Scania esittelee 9- ja 13-litraisten väliin uuden Super 11 -moottorin, joka on tarkoitettu erityisesti painokriittisiin käyttötarkoituksiin. Moottorin kerrotaan tarjoavan suorituskykyä, polttoainesäästöä ja kevyempää kokonaispainoa.
Kesäkuussa 2025 tuotantoon saateltava uusi Scania Super 11 -moottori sijoittuu 9- ja 13-litraisten kuutosmoottorien väliin, ollen 85 kilogrammaa 13-litraista kevyempi ja tarjoten jopa 7% polttoainesäästöä 9-litraiseen koneeseen verrattuna.
11-litrainen Super-kiuas tulee tarjolle kolmena tehoversiona: 350 hevosvoimaa (1800 Nm), 390 hevosvoimaa (200 Nm) ja 430 hevosvoimaa (2200 Nm). Käyttökohteiksi ehdotetaan esimerkiksi kaupunkikuljetuksia ja muuta keskikokoluokan suoritetta.
Uusi moottori jakaa noin 85% komponenteista 13-litraisen version kanssa, joten aivan täysin uudesta tuotteesta ei ole kyse, ja Scania mainitseekin kyseessä olevan sama, mutta silti erilainen voimanlähde. 9-litraiseen verrattuna uusi moottori tarjoaa jopa 30% pidemmät huoltovälit.
Teknisinä nostoina mainitaan nokka-akselien ajoitukseen käytetty Cam Phaser -tekniikka, joka parantaa lämmönhallintaa optimaalisen tehokkuuden saavuttamiseksi. Scanian patentoima AdBluen turboannostelu puolestaan varmistaa valmistajan mukaan liuoksen tehokkaan käytön ja mahdollistaa moottorin toiminnan tehokkaammassa tilassa. Muuttuvan venttiilijarrun (VVB) luvataan tarjoavan voimakkaan moottorijarrutuksen ja tasaisen vaihteenvaihdon. VVB:n ja Compression Release Braken yhdistelmä mahdollistaa Scanian mukaan paremman pysäytystehon kahdella asetuksella eli 230 kW (vakio) ja 344 kW (korkea).
11-litrainen Super-moottori on HVO-yhteensopiva ja 390- ja 430-hevosiset mallit on esivalmisteltu FAME:lle, jos matalapäästöisyyttä haluaa peräänkuuluttaa.