Nokian Hakka Truck -rengasperhe laajenee 60-sarjaan

Matalaprofiilisista 60-sarjan kuorma-autonrenkaista on tullut suosittuja matalarunkoisissa, suurikapasiteettisia puoliperävaunuja vetävissä ajoneuvoyhdistelmissä. Tätä kehitystä seuraillen myös Nokian Hakka Truck Drive- ja Nokian Hakka Truck Steer -renkaiden kokovalikoima laajenee uuteen 60-sarjaan vuoden 2019 lopussa.

Nokian Hakka Truck -tuoteperhe on ympärivuotiseen keskipitkän ja pitkän matkan ajoon optimoitu sarja kuorma- ja linja-auton renkaita. Tämä 3PMSF-merkintää kantava valikoima soveltuu valmistajansa mukaan erinomaisesti kaikenlaisille keskieurooppalaisille tienpinnoille vaihtelevissa sääolosuhteissa.

“Nokian Hakka Truck -renkaiden ominaisuudet ovat hyvin tasapainossa”, kertoo tuotepäällikkö Teppo Siltanen Nokian Renkailta. ”Mukava kyyti ja tarkka ohjaustuntuma, hyvä pito kaikissa oloissa ja erinomainen kilometritulos tasaisen kulumismuodon ansiosta – kaikki löytyy.”

Nokian Hakka Truck -renkaiden silmiinpistävimpiä piirteitä ovat avoin kuviomuoto ja syvä lamellointi. Valmistaja kertoo, että niiden ansiosta pito säilyy myös renkaan kuluessa. 

”Pitkä käyttöikä merkitsee taloudellisempaa ja ympäristöystävällisempää elinkaarta”, Siltanen sanoo. ”Lisäksi renkaan matala vierintävastus tarkoittaa parempaa polttoainetaloutta ja alhaisempaa melutasoa.”

Uudet 60-sarjan koot

Vuoden 2019 lopusta alkaen Nokian Hakka Truck -tuoteperhettä on saatavilla ohjaus- ja vetorenkaina matalaprofiilisessa 60-sarjan koossa. Ohjausakselille tarkoitettu uusi Nokian Hakka Truck Steer -koko on 315/60R22.5. Vetoakselille tarjolla on Nokian Hakka Truck Drive, jonka uudet koot ovat 315/60R22.5 ja 295/60R22.5.

“Matalarunkoisten rekkojen ja suuren kapasiteetin puoliperävaunujen myötä matalaprofiilisille renkaille on kasvava tarve”, Teppo Siltanen sanoo. ”Laadukkaat renkaat tuovat mielenrauhaa niin kuljettajalle kuin koko yrityksellekin.”

Sisun GTP-ajoneuvolle ensimmäinen asiakas

Jokin aika sitten esitelty Sisun GTP -maastoajoneuvo on nyt saanut ensimmäisen asiakkaansa. Sen kummemmin asiakkaan nimeä ei kerrota, mutta tietojen mukaan kyseessä on eurooppalainen turvallisuus- ja puolustusalan toimija, joka ottaa ensin yhden auton, ja optio on myös lisähankintoihin.

Modulaarinen GTP varustellaan lava-autoversioksi, ja ajoneuvon miehistö- ja kuljetustilojen helppo muunneltavuus mahdollistaakin tämän varsin sujuvasti. Nelivetoisen ajoneuvon voimanlähteenä on Mercedes-Benzin OM926-moottori ja vaihteistona Allisonin automaatti.

Talvitiepäivät Tampereella helmikuussa

Teiden kunnossapitoon keskittyvä kansainvälinen kongressi järjestetään Tampereella 12.-13.2.2020. 
Talvitiepäivät  – Winter Road Congress, kokoaa joka toinen vuosi yhteen tieverkon ja sen kunnossapidon asiantuntijoita ja päättäjiä Suomesta ja ulkomailta. Kongressi koostuu näyttelystä, työnäytöksistä ja seminaareista. 

Talvitiepäivien tapahtumapaikkana on Tampereen messu- ja urheilukeskus, ja sen tiloissa järjestetään mittava ammattilaisnäyttely, joka esittelee teiden kunnossapidon koneita, tuotteita ja palveluita alan toimijoilta.

Talvitiepäivien Kansainvälisen seminaarin luennolla aiheina ovat mm. Tien digitaalisen kaksosen hyödyntäminen tienpidossa, tien hoidon automaation askeleet lumisilla leveyksillä, asiakaspalautteen hyödyntäminen väyläverkon kunnossapidon kehittämisessä, hiilineutraali ja energiatehokas katujen puhdistus, kansallinen tiestön tilannekuva- ja olosuhdetietopalvelu, talvipyöräilyväylien kunnossapito, sekä ylläpidon mukaan ottaminen liikennejärjestelmän tulevaisuuden kehittämisessä. 

Koko ohjelma löytyy osoitteesta www.talvitiepaivat.fi

Talvitiepäivillä järjestetään ohjelmaa myös yksityisteiden vastuunkantajille ja infra-alan opiskelijoille.  

Yksityisteiden Talvipäivässä on esillä kokemuksia yksityistie laista ja tiekuntien päätöksiä koskevasta muutoksenhausta. Päivillä saadaan tietoa myös siitä, mihin nykyaikainen traktori pystyy yksityisteiden ja sorateiden kunnossapidossa sekä jaetaan kiviainestietoutta. Yksityisteitä käsitellään myös pelastuslaitoksen näkökulmasta ja saadaan ajankohtaista tietoa yksityisteiden onnettomuuksista ja liikenneturvallisuudesta. 

Talvitiepäivien näyttelyyn ja työnäytöksiin on vapaa pääsy.  Maksullisiin seminaareihin ilmoittautuminen on käynnissä.

Lehdessä: Kivijärven kierrättäjä

SCANIA G500 B8X4*4NB – YMPÄRISTÖNHUOLTO KOTILAINEN OY

Kierrätysjätteitä kuljettava ja käsittelevä Ympäristönhuolto Kotilainen Oy Kivijärveltä on kolme vuotta sitten perustettu yritys. Pohjoisessa Keski-Suomessa toimiva yritys kerää ja kuljettaa kierrätysjätteitä kolmen auton ja kolmen kuljettajan voimin. Tuorein auto, Scania G500, otettiin käyttöön kuluneen vuoden alussa. Kävimme tutustumassa uuteen autoon ja yrityksen toimintaan sekä Jarno Kotilaisen työpäivään.

Lue koko juttu Raskas Kalusto -lehden numerosta 7/2019. Lehti löytyy kaikista hyvinvarustetuista lehtihyllyistä, tai voit tilata sen itsellesi edullisesti täältä!

Vuoden 2019 Ammattina Sankari -palkinto on jaettu

Tämänvuotisen Ammattina Sankari -kampanjan sankareiksi valikoituivat Pekka Lanko ja Lillianne Boberg. Tällä kertaa yhden sijasta kahden kuljetusalalla toimivan henkilön palkitseminen oli perusteltua, sillä Pekan ja Liliannen yhdessä suorittama toiminta täytti arjen sankaruuden kriteerit: Kaksikko havaitsi Pohjois-Norjassa kaiteen yli menneen auton, joka oli jäänyt rantakalliolle, aivan merenrannan tuntumaan. Lanko ja Boberg auttoivat ensin kuljettajan ulos autostaan ja kiinnittivät sen jälkeen kuormaliinan kuorma-autonsa ja onnettomuusauton välille estämään sen valumista mereen.

Marraskuussa Helsingissä järjestetyssä Sankari-gaalassa Lanko ja Boberg vastaanottivat 5 000 euron tunnustuksen, josta puolet ohjattiin sankarien valitsemaan hyväntekeväisyyskohteeseen, Lapin Keskussairaalan lasten syöpäosastolle. Ammattina Sankari -kampanjan yhteistyökumppaneihin lukeutuva Raskas Kalusto onnittelee!

Pekka Lanko pelastamassa. Kuvat: Lillianne Boberg

Keravalle lisää logistiikkatilaa

NREP Logicenters rakennuttaa 18300-neliömetrisen logistiikkakeskuksen Keravalle. Tästä tilasta 4600 neliömetriä vuokrataan Dachserille, ja loput noin 13000 neliömetriä ovat vielä vapailla markkinoilla,

Dachser, yksi Euroopan suurimmista logistiikkayhtiöstä, aloitti toimintansa Suomessa vuonna 2014. Uuden logistiikkakeskuksen myötä Dachser käsittelee saapuvan tavaran itse ja hoitaa pääkaupunkiseudun jakelun omalla kalustolla.

”Toimintamme on viidessä vuodessa kasvanut merkittävästi. Nyt on sopiva hetki tarkistaa toimintamallia ja tuoda sekä brändi, että palvelu näkyvästi kotimaan markkinoille”, kertoo Tuomas Leimio, Managing Director, European Logistics Finland, Dachser Finland Oy.

Dachser kertoo pyrkivänsä toimintamallin muutoksella mahdollistamaan entistä paremmat kansainväliset yhteydet suomalaiselle vientiteollisuudelle, sekä myös paremmat palvelut Euroopasta Suomeen päin.

”Hyvä sijainti on yksi selkeimmistä kilpailueduista. Kercan logistiikka-alueelle rakentuva uusi terminaali sijaitsee toimintamme kannalta strategisesti tärkeällä paikalla, lähellä E75-moottoritietä, Vuosaaren satamaa, kansainvälistä lentokenttää sekä junarataa. Savion rautatieaseman välitön läheisyys tarjoaa hyvät yhteydet myös työmatkaliikenteelle. Näin työpaikan saavutettavuus paranee huomattavasti, ja työmatka-autoilun tarve pienenee”, Leimio lisää.

Uudesta logistiikkaterminaalista Dachserille vuokrattava osa käsittää sii noin 4600 m2 alueen, joista 4000 m2 on läpivirtausterminaalia ja noin 600 m2 toimistotilaa. Koko kiinteistö tullaan varustamaan modernilla teknologialla. Pohjoismaiden suurimpiin logistiikkatilojen toimittajiin kuuluva Logicenters kertoo sitoutuneensa kestävään kehitykseen. Logistiikkakeskuksen energiatehokkuutta tuovat kattojen aurinkopaneelit ja maalämmön hyödyntäminen.

Keravan kaupungille hankkeella kerrotaan myös olevan taloudellisia vaikutuksia. Leimion mukaan Dachser Finland Oy:n välitön työllisyysvaikutus Keravalle on noin 60 työpaikkaa.

Volvon sähkökuorma-autojen myynti alkaa

Volvo Trucks julkisti aloittavansa FL- ja FE-sähkökuorma-autojen myynnin tietyillä Euroopan markkina-alueilla, joihin Suomi ei tosin vielä kuulu. Yritys kertoo vastaavansa näin kestävän kehityksen mukaiseen kysyntään kaupunkikuljetuksissa.

Volvolta kerrotaan, että pakokaasupäästöjen poistuminen ja hiljainen äänitaso ovat etuja, joita sähkökuorma-autot pystyvät tarjoamaan kaupunkialueilla suoritettaviin työtehtäviin. Äänitason lasku mahdollistaa esimerkiksi kuljetusten ja jätteenkeruun aloittamisen jo yöaikaan. Lisäksi sähkökuorma-autojen etujen uskotaan mahdollistavan aiempaa joustavamman kaupunkisuunnittelun, kun ilmanlaatu ja melutaso ovat paremmalla tolalla. Sähkökuorma-autoa voidaan käyttää myös sisätiloissa olevissa kohteissa ja kaupunkien päästörajoitusalueilla.

Yksi haaste sähkökuorma-autoille on kuormankantokyvyn ja toimintasäteen optimointi. Jonas Olderman, Volvo Trucksin sähköisten kuljetusratkaisujen linjajohtaja kertoo, että Volvon ratkaisut perustuvat asiakaskohtaisiin tarpeisiin, ja ne muodostuvat useista muuttujista, kuten ajosykleistä, kuormakapasiteetista ja reittianalyyseistä. Näiden avulla muodostetaan tapa käyttää akkuja mahdollisimman optimaalisesti.

Volvo FL Electric ja FE Electric on kehitetty läheisessä yhteistyössä asiakkaiden kanssa Göteborgissa. Palaute on Volvon mukaan ollut hyvin positiivista ja kuljettajat ovat olleet vakuuttuneita voimalinjan reagoivuudesta, katkottomasta kiihtyvyydestä ja autojen hiljaisuudesta.

Volvon sähkökuorma-autojen myynti käynnistyy näin aluksi Ruotsissa, Norjassa, Saksassa, Sveitsissä, Ranskassa ja Hollannissa, ja sarjavalmistus on määrä aloittaa maaliskuussa 2020. Tuonti Suomeen aloitetaan myöhemmin, tuotantomäärien kasvaessa.

”Alkuvaiheessa tuotantomäärät ovat rajalliset ja Suomen markkinoille tästä alkutuotannosta ei tuoda sähkökuorma-autoja. Tulevien vuosien aikana tulemme toimimaan aktiivisesti Suomen markkinalla täyssähkökuorma-autojen kanssa ja tuomme ne myyntiin Suomeenkin mahdollisimman pian”, Volvo Trucks kuorma-autojen Suomen myyntijohtaja Reino Manninen kertoo.

FL Electricin kokonaismassa on 16 tonnia, FE Electricin puolestaan 27 tonnia. 

Lehdessä: Kasarimuskeli

VOLVO F16 – T&E PASANEN, KIVIJÄRVI

Volvo esitteli 32 vuotta sitten 16-litraisen moottorin. Volvoon oli odotettu uutta ja entistä suurempaa moottoria jo pitkään. Markkinoille tullessaan se nosti Volvojen suurimman moottoritehon 405 hevosvoimasta 465:een.

Lue koko juttu Raskas Kalusto -lehden numerosta 7/2019. Lehti löytyy kaikista hyvinvarustetuista lehtihyllyistä, tai voit tilata sen itsellesi edullisesti täältä!

Lehdessä: 2+2 – yksi seitsemästä

SCANIA R650 B8X4NB – KULJETUS ISO-PELLINEN, EVIJÄRVI

Pohjanmaalla liikkuvat Kuljetus Iso-Pellisen Scania-puuautot tunnistaa helposti niiden keltaisesta väristä. Vaikka automerkki on pysynyt pitkään samana, ovat Mats ja Mika Iso-Pellinen lähteneet varsin ennakkoluulottomasti testaamaan esimerkiksi eri alustavaihtoehtoja. Jutuntekopäivänä lähdimme liikkeelle 2+2-tyyppisellä R650-Scanialla. Kuljettaja Kyösti Lehojärvellä on kokemusta myös muista alustatyypeistä, joten eroja etenkin tridemalustaan oli helppo löytää.

Lue koko juttu Raskas Kalusto -lehden numerosta 7/2019. Lehti löytyy kaikista hyvinvarustetuista lehtihyllyistä, tai voit tilata sen itsellesi edullisesti täältä!

Volvo Trucksilta uusi joustava huoltosopimus

Volvo Trucks esittelee uuden käyttöpohjaisen Volvo Flexi-Gold -huoltosopimuksen, jossa kuukausimaksut määräytyvät todellisen ajomäärän mukaan. Näin kuljetusyritykset voivat mukauttaa toimintaansa markkinaolosuhteiden ja kysynnän mukaan entistä joustavammin.

Ajoneuvojen etäyhteydet ovat tasoittaneet tietä uusille, joustaville huoltosopimuksille ja käyttöperusteisille maksumalleille. Volvo Trucks esittelee nyt uuden Volvo Flexi-Gold -huoltosopimuksen, jolla on sama kattavuus kuin Volvo Gold -sopimuksella, mutta kuukausimaksut on eritelty kiinteisiin ja muuttuviin eli kilometriperusteisiin osiin, jotka on räätälöity kuorma-auton todellisen ajomäärän mukaan. 

”Monilla kuljetusyrityksillä on lyhytaikaisia sopimuksia asiakkaidensa kanssa, tai ne toimivat arvaamattomilla ja vaihtelevilla markkinoilla. Yrityksiltä saadun palautteen perusteella markkinoilla tarvitaan entistä joustavampia huoltosopimuksia. Meillä on nyt käytössämme teknologia, joka mahdollistaa tällaiset dynaamiset ja etäyhteyksiä hyödyntävät ratkaisut”, Volvo Trucksin huoltosopimusliiketoiminnan kehityspäällikkö Thomas Niemeijer toteaa.

Volvo Flexi-Gold -sopimuksen mahdollistaa moderni telematiikka, jonka avulla ajoneuvot voivat lähettää mittarilukeman reaaliaikaisesti Volvo Trucksille. Sopimus tarjoaa asiakkaille 40 prosentin joustavuusalueen, mikä tarkoittaa, että vuosittainen ajomäärä voi ylittää tai alittaa sovitun kilometrimäärän 20 prosentilla. Jokainen kuukausittainen lasku perustuu kyseisen kuukauden todelliseen ajomäärään, ilman lisälaskutusta tai paperitöitä ajokilometrien ylittämisestä vuoden lopussa joustavuusalueella. Tämän ansiosta sopimus sopii erityisen hyvin asiakkaille, jotka työskentelevät kausimuutosten ja vaihtelevan kysynnän kanssa. 

”Jos ajat vähemmän, niin maksat vähemmän – ja päinvastoin. Volvo Flexi-Gold -sopimus tarjoaa saman kattavuuden ja ylläpidon kuin Volvo Gold -sopimus, samalla ennakoitavalla kustannuksella, mutta huomattavasti suuremmalla joustavuudella mukautuakseen liiketoiminnan muuttuviin tarpeisiin”, Volvo Finland Ab:lla huoltosopimuksista vastaava päällikkö Vesa Soppi kertoo.

Volvo Gold -sopimus on Volvo Trucksin kattavin huoltosopimus, joka sisältää ennaltaehkäisevän huollon, etäyhteyksiä hyödyntävän huoltotarvesuunnittelun ja kaikki kuorma-autojen korjaukset.

”Etäyhteyspalvelujen nopea kehittyminen tuo kuljetusyrityksille aivan uusia tapoja lisätä ajoneuvojen käyttöaikaa ja optimoida ajoneuvojen käyttöä. Joustava maksumalli lisää sopimustarjoukseemme aivan uuden ulottuvuuden”, Volvo Finlandin Vesa Soppi kertoo.

Volvo Flexi-Gold -huoltosopimus on saatavana tietyillä Euroopan markkina-alueilla, ja se tuodaan vähitellen saataville myös uusilla markkinoilla.

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...