Scania kertoo tarjoavansa lisää liikkeellelähtökykyä ja polttoainesäästöjä RB885-akseliston myötä nousevalla ja irtikytkettävällä telivedolla.

Scania esittelee RB885:n, jota se kuvailee kestäväksi akseliperäiseksi telivetoratkaisuksi. Uutta RB885-telivetoakselistoa tarjotaan erityisesti tehtäviin, joissa kuljetetaan suuria massoja kovapintaisilla teillä ja osa matkoista ajetaan tyhjänä. Kyseessä on ilmajousitteinen, ja nostettavana versiona sekä irtikytkettävällä vedolla tilattava ratkaisu, joka sallii yhdistelmän kokonaispainon aina 90 tonniin saakka. Akselistoon on valittavissa useita eri perävälityksiä.

“RB885 tarjoaa huippuluokan joustavuutta usealle asiakkaallemme”, kertoo Bo Eriksson, Scania-kuorma-autojen tuotepäällikkö. “Akselisto antaa luotettavaa liikkeellelähtökykyä ja yksivälitteisenä akseliperäratkaisuna se takaa hyvän polttoainetalouden korkeammillakin maantienopeuksilla. Lisäksi nousevana ja irtikytkeytyvänä se mahdollistaa monipuolisen ja älykkään ratkaisun esimerkiksi puuautoihin.”

RB885-akselistossa ensimmäisen ja toisen akselin välitys on sama. Tämä tarkoittaa valmistajan mukaan parempaa kestävyyttä, ja koska akselit pyörivät samalla nopeudella, liikkeellelähtökyvyn kerrotaan olevan erinomainen.

Molemmilla akseleilla on tasauspyörästön lukitus, jonka kuljettaja voi kytkeä helposti turvaamaan erinomaisen pidon vaativissakin olosuhteissa.

Maasto, yhdistelmän kokonaispaino, tieolosuhteet ja nopeus ovat tärkeimpiä tekijöitä akseliston valinnassa. Uusi RB885-akselisto mahdollistaa Scanian mukaan joustavan valinnan eri tehtäviin. Valitsemalla nousevan ja irtikytkeytyvän telivedon, voidaan saavuttaa merkittävä säästö polttoaineen kulutuksessa esimerkiksi tyhjällä puutavarayhdistelmällä ajettaessa, valmistaja muistuttaa. Säästö syntyy akseliston pienemmän sisäisen vastuksen ja pienemmän rullausvastuksen ansiosta. Nouseva teli myös vähentää renkaiden kulumista ja parantaa moniakselisen auton käsiteltävyyttä ahtaissa paikoissa.

”Tämä on erinomainen valinta useisiin eri kuljetustehtäviin erilaisissa maastoissa ajettaessa”, kertoo Bo Eriksson. ”Tähän yhteen kestävään ratkaisuun yhdistyy monipuolisesti erilaisia hyötyjä”.