Suomen ja Uuden-Seelannin välillä on 17 000 kilometriä ja 11 tunnin aikaero. Maapinta-alaltaan, sisävedet vähennettynä, Suomen ja Uuden-Seelannin ero on kuitenkin pienempi, ja väkilukukin on samassa suhteessa: Uusi-Seelanti on noin kymmenkunta prosenttia Suomea pienempi, mutta samoilla linjoilla.

Kun kuorma-autokalustosta puhutaan, löytyy Uudesta-Seelannista ainakin yksi suomalaisille tuttu ilmiö: täysperävaunuyhdistelmä. Tämä monessa maassa lähes tuntematon ratkaisu ei tuolla maapallon toisella puolella ole lainkaan tavaton näky. Lainsäädäntö kuitenkin poikkeaa hieman totutusta.

Täysperävaunuyhdistelmälle suurin sallittu pituus on 23 metriä, suurin korkeus 4,25 metriä ja suurin sallittu kokonaispaino 50 tonnia. Myös akselipainot ovat pienempiä, esimerkiksi ohjaavalle akselille sallitaan kuusi tonnia. Lisäksi esimerkiksi tietulleihin vaikuttavat akselipainojen lisäksi myös akselivälit. Siksi maassa onkin hyödynnetty täysperäyhdistelmiä, joissa suhteellisen matala kokonaispaino jaetaan useille akseleille. Vai miltä kuulostaa Suomen mittapuulla esimerkiksi 50 tonnia yhdeksällä akselilla?

Artikkelin kuvassa esiintyvä pohjoissaaren Attiamurissa kotipaikkaansa pitävän Kerley Bros Transport Ltd:n uusin MAN TGX 35.640 XLX on saanut nimen “The Lion King”, ”Leijonakuningas”. Kyseessä on yrityksen neljäs MAN – ja ensimmäinen D38-moottorilla. Paikallisesti asennetulla toisella etuakselilla varustettu karjankuljetusyhdistelmä on rekisteröity 50 tonnin maksimipainolle. Päällirakenteet koko yhdistelmään on tehnyt karjankuljetuskuormatiloihin erikoistunut Nationwide, ja perävaunun alusta on viisiakselinen Roadmaster – paikallisia tuotteita kaikki.

Uusia, yli 10 tonnin kokonaispainoisia kuorma-autoja Uudessa-Seelannissa rekisteröidään vuodessa noin 3500 kappaletta. Erikoiseksi markkinan tekee se, että vaikka kyseessä on jopa Suomea pienempi maa, merkkitarjontaa on sijainnista johtuen Amerikasta, Euroopasta ja Aasiasta. Aasia on yllättäen markkinajohdossa, haukaten kakusta jopa puolet. Toki tämän selittää rekisteröintiluokan osittainen keveys, ”Canter-osaston” ollessa suuresti edustettuna. Kuusi eurooppalaista päämerkkiä jakaa reilun 30% markkinaosuudesta, ja loput kaupoista menevät jenkkimerkkien suuntaan.

Päästötason suhteen Uuden-Seelannin tieverkolle rekisteröitäviltä uusilta autoilta vaaditaan toistaiseksi vähintään Stage V -luokituksen moottoreita.