Volvo FH Electricin tuotanto aloitettiin vuonna 2022 Volvon tehtaalla Göteborgissa Ruotsissa ja tuotanto Belgian Gentin tehtaalla alkoi vuonna 2023. Volvo Trucks oli ensimmäinen globaali valmistaja, joka aloitti sähkökuorma-autojen sarjatuotannon jo vuonna 2019, ja nykyään sillä on laaja sähkökuorma-autovalikoima, joka pitää sisällään yhteensä kuusi sähkökuorma-autoa, jotka on suunniteltu hoitamaan monenlaisia ​​kuljetustehtäviä. Volvo Trucks kertoo olevansa raskaiden sähkökuorma-autojen markkinajohtaja Euroopassa 49 prosentin markkinaosuudella.

Vuoden kansainvälinen kuorma-auto

International Truck of the Year -järjestö perustettiin vuonna 1977, ja se koostuu 24 hyötyajoneuvotoimittajasta, jotka edustavat alan mediaa eri puolilla Eurooppaa. Vuosipalkinto myönnetään viimeisten 12 kuukauden aikana markkinoille tuodulle kuorma-autolle, joka on vaikuttanut eniten maantiekuljetusten tehokkuuteen. Arvioinnissa käytetään useita kriteerejä, mukaan lukien teknologiset innovaatiot, mukavuus, turvallisuus, ajettavuus, energiatehokkuus, ekologinen jalanjälki ja omistamisen kokonaiskustannukset.

Ammattina Sankari 2023 – Juha Jortikka

Juha Jortikan päättäväisyys kuljettajakollegaa kohdanneen onnettomuuden tapahtumapaikalla edustaa nopeaa reagointia ja pyyteetöntä asennetta lähimmäisen auttamiseksi hädän hetkellä. Esimerkillinen toiminta nosti Juhan tämän vuoden Ammattina Sankari -kampanjan palkituksi.

Säkyläläisen Kuljetus-Perkola Oy:n kuorma-autonkuljettaja Juha Jortikka oli kuluvan vuoden lokakuussa ajamassa arkipäivänä valtatie 12:ta kohti Köyliötä. Rauman kohdalla matka sai kuitenkin odottamattoman käänteen, kun vastaantuleva täysperävaunuyhdistelmä kaartoi noin 300–400 metriä ennen Juhan kuljettaman ajoneuvon kohtaamista kaistan yli ja edelleen ojaan.

Välittömästi suistumisonnettomuuden havaittuaan Juha soitti hätänumeroon ja pysäytti oman ajoneuvonsa ojaan kaatuneen raskaan yhdistelmän luo.
“Ajatuksena oli heti, että yhdistelmän kuljettaja on saattanut saada sairauskohtauksen”, Juha kertaa tapahtunutta.
Kaatuneen ajoneuvon apukuljettajan puoleisen oven auki saatuaan Juha Jortikka huomasi kuljettajan vielä hengittävän, mutta pian hengitys pysähtyi ja onnettomuusajoneuvon kuljettaja muuttui veltoksi. VPK-taustainen Juha ei kuitenkaan jäänyt tilanteessa toimettomaksi vaan potki kaatuneen kuorma-auton tuulilasin irti, jotta kykeni siirtämään kuljettajan ulos ohjaamosta.

Siirron jälkeen hän aloitti välittömästi elvytyksen jatkaen sitä, kunnes pelastustoimi saapui paikalle. Tämä tapahtui alle kymmenen minuuttia onnettomuushetkestä, joten Juhan toiminnan ansiosta onnettomuusauton kuljettaja sai välitöntä ensiapua ja toisaalta pääsy pelastusalan ammattilaisten käsiin oli olosuhteet huomioiden lyhin mahdollinen.
Valitettavasti sairauskohtauksen saanutta kuljettajaa ei voitu lopulta pelastaa, vaan hän menehtyi myöhemmin Porin keskussairaalassa.

Juha itse ei halua korostaa tekoaan, mutta laaja kuljettajayhteisö epäilemättä arvostaa hänen toimintaansa ja asennettaan, jollaista nyky-yhteiskunnassa kaipaisi enemmänkin. Arvostuksen antajiin liittyi myös Bridgestone Finlandista, Rahtarit ry:stä, Milcoasta, Scania Suomesta ja Raskas Kalusto -lehdestä koostuva Ammattina Sankari -kampanjan raati, joka valitsi Juha Jortikan vuoden 2023 sankariksi.

Juha palkittiin Helsingissä 16. marraskuuta järjestetyssä Ammattina Sankari -gaalassa 5 000 euron palkintosummalla, josta perinteisesti puolet ohjataan voittajan valitsemaan hyväntekeväisyyskohteeseen. Tämän vuoden sankarin itseään ja toimintaansa korostamattomasta asenteesta kertoi kuitenkin myös se, että Juha päätyi ohjaamaan koko 5 000 euron summan Mieli ry:lle.

Juha Jortikka lahjoitti koko 5000 euron summan Mieli ry:lle, ja lahjoitusta vastaanottamassa oli Mirkku Natunen Mieli ry:stä.

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...