Peab ostaa YIT:n päällystys- ja kiviainesliiketoiminnan

Peab ostaa YIT:n Pohjoismaiden päällystys- ja kiviainesliiketoiminnan. Yrityskauppa kasvattaa Peabin läsnäoloa ja tarjontaa Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa. Samalla Peab aloittaa päällystysliiketoiminnan Suomessa ja Tanskassa. Peab saa ainutlaatuisen aseman ja markkinajohtajuuden tässä liiketoiminnassa Pohjoismaissa. Hankinnan myötä teollisuustoiminnan merkitys kasvaa Peabissa ja samalla herkkyys suhdannevaihteluille pienenee.  

Peab toimii neljällä liiketoiminta-alueella, jotka ovat rakentaminen, infrarakentaminen, teollisuus ja kiinteistökehitys. Peab on jo alkuajoistaan lähtien on panostanut teollisuus-liiketoiminta-alueeseen. Se on vuosien mittaan ollut kantava voima konsernin kasvussa ja tuloksellisuudessa. Teollisuus valmistaa strategisesti tärkeitä rakennusmateriaaleja ja tuottaa palveluita rakennus- ja infraprojekteille kuten betonia, elementtejä, asfalttia ja päällystyspalveluita, vuokraa kuljetuspalveluita, rakennuskoneita ja nostureita. Teollisuus on kehittänyt myös kierrätysliiketoiminnan, jossa käytetyistä rakennusmateriaaleista jalostetaan uusia tuotteita.  

Peab on tänä päivänä johtava toimija asfaltin valmistuksessa ja päällystystoiminnassa sekä kiviainesliiketoiminnassa Ruotsissa ja Norjassa. Tällä YIT:n vastaavan liiketoiminnan ostolla Peabin toiminta laajenee nyt Ruotsissa, Norjassa, Suomessa ja Tanskassa. Yrityskauppa sisältää noin 200 strategisesti sijoittunutta kiviaineksen ottopaikkaa jalostuskalustoineen ja 63 asfalttiasemaa Pohjoismaissa. Kaupan myötä noin 1700 työntekijää siirtyy Peabin palvelukseen. 

Yrityskaupan myötä Peab saa ostamillaan liiketoiminnoilla markkinajohtajuuden Pohjoismaissa. Maantieteellinen laajentuminen normaalisti vähemmän suhdanneherkässä liiketoiminnassa kasvattanee konsernin vakautta. Samalla yritys kertoo luovansa edellytyksiä jatkolaajentumiselle kuten kierrätys- ja betoniliiketoimintojen kehittämiselle.

Liiketoimi on yhdistelmä osake- ja liiketoimintakauppaa, jonka arvon odotetaan nousevan 282 MEUR velattomaan kauppahintaan. Kauppahinnan rahoitus on järjestetty kokonaisuudessaan.

Ostetun liiketoiminnan liikevaihto oli 572 MEUR vuonna 2018 ja oikaistu käyttökate n. 23 MEUR.

Yrityskauppa edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksyntää. Haltuunoton odotetaan tapahtuvan 1. tammikuuta 2020. 

Tämän hankinnan myötä otamme seuraavan askeleen Peabin kehityksessä Pohjoismaisena yhteiskuntarakentajana. Päällystys- ja kiviainesliiketoiminta on läheisessä yhteydessä yhteiskunnan kehittämiseen sekä infra- että talonrakentamisen osalta. Laajentumalla näillä liiketoiminnoilla luomme perustan kasvun jatkumiselle ja kannattavuuden vahvistumiselle.  Maantieteellinen laajentuminen vähemmän suhdanneherkillä liiketoiminta-alueilla luo vakautta. Tältä pohjalta jatkamme uusien tuotteiden ja menetelmien kehittämistä vastataksemme asiakkaidemme kestävien ratkaisujen tarpeisiin”, sanoo Peabin konsernijohtaja Jesper Göransson.

Koljonvirta Truck Meeting lähestyy!

Savon kovimmat rekkakinkerit järjestetään jälleen Koljonvirran Kartanon leirintäalueella Iisalmessa 6.7.2019. Kalustoa on luvassa paikalle runsain mitoin ja tunnelma on tietenkin edellisten vuosien tapaan huippuluokkaa. Yleisö päästetään sekaan muodolliseen viiden euron hintaan, alle 15-vuotiaat ilmaiseksi, ja näkemistä ja tekemistä on koko perheelle. Katso alta kuvakoostetta edellisvuosien tapahtumista!

Uusi Iveco S-Way julki

Iveco on julkaissut uuden S-Way-ajoneuvon. Iveco kertoo yhdistävänsä S-Wayssa kaikki aiemmat edistysaskeleensa sekä uuden ohjaamon, jonka suunnittelussa on tiedotteen mukaan otettu huomioon myös kuljettajan turvallisuus. Polttoaineenkulutusta kerrotaan saadun parhaimmillaan jopa 4% alemmas aiemmasta uudella muotoilulla.

Uusi ajoneuvo on nykytavan mukaan valmistajansa mukaan ”100% liitettävä”. Valmistaja luonnehtiikin julkistuksellaan ”siirtyvänsä yhä voimakkaammin tarjoamaan asiakkaille integroituja ja taloudellisesti ja ympäristön kannalta kestäviä kuljetusratkaisuja, joissa tuotteille suunnatut palvelut tulevat olemaan tärkeämpiä kuin itse tuote.”

Kari Rautanen K-Auton MAN Truck & Bus -yksikön johtajaksi

eMBA, autoinsinööri Kari Rautanen (51) on nimitetty K-Auton MAN Truck & Bus -yksikön johtajaksi 1.7.2019 alkaen. Rautasen vastuualueeseen kuuluu Suomen MAN-liiketoiminta ja hän raportoi K-Auton Hyötyautotoiminnoista vastaavalle johtajalle Juha-Pekka Sihvoselle

Kari Rautanen on tehnyt pitkän ja monipuolisen uran autoalalla sekä konekaupassa. Merkittävän osan urastaan hän on työskennellyt aiemmin MAN-maahantuojana toimineessa Konekeskossa, jonka palveluksessa ollessaan hän vastasi mm. MAN:in jälkimarkkinointitoiminnoista.

Napapiirin Kuljetus ja Lapin Kuljetus yhdistyvät

Napapiirin Kuljetus Oy:n ja Lapin Kuljetus Oy:n yritysfuusio on saatu onnistuneesti päätökseen. Uusi ja osapuolten entistä palvelevammaksi ja tehokkaammaksi luonnehtima Napapiirin Kuljetus Oy aloitti toimintansa 1. heinäkuuta.

Napapiirin Kuljetus Oy:n ja Lapin Kuljetus Oy:n fuusion myötä syntyvä yhtiö työllistää urakointi- ja kuljetussektorin sesonkiaikana liki 70 henkilöä ja 120 osakasyrittäjää, joiden yhteenlaskettu kalustokapasiteetti on noin 125 kuorma-autoa sekä 40 kuormaajaa ja kaivinkonetta. Yhtiöiden yhteenlaskettu liikevaihto tulee olemaan noin 60 miljoonaa euroa.

Yhtiön toimitusjohtajana jatkaa Napapiirin Kuljetus Oy:n toimitusjohtaja Teppo Kyrö. Hän perustelee fuusiota selkeillä synergiaeduilla, joita yhdistyminen tuo mukanaan. Hänen mukaansa samalla turvataan koko Lapin läänin alueella toimivan kuljetusyrityksen ja yrityksen omistavien osakasyrittäjien  tulevaisuutta ja investointikykyä.

”Yhdistymisen avulla vahvistamme asemiamme kiristyvillä markkinoilla, saamme lisää osaamista ja kapasiteettia, parannamme kustannustehokkuuttamme ja voimme paremmin laajentua uusille liiketoiminta-alueille. Lisääntyvien resurssien avulla pystymme palvelemaan asiakkaitamme entistä tehokkaammin sekä yritys- että yksityissektorilla. Myös yhtiön kiinnostavuus kasvaa, mikä helpottaa myös uusien yrittäjien saamista mukaan toimintaan ”, Kyrö listailee.

Sulautuminen toteutettiin pitkälti osakevaihdoilla ja Lapin Kuljetuksen toimivat osakkaat jatkavat toimintaansa Napapiirin Kuljetuksessa nykyisten sopimusten mukaisella kalustolla. Myös Lapin Kuljetuksen yhteystiedot pysyvät nimenmuutosta lukuun ottamatta ennallaan.

Finbo Cargo aloitti liikennöinnin

Eckerö Linen uusi rahtialus Finbo Cargo aloitti liikennöinnin Vuosaaren satamasta. Helsingin Vuosaaren ja Tallinnan Muugan välillä liikennöivä, Suomen lipun alla seilaava Finbo Cargo on lähtenyt tänään ensimmäiselle matkalleen kohti Viroa. Uusi rahtialus vähentää Helsingin ja Tallinnan keskusta-alueen raskasta liikennettä ja kasvattaa entisestään rahtiliikenteen kapasiteettia Suomen ja Viron välillä. Uusi reitti takaa sujuvan rahtiliikenteen molemmissa kaupungeissa, sillä satamat sijaitsevat keskusta-alueen ulkopuolella. 

Suomen vienti ja tuonti ovat vahvasti riippuvaisia merireiteistä, ja jopa 80 prosenttia kaikista Suomeen tuotavista kulutustavaroista kuljetetaan meritse. Se vastaa 103,8 miljoonan tonnin vuosittaista tavaraliikennettä. Meriteitse tapahtuvan viennin osuus on puolestaan 90 prosenttia koko viennistä. Suomessa toimivien varustamoiden yhteenlaskettu liikevaihto on noin 2300 miljoonaa euroa. Koko meriklusteri työllistää noin 50 000 henkilöä ja sen liikevaihto on yli 13 miljardia euroa. 

”Hyvillä rahtiyhteyksillä on kiistämätön merkitys Suomelle. Valtaosa viennistä ja tuonnista liikkuu merta pitkin, ja rahdin kuljettaminen meriteitse on myös merkittävästi ympäristöystävällisempää, kuin muut rahdinkuljetusmuodot”, kertoo Helsingin Sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari. 

Eckerö Linen kuljettaman rahdin määrä on ollut viime vuosina voimakkaassa kasvussa, ja tänään avattu uusi rahtireitti nostaa Eckerö Linen päivittäiset rahtilähdöt kymmeneen. Yhtiö on ainoa Suomen lipun alla liikennöivä laivayhtiö Helsinki–Tallinna-reitillä. 

”Koko organisaatiomme on tehnyt pitkää päivää, jotta saimme rahtialuksen nyt liikkeelle. Olen tyytyväinen siihen, että pääsimme avaamaan uudenlaisen yhteyden Helsingin ja Tallinnan välille. Sen avulla voimme palvella sekä rahtiasiakkaitamme että auton kanssa matkustavia asiakkaitamme entistä paremmin”, Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen kertoo. 

Uusi yhteys palvelee myös auton kanssa matkustavia 

Finbo Cargo kuljettaa rahdin lisäksi myös automatkustajia tarjoten vaihtoehdon Suomen ja Viron välillä liikkumiseen. Eckerö Linen matkustustilastot osoittavat, että yhä useampi Viroon matkaava lähtee matkaan autolla. Finbo Cargo kuljettaa rahdin ja autojen lisäksi kerralla 366 matkustajaa ja tarjoaa matkustajatilat sekä myymälän, kahvilan ja hyttejä. 

Kesäkuun alussa Eckerö Linen ja Tallinnan sataman neuvottelut päättyivät osapuolien toivomaan lopputulokseen, kun Tallinnan Muuga valikoitui uuden rahtialuksen Viron satamaksi. Vuosaaren ja Muugan valitseminen aluksen satamiksi mahdollistaa sen, että auton kanssa matkustavat pääsevät ajamaan aluksen kyytiin ja sieltä pois ilman odottelua keskustan ruuhkissa.

Pätevyydet päivitykseen

Ammattipätevyys on vaadittu henkilöliikenteessä 10.9.2008 alkaen ja tavaraliikenteessä 10.9.2009, minkä myötä viiden vuoden jaksoissa voimassa oleva jatkokoulutus on monella kuorma-auton kuljettajalla on jälleen ”saumakohdassa” kuluvan vuoden syyskuussa. 

Koulutuspäivien suoritusmerkinnät voi varmentaa Traficomin Liikenteen oma asiointi -palvelusta. Kun lain vaatima 35 tunnin jatkokoulutus eli viisi koulutuspäivää (joista yksi ennakoivan ajon koulutus) on suoritettuna ja merkinnät päivittyneet viranomaisrekisteriin, voi hakea uutta ammattipätevyyskorttia tai uusia ajokortti päivitetyllä ammattipätevyysmerkinnällä. Tämä tapahtuu Ajovarma Oy:n (http://www.ajovarma.fi/ammattiliikenne) kautta aikaisintaan kuusi kuukautta ennen nykyisen ammattipätevyyden päättymistä.

Jos uusimista hakee aiemmin kuin kuusi kuukautta ennen nykyisen pätevyyden päättymistä, astuu uusittu ammattipätevyys voimaan viimeisenä suoritetusta koulutuspäivästä lähtien.

Uusi Bridgestone Ecopia H002 esiteltiin

Bridgestone kertoo tuovansa markkinoille uuden sukupolven polttoainetehokkaat Ecopia-renkaat. Uusien Ecopia H002 -renkaiden innovatiiviseksi mainittu pintakuvio ja uusi kumiseos alentavat valmistajansa mukaan pitkän matkan kuljetuksia hoitavien yritysten kokonaiskustannuksia luokkansa parhaan polttoainetehokkuuden ansiosta. Lisäksi Bridgestone toteaa, ettei kestävyydestä tarvitse tinkiä. Renkaiden märkäpito-ominaisuuksia kuvataan erinomaisiksi, ja ne soveltuvat EU:n talvirengasmääräykset täyttävinä ympärivuotiseen käyttöön.

Uusi Ecopia H002 saavutti EU:n rengasmerkintäasetuksen mukaisen parhaan A-luokituksen polttoainetehokkuudessa sekä ohjaavan ja vetävän akselin että perävaunun renkaiden osalta.

Lisäksi Bridgestone tiedottaa, että Ecopia H002 on todettu toimivaksi erittäin haastavissa märän kelin sääolosuhteissa. Märkäpidon osalta renkaat olivat saksalaisen TÜV SÜD:n testin parhaimmistoa. Uudella Ecopia-renkaalla on märkäpidossa B-luokan rengasmerkintä ohjaavan ja vetävän akselin sekä perävaunun renkaissa.
Talviolosuhteisiinkin Bridgestone renkaitaan suosittelee, sillä niissä on valmistajan mukaan ainoina pitkän matkan ajoon suunniteltuina renkaina vuorisymboli- ja M+S-merkinnät kaikkien akselipaikkojen renkaissa. Ne vastaavat EU:n talvirenkaita koskevia vaatimuksia, joten kuljetusyritykset voivat käyttää niitä huoletta ympäri vuoden.

Uusilla Ecopia-renkailla on myös TÜV SÜD:n rengastestimerkintä osoituksena laadusta ja turvallisuudesta. Merkintä koskee kaikkien akselipaikkojen renkaita.

Uutta Ecopia H002 -rengasta saa tällä hetkellä kokoina 315/70R22.5, 315/80R22.5, 385/55R22.5 ja 385/65R22.5. Täysi kokovalikoima, myös 60-sarjan rengas, tulee tarjolle vuoden 2019 aikana, ja kattaa kaikki tärkeimmät pitkän matkan ajoon tarkoitetut koot.  

Bridgestone EMEA:n toimitusjohtaja Paolo Ferrari kommentoi uutuutta näin: ”Uusi Ecopia H002 -rengas on kehitetty yhdessä asiakkaiden kanssa, sillä ajettiin yli 14 miljoonaa testikilometriä ympäri Euroopan ja se tarjoaa asiakkaillemme etuja kaikilla neljällä alueella pienentämällä operatiivisia kustannuksia ja CO2-päästöjä sekä takaamalla johdonmukaisen suorituskyvyn koko vuoden ympäri.”

Eckerö Linen uusi linja Vuosaaresta Muugaan

Eckerö Linen ja Tallinnan sataman neuvottelut Muugan valitsemisesta uuden rahtialuksen satamaksi ovat päättyneet toivottuun lopputulokseen. Suomen lipun alla kulkeva uusi Finbo Cargo -rahtialus tulee liikennöimään Helsingin Vuosaaren ja Tallinnan Muugan sataman välillä kesäkuun lopulta alkaen. Uusi reitti takaa rahtiliikenteen sujuvuuden molemmissa kaupungeissa, sillä satamat sijaitsevat keskusta-alueen ulkopuolella pääteiden varressa. Muugan valinta satamaksi lyhentää aluksen matkustusaikaa vartilla, jolloin Viroon kulkee alle kolmessa tunnissa.

Muugan infrastruktuuria uudistetaan, jotta rahtikuljetuksille voidaan taata sujuva liikennöinti. Alus kuljettaa rahdin lisäksi automatkustajia, joille uusi, kaksi kertaa päivässä kulkeva laivayhteys tarjoaa uudenlaisen, edullisen vaihtoehdon liikkua Suomen ja Viron välillä. 

Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen suhtautuu uuden rahtialuksen käyttöönottoon luottavaisin mielin. ”Yhteistyö Tallinnan sataman kanssa on sujunut erinomaisesti ja olemme tyytyväisiä päästessämme operoimaan uutta rahtialusta Muugasta. Satama on sitoutunut nopeuttamaan Muugan sataman useita infrahankkeita taatakseen sujuvan liikenteen ja järjestelyt. Tämä mahdollisti Muugan valitsemisen uuden rahtialuksen satamaksi”, Keronen kertoo. 

Koillis-Tallinnassa sijaitsevalla Muugan satama-alueella tullaan muun muassa siirtämään olemassa olevaa konttialuetta, jotta ajoneuvoille voidaan varmistaa riittävät odotustilat. Satamasta pääsee sujuvasti ajamaan Viron pääteille ja samalla välttämään myös keskustan ruuhkat. 

”Olemme iloisia, että Eckerö Linen uusi rahtialus tulee käyttämään Muugan satamaa, sillä se tarjoaa rahtiliikenteelle sujuvan tavan liikkua Viron päässä. Viron ja Tallinnan ulkopuolelta tulevat ajoneuvot säästävät aikaa siirtyessään Tallinnan kehäteiltä suoraan Muugan satamaan. Samalla Muugan sataman käyttäminen vähentää liikenteen tuomaa kuormitusta ja ilmansaasteita Tallinnan keskustassa”, Tallinnan sataman toimitusjohtaja Valdo Kalm kertoo. 

Vastaavasti Helsingin päässä liikennöinti Vuosaaren satamasta siirtää raskasta liikennettä pois keskusta-alueelta ja tarjoaa rahtia ajaville sujuvan ja käytännöllisen vaihtoehdon. Finbo Cargo liikennöi Helsinki–Tallinna-väliä kaksi kertaa päivässä, ja Eckerö Line tarjoaa sen myötä yhteensä kymmenen rahtilähtöä vuorokaudessa. 

Uusi rahtialus nimettiin Ahvenanmaan Eckerö-saaren pohjoispuolella sijaitsevan pienemmän saaren mukaan. Nimi viestii myös siitä, että uusi alus on rekisteröity Suomeen. Eckerö Line on ainoa Suomen lipun alla liikennöivä laivayhtiö Helsinki–Tallinna reitillä, ja myös sen toinen alus m/s Finlandia on rekisteröity Suomen lipun alle. 

Uuden reitin avaaminen tulee luomaan uusia työpaikkoja Vuosaaren ja Muugan satamiin sekä uudelle rahtialukselle. ”Uuden aluksen tuominen liikenteeseen tarkoittaa noin 80 uuden työpaikan syntymistä Suomeen ja Viroon”, Taru Keronen kertoo. 

Scania Suomi Oy:n nimitysuutisia

Juho Makkula ja Markku Niemelä

Juho Makkula on aloittanut 13.5.2019 kuorma-automyyjänä Jyväskylän Scania-keskuksessa. Juha Manninen puolestaan on nimitetty 12.4.2019 Scania Suomi Oy:n korjaamotoiminnan koordinaattoriksi Pohjois-Suomen alueelle. Hän siirtyy tähän tehtävään Rovaniemen korjaamovastaavan tehtävästä. Uusi korjaamotoiminnan koordinaattoritehtävä perustettiin vastaamaan asiakkaiden erilaisiin kuljetuskaluston ja erillismoottoreiden huoltotarpeisiin Pohjois-Suomessa ja myös silloin, kun autoa tai moottoria ei ole mahdollista toimittaa korjaamolle korjattavaksi. Juha Manninen koordinoi uudessa roolissaan korjauksien käytännön toteutukset ja resursoinnin asiakasta lähinnä olevan Scania-keskuksen kanssa Pohjois-Suomessa. Järjestelyllä autetaan asiakkaita siellä, missä heidän toimintansa on. Samassa yhteydessä Markku Niemelä on 4.3.2019 nimitetty Rovaniemen Scania-keskuksen asiakaspalvelupäälliköksi.

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...