Renault Trucks rakentaa uuden logistiikkakeskuksen Lyoniin

Renault Trucks rakentaa uuden energiataseeltaan positiivisen logistiikkakeskuksen Lyoniin, Saint-Priestissä sijaitsevalle tehtaalleen. Rakennuksen pinta-ala tulee olemaan 46 000 m2 ja investointi 132 miljoonaa euroa. Vuonna 2028 avattavaan rakennukseen tulee Renault Trucksin maailmanlaajuinen varaosien jakelukeskus.

Uusi globaali varaosien jakelukeskus nousee perinteikkääseen ympäristöön Lyonin esikaupunkiin Saint-Priestiin. Modernin luokan logistiikkakeskus tulee korvaamaan nykyiset tilat. Satavuotias jakelukeskus Vénissieux’ssa ei enää täytä Renault Trucksin logistiikkatoimintojen ympäristöä koskevia ja operatiivisia vaatimuksia, joten logistiikkakeskus on päätetty siirtää ​​Saint-Priestin toimipisteeseen, jossa tällä hetkellä sijaitsee akselitehdas. Akselitehdas tulee siirtymään Vénissieux’n kuntaan mottoritehtaan lähelle.  

Rakennuksessa tulee työskentelemään noin 500 työntekijää. Kyseessä on joustava ja skaalautuva 46 000 m²:n varastotila, jossa on tavallinen varasto, täysautomatisoitu alue pienosille sekä akkuvarasto. Tuleva jakelukeskus on suunniteltu täyttämään tiukimmatkin turvallisuusstandardit. Myös työntekijöiden ergonomiaa ja työskentelymukavuutta parannetaan merkittävästi, mukaan lukien toimintojen robotisointi ja varastohyllyjen optimointi. 

”Renault Trucks -varaosat saadaan Suomeen nopeasti. Ne tulevat samoja varaosakanavia pitkin kuin Volvo-kuorma-autojen varaosat. Päivätilauksina saamme varaosat Gentin tai Lyonin varastoista kaikkialle Suomeen seuraavaksi päiväksi. Isommat varastotilaukset lähetetään kerran viikossa Lyonista. Suurimmalla osalla huoltokorjaamoista on sama varaosien varastonhallintajärjestelmä niin Volvo- kuin Renault Trucks -kuorma-autoille, joten osien saatavuus on valtuutetuilla jälleenmyyjillämme hyvällä tasolla,” Volvo Finland Ab:n varaosien logistiikkapäällikkö Max Virtanen kertoo.

Renault Trucks on sitoutunut vähentämään toimintojensa hiilidioksidipäästöjä. Koko katon peittävät aurinkosähköpaneelit tuottavat uusiutuvaa sähköä sekä omiin tarpeisiin että lähiympäristön rakennuksille. Rakennuksen kaikki tilat tulevat olemaan täysin fossiilittomia ja hyödyntämään uusiutuvaa sähköä.

Kempowerille 10 miljoonan euron rahoitus raskaan liikenteen latausratkaisujen kehitysohjelmaan

Business Finland on myöntänyt Kempowerin Heavy Electric Traffic Ecosystem –ohjelmalle 10 miljoonan rahoituksen veturiyritysten haastekilpailussa. Lisäksi Business Finland on varautunut rahoittamaan 20 miljoonalla eurolla ohjelman ekosysteemikumppaneiden hankkeita. Ohjelmalle saatu rahoitus vauhdittaa erityisesti kuorma-autoille tarkoitettujen suurteholatausratkaisujen kehitystyötä.  

Kempowerin Heavy Electric Traffic Ecosystem -ohjelman tavoitteena on kehittää raskaan liikenteen, erityisesti pitkän matkan kuorma-autoliikenteeseen sopivaa lataustekniikkaa ja sitä tukevaa ohjelmistoalustaa, sekä latausinfran testausalustaa. Ohjelmassa tutkitaan myös tulevia latausmalleja sekä raskaan liikenteen latausinfran vaikutusta sähköverkkoihin. Heavy Electric Traffic Ecosystem -ohjelman aikana Kempower käynnistää tutkimus- ja kehitysprojekteja eri osa-alueilla, mukaan lukien latausteknologiat, digitaaliset ratkaisut ja alustat, asiakassovellukset ja tulevaisuuden lataukset. 

Kempowerin tavoitteena on kasvattaa raskaan sähköisen liikenteen ekosysteemi, johon Kempower Veturi-yrityksenä hakee mukaan yli 60 osallistujayritystä. Kempowerin raskaan liikenteen ohjelma sisältää yli 10 kotimaista yhteisinnovaatiohanketta ja Euroopan unionin tutkimusrahoituksella rahoitettua projektia. 

Kehitysohjelman kunnianhimoisiin tavoitteisiin pääseminen edellyttää laajaa yhteistyötä. Kempower toivottaakin Veturi-yrityksen roolissa yrityksiä ja tutkimusorganisaatioita tervetulleeksi kumppaneina mukaan uuteen ekosysteemiin ja tuomaan mukaan omaa osaamistaan. Business Finland on varautunut rahoittamaan 20 miljoonalla eurolla ekosysteemikumppaneiden hankkeita. 

Raskaan liikenteen ja kuorma-autojen sähköistyminen on alkuvaiheissaan, mutta DC -latauksen eri käyttökohteista Kempower ennustaa kuorma-autojen latauksen lähtevän nopeasti liikkeelle ja kehittyvän merkittävimmäksi käyttökohteeksi vuoteen 2030 mennessä. Kempower arvioi hyötyajoneuvojen DC -latausmarkkinan kasvavan noin 9,1 miljardiin euroon Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa vuoteen 2030 mennessä.  

”Markkinoilta puuttuu edelleen skaalautuva latausinfra raskaalle liikenteelle, erityisesti pitkän matkan kuorma-autoliikenteelle. Sähköisten kuorma-autojen määrän kasvu vaatii käytännön tarpeita vastaavaa latausinfraa ja ekosysteemin kehittäminen on välttämätöntä, sillä rahdin on liikuttava jatkuvasti, eikä latausta voi jonottaa”, toteaa Kempowerin toimitusjohtaja Tomi Ristimäki.  

Kempower avasi vuonna 2023 uuden raskaan liikenteen latausratkaisuihin keskittyvän tuotekehityskeskuksen Vaasaan sekä perusti yhteistyössä LUT -yliopiston kanssa sähköiseen liikenteeseen keskittyvän EMRC -tutkimuskeskuksen Lahteen. 

”Nyt saatu Business Finlandin rahoitus tukee loistavasti Kempowerin raskaan liikenteen kehitysohjelmaa. Meillä on tällä hetkellä erittäin hyvät edellytykset pysyä kehityksen kärjessä raskaan liikenteen pikalatauksessa ja tuoda nopeasti uusia ratkaisuja asiakkaillemme”, Ristimäki sanoo.  

”Heavy Electric Traffic Ecosystem -veturihanke on rohkea avaus muodostumassa olevaan, kestävää kasvua tukevaan, tulevaisuuden markkinaan. Business Finlandilla on suuret odotukset hankkeen vaikutuksesta Kempowerin ja ekosysteemin suomalaisyritysten innovaatiotoimintaan, kasvuun ja vientiin”, sanoo johtava rahoitusasiantuntija Matti Säynätjoki Business Finlandista. 

Business Finlandin Kempowerille myöntämä 10 miljoonan euron rahoitus jakaantuu 5 vuodelle.  

MAN kasvatti myyntiä merkittävästi vuonna 2023 

Hyötyajoneuvovalmistaja MAN Truck & Bus saavutti merkittävää myynnin kasvua kaikilla tuotealueilla tilikaudella 2023. Yhtiö toimitti asiakkailleen yhteensä noin 116 000 ajoneuvoa, mikä merkitsee 37 %:n kasvua edelliseen vuoteen verrattuna. Aiempaan vuoteen vaikuttivat edelleen toimitusvaikeudet ja koronaviruksen aiheuttama kysynnän lasku linja-autosegmentissä.

MAN Truck & Bus kertoo, että se kasvatti kansainvälisesti kuorma-autojen myyntilukujaan peräti 44 prosenttia. Kappalemäärässä tämä tarkoittaa 83 700 toimitettua yksikköä. Lisäksi konserni teki oman pakettiautojen myyntiennätyksensä vuonna 2023, toimittaen 26 600 uutta ajoneuvoa tässä segmentissä. Erillismoottoreiden osalta liiketoiminta oli korkeimmalla tasolla yhdeksään vuoteen 11 600 toimitetun yksikön myötä. 

MAN Truck & Bus SE:n myynti- ja asiakasratkaisuista vastaava johtaja Friedrich Baumann on vaikuttunut: ”Eräiden erittäin haastavien vuosien jälkeen olemme palanneet takaisin menestyksen tielle. Pystyimme keräämään pisteitä innovatiivisella tuotevalikoimallamme ja asiakaslähtöisillä palveluillamme, mikä on yksi syy siihen, että tilivuosi 2023 toi meille joissakin tapauksissa ennätysmyynnin. Vahvan tiimityöskentelyn ansiosta kaikilla yrityksen osa-alueilla pystyimme vastaamaan erittäin suureen kysyntään parhaalla mahdollisella tavalla ja toimittamaan enemmän ajoneuvoja ja moottoreita kuin vuosiin.” 

Myös linja-autojen myynti kasvoi 19 prosenttia noin 5 700 yksikköön. Linja-autojen markkinat olivat laskeneet koronaviruspandemian vuoksi.

Kaukokiito lisää sähköä jakeluun Turussa

Logistiikkayhtiö Kaukokiito ajaa Turun keskustan jakelu- ja noutoliikenteen jatkossa sähkökalustolla. Kalustolla liikennöinti ei aiheuta lainkaan päästöjä. Lisäksi sen melukuorma on pieni, ja siksi se soveltuu hyvin kaupunkikeskusta-ajoon.

Kaukokiidon tavoite on toimittaa lähetykset tulevaisuudessa hiilineutraalisti. Tätä matkaa vauhdittaa yhtiön päätös investoida kahdeksaan täyssähköiseen kuorma-autoon. Osa niistä aloitti liikennöinnin jo viime vuoden puolella, ja kolme sähköautoista saadaan ajoon helmikuussa Turun lisäksi Poriin ja Hämeenlinnaan.

Turun uusin täyssähköinen kuorma-auto ajaa kappaletavaraliikennettä Turun keskustassa. Auto ladataan lähetysten ja purkujen yhteydessä sekä yöaikaan Kaukokiidon Turun terminaalin latauspisteessä uusiutuvalla sähköllä. Auto on Fuso eCanter, ja sen toimintasäde on optimiolosuhteissa 200 km. Autoa liikennöi Hemmon Kuljetus Oy, joka on Kaukokiidon pitkäaikainen alihankkija Turussa. Tämä on jo yrityksen toinen Kaukokiito-ajossa Turussa oleva täyssähköinen kuorma-auto – ensimmäinen otettiin käyttöön keväällä 2022. Se ajaa Länsikeskuksen ja keskustan alueen jakelua.

”On hienoa olla Kaukokiidon kumppani sähköistymisen eturintamalla. Kokemukset ensimmäisestä täyssähköisestä kuorma-autosta ovat olleet pelkästään positiivisia”, kertoo Hemmon Kuljetuksen toimitusjohtaja Laura Akin.

Sähkökuorma-auto on sopimuskumppanien mukaan ympäristöystävällisin valinta, kun huomioidaan ajoneuvon koko elinkaari.

”Toimimme alalla, joka tuottaa päästöjä, ja otamme vastuullisuustyön tosissamme. Vaihtoehtoiset käyttövoimat ovat osa vastuullisuusmatkaamme; haluamme kasvattaa jo olemassa olevaa sähköautokantaamme ja kerryttää ennakkoluulottomasti lisää käyttökokemuksia teknologiasta”, lisää Kaukokiidon toimitusjohtaja Petri Angervuori.

Kaikkiaan Kaukokiidon ajossa on 30 vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivaa ajoneuvoa, joista 18 sähkökäyttöisiä ja 12 biokaasulla toimivia.

Oman vastuullisuustyönsä lisäksi Kaukokiito muistuttaa, että sen on tarjottava yritysasiakkailleen vaihtoehtoja logistiikan päästöjen vähentämiseksi.

”Logistiikkatoimijana olemme kiinteä osa asiakkaidemme arvoketjua. Ajoneuvoinvestointien lisäksi lanseerasimme viime vuonna Kaukokiito BIO -palvelun, joka toimittaa asiakkaidemme lähetykset uusiutuvalla dieselillä ja vähentää kuljetusten hiilijalanjälkeä jopa 90 % fossiilisen dieselin käyttöön verrattuna”, Angervuori kertoo.  

Sähkökalusto ei ole Kaukokiidon ainoa viimeaikainen vastuullisuusteko Turussa: viime kesänä Turun lentoaseman vieressä sijaitsevan terminaalin katolle asennettiin aurinkovoimala. Se parantaa terminaalin energiantuotannon omavaraisuusastetta ja vähentää CO₂-päästöjä vuositasolla noin 17,7 t. Noin 15 % terminaalin vuosittain käyttämästä energiasta saadaan aurinkovoimasta. Kesäkuukausina aurinkovoimasta saatu energia kattaa jopa 25 % kulutuksesta.

Neste avaa Linnatuuleen raskaan liikenteen suurteholatausaseman

Neste vauhdittaa raskaan liikenteen sähköistymistä ja avaa yrityksille vuoden 2024 toisella puoliskolla ensimmäiset raskaiden ajoneuvojen suurteholatauspisteet valtatie 3:n varrella sijaitsevalla Neste Janakkala Linnatuuli -asemalla. 

Raskaan liikenteen osuus Suomen tieliikenteen päästöistä on reilu kolmannes. Yritysten toimitilojen ja varikkoalueiden ulkopuolelle sijoittuva raskaiden ajoneuvojen suurteholatauspalvelu täydentää Nesteen Suomessa tarjoamien ratkaisujen valikoimaa, jolla Neste pyrkii tukemaan siirtymää vähäpäästöisempään liikenteeseen.  

“Nesteen uusiutuvat polttoaineet, yritysten varikko- ja toimipisteisiin soveltuvat sähköautojen Neste Lataus -ratkaisut sekä kevyiden ja keskiraskaiden sähköautojen suurteholatauspalvelu Neste MY Uusiutuva Lataus saavat nyt rinnalleen uuden ratkaisun, jolla autamme asiakkaitamme vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä. Neste Janakkala Linnatuuli -asemalle avattava, yritysasiakkaidemme kalustoa päätien varrella palveleva, raskaan liikenteen suurteholatauspalvelu on pilotti, jota meillä on ilo kehittää yhteistyössä kumppaneidemme DB Schenkerin ja Volvo Trucksin kanssa. Asiakkaiden tarpeiden pohjalta suunnittelemme, minne merkittäviä investointeja vaativan raskaan kaluston suurteholatauspalvelun tulisi laajentua”, sanoo Nesteen Marketing & Services liiketoiminnan Sustainable Growth -yksiköstä vastaava johtaja Risto Karppinen.

“Yhä useammat kuljetusliikkeet ovat alkaneet investoida raskaisiin sähköisiin kuljetusratkaisuihin. Nesteen Linnatuulen raskaan liikenteen julkinen suurteholatausasema on hieno uutinen. Keskeinen sijainti pääkaupunkiseudun ja Tampereen välillä palvelee asiakkaitamme ja auttaa heitä optimoimaan sähkökuorma-auton latauksen mahdollisimman tehokkaasti etenkin suurilla kokonaispainoilla ajettaessa. Volvo Trucksin tavoitteena on, että puolet sen uusien kuorma-autojen maailmanlaajuisesta myynnistä on sähköisiä vuonna 2030”, kertoo Janne Silvonen, Volvon sähköisistä kuljetusratkaisuista vastaava tuotepäällikkö.

“Normaalia pidempi täyssähköinen ajoneuvoyhdistelmämme ja muut sähkökuorma-autot ovat DB Schenkerille merkittävä askel kohti päästötöntä logistiikkaa. Neste Janakkala Linnatuulen suurteholatauspalvelu parantaa raskaan kaluston latausmahdollisuutta päätien varrella Suomessa. Näin se auttaa meitä vastaamaan asiakkaiden kasvaviin, ympäristön kannalta vastuullisten kuljetusten tarpeisiin. Sen lisäksi, että vähennämme yhdessä Nesteen ja Volvo Trucksin kanssa merkittävästi päästöjä, osoitamme sitoutumistamme vastuullisempaan logistiikkaan ja ohjaamme koko toimialaa kohti ympäristöystävällisempiä ratkaisuja”, sanoo DB Schenkerin Suomen maakuljetuksista vastaava johtaja Harald Knaapinen.

Valtatie 3:n Neste Janakkala Linnatuuli -liikenneaseman raskaan kaluston suurteholatauspisteet on suunniteltu mittasuhteiltaan palvelemaan suurikokoisia ajoneuvoja sekä helppokäyttöisiksi niiden kuljettajille. Latauspisteissä on läpiajettavat pysäköintiruudut, jotka sopivat myös pitkille yhdistelmäajoneuvoille, ja Suomen ensimmäiset nestejäähdytteiset lataussatelliitit mahdollistavat jatkuvan ja korkean 400 kW lataustehon. Liikenneasemalle on vuoden 2024 aikana tulossa myös kevyiden ja keskiraskaiden sähköautojen julkinen suurteholatauspalvelu, Neste MY Uusiutuva Lataus. Liikenneasemalla on tällöin latauskapasiteettia kokonaisuudessaan 1 600 kW, ja sitä voidaan lisätä asiakkaiden tarpeiden mukaisesti.

“Turvallisuus ja hyvä asiakaskokemus ovat olleet suurteholatauspalvelumme suunnittelussa  keskeisessä roolissa. Nesteen liikenneasemalla raskaiden ajoneuvojen suurteholatauspiste tuodaan pääväylän varrelle, ja kuljettaja saa ajoneuvon latauksen hoidettua nopeasti samalla kun hän tankkaa omat energiavarastonsa täyteen liikenneasemalla. Nämä ovat saamamme palautteen mukaan tärkeitä ammattiautoilijoille, joiden työtä ohjaavat usein tiukat aikataulut”, Karppinen sanoo.

Tankataanko Utajärvellä lähivetyä? Uusi hanke vireille Pohjois-Pohjanmaalla

Utajärven kunta Pohjois-Pohjanmaalla tavoittelee yhtenä ensimmäisistä kunnista Suomessa vedyn paikallista tuottamista ja jakelua. Kumppanina on Oulun yliopisto, joka selvittää monitieteisessä tutkimuksessa vedyn tuotantoa ja käyttöä teollisuudessa ja raskaassa liikenteessä. Yhteistyössä edistetään myös vedyn jakeluverkostoa ja varastointia.

Oulun yliopiston tutkimushankkeessa tutkitaan ja kehitetään paikallisen vedyntuotannon ja käytön teknologiaa sekä tuotetaan liiketaloudelliset toimintamallit vihreän vedyn tarjonnan ja kysynnän tasapainottamiseen. Tavoitteena on tutkia myös vedyn säilytysratkaisuja ja päästä testaamaan vetyä liikennepolttoaineena ja vetyrekkojen toimivuutta pohjoisissa oloissa.

Vedyn tuotantoon käytetään vihreää sähköä, jota saadaan Utajärvelle rakenteilla olevasta aurinkosähkövoimalasta. Kunnassa on kaavoitettuna alue myös tuulipuistolle. Tutkimushankkeessa selvitetään lisäksi aurinkovedyn eli valokatalyyttisesti ilman sähköenergiaa tuotetun vedyn teknillistaloudellista soveltuvuutta uusiutuvaksi energiaksi arktisissa olosuhteissa ja kehitetään siihen pohjautuvia ratkaisuja vedyn tuotantoon Pohjois-Suomen oloissa. Tarkoitus on kehittää aurinkovetyreaktorin prototyyppi, jolla olisi myös kaupallisia edellytyksiä.

Suunnitelmaan sisältyy ajoneuvojen tankkausaseman rakentaminen Utajärvelle valtatie 22:n varteen. Sitä varten selvitetään aseman rakenne, arvioidaan sen käyttöaste ja toimivuus sekä tehdään laskelmat liikennepolttoaineena tarvittavan vedyn määrästä ja taloudellisuudesta.

Vety on puhdas, edullinen ja realistinen energiamuoto liikenteeseen. ”Suomi on jälkijunassa vedyn käytössä liikennepolttoaineena. Meillä ei ole vielä yhtään vetytankkausasemaa, mikä estää esimerkiksi vetyrekkojen käyttöönoton. Ilman energian logistiikan kuntoon saattamista vihreä siirtymä on peruttu”, sanoo tutkimuksen vastuullinen johtaja, autoalan liiketoiminnan professori Jouni Juntunen Oulun yliopistosta.

Juntusen mukaan erityisen merkittävää on tutkimuksen panostus aurinkovedyn tuotantoon ja vedyn varastointi- ja kuljetusratkaisuihin, jotka mahdollistavat energian tehokkaan tuotannon, säilytyksen ja logistiikan.

”Utajärven kunnassa uusiutuvaa energiaa tullaan valmistamaan teollisuusalueen käyttöön Skarta Oy:n toimesta. Tällä voidaan mahdollistaa vedyn paikallinen tuotanto ja paikallisen vedyntankkauksen pilotointi ja käyttöönotto valtatie 22:n varteen. Hanke antaa uusia avauksia tämän toteuttamiseen, ja olemme kuntana innokkaasti mukana”, kunnanjohtaja Anne Sormunen toteaa.

Tutkimustuloksia hyödynnetään hiilineutraalien ja ympäristöystävällisten energiaratkaisujen kehittämisessä ja siirtymisessä kohti vetytaloutta. Käytännössä tulokset edistävät vetytankkausasemien ja -verkoston kehittämistä ja vedyn saattamista liikennepolttoaineeksi.

Hanketta koordinoi Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu ja sitä on valmisteltu Oulun yliopiston Kvantum-instituutin, Materiaali- ja konetekniikan tutkimusyksikön sekä Nano- ja molekyylisysteemien tutkimusyksikön kanssa. Hankkeessa ovat mukana Utajärven kunta, Utajärven Yrityspuisto Oy, Skarta Oy, Wetteri Power Oy, Pohjaset Oy ja Autoalan keskusliitto.

Hanke toteutetaan 1.9.2023–28.2.2026 ja sitä rahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR).

SKAL selvitti: Kaasu nostaa suosiotaan raskaan kaluston käyttövoimana

Kuljetusyritysten aikeet investoida kaasukäyttöisiin kuorma-autoihin on selvässä kasvussa. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n kuljetusbarometrin mukaan lähes joka viides vastaaja on investoimassa kaasukäyttöiseen autoon. Kaasuun investoivien osuus on lähes kolminkertaistunut vuoden aikana. SKAL peräänkuuluttaakin kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatukien palautettamista pikaisesti käyttöön. 

SKAL Kuljetusbarometrin 1/24 yhteensä 532 vastaajasta 28 prosenttia on investoimassa seuraavan neljän kuukauden aikana. Investointiaikeiden osuus nousi 3 prosenttiyksikköä verrattuna syksyllä 2023 toteutettuun barometriin. Yritysten investointiaikeet ovat tällä hetkellä kolmen vuoden keskiarvon tasolla. Vuonna 2021 suurimmillaan yrityksistä 33 prosenttia oli aikeissa investoida, mihin verrattuna investointiaikeet ovat vielä alhaisella tasolla. 

Suomessa kaasukäyttöisten autojen osuus yritysten investointiaikeista on selvässä kasvussa. Kuljetusbarometrin tulosten mukaan 19 prosenttia autoihin investoivista yrityksistä on hankimassa käyttövoimanaan joko nesteytettyä tai paineistettua kaasua käyttävän auton. Verrattuna syksyn 2023 kuljetusbarometriin kaasuautoinvestointia suunnittelevien osuus nousi kahdeksan prosenttiyksikköä. Sähkökäyttöisiin kuorma-autoihin investoivien osuus pieneni kuljetusbarometrin mukaan 2023 syksyn kahdeksasta prosentista viiteen prosenttiin. 

SKALin kuljetusbarometrin 1/2024 mukaan yritysten investointiaikeet ja käyttövoima, johon aiotaan investoida. 

”Kaasukäyttöisten autojen osuuden nousu yritysten investointisuunnitelmissa on mielenkiintoinen tulos. Suomalaisen biokaasun käyttäminen raskaan liikenteen käyttövoimana on yksi keino tavaraliikenteen päästöjen vähentämiseen. Julkista keskustelua monesti hallitseva sähkö ei vielä Suomen vaativissa olosuhteissa ole toimiva ratkaisu moneen raskaaseen pitkän matkan kuljetukseen. On tärkeää, että erityisesti EU-lainsäädännössä tunnustetaan myös biokaasun ja muiden polttomoottorissa käytettävien uusiutuvien polttoaineiden potentiaali päästöjen vähentäjänä”, toteaa SKALin johtaja Petri Murto. 

Biokaasulla on hyvät mahdollisuudet olla osaratkaisu raskaan liikenteen päästöjen vähentäjänä.  

”Biokaasun hyödyntäminen tarkoittaa myös kotimaista energiantuotantoa ja arvoketjua, jolla varmistetaan huoltovarmuutta ja vähennetään riippuvuutta tuontienergiasta. Biokaasun käyttäminen luo myös työtä Suomeen, mikä on tärkeää tässä ajassa”, Murto korostaa. 

Hankintatuet palautettava  

Kuljetusbarometrin tulokset osoittavat SKAL:n mukaan sen, että kaasukäyttöisten kuorma-autojen osuuden kasvattaminen on mahdollista. Tässä vaiheessa hankintatuilla voidaan merkittävästi nopeuttaa siirtymistä hankintahinnaltaan kalliimpiin vaihtoehtoisiin käyttövoimiin. 

”Vuoden vaihteessa kuljetusyritysten käytöstä EU-lainsäädännön muutosten takia poistunut kaasukäyttöisten autojen hankintatuki tulee palauttaa takaisin käyttöön mahdollisimman nopeasti nyt, kun EU-säädöskehitys mahdollistaa tukien palauttamisen. Näin varmistetaan investointiaikeiden toteutumista ja lisääntymistä”, sanoo SKALin edunvalvontajohtaja Ari Herrala.

Faktoja ajoneuvojen käyttövoimista 31.12.2023 tilanteessa (lähde: Tilastokeskus):

  • Suomessa liikenneluvan vaatimassa ammattiliikenteessä on noin 32 600 kuorma-autoa. 
  • Näistä 98 prosentilla käyttövoima on diesel.  
  • Kaasukäyttöisä autoja ammattiliikenteessä on 460 kappaletta. Määrä on vuodessa kasvanut 24 prosenttia. 
  • Sähkökäyttöisiä kuorma-autoja ammattiliikenteessä on noin 50 kappaletta.  

Vuoden 2024 ensimmäinen SKAL Kuljetusbarometri toteutettiin 22.12.2023-7.1.2024. Kyselyyn vastasi 532 kuljetusyrittäjää. 

Retroa jälleen Lahes toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna

Veteraanikuorma-auto- ja retrorekkaharrastuksen merkkitapahtumiin jo itsensä naulannut Retro Trucks Lahes kerää taas nostalgista kuljetuskalustoa sekä kiinnostunutta yleisöä jälkeisenä lauantaina 4.5.2024. Tapahtumapaikkana on viime vuodelta tuttu Originator Oy:n toimipiste Lahden Kujalassa. 

Kokoontumisajotyyppisessä tapahtumassa ei liikoja jännitetä, ja pääosassa ovat museokuorma-autot unohtamatta rippikouluikään yltäneitä hyötyajoneuvoja. Retro Trucks Lahes -tapahtumaan ovat järjestäjien mukaan tervetulleita ne hohtavaan kuosiin entistetyt museoautot, mutta yhtä lailla vuosirenkaita ylleen kerryttäneet ja edelleen työkäytössä olevat ajokit. Ajan patina saa näkyä eikä tarkkoja ikärajoja ole asetettu. 

”Ensimmäinen tapahtuma järjestettiin kymmenen vuotta sitten Hollolan Kukonkoivussa muutaman kymmenen auton voimalla. Kymmenen vuoden aikana niin näyttelyautojen kuin niitä katsomaan saapuneiden vieraidenkin määrä on moninkertaistunut. Koronasta johtuneiden välivuosien jälkeen tapahtuma järjestettiin vuonna 2023 tutuksi tulleella kaavalla uudessa paikassa Originator Oy:llä Lahes. Muutoksista huolimatta kentälle saapui puolentoistasataa retroautoa, joihin tutustui tuhansia ihmisiä. Tämä on osoitus siitä, että talkoovoimin toimiva järjestelytoimikunta on oikealla tiellä, jolla jatketaan tänäkin vuonna”, kertovat tapahtuman aktiivit. 

Paikan päällä on monipuolinen kanttiini, joka tarjoilee vieraille laajan valikoiman suolaista ja makeaa evästä ajoneuvojen äärellä nautittavaksi. Pikkupurtavan ohella tarjolla on myös tukevampaa ruokaa pitkin päivää. Herkkuhammasta ruokitaan myös pehmiksellä ja metrilakritsilla. 

Eilispäivän autojen ohella paikalla on myös rompetori, jonka tarjonta rajoittuu vain ja ainoastaan raskaaseen kalustoon sekä alaan läheisesti liittyvään esineistöön. 

Muista ennakkoilmoittautuminen! 

Tapahtuma on osallistujille maksuton, mutta sujuvien järjestelyjen takaamiseksi toivomme näyttelyajoneuvoilta sekä rompetorimyyjiltä ennakkoilmoittautumista sähköpostilla, puhelimella tai tapahtuman Facebook-sivujen kautta. 

Retro Trucks Lahes 4.5.2024 kello 09.00-16.00 

Navigaattorille tiedoksi: 

näyttelypaikan osoite: Paanakatu, 15150 Lahti 

pysäköintialueen osoite: Makasiinikatu 5, 15150 Lahti 

Koko perheen tapahtumaan on tänäkin vuonna vapaa pääsy! 

Lisätietoa tapahtumasta löydät tapahtuman Facebook-sivustolta: 

www.facebook.com/retrotruckslahes

Lisätiedot ja ennakkoilmoittautumiset 

Ari Perttilä 0400-967561 ari.perttila (ät) gmail.com 

Mika Hovinen 040-5511667 hovinen (ät) dnainternet.net 

St1 avasi biokaasulaitoksen Boråsissa pohjoismaisille markkinoille

St1:n uusi laitos on osa kokonaisuutta, jossa biokaasua tuotetaan Boråsin alueen ruokajätteestä ja jätevesilietteestä. St1 jalostaa ja nesteyttää uudessa laitoksessaan raakakaasua, jonka Borås Energi och Miljö toimittaa biokaasulaitokseltaan. Biokaasu myydään markkinoilla ajoneuvokäyttöön. Nesteytettyä biokaasua, joka kestää pidemmän kuljetuksen, tullaan myymään Pohjoismaissa.

St1:lle on jo aiemmin siirtynyt Borås Energi och Miljön aiemmin omistamat julkiset kaasun tankkausasemat sekä jäteautojen kaasun tankkausasema. Yhteistyö on tiivistä koko tuotantoprosessin ajan.

”Olemme tyytyväisiä kumppanuuteen ja yhteistyöhön Borås Energi och Miljön kanssa, sillä jaamme yhdessä prosessin aina raakakaasun tuotannosta biokaasun jalostamiseen ja nesteyttämiseen”, St1:n biokaasutuotannon johtaja Fredrik Åkesson kertoo.

Vuonna 2024 St1 avaa useita nestemäisen biokaasun tankkausasemia eri puolille Pohjoismaita, myös Suomeen, ja uuden 60 GWh:n vuotuiseen tuotantokapasiteettiin yltävän laitoksen avulla St1 pystyy vastaamaan nestemäisen biokaasun kasvaneeseen kysyntään.

”Tuotantomme laajentaminen tarjoaa meille mahdollisuuden avata uusia nestemäisen biokaasun asemia ja vastata markkinoiden kysyntään. Yhteistyökumppanuutemme Borås Energi och Miljön kanssa on myös tärkeä osa panostuksessamme biokaasuun”, St1:n biokaasuliiketoiminnasta vastaava johtaja Matti Oksanen kertoo.

”Yhteistyömme ansiosta voimme yhdessä luoda Boråsin biokaasun avulla suuremman ilmastohyödyn verrattuna siihen, että olisimme jatkaneet hanketta yksin. Borås Energi och Miljö jatkaa Boråsin alueen ruokajätteen ja jätevesilietteen mädätystä, ja St1 jalostaa kaasun ja toimittaa biokaasun markkinoille. Yhteistyö perustuu siihen, että kumpikin osapuoli tekee arvoketjussa sitä, mitä se parhaiten osaa”, kertoo Magnus Kårestedt, Borås Energi och Miljön toimitusjohtaja.

Biokaasu koetaan St1:llä tärkeäksi osa yhteiskunnan energiasiirtymää, ja St1 aikoo laajentaa edelleen biokaasuliiketoimintaansa Pohjoismaissa kasvattamalla paineistetun ja nestemäisen biokaasun tuotantoa, lisäämällä tankkausasemien lukumäärää sekä strategisten yhteistyöhankkeiden ja yritysostojen avulla, jotka vahvistavat yhtiön biokaasuliiketoimintaa markkinoilla.

Volvo FM Low Entry esiteltiin – vain sähkövoimansiirrolla

Volvo lanseeraa ensimmäisen kuorma-automallinsa, joka tulee tarjolle vain sähköisellä voimansiirrolla. FM Low Entry on raskaille kuormille suunniteltu sähkökuorma-auto, jossa on panostettu näkyvyyteen ja turvalliseen sekä tehokkaaseen ajoon taajamissa. 

Volvo Trucksin uusin lisäys sähkökuorma-automallistoon, Volvo FM Low Entry, on raskaaseen käyttöön tarkoitettu kuorma-auto, joka on kehitetty erityisesti monentyyppisiin kuljetustehtäviin taajamissa. Se on myös Volvon ensimmäinen kuorma-automalli, johon on saatavissa ainoastaan sähköinen voimansiirto. 

”Tämä päästötön kuorma-auto on loistava lisä sähköajoneuvojen valikoimaamme. Se soveltuu täydellisesti kaupunkikuljetuksiin ja sen suunnittelussa on huomioitu kuljettajan työympäristö. Se on tehokas ajoneuvo, jossa on joustavat ajo-ominaisuudet ja sitä on helppo käsitellä myös kaupunkiympäristössä. Uusi Volvo FM Low Entry on osoitus Volvon tuotantostrategiasta: laajennamme sähköajoneuvojen tarjontaa, jotta yhä useammat asiakkaistamme pystyvät vähentämään kuljetusyrityksensä hiilidioksidipäästöjä”, toteaa Roger Alm, Volvo Trucksin johtaja.

Volvo Trucksilta luonnehditaan, että matala ajoasento antaa kuljettajalle erinomaisen näkyvyyden ympäristöön. Hyvän näkyvyyden ansiosta FM Low Entry -malli on saanut viisi tähteä Lontoossa liikennöiviä raskaita ajoneuvoja arvioivan Direct Vision -standardin mukaan, joka tulee voimaan vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä. 

Volvo FM Low Entry voidaan mukauttaa vastaamaan erityyppisten kuljetustehtävien, kuten jätehuollon, jakelukuljetusten ja maansiirtoajon vaatimuksia. 

Auto on kehitetty Volvon FM-mallin pohjalta. Tilavan ohjaamon lattiaa on laskettu ja siirretty eteenpäin, ja matala askelma ja tasainen lattia helpottavat kuorma-autoon nousemista ja sieltä poistumista. Nämä rakenneominaisuudet luovat ergonomisen, mukavan ja tehokkaan työympäristön kuljettajille hektisessä kaupunkiliikenteessä. 

Uutta FM Low Entry -mallia myydään aluksi Euroopassa, Turkki mukaan lukien, sekä Australiassa ja Etelä-Koreassa. Myynti alkaa vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä ja tuotanto vuoden 2024 toisella neljänneksellä.

Volvo FM Low Entry -kuorma-auton tärkeimmät ominaisuudet:

  • Näkyvyys (perusvarustelussa) täyttää Transport for London -kuljetusviranomaisen 5 tähden DVS-standardin määräykset. 
  • Kuorma-autossa on Volvo Dynamic Steering -järjestelmä, joka helpottaa ohjaamista ja vähentää tärinää.
  • Ajoneuvoon on saatavissa kolme istuinvaihtoehtoa: pelkkä kuljettaja tai kuljettaja ja 1 tai 3 matkustajaa. Ohjaamon takaosassa on 3 matkustajanistuinta, jotka eivät ole kuljettajan näkökentässä. Tämä minimoi kuolleet kulmat, ja näkyvyys sivuille on erittäin hyvä. 
  • Ajoneuvossa on lukuisia ergonomisia ominaisuuksia, kuten matala askelma, tasainen lattia ja tarkasti sijoitetut tartuntakahvat, jotka helpottavat turvallista ohjaamosta poistumista. 
  • Kuorma-autoon on saatavana Volvon uusi edistynyt Camera Monitor System -kamerajärjestelmä. 
  • Ohjaamosta on saatavana kaksi eri korkeutta (seisomakorkeus): Makuuohjaamo (1 575 mm) ja laajennettu/erikoiskorkea makuuohjaamo (1 945 mm).
  • Saatavana olevat akselikokoonpanot: 4X2, 6X2, 6X4, 8X2, 8X4 
  • Kokonaispaino: 19-32 tonnia 
  • Moottori: 330 kW
  • Akku: 360 kWh (4 akkua)
  • Toimintamatka: jopa 200 km (toimintamatkaan vaikuttavia tekijöitä on useita, kuten ajoneuvon kuorman paino, ajotapa, ajon tyyppi, reittiprofiili, lämpötila jne.)
  • Lataus: 250 kW (DC), 43 kW (AC)
  • Akseliväli: 3 900–6 000 mm 

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...