Scania Suomi on jatkanut nyt jo perinteeksikin selvästi muodustuvaa Kesäkoukku-sarjaa uudella autolla. Tänä vuonna esitelty 2021-mallinen Kesäkoukku näyttää jälleen, mitä tarkoittaa täysin valmis ratkaisu. Tähän kokonaisuuteen ei tarvitse oikeastaan lisätä kuin kuljettaja, digikortti, nimi kylkeen ja runsaasti keikkaa.

Viime vuoden Scania Suomen Kesäkoukku-sarjaa päätettiin maahantuojan toimesta jatkaa tänäkin vuonna, ja uudelle koukkuautolle asetettiin suunnittelun alkuvaiheessa lähinnä kolme kulmakiveä: uusi V8-moottori, uusi G33CM-vaihdelaatikko ja Scanian oma karjapuskuri. Loput annettiin ammattitaitoisen suunnittelu- ja toteutustiimin käsiin, jota tuttuun tapaan luotsasi Scania-kauppias Daniel Ljungqvist. Myös niin sanottua kenttää kuunneltiin, sillä erityisesti ulkoasun osalta pidettiin myös ideakilpailu, johon ehdotuksia tuli kaukaisimmiltaan aina Italiasta saakka.

Hevosvoimalukemaa ei tarvitse sen kummemmin tihrustella keulamaskista, sillä se tehdään heti selväksi. Ja V8:lla mennään.

Lopulta mustaa ja valkoista yhdistelevään kuosiin päädyttiin moottoriurheilu- ja autotaidetta tekevän Art By Antero -taiteilijanimen ajatusten pohjalta. Voitokas suunnitelma kävi Scanian osalta vain pieniä täsmennyksiä läpi, ja lopullisen teippauksen suunnittelusta vastasikin taiteilija itse. Viimevuotisen auton perusteella yleisö odotti ehkä jälleen värikästä autoa, mutta vaihtelu tunnetusti virkistää, ja tämänkertainen Scanian Ivory Whiteä ja Ebony Blackia yhdistelevä ulkoasu on kerännyt jo runsaasti myönteistä palautetta niin Scanian oman väen kuin suuren yleisönkin taholta. Teippauksen suoritti Teippi-Z, ja toteutuksessa on otettu tulevan asiakkaan nimen sijoittelu huomioon niin ovessa kun kattokorotuksen sivussakin: nyt tässä näkyvä #kesäkoukku-teippaus on vaihdettavissa yrityksen nimeen.

Koukkulaitteeksi valittiin Multiliftin 24-tonninen Ultima ULT24SL.61 Performance-paketilla.

Tekniikkapuolella autoa voisi kuvailla varsin kattavaksi kokonaisuudeksi. Kuten alussa mainittiin, vinkkelikone oli yksi perusvaatimuksista, ja sille paikalle tilattiin uuden sukupolven 660-hevosvoimainen DC16. Vaihteistona toimittaa puolestaan G33CM-uutuus, ja vetotapa on 8×4*4 puikkoperillä. Perusakseliväli on 3950 millimetriä, ja oikeastaan sanomattakin selvää on tässä tapauksessa se, että ilmajousilla mennään kauttaaltaan.

Päällirakenteen osalta koukkulaitteeksi valittiin Multiliftin 24-tonninen Ultima ULT24SL.61 Performance-paketilla. Tämä varustelutaso tuo mukanaan pikanopeuden lavanvaihtoliikkeelle, pikakippauksen, patentoidun kipin pikalaskun myös tyhjällä lavalla, automaattiohjauksen ja liikkeen päätyvaimennukset.

Yhteistyöllä tehty kokonaisuus on monen tekijän ja yrityksen summa.

Kesäkoukun ohjaamoksi valikoitui tällaiseen käyttöön ja tällaiseen autoon soveltuvimmaksi arvioitu R-ohjaamo, tarkemmin sanottuna CR20H eli Highline. Mukaan otettiin V8-paketti muistuttamaan siitä, missä luokassa liikutaan, ja asumis- tai ainakin taukomukavuutta tuovat kahvinkeitin, mikroaaltouuni, tilavat säilytyskaapit ja itsensä voi oikoa 800 milliä leveälle alapedille.

Kuvauspäivänä päälle otettiin CMT:n konelava ja nyyttiä kyytiin Liebherrin 14-tonnisen koneen muodossa.

Auto on tietenkin nyt myynnissä, ja kiinnostusta hetivalmiiseen pakettiin on jo esiintynyt. Tarjouksia voi laitella Danielille, ja tarkempi esittely autosta ilmestyy seuraavassa Raskas Kalusto -lehdessä.