CapMan myy Havatorin BMS Stangelandille

CapMan Buyoutin hallinnoimat rahastot ovat sopineet Havator Groupin myynnistä tanskalaisnorjalaisen nostopalveluyhtiö BMS Groupin ja Stangeland Gruppenin muodostamalle yhteisyritykselle.

CapMan sijoitti Havatoriin vuonna 2010 ja on siitä asti keskittynyt kasvattamaan yhtiön liiketoimintaa ja positiota pohjoismaisilla markkinoilla. Tänä päivänä yhtiö on johtava pohjoismainen nostopalveluita, erikoiskuljetuksia ja raskassiirtopalveluita tarjoava yritys, jonka liikevaihto on noin 100 miljoonaa euroa ja joka työllistää lähes 500 työntekijää.

”Haluan kiittää Havatorin johtoa ja henkilöstöä erinomaisesta yhteistyöstä vuosien varrella. Olen iloinen, että yhtiön uudet omistajat täydentävät yhtiötä strategisesti erittäin hyvin, ja uskon heidän mahdollistavan mielenkiintoisia kasvumahdollisuuksia”, sanoo CapMan Buyoutin partneri Anders Björkell.

”Pohjoismainen konsolidaatio on ollut odotettavissa toimialallamme. Uusi asetelma luo Havatorille edellytykset tarjota asiakkailleen entistä vahvemmat ja laajemmat palvelut sekä yhtenäisempiä palveluita pohjoismaisessa mittakaavassa toimiville asiakkaille. Liittyminen yhteispohjoismaiseen yritykseen tarjoaa henkilöstöllemme myös entistä kansainvälisemmät tulevaisuudennäkymät sekä kasvavia mahdollisuuksia kehittää osaamista ja uraa. Olen myös iloinen siitä, että uusi omistajamme on todellinen teollinen toimija”, sanoo Havatorin toimitusjohtaja Hannu Leinonen.

”Olemme aina pitäneet Havatoria erinomaisena ja arvostettuna kollegana Pohjoismaissa. Olemme seuranneet Havatoria tiiviisti useiden vuosien ajan, ja olemme erittäin iloisia siitä, että aika yhdistää voimat on nyt kypsä. Havator on – kuten Stangeland ja BMS – kehittynyt yritys, jolla on kanssamme yhdenmukaiset arvot ja erittäin uskollinen ja osaava organisaatio. Siksi odotamme innolla, että saamme toivottaa Havatorin työntekijät tervetulleiksi nosturiperheeseemme”, sanoo BMS:n toimitusjohtaja Jens Enggaard.

Osana kauppaa yhteisyritys BMS Stangeland A/S ostaa Havatorin koko osakekannan CapMan Buyout IX Fund -rahastolta sekä Havatorin muilta nykyisiltä omistajilta. Kaupan odotetaan toteutuvan keväällä 2024, ja se on ehdollinen tavanomaisille viranomaishyväksynnöille ja sopimusehdoille.

Euro NCAP laajentaa raskaisiin

Uusien autojen turvallisuusohjelma Euro NCAP on julkistanut Truck Safe -luokitusjärjestelmän, mikä merkitsee ensimmäisten raskaiden kuorma-autojen turvallisuustestien aloittamista.

Euro NCAP:n mukaan taustalla ovat tutkimustulokset, että vaikka kuorma-autot muodostavat vain kolme prosenttia Euroopan teillä liikkuvista ajoneuvoista, ovat ne osallisena lähes 15 prosentissa kaikista EU:n tieliikennekuolemista.

Euro NCAP:n raskaiden kuorma-autojen turvallisuustestit tulevat arvioimaan muun muassa seuraavien järjestelmien toimintaa: nopeusrajoitustieto (ISA), hätäjarrutusavustin (AEB), kevyen liikenteen valvontajärjestelmä (AEB VRU), kaistavahti (LSS), kuolleiden kulmien varoitusjärjestelmä (Nearside Turn AEB) sekä kamerapeilit (eMirrors).

Gasum-asema Raumalle

Gasum viestii aloittaneensa uuden kaasutankkausaseman rakennustyöt Raumalla, ja aseman odotetaan avautuvan ensi syksynä.

Uudelta asemalta tullaan jakamaan sekä nesteytettyä että paineistettua kaasua. Yhtiöstä kerrotaan, että Rauma on ollut erityisesti raskaan liikenteen toimijoiden toivoma sijainti kaasutankkausasemalle, sillä se sijaitsee logistisesti tärkeällä paikalla. Toistaiseksi lähimmät nesteytetyn kaasun tankkausasemat ovat sijainneet Turussa ja Seinäjoella sekä lähin paineistetun kaasun tankkausasema Porissa.

Rauman tankkausasema nousee Luostarinkylään, Turusta Vaasaan kulkevan valtatie 8:n läheisyyteen osoitteeseen Statiivitie 2.

Uuden ajan Actros-kasvot

Uutta Actros-muotoilua nähdään lähiaikoina myös dieselmoottorisissa malleissa, kun eActrosista tuttu ilme tulee saataville Actros L -malliston ProCabin-versiona.

Mahtaako silmä olla jo tottunut Mercedes-Benzin sähköiseen kaukoliikenneautoon eActros 600:aan, vaikkei sellaista ole Suomessa vielä nähtykään? Toivottavasti, sillä aerodynamiikan ja miksei myös ennakkoluulottoman designin ehdoilla luotu ohjaamomuotoilu saapuu myös dieselmoottoristen Actrosien puolelle. Ei kuitenkaan koko mallistoa läpäisevänä, vaan Actros L -mallistoon ProCabin-nimen saaneena versiona, jossa on normaaliohjaamo 80 milliä pidempi keulaosa. 

Valmistajan mukaan ProCabin-ohjaamolla ja kolmannen sukupolven OM471-moottorilla (12,8 l) varustettu Actros L mahdollistaa suurimmillaan kolmen prosentin polttoainesäästön tavanomaiseen Actros L:ään nähden. Aerodynaamisen muotoilun lisäksi kokonaisuuteen luvataan paketoituvan niin mukavuutta muun muassa puheohjattavalla Multimedia Cockpit Interactive 2:lla sekä tuoreimmilla avustinjärjestelmillä (Active Brake Assist 6, Active Sideguard Assist 2 ja Active Drive Assist 3).

Uuden Actros L:n tilauskirja on auki ja tuotanto on käynnistymässä joulukuussa.

Auramaalle uusi Kouvolan-terminaali

Kaukokiito-ketjuun kuuluva Auramaa-yhtiöt vahvistaa toimintaansa Kaakkois-Suomessa rakentamalla uuden terminaalin Kouvolan Tykkimäkeen.

Moreenitiellä sijaitsevalle 5,6 hehtaarin tontille rakennetaan yhtiön mukaan 4 400 neliömetriä lämmintä terminaalitilaa sekä 2 000 neliömetrin lämmittämätön varastohalli. Käytettävissä oleva tila lähes kolminkertaistuu verrattaessa nykyisiin, Tykkimäen Katajaharjun tiloihin.

”Uudet tilat sekä entistä parempi sijainti valtateiden 6 ja 15 läheisyydessä tehostavat toimintoja merkittävästi ja mahdollistavat liiketoiminnan kehittämisen tulevina vuosina”, Eurassa pääkonttoriaan pitävän Auramaa-yhtiöiden toimitusjohtaja Matti Esko.

Kiinteistön rakennustyöt käynnistyivät huhtikuussa, ja uusi terminaali on määrä ottaa käyttöön maaliskuussa 2025.

Terminaali-investointi on Auramaa-yhtiöiden mukaan osa sen merkittävää investointiohjelmaa; viimeisten viiden vuoden aikana perheyritys on rakentanut uuden terminaalin Joutsenoon, huoltokorjaamon ja varastokiinteistön Euraan ja uuden logistiikkakeskuksen Turkuun. Tämän vuoden alkupuoliskolla otetaan käyttöön terminaalilaajennus Kruunupyyssä.

Auramaa-yhtiöt on yksi Kaukokiidon omistajaliikennöitsijöistä, ja vastaa sen liikenteestä Lounais-Suomen, Satakunnan, Pohjanmaan rannikon ja idässä Kouvolan sekä Lappeenrannan alueilla.

Poliisin raskaan liikenteen ammattilaiset hioivat osaamistaan tositoimissa Keski-Suomessa

Kuva: Harri Onnila

Poliisi suoritti tehostettua raskaan liikenteen valvontaa osana koulutusviikkoaan Keski-Suomen alueella 23. – 25.4.2024. Valvontapäivien aikana tarkastettiin 240 raskasta ajoneuvoa.

Poliisi toteutti kuluneen viikon aikana tiistaista torstaihin tehostettua raskaan liikenteen valvontaa Keski-Suomessa Jyväskylän seudulla. Raskaan liikenteen valvontaisku oli osa viikon mittaista poliisin valtakunnallista raskaan liikenteen valvonnan koulutus- ja valvontatapahtumaa, johon osallistui valvojia jokaisesta poliisilaitoksesta. Kaikkiaan mukana oli lähes 40 poliisia.

”Valvonnan tavoitteena oli syventää poliisien osaamista ja yhtenäistää valvonta- ja seuraamuskäytäntöjä koko valtakunnassa, siksi ammattilaisia oli joka puolelta Suomea”, kertoo poliisitarkastaja Kari Onninen Poliisihallituksesta.

Tarkastuksissa havaittiin vakavimmat puutteet ajo- ja lepoajoissa, kuorman varmistuksissa ja ylikuormissa

Valvontaa toteutettiin neljällä Jyväskylään johtavalla valtaväylällä. Valvonnan painopistealueina olivat kuorman varmistaminen, ajo- ja lepoajat, ajoneuvojen kunto sekä ylikuormat.

Valvontapäivien aikana tarkastettiin yhteensä 240 raskasta ajoneuvoyhdistelmää. Tarkastetuista ajoneuvoista noin 17 prosenttia oli ulkomaisia ajoneuvoja.

Valvonnassa seuraamuksia eli huomautuksia, liikennevirhemaksuja ja sakkoja annettiin kaiken kaikkiaan noin 110 kappaletta, joista ulkomaisille kuljetuksille vajaa 10 prosenttia. Lisäksi kirjattiin lukuisia teknisiä tienvarsitarkastusraportteja, vaarallisen aineiden kuljetustarkastuksia, ylikuormailmoituksia sekä ilmoituksia liikenneluvan myöntävälle viranomaiselle.

Eniten todettiin ajo- ja lepoaikarikkeitä 55 kpl, puutteellisia kuorman varmistuksia 25 kpl ja ylikuormia 19 kpl. Seuraamuksia tuli myös mm. ajoneuvon kuntoon, vaarallisten aineiden kuljetuksiin, ajoneuvojen kytkentöihin, ammattipätevyyksiin, sekä päästönrajoitusjärjestelmiin liittyvistä sääntörikkomuksista. Kuljetusten lainmukaisuus varmistettiin ennen niiden matkan jatkumista.

Valvontaan poliisi käytti työaikaa noin 700 tuntia.

Valvonnan yhteydessä havaittiin jälleen kerran kuljettajien varoittavan sosiaalisen median välityksellä poliisin valvonnasta, valvontapaikoista ja valvonnan kohteista.

”Jokaisen valvonnasta varoittavan kannattaa hieman tarkemmin miettiä sitäkin kuka näistä varoituksista eniten hyötyy. Välttyykö valvonnalta esimerkiksi jarruttomalla raskaalla ajoneuvolla liikkuva kortiton rattijuoppo”, pohtii poliisitarkastaja Kari Onninen.

Helsingissä Vuosaaren tunneli suljetaan liikenteeltä suunta kerrallaan 23.–25.4.2024 klo 22.00–05.00

Helsingissä Vuosaaren satamatiellä (Mt 103) sijaitseva Vuosaaren tunneli suljetaan tunnelin pesua ja huoltotöitä varten 23.–25.4.2024 klo 22.00–05.00.

Vuosaaren tunnelin A-putki satamaan päin suljetaan 23.–24.4.2024 väliseksi yöksi ja tunnelin satamasta poispäin johtava B-putki suljetaan 24.–25.4.2024 väliseksi yöksi klo 22.00–05.00.

Tunnelin sulun aikana liikenne ohjataan Itäväylän, Kallvikintien, Niinisaarentien ja Satamankaaren kautta. Vuosaaren tunnelin putket avataan liikenteelle heti tunnelin pesun ja huoltotöiden päätyttyä

Mikkeliin uusi Scania-palvelukeskus

Scanian pitkäaikainen palvelukumppani S ja V Varis aloittaa uuden, nykyaikaisen raskaan kaluston palvelukeskuksen rakennustyöt Mikkelissä. Yli 50 vuotta palvelleet toimitilat saavat nyt mukautua uusiin tehtäviin, kun yritys varautuu tulevaisuuden haasteisiin ja mahdollisuuksiin.

Mikkelissä jo pitkään Scania-palvelukumppanina toiminut Korjaamo S ja V Varis Oy aloittaa uuden palvelukeskuksen rakennustyöt.
”Uusi palvelukeskus merkitsee meille uutta aikakautta. Olemme innoissamme voidessamme investoida tulevaisuuteen ja tarjota asiakkaillemme entistä parempia palveluita”, sanoo toimitusjohtaja Ville Varis.

Uuden palvelukeskuksen sijainti tuo mukanaan lukuisia etuja. Muuttunut kalusto ja vanhan tielinjan haasteet ovat innoittaneet etsimään ratkaisuja, jotka palvelevat paremmin niin nykyisiä kuin tulevia asiakkaita. ”Vaikka nykyinen sijaintimme on palvellut meitä hyvin, tulevaisuuden tarpeet vaativat meitä uudistumaan. Nykyisen Viitostien linjauksen myötä raskaan liikenteen määrä on ollut kasvussa, ja Mikkelin sijainti logistiikan solmukohtana on vahvistunut. Uusi sijainti Viitostien läheisyydessä takaa hyvät kulkuyhteydet ja vahvistaa tunnettavuuttamme”, kommentoi korjaamoyrittäjä Ville Varis. ”Nykyiset toimitilat sijaitsevat uuden läheisyydessä ja ne pystyvätkin myös tulevaisuudessa toimimaan tukipalveluita tuottavina yksikköinä, raskaan kaluston pysäköintitarpeiden ja pesupalveluiden muodossa”, Ville lisää.

Kohti sähköistä tulevaisuutta

Raskaskin kalusto sähköistyy vauhdilla ja sähköistymisen aikakauteen tunnettu Scania-korjaamo on varautunut jo huolella. ”Olemme jo pitkään panostaneet koulutuksiin, jotka varmistavat valmiutemme sähköisten autojen huoltoon ja korjaukseen. Valmistuvat tilat on suunniteltu ottaen huomioon sähköistymisen tuomat mahdolliset tarpeet”, kertoo S ja V Variksen korjaamopäällikkö Jani Varis.

Ympäristönäkökulmasta uusi toimitila mahdollistaa toiminnan tehostamisen, kierrätyksen ja lajittelun parantamisen. ”Nykyaikainen jäteasema on keskeisessä roolissa, ja paikalliset yhteistyökumppanit ovat mukana ympäristösuunnittelussa. Tämä on askel kohti ympäristöystävällisempää toimintaa”, toteaa Ville Varis. 

Osana Scanian verkostoa

Scanian mukaan sen palveluverkosto Suomessa on alansa kattavin. Scania Suomi Oy:llä onkin 19 omaa Scania-keskusta Suomessa, ja Mikkeliin nouseva S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus on yksi seitsemästä Scanian sopimuspalvelupisteestä Suomessa. ”Scania haluaa tarjota asiakkailleen aina parhaan kokonaisratkaisun ja siinä huolto- ja korjaamopalveluilla on ratkaiseva rooli. On aivan upeaa, että Mikkeliin nousee Scanialle uusi täyden palvelun keskus. Sillä takaamme asiakaslupauksemme täyttymisen ei pelkästään Mikkelin talousalueella, vaan kaikille Scania-perheen jäsenille”, iloitsee Scania Suomen toimitusjohtaja Henna Wickström. ”Variksen pitkä historia ja toiminta meidän kumppanikorjaamonamme on ollut asiakkaidemme keskuudessa erittäin arvostettua. Valmistuva toimitila edelleen vahvistaa heidän rooliaan laadukkaan Scania-palvelun tuottajana Suomessa”, Henna Wickström lisää. 

Valmistuminen ja tulevaisuudennäkymät

Variksen palvelukeskuksen on määrä valmistua loppuvuodesta 2025, tuoden mukanaan myös paremmat tilat Scanian automyynnille ja vahvistettua tukea Suomen jo ennestään laajalle Scania-huolto- ja -korjausverkostolle. Viitostien liikennemäärät ovat olleet kasvussa ja keskuksen tulevan sijainnin ohitse kulkeekin 800-900 raskasta ajoneuvoa vuorokaudessa. Sijainti lähempänä asiakaskuntaa tukee uuden kokonaisuuden menestystä.

MAN laajentaa vedyllä tuotevalikoimaansa 

Avaukseksi suunniteltu noin 200 auton piensarja lähtee asiakaskäyttöön Saksassa, Alankomaissa, Norjassa, Islannissa sekä muutamissa Euroopan ulkopuolisissa maissa jo vuonna 2025. 

MAN kertoo olevansa ensimmäinen eurooppalainen kuorma-auton valmistaja, joka tuo markkinoille pienen sarjan vetykäyttöisellä polttomoottorilla varustettuja kuorma-autoja. Tämä avaussarjaksi suunniteltu 200 auton erä toimitetaan asiakkaille Saksassa, Alankomaissa, Norjassa, Islannissa ja muutamissa Euroopan ulkopuolisissa maissa jo vuonna 2025.

MAN hTGX:ksi kutsuttava sarja tuo päästöttömän vaihtoehdon raskaampiin kuljetussovelluksiin, joiksi mainitaan esimerkiksi rakennusteollisuuden kuljetukset sekä säiliökuljetukset ja puunkuljetukset. Uuden hTGX:n mainitaan olevan myös ympäristöystävällinen vaihtoehto akkukäyttöisille kuorma-autoille sellaisilla alueilla, joilla ei ole riittävää latausinfrastruktuuria, tai markkinoilla, joilla vetyä on jo saatavilla riittävästi. MAN kertoo luovuttavansa ensimmäiset hTGX:t asiakkaille jo vuonna 2024 ja skaalaa tuotantoa ylöspäin vuodesta 2025 lähtien.

”Jatkamme keskittymistä akkukäyttöisiin ajoneuvoihin tieliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Tällä hetkellä ne ovat selvästi muita käyttövoimakonsepteja edellä energiatehokkuuden sekä käyttö- ja energiakustannusten suhteen. Silti vetykäyttöisellä polttomoottorilla toimivat kuorma-autot ovat hyödyllinen lisä erikoissovelluksille ja -markkinoille. Ennakoimme, että voimme palvella parhaiten valtaosaa asiakkaidemme kuljetustarpeista akkukäyttöisillä kuorma-autoilla. Erityissovelluksissa vetykäyttöinen polttomoottori tai tulevaisuudessa polttokennoteknologia tuo kuitenkin sopivaa täydennystä valikoimaan”, sanoo Friedrich Baumann, MAN Truck & Busin johtoryhmän jäsen sekä myynnin ja asiakasratkaisujen vastuuhenkilö. ”MAN hTGX:n avulla olemme nyt lisänneet houkuttelevan tuotteen nollapäästöiseen tuotevalikoimaamme”, hän linjaa.

Vetykäyttöinen H45-polttomoottori perustuu MAN:n D38-dieselmoottoriin ja se valmistetaan Nürnbergin moottori- ja akkutehtaalla. Tutun teknologian käyttö mahdollistaa markkinoille tulon jo varhaisessa vaiheessa ja voi osaltaan antaa sysäyksen myös vetyinfrastruktuurin laajentamiselle.

Vetykäytön uskotaan sopivan erityisen hyvin sellaisiin kuljetustehtäviin, jotka vaativat erityistä akselikonfiguraatiota tai joissa alustan rakentamisen tarve ei jätä tilaa akuille. MAN hTGX:n kerrotaan tarjoavan suuria hyötykuormia ja maksitoimintamatkaa aluksi ainakin 600 kilometriä tarjolla olevilla 6×2- ja 6×4-vetotavoilla. H45-vetypolttomoottori tuottaa 383 kW:n tai 520 hv:n tehon sekä 2500 Nm:n väännön 900–1300 k/min kierrosnopeudella. Vedyn suorasuihkutus moottoriin varmistaa erityisen nopean tehovasteen. Vety paineistetaan 700 baariin (CG H2) jolloin 56 kg:n vetoisella säiliöllä varustettu ajoneuvo voidaan tankata alle 15 minuutissa. Alle 1g CO2/tkm:n päästöillään MAN hTGX täyttää ”nollapäästöiselle ajoneuvolle” uudessa EU:n CO2-lainsäädännössä asetetut kriteerit. 

MAN H45 on vetykäyttöinen polttomoottori, ja se perustuu tuttuun D38-dieselmoottoriin. Sitä valmistetaan Nürnbergissä sijaitsevassa moottori- ja akkutehtaassa. 

MAN ei ole suinkaan kylmiltään lähtenyt vedyn pariin, sillä yritys on tutkinut sitä jo vuosikymmeniä. MAN Truck & Bus esitteli ensimmäisen vetykäyttöisen bussin Hannoverin messuilla vuonna 1996: SL 202-kaupunkibussi oli varustettu maakaasumoottorilla, joka oli muokattu vedyn käyttöä varten. Hannoverin messujen jälkeen ajoneuvo suoritti yhdeksän kuukauden pituisen testivaiheen Erlangenissa, jonka aikana se ajoi 13 000 kilometriä ja kuljetti 60 000 matkustajaa. Bussi saapui lopulta Müncheniin vuonna 1997 ja se otettiin siellä menestyksekkäästi käyttöön säännöllisessä liikenteessä. Tätä seurasi vuonna 1998 kolme nivelbussia Münchenin lentokentälle, jotka olivat käytössä vuoteen 2008 asti, sekä lisäksi vielä 14 vetykäyttöistä bussia vuosien 2006 ja 2009 välillä. 

Kaiken kaikkiaan MAN kertoo kehittävänsä ja testaavansa vetykäyttöisiä moottoreita MAN Engines -divisioonalle monissa sovelluksissa maantiellä, maastossa ja vesillä. Vedyn luonnehditaan sopivan erityisen hyvin esimerkiksi erikoisajoneuvoihin – kuten rinnekoneisiin tai junille ei-sähköistettävillä reiteillä sekä vaikkapa kaivinkoneisiin ja nostureihin. Sitä voidaan käyttää myös lämmitys- ja voimalaitosten yhteydessä.

Raskas Kalusto 3/2024

Kevään tuore Raskas Kalusto on lunastettavissa lehtipisteistä ja odotettavissa jakelun kantamana 18.4.42024. Sisältö on koostettu talvisissa tunnelmissa ja vahvasti kevättä odottaen. Pinolla lähdetään käymään Niko Kaijankosken puutavara-Volvolla, ja Karjalaisen NostoKuljetuksen luona käydään todistamassa uutta vaihtolava-Scaniaa. Koukkutunnelmissa ollaan myös MAN-koeajon myötä, ja nostalgiaa hengitellään F10-Volvon ympärillä. Onko muuta? On muuta, katso tästä:

Kalusto ja ihmiset

6 Ahma jäällä

Kuusitukkikeikalla NMK-Kuljetus Oy:n Volvo FH16 650 -puuautolla.

18 Super-Sininen

Karjalaisen NostoKuljetus Oy:n uusi ja sininen Scania 560R Super. 

30 Urakan muutto

Lastauskoneille järjestettiin liikettä Pohjois-Suomen tieverkolla.

42 Monen toimen tekijä

Mikko Aaltoselle kuljetusyrittäjyys oli selvä asia jo varhain.

48 Vilkkukeikkaa

Hinaus Liikaselle rakentui liikenteenohjauksen tehoyksikkö.

54 Nostoja ja kuljetuksia lakeuksilla

Lakeuden Nostokuljetus A. K. Mäkelä Oy:n vieraana Ilmajoella. 

72 Tasakatto villatehtaan vaikutteilla

Vähä-Tourun Volvo F10 muistelee aikanaan yleistä työjuhtaa.

Koeajot ja esittelyt

24 Koukuttava

MAN TGS 26.400 6X2*4 koukkuauton roolissa.

36 Varma kevättalven merkki

VehoTrucksin talvitapahtuman satoa Kuopiosta.

38 Omalla konseptilla

Lahden Rekkapaja on tullut vuosikymmenen ikään.

60 Pintaa syvemmälle

Tulevaisuus vaatii renkailta entistä enemmän.

64 Täsmätyökalu toiminnan hallintaan

LogiApps helpottaa hallinnollisia huolia.

68 Kevään sisustusvinkit

Väriä ja tyyliä työpaikalle tien päällä!

78 Veekasilla 55 vuotta seitsemällä vuosikymmenellä

Scanian V8-asiaa vuodesta 1969 nykypäivään.

Vakiopalstat

12 Uutiskuljetus

82 Seuraavassa numerossa

Uusimmat julkaisut

Åland Post ottaa käyttöön biokaasukuorma-autot

Åland Post on hankkinut kaksi uutta biokaasulla toimivaa Scania kuorma-autoa, ja ne ovat ensimmäiset laatuaan Ahvenanmaalla. Investoinnilla halutaan vastata asiakkaiden kasvaviin vaatimuksiin päästöjen vähentämisestä....