Öljyn poikkeuksellisen alhainen maailmanmarkkinahinta tekee teiden asfaltoinnista tänä vuonna erityisen kannattavaa. Tiestön päällystäminen on investointina tehokasta ja suoraan valtiota hyödyttävää talouden elvytystä. Kuljetusyritysten edunvalvoja SKAL odottaa nopeita päätöksiä lisärahoituksesta tieverkon päällystämiseen.

Tiestön päällystysmäärät ovat jääneet pahasti jälkeen tarpeista ja tieverkon korjausvelka on kasvanut. SKAL muistuttaakin päättäjiä, että kuluvan vuoden alusta raakaöljyn maailmanmarkkinahinta on laskenut yli 70 prosenttia, mikä näkyy väistämättä päällystystöiden kustannuksissa. Näin ollen valtio saisi nyt tilaajana samalla rahalla enemmän kilometrejä. Markkinoilla on myös tarjolla kuljetuskalustoa ja työvoimaa näihin töihin, SKAL linjaa, ja peräänkuuluttaa päättäjiltä kehysriihessä määrärahoja tieverkon kunnostamiseen.

”Tiestön päällystämistoimet eivät mene hukkaan. Kun olemme selviytyneet koronasta, pääsemme hyödyntämään parempikuntoista tieverkkoa, jolla ihmiset ja tavarat liikkuvat taas turvallisesti ja vähemmillä päästöillä”, toteaa SKAL ry:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen